Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet

a Miniszterelnöki Hivatalról

1. § A Miniszterelnöki Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a miniszterelnök munkaszervezete, amely a miniszterelnök és a Kormány döntéseinek, valamint a kormányprogram célkitűzéseinek megfelelően gondoskodik a kormányzati tevékenység stratégiai irányításáról és összhangjának biztosításáról, a döntés-előkészítésben az összkormányzati érdekek érvényesítéséről. A Hivatal egyúttal ellátja a Kormány testületi működésével kapcsolatos feladatokat.

2. § (1) A Hivatalt a minisztériumok általános szervezeti felépítésének és vezetési rendjének megfelelően - politikai és közigazgatási államtitkár közreműködésével - miniszter vezeti. A Hivatal szakmai munkáját és belső igazgatási tevékenységét a közigazgatási államtitkár személyesen, illetőleg a feladatkörük szerint illetékes helyettes államtitkárok útján irányítja.

(2) A Hivatal szervezeti keretei között önálló feladatkörrel működnek

a) a miniszterelnök közvetlen irányítása alatt álló szervezeti egységek, tanácsadó testületek és személyi tanácsadók;

b) a Hivatal meghatározott szakmai feladattal megbízott politikai államtitkárai és titkárságaik;

c) a tárca nélküli miniszterek titkársága és a tárca nélküli miniszteri feladatok ellátásában közreműködő politikai államtitkár;

d) a Hivatalhoz kinevezett kormánybiztos és titkársága.

(3)[1] A Hivatal szervezetei keretei között külön kormányrendeletben meghatározottak szerint önállóan működik az Informatikai Kormánybiztosság.

(4)[2] Az önálló szakmai feladatkörrel megbízott politikai államtitkár a miniszter közvetlen alárendeltségében, külön jogszabályban, kormányhatározatban vagy a miniszterelnök által meghatározott feladatokat lát el. A politikai államtitkár tevékenysége egyebekben a szakterületileg illetékes miniszter feladat- és hatáskörét nem érinti.

(5) A Hivatal részletes szervezeti felépítését, belső munkamegosztási és működési rendjét a rendelet és az egyéb jogszabályok keretei között a szervezeti és működési szabályzat tartalmazza. A szabályzatot a miniszter adja ki.

3. § A miniszter

a) ellátja a kormányzati tevékenység stratégiai irányítását; átfogó kormányzati stratégiai tervet készít, mellyel figyelemmel kíséri a Kormány működését és a kormányprogram végrehajtásának helyzetét;

b) összehangolja a Kormány tagjainak tevékenységét; ennek keretében különösen

- miniszteri szintű egyeztetést kezdeményez és végez,

- az illetékes miniszternél kormány-előterjesztés (jelentés) benyújtását vagy egyéb intézkedést kezdeményez,

- figyelemmel kíséri és ajánlásokkal segíti a közigazgatási államtitkári értekezlet munkáját, érvényesíti az értekezlet állásfoglalásában foglaltakat,

- ellenőrzi a Kormány döntéseinek végrehajtását, és javaslatot tesz a végrehajtás érdekében szükséges intézkedésekre;

c) képviseli a Kormányt az Országgyűlés Házbizottságában; gondoskodik a Kormány parlamenti kapcsolatrendszerének összehangolásáról, kapcsolatot tart az Országgyűlés kormánypárti frakcióival;

d) ellátja a privatizációért felelős miniszter számára jogszabályban megállapított feladatokat;

e)[3] - külön jogszabályban foglaltak szerint - irányítja a Miniszterelnökség Központi Üdülési és Oktatási Főigazgatósága (Főigazgatóság), a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága (a továbbiakban: Igazgatóság) tevékenységét, és gyakorolja az alapító szervet megillető jogokat.

f)[4] ellátja a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal irányítását, felügyeletét;

g)[5] ellátja - az Oktatási és Módszertani Igazgatóság kivételével - a Magyar Közigazgatási Intézet irányítását.

ellátja a Kormányzati Ellenőrzési Iroda irányítását;

h) a törvényben meghatározott gazdasági társaságok vonatkozásában gyakorolja a tulajdonost megillető jogokat;

i) a hatáskörébe tartozó, jogi szabályozást igénylő kérdésekben rendeletet alkot;

j) ellátja mindazokat az egyéb feladatokat, amelyeket jogszabály, kormányhatározat vagy a miniszterelnök a feladatkörébe, illetőleg a hatáskörébe utal.

3/A. §[6] A miniszter ellátja a hírközlési és informatikai tevékenység körében számára törvényben vagy más jogszabályban megállapított feldat- és hatásköröket, amelyeket - az át nem ruházható jogkörei kivételével - az informatikai kormánybiztos útján gyakorol.

4. § (1) A Hivatal a miniszterelnök részére

a) döntés-előkészítéssel kapcsolatos tevékenységet végez; segíti a miniszterelnök kormányzati irányítással kapcsolatos szakmai tevékenységét;

b) komplex - alkotmányossági, jogi, valamint társadalom-, biztonság- és gazdaságpolitikai szempontokra is kiterjedő - szakvéleményt készít a Kormány napirendjén szereplő előterjesztésekről;

c) előkészíti a miniszterelnöki rendeleteket és határozatokat;

d) ellátja az általa esetenként meghatározott egyéb feladatokat.

(2) A Hivatal közvetíti a miniszterelnök eseti döntéseit a miniszterek, illetőleg a minisztériumok, valamint az egyéb kormányzati szervek felé; a miniszterelnök részére, továbbá kormányzati összeállítások elkészítéséhez szakmai előkészítő anyagot, adatszolgáltatást, illetőleg szakértői közreműködést kér.

5. § A Hivatal a Kormány működésével kapcsolatban

a) elkészíti a Kormány munkatervének javaslatát és ellenőrzi a munkaterv végrehajtását;

b) kialakítja a Kormány társadalmi-gazdasági stratégiáját; a Pénzügyminisztérium és a Gazdasági Minisztérium stratégiai elemző-tervező szerveivel együttműködve folyamatosan vizsgálja a társadalmi-gazdasági helyzet alakulását, részt vesz a költségvetés koncepcionális előkészítésében, a nemzetgazdasági jelentőségű döntési javaslatok kidolgozásában;

c) részt vesz a kormányzati döntések előkészítésében; ennek keretében közreműködik a döntési javaslatok kidolgozásában, szoros és folyamatos munkakapcsolatot tart fenn a minisztériumok szakmailag illetékes szerveivel, munkatársaival és vezetőivel, rendszeresen tájékozódik a minisztériumok és a hivatali szervezet munkájáról, időszerű feladatairól, azok megvalósulásának aktuális helyzetéről;

d) véleményt nyilvánít a kormány-előterjesztések és jelentések (a továbbiakban együtt: előterjesztés) tervezetéről. A Hivatal a döntés-előkészítésben (véleményezésben) elsősorban a kormányprogram és a kormányzati döntések végrehajtása érdekében, az összkormányzati szempontok figyelembevétele alapján vesz részt;

e) közreműködik a közigazgatási és társadalmi egyeztetések lefolytatásában, az észrevételek értékelésében, érvényesítésében és egyeztetésében, a költségvetési és egyéb igények rangsorolásában, a minisztériumok közötti véleményeltérések feloldásában, a döntések várható következményeinek elemzésében. Szükség esetén jogszabályi változtatásokat, egyéb döntések és intézkedések meghozatalát, - vita vagy véleményeltérés esetén - miniszteri szintű egyeztetést kezdeményez;

f) vizsgálja, hogy a benyújtott előterjesztések megfelelnek-e a Kormány ügyrendjében meghatározott tartalmi és formai követelményeknek, gondoskodik ezek érvényesítéséről;

g) ellátja a közigazgatási államtitkári értekezlettel és a kormányüléssel kapcsolatos szervezési feladatokat;

h) - külön előírások szerint, illetékes vezetője útján - részt vesz a Kormány kabinetjeinek és más döntés-előkészítő testületeinek munkájában;

i) elkészíti a kormányülések napirendi javaslatát;

j) írásba foglalja és aláírásra előkészíti a Kormány döntéseit és üléseinek összefoglalóját;

k) gondoskodik a Kormány döntéseinek kihirdetéséről, közzétételéről, illetőleg az érdekeltekhez való eljuttatásáról;

l) nyilvántartja a Kormány rendeleteit és határozatait, ellenőrzi a határidős, valamint a folyamatos feladatok végrehajtását, közreműködik a döntések megvalósulásának értékelésében. Ennek keretében tájékoztatást kérhet az illetékes minisztertől és a végrehajtás alakulásáról az érintett szerveknél közvetlenül is tájékozódhat; megállapításairól rendszeresen jelentést készít a Kormány részére;

m) közreműködik a Kormány működésével kapcsolatos, illetőleg a kormányzati struktúra és munkamegosztás továbbfejlesztésére irányuló javaslatok kidolgozásában;

n) előkészíti a Kormány működésével kapcsolatos ügyrendi szabályokat, koordinálja a miniszterek feladat- és hatásköri jegyzékét tartalmazó jogszabályok előkészítését, érvényesíti azok egységes szempontrendszerét;

o)[7] önálló feladatkörű politikai államtitkár útján kialakítja és összehangolja a Kormány kommunikációs stratégiáját, ellátja a kormányszóvivői feladatokkal, valamint a miniszterelnök munkájával és a Kormány testületi működésével kapcsolatos egyéb tájékoztatási tevékenységet, felelős Magyarország külföldi országképének formálásáért, az egységes kormányzati kommunikáció érdekében összehangolja a minisztériumok sajtószerveinek tevékenységét, és szakmai-módszertani segítséget nyújt részükre.

6. § A Hivatal közreműködik

a) a Kormány, a miniszterelnök, a tárca nélküli miniszterek, továbbá a kormánybiztosok és a Kormány megbízásából tevékenykedő más kormányzati tisztségviselők hatáskörébe tartozó kinevezési, felmentési és egyéb személyügyi előterjesztések, illetőleg okiratok elkészítésében;

b) a köztársasági elnök, valamint a Kormány által adományozható állami kitüntetésekkel kapcsolatos előterjesztések előkészítésében.

7. § A Hivatal az Országgyűlés munkájával kapcsolatos kormányzati feladatok keretében

a) segíti a miniszterelnök és a miniszter országgyűlési tevékenységét;

b) segíti a Kormány parlamenti munkájának összehangolását célzó miniszteri feladatok ellátását;

c) - az Igazságügyi Minisztérium bevonásával - kidolgozza a Kormány törvényalkotási programját, és azt a Kormány elé terjeszti;

d) ellátja az országgyűlési ülésszakok előkészítésével összefüggő kormányzati teendőket; ennek keretében javaslatot tesz a Kormánynak az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka, illetőleg ülése összehívásának kezdeményezésére;

e) figyelemmel kíséri az Országgyűlés napirendjét és üléseit, részt vesz az üléseket előkészítő fórumokon;

f) gondoskodik a Kormány által elfogadott törvényalkotási program, törvény- és országgyűlési határozati javaslatok, valamint beszámolók és tájékoztatók benyújtásáról; figyelemmel kíséri a benyújtott anyagok sorsának további alakulását;

g) koordinálja a kormányzati szervek és az Országgyűlés kormánypárti frakciói közötti egyeztetést, részt vesz az egyeztetések lefolytatásában;

h) ellátja az országgyűlési képviselői interpellációk és kérdések megválaszolásával kapcsolatos szervezési feladatokat; ennek keretében javaslatot tesz a válaszadó személyére, illetőleg a miniszterelnök megbízása alapján kijelöli a válaszadót;

i) nyilvántartja az Országgyűlés és bizottságai döntéseiből (állásfoglalásaiból) a Kormány számára adódó feladatokat, figyelemmel kíséri és koordinálja végrehajtásukat;

j) figyelemmel kíséri a kormányzati intézkedést igénylő bizottsági és képviselői javaslatokat, közreműködik a szükséges intézkedések előkészítésében.

8. § A Hivatal gondoskodik a köztársasági elnök hatáskörébe tartozó miniszterelnöki előterjesztések benyújtásáról.

9. § A Hivatal közreműködik az Alkotmánybíróság döntéseiből, az Állami Számvevőszék, valamint az országgyűlési biztosok vizsgálataival kapcsolatban adódó kormányzati feladatok meghatározásában és végrehajtásuk figyelemmel kísérésében.

10. § (1)[8] A Hivatal a jogszabályok előkészítésével és kihirdetésével összefüggésben

a) koordinálja a nagyobb jelentőségű törvényjavaslatok, valamint egyéb javaslatok kidolgozását; közreműködik a miniszteri felelősségi körben kidolgozott törvényjavaslatok végső szövegének kialakításában. A kormányprogram megvalósulása szempontjából kiemelt fontosságú törvényjavaslatok esetében - a Kormány, illetőleg a miniszterelnök külön döntése alapján, az érintett miniszterek közreműködésével - törvény-előkészítést végez;

b) véleményezi a miniszteri rendeletek tervezetét;

c) ellátja a Magyar Közlöny és a Határozatok Tára, továbbá az Önkormányzatok Közlönyének - a Belügyminisztériummal közösen történő - szerkesztését; ezek, valamint a központi közigazgatás hivatalos lapjainak kiadásáról és terjesztéséről a közvetlen irányítása alatt álló szervezet, a Magyar Hivatalos Közlönykiadó útján gondoskodik. Gondoskodik arról, hogy a Magyar Közlönyben csak olyan miniszteri rendeletek és jogi iránymutatások, valamint közlemények kerüljenek kihirdetésre, közzétételre, amelyek megfelelnek a jogalkotásról szóló törvény előírásainak;

d) rendszeresen megjelenteti a Magyar Közlöny mellékleteként a Magyar Közlöny Hivatalos Értesítőjét. A Hivatalos Értesítő tartalmát a miniszter a Magyar Közlönyben közzétett szabályzatban állapítja meg;

e) gondoskodik - az Igazságügyi Minisztériummal együttesen - a hivatalos jogszabálygyűjtemények kiadásáról.

(2)[9] Az (1) bekezdésben foglalt lapkiadás, lapterjesztés és jogszabály-gyűjtemény megjelentetése tekintetében az elektronikus adathordozón és az on-line rendszeren történő továbbítást, illetőleg hozzáférést is érteni kell.

11. § (1) A Hivatal a "Miniszterelnökség" költségvetési fejezettel kapcsolatban - kivéve a költségvetésről szóló törvényben meghatározott címeket - ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabályok a fejezetek irányító szervei hatáskörébe utalnak.

(2) A Hivatal közbeszerzési és egyes gazdálkodási feladatait az Igazgatóság látja el. A gazdálkodás terén ellátandó feladatokról az Igazgatóság alapító okirata rendelkezik.

12. § A Hivatal az egyéb feladatai keretében

a) gondoskodik a miniszterelnökhöz érkező közérdekű bejelentések, javaslatok és panaszok kivizsgálásáról, lakossági kapcsolatokat tart;

b) gondoskodik a Kormány és szervei működéséhez szükséges gazdasági és műszaki feltételek biztosításáról, szervezi a Kormány tagjai és az államtitkárok, valamint jogszabályban meghatározott más állami vezetők intézményes egészségügyi ellátását, bel- és külföldi üdülését;

c) kezeli a Kormány tagjai; az államtitkárok és az állami vezetői juttatású személyek, valamint a Kormány közvetlen irányítása alatt álló országos hatáskörű szerv vezetőjének, továbbá azoknak a tisztségviselőknek a személyi anyagát, akik kinevezésüket (megbízásukat) a köztársasági elnöktől, a Kormánytól vagy a miniszterelnöktől kapják; vezeti az állami vezetők nyilvántartását;

d) külön jogszabályban meghatározott személyek részére a miniszterelnök megbízásából állami vezetői igazolványt állít ki; igazolja az állami vezetői juttatások igénybevételére való jogosultságot;

e) ellátja a miniszterelnök által meghatározott személyügyi feladatokat;

f) ellátja a védelmi felkészítés és az országmozgósítás Hivatalra háruló feladatait; szervezi a kormányügyeletet, biztosítja a Hivatal ügyeletének munkaidőn túl történő működését;

g) a Kormány külön döntése alapján összehangolja a Kormány tagjainak tevékenységét a gazdaság fejlődésére jelentős hatást gyakorló, tárcaközi együttműködést igénylő kormányprogramok és fejlesztési célkitűzések előkészítése, valamint megvalósítása során;

h)[10] az önálló szakmai feladatkörrel megbízott politikai államtitkár útján ellátja a külön jogszabályban, kormányhatározatban, illetőleg a miniszterelnök által meghatározott feladatokat,

i)[11] ellátja a központi közigazgatási szervek iratkezelésének szakmai felügyeletét;

j) koordinálja a civil szervezetekkel való kapcsolattartásból adódó kormányzati feladatok megvalósítását;

k) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály, kormányhatározat vagy a miniszterelnök a hatáskörébe utal.

13. § (1) A Hivatalnál külön jogszabály vagy kormányhatározat alapján megszüntetésre kerülő feladat- és hatáskörök tekintetében a Miniszterelnöki Hivatal jogutóda - ha jogszabály vagy kormányhatározat másként nem rendelkezik - az adott feladatot, hatáskört átvevő szerv.

(2) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a Miniszterelnöki Hivatalról szóló 125/1994. (IX. 15.) Korm. rendelet , továbbá az ezt módosító 168/1994. (XII. 14.) Korm. rendelet , 27/1996. (II. 14.) Korm. rendelet , 136/1996. (VIII. 28.) Korm. rendelet , 180/1996. (XII. 6.) Korm. rendelet , 138/1997. (VII. 29.) Korm. rendelet , 180/1997. (X. 11.) Korm. rendelet és a 62/1998. (III. 31.) Korm. rendelet a hatályát veszti.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 2. § 3. bekezdését az 100/2000. (VI. 23.) Korm. rendelet 5. § 1. bekezdése iktatta be

[2] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 2. § 3. bekezdése az 167/1999. (XI. 19.) Korm. rendelet 3. § 1. bekezdésének megfelelően módosított szöveg

[3] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 3. § e) pontja az 129/1999. (VIII. 24.) Korm. rendelet 7. § 6. bekezdésének megfelelően módosított szöveg

[4] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 3. § f) pontjának "valamint az Országos Testnevelési és Sporthivatal" szövegrészét a 113/1999. (VII. 16.) Korm. rendelet 14. §-a hatályon kívül helyezte

[5] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 3. § -ának g) pontját az 183/1998. (XI. 11.) Korm. rendelet 15. § -a iktatta be

[6] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 3/A. §-át az 100/2000. (VI. 23.) Korm. rendelet 5. § 2. bekezdése iktatta be

[7] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 5. § o) pontja a 167/1999. (XI. 19.) Korm. rendelet 3. § 2. bekezdésének megfelelően módosított szöveg

[8] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 10. § 1. bekezdése a 66/2000. (V. 19.) Korm. rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg

[9] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 10. § 2. bekezdését a 66/2000. (V. 19.) Korm. rendelet 1. § -a iktatta be

[10] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 12. § h) pontja az 167/1999. (XI. 19.) Korm. rendelet 3. § 3. bekezdésének megfelelően módosított szöveg

[11] Az 137/1998. (VIII. 18.) Korm. rendelet 12. § i) pontja az 100/2000. (VI. 23.) Korm. rendelet 6. §-ának megfelelően módosított szöveg