15/1999. (V. 21.) KHVM rendelet

egyes közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszteri rendeletek módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 11., 14. és 16. pontjaiban kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. §-a (2) bekezdésének a) és j) pontjára, a belügyminiszterrel, a pénzügyminiszterrel, a gazdasági miniszterrel és a környezetvédelmi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. § (1) A nemzetközi közúti személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelet (a továbbiakban: NR.) 2. §-ának (2) bekezdése az a) pontot követően a következő aa) ponttal egészül ki:

(A minősítő vizsgálaton a külön jogszabályban meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek megfelelő autóbusz abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha)

"aa) annak első üzembe állítási idejétől (a külföldön vagy belföldön történt első forgalomba helyezés időpontja vagy ha ez nem ismert, akkor a gyártás naptári évének utolsó napja) függően az 1/A. számú mellékletben meghatározott üzemeltetési határnap nem múlt el,"

(2) Az NR. 2. §-ának (2) bekezdése a következő h)-j) pontokkal egészül ki:

"h) légszennyezés tekintetében az ENSZ-EGB 49.02/A, illetőleg 49.02/B számú előírásnak megfelel,[1]

i) a 10 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, 1988. január 1. napját követően gyártott autóbuszt sebességkorlátozó berendezéssel szerelték fel,

j) az autóbusz típusa fékezés szempontjából a külön jogszabályban meghatározott jóváhagyási jellel rendelkezik."[2]

(3) Az NR. 2. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) a) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott tanúsítást - az autóbusztípus javítására felkészült - olyan gépjárműfenntartó szervezet állíthatja ki, amely erre a területi felügyelettől - az 1/C. számú mellékletben meghatározott feltételek alapján - felhatalmazást kapott (a továbbiakban: felhatalmazott autóbuszfenntartó). Azon autóbuszhoz, amelynek típusára nincs felhatalmazva autóbuszfenntartó a tanúsítást a Közlekedési Főfelügyelet által meghatározott eljárásban, a kijelölt területi felügyelet - szakértő bevonásával - elvégzett egyedi vizsgálat alapján adja ki.

b) A gépjárműfenntartó szervezet kérelmére kiadott felhatalmazásban meg kell jelölni:

1. a szervezet által tanúsítható autóbusztípusokat,

2. az 1/B. számú mellékletben meghatározott szerkezeti egységekre, illetőleg a megvizsgálás során elvégzendő műveletekre - az autóbusz típusjellemzői miatt előírt - további követelményeket,

3. a vizsgálati eredmények és a műszeres mérési adatok dokumentálására, valamint a nyilvántartás módjára vonatkozó előírásokat, és

4. a tanúsítás aláírására jogosult személyt.

c) A felhatalmazott autóbuszfenntartó az - általa az 1/B. számú mellékletben foglaltak szerint megvizsgált - autóbuszra abban az esetben ad ki tanúsítást, ha annak vizsgált fődarabjai és szerkezeti egységei a vizsgált jellemzőik, valamint az állapotuk tekintetében megfelelnek a külön jogszabályban foglalt követelményeknek.[3]

d) A felhatalmazott autóbuszfenntartó tevékenységét a területi felügyelet rendszeresen ellenőrzi. Ha az ellenőrzés során a területi felügyelet megállapítja, hogy a vizsgálat elvégzésekor a jogszabályban előírt feltételeket megsértették a felhatalmazást a feltételek teljesítéséig felfüggeszti, illetőleg indokolt esetben visszavonja.

e) A vizsgálatot csak olyan személy végezheti, aki a Közlekedési Főfelügyelet által a tanúsítási tevékenység végzésére felkészítő tanfolyamot elvégezte és eredményes vizsgát tett."

(4) Az NR. 2. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni a 2. § (2) bekezdés h) és j) pontját a 3. § (1) bekezdése alapján kiadott érvényes igazolólappal már rendelkező autóbuszra."

2. § Az NR. 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A minősítő vizsgálaton alkalmasnak minősített autóbuszra a területi felügyelet a következő időszakos vizsgálat időpontjáig, de legfeljebb az 1/A. számú mellékletben meghatározott üzemeltetési határnapig érvényes igazolólapot állít ki. Az igazolólap mintáját a 2. számú melléklet tartalmazza."

3. § Az NR. a 3. § után a következő 3/A. §-sal egészül ki:

"3/A. § (1) Az autóbusz kormányberendezésének, fékberendezésének, gumiabroncsainak, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezéseinek biztonsági ellenőrzését 15 000 km-enként, illetőleg az autóbusz típusára a gyártó által előírt szerviz periódusnak megfelelő időközönként gépjárműfenntartó szervezetnél kell elvégeztetni.

(2) Az ellenőrzés elvégzését az autóbusznak az 1/B. számú mellékletben meghatározott vizsgálata alapján kiállított és a területi közlekedési felügyelet által hitelesített "Üzemeltetési és karbantartási napló"-ba tett bejegyzéssel kell igazolni."

4. § (1) Az NR. 4. §-ának (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A nemzetközi közúti személyszállításhoz használt autóbuszon kell tartani)

"c) a 3/A. § (2) bekezdésében meghatározott Üzemeltetési és karbantartási naplót."

(2) Az NR. 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A határátlépésnél a vámszervek ellenőrzik:

a) az autóbuszvezető "D" járműkategóriára érvényesített, érvényes PÁV-II. pályaalkalmassági kategória bejegyzéssel ellátott vezetői engedélyének és a nemzetközi autóbuszvezetői igazolványának meglétét,

b) a személyszállítás jellegének megfelelő - az (1) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott - egyéb okmányokat,

c) az igazolólap érvényességét, valamint

d) az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott Üzemeltetési és karbantartási napló meglétét."

5. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 30. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A fékrendszereknek ki kell elégíteniük a 8. és 9. számú mellékletben meghatározott fékezési követelményeket, valamint a gépkocsinak a fékezés szempontjából jóváhagyási jellel ellátottnak kell lennie."

6. § Az MR. 93/A. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A nemzetközi közúti személyszállításhoz használt külön jogszabályban meghatározott autóbuszra felszerelt sebességkorlátozót úgy kell beállítani, hogy az autóbusz sebessége ne haladja meg a 100 km/óra értéket."[4]

Záró rendelkezések

7. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(4) bekezdésekben meghatározott kivételekkel - 1999. július 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet 1. §-ának (1) és (2) bekezdésével megállapított NR. 2. § (2) bekezdése aa) és j) pontjának, valamint az NR. 1/A. számú mellékletének rendelkezéseit 1999. december 1. napjától kell alkalmazni.

(3) E rendelet 1. §-ának (2) bekezdésével megállapított NR. 2. § (2) bekezdés i) pontjának rendelkezését 2001. január 1. napjától kell alkalmazni.

(4) E rendelet 5. §-ával módosított MR. 30. § (1) bekezdésében meghatározott a gépkocsik fékezés szempontjából történő jóváhagyási jellel való ellátására vonatkozó kötelezettséget a típusbizonyítvány kiadására irányuló eljárásban 2000. január 1. napjától, az egyedi és sorozat forgalomba helyezési eljárásban 2001. január 1. napjától kell alkalmazni.

(5) E rendelet 3. §-ával megállapított NR. 3/A. §-ának (2) bekezdésében meghatározott "Üzemeltetési és karbantartási napló"-t a rendelet hatálybalépését követő első minősítő vizsgálat alkalmával a területi közlekedési felügyeletnél kell beszerezni.

(6) Az NR. 1. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép, és kiegészül e rendelet 2., 3. és 4. számú mellékletében foglalt 1/A., 1/B. és 1/C. számú melléklettel.

(7) Az MR. 1. számú melléklete e rendelet 5. számú melléklete szerint módosul.

Katona Kálmán s. k.,

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelethez

[1. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez]

Sorszám: .......................................
TANÚSÍTÁS
nemzetközi közúti személyszállításhoz használt autóbusz vizsgálatáról
A felhatalmazott autóbuszfenntartó megnevezése: .................................................;.:................................................................
Címe (vizsgálat telephelye): ............................................................................................................................. , ...........................
A megvizsgált autóbusz adatai: ...................................................................:...............:....................................................................
Rendszám: ..............:.......:............................................................. Alvázszám: ...........................................................................
Gyártmány: ................................................................................... Típus: .............................................................................
Vizsgálati eredmények
Műszaki állapotMűködés
Fékrendszer
Fékdob átmérő (mm)Légsűrítő
megengedett:feltöltési idő: 0-3 bar:/ min./s
mért(jobb / bal)3-6 bar:/ min./s
I. tengely:/Nyomásszabályzó
II. tengely:/- bekapcsolási nyomásbar
III. tengely:/- kikapcsolási nyomásbar
Féktárcsa vastagság (mm)Többkörös védőszelep maradó nyomás, haha
megengedett:(jobb / bal)- segédberendezés hibás:bar
I. tengely:/- I. kör hibás:bar
II. tengely:/- II. kör hibás:bar
III. tengely:/Kivezérelt nyomás és kerékfékerők
Fékbetétek vastagsága (mm)I. tengelyII. tengelyIII. tengely
megengedett:1. bar
I. tengely:2. bar
II. tengely:3. bar
III. tengely:4. bar
mért (a kisebb érték):(jobb / bal)Rögzítőfék fékerő:kN
I. tengely:/- lefékezettség: %, vagy lassulás:m/sZ
II. tengely:/Tartósfék lassulásmérés:m/sz
III. ten el :/
Kormányberendezés
Kormány holtjáték (°)
- szervo nélkül:
- szervoval:
Szervoberendezés nyomása (bar)
(Az aláíró): ..............................................................................................:...........................................................................,
mint a járműfenntartó szervezet erre felhatalmazott dolgozója igazolom, hogy a fenti autóbusz fékberendezéseit,
kormányzási rendszerét, futóműveit és kerékfelfüggesztéseit a szükséges mértékű megbontást követően műszeres
ellenőrzés mellett a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelet 1/B. számú mellékletében meghatározott terjedelemben és
módon megvizsgáltam, és annak rendeltetésszerű használatra való alkalmasságát tanúsítom.
Érvényes: a kiállítás napjától számított 15 napig.
Kiállítás kelte: .................... év ................... hó ......... nap
......................................................................................................................a tanúsítás aláírására jogosult személy

2. számú melléklet a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelethez

[1/A. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez]

Az autóbuszok nemzetközi forgalomban történő üzemeltetésének határnapja

Az autóbusz első üzembe állításiA nemzetközi forgalomba történő
időpontjaüzemeltetés határnapja
1979. 12. 31-ig1999. 12. 31.
1981. 12. 31-ig2000. 12. 31.
1983. 12. 31-ig2001. 12. 31.
1985. 12. 31-ig2002. 12. 31.
1987. 12. 31-ig2003. 12. 31.
1989. 12. 31-ig2004. 12. 31.
1993. 09. 30-ig2006. 12. 31.

3. számú melléklet a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelethez

[1/B. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez]

A felhatalmazott autóbuszfenntartó által végzendő vizsgálat terjedelme, a vizsgálat módszere és az értékelés szempontjai

1. FÉKRENDSZER

1.0. Sűrítettlevegő-ellátó és -tároló rendszer

1.0.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel

- Az autóbusz aknán vagy emelőn áll, a légtartályok feltöltve, a motor leállítva.

1.0.1.1. Csővezetékek

- A csővezetékek, tömlők, csatlakozások sérülésmentesek, nem korrodáltak, elhelyezésük, rögzítésük megfelelő, szivárgásmentesek.

1.0.1.2. Szerelvények rögzítése

- Szerelvények beépítése szakszerű, rögzítése megfelelő.

1.0.1.3. Sűrítettlevegő-tartályok

- A tartályok sérülésmentesek, nem korrodáltak, víztelenítettek, az adattábla jól olvasható.

1.0.1.4. Fagymentesítő berendezések

- A fagymentesítő szivattyú feltöltve.

- Légszárítós rendszer esetén a légszárító rendszer utáni tartályok vízmentesek.

1.0.1.5. Vizsgáló csatlakozók

- A vizsgáló csatlakozók tömítettek, védősapkáik sértetlenek.

1.0.2. Működésvizsgálat

1.0.2.1. Légsűrítő

- Sűrítettlevegő-szállítás, feltöltési idők.

- A járműtípushoz tartozó javítási utasítás szerinti motorfordulaton a megadott időket 10%-nál nagyobb mértékben nem haladja meg.

1.0.2.2. Nyomásszabályozó

- Bekapcsolási és kikapcsolási nyomást megfigyelni.

- A gyártó előírásait figyelembe kell venni.

- A kapcsolási intervallum a kikapcsolási nyomás 5-15%-a lehet.

1.0.2.3. A rendszer tömítettsége

- A sűrítettlevegő-rendszert a kikapcsolási nyomásig feltölteni.

- Motort leállítani.

- Túlnyomást 1 percig figyelni, szivárgás, nyomásesés nem lehet.

1.0.2.4. Többkörös védőszelep, áteresztő szelep, figyelmeztető berendezés

- Teljes rendszert kikapcsolásig feltölteni.

- Üzemi fékkörök biztosításának ellenőrzése.

- Nyomást az üzemi fékkörök kivételével gyorsan 3 bar alá csökkenteni.

- Az üzemi fékkörökben a nyomásnak 4 bar fölött kell stabilizálódnia.

- Üzemi fékrendszer egyik körének biztosítása a másik kör nyomáscsökkenése esetén (ellenőrzés).

- Üzemi fék egyik körében a légtartálynyomást gyorsan 3 bar alá csökkenteni.

- A figyelmeztető jelzésnek működnie kell.

- Az üzemi fék "ép" körében a nyomás 4 bar fölött kell stabilizálódjon.

- A szimulált hibát a másik körben is meg kell ismételni.

Megjegyzés: A levegőnyomásokat a vizsgáló csatlakozókon keresztül, hitelesített nyomásmérőkkel kell ellenőrizni.

1.0.2.5. Vizsgálócsatlakozók

- A vizsgálócsatlakozók tömítettek, védősapkáik sértetlenek.

1.1. Üzemi fék

1.1.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel.

- Az autóbusz aknán vagy emelőn áll, a légtartályok feltöltve, a motor leállítva.

1.1.1.1. Rudazat és csuklók (pedál és főfékszelep közötti)

- A csuklók szakszerűen biztosítottak, könnyen mozgathatók, nincsenek megkopva, kiverődve.

1.1.1.2. Működtető berendezések

- Holtjátékok ellenőrzése.

- Pedál felületének ellenőrzése.

1.1.1.3. Kerékfék-működtető rudazat

- Könnyen jár, nem deformált, nem sérült, hegesztéssel nincs javítva.

1.1.1.4. Fékerőszabályozó adattábla

- A tábla jól olvasható.

1.1.1.5. Kerékfékszerkezetek

- Megbontás nélkül: a kerékfékek beállításának (hézag, fékhenger löket, utánállító berendezés) ellenőrzése.

- Megbontással: a betétek vastagsága, fékdobok átmérője, féktárcsa vastagsága a járműtípusra előírtaknak megfelel.

1.1.2. Működésvizsgálat

1.1.2.1. A rendszer tömítettsége

- Fékerőszabályozót teljes terhelésre állítani.

- A sűrítettlevegő-rendszert a kikapcsolási nyomásig feltölteni.

- Motort leállítani.

- Üzemi fékrendszerrel kb. 3-3,5 bar nyomást kivezérelni, nyomást egy percig tartani, ez alatt szivárgás, nyomásesés nem lehet.

1.1.2.2. Féklámpa ellenőrzése

- A féklámpáknak rövid pedálelmozdulás után világítaniuk kell.

1.1.3. Fékhatásvizsgálat

- A fékhatást fékerőmérő próbapadon kell megállapítani.

1.1.3.1. A fékhatás kezdete és egyenletessége

- 1 bar fékhenger nyomásnál már meg kell jelenni fékhatásnak a kerék gördülési ellenállásán felül.

- Az egész mérési tartományban egy tengely kerekeinek fékerő különbsége 20%-nál nem lehet nagyobb.

- A fékerőt a kerék megcsúszási pontjáig kell mérni.

1.1.3.2. Fékhatás ellenőrzése

- Ellenőrzendő(k) és szükség szerint beállítandó(k) a fékerőszabályozó(k). Tengelyenként és kerekenként ellenőrizendő a fékmunka-berendezéshez kivezérelt levegőnyomás és az ehhez tartozó, a görgős fékpadon mért kerékfékerők.

- Az összetartozó kivezérelt nyomás és kerékfékerő értékeket a típusra megadott fékhatárgörbék vagy a gyári javítási előírás alapján kell ellenőrizni.

- A fékhatás megfelelő, ha a mért kerékfékerők a határgörbék által megadott értékek között vannak.

1.2. Rögzítőfék-rendszer

1.2.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel.

- Az autóbusz aknán vagy emelőn áll, a légtartályok feltöltve, a motor leállítva.

1.2.1.1. Acélsodrony-huzalok, huzalvezetés

- Huzalok vezetése kifogástalan, beszakadás, foszlás, toldás, csomózás nincs, bilincsek rögzítése megfelelő.

1.2.2. Működésvizsgálat

1.2.2.1. Rögzítőfékszelep

- A rögzítő fékszelep parkolóállásnál nyomásmentes legyen.

- Menetállásban legalább a rugóerőtároló nyomása legyen mérhető.

- A működtető kar rögzítő berendezése működőképes.

1.2.3. Rögzítőfék-rendszer

- Hatásosságát fékerőmérő próbapadon vagy megfelelő tapadású úttesten kell ellenőrizni.

- A jármű össztömegére vonatkoztatott lefékezettség autóbusz esetén legalább 18% kell legyen, vagy a teljesen terhelt járművet ilyen meredekségű lejtőn megtartsa.

1.3. Tartósfék-rendszer

1.3.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel (aknán vagy emelőn)

- Felerősítés, rögzítés, csavarbiztosítások megfelelőek.

- Elektromos vezetékei, hidraulikus csővezetékei, csatlakozásai nem korrodáltak, szivárgásmentesek és hűtőfolyadék csövei nem korrodáltak, szivárgásmentesek.

1.3.2. Hatásvizsgálat (megfelelő tapadású útfelületen, illetőleg görgős vizsgáló berendezéssel)

- Lassulásmérővel vizsgálva a fékezés kezdeti sebessége 30-35 km/h kell hogy legyen.

- A tartós lassítófék üzemeltetésével az elérendő lassulás legalább

a = G\össz/G\ön x 0,7 m/s\2

vagy 7%-os lejtőn tartósan biztosít 30 km/h sebességet teljes terhelésnél üzemi vagy rögzítőfék működtetése nélkül.

- A görgős vizsgáló berendezéssel történő vizsgálat során e lassulási értékkel egyenértékű tartós fékhatás teljesítését kell megkövetelni.

1.4. Blokkolásgátló berendezés

1.4.1. Műszaki állapot vizsgálata szemrevételezéssel

- Elektromos vezetékek, csatlakozások (érzékelőkhöz, szabályozó szelepekhez) sérülésmentesek, rögzítésük elhelyezésük megfelelő.

1.4.2. Működőképesség ellenőrzése

- Figyelmeztető lámpa (műszerfalon) bekapcsolt gyújtásnál világít, a gyártó által megadott sebességküszöb fölött kialszik. (Eltérő gyári vissszajelzési megoldás esetén a visszajelzés szerinti megfelelő működés a követelmény.)

- Speciális beállító táska ABS ellenőrzésére, csatlakoztatás vizsgálócsatlakozón keresztül.

- Ellenőrzés álló helyzetben a beállító táskához előírtak szerint.

- Menetpróbával ellenőrzés, 30 km/h sebességről gyors fékezés, egy kerék sem hagyhat jelentős nyomot (nem "blokkolhat").

2. KERÉKFELFÜGGESZTÉS, FUTÓMŰVEK

2.1. Mellső futómű

2.1.1. Műszaki állapot ellenőrzése szemrevételezéssel (aknán vagy emelőn)

2.1.1.1. Kerékfelfüggesztés ellenőrzése

- Tengelytest, tengelycsonkok ellenőrzése, repedés, deformáció, korrózió szemrevételezése.

- Támasztó rudak, lengőkarok, gömbcsuklók, gumiperselyek állapotvizsgálata deformációra, törésre, korrózióra.

- Felerősítő csavarok, csapszegek, biztosítások ellenőrzése.

- Bekötő elemek, kapcsolódó alvázrészek, támasztóbakok állapotellenőrzése.

2.1.1.2. Rugózás ellenőrzése

- Hordozó rugók állapotának ellenőrzése, laprugó nem törött, erősen kopott, repedt vagy korrodált-e.

- Légrugó tömlők ellenőrzése repedésre, sérülésre, kopásra, öregedésre.

- Lengéscsillapítók állapotellenőrzése szemrevételezéssel, azonosak egy futóművön, nem szivárognak, porvédők épek, felerősítő csavarok nem lazák, biztosításuk megfelelő, mozgáshatárolók nem hiányoznak, alvázhoz kapcsolódásuk helyén deformáció, repedés, törés, korrózió nincs.

- Stabilizátorok állapotellenőrzése, nincs deformáció, törés, repedés, erős korrózió a bekötési pontoknál, gumiperselyek, közvetítő rudazatok épek.

2.1.2. Műszaki állapot ellenőrzése mozgatással

- Kerekek a talajon (emelőn) állnak.

- Kerékagy és tengelycsonk közötti elmozdulás a típusra előírtnál nem lehet nagyobb.

- Felemelt kerekekkel is ellenőrizni kell az elmozdulásokat.

- Támasztó rudak bekötésénél a típusra előírtnál nagyobb elmozdulás, gumibetétek sérülése nem megengedett.

- Kerekeket megforgatva a szabad futást ellenőrizni kell.

2.1.3. Kerekek, gumiabroncsok

- Kerékcsavarok, keréktárcsa furatok ellenőrzése, berágódás, beverődés nem megengedett.

- Keréktárcsák sérülésmentesek,

- Gumiabroncsok nem felújítottak (utánvágott, újrafutózott nem használható), megfelelő méretűek, teherbírásúak, bordázatmélység 5 mm fölötti, egy tengelyen csak mindenben azonosak lehetnek.

2.1.4. Műszaki állapot ellenőrzése méréssel

- Kerékgeometriai jellemzők mérése.

- Kerékdőlés és kerékösszetartás meghatározása (célműszerekkel), eltérés gyári megengedett tűrésértékeken belül lehetséges.

- Kerékfelfüggesztő elemek bekötési pontjainak szimmetriavizsgálata (mérőszalaggal, mérőléccel) eltérés a gyári tűrésen belül lehetséges.

2.2. Hátsó futómű

2.2.1. Műszaki állapot ellenőrzése szemrevételezéssel (aknán vagy emelőn)

2.2.1.1. Kerékfelfüggesztés ellenőrzése

- Tengelytest(ek) ellenőrzése, repedés, deformáció, korrózió szemrevételezése.

- Olajszivárgás (kúpkeréknél, illesztő felületeknél) ellenőrzése szemrevételezéssel.

- Támasztó rudak, lengőkarok, gömbcsuklók, gumiperselyek állapotvizsgálata deformációra, törésre, korrózióra.

- Felerősítő csavarok, csapszegek, biztosítások ellenőrzése.

- Bekötő elemek, kapcsolódó alvázrészek, támasztóbakok állapotellenőrzése.

2.2.1.2. Rugózás ellenőrzése

- Hordozó rugók állapotának ellenőrzése, laprugó nem törött, erősen kopott, repedt vagy korrodált-e.

- Légrugó tömlők ellenőrzése repedésre, sérülésre, kopásra, öregedésre.

- Lengéscsillapítók állapotellenőrzése szemrevételezéssel, azonosak egy futóművön, nem szivárognak, porvédők épek, felerősítő csavarok nem lazák, biztosításuk megfelelő, mozgáshatárolók nem hiányoznak, alvázhoz kapcsolódásuk helyén deformáció, repedés, törés, korrózió nincs.

- Stabilizátorok állapot ellenőrzése, nincs deformáció, törés, repedés, erős korrózió a bekötési pontoknál, gumiperselyek, közvetítő rudazatok épek.

2.2.2. Műszaki állapot ellenőrzése működtetéssel

- Kúpkerék hossz- és keresztirányú játéka (kézzel mozgatva) a típusra előírtnál nem lehet nagyobb.

- Differenciálzár működőképességét próbával, felemelt kerekekkel is ellenőrizni kell.

- Kerekeket forgatva a szabadfutást ellenőrizni kell.

2.2.3. Kerekek gumiabroncsok

- Kerékcsavarok, keréktárcsa furatok ellenőrzése berágódás, beverődés nem megengedett.

- Keréktárcsák sérülésmentesek.

- Gumiabroncsok sérülésmentesek, megfelelő méretűek, teherbírásúak, bordázatmélység 5 mm fölötti.

- Egy tengelyen csak mindenben megegyezőek lehetnek.

2.2.4. Műszaki állapot ellenőrzése méréssel

- Kerékfelfüggesztő elemek bekötési pontjainak pozíció- és szimmetriavizsgálata (mérőléccel, mérőszalaggal) gyári tűréseknél nagyobb eltérések nem megengedettek.

- Kormányzott tengely esetén kerék geometriai jellemzők meghatározása (célműszerekkel) eltérés gyári tűrési értékeken belül lehetséges.

3. KORMÁNYBERENDEZÉS

3.1. Kormánykerék

- Gyártmánya, mérete a típusra előírt, repedésmentes (a fémváz), rögzítése megfelelő, nem deformált, műanyag burkolat ép.

- Szélső helyzetekbe kormányozva ellenőrizni kell a hossz- és keresztirányú játékot, közbenső helyzetekben is játékmentesnek kell lenni.

3.2. Kormányoszlop

- Rögzítettsége, kormánytengely csatlakozása megfelelő.

3.3. Kormány holtjáték

- Ellenőrzés talajon álló kerekekkel, álló motornál.

- A típusra előírt értéket nem haladhatja meg.

3.4. Kormánygép felerősítése

- Ellenőrzendő: működés, felerősítés, működtető erő, kötőelemek, biztosítások.

- Kormányzott kerekekkel a talajon, majd azokat megemelve: a kormánykereket ütközésig jobbra-balra kell forgatni, közben figyelni és kézzel érzékelni kell a kormánygép működését, felerősítését és működtető erejét.

- A forgatás egyenletes és akadásmentes kell legyen, a forgatáshoz szükséges erő a típusra előírtnál nem lehet nagyobb.

3.5. Kormányrudazat és alkatrészei

- Ellenőrzendő: gömbcsuklók, gömbcsapok holtjátékát, biztosítások meglétét, rudazat deformációját, kerékvéghelyzet határolását.

- Az ellenőrzést kormányzott kerekekkel a talajon, a kormánykerék gyors mozgatásával kell végezni.

- Holtjáték a típusra megadott értékeket nem haladhatja meg.

3.6. Kormányszervó

- Ellenőrzendő: a kormány mozgatásához szükséges erő, szervószivattyú és működtető berendezése, összekötő tömlők, kötőelemek.

- Nyomásértékek ellenőrzése a típusra szóló vizsgálati technológia szerint, az előírt vizsgáló berendezéssel.

4. számú melléklet a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelethez

[1/C. számú melléklet a 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendelethez]

A felhatalmazott autóbuszfenntartó által végzendő vizsgálathoz és minősítéshez szükséges vizsgálati eszközök

A felülvizsgálatot végző szervezetnek az általános felszereltség mellett az alábbi vizsgálati eszközöket kell telephelyén biztosítania:

1. Gyártóművi karbantartási és javítási utasítás a vizsgált típushoz, amely tartalmazza a szükséges műveletek leírását, az alkalmazandó célszerszámokat és mérőeszközöket.

2. Célszerszámkészlet az előírt megbontásos vizsgálathoz.

3. Szerelőakna, hidraulikus emelővel.

4. Görgős fékhatásmérő számítógépes vezérléssel.

5. A fékhatásmérőhöz telepített légfékrendszer-vizsgáló berendezés vagy légfékrendszer-vizsgáló hordozható műszer.

6. Futómű mozgatópad.

7. Hordozható vizsgálóműszer a blokkolásgátló (ABS) működésének ellenőrzésére.

8. Kormányszervó-vizsgáló berendezés.

9. Stopperóra.

10. Adatrögzítős lassulásmérő.

11. Legalább 500 m-es sík, egyenes próbaútszakasz (a vizsgálóhelytől 30 km-nél nem nagyobb távolságra) a tartós-lassítófék ellenőrzésére.

A 4. számú pontban meghatározott görgős fékerőmérő próbapad számítógépes vezérlését a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló - többszőr módosított - 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben az időszakos vizsgálatokhoz tartozóan meghatározott időpontot követően kell biztosítani.

5. számú melléklet a 15/1999. (V. 21.) KHVM rendelethez

Az MR. 1. számú melléklete a következő 13.06, 13.07, 13.08 és 13.09 számú sorokkal egészül ki:

[Jóváhagyási kötelezettség alá tartozó járműalkatrészekre, -tartozékokra, járműtulajdonságokra vonatkozó ENSZ-EGB előírások]

ENSZ-EGB
előírásAlkalmazhatóJárműalkatrész, -tartozék,
érvényes(határnapig)-tulajdonság]
számaváltozat
1306-Járművek fékezése
07-
08-
09-

Lábjegyzetek:

[1] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. számú mellékletét."

[2] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. számú mellékletét.

[3] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet."

[4] Lásd a nemzetközi közúti személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 16/1992. (VII. 3.) KHVM rendeletet."

Tartalomjegyzék