Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

51/1999. (IX. 10.) GM rendelet

a gépjármű gumiabroncsnyomás-mérők műszaki követelményeire, forgalomba hozatalára és üzembe helyezésére vonatkozó előírásokról

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 56. §-ának a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § A rendelet hatálya az olyan helyhez kötött vagy hordozható gépkocsi gumiabroncsnyomás-mérőt gyártó, forgalmazó, importáló és felhasználó gazdálkodó szervezetekre, illetve külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeire terjed ki (a továbbiakban együtt: gyártó), amelyek gumiabroncsnyomás-mérői nem rendelkeznek előre beállító szerkezettel, és amelyekben az érzékelő elem rugalmas alakváltozását mechanikus áttétrendszer adja át egy kijelző szerkezetnek.

2. § E rendelet alkalmazásában

a) hitelesítési engedély: a hitelesítésre jogosult szerv által kiadott dokumentum annak igazolására, hogy a tervezett nyomásmérő típusa e jogszabályban előírt metrológiai és műszaki követelményeknek megfelel;

b)[1] hitelesítésre jogosult szerv: a hitelesítési engedély, illetve a hitelesítési bizonyítvány kiadására jogosult szerv;

c)[2] illetékes ellenőrző hatóság: külön jogszabály alapján a nyomásmérő műszerek fogyasztói forgalmazásával kapcsolatos ügyekben a fogyasztóvédelmi hatóság, üzembe helyezéssel és az üzemeltetéssel kapcsolatos ügyekben a mérésügyi hatóság;

d) a gumiabroncsnyomás-mérő forgalomba hozatala: a gumiabroncsnyomás-mérő ingyenes vagy visszterhes elidegenítése a fogyasztók és a felhasználók részére;

e) metrológiai követelmények: a gumiabroncsnyomás-mérő maximálisan megengedhető hibáinak (alaphibáknak), a hőmérsékleti járulékos hibájának, az irányváltási hibájának és a nyomásmérő mutatójának nullponti hibájának meghatározására vonatkozó előírások;

f) hitelesítési bizonyítvány: a hitelesítésre jogosult szerv által kiadott dokumentum annak igazolására, hogy a nyomásmérő e rendelet előírásainak megfelel;

g) hitelesítés: a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény és a végrehajtására kiadott, többször módosított 127/1991. (X. 9.) Korm. rendeletben szabályozott eljárás.

3. § (1) A gumiabroncsnyomás-mérő akkor hozható forgalomba, vagy helyezhető üzembe, ha megfelel e rendeletben meghatározott műszaki és az 1. számú mellékletben meghatározott metrológiai követelményeknek.

(2) Forgalomba hozatal előtt a gyártó, annak képviselője vagy az importáló köteles a hitelesítésre jogosult szervvel a gumiabroncsnyomás-mérőt az első hitelesítést igazoló bélyeggel ellátatni.

4. § (1) A gumiabroncsnyomás-mérőt úgy kell kialakítani, hogy biztosítsa a metrológiai jellemzők megőrzését, és úgy kell lezárni, hogy megakadályozza a műszer jellemzőinek külső beavatkozás által történő nyom nélküli megváltoztatását.

(2) A kijelző szerkezetet úgy kell kialakítani, hogy

a) a skála beosztása barban, a skála távolságok értéke 0,1 baronként legyen jelölve;

b) a mutató a mérési tartományban biztosítsa a mért nyomás értékének közvetlen és leolvasási hibáktól mentes leolvasását;

c) a mutatónak a skálajeleket takaró része ne legyen szélesebb, mint a skálajelek szélessége;

d) a mutató a legrövidebb skálajelet félig takarja;

e) a mutató és a skálajelek síkja közötti távolság ne legyen nagyobb, mint a skála osztásköze azzal, hogy a távolság nem haladhatja meg a 2 mm-t vagy körlapos kijelzők esetén a 0,02 L+1 értéket, ahol L a mutató forgástengelye és a vége közötti távolság mm-ben;

f) a skálabeosztásoknak közel egyenleteseknek kell lenni az egész skálán, és bármely két szomszédos osztásköz különbsége nem haladhatja meg a nagyobbik osztásköz 20%-át, valamint a legkisebb és legnagyobb osztásköz közötti különbség nem lehet nagyobb, mint a legnagyobb osztásköz 50%-a;

g) a skálaosztás közök ne legyenek kisebbek 1,25 mm-nél;

h) minden ötödik osztásköz meghosszabbított skálajellel legyen megkülönböztetve, és minden ötödik vagy tizedik skálajel meg legyen számozva;

i) az osztásjelek szélessége egységes legyen, és ne haladják meg a skála osztásköz 20%-át.

(3) A gumiabroncsnyomás-mérő számlapján fel kell tüntetni a mért mennyiség jelét (Pe), a mértékegység jelét (bar), és szükség esetén a műszer működési helyzetét feltüntető jelet. A gumiabroncsnyomás-mérő számlapján, az adatlapon vagy a gumiabroncsnyomás-mérő műszeren fel kell tüntetni a gyártó azonosító jellemzőit, a műszer azonosító jellemzőit és a típusminta jóváhagyásának jelét.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott adatokat jól láthatóan, olvasható és rendeltetésszerű használat mellett eltávolíthatatlan módon kell a gumiabroncsnyomás-mérőn feltüntetni úgy, hogy azok ne akadályozzák a mérő kijelzésének leolvasását.

(5) A gumiabroncsnyomás-mérőn az illetékes ellenőrző hatóságok által engedélyezett olyan feliratok is elhelyezhetők, amelyek nem akadályozzák a mérő kijelzésének leolvasását, ugyanakkor alkalmas helyet kell biztosítani az első hitelesítési bélyegzés megfelelő elhelyezésére.

(6) A gumiabroncsnyomás-mérőknek a gumiabroncsban lévő levegőnek a légkörihez képesti túlnyomását kell mutatniuk, és magába kell foglalni a gumiabroncs és az érzékelőelem közötti részeket is.

5. § (1) A gumiabroncsnyomás-mérő típusvizsgálatát és hitelesítését a gyártó vagy képviselője külön jogszabályban foglaltak szerint köteles a hitelesítésre jogosult szervnél megrendelni.

(2) Típusvizsgálat céljára legalább két gumiabroncsnyomás-mérőt kell benyújtani, de az illetékes hitelesítésre jogosult szerv kérheti további gumiabroncsnyomás-mérők biztosítását a vizsgálathoz.

(3) A hitelesítésre jogosult szerv a típusvizsgálat során:

a) ellenőrzi a gyártó vagy képviselője által rendelkezésre bocsátott műszaki dokumentumokat;

b) megvizsgálja, hogy a gumiabroncsnyomás-mérő típusmintája megfelel-e a rendeletben meghatározott műszaki és metrológiai követelményeknek;

c) a 2. számú mellékletben foglaltak szerint meghatározza az alaphibát, az irányváltoztatási hibát, hőmérsékleti járulékos hibát, valamint vizsgálja a gumiabroncsnyomás-mérő mérési stabilitását.

(4) A vizsgálatot olyan használati etalon nyomásmérők segítségével kell elvégezni, amelyek hibái nem haladják meg a vizsgált nyomásmérők legnagyobb megengedett hibáinak 25%-át (a továbbiakban: etalon nyomásmérő).

(5) Ha a gumiabroncsnyomás-mérő típusmintája megfelel e rendeletben előírt műszaki és metrológiai követelményeknek, akkor a hitelesítésre jogosult szerv kiállítja a hitelesítési engedélyt.

(6) A hitelesítésre jogosult szerv a hitelesítés során:

a) ellenőrzi, hogy a gumiabroncsnyomás-mérő megfelel-e a jóváhagyott típusmintának;

b) etalon nyomásmérők segítségével pontossági vizsgálatot végez;

c) a gumiabroncsnyomás-mérő leolvasásait legalább három, a mérési tartományban egyenletesen elosztott pontban ellenőrzi;

d) használati körülmények között, legalább három, a mérési tartományban egyenletesen elosztott pontban meghatározza az irányváltási hibát, ha a gumiabroncsnyomás-mérő növekvő és csökkenő nyomást is tud mérni.

(7) Ha a gumiabroncsnyomás-mérő megfelel a jóváhagyott típusmintának, akkor a hitelesítésre jogosult szerv kiállítja a hitelesítési bizonyítványt és a gumiabroncsnyomás-mérőn bélyegzéssel jelöli a hitelesítést.

6. § (1) Ez a rendelet 2001. január 1. napján lép hatályba.

(2) Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai Közösségek Tanácsának a tagországoknak a gumiabroncsnyomás-mérők forgalomba hozatalára és üzembe helyezésre vonatkozó jogszabályainak összehangolásáról szóló 86/217/EGK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

Dr. Chikán Attila s. k.,

gazdasági miniszter

1. számú melléklet az 51/1999. (IX. 10.) GM rendelethez

1. Maximálisan megengedhető hibák

A megengedhető legnagyobb hibák korlátját a mért nyomás függvényében abszolút értékként az alábbi táblázat határozza meg:

Mért nyomás barbanMegengedhető hibák barban
<=40,08
<4...<=100,16
>100,25

A maximálisan megengedett hibát nem szabad túllépni a 15...25 °C-os tartományban. Ezt a tartományt a továbbiakban hőmérsékleti referenciatartománynak nevezik.

2. Hőmérsékleti járulékos hiba

Az alábbi táblázat a referenciatartományon kívüli, de a -10 °C és +40 °C közé eső hőmérsékleteknél adja meg az abroncsnyomásmérő-műszer leolvasásokban megengedhető hibákat.

Mért nyomás barbanMegengedhető hibák Celsius-fokonként, barban
<=44 bar 0,1%-a: 0,004
<4...<=1010 bar 0,05%-a: 0,005
>10felső méréshatár 0,05%-a

3. Irányváltási hiba

A nyomásmérőkben az irányváltási hiba nem haladhatja meg a hőmérséklet referenciatartományon belüli bármely hőmérsékleten a maximálisan megengedett hibát.

Ennek a hőmérsékletnek állandónak kell maradnia a vizsgálat alatt.

Egy adott nyomásértéknél, növekvő irányban észlelt hiba nem lehet nagyobb, mint a csökkenő irányban észlelt hiba.

4. A mutató nyugalmi helyzetének meghatározására

A légköri nyomáson a nyomásmérő mutatójának a maximálisan megengedett hiba határain belül, a 0 jelölésen vagy egy olyan előre meghatározott jelölésen kell megállnia, amelyet világosan megkülönböztettek a többi skálaosztástól.

A nyomásmérő műszernek lehet mutatóütközője, amennyiben az legalább a megengedett hiba kétszeres értékének megfelelő távolsággal a nullapont vagy egy más, előre meghatározott jelölés alatt van.

2. számú melléklet az 51/1999. (IX. 10.) GM rendelethez

Az e rendelet 5. §-a (3) bekezdésének c) pontjában megadott vizsgálat lefolytatása

1. Az alaphiba meghatározása

A nyomásmérők leolvasásait (méréseit) legalább öt pontban kell ellenőrizni, amelyekből egy a mérési tartomány alsó egy pedig a felső pontja közelében van. Az ellenőrző pontok egyenletesen oszlanak el a skálán.

2. Az irányváltási hiba meghatározása

Ezt a vizsgálatot csak olyan mérőműszeren kell elvégezni, amelyeket a normál használatban arra terveztek, hogy csökkenő nyomásokat mérjenek. A vizsgálatnál a nyomásmérő legalább öt, a skálán egyenletesen elosztott pontján, növekvő és csökkenő nyomásértékeken végeznek leolvasásokat.

A mérési pontok közül egy a tartomány felső és egy a tartomány alsó határa közelében van. A csökkenő értékek esetében a leolvasásokat azután kell elvégezni, hogy a nyomásmérőt legalább 20 percen át a mérési tartomány felső határán tartották.

3. A stabilitási vizsgálat

E vizsgálat során a nyomásmérőt a következőknek teszik ki:

a) olyan nyomásnak 15 percig, amely a mérési tartomány felső határát 25%-kal haladja meg,

b) 1000 nyomás impulzusnak, amelyeket olyan nyomás hoz létre, amely a felső méréshatár %-ától 90-95%-a között változik,

c) a nyomás 10 000 ciklusának, amely kb. 20%-ról kb. a felső méréshatár 75%-a között változik, percenként 60 ciklust meg nem haladó frekvenciával,

d) -20 °C, illetve +50 °C környezeti hőmérsékletnek, 6-6 órán keresztül.

Az a), b) és c) vizsgálatok után 1 óra pihentetés után a nyomásmérőknek ki kell elégíteniük e rendelet 1. számú mellékletének 1., 3. és 4. pontjában megadott követelményeit. A d) pontban megadott hőmérsékletvizsgálat befejezésével a nyomásmérőket 6 órán át kell állni hagyni egy, a hőmérsékleti referenciatartományon belül eső hőmérsékleten. Ezen időszak után a nyomásmérőknek meg kell felelni az 1. számú melléklet 1., 3. és 4. pontjaiban megadott követelményeknek.

4. A hőmérsékleti járulékos hiba meghatározása

A vizsgálatnál meghatározzuk, hogy mennyiben változik a leolvasás egy adott nyomásnál -10 és +40 °C hőmérsékleten, összehasonlítva a hőmérsékleti referenciatartományban kapott leolvasásokkal.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 9/2015. (III. 31.) NGM rendelet 13. §-a. Hatályos 2015.04.01.

[2] Módosította a 27/2010. (XII. 31.) NGM rendelet 18. §-a. Hatályos 2011.01.01.

Tartalomjegyzék