Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

2000. évi XL. törvény

a Budapest Sportcsarnok újjáépítéséről[1]

Az Országgyűlés egyszeri és rendkívüli szabályozási feladatot vállalt, amikor célul tűzte ki, hogy - az egyébként alkalmazandó jogszabályoktól a lehetséges legkisebb mértékben eltérve, de a kialakult helyzetből adódó sajátos feladathoz alkalmazkodva - biztosítja a tűzvész sújtotta Budapest Sportcsarnok újjáépítéséhez szükséges eljárások meggyorsítását, az érdekeltek összefogását annak érdekében, hogy elősegítse az 1999 decemberében leégett Budapest Sportcsarnok helyébe egy sport-, illetve kulturális események lebonyolítására alkalmas sportcsarnok felépítését.

A jelen törvény célja, hogy a megsemmisült Budapest Sportcsarnok minél előbb, biztonságos és nemzetközi színvonalú épületegyüttesben tudja ismét fogadni a sport és a művészetek kedvelőit, ugyanakkor a folyamatok gyorsítása ne okozza a biztonság, a szakszerűség és a jogállamiság követelményeinek csorbítását. E céloktól vezérelve, továbbá az államigazgatási eljárás általános szabályairól, az épített környezet alakításáról és védelméről, valamint a közbeszerzésekről szóló törvények és más jogszabályok rendelkezéseire figyelemmel az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:

A törvény alkalmazási köre és területi hatálya

1. § (1) A törvény hatálya kiterjed a Budapest XIV. kerület, Stefánia út 2. szám alatt található Budapest Sportcsarnok építési munkáival (a továbbiakban: újjáépítés) összefüggő tevékenységekre és eljárásokra, illetőleg a 32533/1. és 6. helyrajzi számú ingatlanokra.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenységekre és eljárásokra vonatkozó külön jogszabályokat az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

Országgyűlési és kormányzati feladatok

2. § (1) A Budapest Sportcsarnokot újjá kell építeni úgy, hogy alkalmas legyen sport-, illetve kulturális események - valamint a kapcsolódó és egyéb szolgáltatások - nemzetközi színvonalú lebonyolítására.

(2) Az Országgyűlés az újjáépítéssel összefüggő, az állam által biztosítandó költségek fedezetéről a központi költségvetés Ifjúsági és Sportminisztérium fejezetében nevesített fejezeti kezelésű központi beruházási előirányzatban gondoskodik.

(3) Az újjáépítéshez nyújtott adomány közérdekű kötelezettségvállalásnak (Ptk. 593. §) minősül, és - a (2) bekezdésben meghatározott támogatást, valamint a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény 4. §-a (1) bekezdésének m) pontja szerinti juttatásokat kiegészítve - kizárólag az újjáépítés költségeire használható fel.

(4) Az újjáépítés építtetője a Népstadion és Létesítményei Központi Edzőtábor, vagy az építési jogot megállapodás alapján megszerző más jogi személy (a továbbiakban: építtető). Az újjáépítés során az építtető ellátja a vagyonkezelői feladatokat is. Az építtető a (2) és (3) bekezdésben megjelölt források mértékéig jogosult éven túli fizetési kötelezettség vállalására.

(5) A Kormány az ifjúsági és sportminiszter útján legalább hat hónaponként, továbbá a használatbavételi engedély megadásától számított három hónapon belül tájékoztatja az Országgyűlés illetékes bizottságait az újjáépítés állásáról, valamint a költségvetési és egyéb támogatás felhasználásáról.

Pályáztatási szabályok

3. § (1) Amennyiben az újjáépítés a közbeszerzésről szóló 1995. évi XL. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá eső építési beruházásnak minősül, az építési engedélyezéshez szükséges építészeti-műszaki tervdokumentáció előkészítésére meghívásos építészeti tervpályázatot kell - tervezési versenypályázatként - kiírni két hónapos benyújtási határidővel és úgy, hogy a tervezési megbízást elnyerő pályamű benyújtója készíti el az építési engedélyezési tervdokumentáció elkészítésén túl, az építési beruházásra vonatkozó ajánlatkérési műszaki tervdokumentációt (tendertervet) is.

(2) A tervpályázat bírálóbizottságának tagjául - a feladathoz méltó magas szakmai színvonal biztosítása érdekében - az építtető felkéri a következő szervezetek által kijelölt egy-egy személyt:

a) Ifjúsági és Sportminisztérium;

b) Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium;

c) Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma;

d) Pénzügyminisztérium;

e) Belügyminisztérium;

f) Budapest XIV. kerület (Zugló) Önkormányzata;

g) Budapest Főváros Önkormányzata;

h) Magyar Építész Kamara;

i) Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kara;

j) Magyar Építészek Szövetsége;

k) Magyar Mérnöki Kamara;

l) Magyar Olimpiai Bizottság;

m) Művészeti Szakszervezetek Szövetsége.

(3) A (2) bekezdésben felsoroltak legalább kétharmadának rendelkeznie kell a pályázókkal szemben szakmai követelményként előírt szakképesítéssel.

(4) A tervpályázat bírálóbizottságának elnöke az Ifjúsági és Sportminisztérium, társelnöke a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által kijelölt személy.

(5) A tervpályázat bírálóbizottsága munkafeltételeinek biztosítása, valamint a bizottsági tagok és szakértők díjazása költségeit a központi költségvetés Ifjúsági és Sportminisztérium fejezetének célelőirányzatából kell fedezni.

(6) A Budapest Sportcsarnok újjáépítése nem tartozik a területrendezési, településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 40/1999. (IV. 23.) FVM rendelet hatálya alá.

(7) Az építési tervek bírálatakor a (2)-(6) bekezdésben foglaltakat alkalmazni kell abban az esetben is, ha az újjáépítés költségeinek több mint a felét nem a 2. § (2) bekezdése szerinti forrásból biztosítják.

(8) A megsemmisült Budapest Sportcsarnok eredeti építészeti-műszaki terveit felhasználó újjáépítés esetén - a szerzői jogok védelme érdekében - az építési engedélyezéshez szükséges tervdokumentáció elkészítésére vonatkozó szerződéskötés során a Kbt. 70. § (1) bekezdés b) pontja alapján kell eljárni. Az (1)-(6) bekezdésben foglaltakat ebben az esetben is megfelelően alkalmazni kell azzal az eltéréssel, hogy a (2) bekezdésben megjelölt bizottság az építtető felkérése alapján véleményezi az építészeti-műszaki tervdokumentációt.

4. § Az újjáépítés kivitelezőjének kiválasztása érdekében a Kbt. 42. §-a alapján - előminősítési eljárást követően - a Kbt. 70. § (1) bekezdés c) pontjára figyelemmel tárgyalásos eljárást kell lefolytatni.

Építésügyi hatósági engedélyezési eljárások szabályai

5. § Az építtető kérelmére, a kérelem benyújtásától számított tizenöt napon belül - az építési engedély iránti kérelem benyújtását megelőzően - a szakhatóságok, a közművek, valamint a kéményseprő-ipari szolgáltató szervezet kötelesek dönteni az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997. (XII. 29.) KTM rendeletet (a továbbiakban: R.) 7. §-a szerinti szakhatósági hozzájárulásról, illetőleg az R. 8. §-a szerinti nyilatkozatról; ha határidőn belül nem nyilatkoznak, a hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.

6. § (1) Ha az építésügyi hatósági engedély iránti kérelem nem felel meg az R.-ben foglaltaknak, illetőleg nem tartalmazza az 5. §-ban meghatározott szakhatósági hozzájárulásokat és nyilatkozatokat, akkor az építésügyi hatóság a kérelem benyújtásától számított öt napon belül, nyolcnapos határidővel hiánypótlásra hívja fel az építtetőt.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat megfelelően alkalmazni kell a szakhatósági hozzájárulás, illetőleg a közművek és a kéményseprő-ipari szolgáltató szervezet nyilatkozata iránti kérelemmel kapcsolatos hiánypótlásra is.

7. § Az R. 5. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott adatokat az illetékes földhivatal nyolc napon belül köteles megküldeni az építésügyi hatóságnak. Ez a határidő nem számít bele a 8. §-ban meghatározott ügyintézési határidőbe.

8. § (1) Az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásban az érdemi határozatot a kérelem előterjesztésétől számított tizenöt napon belül kell meghozni. Az eljáró közigazgatási szerv vezetője a határidőt nem hosszabbíthatja meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott határidő eltelte után, ha az érdemi határozat meghozatalára nem került sor, a felettes szerv a kérelem elbírálását magához vonja; ezen intézkedéstől számított két napon belül a felettes szervhez az iratokat fel kell terjeszteni. A felettes szervnek az érdemi határozatot az iratok hozzá érkezésétől számított tizenöt napon belül kell meghoznia; ez a határidő nem hosszabbítható meg.

(3) A tervezési szerződés megkötése és az építésügyi hatósági engedély iránti kérelem benyújtása közötti időszakban az építtető köteles rendszeresen tájékoztatni az illetékes első fokú építésügyi hatóságot, valamint az illetékes szakhatóságot, közművet, kéményseprő-ipari szolgáltató szervezetet az építészeti-műszaki tervek tartalmáról.

9. § (1) Az építési engedély kiadásának nem akadálya, ha a terület beépítettsége a korábbi beépítettségi mértéket tíz százaléknál nem nagyobb mértékben meghaladja.

(2) Az építési engedély kérelem a gépjárművek parkolására előírt feltételek hiánya miatt nem utasítható el, ha az építtető az építési engedély kérelemhez mellékelt nyilatkozatban vállalja, hogy a használatbavételi engedély megkéréséig, de legkésőbb a helyi önkormányzati parkolási rendeletben meghatározott határidőig a szükséges gépkocsi parkolóhelyek kialakításáról a helyi önkormányzati parkolási rendeletben meghatározott helyen és módon gondoskodik.

10. § Az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásban hozott első fokú, a kérelemnek helyt adó határozat jogerős és végrehajtható, ellene fellebbezésnek helye nincs. A kérelmet elutasító vagy annak részben helyt adó határozat elleni fellebbezés elbírálása során a 8. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

11. § (1) Amennyiben az építésügyi hatóság eljárása során jogszabályt sértett, a bíróságtól keresetben a határozat felülvizsgálata kérhető. A bíróság a határozatot megváltoztathatja.

(2) A keresetlevél benyújtásának a határozat végrehajtására halasztó hatálya nincs, a fél azonban a keresetlevélben kezdeményezheti a végrehajtás felfüggesztését. A bíróság a határozat végrehajtását csak a közérdekre vagy az ügyfél nyomós érdekére tekintettel függesztheti fel.

12. § (1) A 8. §-ban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell a használatbavételi engedélyezési eljárásban is.

(2) A szakhatóságok, a közművek, valamint a kéményseprő-ipari szolgáltató szervezet az építésügyi hatóság által kitűzött helyszíni szemlén vagy az azt követő nyolc napon belül köteles nyilatkozni a használatbavételi engedély R. 30. §-ában meghatározott feltételei fennállásáról.

(3) Az eltérés engedélyezése iránti eljárásban (R. 25. §) az 5-11. § rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.

Záró rendelkezések

13. § (1) Ez a törvény a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Ez a törvény a kihirdetésétől számított három év elteltével hatályát veszti azzal, hogy

a) a hatályvesztés nem érinti az e törvényen alapuló korábbi kötelezettségvállalásokat, valamint

b) a folyamatban levő eljárásokra azok jogerős befejezéséig e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) E törvény végrehajtása érdekében

a) felhatalmazást kap az ifjúsági és sportminiszter arra, hogy a Budapest Sportcsarnok újjáépítésével összefüggésben és kizárólag ahhoz kapcsolódóan - Budapest Főváros XIV. kerület (Zugló) Önkormányzatával egyetértésben - rendeletben engedélyezze e törvény szabályainak alkalmazását az 1. § (1) bekezdésében megjelölt ingatlannal szomszédos, önkormányzati vagy állami tulajdonban álló ingatlanra is;

b) Budapest Főváros XIV. kerület (Zugló) Önkormányzata a törvény hatálybalépésétől számított százhúsz napon belül megalkotott, az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 42. § (2) és (10)-(11) bekezdésének megfelelő, - a szükséges gépkocsi várakozóhelyek más építési telken történő elhelyezésének lehetőségét is tartalmazó - helyi önkormányzati parkolási rendeletének előkészítéséhez szükséges közlekedési vizsgálatok költségeinek legalább ötven százalékát az Ifjúsági és Sportminisztérium fedezi a 2. § (2) bekezdésében megjelölt keretből.

Göncz Árpád s. k.,

a Köztársaság elnöke

Dr. Áder János s. k.,

az Országgyűlés elnöke

Lábjegyzetek:

[1] A törvényt az Országgyűlés a 2000. május 23-i ülésnapján fogadta el.

Tartalomjegyzék