24/2001. (XII. 22.) MeHVM rendelet

a hírközlési hatóság piacfelügyeleti tevékenységéről és a piacfelügyeleti díj mértékéről

A hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény (a továbbiakban: Hkt.) 107. § (4) bekezdésének b) és c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a rendelet 8. §-a tekintetében a pénzügyminiszter egyetértésével, a következőket rendelem el:

1. §

E rendelet hatálya kiterjed

a) a Hírközlési Főfelügyeletre és a Hírközlési Területi Hivatalra (a továbbiakban együtt: hatóság),

b) a hírközlési tevékenységet végző vagy szolgáltatást nyújtó, és az ilyen tevékenységgel vagy szolgáltatással összefüggő tevékenységet végző természetes és jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli szervezetre,

c) a Magyarországon hírközlési berendezést gyártó, importáló, forgalomba hozó, forgalmazó, üzembe helyező vagy üzemeltető természetes és jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli szervezetre,

d) a Hírközlési Felügyelet e rendelet szerinti eljárásaiban ügyfélként résztvevőkre.

2. §

(1) A hatóság piacfelügyeleti tevékenysége körében vizsgálja a Hkt. 84. § (2) bekezdésében foglaltakat, valamint

a) az általa hozott határozatokban foglaltak betartását,

b) a hírközlési szolgáltatások minőségét befolyásoló szolgáltatói magatartást, a minőség megfelelőségének igazolására vonatkozó követelmények betartását, a jogszabályban előírt és a vállalt minőségi követelmények teljesítését,

c) az egyetemes hírközlési szolgáltatóknak, valamint a koncessziós társaságoknak a miniszterrel kötött szerződésekben rögzített kötelezettségei teljesítését,

d) a kijelölt vizsgáló, ellenőrző és tanúsító szervezetek munkáját, az erről szóló külön jogszabályban foglaltaknak megfelelően.

(2) A hatóság az ellenőrzés eredménye alapján határozatot hoz, intézkedik vagy eljárást kezdeményez a Hírközlési Döntőbizottságnál, a vizsgáló, ellenőrző és tanúsító szervezeteket kijelölő miniszternél, vagy a hatáskörrel rendelkező más hatóságnál.

(3) A hatóság a Hkt. 84. § (2) bekezdés e) pontján alapuló, a hírközlési berendezések forgalomba hozatalával, forgalmazásával, üzembe helyezésével és üzemeltetésével kapcsolatos piacfelügyeleti eljárást a rádióberendezésekről és a távközlő végberendezésekről, valamint megfelelőségük elismeréséről szóló 3/2001. (1. 31.) MeHVM rendeletben foglaltak szerint folytatja.

3. §

(1) A hatóság piacfelügyeleti tevékenységét piacfelügyeleti és ellenőrzési terv alapján végzi.

(2) A piacfelügyeleti és ellenőrzési tervnek legalább az alábbi tárgykörök szerinti piacfelügyeleti tevékenység elvégzéséről és ütemezéséről kell rendelkeznie:

a) a frekvenciák és az azonosítók felhasználása,

b) a hírközlő berendezések forgalomba hozatala, forgalmazása, üzembe helyezése és üzemeltetetése,

c) a hálózati szolgáltatásokkal kapcsolatos ellenértékek alkalmazása,

d) a számviteli szétválasztás végrehajtása,

e) a hírközlés védelme,

f) a kijelölt vizsgáló, ellenőrző és tanúsító szervezetekre vonatkozó követelmények betartása,

g) a távközlési előfizetői szolgáltatások nyújtásának minősége, az egyetemes távközlési szolgáltatásoknak az azok műszaki követelményeiről szóló rendeletben foglalt követelményeknek való megfelelése,

h) a hálózati szolgáltatások nyújtásának minőségét,

i) a postai szolgáltatások nyújtásának minősége, a postai szolgáltatások ellátásáról szóló rendeletben foglalt követelményeknek való megfelelése,

j) a fenntartott postai szolgáltatásokhoz fűződő kizárólagos jogosultság érvényesítése,

k) egyetemes postai szolgáltatók kötelezettségeinek teljesítése.

(3) A hatóság hivatalból vagy kérelemre a piacfelügyeleti és ellenőrzési terven kívül is folytat piacfelügyeleti tevékenységet.

(4) A piacfelügyeleti ügyben eljáró köztisztviselő a piacfelügyeleti ellenőrzési jogosultságát - a próbavásárlás esetének kivételével - az ellenőrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel igazolja.

4. §

(1) Az előfizető a Hírközlési Területi Hivataltól minőségfelügyeleti eljárás megindítását kérheti, ha vitatja a hírközlési szolgáltatónak a hírközlési szolgáltatások minőségére, a szolgáltató állal végzett hibaelhárításra (a továbbiakban együtt: a hírközlési szolgáltatás minősége) vagy a szolgáltatásokkal kapcsolatos díjszámításra (számlázásra) vonatkozó állásfoglalását (panasz).

(2) Az előfizető vagy a hírközlési szolgáltató kérelmére a Hírközlési Területi Hivatal a hírközlési szolgáltató közreműködésével a hírközlési szolgáltatás minőségére, a számlázási rendszer helyességére vonatkozó, kijelölt tanúsító szervezet által kiadott tanúsító iratokat és tanúsítási jeleket (a továbbiakban: tanúsítvány) figyelembe véve, tisztázza a tényállást.

(3) A hírközlési szolgáltató az előfizetőre és a felhasználóra vonatkozó, a panasz elintézéséhez szükséges és ahhoz kapcsolódó adatokat köteles az érintettek hozzájárulása esetén a Hírközlési Területi Hivatal rendelkezésére bocsátani, beleértve a számlázási és forgalmazási viták rendezésére vonatkozó adatokat is.

(4) A Hírközlési Területi Hivatal a panasz alapján hozott határozatában nyilatkozik a szolgáltatás minőségének megfelelőségéről vagy a számlázási rendszer helyességéről. Ha a hírközlési szolgáltatás teljesített minősége nem felel meg a jogszabályban előírt vagy vállalt feltételeknek (célértékeknek), vagy a hírközlési szolgáltató díjszámítása nem volt helyes, a Hírközlési Területi Hivatal kötelezi a hírközlési szolgáltatót az eltérés megszüntetésére, és egyben kötelezettséget állapít meg a hírközlési szolgáltató számára a szolgáltatás minőségére, a számlázási rendszer helyességére vonatkozóan.

(5) A Hírközlési Területi Hivatal a minőségfelügyeleti eljárás eredményéről tájékoztatja a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséget.

(6) Az e § rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell a postai szolgáltatások felhasználóira is.

5. §

(1) Ha a szolgáltatónak a hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeit meghatározó kormányrendelet szerint a vállalt minőségi feltételek teljesítését tanúsítania kell, a Hírközlési Területi Hivatal rendelkezésére kell bocsátania a kijelölt tanúsító szervezet által kiállított, az adott szolgáltatásra vonatkozó megfelelőségi tanúsítványt. A megfelelőségi tanúsítványban foglaltak változását a hírközlési szolgáltató köteles 15 napon belül a Hírközlési Területi Hivatalnak bejelenteni.

(2) A Hírközlési Területi Hivatal az ügyfél bejelentésére indított egyedi ellenőrzés során vizsgálhatja a megfelelőség teljesítésének igazolására benyújtott dokumentumokban foglaltakat. Ennek során ellenőrizheti, azokat összevetheti a jogszabályban vagy a megfelelőség igazolás alapjául szolgáló egyéb műszaki előírásokban meghatározott, illetve a hírközlési szolgáltató által vállalt minőségi követelményekkel.

6. §

Ha a hatóság a szolgáltatott adatok vagy minőségfelügyeleti ellenőrzés során megállapítja, hogy a hírközlési szolgáltatás minősége nem éri el a jogszabályban előírt vagy a hírközlési szolgáltató által vállalt célértékeket,

a) további, a szolgáltatás minőségére vonatkozó adatok szolgáltatását teheti kötelezővé a szolgáltató számára,

b) a jogszabályban meghatározott, illetve a szolgáltató által vállalt célértékek keretein belül kötelező szolgáltatásminőségi célértékeket írhat elő a hírközlési szolgáltató számára,

c) kötelezheti a hírközlési szolgáltatót arra, hogy a hírközlési szolgáltatás előfizetőit vagy felhasználóit tájékoztassa a szolgáltatás minőségére vonatkozó valós értékekről,

d) rendszeres szolgáltatásminőségi vizsgálatokat és ellenőrzéseket írhat elő a hírközlési szolgáltató számára,

e) rendszeres vagy eseti helyszíni ellenőrzést végezhet vagy végeztethet a hírközlési szolgáltatónál.

7. §

A Hírközlési Főfelügyelet a Hírközlési Értesítőben közzéteszi:

a) a minőségfelügyeleti eljárás keretében lefolytatott ellenőrzések alapján hozott határozatok rendelkező részét (az eljárást kezdeményező fél kifejezett hozzájárulása hiányában az eljárást kezdeményező fél nevére utalás nélkül),

b) a piacfelügyeleti és ellenőrzési terv szerint végzett ellenőrzések során a Hivatal által vizsgált mértékadó műszaki előírások körét, valamint a jogszabályokban és a mértékadó műszaki előírásokban foglalt követelmények teljesítésének ellenőrzése végett a Hivatal által bekért iratok tartalmi és formai követelményeit.

8. §

(1) A Hkt. 71. § (3) bekezdése szerinti piacfelügyeleti díj megállapítása érdekében a hírközlési szolgáltatók kötelesek minden év február 15-éig előzetes adatot szolgáltatni az előző évben a távközlési, illetve postai szolgáltatásokból származó éves nettó árbevételük összegéről.

(2) A hírközlési szolgáltatók előzetes adatai alapján a Hírközlési Felügyelet határozatával megállapítja és közli a hírközlési szolgáltatókkal az éves piacfelügyeleti díj összegét, valamint a díj befizetésének határidejét, figyelemmel a Hkt. 71. § (5) bekezdése szerinti jóváírási kötelezettségre is.

(3) A hírközlési szolgáltatók minden év június 30-áig megküldik a könyvvizsgáló által hitelesített beszámolón alapuló, hírközlési szolgáltatásból származó nettó éves árbevétel összegére vonatkozó adatokat.

(4) Ha eltérés van az (1) bekezdés szerint szolgáltatott előzetes adatok és a (3) bekezdés szerint szolgáltatott adatok között, a Hírközlési Felügyelet módosítja az éves piacfelügyeleti díj összegét, és a piacfelügyeleti díjnak a harmadik és negyedik negyedévre vonatkozó díjrészletét.

(5) A piacfelügyeleti díjat negyedévente kell megfizetni a Hírközlési Felügyelet Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-01749007-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára.

(6) A Hírközlési Felügyelet a piacfelügyeleti díjra vonatkozó számlát legkésőbb a díj befizetési határidejét megelőző 15 nappal megküldi.

(7) A piacfelügyeleti díj az általános forgalmi adót nem tartalmazza, annak számlázásánál az általános forgalmi adóról szóló törvény előírásait kell alkalmazni.

(8)[1] A hírközlési szolgáltatóknak 2003. évben piacfelügyeleti díjat nem kell fizetni.

Záró rendelkezések

9. §

(1) Ez a rendelet 2001. december 23-án lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével együtt hatályát veszti az egyes távközlési előfizetői szerződéseknek a fogyasztók védelmével és a szolgáltatás minőségével összefüggő feltételeiről, illetőleg a hatósági minőségfelügyeletről szóló 29/1997. (XII. 20.) KHVM rendelet 11. §-a és 16-17. §-ai, valamint a távközlési minőség-felügyeleti díj vetítési alapjáról és fizetési feltételeiről szóló 20/1999. (VII. 21.) KHVM rendelet.

(3) A rendelet hatálybalépésével együtt a rádióberendezésekről és a távközlő végberendezésekről, valamint megfelelőségük elismeréséről szóló 3/2001. (I. 31.) MeHVM rendelet a következő 9/A. §-sal egészül ki:

"9/A. § (1) A hatóság az ellenőrzés során vett ellenmintát vagy annak csomagolását lepecsételi, és a lepecsételésről jegyzőkönyvet vesz fel, amelynek egy példányát az ügyfélnek átadja. A jegyzőkönyvnek az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvényben foglaltakon túl tartalmaznia kell

a) a lepecsételés helyét és idejét,

b) a lepecsételt hírközlő berendezés megnevezését, típusát és gyártási számát vagy más, a berendezés egyedi azonosítására alkalmas adatot,

c) a lepecsételés indokát,

d) a lepecsételés módját,

e) az őrzés helyét.

(2) A forgalmazó vagy a forgalomba hozó köteles az ellenmintát a jegyzőkönyvben megjelölt telephelyén vagy székhelyén őrizni, és a pecsét eltávolítását vagy megsértését megakadályozni.

(3) A hatóság próbavásárlás esetén az ellenőrzést a forgalmazó alkalmazottjának jelenlétében is jogosult megkezdeni. Az ellenőrzési jogosultságot a próbavásárlás befejezésekor kell igazolni."

Dr. Stumpf István s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 21/2003. (XII. 27.) IHM rendelet 1. § - a. Hatályos 2003.12.27.

Tartalomjegyzék