12/2002. (III. 28.) HM rendelet

az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja magyarországi végrehajtási rendjéről és szabályairól szóló 31/2000. (X. 27.) HM rendelet módosításáról

Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja magyarországi végrehajtási rendjéről és szabályairól szóló 31/2000. (X. 27.) HM rendeletet (a továbbiakban: R.) a következők szerint módosítom:

1. §

Az R. bevezető rendelkezésének zárójeles szövegrésze a következők szerint módosul:

"(NATO Security Investment Programme)"

2. §

(1) Az R. 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A programfelelős feladatainak ellátására HM szervezet, HM hivatal, HM háttérintézmény vagy MH szervezet jelölhető ki, vagy - a program jelentőségének, fontosságának függvényében - egyedi döntés alapján Nemzeti Programiroda hozható létre (a továbbiakban: programfelelős). Több országot érintő fejlesztési program esetén, az érintett országok egyetértésével, a kijelölt programfelelős irányításával Nemzetközi Programiroda hozható létre."

(2) Az R. 4. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A programfelelős a programot érintő átfogó jelentéseket és a program végrehajtásáról szóló féléves jelentést a HM BBBH útján terjeszti fel a honvédelmi miniszter részére. Felső szintű döntést igénylő esetekben szolgálati úton jelentést, illetve javaslatot terjeszt fel a honvédelmi miniszter részére."

3. §

Az R. 6. §-a (2) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) A PMT alapján a következő feladatok kerülnek végrehajtásra:]

"e) A költségbecslés- tervezetet a HM Biztonsági Beruházási Tervtanács jóváhagyását követően - a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár egyidejű tájékoztatásával - a PMT-ben meghatározott határidőre, a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve benyújtja a NATO Nemzetközi Törzse részére. A NATO Nemzetközi Törzse a tervezetet megvitatja és elfogadásra a NIB részére átadja."

4. §

AzR. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) A programok pénzügyi fedezete egyrészt az Országgyűlés által a HM fejezet éves költségvetésében - a fejezeti kezelésű előirányzatok között - a Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcímen jóváhagyott előirányzat, másrészt a NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása.

(2) A NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása folyósításának (esetleges) késedelme esetén - amennyiben más programok terhére az egyes programok aktuális kifizetései nem teljesíthetőek - a devizaszámla likviditásának biztosítása érdekében - a honvédelmi miniszter egyedi döntése alapján - a HM fejezet kiadási előirányzatai, illetve költségvetési támogatásai visszapótlási kötelezettséggel ideiglenesen igénybe vehetők.

(3) Az (1) bekezdés szerinti jogcím éves költségvetési előirányzata a NIB által programokra lebontott, Magyarországot érintő (hazai hozzájárulások) költségvetési támogatási előirányzat, a programokhoz kapcsolódó - a HM költségvetését terhelő - nemzeti felelősség keretében megvalósítandó beruházásokhoz, valamint az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges előirányzat, továbbá a Magyar Köztársaság más nemzetek programjaihoz történő hozzájárulásának előirányzata alapján kerül összeállításra.

(4) A Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím költségvetési, tervjavaslatát - a HM BBBH 5. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatása alapján - a HM KPSZH állítja össze.

(5) A HM fejezet éves költségvetési tervjavaslatának részeként a (3) bekezdés szerinti tervjavaslatot a HM Kollégiuma megvitatja, és javaslata alapján a honvédelmi miniszter dönt annak elfogadásáról.

(6) A Magyar Köztársaság tárgyévi költségvetéséről szóló törvény kihirdetését követően a programok elemi költségvetési tervét az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendeletben és - az államháztartásról szóló, többször módosított törvény alapján az évente kiadásra kerülő - a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló HM rendeletben (a továbbiakban: HM rendelet) meghatározottak szerint a HM BBBH a programfelelős bevonásával készíti el és terjeszti fel jóváhagyásra.

(7) Az elemi költségvetési terv alapján - a NIB által jóváhagyott - a tagállamok tervezett éves hozzájárulása összegének és a tárgyévet megelőző év(ek) maradványának figyelembevételével a HM BBBH a programfelelősök bevonásával programonként összeállítja az éves költségvetési terveket és a 9. § (2) bekezdése szerinti nemzeti adminisztrációs költségek (a továbbiakban: NAK) éves költségvetési tervét. Az éves költségvetési terveket a HM BBBH a (6) bekezdés szerinti módon és határidőre terjeszti fel jóváhagyásra.

(8) A jóváhagyott éves költségvetések terhére a programok vonatkozásában a HM BBBH, a NAK felhasználására pedig a programfelelős - a HM BBBH egyidejű tájékoztatásával - vállal kötelezettséget.

(9) A jóváhagyott elemi költségvetés programokkal kapcsolatos pénzforgalmának lebonyolítása - a HM KPSZH és a Magyar Államkincstár között kötött devizaszámla szerződés alapján -a Magyar Államkincstár által a HM költségvetési fejezet részére megnyitott - költségvetési körön kívüli - devizaszámláról történik. A HM KPSZH a devizaszámla forgalmának lebonyolítását végzi.

(10) Az elemi költségvetési tervben jóváhagyott előirányzatok feladatváltozás miatti, a Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím terhére történő módosítására, illetve a fejezet más (al)címeit terhelő előirányzat-átcsoportosításra a HM BBBH a HM KPSZH részére javaslatot küld. A HM KPSZH a javaslatot felülvizsgálja és - a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár útján - jóváhagyásra a honvédelmi miniszter részére felterjeszti.

(11) A HM KPSZH a devizaszámla forgalmáról a NATO elszámolási rendjéhez igazodó, programonkénti és összesített analitikus nyilvántartást, a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátója a NAK - mint az államháztartás központi költségvetését képező keretének - teljesített kiadásairól az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint vezeti a főkönyvi könyvelését és számol be.

(12) Az analitikus nyilvántartásban a 8. § szerinti NAK-ot programonként - a HM fejezet költségvetését terhelő - az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges, valamint a nemzeti felelősség keretében megvalósuló beruházásokhoz kapcsolódó kiadásokat külön-külön ki kell mutatni. Az analitikus nyilvántartást a programok befejezéséig kell vezetni.

(13) Az analitikus nyilvántartás év végi zárása során kimutatott árfolyam-különbözet a NAK kiadását vagy bevételét képezi. Az árfolyam-különbözet NIB részére történő elszámolását a HM BBBH végzi, melynek alapján a veszteség egy részének visszapótlására vagy a nyereség elvonására - kivéve az euró-forint árfolyam-különbözetet - a NIB intézkedik.

(14) A devizaszámla forgalma utáni jutalékfizetési kötelezettségből keletkező kiadások, illetve az euró-forint árfolyamveszteség pótlását a devizaszámla bevétele egy részének letétként történő lekötése utáni kamat biztosítja, amely a NAK részét képezi.

(15) Az NSIP devizaszámla analitikus nyilvántartással egyeztetett év végi záró egyenlegét a fejezet főkönyvi könyvelésében idegen pénzeszközként kell kimutatni. Az idegen pénzeszköz főkönyvi könyvelési rendjét, az analitikus nyilvántartással történő (legalább havonkénti) egyeztetés, illetve az év végi értékelés szabályait a fejezet belső rendelkezései szabályozzák.

(16) A programok megvalósításának helyzetéről a HM BBBH - a programfelelőssel és a HM KPSZH-val együttműködve - elkészíti

a) a honvédelmi miniszter részére a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár útján március 31-i határidővel a pénzügyi elszámolást is tartalmazó éves beszámoló jelentést forintban;

b) a NIB részére, az általa meghatározott határidőre a féléves és az éves pénzügyi beszámolót NATO Elszámolási Egységben, NAU-ban. A beszámolók többek között tartalmazzák a tagállamok programokhoz történő hozzájárulásának időszakos igénylését is.

(17) A Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím előirányzatának felhasználásáról és gazdálkodásáról a HM fejezet költségvetési beszámolójának részeként féléves, éves beszámoló készül, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint."

5. §

(1) Az R. 8. §-a (1) bekezdésének bevezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A NAK, a közös beruházás keretében, a Honvédelmi Minisztérium által megvalósítandó képességcsomag, önálló feladat vagy kis munkában szereplő programok tényleges kiadásaihoz kapcsolódó, %-os arányban megállapított, a NIB által a NATO költségvetéséből biztosított pénzügyi keret, mely a következő kiadásokra használható fel:"

(2) Az R. 8. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"c) az összes kapcsolódó szolgáltatás biztosításának (pl. a finanszírozás, a könyvvitel, az auditálás, a fordítások és kommunikációs szolgáltatások a programfelelős és Nemzetközi Programiroda felállítása és működtetése) költségeire;"

(3) Az R. 8. §-a (1) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"e) az éves költségvetésben jóváhagyott összeg erejéig az NSIP megvalósításában részt vevő hivatásos állományú katonák és közalkalmazottak személyi járandóságaira és azok járulékaira;"

(4) Az R. 8. §-a (1) bekezdésének g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"g) a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda működéséhez szükséges épületek, helyiségek vásárlási, amortizálódási vagy bérleti költségeire, valamint az üzemeltetési és közüzemi költségekre;"

(5) Az R. 8. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A NAK terhére, a programokkal kapcsolatos, a honvédelmi szervezetek állományát érintő szolgálati utazások, a rendezvények, konferenciák megszervezése, a nemzeti és nemzetközi programirodák berendezése, felszerelése és ellátása az érvényben lévő belső rendelkezések, valamint a NATO előírásainak és szabályainak figyelembevételével külön utasításban meghatározott normák és normatívák alapján, a HM fejezetben meghatározott eljárási rend szerint - a (4) bekezdés szerinti eltéréssel - kerül végrehajtásra."

(6) Az R. 8. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4)-(5) bekezdésének számozása (5)-(6) bekezdésre változik:

"(4) A NAK terhére történő kiutazási engedélyeket legkésőbb a kiutazás megkezdése előtt két nappal a HM védelemgazdasági helyettes államtitkárhoz kell jóváhagyásra felterjeszteni."

6. §

Az R. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § (1) A HM BBBH, a program költségbecslésében a NAK-ra jóváhagyott összegből tartalékot képez, mely biztosítja a program megvalósítása során a NAK terhére teljesített személyi kiadások HM fejezetet terhelő járulékainak, az euró-forint árfolyamveszteség, valamint a felmerülő egyéb rendkívüli kiadások fedezetét. A tartalékkal csökkentett (felhasználható) NAK összegéről a HM BBBH a programfelelőst a program első éves költségvetési tervének összeállítása időszakában értesíti. A tartalék összege nem lehet kevesebb a NAK keret 5%-ánál, melynek a program megvalósítása során történő felhasználását rendkívüli esetben a honvédelmi miniszter engedélyezi.

(2) A NAK-kal történő gazdálkodás felügyeletét a HM BBBH végzi. A NAK-kal a programfelelős gazdálkodik, felhasználására éves költségvetési tervet készít - az elemi költségvetés összeállítására vonatkozó jogszabályi előírások szerint -, amelyet a HM BBBH a program éves költségvetésének részeként terjeszti fel jóváhagyásra a honvédelmi miniszternek.

(3) Az éves költségvetési tervben és a 7. § (16) bekezdésének a) pontja szerinti beszámolóban elkülönítetten kell kimutatni a NAK-ra tervezett, illetve teljesített kiadásokat. A NAK év végi maradványa a következő évi éves költségvetési terv részét képezheti.

(4) A programfelelős éves költségvetési terve a pénzügyi és logisztikai ellátó szervezet - 3. § (1) bekezdése szerinti megállapodás alapján történő - bevonásával készül el. Az éves költségvetés tartalmazza a 8. § (1) bekezdésének f) pontja szerinti devizaellátmányt és annak járulékait is. A jóváhagyást követően a programfelelős éves költségvetési tervének egy példányát a HM BBBH a pénzügyi ellátó szervezet részére kiadja. Az éves költségvetési terv csak a NAK terhére történő kiadásokat tartalmazza.

(5) A programfelelős jóváhagyóit éves költségvetési terve alapján a pénzügyi ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet részére negyedéves előleg kerül kiutalásra. A kiutalt előleggel az ellátó szervezet negyedévente, a negyedévet követő hónap 15-éig - a 3. § (1) bekezdése szerinti együttműködési megállapodásban rögzített módon és formában - a HM BBBH részére elszámol. A IV. negyedévi előleg első két hónapjáról szóló elszámolást december 10-éig, a december havi elszámolást pedig a tárgyévet követő január 15-éig kell megküldeni.

(6) A HM BBBH a 10. § (3) bekezdése szerinti utalványozását követően, az elszámolás alapján a HM KPSZH az általános szabályok szerint, az államháztartáson kívüli pénzeszközátvételre előirányzat-módosítást kezdeményez az Államháztartási Hivatalnál és terheli a Program NAK előirányzatát. Az előirányzat-módosítást a HM KPSZH tájékoztatási kötelezettség mellett, saját hatáskörben hajtja végre.

(7) A programok NAK felhasználása nem képezi a NATO végső pénzügyi elszámolásának, ellenőrzésének tárgyát, az az államháztartás központi költségvetése részeként a programfelelős költségvetési (al)címén kerül elszámolásra. A programban korábban közös finanszírozásra tervezett, de a végső pénzügyi elszámolási, ellenőrzési eljárásban el nem fogadott kifizetések fedezetét a NAK maradványa biztosítja.

(8) A kijelölt programfelelős feladataihoz szükséges működési és felhalmozási kiadások fedezetét részben a HM fejezet egyes előirányzatai, részben a NAK biztosítja, ezért a záró igazolás dokumentum kiadását követően a NAK maradványa a HM fejezet saját költségvetési bevételét képezi. A maradvány államháztartáson kívüli pénzeszközátvétel jogcímén (költségvisszapótlásként) a HM BBBH és a HM KPSZH együttes javaslata alapján a honvédelmi miniszter döntésének megfelelően kerül felhasználásra.

(9) A NAK-kal történő gazdálkodás, pénzügyi, számviteli és logisztikai kezelését a pénzügyi és logisztikai ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet az általános szabályok, valamint a Nemzetközi Programiroda esetében a NATO mellett működő Képviseletének Védelempolitikai Részlegére vonatkozó külön előírások szerint végzi. A főkönyvi könyvelést - önálló címrendkódon - és az analitikus nyilvántartást programfelelősönként elkülönítve vezeti.

(10) A programfelelős részére beszerzett tárgyi eszközök aktiválását, a HM költségvetési fejezet vagyonába történő felvételét és a programfelelős részére használatra történő kiadását a pénzügyi ellátó szervezet kezdeményezi a szakanyagnem felelős honvédelmi szervezetnél. A szakanyagnem felelős honvédelmi szervezet intézkedik a tárgyi eszköz vagyonba vételére és használatra történő kiadására. A beszerzett gépjárművek kötelező gépjármű-felelősségi és CASCO biztosítása a HM fejezet biztosítási rendszerében kerül rendezésre.

(11) A Nemzetközi Programiroda részére beszerzett tárgyi eszközök aktiválását a pénzügyi ellátó kezdeményezi a logisztikai ellátó honvédelmi szervezetnél.

(12) A (10)-(11) bekezdések szerinti tárgyi eszközök üzemeltetési kiadásainak fedezetét a programfelelős részére kiadott előirányzatok biztosítják.

(13) A programfelelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátóját a HM KPSZH jelöli ki."

7. §

(1) Az R. 10. és 11. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek, és a 10. § "A program megvalósításának és pénzforgalmának ellenőrzése, a kötelezettségvállalások ellenjegyzése" alcímmel, a 11. § "Vegyes rendelkezések" alcímmel egészül ki:

"10. § (1) A programhoz kapcsolódó szerződések ellenjegyzését - az 5. § (2) bekezdés szerinti - a HM BBBH által benyújtott Előtervezési Alap kérelem és a NIB visszaigazoló okmánya, valamint a jóváhagyott költségbecslés és elemi költségvetés alapján a HM KPSZH végzi. A NAK felhasználásához kapcsolódó szerződések ellenjegyzése a közbeszerzések, a központosított közbeszerzések és a szabadkézi vétellel történő beszerzések ellenjegyzésének eljárási szabályairól szóló belső rendelkezésben foglaltak szerint történik.

(2) A programok időarányos teljesítését a HM BBBH folyamatosan ellenőrzi.

(3) A programokkal kapcsolatos pénzügyi kötelezettségeket - munkafolyamatban épített ellenőrzés keretében - a HM BBBH az érvényben lévő jogszabály, belső rendelkezés alapján ellenőrzi és a programfelelős által kiállított teljesítési igazolások, illetve átadás-átvételi jegyzőkönyvek alapján, a számlák jogszabályban előírt érvényesítésével és utalványozásával igazolja.

(4) A programokhoz kapcsolódó pénzforgalom belső ellenőrzését a HM KPSZH, a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda vonatkozásában a pénzügyi ellátó végzi.

(5) A programokhoz kapcsolódó nemzeti feladatok megvalósításának költségelszámolását - a 8. §-ban részletezett feladatokra kiterjedően is - a HM Költségvetési és Munkabiztonsági Ellenőrzési Hivatal a felügyeleti költségvetési ellenőrzésről szóló jogszabály és belső rendelkezés előírásai szerint ellenőrzi.

(6) A felügyeleti ellenőrzésnek vizsgálnia kell különösen a kifizetések és elszámolások szabályosságát és helyességét, a költségkimutatás (analitikus nyilvántartás) számszaki megfelelőségét, a devizaárfolyam átszámításának (forint-NAU) helyességét, a tényleges kiadásoknak az engedélyezett összegekkel való egyezőségét.

11. § (1) A Nemzetközi Programirodák létrehozását és működtetésükkel kapcsolatos kérdéseket - ideértve a költségmegosztást is - a részt vevő nemzetekkel külön megállapodásban kell rögzíteni.

(2) A Nemzetközi Programirodánál dolgozó kiküldöttek ellátását (lakhatás, devizaellátmány, utazási és szállítási költségek stb.) a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség tartósan külföldön foglalkoztatott tagjai ellátásáról szóló HM rendelet előírásai szerint kell biztosítani."

8. §

Az R. 12. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) A programok befejezését követően, a 6. § (2) bekezdésének j) pontja szerint kiadott záró igazolás alapján, az üzembe helyezett beruházás HM fejezet részére államháztartáson kívülről történő térítésnélküli átadás-átvételére a HM BBBH kezdeményezésre a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár intézkedik.

(3) A HM költségvetését terhelő, a programokhoz kapcsolódó infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges, valamint nemzeti felelősség keretében megvalósuló beruházások (műszaki) átvételét követően, azok térítés nélküli átadását - a HM BBBH értesítése alapján - a HM KPSZH kezdeményezi."

9. §

Az R. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § Készlet, kisértékű tárgyi eszköz beszerzések, illetve szolgálati utazások ellenértékének készpénzben történő kiegyenlítéséhez a programfelelős - a program NAK-ja terhére - előleget igényelhet. A programfelelős, a pénzügyi ellátója által kiadott előleggel 30 napon belül köteles elszámolni."

10. §

Az R. 14. §-a a következő (2) és (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az NSIP keretében teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás 0%-os ÁFA körbe tartozására vonatkozó igazolás kiadására - az APEH Általános Főosztály egyidejű értesítésével - a HM védelemgazdasági helyettes államtitkár által kijelölt honvédelmi szervezetek jogosultak.

(3) A program megvalósításával kapcsolatban foglalkoztatott külföldi állampolgárok adóit és járulékait - a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény és az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény rendelkezései, valamint a kettős adóztatást kizáró egyezményekben foglaltak figyelembevételével - a HM KPSZH adatszolgáltatása alapján, a Honvédelmi Minisztérium költségvetési fejezet központi bér- és illetményszámfejtést végző szervezete számolja el. Az elszámolás alapján a kifizetett összeg az analitikus nyilvántartásban átvezetésre kerül."

11. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba. A 7. § (7) bekezdés szerinti 2002. éves költségvetési tervek összeállítását és a 7. § (11) bekezdés szerinti főkönyvi könyvelést 2002. január 1-jétől kell alkalmazni. A hatálybalépéssel egyidejűleg a 10. § alcíme, a 11. § alcíme, valamint a 12. § alcíme és (4) bekezdése hatályát veszti. A "HM gazdasági ügyeket felügyelő helyettes államtitkára" megnevezés helyébe a "HM védelemgazdasági helyettes államtitkár" megnevezés lép. A 17. § (1) bekezdésben a 7. § (10) és a 10. § (5) bekezdésre való utalás 7. § (11) és 9. § (9) bekezdésre módosul.

Dr. Szabó János s. k.,

honvédelmi miniszter