Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

251/2002. (XII. 5.) Korm. rendelet

Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok lebonyolításának szabályairól

A Kormány az Alkotmány 35. §-a (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

(1) Az állami tudomány- és technológiapolitika megvalósításának közvetlen eszközei között kiemelt jelentőségűek a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok (a továbbiakban: Nemzeti K+ F Programok).

(2) A Nemzeti K+F Programok célja átfogó K+F tevékenység támogatása az alábbi témákban, nem érintve a külön jogszabályban meghatározott célelőirányzatokból nyújtható támogatásokat:

a) élettudományi kutatások,

b) információs és kommunikációs technológiák,

c) környezetvédelmi és anyagtudományi kutatások,

d) agrárgazdasági és biotechnológiai kutatások,

e) a nemzeti örökség és a jelenkori társadalmi kihívások kutatása.

2. §

A Nemzeti K+F Programok meghirdetésével elérni kívánt hatások:

a) az ország versenyképességének növekedése, az életminőség javulása és a tudásalapú gazdaság, illetve társadalom kiépülése,

b) a nemzeti kutatás-fejlesztési kapacitások hatékony kihasználása, ezek megerősödése, nemzetközi versenyképességük, pályázati képességük javulása, a kutatás-fejlesztés infrastruktúrájának és a kutatás-fejlesztési szféra fejlődésének elősegítése,

c) a versenyszféra és a hazai kutatás-fejlesztési műhelyek kapcsolatainak erősödése, a tudomány, a technológia és az innováció területén a nemzeti és a nemzetközi együttműködés fokozódása, a nemzetközi kutatás-fejlesztési pályázatokon való részvétel bővülése.

3. §

(1)[1] A Nemzeti K+F Programok forrása a költségvetési törvényben az Oktatási Minisztérium fejezetében jóváhagyott előirányzat. Az előirányzat eszközeinek felhasználása és kiadásai feletti döntési hatáskört az oktatási miniszter gyakorolja. Ezen előirányzat bevételeit és kiadásait az Oktatási Minisztériumnak a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által vezetett előirányzatfelhasználási számlán kell nyilvántartani és kezelni. A Kincstárnál vezetett számla feletti rendelkezés tekintetében a Kutatás-fejlesztési Pályázati és Kutatáshasznosítási Iroda (a továbbiakban: kezelő)- a 4. § (4) bekezdésének b) pontja szerinti döntésre figyelemmel - az Oktatási Minisztériumot teljes jogkörrel képviseli.

(2) A Nemzeti K+F Programok forrásai, annak működtetésével, felhasználásával, a pályázat megismertetésével, a szerződések előkészítésével, nyilvántartásának egyes tárgyi

és személyi feltételeivel, az ellenőrzéssel, a kutatás-fejlesztési eredmények bemutatásával és elterjesztésével kapcsolatos költségek fedezésére is felhasználhatók. Az e célra fordított felhasznált pénzeszközök mértéke nem haladhatja meg a költségvetési törvényben a Nemzeti K+F Programok céljára meghatározott források 5%-át.

A programok működtetése és irányítása

4. §

(1) A pályázati struktúrát, a pályázatok értékelési és ellenőrzési rendszerét az oktatási miniszter alakítja ki. A Nemzeti K+F Programok működésének koordinálására az oktatási miniszter Programirányító Testületet (a továbbiakban: IT), az egyes programokban Program Tanácsokat (a továbbiakban: PT) működtet.

(2) Az IT elnöke az Oktatási Minisztérium kutatás-fejlesztési helyettes államtitkára.

(3) Az IT tagjai: a Magyar Tudományos Akadémia képviselője, az Oktatási Minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, Belügyminisztérium, Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium, valamint a Miniszterelnöki Hivatal kijelölt szakmai vezetője. Az IT-be az egyes tárcák képviselőit az adott tárca minisztere jelöli ki. Ugyancsak tagjai az IT-nek az egyes programok irányításával az oktatási miniszter által megbízott PT elnökök (a továbbiakban: PTE-k), valamint a hazai versenyszféra 3 kiemelkedő képviselője. Az IT tagjait az oktatási miniszter kéri fel.

(4) Az IT feladata:

a) a pályázati kiírások jóváhagyása,

b) a PT javaslatai alapján döntési javaslat készítése a miniszter számára a pályázatok elfogadásáról vagy elutasításáról,

c) a programok időszaki beszámolóinak elfogadása,

d) javaslattétel az egyes projektek módosítására, finanszírozásának felfüggesztésére vagy megszüntetésére,

e) évenkénti beszámoló készítése a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok előirányzat-felhasználásáról az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság számára.

(5) Az egyes programokban működő PT tagjait - az érintett minisztériumok javaslata alapján - az oktatási miniszter kéri fel és bízza meg.

(6) A PT feladata:

a) a pályázati kiírások előkészítése,

b) a pályázatok elbírálása és javaslattétel az IT számára projektek támogatására vagy elutasítására,

c) a projektek rendszeres szakmai ellenőrzése.

(7) A PTE a PT bevonásával évenként szakmai beszámolót készít az IT számára.

(8) A PT-k működésének technikai feltételeit az Oktatási Minisztérium biztosítja.

A támogatás feltételei

5. §

(1) A Nemzeti K+F Programokból támogatás pályázati rendszerben nyerhető el.

(2) A pályázati rendszer működtetésére vonatkozó részletes szabályokat, a forrásfelhasználás rendjét - a fejezetek és a költségvetési kutatóhelyek tekintetében a támogatással kapcsolatos tervezési, finanszírozási, gazdálkodási, számviteli és elszámolási rendszert az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet előírásait is érvényesítve -, a finanszírozás mértékét és módszerét, a kutatás folyamatos értékelését és annak módját, az ellenőrzést, a jogkövetkezményeket és a támogatás folyósításának feltételeit az oktatási miniszter rendelettel szabályozza.

(3)[2] Támogatásban részesülhet bármely olyan belföldi székhelyű jogi személy és jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, illetve azok konzorciuma, amely a projekt kutatás-fejlesztési tevékenységét Magyarországon kívánja végezni. Konzorciumi tagok lehetnek felsőoktatási intézményék, illetve kutatóintézetek szervezeti egységei is - tanszék, kutatócsoport, intézet, könyvtár stb. - amennyiben ehhez az intézmény hozzájárul. A pályázaton konzorciumi tagként részt vehetnek továbbá az EU tagállamaiban, illetve az EU Kutatási, Technológiafejlesztési és Demonstrációs Keretprogramjához társult országokban bejegyzett jogi személyiséggel bíró szervezetek azzal a feltétellel, hogy a pályázat pénzügyi forrásaiból támogatásban nem részesülnek, és nem lehetnek a konzorcium vezetői.

(4) E rendelet alkalmazásában konzorciumnak minősül a pályázó szervezetek, illetve szervezeti egységek között létrejött, a pályázati kiíráshoz mellékelt együttműködési megállapodás mintának megfelelő együttműködési társulás. A konzorcium belső munkamegosztását és a szellemi alkotások tulajdonjogára vonatkozó szabályozást a résztvevők a konzorciumi szerződésben határozzák meg.

6. §

(1) A Nemzeti K+F Programok eszközei a következő költségekre számolhatók el:

a) kizárólag az adott kutatási programban részt vevő kutatók, technikusok, egyéb kisegítő személyzet személyi jellegű ráfordításai a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: számviteli törvény) 79. §-a szerint,

b) kizárólag és folyamatosan kutatási-fejlesztési célra használt műszerek, gépek, berendezések beszerzési, bérleti vagy előállítási költségei, a számviteli törvény 47-48. és 51. §-a szerint,

c) a projekt megvalósításához elengedhetetlenül szükséges ingatlanvásárlás, illetve építési tevékenység, ha az kísérleti terület, laboratórium vagy kísérleti üzem létesítését szolgálja a számviteli törvény 47-48. és 51. §-a szerint,

d) kizárólag az adott kutatáshoz kapcsolódó anyagfelhasználás, igénybe vett szolgáltatások (konzultáció, technikai, kutatási szolgáltatások, közműszolgáltatás) egyéb szolgáltatások (szolgáltatási eljárási díj) költségei a számviteli törvény 78. §-ának (2)-(4) bekezdése szerint [a számviteli törvény 25. § (7) bekezdése szerinti szellemi termékek bekerülési értéke - támogatási szempontból - csak akkor vehető figyelembe, ha azokat a vállalkozás más szervezettől vásárolta],

e) amennyiben a konzorcium-vezető szervezet nem vállalkozás, legfeljebb 5% koordinációs költség is elszámolható a konzorcium-vezető szervezet részére.

(2) Amennyiben a támogatás kedvezményezettje költségvetési szerv, a támogatásból részben vagy egészben létrehozott vagy beszerzett eszköz kincstári vagyonnak minősül. Más kedvezményezett esetében a támogatásból részben vagy egészben létrehozott vagy beszerzett eszköz a kedvezményezett tulajdonába kerül. Ez utóbbi esetben az eszköz az előállítástól vagy a beszerzésétől számított 3 évig kizárólag a támogatást nyújtó előzetes írásbeli hozzájárulásával idegeníthető el, vagy terhelhető meg. Elidegenítés esetén az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 89. §-ának (2) bekezdését kell alkalmazni.

(3) Költségvetési szerv és más kedvezményezett együttes támogatása esetén a (2) bekezdés szabályait annak megfelelően kell alkalmazni, ahogyan a kedvezményezettek a támogatásból létrehozott vagy beszerzett eszközök tulajdonjogáról előzetesen írásban megállapodtak.

7. §

(1) A Nemzeti K+F Programok pályázatain vissza nem térítendő támogatást lehet elnyerni.

(2)[3] A támogatás feltételeiről, a támogatott és a támogató jogosultságairól, illetve kötelezettségeiről a kezelő és a támogatott szerződésben állapodik meg.

(3) Amennyiben a támogatás kedvezményezettje vállalkozás, az egy projekthez nyújtható, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 15. §-ának hatálya alá tartozó, bármely államháztartási forrásból származó összes támogatás maximális intenzitását a vállalkozásoknak nyújtott állami támogatások tilalma alóli mentességek egységes rendjéről szóló 163/2001. (IX. 14.) Korm. rendelet 12. §-a szerint, a jelen rendelet 6. § (1) bekezdésében meghatározott elszámolható költségekre tekintettel kell meghatározni.

A pályázati rendszer ellenőrzése, értékelése

8. §

(1) A Nemzeti K+F Programok eszközeinek felhasználásáról az oktatási miniszter évente beszámol a Kormánynak. A Kormány a beszámolóról tájékoztatja az Országgyűlés Oktatási és 'Tudományos Bizottságát, valamint a Tudomány- és Technológiapolitikai Kollégiumot.

(2) A Nemzeti K+F Programok utólagos értékelése során független külső szákértők vizsgálják meg a szerződés keretében végzett munka hatékonyságát, hasznosságát, a közvetlen és közvetett hatásokat.

(3) A Nemzeti K+F Programok eredményeiről a közvélemény számára szükség szerint, de legalább évente tájékoztatást kell adni.

9. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok lebonyolításának szabályairól szóló 201/2000. (XI. 29.) Korm. rendelet, valamint az azt módosító 71/2001. (IV. 20.) Korm. rendelet és a 196/2001. (X. 19.) Korm. rendelet.

(3) Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 1994. évi I. törvény 3. §-a alapján, a 62. cikkben foglaltaknak megfelelően, az Európai Unió következő jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:

a) Közösségi keretszabály a kutatási-fejlesztési célú állami támogatásról (HL C sorozat 45. szám; 1996.),

b) a Bizottság 69/2001. számú rendelete a Római Szerződés 87. és 88. Cikkeiben foglalt állami támogatási szabályok alkalmazásáról a csekély összegű támogatások vonatkozásában (HL L sorozat 10. szám; 2001.).

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 132/2003. (VIII. 22.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2003.08.30.

[2] Megállapította a 132/2003. (VIII. 22.) Korm. rendelet 7. §-a. Hatályos 2003.08.30.

[3] Megállapította a 132/2003. (VIII. 22.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2003.08.30.

Tartalomjegyzék