Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

135/2003. (VIII. 29.) Korm. rendelet

az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalról

A Kormány a lakás- és építésügyhöz fűződő össztársadalmi érdekek jelentőségét szem előtt tartva, a szakterületek egységes kormányzati irányításának és intézményrendszere korszerűsítésének érdekében az alábbiakat rendeli el:

1. §[1]

A Kormány lakás- és építésügyi feladatai egységes kormányzati végrehajtására, valamint az építésügyi hatósági intézményrendszer hatékonyabb irányítására és működtetésére Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalt (a továbbiakban: Hivatal) hoz létre. A Hivatal székhelye Budapest.

Az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal jogállása

2. §[2]

(1) A Hivatal a Kormány irányítása és a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter (a továbbiakban: miniszter) felügyelete alatt álló, önálló jogi személyiséggel rendelkező, országos hatáskörű államigazgatási szerv, amely a gazdálkodás megszervezésének módjára tekintettel részben önállóan gazdálkodó, az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkező központi költségvetési szerv.

(2) A miniszter lakás- és építésügyi feladatait a Hivatal útján látja el, a Hivatal feladat- és hatásköre nem érinti más szervek jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörét, továbbá a sajátos építményfajtákra vonatkozó feladat- és hatásköröket.

A Hivatal feladatai

3. §[3]

(1) A Hivatal előterjeszti a miniszter számára a lakás- és építésügy átfogó stratégiájára vonatkozó javaslatot; a rövid, közép- és hosszú távú célokra javaslatot tesz, elemzi a célok elérését biztosító gazdasági, műszaki, jogi változásokat és szükséges szabályozásokat és ezek eredményeire alapozva javaslatot tesz a lakás- és építésügy egységes kormányzati irányítása és intézményrendszerének hatékony átalakítása érdekében szükséges jogi és szervezeti rendszer változtatására; elősegíti a lakáshoz jutás, a lakásépítés és lakásfenntartás valamint az építészeti és környezetkultúra fejlődését, továbbá az akadálymentes és biztonságos épített környezet megteremtésével összefüggő feladatok megvalósítását.

(2) A Hivatal a miniszternél a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó jogszabály alkotását kezdeményezheti, és részt vesz a Hivatal feladatkörét érintő jogszabálytervezetek véleményezésében, egyeztetésében.

(3) A Hivatal közreműködik az egységes közigazgatási informatikai rendszerhez kapcsolódóan az ágazati informatikai rendszer kialakításában és működtetésében.

(4) A Hivatal ellátja az építésügyi fejezeti kezelésű célelőirányzat - külön jogszabályban meghatározott - szakmai előkészítésével összefüggő feladatokat, és gondoskodik a célelőirányzattal kapcsolatos feladatok végrehajtásáról.

4. §[4]

A Hivatal a lakáspolitikával kapcsolatos feladatkörében:

a) előkészíti a szabályozási koncepciókat és a jogszabályok szakmai tervezeteit;

b) figyelemmel kíséri és vizsgálja a szakterületet érintő döntések társadalmi és gazdasági hatásait;

c) javaslatokat tesz a lakástámogatási rendszerek kialakítására,

d) kezeli a lakáspályázatokra biztosított, a feladatkörébe tartozó központi költségvetési előirányzatokat,

e) irányítja a különböző programokra benyújtott pályázatok elbírálásának előkészítését, közreműködik a döntés-

előkészítési folyamatban, javaslatokat tesz a pályázati rendszer továbbfejlesztésére,

f) kidolgozza - a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közreműködésével - a fiatalok önálló lakáshoz jutását elősegítő koncepciót és cselekvési tervet,

g) javaslatot tesz az ingatlanközvetítés-értékbecslés, a társasházkezelés és az ingatlankezelés szakképzések szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerének jogszabályi kialakítására, figyelemmel kíséri a hatályosulásukat, javaslatokat dolgoz ki a szükséges módosításokra,

h)[5] kidolgozza a lakáspolitikai koncepciót és képviseli azt a civil, társadalmi és szakmai szervezetekkel történő kapcsolattartás során;

i)[6] előkészíti a költségvetés és a zárszámadás tervezetének lakáscélú kiadásokról szóló részeit;

j)[7] közreműködik az időszaki és rendkívüli helyzetekből adódó feladatok (pl. ár- és belvíz, martinsalak stb.) koordinálásában;

k)[8] engedélyezi a külföldiek számára a lakáscélú állami támogatásokról szóló, külön jogszabályban meghatározott lakáscélú állami támogatások igénybevételét;

l)[9] figyelemmel kíséri a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ingatlanjogi ágazati jogszabályok területén a hatályos szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerek érvényesülését, továbbá ellátja a feladat- és hatásköréhez kapcsolódó szakképzésekkel összefüggő szakmai irányítási, felügyeleti és ellenőrzési feladatokat;

m)[10] kidolgozza a Nemzeti Lakásprogramot, előkészíti és végrehajtja a program megvalósításával kapcsolatos intézkedéseket.

5. §

(1)[11] A Hivatal elnöke előkészíti a miniszter számára az építésüggyel és a településrendezéssel kapcsolatos jogszabályok szakmai tervezeteit.

(2)[12] A Hivatal szakmai irányítási és felügyeleti jogkört gyakorol - más jogszabályban meghatározott hatósághoz tartozó sajátos építmények kivételével - az építésügyhöz tartozó területen: építészetiműszaki tervezés, település-rendezés, építésügyi hatósági tevékenység, építőipari kivitelezés és építés-felügyelet, továbbá:

a) működteti a külön jogszabályokban meghatározott településrendezési, illetve építészeti-műszaki tervtanácsokat;

b) javaslatot tesz az építési, műszaki, tervezési tevékenységek gyakorlásának szakmai feltételeire;

c) javaslatot tesz a településrendezési és építészeti-műszaki tervezési, szakértői, építési műszaki ellenőri és felelős műszaki vezetői tevékenységek gyakorlása szakmai feltételeinek kialakítására, valamint a szabályozott építésügyi szakmák szakképzési követelményeinek kidolgozására; megállapítja a szabályozás kereteit, irányítja és ellenőrzi az építésügyi hatósági, illetve építés-felügyeleti hatósági ügyintézők képzését és vizsgáztatását, gondoskodik a feladatellátás minőségének biztosításáról;

d) együttműködik a szakterülethez kapcsolódó képzést folytató felsőoktatási intézményekkel és támogatja az alapképzési, a szakirányú továbbképzési és felsőfokú szakképzési programok kidolgozását, megvalósítását;

e) elnöke ellátja az elnöki teendőket a külön jogszabályokban meghatározott, a miniszter hatáskörébe tartozó területeken működő jogosultsági vizsgabizottságokban, valamint a külön jogszabályok alapján meghatározott eseti bizottságokban;

f) irányítja a külön jogszabályban meghatározott építésügyi szakmák tekintetében a szakmai továbbképzéseket.

(3) A Hivatal településrendezési feladatkörében véleményezi az önkormányzatok településrendezési szabályzatait, rendezési terveit, támogatja az önkormányzatok településrendezési tevékenységét.

(4) A Hivatal hatósági és ellenőrzési feladatkörrében:

a) végzi a hatáskörébe tartozó építésügyi hatóságok szakmai irányítását és ellenőrzését, rendszeresen vizsgálja ezek jogalkalmazási tevékenységét,

b) ellátja a hatáskörébe utalt hatósági engedélyezési, jogorvoslati, szakhatósági és ellenőrzési feladatokat.

c)[13] másodfokon ellátja a szabályozott építésügyi szakmák tekintetében a szakképesítések és szakképzettségek elismerésével kapcsolatos feladatokat, különös tekintettel a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény vonatkozó rendelkezéseire.[14]

(5) A Hivatal feladatai az építőipari kivitelezés és az építésfelügyelet területén:

a) ellátja a hatáskörébe utalt építésfelügyeleti hatósági feladatokat;

b) közreműködik a megyei és a fővárosi közigazgatási hivatalok építésfelügyeleti és jogalkalmazási tevékenységének ellenőrzésében;

c) egyetértési jogot gyakorol az Építőipari Műszaki Engedélyek (EME) kidolgozására jogosult szervezet kijelölésénél, valamint közreműködik az építési termékek és felvonók megfelelőségét vizsgáló tanúsító és ellenőrző szervezetek kijelölési eljárásában,

d) javaslatot tesz-a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal egyetértésben - a felvonók és mozgólépcsők létesítésére és működtetésére vonatkozó szabályokra, és kijelöli a biztonságtechnikai felülvizsgálatra jogosult szervezeteket, gondoskodik ezek szákmai felügyeletéről, továbbá az országos nyilvántartás vezetéséről,

e) ellátja a hatáskörébe utalt minőségügyi, termékbiztonsági, tanúsítási, minőségbiztosítási, hatósági felügyeleti feladatokat, az áruk és szolgáltatások biztonságára vonatkozó szabályozási feladatokat, közreműködik a nemzeti szabványok kidolgozásában, továbbá a nemzetközi és az európai kötelezettségeken alapuló, a nemzeti szabványosítással és akkreditálással kapcsolatos jogszabály-előkészítő munkában.

f)[15] közreműködik az érintett szakmai szervekkel együtt a mindenki számára akadálymentesen hozzáférhető és érzékelhető épített környezet kialakítását elősegítő koncepció kidolgozásában.

(6) A Hivatal építészeti kultúrához kapcsolódó feladatkörében:

a)[16] elősegíti és támogatja az építészeti és építési kultúra fejlesztését, védelmét, az értékes hagyományok megőrzését, a helyi építészeti örökség megóvásával kapcsolatos feladatokat, a korszerű, valamint az egyetemes tervezés elveinek megfelelő műszaki és tervezési megoldások elterjesztését;

b) javaslatot tesz a miniszteri szintű építészeti díjak (Ybl Miklós-díj, Kós Károly-díj, Pro Architectura-díj) adományozására, illetve új szakmai kitüntetések alapítására;

c) elősegíti pályázatok kiírásával az építésügy körébe tartozó tevékenységek magas színvonalú ellátását;

d) szakmai és az építészeti kultúrát népszerűsítő kiadványokat készíttet, kiállításokat szervez;

e) közreműködik a kiemelkedő építészeti és régészeti emlékek országos védetté nyilvánításában, illetve a védettség megszüntetésében.

(7)[17] A Hivatal elnöke közreműködik a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara feletti törvényességi felügyelet és a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara államigazgatási eljárásai tekintetében az ágazati szakmai irányítás ellátásából adódó feladatok végrehajtásában és rendszeresen vizsgálja annak jogalkalmazási tevékenységét.[18]

5/A. §[19]

(1) A Hivatal egyes, jogszabályban meghatározott feladatait a területi főépítészek útján látja el.

(2) A területi főépítészi irodákat a miniszter - a Hivatal elnöke közreműködésével - irányítja és rendeletben* állapítja meg jogállásukat, felsorolásukat és illetékességi területüket.[20]

(3) A területi főépítészeket határozatlan időtartamra a Hivatal elnökének javaslatára a miniszter bízza meg, illetve megbízásukat a miniszter vonja vissza.

(4) A Hivatal elnöke látja el a területi főépítész tekintetében - a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke részére külön jogszabályban meghatározott szakmai irányítási feladatok kivételével - a szakmai irányítási feladatokat. A Hivatal elnöke gyakorolja - a (3) bekezdésben meghatározott munkáltatói jogok kivételével - a munkáltatói jogokat és hagyja jóvá területi főépítészi irodák működési rendjét.

6. §

(1) A Hivatal a lakás- és építésügy gazdaságélénkítő szerepének erősítésére és az építő- és építőanyag-ipar nemzetközi versenyképességének javítása érdekében építésgazdasági feladatkörében javaslatokat dolgoz ki a rövid, közép- és hosszú távú célok kialakítására, és a jogi, műszaki, gazdasági változások elemzése alapján javaslatokat tesz a szükséges szabályozások és programok kialakítására.

(2) A Hivatal javaslatot tesz:

a) az energia- és anyagtakarékos építési hulladékot újrahasznosító környezetbarát építés feladataival összefüggő,

b) az épületek energiaellátásával, az épületgépészettel, épületvillamossággal kapcsolatos,

c)[21]

d) az építőipart, építőanyag-ipart érintő állami támogatások, pályázatok kiírásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátására, valamint módszertani útmutatót ad ki az

új építés-műszaki megoldásokra.

(3) Az építőipar, építőanyag-ipar szakterületen közreműködik:

a) az állami tulajdonú (tulajdonrészű) építőipari, építőanyag-ipari vállalkozások tulajdonosi intézkedéseinek és döntéseinek előkészítésében,

b) az egységes közigazgatási informatikai rendszerhez kapcsolódóan, az ágazati informatikai rendszer kialakításában és működtetésében,

c) a szakterület kiemelkedő művelését végzők szakmai elismerésére (miniszteri elismerő oklevél, kitüntetések stb.) vonatkozó javaslatok kialakításában.

7. §[22]

(1) A Hivatal elnöke az Európai Uniós tagsággal kapcsolatos feladatkörében:

a) ellátja a feladatköréhez kapcsolódó közösségi szabályozással összefüggő ágazati feladatok koordinálását;

b) előkészíti a feladatkörébe tartozó, jogharmonizációs célú jogszabály-tervezeteket.

(2) A Hivatal elnöke kapcsolatot tart fenn a szakterületein tevékenykedő érdekképviseleti szervekkel, hazai és nemzetközi szakmai és társadalmi szervezetekkel, kamarákkal, oktatási-kutatási és fejlesztési szervezetekkel, közhasznú szervezetekkel és alapítványokkal, elősegíti az építőipar külgazdasági kapcsolatainak eredményességét.

8. §[23]

(1) A Hivatal közreműködik a feladatkörébe tartozó tevékenységet végző, a miniszter által vagy közreműködésével alapított közhasznú társaságok, alapítványok tevékenységével kapcsolatos tulajdonosi, illetve alapítói döntések előkészítésében, valamint a kapcsolódó szakmai irányítási, felügyeleti feladatok ellátásában.

(2) A Hivatal elnöke közreműködik a miniszter munkáját segítő Építési és Építésügyi Szakmai Testület működtetésében, melynek titkársági feladatait a Hivatal látja el.

A Hivatal szervezete, irányítása és felügyelete

9. §[24]

(1) A Hivatalt elnök vezeti, akit a miniszter javaslatára a miniszterelnök bíz meg és vonja vissza megbízatását. Az elnök államtitkári illetményre és teljes körű juttatásokra jogosult köztisztviselő, megbízása határozatlan időre szól.

(2) A Hivatal elnökét munkájában a lakásügyi- és az építésügyi elnökhelyettes segíti. A Hivatal elnökhelyetteseit a Hivatal elnökének javaslatára a miniszter bízza meg és vonja vissza megbízatásukat. Az elnökhelyettesek helyettes államtitkári illetményre és teljes körű juttatásokra jogosult köztisztviselők, megbízásuk határozatlan időre szól.

(3) A munkáltatói jogokat - az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott munkáltatói jogok kivételével - a Hivatal elnöke felett a miniszter, az elnökhelyettesek felett pedig a Hivatal elnöke gyakorolja.

10. §[25]

A Hivatal elnökévé, elnökhelyettesévé felsőfokú végzettségű, közigazgatási gyakorlattal rendelkező személy nevezhető ki.

11. §

A Hivatal alkalmazottai közszolgálati jogviszonyban állnak, rájuk a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

12. §[26]

A miniszter felügyeleti jogkörében

a) kiadja a Hivatal alapító okiratát és jóváhagyja a Hivatal szervezeti és működési szabályzatát;

b) jóváhagyja a Hivatal éves munkatervét, éves beszámolóját és költségvetésére vonatkozó javaslatát;

c) ellenőrzi a Hivatal és az elnök tevékenységét;

d) intézkedést hoz, ha azt állapítja meg, hogy a Hivatal vagy az elnök a jogszabályokkal ellentétes vagy a Kormány, illetőleg a miniszter által az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben kiadott rendelkezésektől eltérő tevékenységet folytat.

Záró rendelkezés

13. §

Ez a rendelet 2003. szeptember 1-jén lép hatályba.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 1. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[2] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 2. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[3] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 3. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[4] Módosította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[5] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[6] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[7] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[8] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[9] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[10] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[11] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[12] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[13] Beiktatta a 121/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet 22. § (2) bekezdése. Hatályos a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés kihirdetéséről szóló törvény hatálybalépésének napjától.

[14] Módosította a 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés a) pontja. Hatályos 2006.07.01.

[15] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[16] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (4) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[17] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (5) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[18] Módosította a 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés b) pontja. Hatályos 2006.07.01.

[19] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 6. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[20] * Szabályozására lásd 21/1992. (XII. 4.) KTM rendelet

[21] Hatályon kívül helyezte a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 12. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2005.01.01.

[22] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 7. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[23] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 8. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[24] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 9. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[25] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 10. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[26] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 11. § -a. Hatályos 2005.01.01.

Tartalomjegyzék