135/2003. (VIII. 29.) Korm. rendelet
az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalról
A Kormány a lakás- és építésügyhöz fűződő össztársadalmi érdekek jelentőségét szem előtt tartva, a szakterületek egységes kormányzati irányításának és intézményrendszere korszerűsítésének érdekében az alábbiakat rendeli el:
1. §[1]
A Kormány lakás- és építésügyi feladatai egységes kormányzati végrehajtására, valamint az építésügyi hatósági intézményrendszer hatékonyabb irányítására és működtetésére Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalt (a továbbiakban: Hivatal) hoz létre. A Hivatal székhelye Budapest.
Az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal jogállása
2. §[2]
(1) A Hivatal a Kormány irányítása és a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter (a továbbiakban: miniszter) felügyelete alatt álló, önálló jogi személyiséggel rendelkező, országos hatáskörű államigazgatási szerv, amely a gazdálkodás megszervezésének módjára tekintettel részben önállóan gazdálkodó, az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkező központi költségvetési szerv.
(2) A miniszter lakás- és építésügyi feladatait a Hivatal útján látja el, a Hivatal feladat- és hatásköre nem érinti más szervek jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörét, továbbá a sajátos építményfajtákra vonatkozó feladat- és hatásköröket.
A Hivatal feladatai
3. §[3]
(1) A Hivatal előterjeszti a miniszter számára a lakás- és építésügy átfogó stratégiájára vonatkozó javaslatot; a rövid, közép- és hosszú távú célokra javaslatot tesz, elemzi a célok elérését biztosító gazdasági, műszaki, jogi változásokat és szükséges szabályozásokat és ezek eredményeire alapozva javaslatot tesz a lakás- és építésügy egységes kormányzati irányítása és intézményrendszerének hatékony átalakítása érdekében szükséges jogi és szervezeti rendszer változtatására; elősegíti a lakáshoz jutás, a lakásépítés és lakásfenntartás valamint az építészeti és környezetkultúra fejlődését, továbbá az akadálymentes és biztonságos épített környezet megteremtésével összefüggő feladatok megvalósítását.
(2) A Hivatal a miniszternél a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó jogszabály alkotását kezdeményezheti, és részt vesz a Hivatal feladatkörét érintő jogszabálytervezetek véleményezésében, egyeztetésében.
(3) A Hivatal közreműködik az egységes közigazgatási informatikai rendszerhez kapcsolódóan az ágazati informatikai rendszer kialakításában és működtetésében.
(4) A Hivatal ellátja az építésügyi fejezeti kezelésű célelőirányzat - külön jogszabályban meghatározott - szakmai előkészítésével összefüggő feladatokat, és gondoskodik a célelőirányzattal kapcsolatos feladatok végrehajtásáról.
4. §[4]
A Hivatal a lakáspolitikával kapcsolatos feladatkörében:
a) előkészíti a szabályozási koncepciókat és a jogszabályok szakmai tervezeteit;
b) figyelemmel kíséri és vizsgálja a szakterületet érintő döntések társadalmi és gazdasági hatásait;
c) javaslatokat tesz a lakástámogatási rendszerek kialakítására,
d) kezeli a lakáspályázatokra biztosított, a feladatkörébe tartozó központi költségvetési előirányzatokat,
e) irányítja a különböző programokra benyújtott pályázatok elbírálásának előkészítését, közreműködik a döntés-
előkészítési folyamatban, javaslatokat tesz a pályázati rendszer továbbfejlesztésére,
f) kidolgozza - a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közreműködésével - a fiatalok önálló lakáshoz jutását elősegítő koncepciót és cselekvési tervet,
g) javaslatot tesz az ingatlanközvetítés-értékbecslés, a társasházkezelés és az ingatlankezelés szakképzések szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerének jogszabályi kialakítására, figyelemmel kíséri a hatályosulásukat, javaslatokat dolgoz ki a szükséges módosításokra,
h)[5] kidolgozza a lakáspolitikai koncepciót és képviseli azt a civil, társadalmi és szakmai szervezetekkel történő kapcsolattartás során;
i)[6] előkészíti a költségvetés és a zárszámadás tervezetének lakáscélú kiadásokról szóló részeit;
j)[7] közreműködik az időszaki és rendkívüli helyzetekből adódó feladatok (pl. ár- és belvíz, martinsalak stb.) koordinálásában;
k)[8] engedélyezi a külföldiek számára a lakáscélú állami támogatásokról szóló, külön jogszabályban meghatározott lakáscélú állami támogatások igénybevételét;
l)[9] figyelemmel kíséri a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ingatlanjogi ágazati jogszabályok területén a hatályos szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerek érvényesülését, továbbá ellátja a feladat- és hatásköréhez kapcsolódó szakképzésekkel összefüggő szakmai irányítási, felügyeleti és ellenőrzési feladatokat;
m)[10] kidolgozza a Nemzeti Lakásprogramot, előkészíti és végrehajtja a program megvalósításával kapcsolatos intézkedéseket.
5. §
(1)[11] A Hivatal elnöke előkészíti a miniszter számára az építésüggyel és a településrendezéssel kapcsolatos jogszabályok szakmai tervezeteit.
(2)[12] A Hivatal szakmai irányítási és felügyeleti jogkört gyakorol - más jogszabályban meghatározott hatósághoz tartozó sajátos építmények kivételével - az építésügyhöz tartozó területen: építészetiműszaki tervezés, település-rendezés, építésügyi hatósági tevékenység, építőipari kivitelezés és építés-felügyelet, továbbá:
a) működteti a külön jogszabályokban meghatározott településrendezési, illetve építészeti-műszaki tervtanácsokat;
b) javaslatot tesz az építési, műszaki, tervezési tevékenységek gyakorlásának szakmai feltételeire;
c) javaslatot tesz a településrendezési és építészeti-műszaki tervezési, szakértői, építési műszaki ellenőri és felelős műszaki vezetői tevékenységek gyakorlása szakmai feltételeinek kialakítására, valamint a szabályozott építésügyi szakmák szakképzési követelményeinek kidolgozására; megállapítja a szabályozás kereteit, irányítja és ellenőrzi az építésügyi hatósági, illetve építés-felügyeleti hatósági ügyintézők képzését és vizsgáztatását, gondoskodik a feladatellátás minőségének biztosításáról;
d) együttműködik a szakterülethez kapcsolódó képzést folytató felsőoktatási intézményekkel és támogatja az alapképzési, a szakirányú továbbképzési és felsőfokú szakképzési programok kidolgozását, megvalósítását;
e) elnöke ellátja az elnöki teendőket a külön jogszabályokban meghatározott, a miniszter hatáskörébe tartozó területeken működő jogosultsági vizsgabizottságokban, valamint a külön jogszabályok alapján meghatározott eseti bizottságokban;
f) irányítja a külön jogszabályban meghatározott építésügyi szakmák tekintetében a szakmai továbbképzéseket.
(3) A Hivatal településrendezési feladatkörében véleményezi az önkormányzatok településrendezési szabályzatait, rendezési terveit, támogatja az önkormányzatok településrendezési tevékenységét.
(4) A Hivatal hatósági és ellenőrzési feladatkörrében:
a) végzi a hatáskörébe tartozó építésügyi hatóságok szakmai irányítását és ellenőrzését, rendszeresen vizsgálja ezek jogalkalmazási tevékenységét,
b) ellátja a hatáskörébe utalt hatósági engedélyezési, jogorvoslati, szakhatósági és ellenőrzési feladatokat.
c)[13] másodfokon ellátja a szabályozott építésügyi szakmák tekintetében a szakképesítések és szakképzettségek elismerésével kapcsolatos feladatokat, különös tekintettel a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény vonatkozó rendelkezéseire.[14]
(5) A Hivatal feladatai az építőipari kivitelezés és az építésfelügyelet területén:
a) ellátja a hatáskörébe utalt építésfelügyeleti hatósági feladatokat;
b) közreműködik a megyei és a fővárosi közigazgatási hivatalok építésfelügyeleti és jogalkalmazási tevékenységének ellenőrzésében;
c) egyetértési jogot gyakorol az Építőipari Műszaki Engedélyek (EME) kidolgozására jogosult szervezet kijelölésénél, valamint közreműködik az építési termékek és felvonók megfelelőségét vizsgáló tanúsító és ellenőrző szervezetek kijelölési eljárásában,
d) javaslatot tesz-a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal egyetértésben - a felvonók és mozgólépcsők létesítésére és működtetésére vonatkozó szabályokra, és kijelöli a biztonságtechnikai felülvizsgálatra jogosult szervezeteket, gondoskodik ezek szákmai felügyeletéről, továbbá az országos nyilvántartás vezetéséről,
e) ellátja a hatáskörébe utalt minőségügyi, termékbiztonsági, tanúsítási, minőségbiztosítási, hatósági felügyeleti feladatokat, az áruk és szolgáltatások biztonságára vonatkozó szabályozási feladatokat, közreműködik a nemzeti szabványok kidolgozásában, továbbá a nemzetközi és az európai kötelezettségeken alapuló, a nemzeti szabványosítással és akkreditálással kapcsolatos jogszabály-előkészítő munkában.
f)[15] közreműködik az érintett szakmai szervekkel együtt a mindenki számára akadálymentesen hozzáférhető és érzékelhető épített környezet kialakítását elősegítő koncepció kidolgozásában.
(6) A Hivatal építészeti kultúrához kapcsolódó feladatkörében:
a)[16] elősegíti és támogatja az építészeti és építési kultúra fejlesztését, védelmét, az értékes hagyományok megőrzését, a helyi építészeti örökség megóvásával kapcsolatos feladatokat, a korszerű, valamint az egyetemes tervezés elveinek megfelelő műszaki és tervezési megoldások elterjesztését;
b) javaslatot tesz a miniszteri szintű építészeti díjak (Ybl Miklós-díj, Kós Károly-díj, Pro Architectura-díj) adományozására, illetve új szakmai kitüntetések alapítására;
c) elősegíti pályázatok kiírásával az építésügy körébe tartozó tevékenységek magas színvonalú ellátását;
d) szakmai és az építészeti kultúrát népszerűsítő kiadványokat készíttet, kiállításokat szervez;
e) közreműködik a kiemelkedő építészeti és régészeti emlékek országos védetté nyilvánításában, illetve a védettség megszüntetésében.
(7)[17] A Hivatal elnöke közreműködik a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara feletti törvényességi felügyelet és a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara államigazgatási eljárásai tekintetében az ágazati szakmai irányítás ellátásából adódó feladatok végrehajtásában és rendszeresen vizsgálja annak jogalkalmazási tevékenységét.[18]
5/A. §[19]
(1) A Hivatal egyes, jogszabályban meghatározott feladatait a területi főépítészek útján látja el.
(2) A területi főépítészi irodákat a miniszter - a Hivatal elnöke közreműködésével - irányítja és rendeletben* állapítja meg jogállásukat, felsorolásukat és illetékességi területüket.[20]
(3) A területi főépítészeket határozatlan időtartamra a Hivatal elnökének javaslatára a miniszter bízza meg, illetve megbízásukat a miniszter vonja vissza.
(4) A Hivatal elnöke látja el a területi főépítész tekintetében - a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke részére külön jogszabályban meghatározott szakmai irányítási feladatok kivételével - a szakmai irányítási feladatokat. A Hivatal elnöke gyakorolja - a (3) bekezdésben meghatározott munkáltatói jogok kivételével - a munkáltatói jogokat és hagyja jóvá területi főépítészi irodák működési rendjét.
6. §
(1) A Hivatal a lakás- és építésügy gazdaságélénkítő szerepének erősítésére és az építő- és építőanyag-ipar nemzetközi versenyképességének javítása érdekében építésgazdasági feladatkörében javaslatokat dolgoz ki a rövid, közép- és hosszú távú célok kialakítására, és a jogi, műszaki, gazdasági változások elemzése alapján javaslatokat tesz a szükséges szabályozások és programok kialakítására.
(2) A Hivatal javaslatot tesz:
a) az energia- és anyagtakarékos építési hulladékot újrahasznosító környezetbarát építés feladataival összefüggő,
b) az épületek energiaellátásával, az épületgépészettel, épületvillamossággal kapcsolatos,
c)[21]
d) az építőipart, építőanyag-ipart érintő állami támogatások, pályázatok kiírásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátására, valamint módszertani útmutatót ad ki az
új építés-műszaki megoldásokra.
(3) Az építőipar, építőanyag-ipar szakterületen közreműködik:
a) az állami tulajdonú (tulajdonrészű) építőipari, építőanyag-ipari vállalkozások tulajdonosi intézkedéseinek és döntéseinek előkészítésében,
b) az egységes közigazgatási informatikai rendszerhez kapcsolódóan, az ágazati informatikai rendszer kialakításában és működtetésében,
c) a szakterület kiemelkedő művelését végzők szakmai elismerésére (miniszteri elismerő oklevél, kitüntetések stb.) vonatkozó javaslatok kialakításában.
7. §[22]
(1) A Hivatal elnöke az Európai Uniós tagsággal kapcsolatos feladatkörében:
a) ellátja a feladatköréhez kapcsolódó közösségi szabályozással összefüggő ágazati feladatok koordinálását;
b) előkészíti a feladatkörébe tartozó, jogharmonizációs célú jogszabály-tervezeteket.
(2) A Hivatal elnöke kapcsolatot tart fenn a szakterületein tevékenykedő érdekképviseleti szervekkel, hazai és nemzetközi szakmai és társadalmi szervezetekkel, kamarákkal, oktatási-kutatási és fejlesztési szervezetekkel, közhasznú szervezetekkel és alapítványokkal, elősegíti az építőipar külgazdasági kapcsolatainak eredményességét.
8. §[23]
(1) A Hivatal közreműködik a feladatkörébe tartozó tevékenységet végző, a miniszter által vagy közreműködésével alapított közhasznú társaságok, alapítványok tevékenységével kapcsolatos tulajdonosi, illetve alapítói döntések előkészítésében, valamint a kapcsolódó szakmai irányítási, felügyeleti feladatok ellátásában.
(2) A Hivatal elnöke közreműködik a miniszter munkáját segítő Építési és Építésügyi Szakmai Testület működtetésében, melynek titkársági feladatait a Hivatal látja el.
A Hivatal szervezete, irányítása és felügyelete
9. §[24]
(1) A Hivatalt elnök vezeti, akit a miniszter javaslatára a miniszterelnök bíz meg és vonja vissza megbízatását. Az elnök államtitkári illetményre és teljes körű juttatásokra jogosult köztisztviselő, megbízása határozatlan időre szól.
(2) A Hivatal elnökét munkájában a lakásügyi- és az építésügyi elnökhelyettes segíti. A Hivatal elnökhelyetteseit a Hivatal elnökének javaslatára a miniszter bízza meg és vonja vissza megbízatásukat. Az elnökhelyettesek helyettes államtitkári illetményre és teljes körű juttatásokra jogosult köztisztviselők, megbízásuk határozatlan időre szól.
(3) A munkáltatói jogokat - az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott munkáltatói jogok kivételével - a Hivatal elnöke felett a miniszter, az elnökhelyettesek felett pedig a Hivatal elnöke gyakorolja.
10. §[25]
A Hivatal elnökévé, elnökhelyettesévé felsőfokú végzettségű, közigazgatási gyakorlattal rendelkező személy nevezhető ki.
11. §
A Hivatal alkalmazottai közszolgálati jogviszonyban állnak, rájuk a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
12. §[26]
A miniszter felügyeleti jogkörében
a) kiadja a Hivatal alapító okiratát és jóváhagyja a Hivatal szervezeti és működési szabályzatát;
b) jóváhagyja a Hivatal éves munkatervét, éves beszámolóját és költségvetésére vonatkozó javaslatát;
c) ellenőrzi a Hivatal és az elnök tevékenységét;
d) intézkedést hoz, ha azt állapítja meg, hogy a Hivatal vagy az elnök a jogszabályokkal ellentétes vagy a Kormány, illetőleg a miniszter által az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben kiadott rendelkezésektől eltérő tevékenységet folytat.
Záró rendelkezés
13. §
Ez a rendelet 2003. szeptember 1-jén lép hatályba.
Dr. Medgyessy Péter s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 1. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[2] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 2. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[3] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 3. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[4] Módosította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[5] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[6] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[7] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[8] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[9] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[10] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[11] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[12] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[13] Beiktatta a 121/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet 22. § (2) bekezdése. Hatályos a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés kihirdetéséről szóló törvény hatálybalépésének napjától.
[14] Módosította a 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés a) pontja. Hatályos 2006.07.01.
[15] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[16] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (4) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[17] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (5) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.
[18] Módosította a 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés b) pontja. Hatályos 2006.07.01.
[19] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 6. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[20] * Szabályozására lásd 21/1992. (XII. 4.) KTM rendelet
[21] Hatályon kívül helyezte a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 12. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2005.01.01.
[22] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 7. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[23] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 8. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[24] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 9. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[25] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 10. § -a. Hatályos 2005.01.01.
[26] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 11. § -a. Hatályos 2005.01.01.