Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

135/2003. (VIII. 29.) Korm. rendelet

az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalról

A Kormány a lakás- és építésügyhöz fűződő össztársadalmi érdekek jelentőségét szem előtt tartva, a szakterületek egységes kormányzati irányításának és intézményrendszere korszerűsítésének érdekében az alábbiakat rendeli el:

1. §[1]

A Kormány lakás- és építésügyi feladatai egységes kormányzati végrehajtására, valamint az építésügyi hatósági intézményrendszer hatékonyabb irányítására és működtetésére Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalt (a továbbiakban: Hivatal) hoz létre. A Hivatal székhelye Budapest.

Az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal jogállása

2. §[2]

(1) A Hivatal a Kormány irányítása és a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter (a továbbiakban: miniszter) felügyelete alatt álló, önálló jogi személyiséggel rendelkező, országos hatáskörű államigazgatási szerv, amely a gazdálkodás megszervezésének módjára tekintettel részben önállóan gazdálkodó, az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkező központi költségvetési szerv.

(2) A miniszter lakás- és építésügyi feladatait a Hivatal útján látja el, a Hivatal feladat- és hatásköre nem érinti más szervek jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörét, továbbá a sajátos építményfajtákra vonatkozó feladat- és hatásköröket.

A Hivatal feladatai

3. §[3]

(1) A Hivatal előterjeszti a miniszter számára a lakás- és építésügy átfogó stratégiájára vonatkozó javaslatot; a rövid, közép- és hosszú távú célokra javaslatot tesz, elemzi a célok elérését biztosító gazdasági, műszaki, jogi változásokat és szükséges szabályozásokat és ezek eredményeire alapozva javaslatot tesz a lakás- és építésügy egységes kormányzati irányítása és intézményrendszerének hatékony átalakítása érdekében szükséges jogi és szervezeti rendszer változtatására; elősegíti a lakáshoz jutás, a lakásépítés és lakásfenntartás valamint az építészeti és környezetkultúra fejlődését, továbbá az akadálymentes és biztonságos épített környezet megteremtésével összefüggő feladatok megvalósítását.

(2) A Hivatal a miniszternél a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó jogszabály alkotását kezdeményezheti, és részt vesz a Hivatal feladatkörét érintő jogszabálytervezetek véleményezésében, egyeztetésében.

(3) A Hivatal közreműködik az egységes közigazgatási informatikai rendszerhez kapcsolódóan az ágazati informatikai rendszer kialakításában és működtetésében.

(4) A Hivatal ellátja az építésügyi fejezeti kezelésű célelőirányzat - külön jogszabályban meghatározott - szakmai előkészítésével összefüggő feladatokat, és gondoskodik a célelőirányzattal kapcsolatos feladatok végrehajtásáról.

4. §[4]

A Hivatal a lakáspolitikával kapcsolatos feladatkörében:

a) előkészíti a szabályozási koncepciókat és a jogszabályok szakmai tervezeteit;

b) figyelemmel kíséri és vizsgálja a szakterületet érintő döntések társadalmi és gazdasági hatásait;

c) javaslatokat tesz a lakástámogatási rendszerek kialakítására,

d) kezeli a lakáspályázatokra biztosított, a feladatkörébe tartozó központi költségvetési előirányzatokat,

e) irányítja a különböző programokra benyújtott pályázatok elbírálásának előkészítését, közreműködik a döntés-

előkészítési folyamatban, javaslatokat tesz a pályázati rendszer továbbfejlesztésére,

f) kidolgozza - a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közreműködésével - a fiatalok önálló lakáshoz jutását elősegítő koncepciót és cselekvési tervet,

g) javaslatot tesz az ingatlanközvetítés-értékbecslés, a társasházkezelés és az ingatlankezelés szakképzések szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerének jogszabályi kialakítására, figyelemmel kíséri a hatályosulásukat, javaslatokat dolgoz ki a szükséges módosításokra,

h)[5] kidolgozza a lakáspolitikai koncepciót és képviseli azt a civil, társadalmi és szakmai szervezetekkel történő kapcsolattartás során;

i)[6] előkészíti a költségvetés és a zárszámadás tervezetének lakáscélú kiadásokról szóló részeit;

j)[7] közreműködik az időszaki és rendkívüli helyzetekből adódó feladatok (pl. ár- és belvíz, martinsalak stb.) koordinálásában;

k)[8] engedélyezi a külföldiek számára a lakáscélú állami támogatásokról szóló, külön jogszabályban meghatározott lakáscélú állami támogatások igénybevételét;

l)[9] figyelemmel kíséri a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ingatlanjogi ágazati jogszabályok területén a hatályos szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerek érvényesülését, továbbá ellátja a feladat- és hatásköréhez kapcsolódó szakképzésekkel összefüggő szakmai irányítási, felügyeleti és ellenőrzési feladatokat;

m)[10] kidolgozza a Nemzeti Lakásprogramot, előkészíti és végrehajtja a program megvalósításával kapcsolatos intézkedéseket.

5. §

(1)[11] A Hivatal elnöke előkészíti a miniszter számára az építésüggyel és a településrendezéssel kapcsolatos jogszabályok szakmai tervezeteit.

(2)[12] A Hivatal szakmai irányítási és felügyeleti jogkört gyakorol - más jogszabályban meghatározott hatósághoz tartozó sajátos építmények kivételével - az építésügyhöz tartozó területen: építészetiműszaki tervezés, település-rendezés, építésügyi hatósági tevékenység, építőipari kivitelezés és építés-felügyelet, továbbá:

a) működteti a külön jogszabályokban meghatározott településrendezési, illetve építészeti-műszaki tervtanácsokat;

b) javaslatot tesz az építési, műszaki, tervezési tevékenységek gyakorlásának szakmai feltételeire;

c) javaslatot tesz a településrendezési és építészeti-műszaki tervezési, szakértői, építési műszaki ellenőri és felelős műszaki vezetői tevékenységek gyakorlása szakmai feltételeinek kialakítására, valamint a szabályozott építésügyi szakmák szakképzési követelményeinek kidolgozására; megállapítja a szabályozás kereteit, irányítja és ellenőrzi az építésügyi hatósági, illetve építés-felügyeleti hatósági ügyintézők képzését és vizsgáztatását, gondoskodik a feladatellátás minőségének biztosításáról;

d) együttműködik a szakterülethez kapcsolódó képzést folytató felsőoktatási intézményekkel és támogatja az alapképzési, a szakirányú továbbképzési és felsőfokú szakképzési programok kidolgozását, megvalósítását;

e) elnöke ellátja az elnöki teendőket a külön jogszabályokban meghatározott, a miniszter hatáskörébe tartozó területeken működő jogosultsági vizsgabizottságokban, valamint a külön jogszabályok alapján meghatározott eseti bizottságokban;

f) irányítja a külön jogszabályban meghatározott építésügyi szakmák tekintetében a szakmai továbbképzéseket.

(3) A Hivatal településrendezési feladatkörében véleményezi az önkormányzatok településrendezési szabályzatait, rendezési terveit, támogatja az önkormányzatok településrendezési tevékenységét.

(4) A Hivatal hatósági és ellenőrzési feladatkörrében:

a) végzi a hatáskörébe tartozó építésügyi hatóságok szakmai irányítását és ellenőrzését, rendszeresen vizsgálja ezek jogalkalmazási tevékenységét,

b) ellátja a hatáskörébe utalt hatósági engedélyezési, jogorvoslati, szakhatósági és ellenőrzési feladatokat.

c)[13] másodfokon ellátja a szabályozott építésügyi szakmák tekintetében a szakképesítések és szakképzettségek elismerésével kapcsolatos feladatokat, különös tekintettel a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény vonatkozó rendelkezéseire.[14]

(5) A Hivatal feladatai az építőipari kivitelezés és az építésfelügyelet területén:

a) ellátja a hatáskörébe utalt építésfelügyeleti hatósági feladatokat;

b) közreműködik a megyei és a fővárosi közigazgatási hivatalok építésfelügyeleti és jogalkalmazási tevékenységének ellenőrzésében;

c) egyetértési jogot gyakorol az Építőipari Műszaki Engedélyek (EME) kidolgozására jogosult szervezet kijelölésénél, valamint közreműködik az építési termékek és felvonók megfelelőségét vizsgáló tanúsító és ellenőrző szervezetek kijelölési eljárásában,

d) javaslatot tesz-a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal egyetértésben - a felvonók és mozgólépcsők létesítésére és működtetésére vonatkozó szabályokra, és kijelöli a biztonságtechnikai felülvizsgálatra jogosult szervezeteket, gondoskodik ezek szákmai felügyeletéről, továbbá az országos nyilvántartás vezetéséről,

e) ellátja a hatáskörébe utalt minőségügyi, termékbiztonsági, tanúsítási, minőségbiztosítási, hatósági felügyeleti feladatokat, az áruk és szolgáltatások biztonságára vonatkozó szabályozási feladatokat, közreműködik a nemzeti szabványok kidolgozásában, továbbá a nemzetközi és az európai kötelezettségeken alapuló, a nemzeti szabványosítással és akkreditálással kapcsolatos jogszabály-előkészítő munkában.

f)[15] közreműködik az érintett szakmai szervekkel együtt a mindenki számára akadálymentesen hozzáférhető és érzékelhető épített környezet kialakítását elősegítő koncepció kidolgozásában.

(6) A Hivatal építészeti kultúrához kapcsolódó feladatkörében:

a)[16] elősegíti és támogatja az építészeti és építési kultúra fejlesztését, védelmét, az értékes hagyományok megőrzését, a helyi építészeti örökség megóvásával kapcsolatos feladatokat, a korszerű, valamint az egyetemes tervezés elveinek megfelelő műszaki és tervezési megoldások elterjesztését;

b) javaslatot tesz a miniszteri szintű építészeti díjak (Ybl Miklós-díj, Kós Károly-díj, Pro Architectura-díj) adományozására, illetve új szakmai kitüntetések alapítására;

c) elősegíti pályázatok kiírásával az építésügy körébe tartozó tevékenységek magas színvonalú ellátását;

d) szakmai és az építészeti kultúrát népszerűsítő kiadványokat készíttet, kiállításokat szervez;

e) közreműködik a kiemelkedő építészeti és régészeti emlékek országos védetté nyilvánításában, illetve a védettség megszüntetésében.

(7)[17] A Hivatal elnöke közreműködik a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara feletti törvényességi felügyelet és a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara államigazgatási eljárásai tekintetében az ágazati szakmai irányítás ellátásából adódó feladatok végrehajtásában és rendszeresen vizsgálja annak jogalkalmazási tevékenységét.[18]

5/A. §[19]

(1) A Hivatal egyes, jogszabályban meghatározott feladatait a területi főépítészek útján látja el.

(2) A területi főépítészi irodákat a miniszter - a Hivatal elnöke közreműködésével - irányítja és rendeletben* állapítja meg jogállásukat, felsorolásukat és illetékességi területüket.[20]

(3) A területi főépítészeket határozatlan időtartamra a Hivatal elnökének javaslatára a miniszter bízza meg, illetve megbízásukat a miniszter vonja vissza.

(4) A Hivatal elnöke látja el a területi főépítész tekintetében - a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal elnöke részére külön jogszabályban meghatározott szakmai irányítási feladatok kivételével - a szakmai irányítási feladatokat. A Hivatal elnöke gyakorolja - a (3) bekezdésben meghatározott munkáltatói jogok kivételével - a munkáltatói jogokat és hagyja jóvá területi főépítészi irodák működési rendjét.

6. §

(1) A Hivatal a lakás- és építésügy gazdaságélénkítő szerepének erősítésére és az építő- és építőanyag-ipar nemzetközi versenyképességének javítása érdekében építésgazdasági feladatkörében javaslatokat dolgoz ki a rövid, közép- és hosszú távú célok kialakítására, és a jogi, műszaki, gazdasági változások elemzése alapján javaslatokat tesz a szükséges szabályozások és programok kialakítására.

(2) A Hivatal javaslatot tesz:

a) az energia- és anyagtakarékos építési hulladékot újrahasznosító környezetbarát építés feladataival összefüggő,

b) az épületek energiaellátásával, az épületgépészettel, épületvillamossággal kapcsolatos,

c)[21]

d) az építőipart, építőanyag-ipart érintő állami támogatások, pályázatok kiírásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátására, valamint módszertani útmutatót ad ki az

új építés-műszaki megoldásokra.

(3) Az építőipar, építőanyag-ipar szakterületen közreműködik:

a) az állami tulajdonú (tulajdonrészű) építőipari, építőanyag-ipari vállalkozások tulajdonosi intézkedéseinek és döntéseinek előkészítésében,

b) az egységes közigazgatási informatikai rendszerhez kapcsolódóan, az ágazati informatikai rendszer kialakításában és működtetésében,

c) a szakterület kiemelkedő művelését végzők szakmai elismerésére (miniszteri elismerő oklevél, kitüntetések stb.) vonatkozó javaslatok kialakításában.

7. §[22]

(1) A Hivatal elnöke az Európai Uniós tagsággal kapcsolatos feladatkörében:

a) ellátja a feladatköréhez kapcsolódó közösségi szabályozással összefüggő ágazati feladatok koordinálását;

b) előkészíti a feladatkörébe tartozó, jogharmonizációs célú jogszabály-tervezeteket.

(2) A Hivatal elnöke kapcsolatot tart fenn a szakterületein tevékenykedő érdekképviseleti szervekkel, hazai és nemzetközi szakmai és társadalmi szervezetekkel, kamarákkal, oktatási-kutatási és fejlesztési szervezetekkel, közhasznú szervezetekkel és alapítványokkal, elősegíti az építőipar külgazdasági kapcsolatainak eredményességét.

8. §[23]

(1) A Hivatal közreműködik a feladatkörébe tartozó tevékenységet végző, a miniszter által vagy közreműködésével alapított közhasznú társaságok, alapítványok tevékenységével kapcsolatos tulajdonosi, illetve alapítói döntések előkészítésében, valamint a kapcsolódó szakmai irányítási, felügyeleti feladatok ellátásában.

(2) A Hivatal elnöke közreműködik a miniszter munkáját segítő Építési és Építésügyi Szakmai Testület működtetésében, melynek titkársági feladatait a Hivatal látja el.

A Hivatal szervezete, irányítása és felügyelete

9. §[24]

(1) A Hivatalt elnök vezeti, akit a miniszter javaslatára a miniszterelnök bíz meg és vonja vissza megbízatását. Az elnök államtitkári illetményre és teljes körű juttatásokra jogosult köztisztviselő, megbízása határozatlan időre szól.

(2) A Hivatal elnökét munkájában a lakásügyi- és az építésügyi elnökhelyettes segíti. A Hivatal elnökhelyetteseit a Hivatal elnökének javaslatára a miniszter bízza meg és vonja vissza megbízatásukat. Az elnökhelyettesek helyettes államtitkári illetményre és teljes körű juttatásokra jogosult köztisztviselők, megbízásuk határozatlan időre szól.

(3) A munkáltatói jogokat - az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott munkáltatói jogok kivételével - a Hivatal elnöke felett a miniszter, az elnökhelyettesek felett pedig a Hivatal elnöke gyakorolja.

10. §[25]

A Hivatal elnökévé, elnökhelyettesévé felsőfokú végzettségű, közigazgatási gyakorlattal rendelkező személy nevezhető ki.

11. §

A Hivatal alkalmazottai közszolgálati jogviszonyban állnak, rájuk a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Ktv.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

12. §[26]

A miniszter felügyeleti jogkörében

a) kiadja a Hivatal alapító okiratát és jóváhagyja a Hivatal szervezeti és működési szabályzatát;

b) jóváhagyja a Hivatal éves munkatervét, éves beszámolóját és költségvetésére vonatkozó javaslatát;

c) ellenőrzi a Hivatal és az elnök tevékenységét;

d) intézkedést hoz, ha azt állapítja meg, hogy a Hivatal vagy az elnök a jogszabályokkal ellentétes vagy a Kormány, illetőleg a miniszter által az állami irányítás egyéb jogi eszközeiben kiadott rendelkezésektől eltérő tevékenységet folytat.

Záró rendelkezés

13. §

Ez a rendelet 2003. szeptember 1-jén lép hatályba.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 1. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[2] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 2. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[3] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 3. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[4] Módosította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[5] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[6] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[7] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[8] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[9] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[10] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[11] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[12] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[13] Beiktatta a 121/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet 22. § (2) bekezdése. Hatályos a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés kihirdetéséről szóló törvény hatálybalépésének napjától.

[14] Módosította a 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés a) pontja. Hatályos 2006.07.01.

[15] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[16] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (4) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[17] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 5. § (5) bekezdése. Hatályos 2005.01.01.

[18] Módosította a 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés b) pontja. Hatályos 2006.07.01.

[19] Beiktatta a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 6. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[20] * Szabályozására lásd 21/1992. (XII. 4.) KTM rendelet

[21] Hatályon kívül helyezte a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 12. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2005.01.01.

[22] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 7. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[23] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 8. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[24] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 9. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[25] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 10. § -a. Hatályos 2005.01.01.

[26] Megállapította a 361/2004. (XII. 26.) Korm. rendelete 11. § -a. Hatályos 2005.01.01.

Tartalomjegyzék