Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet

a stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) 110. §-a (8) bekezdésének p) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a gazdasági és közlekedési miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. §[1]

E rendelet hatálya a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Zr.) szerinti

a) stratégiai zajtérkép (a továbbiakban: zajtérkép) és intézkedési terv készítésével kapcsolatos tevékenységekre,

b) zajtérkép készítésére kijelölt szervezetekre,

c) intézkedési terv készítésére kijelölt szervezetekre, illetve önkormányzatokra

terjed ki.

1/A. §[2]

(1)[3] Az 1. § a) pontja szerinti zajtérképeket a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének a tudományos és műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás céljából, a közös zajértékelési módszerek tekintetében történő módosításáról szóló, 2020. december 21-i (EU) 2021/1226 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvben, valamint a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti közös zajértékelési módszerek meghatározásáról szóló, 2015. május 19-i (EU) 2015/996 bizottsági irányelvben (a továbbiakban együtt: 2015/996 bizottsági irányelv) foglaltak szerint,

a) a közutak vonatkozásában a 2. melléklet szerinti,

b) a vasutak vonatkozásában a 3. melléklet szerinti

kiegészítések és eltérések figyelembevételével kell elkészíteni.

(2)[4] A környezetvédelemért felelős miniszter a közös zajértékelési módszereket meghatározó európai uniós jogi aktusok elérhetőségét az elektronikus tájékoztatásra szolgáló honlapján közzéteszi, és a hozzáférést folyamatosan biztosítja.

A zajtérkép előkészítésére vonatkozó általános rendelkezések

2. §

(1) A zajtérképet a helyszínt és a geometriai adatokat az egységes ország vetületi rendszerben (a továbbiakban: EOV) megadó, állami alapadatokra épülő, digitális formátumú térképre kell építeni, amelyben:

a) a vizsgált terület pontos határvonalát kell jelölni;

b) a hangterjedés szempontjából jelentős elnyelő felületeket (így például: talaj, növényzet) körül kell határolni;

c) a terepfelszín magassági viszonyait megfelelően kifejező - 5 méter vagy ennél szükségszerűen kisebb szintkülönbségekkel (így például: 1 méter, 0,5 méter) meghatározott - szintvonalakat grafikusan meg kell jeleníteni, valamint a jellemző pontok - beleértve az épületek meghatározó legmagasabb pontjainak a mindenkori terepfelszínhez viszonyított - magassági adatait is jelölni kell;

d) a terjedési úton lévő jelentős, a hangterjedést befolyásoló természetes képződményeket és mesterséges létesítményeket, műtárgyakat be kell jelölni (így például: domb, rézsű, töltés, bevágás, zajárnyékoló fal, építmény, épület, híd);

e) az utakat, illetve ezek hálózatát meg kell adni;

f) a forgalomszabályozási, forgalomirányítási és más, a forgalmat befolyásoló intézkedéseket (így például: a csomópontok altípusa, körforgalom, forgalomirányító jelzőlámpák) jelölni kell;

g) a vasúti hálózatot meg kell adni;

h) a repülőtér területét körül kell határolni, ezen belül a kifutópályát, épületeket, építményeket jelölni kell;

i) az üzemi létesítmény területén belül található épületeket és építményeket meg kell adni.

(2) Az adatokat a fenti csoportosítás szerinti rétegekben (layer) kell elkülöníteni.

(3) Az (1) bekezdés szerinti térkép méretaránya legalább 1:10 000.

(4) Az adatok jellemző pontossága 0,5-1 méter.

(5) Minden digitalizált objektumot az azonosíthatóság érdekében külön jellel kell ellátni.

(6) A digitalizált adatokat úgy kell bemutatni, hogy a zajforrások egyértelműen azonosíthatók legyenek.

(7) A digitális térkép információit a zajtérkép készítése előtt bejárással ellenőrizni kell.

2/A. §[5]

(1)[6] Zajkibocsátás vagy zajterjedés számítására alkalmas szoftver zajtérképkészítés céljára abban az esetben használható fel, ha annak számítási módszere megegyezik az e rendelet 1/A. § (1) bekezdésében megjelölt számítási módszerrel, és rendelkezik az erre vonatkozó igazolással.

(2) A szoftver számítási módszerének megfelelőségét a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (a továbbiakban: KTI) - tesztesetek alkalmazásával - ellenőrzi, és az (1) bekezdés szerinti követelménynek való megfelelésről igazolást állít ki a gyártó részére.

(3) A KTI a (2) bekezdés szerinti igazolás egy példányát a környezetvédelemért felelős miniszter részére továbbítja.

(4) A (2) bekezdés szerinti igazolásokról a környezetvédelemért felelős miniszter nyilvántartást vezet, amit az elektronikus tájékoztatásra szolgáló honlapján 3 havonta közzétesz.

(5) A (2) bekezdés szerinti eljárással kapcsolatos költségek a szoftver gyártóját terhelik.

A közútra vonatkozó adatok

3. §[7]

A vasútra vonatkozó adatok

4. §[8]

A repülőtérre vonatkozó adatok

5. §[9]

Az üzemi létesítményre vonatkozó adatok

6. §[10]

A zajjellemzők és a terjedési modell

7. §

(1) A zajtérképen a zajterhelést a Zr. szerinti Lden és Léjjel zajjellemzők alapján kell bemutatni.

(2) A zajjellemzők meghatározásához az alábbiakat kell figyelembe venni:

a) az év a zajkibocsátás vonatkozásában a Zr.-ben meghatározott zajtérkép készítési kötelezettséget megelőző naptári év, a meteorológiai körülmények vonatkozásában egy átlagos év,

b) a zajhatásnak leginkább kitett homlokzati felület az adott zajforráshoz legközelebb elhelyezkedő külső falfelület.

(3)[11]

(4) A zajtérkép elkészítésének céljait szolgáló zajterhelés mérésénél a mérési pontnak legalább 1,5 méterrel a talajszint felett kell lennie. Ha a mérés nem 4 méter magasságban történik, akkor az eredményt 4 méternek megfelelő magasságra és a beeső hangra korrigálni kell.

(5) Az értékelési pont magasságát a zajhatásnak leginkább kitett felület esetében a talajszint fölött 4,0 ±0,2 (azaz 3,8-4,2) méter közötti magasságban kell meghatározni.

(6)[12]

A zajtérkép megjelenítése

8. §

(1) A zajtérképeket legfeljebb 10 0 méteres, derékszögű raszterháló alkalmazásával kell készíteni. A raszterháló helyzetét rögzíteni kell az EOV koordináta-rendszerben.

(2) A számítási eredményeket raszterpontonként digitálisan kell tárolni. A raszterpontokban számított eredményekből az 5 dB-es lépcsők szerinti zajszintgörbék bázispontjait interpolációval kell meghatározni. Az azonos zajszintű bázispontokat összekötő zajszintgörbék felrajzolásához olyan harmadfokú görbét eredményező interpoláló eljárást kell alkalmazni, amely biztosítja, hogy a görbe egyes szakaszai töréspont nélkül illeszkednek egymáshoz.

(3) A zajszintgörbék által határolt sávokat az MSZ ISO 1996-2 szabvány 1. táblázata szerinti színskálával kell megjelentetni az alábbiak szerint:

a) 35 dB alatt világoszöld

b) 35-40 dB között zöld

c) 40-45 dB között sötétzöld

d) 45-50 dB között sárga

e) 50-55 dB között okkersárga

f) 55-60 dB között narancssárga

g) 60-65 dB között cinóber

h) 65-70 dB között kármin

i) 70-75 dB között lila

j) 75-80 dB között kék

k) 80-85 dB között sötétkék.

(4) Az alkalmazott szinttartományokat a térképen fel kell tüntetni.

(5) A konfliktustérképen az érintett lakosság, valamint az érintett lakóépületek, iskolák és kórházak számát 5 dB-es lépcsők szerinti tartományban kell táblázatosan megadni, közlekedési létesítmények esetében érintett településenként külön-külön és összesítve is. A számadatokat a legközelebbi 100-ra kell fel- vagy lekerekíteni.

(6) A rendelkezésre álló adatok alapján meg kell határozni azon lakosok számát, akik a Zr.-ben megfogalmazott csendes homlokzatú, valamint a legzajosabb homlokzatú lakóházakban élnek.

Dokumentáció

9. §

(1) A zajtérképek készítéséhez felhasznált adatokat dokumentálni és legalább a zajtérképek következő felülvizsgálatának elvégzéséig archiválni kell.

(2) A dokumentációnak az alábbiakat kell tartalmaznia:

a) zajkibocsátási adatok tekintetében:

aa) a közúti, vasúti, légi közlekedés zajkibocsátásának számításához felhasznált valamennyi adat táblázatos formában,

ab) üzemi létesítmények zajkibocsátási adatai Zr.-ben meghatározott adatokkal táblázatos formában, az adatok származási helyének (így például: irodalom, mérés, adatbank) megadásával, a számításba vett korrekciókkal,

b) a 2. § (1) bekezdés szerinti térkép megnevezése, származási helyének, műszaki jellemzőinek megadása,

c) a domborzati modell megnevezése a térkép szállítójának megadása szerint,

d) a számítás módszerének megadása (így például: hivatkozás e rendeletre és a vonatkozó műszaki előírásra),

e) a számítási paraméterek megadása,

f) az alkalmazott számítógépes program megnevezése,

g) a pontosságot, a számítás eredményét befolyásoló tényezők, jellemzők (így például: a hangvisszaverődés számítási módja, az esetleges elhanyagolt zajforrások) megadása.

Az intézkedési terv készítésének szabályai

10. §

(1) Az intézkedési terv készítése során - a Zr.-ben foglaltakon túl - a hatékony zajcsökkentést célzó intézkedéseket együttesen kell figyelembe venni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedések különösen:

a) forgalomtervezés,

b) területhasználat-tervezés,

c) műszaki intézkedések a zajforrásoknál,

d) csendesebb zajforrások kiválasztása és előnyben részesítése,

e) a zaj csökkentése terjedés közben,

f) szabályozási vagy gazdasági intézkedések, ösztönzők.

(3) A zajforrásnál elvégzett, megelőzést célzó zajcsökkentési intézkedésnek az intézkedési tervben elsőbbséget kell biztosítani.

(4) Az intézkedési tervnek zajforrásonként különösen az alábbi zajcsökkentést célzó intézkedéseket kell tartalmazni:

a) közúti közlekedés tekintetében:

aa) a forgalomsűrűség csökkentése,

ab) a nehézjárművek részarányának csökkentése,

ac) sebességkorlátozás, forgalomcsillapítás,

ad) a járműpark felújítása,

ae) az útburkolat cseréje;

b) vasúti közlekedés tekintetében:

ba) a sín és a kerék érdességének csökkentése,

bb) sebességkorlátozás,

bc) a kerekek árnyékolása, a felfüggesztés optimalizálása,

bd) a pálya optimalizálása és csillapítása,

be) a vágányok alépítményeinek megválasztása,

bf) a járművek fejlesztése,

bg) az aerodinamikai zaj csökkentése;

c) légi közlekedés tekintetében:

ca) a repülési eljárások optimalizálása,

cb) az előírásokat nem teljesítő repülőgépek üzemének korlátozása;

d) üzemi létesítmények tekintetében:

da) zajszegény gépek, berendezések alkalmazása;

db) a zajforrások épületen belüli elhelyezése vagy burkolása.

(5) Az intézkedési tervben a zaj csökkentésére különösen az alábbi várostervezési intézkedések alkalmazatók:

a) a domborzat és az épületek árnyékoló hatásának kihasználása,

b) az épületek védendő homlokzatának tájolása,

c) forgalomcsökkentés,

d) városközpontok decentralizálása.

10/A. §[13]

A káros hatások az 1. mellékletben szereplő terhelés-hatás összefüggések segítségével értékelhetők.

Záró rendelkezések

11. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(1a)[14] A környezetvédelemért felelős miniszter az 1/A. § (2) bekezdése szerinti közzétételi kötelezettségét legkésőbb a közös zajértékelési módszereket meghatározó,

a) európai uniós jogi aktus átültetését biztosító jogszabály,

b) átültetést nem igénylő európai uniós jogi aktus esetén az európai uniós jogi aktus

hatálybalépését követő 8. napon teljesíti.

(2)[15]

12. §[16]

Ez a rendelet

a) a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló, 2002. június 25-i 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti közös zajértékelési módszerek meghatározásáról szóló, 2015. május 19-i (EU) 2015/996 bizottsági irányelvnek,

c) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv III. mellékletének a környezeti zaj káros hatásainak értékelésére vonatkozó módszerek megállapítása érdekében történő módosításáról szóló, 2020. március 4-i (EU) 2020/367 bizottsági irányelvnek,

d) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének a tudományos és műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás céljából, a közös zajértékelési módszerek tekintetében történő módosításáról szóló, 2020. december 21-i (EU) 2021/1226 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

Dr. Gombos András s. k.,

környezetvédelmi és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár

1. melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez[17]

A káros hatások értékelésére szolgáló módszerek

1. A káros hatások felsorolása

A káros hatások értékelésének kontextusában a következőket kell figyelembe venni:

a) ischaemiás szívbetegség (ischaemic heart disease, IHD), az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által összeállított Betegségek Nemzetközi Osztályozása 11. változatának BA40-BA6Z kódjai szerint;

b) nagy mértékű zavarás (high annoyance, HA);

c) nagy mértékű alvászavar (high sleep disturbance, HSD).

2. A káros hatások kiszámítása

A káros hatásokat a következők valamelyike alapján kell kiszámítani:

a) a káros hatás relatív kockázata (relative risk, RR), vagyis:

b) a káros hatás abszolút kockázata (absolute risk, AR), vagyis:

2.1. Ischaemiás szívbetegség (IHD)

Az ischaemiás szívbetegséghez kapcsolódó RR kiszámításához az (i) incidencia mellett a következő dózis-hatás összefüggéseket kell használni:

a közúti zaj esetében.

2.2. Nagy mértékű zavarás (HA)

A nagymértékű zavaráshoz kapcsolódó AR kiszámításához a 2.2.1-2.2.3. pontokban szereplő dózis-hatás összefüggéseket kell használni.

2.2.1. Közúti zaj esetében:

2.2.2. Vasúti zaj esetében:

2.2.3. Légi közlekedési zaj esetében:

2.3. Nagy mértékű alvászavar (HSD)

A nagy mértékű alvászavarhoz kapcsolódó AR kiszámításához a 2.3.1-2.3.3. pontokban szereplő dózis-hatás összefüggéseket kell használni. 2.3.1. Közúti zaj esetében:

2.3.2. Vasúti zaj esetében:

2.3.3. Légi közlekedési zaj esetében:

3. A káros hatások értékelése

3.1. A lakosság kitettségét minden egyes zajforrás és minden egyes káros hatás tekintetében külön kell értékelni. Amennyiben ugyanazok a lakosok több különböző zajforrásnak is ki vannak téve, a káros hatásokat általában nem szabad halmozni. Ugyanakkor az egyes zajtípusok relatív jelentőségének felmérése érdekében össze lehet hasonlítani e hatásokat.

3.2. Az ischaemiás szívbetegségre (IHD) vonatkozó értékelés

3.2.1. Az ischaemiás szívbetegség és a vasúti és a légi közlekedési zaj viszonya kapcsán úgy kell becsülni, hogy a megfelelő Lden zajszint feletti expozíciónak kitett lakosság esetében magasabb az ischaemiás szívbetegség kockázata, de az esetek pontos számát (N) nem lehet kiszámítani.

3.2.2. Az ischaemiás szívbetegség és a közúti zaj viszonya kapcsán a környezeti zajnak betudható relatív kockázatnak (RR) kitett lakosságban az y káros hatással (ischaemiás szívbetegség) érintett esetek arányát az x zajforrás (közút) és az i incidencia használatával a következőképp kell kiszámítani:

3.2.3. A közúti zaj esetében az ischaemiás szívbetegek teljes számát (N) (az y káros hatással érintett személyek száma, a hozzárendelhető esetek száma) az x forrás esetében a következőképp kell kiszámítani:

3.3. A nagy mértékű zavarás (HA), illetve a nagy mértékű alvászavar (HSD) és a közúti, a vasúti, illetve a légi közlekedési zaj viszonya kapcsán az y káros hatással érintett személyek teljes számát (N) (a hozzárendelhető esetek száma) minden x zajforrás és y káros hatás esetében a következőképp kell kiszámítani:

2. melléklet a 25/2004.(XII. 20.)KvVM rendelethez[18]

Közúti közlekedési zajkibocsátás meghatározása stratégiai zajtérkép készítés céljából

1. A közúti közlekedési zaj kibocsátási értékét az ebben a mellékletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.1-2.2. pontja szerint kell meghatározni.

2. A 2015/996 bizottsági irányelv melléklete 2.2.1. pontjának kiegészítése

2.1. A vizsgált útszakaszt a modellezést megelőzően számítási útszakaszokra kell bontani. A számítási útszakaszokra való bontást az e pontban foglaltak alapján kell elvégezni.

2.1.1. Azonos számítási útszakaszhoz tartoznak az útnak azok a szakaszai, amelyekre az alábbi feltételek mindegyike fennáll:

a) a kopóréteg típusa azonos,

b) a forgalomnagyság ingadozása az akusztikai járműkategóriák egyikében sem haladja meg az 5%-ot,

c) a megengedett legnagyobb sebesség az akusztikai járműkategóriák mindegyikére változatlan,

d) kétirányú utak esetén a hosszesés az útszakasz teljes hosszán:

da) 0 % (sík terep) vagy

db) az emelkedő irányában legalább 12 %,

e) egyirányú utak esetén az útszakasz teljes hosszán:

ea) a hosszesés a haladási irányban 0% és -4% között van,

eb) az út a haladási irányba lejt és a hosszesés mértéke legalább -12 %,

ec) az út a haladási irányban emelkedik és a hosszesés mértéke legalább 12 %.

f) a forgalom áramlásának jellege (egyenletesen áramló vagy változó sebességű forgalom) azonos.

2.1.2. Az útburkolat hibáinak javítására használt kopóréteget a kopóréteg típus meghatározásánál figyelmen kívül kell hagyni.

2.1.3. A kizárólag a vizsgált közútszakasszal közúti kapcsolatban álló pihenőhelyeket, várakozóhelyeket, üzemanyagtöltő állomásokat a 2.1.1. pont b) alpontja szerinti forgalomnagyság ingadozás vizsgálat szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.

2.1.4. Szintbeni kereszteződést egy adott számítási útszakaszra vonatkozóan két olyan egymást követő számítási útszakasszal kell figyelembe venni, amelynek az egyik határa az adott forgalmi irányra vonatkozó stopvonal, illetve stopvonal hiányában a kereszteződés belátását már lehetővé tevő keresztmetszet.

2.2. A forgalmi adatokból a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete 2.2.1. pontjában szereplő 2.2.a táblázat szerinti járműosztályokat az e pontban foglaltak szerint kell előállítani.

2.2.1. A Qm,d éves átlagos óraforgalom nagyságának meghatározásához a járműveket zajkibocsátási jellemzőik alapján az alábbi akusztikai járműkategóriába kell besorolni:

ABCD
1makusztikai járműkategória
elnevezése
forgalomszámlálási járműosztályok
21könnyű gépjárműveka) személygépkocsi vontatmánnyal vagy anélkül,
b) kistehergépkocsi vontatmánnyal vagy anélkül,
max. 3,5 t
32középnehéz gépjárműveka) szóló autóbusz
b) közepesen nehéz tehergépkocsi vontatmány
nélkül > 3,5 t
43nehézgépjárműveka) csuklós autóbusz
b) nehéz tehergépkocsi
c) pótkocsis tehergépkocsi
d) nyerges szerelvény
e) speciális nehéz jármű
54akétkerekű
járművek
motorkerékpármotorkerékpár
64bsegédmotoros
kerékpár
segédmotoros kerékpár

2.2.2. Ha

a) a forgalmi adatok forrása az OKA adatbázis, vagy

b) a rendelkezésre álló forgalomszámlálási adatok alapján a 4a és a 4b akusztikai járműkategória forgalma nem különíthető el,

valamennyi kétkerekű járművet a 4a "motorkerékpár" akusztikai járműkategóriába kell sorolni.

2.3. Az egyes napszakokhoz tartozó éves átlagos óraforgalom nagyságának meghatározása

2.3.1. Az éves átlagos napi forgalom adataink felosztása a napszakok között

2.3.1.1. Az országos közúthálózatba tartozó utak vonatkozásában, ha:

a) a számítás alapjául szolgáló forgalmi adatok az OKA adatbázisból származó éves átlagos napi forgalmi adatok, vagy

b) nem áll rendelkezésre az egyes járműosztályok napszakonkénti forgalmi adata az m-edik akusztikai járműkategóriához tartozó, d-edik napszakra

a Qm,d éves átlagos óraforgalom adatokat a 2.3.1.2. - 2.3.1.4. pontban leírtak szerint

kell meghatározni.

2.3.1.2. A vizsgált közúti szakasz vonatkozásában meg kell határozni a napi forgalomlefolyás szerinti forgalom jellegét, és azt a táblázat szerinti kategóriáknak megfelelően besorolni.

ABC
1a forgalomjelleg
azonosítója
A kategóriába tartozó főbb utak, útszakaszok
leírása
Az esti és éjszakai (18-06
óra) forgalom aránya a teljes
napi forgalomhoz képest
21Nagyarányú tranzit forgalmat lebonyolító
főutak, illetve szakaszaik
jelentős, nagyobb, mint 25%
32Összes egyéb út, mely nem tartozik az "1"
vagy "3" forgalom jellegbe
átlagos, 21 és 25% között
van
43Nagyobb városok belterületén fekvő utak,
üdülőterületeken lévő utak, alsóbbrendű utak
kicsi, legfeljebb 21%

2.3.1.3. Ha a napi forgalomlefolyás szerinti forgalomjellegre vonatkozó adat ("Jelleg2") a vizsgálat útszakasz vonatkozásában az OKA adatbázisban rendelkezésre áll, az adatot az OKA adatbázis felhasználásával kell meghatározni.

2.3.1.4. A napi forgalomlefolyás szerinti forgalomjelleg ismeretében az m-edik akusztikai járműkategóriához tartozó forgalom nagyságát a d-edik napszakban

a) a 2023. évet követő évekre az e-UT 02.01.24:2022 Közutak forgalmának számlálása és az országos közutak forgalomszámlálási eredményeinek közzététele című útügyi műszaki előírás alkalmazásával,

b) a 2023. évet megelőző évekre a 2.3.1.4.1- 2.3.1.4.6. pont szerint

kell meghatározni.

2.3.1.4.1. Az m=1 akusztikai járműkategória vonatkozó éves átlagos óraforgalom meghatározása

2.3.1.4.2. Az m=2 akusztikai járműkategória vonatkozó éves átlagos óraforgalom meghatározása

2.3.1.4.3. Az m=3 akusztikai járműkategória vonatkozó éves átlagos óraforgalom meghatározása

2.3.1.4.4. Az m=4 akusztikai járműkategória vonatkozó éves átlagos óraforgalom meghatározása

2.3.1.4.5. A fenti 2.3.1.4.1. - 2.3.1.4.4. pontokban szereplő összefüggésekben:

a) ÁNFk: a "k"-adik forgalomszámlálási járműosztály évi átlagos napi forgalma (jármű/nap),

b) a,d,k: a "d"-edik napszakban, a "k"-adik járműosztályhoz tartozó forgalom aránya a járműosztály évi átlagos napi forgalomhoz (ÁNFk) képest a 2.3.1.4.6. szerint (dimenziómentes mennyiség).

2.3.1.4.6. Napszaktényezők

2.3.1.4.6.1. Az "1" forgalmi jellegű, nagyarányú tranzitforgalmat lebonyolító főutakra (Jelleg2=1), illetve szakaszaikra vonatkozó napszaktényezők

ABCDE
1Forgalomszámlálási
járműosztály azonosító
száma
Forgalomszámlálási
járműosztály elnevezése
anapköz,k
(6:00-18:00)
aeste,k
(18:00-22:00)
aéjjel,k
(22:00-06:00)
21személygépkocsi0,7230,1620,115
32kistehergépkocsi0,6750,1560,169
43egyes autóbusz0,5850,1790,236
54csuklós autóbusz0,5850,1790,236
65közepesen nehéz
tehergépkocsi
0,6590,1450,196
76nehéz tehergépkocsi0,6510,1390,210
87pótkocsis tehergépkocsi0,6090,1420,249
98nyerges szerelvény0,6350,1420,223
109speciális nehézjármű0,6350,1420,223
1110motorkerékpár0,7310,1590,110

2.3.1.4.6.2. Az "1" vagy "3" jellegbe nem tartozó összes egyéb útra (Jelleg2=2) vonatkozó napszaktényezők

ABCDE
1Forgalomszámlálási
járműosztály azonosító
száma
Forgalomszámlálási
járműosztály elnevezése
anapköz,k
(6:00-18:00)
aeste,k
(18:00-22:00)
aéjjel,k
(22:00-06:00)
21személygépkocsi0,7770,1450,078
32kistehergépkocsi0,7750,1150,110
43egyes autóbusz0,7090,1430,148
54csuklós autóbusz0,7090,1430,148
65közepesen nehéz
tehergépkocsi
0,7710,0970,132
76nehéz tehergépkocsi0,7610,0990,140
87pótkocsis tehergépkocsi0,7350,1080,157
98nyerges szerelvény0,7210,1170,162
109speciális nehéz jármű0,7210,1170,162
1110motorkerékpár0,7890,1380,073

2.3.1.4.6.3. Nagyobb városok belterületén fekvő utakra, üdülőterületeken lévő utakra, alsóbbrendű utakra (Jelleg2=3) vonatkozó napszaktényezők

ABCDE
1Forgalomszám-
lálási járműosztály
azonosító száma
Forgalomszámlálási
járműosztály elnevezése
anapköz,k
(6:00-18:00)
aeste,k
(18:00-22:00)
aéjjel,k
(22:00-06:00)
21személygépkocsi0,8040,1350,061
32kistehergépkocsi0,8180,0990,083
43egyes autóbusz0,7710,1230,106
54csuklós autóbusz0,7710,1230,106
65közepesen nehéz
tehergépkocsi
0,8380,0760,086
76nehéz tehergépkocsi0,8210,0800,099
87pótkocsis tehergépkocsi0,8020,0950,103
98nyerges szerelvény0,7740,1070,119
109speciális nehéz jármű0,7740,1070,119
1110motorkerékpár0,8140,1240,062

2.4. A Qm,d éves átlagos napi óraforgalom elosztása az ekvivalens vonalforrások között

2.4.1. Ha a számítási útszakaszt 1 ekvivalens vonalforrás reprezentálja, az útszakasz teljes Qm,d éves átlagos óraforgalmát ehhez a forráshoz kell rendelni.

2.4.2. Ha a kétirányú, több forgalmi sávval rendelkező utat irányonként egy-egy vonalforrás reprezentálja, a Qm,d éves átlagos napi óraforgalom nagyságát valamennyi akusztikai járműkategória vonatkozásában egyenlő arányban kell megosztani a két vonalforrás között.

2.4.3. Ha az irányonként két vagy több forgalmi sávval rendelkező útszakaszt forgalmi sávonként egy-egy vonalforrás reprezentálja, az éves átlagos óraforgalmat a vonalforrások között az alábbiak szerint kell felosztani:

a) a 2. és a 3. akusztikai járműkategóriába tartozó járművek forgalmát:

aa) kétirányú forgalom esetén 50-50 %-ban a két külső forgalmi sávhoz tartozó vonalforráshoz kell rendelni,

ab) egyirányú forgalom esetén 100%-ban a külső forgalmi sávhoz tartozó vonalforráshoz kell rendelni,

b) az 1. és 4. akusztikai járműkategóriákba tartozó járművek forgalmát egyenlő arányban kell felosztani a vonalforrások között.

2.4.4. A 2.4.1.-2.4.3. pontokban foglaltaktól abban az esetben lehet eltérni, ha a rendelkezésre álló adatok alapján az eltérő módszerrel felosztott forgalom a tényleges forgalmi viszonyokat pontosabban tükrözi.

2.5. A vm járműkategóriánkénti reprezentatív sebességértékének meghatározása

2.5.1. Az m-edik akusztikai járműkategória vonatkozó vm számítás sebesség megegyezik a vizsgált útszakaszra vonatkozó, az akusztikai járműkategóriához illeszkedő megengedett legnagyobb sebességgel.

2.5.2. Ha az akusztikai járműkategórián belül, az egyes forgalomszámlálási járműosztályokhoz tartozó megengedett legnagyobb sebesség (vk) különböző, és a forgalomszámlálási járműosztályok forgalomszámlálási adatai ismertek, akkor a számítási sebességet az alábbi összefüggéssel kell meghatározni:

ahol:

a) vm: az m-edik akusztikai járműkategóriához tartozó számítási sebesség (km/h),

b) v,k: az m-edik akusztikai járműkategórián belül az k-adik forgalomszámlálási járműkategória megengedett legnagyobb sebessége (km/h),

c) n: a forgalomszámlálási járműkategóriák száma az m-edik akusztikai járműkategórián belül,

d) ÁNF,k: az k-adik forgalomszámlálási járműkategória éves átlagos napi forgalma (jármű/nap),

e) ÁNFm: az m-edik akusztikai járműkategóriához tartozó éves átlagos napi forgalom (jármű/nap).

2.5.3 A 2.5.2. pont szerinti összefüggéssel elvégzett számítás során az autóbuszok mindegyikéről azt kell feltételezni, hogy emelt sebességhatárú autóbusz, amely autópályán 100 km/h sebességgel közlekedik.

2.5.4. Ha:

a) a vizsgált útszakasz autópálya,

b) az m=2 akusztikai járműkategórián belül a szóló autóbuszok éves átlagos napi forgalmi aránya nem ismert, valamint

c) az autópályán az autóbuszok vonatkozásában nincs 100 km/h-nál kisebb sebességkorlátozás,

a vm számítási sebesség az m=2 akusztikai járműkategóriára 95 km/h.

2.6. Az út kopóréteg típusát az e pontban foglaltak szerint kell meghatározni.

2.6.1. Az országos közúthálózatba tartozó utak esetében a kopóréteg típusát az OKA adatbázisban szereplő adatból kell meghatározni.

2.6.2. A helyi közutak esetében a kopóréteg típusát a tervezés alatt álló utak esetében a tervező adatközlése, a már üzemelő utak vonatkozásában a közút kezelőjének adatközlése alapján kell meghatározni.

3. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.2.2. pontjában szereplő vonatkoztatási feltételek helyett, a forrásokra megadott egyenletek és együtthatók a következő vonatkoztatási feltételek esetén érvényesek:

a) állandó járműsebesség,

b) vízszintes út,

c) τref = 20 °C léghőmérséklet,

d) B213 AC-11 aszfaltbeton kopóréteggel ellátott út, amelynek életkora 2-7 év közötti,

e) száraz útfelület.

4. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.2.3. pontjában szereplő 2.2.4. összefüggés alkalmazásához az AR,i,m és BR,i,m együtthatókat a kőburkolatok, mosott beton és porózus aszfaltok vonatkozásában a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének F. függeléke F-1. táblázata alapján, az egyéb burkolatok vonatkozásában a 4.1. pont szerint kell meghatározni.

4.1. A gördülési zajra vonatkozó AR,i,m és BR,i,m, valamint a hajtóműzajra vonatkozó AP,i,m és BP,i,m együtthatók

ABCDEFGHIJ
1Akusztikai jármű
kategória
EgyütthatóOktávsáv középfrekvencia (Hz)
2631252505001 0002 0004 0008 000
31Ar84,789,289,295,6102,899,088,376,3
4Br52,556,146,129,035,539,144,351,4
5Ap99,092,192,089,787,393,385,876,9
6Bp7,312,910,59,29,28,610,012,5
72Ar91,695,797,1103,8107,4101,792,884,6
8Br42,849,736,227,942,350,355,059,5
9Ap108,4102,5101,8101,6106,5104,295,985,7
10Bp3,510,88,08,211,712,613,814,9
113Ar93,397,399,4108,1110,7104,494,785,7
12Br52,652,652,652,652,652,652,652,6
13Ap109,9105,0104,6105,9108,0104,297,187,3
14Bp8,711,57,813,011,912,315,315,5
154aAr00000000
16Br00000000
17Ap939393,595,397,2100,495,890,9
18Bp4,27,49,811,615,718,920,320,6
194bAr00000000
20Br00000000
21Ap99,9101,996,794,495,294,792,188,6
22Bp3,25,911,911,611,512,611,112

5. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.2.4. pontjában szereplő 2.2.11. összefüggés alkalmazásához az Ap,i,m és Bp,i,m együtthatókat a kőburkolatok, mosott beton és porózus aszfaltok vonatkozásában a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének F. függeléke F-1. táblázata alapján, az egyéb burkolatok vonatkozásában a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete F. függelékének F-1. táblázata helyett a 4.1. pont szerint kell meghatározni.

6. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének pontjában szereplő 2.2.19. és 2.2.20. összefüggés alkalmazásához az αi,m és βm együtthatókat a kőburkolatok, mosott beton és a porózus aszfaltok vonatkozásában a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete F. függelékének F-4. táblázata alapján, az egyéb burkolatok vonatkozásában a 6.1. pont szerint kell meghatározni.

6.1 A referencia burkolattól eltérő kopórétegek αi,m ßm együtthatói

abCDEFGHIJK
1αm értéke az oktávsávokraßm
2a kopóréteg
megnevezése
m63
Hz
125
Hz
250
Hz
500
Hz
1
kHz
2
kHz
4
kHz
8
kHz
3Referencia
útburkolat: B213
AC-11
aszfaltbeton
10,00,00,00,00,00,00,00,00,0
42000000000
53000000000
64000000000
7B213 AC-8
aszfaltbeton
10,2-1,5-0,5-1,5-1,1-1,0-1,20,7-1,0
820,4-0,30,1-1,2-0,80,60,71,8-0,3
930,2-1,41,3-0,7-0,50,20,01,6-0,5
1040,00,00,00,00,00,00,00,00,0
11B213 AC-16
aszfaltbeton
10,70,00,60,00,30,40,21,38,7
1220,51,10,40,20,60,51,21,58,5
133-0,2-0,20,7-0,70,80,71,51,56,1
1440,00,00,00,00,00,00,00,00,0
15B214 KAB
kavicsaszfaltbeton
1-0,5-0,5-1,9-1,00,5-1,1-0,7-0,78,1
1620,50,9-0,9-0,81,31,30,91,34,8
1730,71,0-0,3-1,10,90,50,90,7-5,0
1840,00,00,00,00,00,00,00,00,0
19B215 BBTM
aszfaltbeton
nagyon vékony
rétegekhez,
vékonyaszfalt
11,32,53,53,13,10,41,71,911,5
202-2,8-0,60,1-1,40,0-0,9-0,9-1,45,4
2131,31,92,7-0,21,40,71,71,8-2,6
2240,00,00,00,00,00,00,00,00,0
23B217 SMA-8
zúzalékvázas
masztixaszfalt
13,63,94,02,81,90,00,40,417,0
242-0,61,82,40,51,51,11,20,68,1
253-0,11,11,9-0,3-0,10,41,80,87,2
2640,00,00,00,00,00,00,00,00,0
2711,31,31,40,40,1-1,1-1,3-0,54,9
28B217 SMA-11
zúzalékvázas
masztixaszfalt
22,22,62,71,50,70,40,71,55,7
2931,71,63,10,70,70,81,11,44,2
3040,00,00,00,00,00,00,00,00,0
31B411 IT Itatott
aszfaltmakadám
12,43,43,22,12,60,3-0,40,413,1
3221,72,12,5-2,2-0,3-0,6-1,2-0,1-8,5
3333,01,72,8-0,8-0,4-0,4-0,11,1-5,6
3440,00,00,00,00,00,00,00,00,0
35B412 AM
kötőzúzalékos
aszfaltmakadám
11,70,91,52,30,92,11,11,97,3
3623,5-0,12,5-2,3-0,60,4-0,10,3-12,3
373-2,1-1,010,1-3,3-2,5-2,8-3,13,6-8,5
3840,00,00,00,00,00,00,00,00,0
39B510 beton13,23,13,32,72,72,23,74,016,9
4021,22,12,91,62,43,14,24,58,6
4132,43,25,42,21,92,64,76,3-3,1
4240,00,00,00,00,00,00,00,00,0
43B902 felületi
bevonat
bitumenemulzióval
(Dmax 12)
12,44,95,43,33,3-0,50,00,211,7
4422,05,44,32,42,10,41,41,58,4
4532,03,12,2-1,30,1-1,3-1,5-2,08,0
4640,00,00,00,00,00,00,00,00,0
47FB901 felületi
bevonat hígított
bitumennel
13,43,93,50,40,5-3,6-3,9-3,46,8
4822,93,32,2-2,5-0,1-4,9-5,4-4,54,0
4933,23,23,3-1,6-1,4-2,0-4,1-4,75,7
5040,00,00,00,00,00,00,00,00,0

6.2 A 12. melléklet 4. pontjában nem szereplő kopórétegekre a műszaki jellemzőik alapján a vizsgált kopóréteghez legnagyobb hasonlóságot mutató, a 12. melléklet 4. pontjában szereplő kopóréteg αi,m és βm együtthatóit kell alkalmazni.

6.3 A 6.-6.2. pont szerint meghatározott együtthatók a burkolat jelentős repedezettsége esetén helyszíni mérési eredmények alapján korrigálhatók. A mérés során a helyszínen végzett forgalomszámlálás és sebességmérés adatainak felhasználásával oktávsávonként modellszámítást kell végezni a mérési pontra. Az oktávsávonkénti mérés eredményének és a modellezés eredményének különbségét felhasználva a mértékadó forgalomra és sebességre végzett modellezés eredménye korrigálható.

3. melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez[19]

Vasúti közlekedési zajkibocsátás meghatározása stratégiai zajtérkép készítés céljára

1. A vasúti közlekedési zaj kibocsátási értékét az ebben a mellékletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.1. és 2.3. pontja szerint kell meghatározni.

2. A 2015/996 bizottsági irányelv melléklete 2.3. pontjának kiegészítése

2.1 A vasúti pályákon közlekedő vasúti járműveket a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2a táblázata helyett 2.1.1.-2.1.4. pont alapján kell jármű kategóriákba sorolni.

2.1.1. A nagyvasúti pályákon közlekedő vasúti járműveket az e pont szerinti táblázat oszlopaiban szereplő szempontok mindegyike alapján a táblázat szerinti kategóriák egyikébe kell besorolni.

ABCDE
1t akusztikai járműkategóriakerékátmérő (d)
kategória
kerékterhelés
kategória
(rugózatlan
tömegre)
tengelyek
száma
féktípus kategória
2nagysebességű vasúti járműd<= 920 mm25 kN1öntöttvas tuskófék
3dízelmozdony 1000 kW
teljesítmény alatt
d>920 mm50 kN2kompozit tuskófék
4dízelmozdony 1000 kW
teljesítmény fölött
75 kN3tárcsafék,
futófelülettel nem
érintkező egyéb fék
5villamos mozdony100 kN4
6dízel motorvonatn
7villamos motorvonat
8vonatott személykocsi
9vonatott teherkocsi
10vasút-villamos

2.1.2. A villamos pályákon közlekedő járműveket az e pont szerinti táblázat oszlopaiban szereplő szempontok mindegyike alapján a táblázat szerinti kategóriák egyikébe kell besorolni.

ABC
1t akusztikai
járműkategória
Kerékátmérő (d) kategóriaTengelyek/kerékpárok
száma
2CAF Urbosd < 650 mm2
3CAF egyéb
típusok
650 < d < 700 mm3
4Siemens Combinod > 700 mm4
5TATRA (összes
típus)
5
6TW 6000n
7Skoda 26 THU3
8GANZ KCSV6-1;
9PESA 120Nb;
10GANZ - ICS;
11GANZ - KCSV7;
12a 2-11 sorban fel
nem sorolt
alacsony padlós
villamos
13a 2-11 sorban fel
nem sorolt magas
padlós villamos
14vasút-villamos

2.1.3. A helyi érdekű vasutakon közlekedő valamennyi jármű azonos kategóriába tartozik.

2.1.4. A metró felszíni szakaszain közlekedő valamennyi járművet a tengelyek száma alapján kategóriákba kell sorolni.

2.2. A vasúti pálya típusok leírására a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.b táblázata helyett a 2.2.1. pontot kell alkalmazni.

2.2.1. A vasúti pályák kategorizálása

2.2.1.1. Nagyvasúti pályákat az e pont szerinti táblázat oszlopaiban szereplő szempontok mindegyike alapján a táblázat szerinti kategóriákba be kell sorolni.

ABCDEF
1a felépítmény
típusa
sínrendszeralj típusa és
anyaga
érdességi
szint szerinti
kategória
illesztések és
hézagok
jelenléte
a pálya geometria
2Ágyazatos
pálya
Vignol
UIC60
fa aljutolsó
síncsiszolás
óta eltelt idő
>24 hónap
hegesztett
pálya kitérők
nélkül
egyenes pálya:
minden olyan pálya,
ahol:
a pálya ívsugara a
kitérőknél nagyobb,
mint 300 m, egyéb
esetben nagyobb,
mint 500 m, vagy
a pályaívek ívhossza
kisebb, mint 50 m.
3ágyazat nélküli
pálya vasúti
hidakon
Vignol
UIC54
beton
kereszt
alj
utolsó
síncsiszolás
óta eltelt idő
vagy a sín
kora <24
hónap
n darab
illesztés vagy
kitérő
100 m-enként
kisívű pályaív:
legfeljebb 300 m
ívsugarú és legalább
50 m ívhosszú pályaív
4Vignol
MÁV48 vagy
egyéb
sínrendszer
alj nélküli
felépítmény
tervezési célú
felhasználás
kisívű kitérő:
legfeljebb 300 m
ívsugarú kitérő
5nagyívű pályaív:
legalább 300 m, de
legfeljebb 500 m
ívsugarú és legalább
50 m ívhosszú pályaív

2.2.1.2. A helyiérdekű vasúti pályákat az e pont szerinti táblázat oszlopaiban szereplő szempontok mindegyike alapján a táblázat szerinti kategóriákba be kell sorolni.

ABCD
1sínrendszerérdességi szint szerinti
kategória
illesztések és hézagok
jelenléte
a pálya geometria
2Vignol
UIC54
utolsó síncsiszolás óta
eltelt idő >24 hónap
hegesztett pálya
kitérők nélkül
egyenes pálya:
minden olyan pálya, ahol:
a pálya ívsugara a kitérőknél
nagyobb, mint 300 m, egyéb
esetben nagyobb, mint 500 m,
vagy
a pályaívek ívhossza kisebb, mint
50 m.
3MÁV 48
(MÁV 48,3 vagy
MÁV 48,5)
utolsó síncsiszolás óta
eltelt idő, illetve a sín
kora <24 hónap
n darab illesztés vagy
kitérő 100 m-enként
kisívű pályaív:
ABCD
- legfeljebb 300 m ívsugarú és
legalább 50 m ívhosszú
pályaív
4tervezési célú
felhasználás
kisívű kitérő:
- legfeljebb 300 m ívsugarú
kitérő
5nagyívű pályaív:
- legalább 300 m, de legfeljebb
500 m ívsugarú és legalább
50 m ívhosszú pályaív

2.2.1.3. A villamos pályákat az e pont szerinti táblázat oszlopaiban szereplő szempontok mindegyike alapján a táblázat szerinti kategóriákba be kell sorolni.

ABCDE
1a felépítmény típusaa pályaszerkezetet
takaró
réteg
érdességi szint
szerinti kategória
illesztések és
hézagok jelenléte
pálya geometria
szerinti kategória
2ZK/Zúzottkő ágyazatos
pálya
burkolatlan vagy
szilárd burkolattal
ellátott pálya
utolsó síncsiszolás
óta eltelt idő >24
hónap
hegesztett pálya
kitérők nélkül
egyenes pálya:
minden olyan
villamospálya,
amelynek ívsugara
nagyobb, mint
200 m
3BBA/Bebetonozott
ágyazatú pálya
növényzettel,
műfűvel borított
pálya
utolsó síncsiszolás
óta eltelt idő vagy
a sín kora
<24 hónap
n darab illesztés
vagy kitérő
100 m-enként
kisívű pályaív vagy
kitérő:
legfeljebb 200 m
ívsugarú pályaív
vagy kitérő
4RAFS-1 rugalmasan
alátámasztott,
folyamatos
sínágyazású pálya
tervezés alatt álló
pálya
5RAFS-2 és RAFS-3
rugalmasan
alátámasztott,
folyamatos
sínágyazású pálya
6NP/ Nagypanel vagy
egyéb merevlemezes
villamos pálya

2.2.1.4. A metró felszíni szakaszát az e pont szerinti táblázat oszlopaiban szereplő szempontok mindegyike alapján a táblázat szerinti kategóriába be kell sorolni.

AB
1sínrendszerillesztések és hézagok jelenléte
254E1n darab illesztés vagy kitérő
100 m-enként

3. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.7. összefüggés alkalmazásához az L.trj együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G-1. táblázata helyett a 3.1. pont szerint kell meghatározni.

3.1. Az egyes vasúti pályatípusok Lr,TR,iérdességi szintje

3.1.1. A nagyvasúti pályák Lr,TR,i sínérdesség szintje

ABCDE
λihullámhossz
(mm)
Lr,TR,i(dB)
hagyományos vasúti pályáknagysebességű
vasúti pályák
meglévő állapot értékelése
utolsó
síncsiszolás óta
eltelt idő >24
hónap
utolsó
síncsiszolás óta
eltelt idő, illetve a
sín kora <24
hónap
tervezési célú
felhasználás
100033,931,136,825,0
80033,328,835,823,0
63034,626,137,320,0
50032,524,735,617,0
40030,522,333,713,5
31528,018,431,710,5
25022,915,825,49,0
20019,713,022,96,5
16016,910,420,75,5
12514,98,619,25,0
10014,38,018,33,5
8013,35,917,72,0
6311,43,515,90,1
507,50,811,9-0,2
403,2-1,17,7-0,3
31,5-0,6-3,13,3-0,8
25-3,7-4,70,0-3,0
20-4,9-5,5-2,0-5,0
16-5,4-6,1-2,8-7,0
12,5-6,1-6,4-3,5-8,0
10-6,5-6,7-4,3-9,0
8-6,6-6,7-4,8-10,0
6,3-6,9-6,9-5,0-12,0
5-7,9-7,9-6,0-13,0
4-9,4-9,4-7,9-14,0
3,15-11,2-11,2-10,3-15,0
2,5-11,3-11,3-10,0-16,0
2-12,1-12,1-10,9-17,0
1,6-12,9-12,9-11,9-18,0
1,25-13,9-13,9-12,9-19,0
1-14,7-14,7-13,8-19,0
0,8-15,5-15,5-14,3-19

3.1.2. A helyi érdekű vasúti pályák Lr,TR,i sínérdesség szintje

ABCD
1λihullámhossz
(mm)
Lr,TR,i(dB)
2meglévő állapot értékelésetervezési
célú felhasználás
3utolsó
síncsiszolás óta
eltelt idő >24
hónap
utolsó síncsiszolás
óta eltelt idő, illetve
a sín kora <24
hónap
4100034,233,435,5
580033,031,534,2
663031,629,633,0
750028,425,929,5
840026,623,228,0
931524,819,726,6
1025024,214,924,8
1120020,311,724,2
1216014,29,616,2
1312511,86,513,9
141008,45,19,6
15803,81,15,7
16631,2-1,53,8
17500,0-3,63,4
1840-0,5-4,32,9
1931,5-2,3-5,10,2
2025-2,3-5,40,5
2120-3,1-5,7-0,1
2216-4,3-6,0-1,7
2312,5-4,9-5,7-2,4
2410-5,5-6,9-3,6
258-6,6-7,9-5,2
266,3-7,3-8,8-6,0
275-8,7-10,6-7,0
284-10,2-11,7-8,5
293,15-12,1-13,5-10,5
302,5-12,9-14,1-10,8
312-14,1-15,3-11,9
321,6-15,2-16,5-12,9
331,25-16,5-17,8-14,0
341,0-17,4-18,4-15,0
350,8-18,0-18,9-16,1

3.1.3. A villamos pályák Lr,TR,i sínérdesség szintje

ABCD
1λihullámhossz
(mm)
Lr,TR,i(dB)
2meglévő állapot értékelésetervezési feladat
3utolsó
síncsiszolás óta
eltelt idő >24
hónap
utolsó síncsiszolás
óta eltelt idő,
illetve a sín kora
<24 hónap
4100035,533,538,6
580033,131,537,6
663030,728,734,8
750028,927,031,4
840026,125,730,0
931523,620,128,0
1025021,718,226,0
1120021,018,024,2
1216021,616,425,1
1312520,414,223,9
1410019,09,823,1
158016,69,423,7
166314,37,522,3
175011,35,617,7
18408,53,812,4
1931,56,01,98,7
20253,80,36,3
21201,9-0,65,4
22160,5-1,33,6
2312,5-0,4-2,33,2
2410-1,8-3,01,4
258-3,3-3,9-0,1
266,3-4,9-5,3-2,1
275-6,8-7,0-4,5
284-8,7-8,7-7,0
293,15-10,7-11,0-9,4
302,5-12,1-12,1-10,9
312-13,6-13,6-12,6
321,6-15,1-15,1-14,1
331,25-16,8-16,8-15,2
341-17,9-18,2-16,1
350,8-18,5-18,9-17,1

3.1.4. A metró felszíni szakaszainak Lr,TR,i sínérdesség szintje

AB
1λihullámhossz
(mm)
Lr,TR,i(dB)
2100032,2
380030,5
463027,8
550024,9
640024,0
731520,0
825016,3
920013,1
1016010,1
1112510,1
121008,2
13802,6
14632,5
15501,9
1640-0,8
1731,5-3,9
1825-5,6
1920-8,0
2016-8,5
2112,5-11,3
2210-12,8
238-12,5
246,3-12,8
255-13,5
264-14,4
273,15-15,0
282,5-15,3
292-15,8
301,6-16,3
311,25-16,8
321-17,3
330,8-17,8

4. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.7. összefüggés alkalmazásához az A3,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G-2. táblázata helyett a 4.1. pont szerint kell meghatározni.

4.1. A kontaktszűrő hatást jellemző A3,i értéke 4.1.1. A3,i együttható nagyvasútra

ABCDGHI
1λihullámhossz
(mm)
A3,i(dB)
2kerékterhelés (kN)25505075100nagy-
sebességű vasúti
járművek
3kerékátmérő (új)
(mm)
összes<=920>920összesösszes
42 000-----0,0
51 600-----0,0
61 250-----0,0
710000,00,00,00,00,00,0
88000,00,00,00,00,00,0
96300,00,00,00,00,00,0
105000,00,00,00,00,00,0
114000,00,00,00,00,00,0
123150,00,00,00,00,00,0
132500,00,00,00,00,00,0
142000,00,00,00,00,00,0
151600,00,00,0-0,1-0,1-0,1
161250,0-0,1-0,1-0,1-0,2-0,2
17100-0,1-0,1-0,1-0,2-0,3-0,3
1880-0,1-0,2-0,3-0,4-0,6-0,6
1963-0,3-0,4-0,6-0,8-1,2-1,0
2050-0,5-0,7-1,1-1,5-2,1-1,8
2140-1,0-1,3-1,9-2,5-3,5-3,2
2231,5-1,8-2,4-3,3-4,3-5,6-5,4
2325-3,1-4,0-5,3-6,7-8,5-8,7
2420-5,0-6,1-7,9-10,0-12,4-12,2
2516-7,5-9,2-11,6-14,2-16,0-16,7
2612,5-11,5-13,7-15,8-17,7-17,6-17,7
2710-15,4-17,0-17,7-17,6-18,5-17,8
288-17,7-17,6-18,2-19,2-20,5-20,7
296,3-18,1-18,9-20,2-21,7-22,1-22,1
305-20,0-21,2-22,0-22,3-22,9-22,8
314-21,9-22,2-22,7-23,4-24,0-24,0
323,15-22,6-23,2-23,9-24,5-24,5-24,5
332,5-23,8-24,3-24,5-24,5-25,3-24,7
342-24,5-24,5-25,1-26,0-26,9-27,0
351,6-24,9-25,6-26,6-27,6-28,6-27,8
361,25-26,6-27,4-28,5-29,7-31,0-28,6
371-28,2-29,2-30,6-32,0-33,7-29,4
380,8-30,2-31,4-33,2-35,0-37,1-30,2

4.1.2. Ä3,i együttható helyiérdekű vasútra

AB
1λihullámhossz
(mm)
A3,i(dB)
210000,0
38000,0
46300,0
55000,0
64000,0
73150,0
82500,0
92000,0
101600,0
11125-0,1
12100-0,1
1380-0,2
1463-0,4
1550-0,7
1640-1,3
1731,5-2,4
1825-4,0
1920-6,1
2016-9,2
2112,5-13,7
2210-17,0
238-17,6
246,3-18,9
255-21,2
264-22,2
273,15-23,2
282,5-24,3
292-24,5
301,6-25,6
311,25-27,4
321-29,2
330,8-31,4

4.1.3. Ä3,i együttható a metró vonalak felszíni szakaszaira

AB
1λihullámhossz
(mm)
A3,i(dB)
210000,0
38000,0
46300,0
55000,0
64000,0
73150,0
82500,0
92000,0
101600,0
11125-0,1
12100-0,1
1380-0,2
1463-0,4
1550-0,8
1640-1,5
1731,5-2,6
1825-4,4
1920-6,7
2016-10,0
2112,5-14,7
2210-17,7
238-17,6
246,3-19,3
255-21,8
264-22,3
273,15-23,5
282,5-24,5
292-24,5
301,6-26,0
311,25-27,7
321-29,6
330,8-32,0

4.1.4. Ä3,i együttható villamos pályán közlekedő villamosok jármű-pálya kapcsolatára

ABCD
1A3,i(dB)
2λihullámhossz
(mm)
kerékátmérő (új)
<650 mm
kerékátmérő (új)
650-700 mm
kerékátmérő (új)
>700 mm
3CAF (összes típus);
Siemens Combino;
GANZ KCSV6-1; PESA
120Nb;
Skoda26 THU3
GANZ - ICS;
GANZ - KCSV7;
TATRA (összes típus)
kerékátmérő (új)>700
mm
TW6000
410000,00,00,0
58000,00,00,0
66300,00,00,0
75000,00,00,0
84000,00,00,0
93150,00,00,0
102500,00,00,0
112000,00,00,0
121600,00,00,0
131250,00,00,0
141000,00,0-0,1
1580-0,1-0,1-0,1
1663-0,1-0,1-0,2
1750-0,2-0,3-0,3
1840-0,4-0,5-0,6
1931,5-0,8-1,1-1,2
2025-1,5-1,9-2,2
2120-2,6-3,2-3,6
2216-4,3-5,1-5,6
2312,5-6,8-8,1-8,8
2410-10,2-11,8-12,7
258-14,4-15,6-16,3
266,3-17,7-17,7-17,6
275-17,6-18,2-18,6
284-19,3-20,1-20,7
293,15-21,8-22,0-22,1
302,5-22,3-22,8-23,0
312-23,5-23,8-24,1
321,6-24,4-24,5-24,5
331,25-24,5-25,1-25,5
341-26,1-26,7-27,0
350,8-27,6-28,3-28,8

4.1.5. Kontaktszűrő értékek vasút-villamos pálya-kerék kapcsolatára

AB
1λihullámhossz
(mm)
A3,i(dB)
210000,0
38000,0
46300,0
55000,0
64000,0
73150,0
82500,0
92000,0
101600,0
11125-0,1
12100-0,1
1380-0,2
1463-0,4
1550-0,7
1640-1,3
1731,5-2,4
1825-4,0
1920-6,1
2016-9,2
2112,5-13,7
2210-17,0
238-17,6
246,3-18,9
255-21,2
264-22,2
273,15-23,2
282,5-24,3
292-24,5
301,6-25,6
311,25-27,4
321-29,2
330,8-31,4

5. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.8. összefüggés alkalmazásához az LH,TR,í együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G-3. táblázata helyett az 5.1 pont szerint kell meghatározni.

5.1. A vasúti pályák átviteli függvényének LH,TR,k együtthatói

5.1.1. LH,TR,k együttható - nagyvasút, helyi érdekű vasút

ABCDEF
1LH,TR,k(dB)
2tercsáv
közép-
frekvencia
(Hz)
ágyazatos pálya,
beton keresztalj
UIC60
sínrendszerrel
ágyazatos pálya,
beton keresztalj
UIC54
sínrendszerrel,
ágyazatos
pálya, beton
keresztalj
MÁV48
sínrendszerrel
ágyazatos
pálya, fa alj,
bármely
sínrendszer
ágyazat nélküli
pályaszerkezet
vasúti hidakon,
bármely
sínrendszer
35044,741,739,037,869,2
46352,746,049,645,972,3
58058,053,154,651,472,9
610069,061,660,86379,3
712574,269,168,768,481,3
816073,874,772,367,480,2
920075,978,675,167,373,5
1025076,780,781,167,674,4
1132576,283,384,069,974,4
1240079,182,482,877,782,7
1350081,885,286,883,285,2
1462586,888,689,788,190,2
1580089,091,794,390,192,2
16100090,194,797,291,197,5
17125093,396,099,393,8101,2
18160099,0100,3102,398,6107,7
192000103,2104,6105,5101109,8
202500103,9103,6104,0102113,2
213150101,2102,3102,3100,5110,4
224000101,0102,1102,1100,3110
235000101,1102,2101,0100,3110,1
246250101,8103,198,9101109,4
25800099,8103,197,199107,4
261000099,8101,993,299107,4

5.1.2. LH,TR,k együtthatók - villamos pályák

ABCDEFG
1sávközép-
frekvencia
(Hz)
LH,TR,k(dB)∆LH,TR,k(dB)
2ZK/
Zúzottkő
ágyazatos
pálya
BBA/
Bebetonozott
ágyazatú pálya
burkolat nélküli
kialakítás
RAFS-1
rugalmasan
alátámasztott,
folyamatos
sínágyazású
pálya
RAFS-2 és
RAFS-3
rugalmasan
alátámasztott,
folyamatos
sínágyazású
pálya
NP/
Nagypanel
vagy más
a B2-E2
mezőben
megadottól
eltérő típusú
merev-
lemezes
pálya
műfűvel/
növényzettel
borított pálya
35063,7546065,965,7-11
46366,058,46165,571,3-11
58069,35863,467,577,2-11
610069,05770,868,577,1-11
712572,25671,166,277,7-10
816075,064,371,864,274,6-10
920076,069,375,66875-10
1025077,06676,772,974,9-8
1132578,06879,274,777,2-7
1240079,07074,877,379,1-6
1350080,0727478,578,2-5
1462581,073,978,880,280,7-4
1580082,077,980,984,385-4
16100085,58481,787,586,7-3
17125085,589,683,490,486,7-2
18160086,894,886,793,686,5-1
19200089,5102,689,694,989,90
20250092,4102,294,29393,7-1
21315094,5102,997,791,398,2-3
22400095,2106,294,79198-4
23500095,0107,894,284,395,1-5
24625094,9109,793,382,793,9-5
25800095,011291,882,092,6-5
261000097,210889,782,592,9-5

5.1.3. l_H,TR,k együtthatók - a metró pálya felszíni szakasza

AB
1sávközép-
frekvencia (Hz)
LH,TR,k(dB)
25041,7
36346,0
48053,1
510061,6
612569,1
716074,7
820078,6
925080,7
1032583,3
1140082,4
1250085,2
1362588,6
1480091,7
15100094,7
16125096,0
171600100,3
182000104,6
192500103,6
203150102,3
214000102,1
225000102,2
236250103,1
248000103,1
2510000101,9

6. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.9. összefüggés alkalmazásához az LH,VEH,j együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G-3. táblázata helyett a 6.1. pont szerint kell meghatározni.

6.1. A vasúti járművek átviteli függvényének LH,VEH,k együtthatói

6.1.1. LH,VEH,k együttható nagyvasúti pályákon közlekedő járművekre

ABCDEFGH
1tercsáv
középfrek-
vencia(Hz)
LH,VEH,k (dB)
2mozdony+
több
személy-
/teherkocsi
elektromos
motorvonat
dízel motorvonat/motorkocsidízel-
mozdony
nagy-
sebességű
vasúti jármű
3BpmotBzmotSiemens
Desiro és
egyéb
45068,768,669,164,369,969,975,4
56370,269,978,766,375,578,777,3
68072,972,180,672,276,180,681,1
710075,576,178,570,978,478,584,1
812577,675,479,870,274,979,883,3
916079,575,384,175,776,784,184,3
1020080,477,085,478,780,385,486,0
1125082,077,287,580,884,987,590,1
1232586,474,585,984,287,187,189,8
1340088,576,684,484,091,391,389,0
1450091,979,386,685,894,694,688,8
1562594,784,086,987,795,495,490,4
1680098,986,089,393,396,999,592,4
171000101,087,294,594,698,2101,994,9
181250102,790,397,897,5100,1103,1100,4
191600106,1100,799,3101,1102,9106,9104,6
202000108,8107,3105,7104,4102,1109,9109,6
212500110,7107,5107,1107,2109,1111,8114,9
223150111,0106,5109,0107,5109,5112,0115,0
234000110,5107,3107,0107,6111,2111,4115,0
245000109,9107,0105,0107,0112,1112,1115,5
256250109,8108,8102,1107,9113,2113,2115,6
268000108,4107,499,7109,1111,8111,8116,0
2710000108,1106,996,8110,8112,6112,6116,7

6.1.2. LH,VEH,k együttható helyi érdekű vasutak vonalain közlekedő járművek átviteli függvénye

AB
1tercsáv
középfrekvencia (Hz)
LH,VEH,k(dB)
25048,9
36346,8
48050,0
510056,2
612550,2
716054,3
820060,9
925063,8
1032569,1
1140075,9
1250080,2
1362579,9
1480088,8
15100099,1
161250108,1
171600114,0
182000114,2
192500117,2
203150119,7
214000121,9
225000121,2
236250122,1
248000122,8
2510000122,5

6.1.3. LH,VEH,k együttható villamos pályákon közlekedő járművek átviteli függvénye

ABCD
1tercsáv
középfrekvencia
(Hz)
LH,VEH,k(dB)
2kerékátmérő (új)
<650 mm
kerékátmérő (új)
650-700 mm
kerékátmérő (új)
>700 mm
3CAF (összes típus);
Siemens Combino;
GANZ KCSV6-1; PESA
120Nb;
Skoda26 THU3
GANZ - ICS;
GANZ - KCSV7;
TATRA (összes típus)
TW6000
45058,565,456,4
56359,46767
68066,868,469
710068,069,872,6
812566,770,668,6
916065,773,869,4
1020065,074,874
1125066,576,274,5
1232567,47573,2
1340074,077,374,5
1450074,480,876,1
1562571,082,277,7
1680073,083,281,7
17100077,084,881,9
18125079,083,788,9
19160080,090,686,1
20200084,991,189,9
21250087,483,694,6
22315086,087,892,6
23400084,086,591,6
24500089,39190,5
25625086,090,890,7
26800083,092,994
271000081,092,898

6.1.4. LH,VEH,k együttható a metró felszíni szakaszain közlekedő járművek átviteli függvénye

AB
1tercsáv középfrekvencia
(Hz)
LH,VEH,k(dB)
25054,2
36354,5
48054,0
510056,0
612556,8
716057,5
820058,2
925058,9
1032559,7
1140060,4
1250073,0
1362585,5
1480095,0
15100080,5
16125092,5
17160094,8
18200098,2
192500101,6
203150104,9
214000102,1
22500097,9
23625081,7
24800078,1
251000070,7

6.1.5. LH,VEH,k együttható a vasút-villamos jármű átviteli függvénye

AB
1tercsáv
középfrekvencia
(Hz)
LH,VEH,k(dB)
25062,0
36364,2
48068,9
510077,0
612582,5
716078,4
820073,0
925071,5
1032575,1
1140081,9
1250081,5
1362585,9
1480083,6
15100076,7
16125079,3
17160076,1
18200088,2
19250099,6
20315097,0
214000104,3
225000100,7
236250104,5
248000105,0
2510000103,4

7. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában a "Hajtóműzaj" címszó alatt szereplő, a hajtóműzajra vonatkozó LW,0,idling együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G-5. táblázata helyett a 7.1-7.6. pontok szerint kell meghatározni.

7.1. Dízel motorvonatok hajtóműzajának együtthatói

ABCDEFGHI
1Lw,0,IDLING,h,k (dB)
2tercsáv közép
frekvencia
(Hz)
Siemens DesiroBpmotBzmotdízel motorvonat - ha
a jármű típusa nem ismert
3ABABABAB
4508987918895929592
56310095959099989998
6809389928993939393
7100979091939910099100
81259190828499979997
916086868182103101103101
1020088898183102101102101
11250838579771029810298
1231589888285105101105101
134009291838399989998
145008889848596989698
156308285838397989798
168008384848599989998
1710008685868799989998
1812508283838498979897
1916008182818297959795
2020008182828396959695
2125007777787995929592
2231507473787894929492
2340007472807993919391
2450007372807992909290
2563006967818090899089
2680006764807989888988
27100006562797888878887

7.2. Villanymozdonyok hajtóműzajának együtthatói

ABCDEFGHIJKLMNO
1LW,0,IDLING,h,k (dB)
2tercsáv
közép
frek-
vencia
(Hz)
V43V46470
(Taurus)
V63Bombardier
TRAXX
Vectron
(6400 kW)
villanymozdony -
ha a jármű
típusa nem
ismert
3ABABABABABABAB
4509492100989694103101898910097103101
5639593989695931029988871029710299
680949210097919098958484979810098
7100979710097909499968685959910099
8125949410210086909797828295100102100
91609799999890899497858497979999
102009292959886889597858498979898
11250909196968886100998684979610099
12315939395958688101999895949410199
134009191939484859898868694969898
14500909194929191991008185959599100
156308789929183849899828595949899
168009090909080829898808192929898
1710009089949281849998818190909998
1812509191898978849596787891929596
1916009493909179829697777791929697
2020008687888680829394767788889394
2125008584868483829192767691899192
2231508382838186838990757588868990
2340007978807885848586727284848586
2450007473737386858081696983798685
2563007170727182817879727378728281
2680006870737176757778646473677778
27100006867726972707576606070667576

7.3. Villamos motorvonatok hajtóműzajának együtthatói

ABCDEFGHIJK
1tercsáv
közép
frekvencia
(Hz)
LW,0,IDLING,h,k (dB)
2Stadler FLIRTStadler KISSBDVmotBombardier
Talent
villamos
motorvonat -
ha a jármű
típusa nem
ismert
3ABABABABAB
45096969289939192909696
56384849188918984819189
68085859289909082799290
710088939999949284829999
812582849394918982859394
916080808789898783868989
1020079798891878585898891
1125083838990858290929092
1231578788888868395989598
1340077768586838288898889
1450076778486828390929092
1563074758385808084858485
1680076768385808085868586
17100074748183808085858585
18125073738082797880838083
19160070707779777680828082
20200068687477787678807880
21250066667577767476797679
22315064647073767373767676
23400068706972767371747674
24500058596468716967707170
25630055576165706762667067
26800056615862656357626563
271000053545559636156606361

7.4. Dízel mozdonyok hajtómű zajának együtthatói

ABCDEFGHIJKLM
1LW,0,IDLING,h,k (dB)
2tercsáv
közép
frekvencia
(Hz)
M41
(1324 kW)
M44
(440 kW)
M47
(600 kW)
M62
(1500 kW)
dízel mozdony
1000 kW alatt,
ha a jármű
típusa nem
ismert
dízel mozdony
1000 kW
fölött, ha a
jármű típusa
nem ismert
3ABABABABABAB
45010195108101928810710110810110195
56310410210194958811510910194107102
680121121969199941051099994121121
7100110112989595941081139895110112
8125114120979691941021049796114120
9160110114949788881051149497110114
10200112118939788901011079397112118
11250110111949588901011059495110111
12315115114979688881061079796115114
13400110110979690891051059796110110
14500108109969692941031059696108109
15630106108989992921031049899106108
168001051071021019291102103102101105107
171000105106979795941031049797105106
181250102103969691921081099696103104
1916001001029394909097989394108109
2020001011029495878796969495101102
2125001011029089858694959089101102
223150979891898485898991899798
234000959584848182878884849595
245000878985827980838485828789
256300848587827576838387828485
268000868788807374787988808687
2710000888885797373737585798888

7.5. A helyiérdekű vasúton vagy a metró felszíni szakaszain közlekedő járművek, valamint a vasút-villamos hajtóműzajának együtthatói

ABCDE
1LW,0,IDLING,h,k (dB)
2tercsáv
középfrekvencia
(Hz)
HÉV
MXA villamos
motorkocsi
vasút-villamos
Stadler CityLink
tram-train
Metró
Alstom AM5
Metró
Metrovagonmas
81-717/714
3ABABABAB
4508383979199979393
5638384999391908789
6808182959087858385
71008585909287858586
81258384929684858385
91609596859282858384
102009596848981857880
112509696879086898183
123159494908981847979
134008787878779817676
145008384858780837576
156307882848678817676
168007981858779807677
1710007882889079807778
1812507981838577797678
1916007879818576797576
2020007476838772767474
2125007676808470737675
2231508181808369717170
2340008180758065687168
2450007575707566667268
2563007776687462636965
2680007472647062626661
27100007370646967656458

7.6. Villamosok hajtóműzajának együtthatói

ABCDEFGHIJKLMNO
1tercsáv
közép
frekvencia
(Hz)
LW,0,IDLING,h,k (dB)
2Siemens
Combino
CAF Urbos
3
Skoda 26
THU3
TatraTW 6000egyéb
alacsony
padlós
villamosok
egyéb
magas
padlós
villamosok
3ABABABABABABAB
4509188878487838179858391888583
5638581858281787776838185828381
6808481837975727472817984818179
71008583848181817271787685837876
81258485848384857070757384857573
91608587848776776869757385877573
102008384808470706668747283847472
112508284808370716568727182847271
123158282828271697071706882827071
134008080797871717777727080807777
145007979767667677475676679797475
156307779767766667778686677797778
168007878757565657677696778787677
1710007677747466667375696876777375
1812507375737263647375666673757375
1916007173707161636971646471736971
2020006971686962626871636269716871
2125006568676861616769636267686769
2231506265676758586467626167676467
2340006063656556566164616065656164
2450005559636353535861565563635861
2563005257606049495759535160605759
2680004853575651545354605357566054
27100004648525143424748464452514748

4. számú melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez[20]

5. számú melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez[21]

6. számú melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez[22]

7. számú melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez[23]

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2019.07.04.

[2] Beiktatta a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2019.07.04.

[3] Megállapította a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelet 1. §-a. Hatályos 2025.06.03.

[4] Módosította a 26/2022. (XI. 18.) TIM rendelet 6. §-a. Hatályos 2022.11.26.

[5] Beiktatta a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 2. §-a. Hatályos 2019.07.04.

[6] Megállapította a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelet 2. §-a. Hatályos 2025.06.03.

[7] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[8] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[9] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[10] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[11] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[12] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[13] Beiktatta a 26/2022. (XI. 18.) TIM rendelet 2. §-a. Hatályos 2022.11.26.

[14] Megállapította a 26/2022. (XI. 18.) TIM rendelet 3. §-a. Hatályos 2022.11.26.

[15] Hatályon kívül helyezte a 26/2022. (XI. 18.) TIM rendelet 7. §-a. Hatálytalan 2022.11.26.

[16] Beiktatta a 26/2022. (XI. 18.) TIM rendelet 4. §-a. Hatályos 2022.11.26.

[17] Beiktatta a 26/2022. (XI. 18.) TIM rendelet 5. §-a (lásd: 1. melléklet). Hatályos 2022.11.26.

[18] Beiktatta a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelet 3. § (1) bekezdése (lásd 1. melléklet). Hatályos 2025.06.03.

[19] Beiktatta a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelet 3. § (2) bekezdése (lásd 2. melléklet). Hatályos 2025.06.03.

[20] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[21] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[22] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

[23] Hatályon kívül helyezte a 31/2019. (VI. 26.) AM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2019.07.04.

Tartalomjegyzék