94/2004. (IV. 27.) Korm. rendelet

a műszaki tartalmú jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal és az Európai Unió tagállamaival való egyeztetéséről

A Kormány az Alkotmány 35. §-ának (2) bekezdésében foglalt jogkörében a következő rendeletet alkotja:

Általános rendelkezések

1. §

(1) A műszaki tartalmú jogszabályok előkészítése és megalkotása során e rendelet előírásai szerint kell eljárni.

(2) A műszaki tartalmú jogszabály tervezetére (a továbbiakban: tervezet) vonatkozó e rendeletben meghatározott kötelezettségek teljesítéséért a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott szakminiszter felelős.

(3) A rendeletben előírt bejelentéseket és észrevételeket a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szervezeti egységeként működő Notifikációs Központon keresztül, a kereskedelem, illetve az áruk szabad áramlása akadályaival kapcsolatos egyes értesítési és bejelentési eljárások végrehajtásáról szóló külön jogszabály rendelkezései szerint kell megtenni.

2. §

(1) E rendelet alkalmazásában

a) termék: minden iparilag előállított termék és mezőgazdasági termék, ideértve a halfeldolgozási, a vad- és erdőgazdálkodási termékeket is;

b) szolgáltatás: az információs társadalommal összefüggő minden szolgáltatás [az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény 2. § f) pontja];

c) műszaki leírás: olyan részletes leírás, amely meghatározza a terméktől elvárt jellemzőket, így különösen annak minőségi színvonalát, teljesítményét, biztonságosságát vagy méretét; ideértve a termékre alkalmazandó olyan követelményeket is, mint a termék megnevezése, szóhasználat, jelölés, címkézés, csomagolás, vizsgálati kötelezettség, vizsgálati módszer és megfelelőség-értékelési eljárás. Műszaki leírásnak tekintendő az előállítási módszer és eljárás is, amely a termőföld, az állattenyésztés és a halászat termékeire, valamint az ezekhez közvetlenül kapcsolódó első feldolgozási szintű termékekre, az emberi és állati fogyasztásra szánt termékekre, vagy az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek törzskönyvezéséről és forgalomba hozatali engedélyezéséről szóló külön jogszabályban meghatározott gyógyászati termékekre alkalmazandó, továbbá az egyéb termékekre vonatkozó előállítási módszer és eljárás is, amennyiben az befolyásolja a termék jellemzőit;

d) egyéb követelmény: a műszaki leíráson kívüli, a termékre vonatkozóan különösen a fogyasztók vagy a környezet védelme céljából előírt követelmény, amely befolyásolja a termék forgalomba hozatal utáni életciklusát; így különösen a használat, az újrafeldolgozás, az újrafelhasználás vagy hulladékkezelés feltételei, amennyiben ezek jelentősen befolyásolhatják a termék összetételét, természetét vagy forgalmazását;

e) szolgáltatásra vonatkozó jogszabály: a b) pont értelmében vett szolgáltatási tevékenység megkezdésére és folytatására, különösen a szolgáltatóra, a szolgáltatásra és a szolgáltatást igénybe vevőre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazó jogszabály; ide nem értve azokat a rendelkezéseket, amelyek nem kifejezetten e szolgáltatásra vonatkoznak;

f) műszaki tartalmú jogszabály: műszaki leírást, illetve egyéb követelményt tartalmazó, valamint a szolgáltatásra vonatkozó jogszabály, továbbá az a jogszabály, amely valamely termék gyártását, behozatalát, forgalmazását vagy használatát, vagy valamely szolgáltatás nyújtását vagy használatát, illetve valamely szolgáltató létrehozását megtiltja.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja alkalmazásában:

a)[1] távollévők részére történő szolgáltatásnyújtás a felek egyidejű jelenlétének hiányát;

b)[2] a szolgáltatás igénybe vevőjének egyedi hozzáférése a szolgáltatásnak a felhasználó által egyedileg elérhető hozzáférési pontba történő adatátvitel útján való biztosítását jelenti.

Azoknak a szolgáltatásoknak a tájékoztató felsorolását, amelyek nem tartoznak az (1) bekezdés b) pontja alá, az 1. melléklet tartalmazza.[3]

(3) Az (1) bekezdés e) pontja alkalmazásában nem kifejezetten a szolgáltatásokra vonatkozónak kell tekintetni azt a rendelkezést, amely az (1) bekezdés b) pontja szerinti szolgáltatást csak közvetetten érinti.

3. §

(1) Nem kell alkalmazni a rendeletet arra a tervezetre, amely

a) rádiós műsorszolgáltatásra vonatkozik;

b) a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 2. §-ának 30. pontja szerinti televíziós műsorszolgáltatásra vonatkozik;

c) az elektronikus hírközlési szolgáltatásokra vonatkozó európai közösségi jogi szabályozás által érintett területen állapít meg rendelkezéseket;

d) a pénzügyi szolgáltatásokra - így különösen a befektetési szolgáltatásokra, banki szolgáltatásokra, biztosítási és viszontbiztosítási műveletekre, határidős vagy opciós ügyletekkel kapcsolatos szolgáltatásokra, valamint a nyugdíjalapokkal kapcsolatos műveletekre - vonatkozó európai közösségi jogi szabályozás által érintett területeken állapít meg rendelkezéseket;

e) az értékpapír-befektetési szolgáltatásokra és az ezekkel összefüggésben klíring vagy elszámolási tevékenységet végző szervezetekre vonatkozóan állapít meg rendelkezéseket;

f) a személyeknek, különösen a munkavállalóknak a termékek használatával kapcsolatos védelme érdekében az Európai Közösséget létrehozó szerződéssel összhangban álló intézkedéseket állapít meg, feltéve, hogy ezek nincsenek hatással a termékekre;

g) olyan kötelező közösségi jogi aktus átültetését vagy végrehajtását szolgálja, amely műszaki leírást vagy szolgáltatásra vonatkozó szabályt fogalmaz meg;

h) olyan nemzetközi megállapodásból származó kötelezettség teljesítését biztosítja, amely közös műszaki leírás vagy szolgáltatásra vonatkozó szabály elfogadását eredményezi az Európai Közösség részéről;

i) közösségi jogi aktusban előírt védzáradékban biztosított lehetőséggel él;

j) az áruk és a szolgáltatások biztonságosságáról és az ezzel kapcsolatos piacfelügyeleti eljárásról szóló 79/1998. (IV. 29.) Korm. rendelet 10/A. §-ának (3) bekezdésében meghatározott intézkedéseket ír elő;

k) az Európai Közösségek Bírósága ítéletének végrehajtására korlátozódik;

l) korábbi műszaki tartalmú jogszabály módosítására szorítkozik, a Bizottság észrevételének megfelelően, az áruk vagy a szolgáltatások szabad áramlását, illetve a letelepedés szabadságát gátló akadály elhárítása céljából.

(2) Az (1) bekezdés e) pontjában hivatkozott rendelkezéseket tartalmazó, elfogadott jogszabályt a pénzügyminiszter a 6. § (5) bekezdése szerint bejelenti a Bizottságnak.

A jogszabálytervezetek bejelentése

4. §

(1) A tervezetet be kell jelenteni az Európai Bizottságnak (a továbbiakban: Bizottság). A bejelentésben meg kell jelölni a szabályozás szükségességének indokait.

(2) A tervezetet a közigazgatási egyeztetést követően, miniszteri rendelet tervezete esetében a miniszter általi aláírást, kormányrendelet vagy törvény tervezete esetében a Kormány döntését megelőzően kell bejelenteni.

(3) A bejelentéssel szükség szerint meg kell küldeni a tervezettel közvetlenül összefüggő, annak megítélését befolyásoló jogszabályi rendelkezések szövegét, kivéve, ha ezek közlése egy korábbi bejelentés kapcsán már megtörtént.

(4) Ha a tervezet célja különösen vegyi anyag, készítmény vagy termék forgalmazásának vagy használatának a közegészségre, a fogyasztók vagy a környezet védelmére hivatkozással történő korlátozása, a bejelentés során

a) rendelkezésre kell bocsátani az érintett anyaggal, készítménnyel vagy termékkel, valamint az ismert és rendelkezésre álló helyettesítő anyagokkal kapcsolatos valamennyi releváns adat rövid tartalmi ismertetését, illetve az ezekre való hivatkozások összesítését, ha ilyen létezik; és

b) tájékoztatást kell adni az intézkedésnek a közegészségre és a fogyasztók, illetve a környezet védelmére gyakorolt várható hatásairól, a vegyi anyagok kockázatának becsléséről és a kockázat csökkentéséről szóló külön jogszabály alapján elvégzett kockázatbecsléssel együtt.

(5) Ha a tervezetet más kötelező közösségi jogi aktus alapján be kell jelenteni a Bizottságnak, az előbbi bejelentés, feltéve, hogy abban megfelelő hivatkozás történt a 98/34/EK irányelvre, megfelel az e rendelet szerinti bejelentésnek.

(6) Ha a bejelentés során szolgáltatott adatok minősített információként történő kezelése indokolt, ezt az indokok megadásával kezdeményezni kell.

A bejelentést követő eljárás

5. §

(1) A tervezet nem nyújtható be a Kormányhoz, illetve - miniszteri rendelet esetében - nem terjeszthető a miniszter általi aláírásra a bejelentésnek a Bizottság általi kézhezvételétől számított

a) három hónapig a Bizottság és a többi tagállam számára az észrevételezés lehetőségének biztosítása céljából, ha e rendelet más határidőt nem állapít meg;

b) négy hónapig a szolgáltatásokra vonatkozó tervezeteket, ha a Bizottság vagy egy másik tagállam a bejelentésnek a Bizottság általi kézhezvételétől számított három hónapon belül részletes véleményben a szolgáltatások szabad áramlása, illetve a letelepedés szabadsága akadályozására hivatkozással kifogásolja a tervezetet;

c) hat hónapig a szolgáltatásokra vonatkozó tervezetek kivételével, ha a Bizottság vagy egy másik tagállam a bejelentésnek a Bizottság általi kézhezvételétől számított három hónapon belül részletes véleményben az áruk szabad áramlása akadályozására hivatkozással kifogásolja a tervezetet;

d) tizenkét hónapig a szolgáltatásokra vonatkozó tervezetek kivételével, ha a Bizottság a bejelentés kézhezvételétől számított három hónapon belül a tervezet szabályozási tárgyában kötelező közösségi jogi aktus javaslatának kidolgozására irányuló szándékát, illetve ilyen javaslat meglétét jelzi;

e) tizennyolc hónapig, ha az Európai Unió Tanácsa a d) pontban meghatározott határidőn belül az adott szabályozási tárgyban közös álláspontot fogad el.

(2) Az (1) bekezdés d) -e) pontja szerinti kötelezettség megszűnik, ha

a) a Bizottság a d) pontban említett szándékának, tervezetének vagy javaslatának visszavonásáról tájékoztat; vagy

b) a Bizottság vagy a Tanács kötelező közösségi jogi aktust fogadott el.

(3) Nem kell figyelembe venni az (1) bekezdésben meghatározott határidőt, amennyiben

a) a közegészség, közbiztonság, a növények vagy állatok védelmével összefüggő súlyos és előre nem látott körülmények által kiváltott sürgős ok miatt, illetve szolgáltatásra vonatkozó tervezet esetében közérdekből is, különösen a kiskorúak védelmében, vagy

b) a pénzügyi rendszer biztonságának és sértetlenségének védelmével, különösen a betétesek, a befektetők és a biztosítottak védelmével kapcsolatos súlyos körülmények által kiváltott sürgős ok miatt

a tervezet mielőbbi megalkotásához fűződő érdek nem teszi lehetővé az egyeztetést.

(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a bejelentésben meg kell jelölni a sürgősség okát.

(5) Nem kell figyelembe venni az (1) bekezdésben meghatározott határidőt, amennyiben a tervezet gyártási tilalmat ír elő, azonban nem gátolja az áruk szabad áramlását.

(6)[4] Nem kell figyelembe venni az (1) bekezdésben meghatározott határidőt, amennyiben a tervezetben foglalt műszaki leírás vagy egyéb követelmény, illetve a szolgáltatásra vonatkozó jogszabály tervezete olyan adó- vagy pénzügyi intézkedésekkel kapcsolatos, amelyek a műszaki leírás vagy egyéb követelmény, illetve a szolgáltatásra vonatkozó jogszabály betartásának ösztönzése révén befolyásolják a termékek fogyasztását vagy a szolgáltatások igénybevételét. Nem alkalmazható ez a kivétel a társadalombiztosítási rendszerhez kapcsolódó tervezetre.

6. §

(1) A tervezetre vonatkozóan a Bizottság és az Európai Unió tagállamai (a továbbiakban: tagállamok) részéről tett észrevételeket a tervezet véglegesítése során a lehető legnagyobb mértékben figyelembe kell venni. A Bizottság észrevételeinek figyelembevételére vonatkozó kötelezettség az 5. § (3) bekezdése szerinti esetben is fennáll.

(2) A Bizottság vagy egy másik tagállam a tervezetre vonatkozó, az 5. § (1) bekezdésének b), illetve c) pontjában említett részletes véleményének figyelembevételét megvalósító intézkedést, illetve szolgáltatásra vonatkozó tervezet esetében a 8. § (3) bekezdése szerinti indokot közölni kell a Bizottsággal.

(3) A tervezetnek a bejelentést követő olyan módosítása esetén, amely jelentősen érinti a hatály-meghatározást, lerövidíti a felkészülési időt, további részletes leírásokkal vagy követelményekkel egészíti azt ki, illetve a már meglévő követelmények szigorításával jár, a módosított tervezetet ismételten be kell jelenteni.

(4) Törvényjavaslat esetében, ha a módosító indítványok a benyújtott javaslatot a (3) bekezdés szerint érintik, a Kormány azt a módosító indítványokról történt szavazást követően az ismételt bejelentés érdekében - amennyiben a bejelentés másként nem biztosítható - visszavonja.

(5) Az elfogadott műszaki tartalmú jogszabály szövegét haladéktalanul közölni kell a Bizottsággal.

7. §[5]

A rendelet hatálya alá tartozó műszaki tartalmú jogszabályban, annak záró rendelkezései között hivatkozni kell a 98/48/EK irányelvvel módosított 98/34/EK irányelv alapján előírt egyeztetés megtörténtére. A hivatkozás formáját a 2. melléklet tartalmazza.

Más tagállamok műszaki szabálytervezeteinek észrevételezése

8. §

(1) A szakminiszter a tagállamoknak a Bizottság által megküldött műszaki szabálytervezeteire vonatkozóan az áruk vagy a szolgáltatások szabad áramlása, illetőleg a letelepedés szabadsága akadályozása szempontjából a bejelentés kézhezvételétől számított három hónapon belül észrevételt, illetve részletes véleményt tehet.

(2) Az észrevételezés során a szolgáltatott információk bizalmas (minősített információként történő) kezelésére vonatkozó kérésnek megfelelően kell eljárni; ez a kötelezettség nem érinti független szakértők bevonásának lehetőségét.

(3) A szolgáltatásokra vonatkozó szabálytervezetek - különösen az audiovizuális szférában - nem kifogásolhatóak azon kultúrpolitikai intézkedések tekintetében, amelyeket a tagállamok az európai közösségi joggal összhangban, nyelvi eltéréseikre, sajátos nemzeti és regionális jellegzetességeikre, illetve kulturális örökségükre tekintettel fogadhatnak el.

(4)[6] Az 5. § (6) bekezdése szerinti szabálytervezetekre adott észrevétel vagy részletes vélemény csak olyan szempontokra vonatkozhat, amelyek a kereskedelmet vagy - a szolgáltatásokra vonatkozó rendelkezések tekintetében -a szolgáltatások szabad áramlását, illetve a szolgáltató vállalkozások letelepedési szabadságát gátolhatják, és nem vonatkozhatnak az intézkedés adó- vagy pénzügyi szempontjaira.

Záró rendelkezések

9. §

Ez a rendelet 2004. május 1-jén lép hatályba.

10. §[7]

11. §[8]

Ez a rendelet a műszaki szabványok és szabályok, valamint az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályok terén információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, - a 98/48/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított - 1998. június 22-i 98/34/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, az 1. cikk (6) (10) bekezdése, a 2-7. cikkek, valamint az I. és II. mellékletek kivételével.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 94/2004. (IV. 27.) Korm. rendelethez[9]

A rendelet alkalmazásában szolgáltatásnak nem minősülő szolgáltatások

1. Nem távollévők részére nyújtott szolgáltatás

Az a szolgáltatás, amelyre a szolgáltató és a szolgáltatást igénybe vevő egyidejű fizikai jelenlétében kerül sor, még ha az elektronikus eszköz útján történik is; így különösen

a) egészségügyi szolgáltatónál végzett orvosi vizsgálat, kezelés elektronikus berendezés alkalmazásával, a beteg fizikai jelenlétében;

b) elektronikus katalógus megtekintése a forgalmazó helyen, a vevő fizikai jelenlétében;

c) utazási jegy-, illetve szállásfoglalás utazási irodában számítógépes hálózat útján, az ügyfél fizikai jelenlétében;

d) játékteremben rendelkezésre bocsátott elektronikus játékok, a felhasználó fizikai jelenlétében.

2. Nem elektronikus úton nyújtott szolgáltatás

a) anyagi tartalommal rendelkező szolgáltatás, még ha elektronikus eszközök útján történik is:

aa) készpénz- vagy jegykiadó automata,

ab) belépés térítésköteles úthálózatra, gépkocsi-parkolóba stb., abban az esetben is, ha a bejáratnál vagy kijáratnál a belépés ellenőrzésére, illetve a megfelelő díj megfizetésének biztosítására elektronikus eszközt alkalmaznak;

b) off-line szolgáltatás: CD ROM, hajlékony lemezen tárolt szoftver értékesítése;

c) nem elektronikus adatfeldolgozó, -nyilvántartó rendszer útján nyújtott szolgáltatás:

ca) távbeszélő szolgáltatás,

cb) telefax/telex szolgáltatás,

cc) távbeszélő vagy telefax útján nyújtott szolgáltatás, ideértve az orvosi és jogi tanácsadást is,

cd) direkt marketing távbeszélő vagy telefax útján.

3. Nem a szolgáltatás igénybe vevőjének egyedi hozzáférésével nyújtott szolgáltatás

Korlátlan számú egyéni igénybe vevő részére adatátvitel útján, egyidejűleg nyújtott szolgáltatás (egy pontról több pontra történő átvitel):[10]

a) televíziós műsorszolgáltatás (ideértve a kérésre történő "video-szerű" szolgáltatást is);

b) rádiós műsorszolgáltatás;

c) (televízión leadott) teletext.

2. melléklet a 94/2004. (IV. 27.) Korm. rendelethez[11]

1. Hivatkozás a jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal és az Európai Unió tagállamaival történt egyeztetésére

A rendelet (törvény) tervezetének a műszaki szabványok és szabályok, valamint az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályok terén információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, - a 98/48/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított -1998. június 22-i 98/34/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 8-10. cikkében előírt egyeztetése megtörtént.

2. Hivatkozás a jogszabálytervezeteknek az Európai Bizottsággal és az Európai Unió tagállamaival a 98/34/EK irányelv, valamint további közösségi jogi aktusok alapján történt egyeztetésére

A rendelet (törvény) tervezetének a következő közösségi jogi aktusok szerinti előzetes bejelentése megtörtént:

a) az Európai Parlament és a Tanács - a 98/48/EK irányelvvel módosított - 98/34/EK irányelve (1998. június 22.) a műszaki szabványok és szabályok, valamint az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályok terén információszolgáltatási eljárás megállapításáról;

b) ...;

c) ...

3. melléklet a 94/2004. (IV. 27.) Korm. rendelethez[12]

Lábjegyzetek:

[1] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/65. száma. Megjelent 2004.05.14.

[2] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/65. száma. Megjelent 2004.05.14.

[3] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/65. száma. Megjelent 2004.05.14.

[4] Beiktatta a 28/2006. (II. 7.) Korm. rendelet 1. § - a. Hatályos 2006.02.15.

[5] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/65. száma. Megjelent 2004.05.14.

[6] Beiktatta a 28/2006. (II. 7.) Korm. rendelet 2. § - a. Hatályos 2006.02.15.

[7] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 720. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[8] Megállapította a 28/2006. (II. 7.) Korm. rendelet 3. § - a. Hatályos 2006.02.15.

[9] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/65. száma. Megjelent 2004.05.14.

[10] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2004/70. száma. Megjelent 2004.05.25.

[11] Megállapította a 28/2006. (II. 7.) Korm. rendelet 4. § - a. Hatályos 2006.02.15.

[12] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 720. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

Tartalomjegyzék