15/2005. (III. 30.) BM rendelet
az okmányirodák és a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szervének közreműködésével történő regisztrációs eljárás részletes szabályairól
Az elektronikus közigazgatási ügyintézésről és a kapcsolódó szolgáltatásokról szóló 184/2004. (VI. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 27. §-ában kapott felhatalmazás alapján - a regisztrációs nyilvántartás adatfeldolgozójának kijelölése tekintetében a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
(1) A regisztrációs eljárás kérelemre indul, amelyet személyesen bármely okmányirodában, illetve a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalában (a továbbiakban együtt: regisztráló szerv) lehet előterjeszteni a melléklet szerinti Regisztrációs Adatlap kitöltésével.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kérelem a regisztráló szervhez a központi rendszer honlapján (magyarorszag.hu) hozzáférhető elektronikus űrlap kitöltésével is előterjeszthető, azonban a regisztráció csak a kérelmező személyes megjelenése és azonosítása után történhet meg. Amennyiben a kérelmező az elektronikus űrlap előterjesztésétől számított 30 napon belül nem jelenik meg a regisztráló szerv előtt azonosítás céljából, akkor az előterjesztett elektronikus űrlap törlésre kerül.
2. §
(1) A kitöltött Regisztrációs Adatlapon megadott adatokat a regisztráló szerv a központi személyi adat- és lakcímnyilvántartásban, illetve a központi személyi adat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá nem tartozó külföldiek tekintetében a külföldiek általános személyi nyilvántartásban ellenőrzi, és az adatellenőrzést követően, adategyezőség esetén a regisztrációs nyilvántartásban rögzíti.
(2)[1] A személyazonosítás céljából bemutatott okmányok ellenőrzését a külön jogszabályokban meghatározott módon, az ott megjelölt adatkör tekintetében kell végrehajtani.
(3)[2] Az (1)-(2) bekezdésekben foglalt ellenőrzés alapján megállapított adateltérés esetén a külön jogszabályokban meghatározottak szerint kell eljárni.
(4)[3] Amennyiben a kérelmező személy az (1) bekezdésben említett nyilvántartások egyikének hatálya alá sem tartozik, az adatokat a bemutatott okmányok* alapján történő személyazonosítást követően kell rögzíteni.
(5) Az R. 7-11. § szerinti regisztrációs nyilvántartás adatfeldolgozója a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szerve.
(6) A kérelmező a Regisztrációs Adatlapon megadott személyes adatait az R.-ben meghatározott módon, elektronikus levélcímének érvényességét nyilatkozattal igazolja.
3. §
(1) A kérelmező megadhatja az általa használni kívánt felhasználói nevet. Amennyiben a kért felhasználói név már foglalt, a kérelmező közreműködésével új felhasználói nevet kell képezni.
(2) A felhasználói névhez a rendszer egyszer használatos kódot (ideiglenes jelszó) generál, amelyet a regisztráló szerv megküld a kérelmező által a Regisztrációs Adatlapon megadott elektronikus levélcímre. Az ideiglenes jelszó az első használat után érvényét veszti.
4. §
(1) Az adatok egyeztetése és a kérelmező azonosítása után a rögzített adatokat tartalmazó Regisztrációs Adatlapot kettő példányban ki kell nyomtatni és a kérelmezőnek aláírásra át kell adni.
(2) A kinyomtatott és aláírt regisztrációs lap egy példányát a kérelmező kapja, egy példányát pedig az R. 8. § (2) bekezdése szerint meg kell küldeni a kormányzati portál üzemeltetőjének.
5. §
Az R. 8. § (6) bekezdése szerinti regisztrációs adatokban bekövetkezett változás esetén - amennyiben a használó ezt személyesen jelenti be - e rendelet 1. §, 2. §, és 4. §-aiban foglaltak alapján kell eljárni.
6. §
(1) Az ügyfélkapun történő első bejelentkezéshez a felhasználói nevet és az egyszer használatos kódot (ideiglenes jelszó) kell használni. Az első bejelentkezés alkalmával az egyszer használatos kód (ideiglenes jelszó) helyett egyedi azonosítót (jelszót) kell képezni, amelyet a rendszer automatikusan rögzít. A továbbiakban a belépés a felhasználói név és a jelszó használatával történik.
(2) A felhasználói név és a jelszó érvényességének meghosszabbítása nem minősül második ügyfélkapu létesítésének.
7. §
Azon felhasználókat, akik az R. 2. számú mellékletében rögzített szolgáltatásokat tartalmazó Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszerben regisztrálták magukat és Szolgáltatási Megállapodást kötöttek, az adatfeldolgozó e-mailben tájékoztatja az új rendszer működéséről és visszaküldött hozzájárulásuk esetén e rendelet hatálybalépésének napján e rendelet szerint regisztráltaknak tekintendők.
8. §
Ez a rendelet 2005. április 1-jén lép hatályba.
Juhász Gábor s. k.,
belügyminisztériumi politikai államtitkár
Melléklet a 15/2005. (III. 30.) BM rendelethez
REGISZTRÁCIÓS ADATLAP ÜGYFÉLKAPU NYITÁSÁHOZ ELEKTRONIKUS KÖZIGAZGATÁSI ÜGYINTÉZÉS CÉLJÁRA | |||||||
| Kérem az alábbi adatokkal az elektronikus közigazgatási ügyintézés igénybevételére és a személyes ügyfélkapu nyitására feljogosító regisztrációt! | ||||||
| Az egyedi azonosítóm érvényességi időtartamát a rögzítéstől számított 5 év/ennél rövidebb időtartamban ...... határozom meg*! | ||||||
| Kérem a részemre megnyitott ügyfélkapu meghagyásával az alábbi regisztrációs adatokkal új ügyfélkapu létesítését! Tudomásul veszem, hogy a második és minden további ügyfélkapu megnyitása díjköteles, melynek díja kapunként az általános tételű eljárási illetékkel megegyező összegű regisztrációs díj. | ||||||
| Kérem a részemre megnyitott ügyfélkapu regisztrációs adatai törlését és részemre az alábbi adatokkal új ügyfélkapu létesítését! | ||||||
| Kérem a részemre megnyitott ügyfélkapu regisztrációs adatai törlését/meghosszabbítását*! | ||||||
1. A KÉRELMEZŐ SZEMÉLYAZONOSÍTÓ ADATAI | |||||||
CSALÁDI ÉS UTÓNÉV: | |||||||
SZÜLETÉSI NÉV: | |||||||
SZÜLETÉSI HELY: | |||||||
SZÜLETÉSI IDŐ: | |||||||
ANYJA SZÜLETÉSI CSALÁDI ÉS UTÓNEVE: | |||||||
ÁLLAMPOLGÁRSÁGA: | |||||||
LAKCÍME, ILLETVE LAKCÍMMEL NEM RENDELKEZŐ KÜLFÖLDI ESETÉBEN SZÁLLÁSHELYÉNEK CÍME: | |||||||
2. AZ ÜGYINTÉZÉSHEZ SZÜKSÉGES ADATOK | |||||||
ELEKTRONIKUS LEVÉLCÍM: | |||||||
FELHASZNÁLÓI NÉV:** | |||||||
3. A REGISZTRÁLÓ SZERV | |||||||
NEVE:** | |||||||
CÍME:** | |||||||
4. NYILATKOZAT 1. Hozzájárulok ahhoz, hogy természetes személyazonosító, valamint lakcím adataimat a regisztráló szerv a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban, illetve a központi idegenrendészeti nyilvántartásban ellenőrizze, a Központi Elektronikus Szolgáltatási Rendszer az ügyfélkapu használatakor történő azonosításom céljából kezelje és ellenőrizze. Ez a hozzájárulás visszavonásig, illetve a felhasználói nevem érvényességének idejére szól. 2. Tudomásul veszem, hogy hozzájárulásom visszavonása, illetve az egyedi azonosítóm érvényességének megszűnése után adataim a központi rendszerből automatikusan törlésre kerülnek. 3. Kijelentem, hogy az általam megadott elektronikus levélcím érvényes és az erről a címről az ügyfélkapun keresztül érkező dokumentumokat az ellenkező bizonyításáig a közigazgatási szerv hitelesnek tekintheti. | |||||||
Dátum: ……………………………. regisztráló szerv | ……………………….. kérelmező | ||||||
* A szándékának megfelelő szót aláhúzással jelölje! ** A regisztráló szerv tölti ki. | |||||||
Lábjegyzetek:
[1] 1992. évi LXVI. törvény 17. § (6) bek.; 1998. évi XII. törvény 28. § (1) bek.; 1999. évi LXXXIV. törvény 24. § (5) bek.
[2] 101/1998. (V. 22.) Korm. rend. 19. § (4) bek.; 168/1999. (XI. 24.) Korm. rend. 23. § (4) bek.; 35/2000. (XI. 30.) BM rend. 21. § (8) bek.