Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

30/2005. (IV. 1.) FVM rendelet

a tehéntej termékpálya szabályozásában alkalmazott kvótarendszerről szóló 69/2004. (IV. 29.) FVM rendelet módosításáról

Az agrárpiaci rendtartásról szóló 2003. évi XVI. törvény 32. § (1) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A tehéntej termékpálya szabályozásában alkalmazottkvótarendszerről szóló 69/2004. (IV. 29.) FVM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) E rendelet hatálya kiterjed valamennyi tejtermeléssel, illetve felvásárlással foglalkozó természetes és jogi személyre, valamint egyéb gazdálkodó szervezetre."

(2) Az R. 1. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg az R. 1. § (2) bekezdésének számozása (3) bekezdésre változik:

"Az (1) bekezdésben meghatározott személyek az Európai Unió Közös Agrárpolitikája magyarországi végrehajtásában, illetve a nemzeti agrártámogatási rendszerben érintett ügyfelekkel összefüggő ügyfélregiszter létrehozásáról és az ezzel kapcsolatos nyilvántartásba vételről szóló 141/2003. (IX. 9.) Korm. rendelet szerinti ügyfél- regisztrációs rendszerben kötelesek magukat regisztráltatni. Az MVH jogosult e rendelet rendelkezéseit alkalmazni azon személlyel szemben is, aki regisztrációs kötelezettségének nem tett eleget."

(3) Az R. 1. § (2) bekezdésének számozása (3) bekezdésre változik, valamint d), e) és g) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[(3) E rendelet alkalmazásában:]

"d) tejtermelő gazdaság (a továbbiakban: gazdaság): Magyarország földrajzi határain belül található, a tejtermelő által irányított összes termelőegység;

e) jóváhagyott felvásárló (a továbbiakban: felvásárló): olyan, a Rendelet szerint regisztrált ügyfél, aki/amely az ezen rendelet szerinti kvótanyilvántartásban felvásárlóként van nyilvántartva, és tevékenységének folytatásához a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) megelőző jóváhagyásával rendelkezik;"

"g) beszállítás: tej (más tejtermékek kizárásával) visszterhes vagy ingyenes átruházása, szállítása a tejtermelőtől a felvásárlóhoz, függetlenül attól, hogy azt a tejtermelő, a felvásárló, a kezelő vagy feldolgozó cég, vagy bármilyen más, harmadik fél végzi;"

2. §

Az R. 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az 1. § (2) bekezdés e) pont szerinti felvásárlói megelőző jóváhagyás feltétele, hogy a felvásárló - az e rendeletben foglaltak betartása mellett - a tejet a tejtermelőtől annak érdekében vásárolja meg, hogy azt összegyűjtse, csomagolja, tárolja, hűtse, értékesítse vagy feldolgozza, illetve egy vagy több olyan vállalkozásnak eladja, amely tejet vagy más tejtermékeket kezel, feldolgoz."

3. §

Az R. 3. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az MVH a tejtermelőre és a felvásárlóra vonatkozó eljárásrendet is magában foglaló, részletes tejkvóta-szabályzatot dolgoz ki, melyet megküld a Tej, Tejtermék Termékpálya Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) részére. A tejkvóta-szabályzatot a Bizottság javaslatainak figyelembevételével és a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) jóváhagyásával az MVH a www.mvh.gov.hu honlapon teszi közzé. A tejkvóta-szabályzat bármilyen módosítása előtt a Bizottság véleményét ki kell kérni. A tejkvóta-szabályzat a rendelet hatálya alá tartozó személyekre kötelező."

4. §

Az R. 4. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A kvóta mindkét típusa kilogrammban kerül meghatározásra. Az egyéni beszállítási kvóta meghatározása során az egyéni referencia zsírtartalmat is figyelembe kell venni. A megkezdett kvótaévben a tejtermelő rendelkezésére álló kvóta mennyiségéről - annak mindkét típusára vonatkozóan (kvótatípusok szerinti bontásban)-, illetve a referencia zsírtartalomról szóló határozatot (igazolást) az MVH a lezárt kvótaév utáni május 15-ét követő hatvan napon belül megküldi a tejtermelőnek. A tejtermelők kvótamennyiségét tartalmazó kimutatást az MVH megküldi az érintett felvásárlóknak."

5. §

(1) Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A beszállítási kvóta teljesítésének a mértéke a beszállított tej tényleges zsírtartalma, valamint az egyéni referencia zsírtartalom különbsége alapján korrigált mennyiségének figyelembevételével kerül meghatározásra. A közvetlen értékesítési kvóta kihasználásának a mértéke a közvetlen értékesítésre került tej és más tejtermékek mennyiségének figyelembevételével - a zsírtartalom alapján történő korrekció mellőzésével - kerül meghatározásra. A két kvótatípus kihasználásának meghatározása külön-külön történik. Alul- vagy túlteljesítés esetén az MVH a 4. § (4) bekezdése szerinti határozat (igazolás) kiállításával egyidejűleg a kvóta kihasználásáról, annak mindkét típusára vonatkozóan, a lezárt kvótaév utáni május 15-ét követő hatvan napon belül határozatot hoz. A határozat tartalmazza az adott kvótaévben a tejtermelő rendelkezésére álló kvótát (kvótatípusok szerinti bontásban), az adott kvótaév során értékesített tej mennyiségét, a kvótateljesítés mértékét (a beszállítási kvóta esetében a zsírtartalom alapján korrigált mértéket), illetve az adott kvótaévben rendelkezésre álló kvótán felül értékesített tej utáni fizetési kötelezettség (a továbbiakban: fizetési kötelezettség) összegét vagy alulteljesítés esetén a kvótamegvonás mértékét."

(2) Az R. 5. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A kvóta teljesítése külön kerül megállapításra a beszállításra és a közvetlen értékesítésre vonatkozóan. A közvetlen értékesítési kvótakihasználás mértékének kiszámítása során a tejtermelő által termelt és közvetlenül értékesített tej és/vagy tejtermék mennyiségét kell alapul venni, a tejkvóta-szabályzat által meghatározott tejtermék és tej átváltási arányokat alkalmazva."

(3) Az R. 5. §-ának (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(4) Az MVH a beszállítási kvóta túlteljesítése esetén erről a tényről - az esetleges jogorvoslati eljárást követően - értesíti az adott tejtermelővel szerződéses jogviszonyban álló felvásárlót, akinek/amelynek megküldi a túlteljesítés után kiszabott fizetési kötelezettség megállapításáról szóló jogerős határozatot.

(5) A jogerősen megállapított fizetési kötelezettség szerinti összeget a felvásárló köteles a tejtermelő által beszállított tej átvételi árából - a tejtermelővel kötött megállapodás szerint egy vagy több egyenlő részletben - levonni, vagy más arra alkalmas módon beszedni, és az így beszedett összeget az MVH részére az (1) bekezdés szerinti határozatban megjelölt bankszámlaszámra, a levonás ütemében, de legkésőbb szeptember 1-jéig befizetni. Amennyiben a felvásárló a fizetési kötelezettség szerinti összeget nem tudja a tejtermelőtől beszedni, abban az esetben is legkésőbb szeptember 1-jéig köteles azt az MVH részére befizetni."

(4) Az R. 5. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A tejtermelőnek meg kell győződnie arról, hogy a felvásárló rendelkezik a 2. § (1) bekezdés szerinti jóváhagyással. Amennyiben a felvásárló jóváhagyása visszavonásra kerül, a felvásárló köteles a jóváhagyás visszavonásáról a vele szerződéses jogviszonyban álló tejtermelőt nyolc napon belül, írásban értesíteni. A jóváhagyással nem rendelkező felvásárló részére beszállított tej mennyiségét az (1) bekezdésében meghatározottnak megfelelő, a kvótán felül értékesített tej utáni fizetési kötelezettség terheli."

6. §

Az R. 7. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A felvásárló kvótaéven belüli változása esetén a fennmaradó időszakra vonatkozóan a már leszállított tej mennyisége az éves kvótateljesítésbe beszámításra kerül. Ebben az esetben minden felvásárló, aki/amely a tejtermelőtől az adott kvótaév alatt tejet vett át, köteles a 14. § (1) bekezdése szerinti kimutatást arra az időszakra vonatkozóan elkészíteni."

7. §

(1) Az R. 8. §-ának (1)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A kvóta hetven százalék alatti teljesítése esetén az ezen mérték alatti, nem teljesített kvóta a tejtermelőtől - az országos kvótatartalék javára - a lezárt kvótaévet követő naptári év április 1-jével megvonásra kerül.

(2) A teljes kvóta legkésőbb a lezárt kvótaévet követő naptári év április 1-jével megvonásra kerül az országos kvóta javára attól a tejtermelőtől, aki az adott kvótaévben a 14. § szerinti bevallások és a kimutatások alapján egyáltalán nem termelt tejet és így nem felel meg az 1. § (2) bekezdés c) pontjának, kivéve, ha annak ezen időpont előtt ismét megfelel.

(3) A tejtermelő mentesül a kvótateljesítés kötelezettsége alól, ha a nem teljesítés az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Garancia Részlegéből finanszírozott intézkedések tekintetében felmerülő elháríthatatlan külső ok (vis maior) esetén alkalmazandó egyes szabályokról szóló 109/2004. (VI. 9.) FVM rendelet szerint elháríthatatlan külső ok miatt következett be. A tejtermelő az elháríthatatlan külső okot, annak keletkezését - akadályoztatás esetén az akadály megszűnését követő - harminc napon belül köteles bejelenteni az adatkezelőnek. Az adott kvótaévre vonatkozó bejelentést legkésőbb a kvótaévet követő negyvenöt napon belül kell megtenni. Az elháríthatatlan ok elismeréséről szóló határozatot az MVH a bejelentésben benyújtott indokok vizsgálatát követően hozza meg, amely szükség esetén magában foglalhat helyszíni ellenőrzést is.

(4) Az (1) bekezdés alapján megvont kvóta a megvonás előtti mértékig abban az esetben kerül visszaadásra, ha a tejtermelő a kvóta megvonásának évében a megvonás előtti kvótának megfelelően teljesít."

(2) Az R. 8. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A (2) bekezdés alapján megvont kvóta a megvonást követő kvótaév április 1 -jétől az országos kvótatartalék részét képezi. Amennyiben a tejtermelő legkésőbb a megvonást követő második kvótaév végéig az 1. § (2) bekezdés c) pontjának ismételten megfelel, részére kvótáját kérelem alapján a megtermelt mennyiség mértékéig a következő kvótaév április 1-jétől vissza kell adni."

8. §

(1) Az R. 9. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az ideiglenes átengedést a kvóta eredeti tulajdonosának az adott kvótaév december 31-éig a tejkvóta-szabályzatban szereplő formanyomtatványon be kell jelentenie az adatkezelőhöz. Az ideiglenes átengedésről az MVH a bejelentéstől számított harminc napon belül határozatot hoz. A jóváhagyott ideiglenes átengedés a kérelemben feltüntetett időponttól hatályos. A december 31-ét követően benyújtott kérelem szerinti ideiglenes átengedés a következő kvótaévtől hatályos. Az ideiglenesen átengedett kvóta tovább ideiglenesen nem engedhető át."

(2) Az R. 9. §-ának (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(4) Az átruházásról szóló adásvételi szerződést legkésőbb január 31-ig kell benyújtani. Az adásvételi szerződés létrejöttéhez az MVH jóváhagyása szükséges. A jóváhagyott átruházás az adott kvótaévet követő kvótaév kezdetétől hatályos. A január 31-e után benyújtott adásvételi szerződés alapján az átruházás a következő kvótaévet követő naptári év április 1-jétől hatályos.

(5) A vevő a szerződéskötést követő tizenöt napon belül köteles az adásvételi szerződést a tejkvóta-szabályzatban szereplő formanyomtatványon az adatkezelőhöz benyújtani. Az MVH a benyújtástól számított harminc napon belül határozatot hoz az adásvételi szerződés jóváhagyásáról."

9. §

(1) Az R. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az a tejtermelő, aki a tejtermeléssel egészben vagy részben, végleges jelleggel felhagy, kvótamennyiségéről vagy annak egy részéről az országos kvótatartalék javára lemondhat."

(2) Az R. 10. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az MVH a (4) bekezdésben megjelölt pályázati kiírást a Bizottság javaslatainak figyelembevételével és a miniszter jóváhagyásával a www.mvh.gov.hu honlapon teszi közzé."

10. §

Az R. 13. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A tejtermelő beszállítási és közvetlen értékesítési kvótája közötti végleges átcsoportosításra irányuló kérelmet az adott kvótaév január 31-éig nyújthatja be a tejkvóta-szabályzat szerinti formanyomtatványon az adatkezelőhöz. A január 3 1-e előtt benyújtott kérelem az adott kvótaévre vonatkozik, míg az ezen időpontot követően benyújtott kérelem szerinti átcsoportosítás a következő kvótaévtől hatályos."

11. §

(1) Az R. 14. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A tej szövetkezetnek nem minősülő felvásárló a tejtermelő egyéni kvótájának kihasználása, illetve a túlteljesítés kiszámítása tekintetében nem veheti figyelembe más tejtermelő fel nem használt kvótamennyiségét, illetve nem kompenzálhat a tejtermelők között."

(2) Az R. 14. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Amennyiben a közvetlen értékesítésre szóló kvótával rendelkező tejtermelő az adott kvótaévben nem értékesített közvetlenül tejet vagy más tejtermékeket, akkor az erről szóló nyilatkozatot a kvótaévet követő május 15-éig kell az adatkezelőnek megküldenie."

(3) Az R. 14. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) Amennyiben a felvásárló az adott kvótaévre vonatkozó összesített kimutatást az (1) bekezdésben meghatározott határidőig nem készíti el, úgy a határidő lejártát követően az általa felvásárolt tejmennyiség 0,01%-os túllépése esetére számított fizetési kötelezettségnek megfelelő összeget köteles naponta megfizetni. Amennyiben a felvásárolt tej mennyisége adatszolgáltatás hiányában nem ismeretes, azt az MVH a tejtermelők beszállítási kvótáját, illetve becsült termelését alapul véve állapítja meg, majd ez alapján határozza meg az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettség késedelmes teljesítése miatt fizetendő összeget, amely legalább száz euro, de legfeljebb százezer euro lehet."

(4) Az R. 14. §-a a következő (9)-(12) bekezdésekkel egészül ki:

"(9) Amennyiben a felvásárló az (1) bekezdésben meghatározott összesített adatszolgáltatási kötelezettségét július 1-jéig nem teljesíti, úgy az MVH a felvásárlót harmincnapos határidő kitűzésével teljesítésre szólítja fel, amelynek eredménytelen eltelte után a felvásárló jóváhagyását visszavonja.

(10) Amennyiben a közvetlen értékesítést végző tejtermelő az adott kvótaévre vonatkozó (4) bekezdésben meghatározott összesített kimutatást, illetve az (5) bekezdés szerinti nyilatkozatot határidőig nem készíti el, úgy a határidő lejártát követően késedelmes naponként a közvetlen értékesítési referencia mennyiség 0,01%-os túllépése esetére számított fizetési kötelezettségnek megfelelő összeget köteles naponta megfizetni, melynek teljes összege legalább száz euro, de legfeljebb ezer euro lehet.

(11) Amennyiben a közvetlen értékesítést végző tejtermelő a (4) bekezdésben meghatározott összesített kimutatást, illetve az (5) bekezdés szerinti nyilatkozatot július 1-jéig nem nyújtja be, az MVH a tejtermelőt harmincnapos határidő kitűzésével teljesítésre szólítja fel, amelynek eredménytelen eltelte után a közvetlen értékesítési referencia mennyisége az országos tartalék javára megvonásra kerül.

(12) Amennyiben a közvetlen értékesítést végző tejtermelő nem a valóságnak megfelelő összesített kimutatást, illetve nyilatkozatot nyújt be, köteles az MVH határozata alapján az érintett tej mennyiségével és a szabálytalanság súlyával arányos összeget megfizetni, mely legfeljebb a helyesbítéssel kapott tejmennyiségre számított fizetési kötelezettség mértékének másfélszeresével egyenlő."

12. §

Az R. 15. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A felvásárlónak a telephelyein tejtermelőnkénti, naprakész kimutatást és nyilvántartást kell vezetnie az egyes beszállításokról, a felvásárolt tej mennyiségéről, a felvásárolt nyers tej zsírtartalmáról.

(2) A tejtermelőnek a telephelyein a tejkvóta-szabályzatban szereplő formanyomtatványnak megfelelő napi kimutatást és nyilvántartást kell vezetnie a megtermelt és közvetlenül, illetve beszállítás útján értékesített tej és tejtermékek mennyiségéről, továbbá nyilvántartást kell vezetnie a megtermelt és nem értékesített vagy ingyenesen átruházott tej és tejtermékek mennyiségéről. Beszállítás útján értékesített tej esetén fel kell tüntetni a felvásárló nevét is."

13. §

Az R. 17. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A 2004/2005. kvótaévben a tejtermelőknek túlteljesítés esetén csak abban az esetben keletkezik fizetési kötelezettsége, ha a beszállított, illetve a közvetlenül értékesített tejmennyiség külön-külön számított összege meghaladja a beszállítási, illetve a közvetlen értékesítési országos referencia mennyiséget."

14. §

(1) Ez a rendelet 2005. április 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejűleg az R. 13. §-ának (3) és 14. §-ának (2) bekezdései hatályukat vesztik.

(2) E rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:

a) a Tanács 1788/2003/EK rendelete (2003. szeptember 29.) a tej- és tejtermékágazatban illeték megállapításáról

b) a Bizottság 595/2004/EK rendelete (2004. március 30.) a tej- és tejtermékágazatban illeték megállapításáról szóló 1788/2003/EK tanácsi rendelet alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról.

Pásztohy András s. k.,

földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi politikai államtitkár