Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

51/2005. (III. 24.) Korm. rendelet

a területfejlesztés intézményei törvényességi felügyeletének részletes szabályairól

A Kormány a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény (a továbbiakban: Tftv.) 27. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

A fővárosi és megyei kormányhivatal jogai és kötelességei a törvényességi felügyelet körében[1]

1. §

(1)[2] A fővárosi és megyei kormányhivatal a törvényességi felügyelet ellátása során:[3]

a)[4] a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben a térségi fejlesztési tanács (a továbbiakban: tanács) elnökének, a tanács törvényben meghatározott feladatai ellátását segítő szervezet (a továbbiakban: munkaszervezet) vezetőjének kérésére szakmai segítséget nyújt;

b) ellenőrzi a jogszabályok megtartását;

c) megtekinti a tanács általános érvényű rendelkezéseit és egyedi döntéseit, a törvényesség érdekében szükség esetén vizsgálatot tart;

d) a tanács elnökétől vagy a munkaszervezet vezetőjétől a törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatásához szükséges iratok és adatok rendelkezésre bocsátását, illetőleg megküldését, az ehhez szükséges felvilágosítás adását kérheti, valamint ezen iratokba betekinthet.

(2)[5] A fővárosi és megyei kormányhivatal az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott jogkörét a személyes adatok védelmére és a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó előírásoknak megfelelően gyakorolja.

(3)[6] A jogszabálysértés megszüntetése érdekében a fővárosi és megyei kormányhivatal a tanács üléséről készült jegyzőkönyvnek, szervezeti és működési szabályzatnak vagy egyéb szabályzatnak a fővárosi és megyei kormányhivatalhoz történő megérkezésétől számított 60 napon belül, legfeljebb 30 napos határidő tűzésével kezdeményezi[7]

a) a tanács összehívását a törvénysértés megszüntetésére, a tanács tisztségviselője felelősségének megállapítását;

b) általános érvényű rendelkezés (szervezeti és működési szabályzat, egyéb szabályzatok) kiadását, módosítását, vagy egyes rendelkezéseinek vagy az egész rendelkezésnek hatályon kívül helyezését;

c) jogszabálysértő vagy belső szabályzatba ütköző működés megszüntetését;

d) jogszabálysértő vagy belső szabályzatba ütköző határozat módosítását, vagy egyes rendelkezéseinek vagy az egész határozat hatályon kívül helyezését;

e) mulasztással megvalósuló jogszabálysértés esetén az elmulasztott intézkedés meghozatalát.

(4)[8] A tanács a felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni és a törvényességi felügyeleti intézkedésben meghatározott határidőn belül annak alapján tett intézkedésről vagy egyet nem értéséről a fővárosi és megyei kormányhivatalt tájékoztatni.

(5) Ha a megadott határidőn belül intézkedés nem történt, a Tftv. 16. § (13) bekezdés a) pontja szerinti keresetindításra nyitva álló határidő kezdete a törvényességi felügyeleti intézkedésben meghatározott határidő eredménytelen elteltének napja.

(6)[9] Ha a megadott határidőn belül a tanács intézkedik, annak jogszerűségét a fővárosi és megyei kormányhivatal az intézkedésről szóló tájékoztatásnak a fővárosi és megyei kormányhivatalhoz történő beérkezésétől számított 60 napon belül megvizsgálja és ebben az esetben a Tftv. 16. § (13) bekezdés a) pontja szerinti keresetindításra nyitva álló határidő kezdete az intézkedés vizsgálatára nyitva álló határidő utolsó napja.

(7)[10] A törvényességi felügyelet során szerzett tapasztalatai alapján a fővárosi és megyei kormányhivatal a tanács gazdálkodását érintő vizsgálat lefolytatását kezdeményezheti az Állami Számvevőszéknél.

2. §[11]

A területfejlesztésért felelős miniszter a fővárosi és megyei kormányhivatalnál kezdeményezheti az 1. §-ban meghatározott intézkedéseket.

Az ülések jegyzőkönyvei

3. §

(1)[12] A tanács, valamint a tanács elnökségének üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely rögzíti mindazon körülményeket, amelyekből megállapítható, hogy az ülés összehívása, lebonyolítása, határozatainak elfogadása, határozata jogszerű-e. A fővárosi és megyei kormányhivatal vizsgálja, hogy a jegyzőkönyv tartalmazza-e:[13]

a) a nyílt, vagy a zárt ülés megjelölését (a zárt ülés elrendelésének okát);

b) az ülés pontos helyét, idejét;

c) a megjelent tanácstagok és meghívottak nevét, hivatali beosztását, az általuk képviselt szerv megnevezését; valamint amennyiben nem a tag, illetve a meghívott vesz részt az ülésen, a képviseletükben eljáró személy e pontban megjelölt adatait és képviseleti jogosultsága igazolásának módját;

d) a tárgyalt napirendi pontokat;

e) az ülés határozatképességére vonatkozó megállapítást;

f) a hozzászólók nevét, a hozzászólások lényegét;

g) a szavazás számszerű eredményét (ideértve a támogató, az ellenző és a tartózkodó szavazatok számát is);

h) a hozott döntéseket;

i) a szervezeti és működési szabályzatban meghatározottak aláírását.

(2)[14] A tanács elnöke az ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztéseket az ülés előtt 5 nappal, az ülésen felvett jegyzőkönyvet az ülést követő 8 napon belül köteles megküldeni a fővárosi és megyei kormányhivatalnak.

(3)[15] A fővárosi és megyei kormányhivatal korlátozás nélkül - az adatvédelmi szabályok betartásával - betekinthet a zárt ülés jegyzőkönyvébe és háttéranyagaiba. A fővárosi és megyei kormányhivatal kérelemre vizsgálja, hogy a tanács tagjainak, valamint az egyéb érintetteknek - a zárt ülés tekintetében a tanács szervezeti és működési szabályzatában foglalt esetleges korlátozással - az előterjesztésekbe és az ülések jegyzőkönyveibe történő betekintési jogát a tanács munkaszervezete biztosította-e.

A felügyelő biztos jogállása és kirendelése

4. §

(1) Felügyelő biztosnak az az állam- és jogtudományi vagy közgazdasági egyetemi vagy felsőfokú műszaki vagy felsőfokú pénzügyi végzettséggel rendelkező büntetlen előéletű, magyarországi állandó lakóhellyel rendelkező természetes személy rendelhető ki, aki vállalja a felügyelő biztosi feladatok ellátását és e feladatok ellátása nem összeférhetetlen munkakörével, vállalkozási vagy egyéb, munkavégzésre irányuló jogviszony keretében végzett tevékenységével.

(2)[16] Nem lehet felügyelő biztos: a köztársasági elnök; az alkotmánybíró, illetve alapvető jogok biztosa és helyettese; az Állami Számvevőszék elnöke, elnökhelyettese és számvevője; országgyűlési képviselő; a fővárosi és megyei kormányhivatal vezetője és köztisztviselője; a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. igazgatója és más alkalmazottja; bíró, ügyész, közjegyző, bírósági végrehajtó; a Magyar Honvédség, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal pénzügyőri munkakört betöltő foglalkoztatottja; a rendvédelmi szervek hivatásos állományú tagja; a tanács működési területéhez tartozó helyi, illetve megyei önkormányzat képviselője, polgármestere, alpolgármestere, jegyzője (főjegyzője, körjegyzője), hivatalának köztisztviselője, intézményének közalkalmazottja; a kincstár vezetője, alkalmazottja.

(3) Nem lehet felügyelő biztosnak kirendelni azt,

a) aki, vagy akinek közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont] tagja vagy vezető tisztségviselője annak a gazdasági társaságnak, közhasznú társaságnak, szövetkezetnek, egyesületnek, alapítványnak, amellyel a tanács vagy munkaszervezete szerződéses kapcsolatban áll;

b) aki a felfüggesztett tanács tagja;

c)[17] aki a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján gazdasági társaság vezető tisztségviselőjévé sem választható;

d) aki a kirendelés folytán munkáltatói jogokat gyakorolna közeli hozzátartozója felett;

e) aki a tanács munkaszervezeti feladatait ellátó szerv tagja, alkalmazottja.

(4)[18] A felügyelő biztos bármely kizáró ok bekövetkezését haladéktalanul köteles jelenteni a fővárosi és megyei kormányhivatal vezetőjének. Amennyiben a kizáró ok a kirendelést követően következik be vagy válik ismertté, a kirendelést a fővárosi és megyei kormányhivatal vezetője a tudomására jutást követő 3 munkanapon belül visszavonja és egyidejűleg más felügyelő biztost rendel ki.

5. §

(1)[19] A fővárosi és megyei kormányhivatal a kirendelő határozatban rögzíti a kirendelés okát, a felügyelő biztos által ellátandó feladatokat, a kirendelés időtartamát, a felügyelő biztos tiszteletdíjának mértékét, a feladatok teljesítéséhez igénybe vett költségek elszámolásának módját, valamint a határozat elleni jogorvoslat lehetőségét. A tanács a fővárosi és megyei kormányhivatalnak az intézkedése ellen a felügyelő biztos kirendelése megváltoztatása iránt keresettel fordulhat a bírósághoz. A keresetindításra nyitva álló határidő akkor kezdődik, amikor a fővárosi és megyei kormányhivatalnak az intézkedéséről a tanács tudomást szerez.

(2)[20] A kirendeléssel egyidejűleg a fővárosi és megyei kormányhivatal a Tftv. 16. § (13) bekezdés a) pontja szerinti intézkedést hozza meg. Az (1) bekezdés szerinti kirendelés időtartama legfeljebb a kirendelésre okot adó körülmény megszűnésének napjáig tarthat.

6. §

(1) Ha a felügyelő biztos kirendelésére a tanács működésének felfüggesztése miatt került sor, a felügyelő biztos megbízatásának időtartama alatt a tanács jogkörét gyakorolja azzal, hogy a szervezeti és működési szabályzatot, valamint a tanács költségvetését nem módosíthatja.

(2) Ha a felügyelő biztos kirendelésére a tanács valamely szerve, illetve tisztségviselője - elnöke, társelnöke, alelnöke, elnöksége - felfüggesztése miatt kerül sor, a felügyelő biztos megbízásának időtartama alatt a felfüggesztett szerv, illetve tisztségviselő jogkörét gyakorolja.

A határozat végrehajtásának felfüggesztése

7. §[21]

A fővárosi és megyei kormányhivatal a Tftv. 16. § (13) bekezdés a) pontjában meghatározott határozat, illetve egyéb döntés végrehajtásának felfüggesztéséről legkésőbb a keresetlevél benyújtásával egyidejűleg dönt.

Más szervek közreműködése

8. §[22]

Feladata ellátásához a fővárosi és megyei kormányhivatal igényelheti a kincstár tanács székhelye szerint illetékes területi szervének vagy más közigazgatási szervnek a közreműködését. A megkeresett szerv vezetője a megkeresésre annak megérkezésétől számított 30 napon belül érdemben válaszolni köteles.

9. §

(1)[23] A fővárosi és megyei kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárása során hozott döntéseiről, az 1. § (5), illetve (7) bekezdéseiben szabályozott intézkedéseiről 8 napon belül értesíti a tanács törzskönyvi nyilvántartását vezető kincstár területi szervét.

(2)[24] A 8 napon belüli értesítési kötelezettség a tanács megalakulása, illetve az új összetételben megtartott első ülés jogszerűsége megállapítása érdekében megtartott vizsgálat eredménye tekintetében is terheli a fővárosi és megyei kormányhivatal vezetőjét. A vizsgálatot a fővárosi és megyei kormányhivatal az iratok beküldésétől számított 30 napon belül elvégzi.

A hivatalvezető részvétele az ülésen

10. §[25]

A fővárosi és megyei kormányhivatal vezetője a tanács ülésén tanácskozási joggal vehet részt.

Záró rendelkezések

11. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2)[26]

(3)[27]

12. §[28]

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § a) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[2] Módosította a 318/2008. (XII. 23.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdése 30. pontja. Hatályos 2009.01.01.

[3] A felvezető szöveget módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[4] Megállapította a 67/2012. (IV. 5.) Korm. rendelet 6. § - a. Hatályos 2012.04.06.

[5] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[6] Módosította a 318/2008. (XII. 23.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdése 30. pontja. Hatályos 2009.01.01.

[7] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b)-c) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[8] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § d) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[9] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § e) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[10] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § f) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[11] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § g) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[12] Módosította a 318/2008. (XII. 23.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdése 30. pontja. Hatályos 2009.01.01.

[13] A felvezető szöveget módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[14] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § h) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[15] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[16] Módosította a 671/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2021.01.01.

[17] Módosította a 67/2012. (IV. 5.) Korm. rendelet 7. § e) pontja. Hatályos 2012.04.06.

[18] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § j) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[19] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § k) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[20] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § l) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[21] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[22] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § l) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[23] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § b) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[24] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § m) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[25] Módosította a 174/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet 36. § n) pontja. Hatályos 2012.07.27.

[26] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 547. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[27] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 547. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[28] Hatályon kívül helyezte a 67/2012. (IV. 5.) Korm. rendelet 8. § - a. Hatálytalan 2012.04.06.

Tartalomjegyzék