11/2006. (XI. 10.) OKM rendelet

a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet, a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet és a nevelési-oktatási intézmények névhasználatáról szóló 31/2005. (XII. 22.) OM rendelet módosításáról

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 94. §-a (1) bekezdésének b), f), h) és k) pontjában, a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 29. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 4. § (2) bekezdés a) és c) pontjában foglaltak végrehajtására a következőket rendelem el:

1. §

A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) a következő címmel és 39/G-39/I. §-sal egészül ki:

"A képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatás

39/G. § (1) A képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatás keretében az 1. § (1) bekezdésének b)-d) és f) pontjaiban felsorolt iskola az előírt tananyagot a műveltségi területeket követő szerkezetben közvetíti, építve a tanulók együttműködési készségére és akaratára, középpontba helyezve a tanulók tudásának, képességének, személyiségének fejlesztését.

(2) A képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatás megszervezését az oktatási és kulturális miniszter által kiadott képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatási programok (a továbbiakban: képességfejlesztő program) segítik, amelyeket az érintett iskolának alkalmaznia kell.

(3) Az oktatási és kulturális miniszter a képességfejlesztő program kiadása előtt beszerzi az Országos Köznevelési Tanács véleményét. Az Országos Köznevelési Tanács abban a kérdésben foglal állást, hogy a képességfejlesztő program pedagógiai, tartalmi és logikai szempontból egységes-e. Az oktatási és kulturális miniszter a kiadott képességfejlesztő programhoz való hozzáférés lehetőségét és feltételeit az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján közzéteszi.

A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programja

39/H. § (1) A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programban (a továbbiakban: Kollégiumi Program) részt vehet a kollégium, a középiskola és a szakiskola, amelynek célja megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók megkezdhessék és sikeresen befejezhessék a középfokú tanulmányaikat, középiskolai végzettséget, illetve államilag elismert szakképesítést szerezhessenek.

(2) A Kollégiumi Programban részt vevő kollégium kiválasztása - az Oktatási és Kulturális Minisztérium által kiírt - nyilvános pályázat útján történik. A pályázatot az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján kell meghirdetni.

(3) A pályázatokat az e célra létrehozott bizottság - a pályázati határidő lejártát követő harminc napon belül -bírálja el. A győztes pályázók nevét - a pályázatok elbírálásától számított öt napon belül - az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján nyilvánosságra kell hozni.

(4) A bizottság három tagú, amelybe az oktatási és kulturális miniszter delegálja a Kollégiumi Program vezetőjét, a Kollégiumi Program tanácsadó testületének egy tagját és az Országos Kollégiumi Szövetség egy tagját. A bizottság maga határozza meg működésének rendjét, azzal a megkötéssel, hogy döntését egyszerű szótöbbséggel hozza. A tagokat a tevékenységük ellátásáért díjazás nem illeti meg. . ....

(5) A pályázathoz csatolni kell a

a) Kollégiumi Program indítására vonatkozó intézményi alapító okiratot,

b) fenntartó - a pályázaton való részvételt támogató -nyilatkozatát,

c) kollégium - az Oktatási Közlöny 2005. évi XLIX. évfolyam 4/1. számában közzétett "Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programjában" meghatározottak szerint elkészített - pedagógiai programját,

d) Kollégiumi Programban partnerként közreműködő iskola nyilatkozatát arról, hogy biztosítja a résztvevők felkészítését az iskolai tanulmányokra, illetve a tanulmányok megkezdését és a tanulmányok alatti felkészítést.

(6) A Kollégiumi Programba a tanév rendjében meghatározottak szerint lehet bekapcsolódnia annak, aki - abban a tanévben, amelyben a pályázat meghirdetésre kerül -halmozottan hátrányos helyzetű, és

a) tanulói jogviszonyban áll, valamint a középiskola vagy szakiskola kilencedik évfolyamára jelentkezik, vagy

b) a közoktatási törvény 27. §-ának (8) bekezdése alapján felzárkóztató oktatásban kíván részt venni.

(7) Az intézmény tájékoztatja a tanulót a Kollégiumi Programban való részvétel során őt megillető jogokról és az őt terhelő kötelezettségekről.

A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programja

39/I. § (1) A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programban (a továbbiakban: Tehetséggondozó Program) részt vehetnek azok a középiskolák és kollégiumok, amelyek közösen vállalják a program célkitűzéseinek a megvalósítását, valamint céljuk esélyt teremteni a felsőoktatásba történő bejutásra azoknak a hátrányos helyzetű tanulóknak, akik a Tehetséggondozó Programban való részvétel nélkül nem vagy csak aránytalan nehézséggel kezdhetnék meg tanulmányaikat a felsőoktatásban.

(2) A Tehetséggondozó Programban részt vevő középiskola és kollégium kiválasztása - az Oktatási és Kulturális Minisztérium által kiírt - nyilvános pályázat útján történik. A pályázatot az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján kell meghirdetni.

(3) A pályázatokat az e célra létrehozott bizottság - a pályázati határidő lejártát követő harminc napon belül -bírálja el. A győztes pályázók nevét - a pályázatok elbírálásától számított öt napon belül - az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján nyilvánosságra kell hozni.

(4) A bizottság három tagú, amelybe az oktatási és kulturális miniszter delegálja a Tehetséggondozó Program vezetőjét, a Tehetséggondozó Program tanácsadó testületének egy tagját és az Arany János Tehetséggondozó Program Intézményei Egyesületének az elnökét. A bizottság maga határozza meg működésének rendjét, azzal a megkötéssel, hogy döntését egyszerű szótöbbséggel hozza. A tagokat a tevékenységük ellátásáért díjazás nem illeti meg.

(5) A pályázathoz csatolni kell a

a) Tehetséggondozó Program indítására vonatkozó intézményi alapító okiratot,

b) fenntartó - a pályázaton való részvételt támogató -nyilatkozatát,

c) középiskola és a kollégium - az Oktatási Közlöny 2006. évi L. évfolyam 14. számában közzétett "Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjában" meghatározottak szerint elkészített és egymással pedagógiai szempontból összehangolt - pedagógiai, programját.

(6) A Tehetséggondozó Programba a tanév rendjében meghatározottak szerint lehet bekapcsolódnia annak, aki tanulói jogviszonyban áll, hátrányos helyzetű, valamint a középiskola kilencedik évfolyamára jelentkezik abban a tanévben, amelyben a pályázatmeghirdetésre kerül.

(7) Az intézmény tájékoztatja a tanulót a Tehetséggondozó Programban való részvétel során őt megillető jogokról és az őt terhelő kötelezettségekről."

2. §

A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet 26/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"26/A. § (1) A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kifejlesztett képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatást segítő dokumentumokat, szakmai eszközrendszereket, az oktatási és kulturális miniszter által közzétett képességfejlesztő program részeként kell kiadni.

(2) A közzétett képességfejlesztő programoknak a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvényben meghatározott szabad felhasználásokon kívül történő felhasználására az Oktatási és Kulturális Minisztérium nyilvános pályázata útján lehet engedélyt szerezni.

(3) A tankönyvjegyzéken a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében kifejlesztett - az oktatási és kulturális miniszter által kiadott - képességfejlesztő programot is fel kell tüntetni."

3. §

A nevelési-oktatási intézmények névhasználatáról szóló 31/2005. (XII. 22.) OM rendelet (a továbbiakban: OM rendelet) 4. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Ha a közoktatásról szóló törvény 30. §-ának (6) bekezdésében felsorolt intézmény ellátja a fejlesztő iskolai oktatás feladatait is, e tevékenységével összefüggésben, hivatalos nevében és iratain használhatja a "fejlesztő iskola" megnevezést."

4. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti

a) az R. 6. § (10) bekezdése, valamint a 34. § (2) bekezdés a) pontja,

b) a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról rendelkező 30/2004. (X. 28.) OM rendelet 16. §-a,

c) az OM rendelet 3. § (2) bekezdés g) pontja, továbbá

d) a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 7/1996. (VII. 9.) MKM rendelet 1. számú mellékletének 47. pontja, valamint

e) a közalkalmazottak jogállását érintő kérdésekről szóló 30/2000. (X. 11.) OM rendelet 1. §-ában a "Magyar Akkreditációs Bizottság Titkárságára," szövegrész.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg

a) az R. 39/D. §-ának (4) bekezdésében az "oktatási miniszter" szövegrész helyébe az "oktatási és kulturális miniszter" szövegrész,

b) az R. 2. számú mellékletének "A tanuló- és gyermekbalesetekkel összefüggő egyes feladatok A tanuló- és gyermekbalesetek jelentési kötelezettsége" című rész 7. pontjában az "Oktatási Minisztérium" szövegrész helyébe az "Oktatási és Kulturális Minisztérium" szövegrész,

c) az R. 4. számú mellékletének "A nevelési-oktatási intézmények ügyintézésének, iratkezelésének általános szabályai és a tanügyi nyilvántartások A bizonyítvány-nyomtatványok kezelése" című rész 13. pontjában az "Oktatási Minisztérium" szövegrész helyébe az "Oktatási és Kulturális Minisztérium" szövegrész, "A nevelési-oktatási intézmény irattári terve, az iskolai záradékok és a kötelező nyomtatványok" I. Irattári terv Nevelési-oktatási ügyek cím 26. pont "Az alapvizsga, érettségi vizsga, szakmai vizsga dolgozataira vonatkozó őrzési idő 2" szövegrész helyébe "Az érettségi vizsga, szakmai vizsga dolgozataira vonatkozó őrzési idő 1" szövegrész, "A nevelési-oktatási intézmény irattári terve, az iskolai záradékok és a kötelező nyomtatványok" cím III. fejezet Megjegyzés részben az "Oktatási Minisztérium" szövegrész helyébe az "Oktatási és Kulturális Minisztérium" szövegrész,

d) az R. 8. számú mellékletének "A középfokú iskolákba történő jelentkezés rendje és a felvételi eljárás szabályai" című 1.3. pontban az "Oktatási Minisztérium" szövegrész helyébe az "Oktatási és Kulturális Minisztérium" szövegrész, "A középfokú iskolákba történő jelentkezés rendje és a felvételi eljárás szabályai" cím 1.19. pontban az "Oktatási Minisztérium" szövegrész helyébe az "Oktatási és Kulturális Minisztérium" szövegrész, "A középfokú iskolákba történő jelentkezés rendje és a felvételi eljárás szabályai" cím 2.3. pontban az "Oktatási Minisztérium" szövegrész helyébe az "Oktatási és Kulturális Minisztérium" szövegrész, "A középfokú iskolákba történő jelentkezés rendje és a felvételi eljárás szabályai" cím 8. pontjában az "oktatási miniszter" szövegrész helyébe az "oktatási és kulturális miniszter" szövegrész

lép.

Dr. Hiller István s. k.,

oktatási és kulturális miniszter