Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1/2008. (III. 21.) KüM rendelet

a Külügyminisztérium fejezetnél az egyes fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának szabályairól

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § o) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) XVIII. Külügyminisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezeti kezelésű előirányzatai (a továbbiakban: előirányzat) közül az alábbiakra terjed ki:

a) Alapítványok támogatása 5. cím, 12. alcím,

b) Civil szervezetek támogatása 5. cím, 14. alcím,

c) Külügyi Kommunikáció 5. cím, 15. alcím,

d) Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés (a továbbiakban: NEFE) 5. cím, 22. alcím,

e) Kelet- és délkelet-európai kormányzati stratégia végrehajtása és a határon túli magyar kapcsolatok 5. cím, 35. alcím,

f) Lakossági EU tájékoztatási feladatok 5. cím, 36. alcím,

g) Demokratikus átalakulás elősegítése 5. cím, 38. alcím.

2. §

(1) Az előirányzatok forrása a költségvetési törvényben jóváhagyott előirányzat.

(2)[1] Az előirányzatból - a jelen rendeletben foglalt eltérésekkel - a minisztérium pályázat alapján nyújthat támogatást. A pályázó a támogatási összegből finanszírozott beszerzéseit a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvényben (a továbbiakban: Kbt.) foglaltak szerint köteles megvalósítani.

(3) Az előirányzatból a minisztérium - e rendeletben meghatározott esetekben - az előirányzat céljával összhangban álló beszerzéseket valósíthat meg, illetve teljesíthet egyéb kifizetéseket. A beszerzésekre a Kbt., valamint az államtitkot vagy szolgálati titkot, illetőleg alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő, vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló 143/2004. (IV. 29.) Korm. rendelet rendelkezései az irányadóak.

(4) Az egyes előirányzatokból fedezhetők - az előirányzat éves összegének legfeljebb 9%-áig - az előirányzat működtetésével, kezelésével, felhasználásával, szerződések előkészítésével, nyilvántartásának tárgyi feltételeivel és ellenőrzésével kapcsolatos költségek is. Az előirányzat működtetésével kapcsolatos költségként az előirányzat terhére elszámolható a Magyar Államkincstár egyes szolgáltatásaiért a minisztérium által fizetendő kezelési költség.

Értelmező rendelkezések

3. §

Jelen rendelet alkalmazásában:

a) saját forrás: a támogatandó tevékenység megvalósításához a pályázó által pénzben biztosított forrás. Nem tekinthető saját forrásnak az államháztartás alrendszereiből nyújtott támogatás, kivéve az államháztartás alrendszereibe tartozó pályázó költségvetési szervnek, illetve ezen költségvetési szerv felügyeleti szervének költségvetésében az adott célra előirányzott összeget. A saját forrás legkisebb mértéke - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik-10%;

b) civil szervezet: az a társadalmi szervezet (kivéve a pártokat, a munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szerveket, a biztosító egyesületeket, valamint az egyházakat), valamint az az alapítvány, amelyet a bíróság - jelen rendelet eltérő rendelkezése hiányában - a pályázat kiírása előtt legalább két évvel nyilvántartásba vett, és az alapszabályának, alapító okiratának megfelelő tevékenységet ténylegesen folytatja;

c) külföldi pályázó: nem magyarországi székhellyel rendelkező pályázó.

Összeférhetetlenség

4. §[2]

A pályázati felhívás és a pályázat

5. §

(1) A minisztérium - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - pályázati felhívást tesz közzé a Magyar Közlönyben, valamint a minisztérium internetes honlapján (www.kulugyminiszterium.hu), továbbá a pályázati felhívásról olyan közleményt tesz közzé legalább egy országos napilapban, amely tartalmazza, hogy a pályázati felhívás teljes szövege a Magyar Közlönyben és a minisztérium internetes honlapján megtekinthető.

(2) Pályázati felhívás közzététele esetén a pályázatokat a pályázati felhívásban meghatározott időn belül kell benyújtani, amely - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - 30 napnál rövidebb nem lehet.

(3) Pályázati felhívás közzététele hiányában a pályázó külön felhívás nélkül nyújthatja be pályázatát. A pályázati felhívás közzététele nélkül benyújtott pályázatokra, támogatásokra e rendelet szabályait megfelelően alkalmazni kell.

A pályázat tartalmi elemei

6. §

A pályázatnak tartalmaznia kell:

a) a pályázó nevét, székhelyét (címét), telefon- és telefaxszámát, valamint elektronikus elérhetőségét,

b) a pályázó adószámát (adóazonosító jelét),

c) a pályázati felhívásban megjelölt jogcímek alapján igényelhető támogatásból megvalósítani tervezett tevékenységek, feladatok részletes ismertetését,

d) a megvalósításhoz igényelt támogatás összegét, a részletezett költségvetési tervet (ebben külön szerepeltetni kell az áfa összegét és a saját forrás mértékét),

e) a megvalósítás és finanszírozás időbeni ütemezését,

f) a pályázati felhívásban meghatározott egyéb adatokat.

7. §

A pályázathoz csatolni kell:

a) hiteles másolatban a pályázó 30 napnál nem régebbi cégkivonatát vagy igazolást a bírósági nyilvántartásba vételről, illetve az egyéni vállalkozói igazolványt,

b) a pályázó képviselőjének közjegyző által hitelesített aláírási címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintáját,

c) eredetiben a pályázó bankszámláját vezető hitelintézet 30 napnál nem régebbi igazolását - a pontos számlaszám megjelölésével - a pályázó bankszámlájának vezetéséről, fizetőképességéről,

d) a pályázó létesítő okiratáról készített egyszerű másolatot,

e) 30 napnál nem régebbi igazolást az állami és önkormányzati adóhatóságtól, valamint a vámhatóságtól arról, hogy köztartozása (adó-, járulék-, illeték- vagy vámtartozás) nem áll fenn, azzal, hogy 500 000 forintot meg nem haladó támogatási összeg, továbbá külföldi pályázó esetén az igazolás a pályázó cégszerűen aláírt nyilatkozatával is helyettesíthető,

f) pályázói nyilatkozatot a saját forrás meglétéről; a saját forrást bankszámlakivonattal, szerződéssel vagy hitelígérvénnyel, helyi önkormányzat pályázónál a testületi határozattal is igazolni kell,

g) a pályázó képviselője által cégszerűen aláírt nyilatkozatot arról, hogy:

1. a pályázatban foglalt adatok, információk, dokumentációk teljes körűek, valódiak és hitelesek,

2. a pályázónak az Európai Unió tradicionális saját forrásai címen tartozása nincs, vagy arra az illetékes adóhatóság fizetési könnyítést (részletfizetés, fizetési halasztás) engedélyezett,

3. a pályázó az általános forgalmi adó (áfa) levonására vagy visszaigénylésére jogosult-e,

4. a pályázó hozzájárul, hogy a köztartozások figyelemmel kísérése céljából az adószámát (adóazonosító jelét), társadalombiztosítási azonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát a Magyar Államkincstár, illetve a minisztérium felhasználja a lejárt köztartozások teljesítése, illetőleg az adósság bekövetkezése tényének és összegének megismeréséhez,

5. a pályázó nem áll végelszámolási, csőd-, felszámolási eljárás vagy a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott egyéb eljárás alatt,

6. a pályázó hozzájárul - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 15/A. §-ában foglaltakkal összhangban - az adatai felhasználásához,

7. a pályázónak az államháztartás alrendszeréből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozása nincs,

8. a pályázó a megvalósítani tervezett tevékenység, feladat vonatkozásában más pályázaton részt vett-e, illetve milyen más állami és egyéb támogatást vesz igénybe,

9. a pályázó a pályázat szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának a minisztérium, valamint jogszabályban meghatározott szervek által történő ellenőrzéséhez hozzájárul,

10. a pályázó felhatalmazza a minisztériumot a 11. §-ban foglalt adatok nyilvántartására,

11. a pályázó megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok az Áht. 15. § (7) és (9) bekezdésében meghatározott követelményeinek,

12.[3]

13. apályázó hozzájárul az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 83. § (2) bekezdés j) pontjában meghatározott hozzáférési lehetőség biztosításához,

h) arról, hogy a pályázó felhatalmazza a minisztériumot azonnali beszedési eljárás alkalmazására,

i) a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 14. §-ában meghatározott nyilatkozatot,

j) a pályázati felhívásban meghatározott egyéb dokumentumokat.

8. §

Külföldi pályázó esetén - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - a 7. § e) pontja és g) pontjának 4. és 7. alpontja a magyarországi köztartozások, illetve a magyar államháztartás alrendszerei tekintetében alkalmazandó, a 7. § g) pontjának 5. alpontja pedig a pályázóra irányadó jog (saját jog) szabályai szerint értelmezendő.

A pályázatok elbírálása

9. §

(1) A pályázatokat - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - az egyes előirányzatokhoz kapcsolódóan a minisztérium hatáskörrel rendelkező munkabizottsága bírálja el és a munkabizottság javaslata alapján a kötelezettségvállalásra jogosult hozza meg a döntést. A munkabizottság szükség szerint, de havonta legalább egy alkalommal ülésezik.

(2) A munkabizottság a pályázatok elbírálása során bírálati szempontként figyelembe veszi különösen, hogy a tervezett tevékenység milyen mértékben

a) illeszkedik a külpolitikai stratégiához,

b) alkalmas az előirányzat céljának megvalósítására,

c) felel meg a pályázati felhívásban megfogalmazott konkrét követelményeknek,

d) erősíti a külpolitikai kormányzat és a hazai, valamint a nemzetközi civil szféra közötti kapcsolatot,

e) alkalmas Magyarország külföldi megítélésének, a hiteles Magyarország-kép kialakításának elősegítésére,

f) költséghatékony és biztosít saját forrást.

(3) A pályázatok hiányos benyújtása esetén - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - a minisztérium egy alkalommal a pályázót - a 7. §-ban meghatározottak vonatkozásában - hiánypótlásra hívja fel. A hiánypótlás határideje a hiánypótlásra történő felhívás kézhezvételétől számított nyolcadik nap. A hiánypótlásra biztosított határidő elmulasztása a pályázónak a pályázat elbírálásából való kizárását eredményezi.

(4) Támogatás a pályázó által igényelt összegnél kisebb összegben is nyújtható.

(5) Az eredményről a döntéstől számított 15 munkanapon belül írásban kell értesíteni a pályázót. A nyertes pályázók számára egyidejűleg a szerződés megkötésére megfelelő határidőt kell megállapítani, mely határidőig a támogatási döntésre az ajánlati kötöttség szabályait kell alkalmazni.

(6) A minisztérium a pályázat nyertesének megnevezését, a pályázattal elnyert támogatás összegét, a támogatás tárgyát a minisztérium internetes honlapján teszi közzé.

(7) A (6) bekezdésben meghatározott, a minisztérium internetes honlapján történő közzététel nem érinti a közzétételre vonatkozó egyéb jogszabályi kötelezettségek teljesítését.

A támogatási szerződés

10. §

(1) A minisztérium a nyertes pályázóval (a továbbiakban: kedvezményezett) a támogatás feltételeiről támogatási szerződésben (a továbbiakban: szerződés) állapodik meg.

(2) Külföldi kedvezményezettel kötött szerződés esetén - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - a jogviták elbírálására a magyar jog az irányadó és magyar bíróságnak van joghatósága. Külföldi kedvezményezettel szerződést magyar nyelven kell kötni, kettő vagy több nyelven kötött szerződés esetén a szerződés értelmezésére a magyar szöveg az irányadó.

(3) Amennyiben a kedvezményezettel - a kedvezményezett mulasztásából vagy neki felróható egyéb okból - az értesítésben megjelölt határidőig nem jön létre a szerződés, a támogatási döntés hatályát veszti és a kedvezményezettel a szerződés nem köthető meg.

(4) A minisztérium - a szerződésben meghatározott egyéb eseteken kívül - egyoldalú, írásbeli nyilatkozattal elállhat a szerződéstől, ha az alábbi feltételek bármelyike bekövetkezik:

a) a szerződésben rögzített időbeli ütemezés első határidejétől számított harminc napon belül a szerződés teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból nem kezdődik meg, és a kedvezményezett a késedelmét ezen idő alatt írásban sem menti ki,

b) a kedvezményezett a pályázat benyújtása, illetve a szerződés megkötése folyamán a pályázat szakmai, pénzügyi tartalmát, illetve a támogatás nyújtását érdemben befolyásoló valótlan, hamis adatot szolgáltatott,

c) a kedvezményezett a támogatást nem a szerződésben meghatározott célra használja fel,

d) a támogatott tevékenység teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból veszélybe kerül,

e) a kedvezményezett neki felróható okból egészben vagy részben nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit,

f) a támogatott tevékenység meghiúsulását vagy tartós akadályoztatását előidéző körülmény a kedvezményezettnek felróható okból következett be,

g) a kedvezményezett a pályázat szabályszerűségére, illetve a támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozó ellenőrzéstűrési kötelezettségének nem tesz eleget,

h) a kedvezményezett a 7. § g) pontjában meghatározott nyilatkozatok bármelyikét visszavonja,

i) a kedvezményezett a 12. §-ban foglalt bejelentési kötelezettségeinek bármelyike a szerződésben meghatározott, de legfeljebb egy hónapon túli késedelmet szenved.

11. §

A minisztérium nyilvántartja a kedvezményezettel kötött szerződés lényeges tartalmi elemeit, valamint a szerződés teljesítésével és a támogatás felhasználásával kapcsolatos adatokat.

Bejelentési kötelezettség

12. §

A kedvezményezett haladéktalanul írásban köteles bejelenteni a minisztériumnak a következőket:

a) a támogatott tevékenység megvalósítása részben vagy egészben meghiúsul, tartós akadályba ütközik, vagy a szerződésben foglalt ütemezéshez képest késedelmet szenved, illetve ennek bekövetkezése fenyeget,

b) adólevonási jogosultságában változás következik be,

c) vele szemben felszámolási, végelszámolási, csődeljárás vagy a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott egyéb eljárás indult,

d) lejárt esedékességű, meg nem fizetett köztartozása vagy az államháztartás bármely alrendszerével szemben lejárt esedékességű, meg nem fizetett tartozása keletkezik.

A szerződésszegés jogkövetkezményei

13. §

(1) Abban az esetben, ha a kedvezményezett a szerződésben vállalt kötelezettségeit nem, vagy csak részben teljesíti, illetve a támogatott tevékenység megvalósítása meghiúsul vagy tartós akadályba ütközik, az igénybe nem vett támogatás a kedvezményezettet nem illeti meg.

(2) Amennyiben a nem teljesítés vagy a részben történő teljesítés, a meghiúsulás, illetve tartós akadályba ütközés - a minisztérium által elismerten - a kedvezményezettnek nem róható fel, és a 12. § a) pontjában foglalt bejelentési kötelezettségének haladéktalanul, de legfeljebb egy hónapon belül eleget tesz, a felvett támogatással el kell számolnia és a támogatásnak a teljesítéssel arányban nem álló részét a minisztérium erről szóló értesítésének kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül vissza kell fizetnie, a (3) bekezdésben meghatározott kamatfizetési kötelezettség nélkül.

(3) Szerződéstől való elállás esetén a kedvezményezett az igénybe vett támogatás összegét a (4) bekezdés szerinti kamattal növelt összeggel köteles visszafizetni, az elállásról szóló írásbeli nyilatkozat kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül.

(4) A (3) bekezdésben előírt kamat éves mértéke - törvény eltérő rendelkezése hiányában - megegyezik a szerződéstől való elállás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresével, de legalább 20%. A kamatfizetési kötelezettség a támogatás folyósításának napjától a visszafizetés napjáig terheli a kedvezményezettet.

(5) Szerződéstől történő elállás esetén az e rendeletben meghatározott jogkövetkezmények mellett a fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetőjének döntésével a kedvezményezett az adott költségvetési évre kizárható az érintett előirányzatok támogatási rendszeréből.

(6) A (2)-(3) bekezdésben meghatározott visszafizetési kötelezettség esetén a már kifizetett támogatási összeg, továbbá a (4) bekezdés szerinti kamat és késedelmi kamat megfizetésére irányuló követelés érvényesítése azonnali beszedési megbízás alkalmazásával is történhet, és annak a támogatási szerződésben meghatározott előirányzatnak a javára kell teljesíteni, amelyet az előirányzatról szóló szabályozás szerint a támogatás folyósítása terhelt.

(7) A minisztérium a szerződésben jogosult további jogkövetkezményeket meghatározni, így különösen kötbérfizetési kötelezettséget előírni.

A támogatás folyósítása

14. §

(1) A támogatási összeg vagy annak részletei folyósítására érvényes és hatályos szerződés alapján, utólagos elszámolással - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - a támogatott tevékenység teljes vagy részleges megvalósulását követően kerül sor, a tartalmi jelentés és a pénzügyi dokumentáció elfogadása után, írásbeli lehívás alapján.

(2) A kedvezményezett kérelmére, indokolt esetben:

a) amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, az elnyert támogatás legfeljebb 25%-áig utólagos elszámolással előleg folyósítható,

b) nem profitorientált szervezet esetén 500 000 forintot meg nem haladó támogatási összeg a teljesítést megelőzően, utólagos elszámolással egy összegben folyósítható.

(3) Előleg igénybevétele esetén a támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a kedvezményezett a saját forrás ütemezése szerinti összegét számlával igazoltan felhasználta, és elszámolt az előleggel.

15. §

(1) Nem nyújtható támogatás olyan pályázó részére, aki:

a) saját forrással nem rendelkezik, kivéve, ha az igényelt támogatás összege az 500 000 forintot nem haladja meg, illetve ha e rendelet eltérően rendelkezik,

b) azigényében valótlan vagy megtévesztő adatokat szolgáltatott,

c) korábban a minisztériummal kötött bármely szerződésben foglalt feltételeket felróhatóan megszegte,

d) csőd-, felszámolási, illetve végelszámolási eljárás vagy a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott egyéb eljárás alatt áll,

e) az államháztartás bármely alrendszerével szemben lejárt esedékességű, meg nem fizetett tartozása van,

f) nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok az Áht. 15. §-ában meghatározott követelményeinek,

g) lej árt esedékességű, meg nem fizetett köztartozása van.

(2) Nem folyósítható támogatás annak a kedvezményezettnek, akivel szemben a szerződés megkötését követően felszámolási, végelszámolási, csődeljárás vagy a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott egyéb eljárás indul, vagy lejárt esedékességű, meg nem fizetett köztartozása, vagy az államháztartás bármely alrendszerével szemben lejárt esedékességű, meg nem fizetett tartozása keletkezik.

A támogatás felhasználása

16. §

A kedvezményezett köteles pénzügyi dokumentációt készíteni a támogatás összegének felhasználásáról, amelynek tartalmaznia kell különösen:

a) összesítő kimutatást a szerződés mellékletét képező költségvetésben szereplő költségekre vetítve,

b) költségtételek szerinti bontásban a számla kibocsátójának nevét, a számla sorszámát, a számla tartalmát (kifizetés jogcímét), a számlakeltét és a teljesítés időpontját, az áfa-alapot, az áfa-tartalmat és a bruttó összeget, valamint átutalás esetében átutalással teljesített számlamásolat mellett a bankszámla terheléséről szóló banki igazolást vagy kivonatot (megjelölve a vonatkozó tételt), készpénzes kifizetés esetében a készpénzfelvétel tényét tartalmazó külön kimutatást,

c) a támogatás felhasználását igazoló számla másolatát (az áfa-tartalmú számlák esetében fel kell tüntetni a számla nettó értékét),

d) a saját forrás és társfinanszírozás dokumentumainak másolatát (megállapodás, határozat),

e) a saját forrás és társfinanszírozás felhasználásáról szóló kimutatást,

f) bérköltség elszámolása esetén a pontos támogatási összeg meghatározását.

17. §

A kedvezményezett köteles tartalmi jelentést készíteni a 6. § c) pontjában megjelölt tevékenységek, feladatok teljesítéséről, eredményéről.

18. §

(1) A kedvezményezett a támogatás összegét kizárólag akkor használhatja fel az egyes költségek után járó áfa kifizetésére, amennyiben a támogatással fedezett tevékenységével kapcsolatban áfa levonására vagy annak visszaigénylésére nem jogosult. Amennyiben a szerződés megkötését követően a kedvezményezett adólevonási vagy visszaigénylési jogosultságában változás következik be, a változás bejelentéséig igénybe vett áfa összeget köteles visszafizetni.

(2) A kedvezményezett a támogatás összegét köztartozás törlesztésére vagy más jellegű adó kifizetésére nem használhatja fel.

(3) A támogatási összeget a kedvezményezett nem használhatja fel a megbízási díjakkal vagy honoráriumokkal kapcsolatban felmerülő más adók vagy járulékok kifizetésére.

19. §

(1) A szerződésszerű teljesítés mellett fel nem használt támogatás maradványát a kedvezményezett a támogatott tevékenység megvalósítására előírt határidőt követő 15 napon belül köteles visszautalni.

(2) Amennyiben a támogatott tevékenység összköltsége (kiadása) csökken a tervezetthez képest, a támogatási összeget - ha szükséges, a szerződés módosításával - a támogatott tevékenység összköltsége csökkentésének arányában a minisztériumnak is csökkentenie kell.

20. §

(1) A minisztérium az európai uniós pályázatokon való eredményes részvétel elősegítése érdekében civil szervezetet vissza nem térítendő támogatásban részesíthet, ha a civil szervezet olyan témában nyújt be európai uniós pályázatot, mely az 1. § a) -g) pontjaiban feltüntetett előirányzatok céljaival összhangban van, és a civil szervezet nem rendelkezik az európai uniós pályázat elnyeréséhez szükséges saját forrással.

(2) Az (1) bekezdés szerinti, saját forrás kiegészítésére, illetve biztosítására irányuló támogatás nyújtása külön pályázati felhívás közzététele nélkül történik.

(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatás rendelkezésre bocsátásának további feltétele, hogy a civil szervezet az európai uniós támogatást elnyerje.

EGYES ELŐIRÁNYZATOKRA VONATKOZÓ KÜLÖN RENDELKEZÉSEK

Alapítványok támogatása

21. §

(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása a Demokrácia Központ Közalapítvány működési költségeihez az alapító okiratban meghatározott feladatok megvalósítása érdekében.

(2) A minisztérium a Demokrácia Központ Közalapítvánnyal a támogatás igénybevételéről, felhasználásának feltételeiről, folyósításának ütemezéséről, rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzéséről és elszámolásáról, valamint a szerződésszegés jogkövetkezményeiről, az elállás jogáról szerződésben állapodik meg.

(3) A támogatás folyósítása a szerződésben meghatározottak szerint, a teljesítést megelőzően, utólagos elszámolási kötelezettséggel, saját forrás biztosítása nélkül történik.

(4) A Demokrácia Központ Közalapítvány az éves tevékenységéről készült beszámolót legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-ig köteles a minisztériumnak megküldeni.

Civil szervezetek támogatása

22. §

(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása az atlanti gondolat megismertetését és elterjesztését célul tűző, valamint a nemzetközi szervezeteket kutató és népszerűsítő civil szervezetek működési költségeihez.

(2) Az előirányzatból támogatás működési költséghez való hozzájárulásként nyújtható.

(3) A támogatás legfeljebb 50%-a a pályázó kérelmére előlegként folyósítható azzal, hogy a további részletek kifizetésére csak az előleggel, számlák alapján történő elszámolást követően kerülhet sor.

(4) A kedvezményezett éves működési költségének teljes összegére támogatás nem nyújtható, az éves működési költség pályázati felhívásban meghatározott hányadát saját forrásból kell biztosítani.

(5) Az egy kedvezményezettnek nyújtható támogatás összege a 13 000 000 forintot nem haladhatja meg.

(6) A kedvezményezettek az éves tevékenységükről készült beszámolót legkésőbb a tárgyévet követő év június 30. napjáig kötelesek a minisztériumnak megküldeni.

Külügyi Kommunikáció

23. §

(1) Az előirányzat célja

a) Magyarország külföldi megítélésének javítása, különös tekintettel a magyar kultúra, tudomány és történelem értékeinek, jeles személyiségeinek és eseményeinek bemutatására, valamint Magyarország külpolitikai tevékenységének, szerepvállalásának megismertetése;

b) a társadalom külpolitika és diplomácia iránti érdeklődésének erősítése, az azzal kapcsolatos ismereteinek bővítése, a civil szervezetek külpolitikai érdekeink érvényesítésébe történő aktívabb bevonását célzó tevékenységek elősegítése, valamint a kormányzati civil stratégia megvalósulásának elősegítése a külkapcsolatok terén;

c) a kormányzati civil stratégia megvalósításának elősegítése a külkapcsolatok terén, a külpolitikai kormányzat és a hazai, valamint a határon túli civil szféra közötti kapcsolatok erősítését és bővítését célzó tevékenységek, illetve ennek keretében tudományos kutatások, konferenciák támogatása;

d) a NATO-nak az európai és a globális biztonságpolitika alakításában játszott szerepével kapcsolatos ismeretek széles körű terjesztése, Magyarország NATO-tagsága társadalmi támogatottságának növelése.

(2) Az előirányzatból céljainak megfelelően, az alábbi jogcímeken folyósítható támogatás, illetve valósítható meg beszerzés:

a) külföldi tájékoztatást szolgáló idegen és esetenként magyar nyelvű lapok, könyvek, albumok, folyóiratok, reklám-, PR és ismeretterjesztő kiadványok megjelentetése, beszerzése, tematikus kiállítások szervezése,

b) a NATO tevékenységéről szóló rendezvények szervezése, kiadványok, cikkek megjelentetése,

c) a nemzetközi biztonságpolitikai helyzet alakulásának a NATO tevékenységére és hazánk kül- és biztonságpolitikájára gyakorolt hatását elemző rendezvények szervezése, kiadványok megjelentetése a pályázati felhívásban meghatározott témák alapján,

d) fotók, filmek és videoanyagok, elektronikus információhordozók (szoftver, CD, DVD, CD-ROM) készítése,

e) képzés, tanulmányi verseny szervezése, lebonyolítása,

f) egyéb rendezvény-, konferencia-, kiállítás-, illetve eseményszervezés,

g) szakfordítások, idegen nyelvű lektorálás, szakértői díjak, egyéb szakszolgáltatások nyújtása,

h) nyomdai előkészítés, nyomtatás,

i) a hazai és a határon túli civil társadalom külpolitika iránti érdeklődésének fokozását elősegítő anyagok, illetve programok készítése,

j) egyéb, a lakosság vagy a külföldi partnerek tájékoztatását célzó kommunikációs tevékenységek megvalósítása,

k) elektronikus kommunikációs tevékenység és fejlesztés.

24. §

Az előirányzatból a minisztérium az előirányzat céljával összhangban álló beszerzéseket valósíthat meg.

25. §

Az előirányzatból - a 23. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott célra - külön pályázati felhívás közzététele nélkül nyújtható támogatás. A támogatás nyújtása során e rendelet 9. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezést nem kell alkalmazni.

Nemzetközi Fejlesztési Együttműködés

26. §

(1) Az előirányzat célja a kevésbé fejlett országok megsegítése és társadalmi-gazdasági előrehaladásuk támogatása a nemzetközi fejlesztési együttműködési programokon keresztül, összhangban az ENSZ, az OECD és az EU fejlesztési politikájával.

(2)[4] Az előirányzat terhére az alábbi jogcímeken nyújtható támogatás, hozzájárulás és valósítható meg beszerzés:

a) technikai együttműködés (különösen oktatás, képzés, tapasztalat- és ismeretátadás),

b) projekt típusú együttműködés,

c) a NEFE társadalmi támogatottságát elősegítő tájékoztatási tevékenység,

d) egyéb támogatási jellegű tevékenység,

e) külképviseleti mikroprojekt,

f) Afganisztáni PRT támogatása,

g) humanitárius segélyezés,

h) valamely nemzetközi szervezet vagy az Európai Unió által, illetve rajtuk keresztül megvalósuló nemzetközi fejlesztési tevékenységhez vagy humanitárius segítségnyújtáshoz történő hozzájárulás.

(3) Az előirányzatból támogatandó partnerországok körét - a (2) bekezdés e)-g) pontjait kivéve - és a szektorális (ágazati) prioritásokat a Nemzetközi Fejlesztési Együttműködési Kormánybizottság (a továbbiakban: NEFE KB) határozza meg, az előirányzat felhasználásáról pedig ennek megfelelően a miniszter dönt.

(4) A minisztérium szükség esetén nemzetközi, illetve miniszteri szintű általános keretmegállapodás megkötését kezdeményezi a partnerországok erre kijelölt szerveinél.

(5) A konkrét pályázati projekt megvalósításához szükséges fogadónyilatkozat beszerzéséről a pályázónak kell gondoskodnia.

(6)[5] Az előirányzatból a (2) bekezdés a) és e) pontjaiban meghatározott jogcímekből a támogatás nyújtása külön pályázati felhívás közzététele nélkül, de pályázat alapján történik. Nem kell pályázatot benyújtani a (2) bekezdés h) pont szerinti hozzájárulás esetében.

(7) Az előirányzatból a minisztérium az előirányzat céljával összhangban álló beszerzéseket valósíthat meg. Támogatás oly módon is nyújtható, hogy a minisztérium a beszerzést közvetlenül a kedvezményezett javára valósítja meg.

(8) A NEFE projektek megvalósulását a minisztérium folyamatosan ellenőrzi.

(9) A minisztérium a tárgyévet követő év március hó utolsó napjáig jelentést készít a NEFE KB részére mind az előirányzat felhasználásáról, mind a projektek megvalósulásáról.

27. §

(1) E rendelet alkalmazásában külképviseleti mikroprojekt a Magyar Köztársaság valamely külképviselete közreműködésével - a (4) bekezdésben foglaltak szerinti - a NEFE előirányzatból és annak céljával összhangban, a fogadó állam területén működő és általa nyilvántartásba vett szervezet részére vissza nem térítendő pénzbeni támogatás nyújtása az e szervezet által megvalósítandó, a fogadó állam fejlesztési programjához illeszkedő projekt végrehajtására.

(2) A külképviseleti mikroprojektre az e §-ban foglalt eltérésekkel nyújtható támogatás.

(3)[6] Mikroprojektek támogatása céljára a NEFE előirányzat 10%-a kerülhet elkülönítésre azzal, hogy mikro-projektenként legfeljebb 20 000 EUR használható fel.

(4) A külképviselet vezetője által javasolt mikroprojektek támogatását a minisztérium hatáskörrel rendelkező bizottsága hagyja jóvá. A támogatási szerződést a minisztérium képviseletében a külképviselet vezetője írja alá és annak előkészítéséért, megkötéséért, a teljesítés folyamatos ellenőrzéséért, a projekt megvalósításának dokumentálásáért - ideértve a pénzügyi elszámolást is - teljes körű felelősséggel tartozik.

(5) Mikroprojektek esetén indokolt esetben - a képviselet vezetőjének a fogadó állam viszonyait figyelembe vevő javaslata alapján, a minisztérium hatáskörrel rendelkező bizottságának jóváhagyásával - az elnyert támogatás legfeljebb 75%-áig folyósítható előleg.

28. §

(1) Az Afganisztáni PRT jogcímcsoport elkülönített részéből azonnali, helyszínen nyújtandó humanitárius vagy fejlesztési célra - külön pályázati felhívás közzététele nélkül - az e §-ban foglalt eltérésekkel támogatás nyújtható, illetve beszerzés valósítható meg. A támogatás Afganisztán fejlesztési programjához illeszkedő projekt végrehajtására, vissza nem térítendő pénzügyi támogatás formájában nyújtható.

(2) A saját forrás legkisebb mértéke 5%.

29. §

(1) A humanitárius segélyezés jogcímcsoport célja az ENSZ Alapokmányában rögzített alapelvekkel és az EU tagsággal összhangban, sürgősségi jelleggel - különösen természeti csapások, fegyveres konfliktusok, illetve strukturális humanitárius válság okozta károk, szenvedések enyhítésére - humanitárius segítség nyújtása.

(2) A jogcímcsoportból a jelen §-ban foglalt eltérésekkel nyújtható támogatás. A támogatást a minisztérium meghívásos pályázat keretében nyújtja. A pályázatra e rendelet 9. § (3) bekezdése nem alkalmazandó. A pályázat benyújtásának határideje 30 napnál rövidebb is lehet azzal, hogy a pályázatok benyújtásának határidejét a minisztérium úgy határozza meg, hogy elegendő időtartam álljon rendelkezésre a pályázók - egyenlő eséllyel történő - megfelelő ajánlattételéhez. A saját forrás legkisebb mértéke 5%.

(3) A nyertes pályázók számára az elnyert támogatást a minisztérium a velük kötött támogatási szerződés mindkét fél által történt aláírását követő 15 napon belül átutalja. A támogatott tevékenység megvalósulását követő 30 napon belül a pályázó köteles benyújtani a pénzügyi és tartalmi beszámolót.

(4) A jogcímcsoportból lehet finanszírozni az elnyert pályázatok esetében a segélyekkel közvetlenül összefüggő költségeket, különösen beszerzés, csomagolás, szállítás, szakértői költségek (a továbbiakban együtt: járulékos költségek) .

(5) A járulékos költségek mértékének meghatározása a támogatási összeghez mérten minden esetben a katasztrófa színhelyének ismeretében kerül meghatározásra a szerződésben, annak mértéke azonban nem lehet több az elnyert támogatás 10%-ánál, illetve különösen indokolt esetben 20%-ánál.

(6) A segélyszállítmányok összeállítása során a közbeszerzésekre vonatkozó hatályos jogszabályi rendelkezések figyelembevételével kell eljárni. A segélyszállítmányok összeállítását és a rendeltetési helyre történő eljuttatást valamely humanitárius civil szervezet, nemzetközi humanitárius szervezet vagy a Magyar Vöröskereszt végezheti, illetőleg más gazdálkodó szervezet kizárólag nonprofit tevékenysége részeként.

(7) A külügyminiszter évente a NEFE KB részére szóló beszámoló részeként tesz jelentést a Kormánynak a humanitárius segélyezés felhasználásáról.

Kelet- és délkelet-európai kormányzati stratégia végrehajtása és a határon túli magyar kapcsolatok

30. §

(1) Az előirányzat célja

a) a régió stabilitásának, demokratizálódásának és modernizációjának elősegítése, a határon átnyúló regionális együttműködés támogatása, Magyarország mint EU határország együttműködésének erősítése a szomszédos országokkal, az EU csatlakozás során szerzett tapasztalatok átadása,

b) a térségbeli EU integrációs törekvések támogatása, az Európai Unió Szomszédságpolitikájához, illetve nyugat-balkáni dimenzióhoz való hozzájárulás révén,

c) a demokrácia erősítését szolgáló kormányzati és önkormányzati szintű határon átnyúló együttműködés - így különösen a Szegedi Folyamat és a Nyíregyházi Kezdeményezés - támogatása,

d) határon túli magyar kapcsolatok támogatása.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott célok megvalósítása érdekében a minisztérium az 5. § (1) bekezdésében meghatározott pályázati felhívást tesz közzé, melyre a pályázó éves keretpályázatot nyújt be. A minisztérium kizárólag a nyertes pályázóval köti meg a szerződést. Nem nyújtható támogatás annak a pályázónak, aki nem rendelkezik az e rendeletben meghatározott saját forrással.

(3) A nyertes pályázó az elnyert támogatást a keretpályázatban feltüntetett projektcélok kivitelezésére fordított költségekre használhatja fel.

(4) A pályázó kérelmére az elnyert támogatás 25%-áig utólagos elszámolással előleg folyósítható. Előleg igénybevétele esetén a támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a kedvezményezett számlákkal igazoltan elszámolt az előleggel és a saját forrás ütemezés szerinti összegét számlával igazoltan felhasználta.

(5) A kedvezményezett az éves tevékenységéről készült beszámolót legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-ig köteles a minisztériumnak megküldeni.

(6) Az előirányzatból a minisztérium az előirányzat céljával összhangban álló beszerzéseket valósíthat meg.

(7) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott célra tudományos kutatásokra és tanulmányok elkészítésére, konferenciák, műhelytalálkozók szervezésére is nyújtható támogatás azzal, hogy e támogatásokra a határon túli támogatások eltérő szabályozásának rendjéről szóló 84/2005. (V. 2.) Korm. rendelet is megfelelően alkalmazandó. A támogatás nyújtása külön pályázati felhívás közzététele nélkül történik. Amennyiben a támogatás nyújtása közvetlenül a külföldi kedvezményezett részére történik, e rendelet saját forrásra vonatkozó rendelkezéseitől el lehet térni. Támogatás olyan civil szervezet számára is nyújtható, amelyet a bíróság 2006. január elsejét követően vett nyilvántartásba. Támogatás oly módon is nyújtható, hogy a minisztérium a beszerzést közvetlenül a kedvezményezett javára, illetve az általa lebonyolítandó program elősegítése érdekében valósítja meg.

Lakossági EU tájékoztatási feladatok

31. §

(1) Az előirányzat célja, hogy hozzájáruljon a magyar állampolgárok uniós ismereteinek bővítéséhez, az érzelmi kötődés kialakításához, a társadalmi párbeszéd elősegítéséhez, a helyi közösségek európai uniós tapasztalatainak, véleményének megismeréséhez.

(2) Az előirányzatból - az előirányzat céljával összhangban - az alábbi jogcímeken vissza nem térítendő támogatás nyújtható, illetve valósítható meg beszerzés, teljesíthető egyéb kifizetés:

a) "Euvonal" Telefonos Tájékoztató Szolgálat és Honlap működtetése és kapcsolódó szolgáltatásai költségeinek fedezése,

b) EU projektek és programok megvalósítása,

c) európai uniós kiadványok és az Európai Tükör megjelentetése,

d) az Igazgatási Partnerségi Megállapodás megvalósításához kapcsolódó költségek fedezése,

e) EU-kommunikációs projektek, konferenciák szervezése, tanulmányi, művészeti versenyek,

f) a hazai és nemzetközi EU-kommunikációs hálózatok képzése,

g) a hazai EU-kommunikációs hálózatokkal történő együttműködés, új budapesti információs hálózat létrehozása,

h) az iskolai európai uniós oktatás fejlesztése projektek, képzések útján,

i) a Kultúrák Közötti Párbeszéd 2008-as európai évének alkalmából és ahhoz kapcsolódóan szervezett eseményekben történő együttműködés, így különösen művészeti versenyek támogatása.

(3) A támogatás nyújtása külön pályázati felhívás közzététele nélkül történik a (2) bekezdés b), e), g) és i) pontjaiban meghatározott esetekben.

(4) Saját forrás nélkül nyújtható támogatás a (2) bekezdés b), g) és i) pontjaiban meghatározott esetekben.

Demokratikus átalakulás elősegítése

32. §

(1) Az előirányzat célja a demokratikus átalakulás elősegítése érdekében közvetlen vagy civil szervezeteken keresztül megvalósuló támogatás nyújtása

a) szakmai továbbképzésekhez, tudományos konferenciák szervezéséhez, a demokratikus átalakulást bemutató filmek, segédanyagok, könyvek, kiadványok megszerkesztéséhez, terjesztéséhez;

b) a demokratikus átalakulás előtt álló vagy annak folyamatában lévő államok demokratikus átalakulásának elősegítéséhez, elsősorban diplomáciai vagy civil tevékenységének, intézményi hátterének támogatásával, működési feltételei megteremtéséhez való hozzájárulással.

(2) A támogatás nyújtása külön pályázati felhívás közzététele nélkül történik.

(3) Amennyiben a támogatás nyújtása közvetlenül a külföldi kedvezményezett részére történik, e rendelet saját forrásra és előlegre vonatkozó rendelkezéseitől el lehet térni, támogatás saját forrás hiányában is folyósítható, valamint a támogatás folyósítása a teljesítést megelőzően, utólagos elszámolási kötelezettséggel is történhet.

(4) Az előirányzatból a minisztérium az előirányzat céljával összhangban álló beszerzéseket valósíthat meg. Támogatás oly módon is nyújtható, hogy a minisztérium a beszerzést közvetlenül a kedvezményezett javára valósítja meg.

Záró rendelkezések

33. §

(1) E rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg a Külügyminisztérium fejezetnél az egyes fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának, ellenőrzésének szabályairól szóló 1/2007. (III. 29.) KüM rendelet és a Külügyminisztérium fejezetnél az egyes fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának, ellenőrzésének szabályairól szóló 1/2007. (III. 29.) KüM rendelet módosításáról szóló 3/2007. (VIII. 14.) KüM rendelet hatályát veszti.

(2) E rendelet 7. § i) pontja 2008. április 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejűleg a 4. §, valamint a 7. § g) pontjának 12. alpontja hatályát veszti azzal, hogy azokat a 2008. április 1-jéig közzétett pályázati felhívások alapján benyújtott, valamint a pályázati felhívás közzététele hiányában 2008. április 1-jéig benyújtott pályázatokra alkalmazni kell.

Dr. Göncz Kinga s. k.,

külügyminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 2/2008. (IX. 16.) KüM rendelet 1. §-a. Hatályos 2008.09.24.

[2] Hatályon kívül helyezte e rendelet 33. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2008.04.01.

[3] Hatályon kívül helyezte e rendelet 33. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2008.04.01.

[4] Megállapította a 2/2008. (IX. 16.) KüM rendelet 2. §-a. Hatályos 2008.09.24.

[5] Megállapította a 2/2008. (IX. 16.) KüM rendelet 3. §-a. Hatályos 2008.09.24.

[6] Megállapította a 2/2008. (IX. 16.) KüM rendelet 4. §-a. Hatályos 2008.09.24.

Tartalomjegyzék