50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet
a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról
A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § f) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § E rendelet alkalmazásában
a) értékesítői hődíj: a távhőszolgáltató által ténylegesen igénybe vett hőmennyiség után fizetendő, Ft/GJ-ban kifejezett díj,
b)[1] értékesítői alapdíj: a távhőszolgáltató által az értékesítőnek fizetendő Ft/hó mértékegységben kifejezett díj,
c) távhővásárlási szerződés: a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) szerinti értékesítő és a távhőszolgáltató közötti, távhővásárlásra irányuló szerződés,
d) végfelhasználó: a Tszt. szerinti lakossági felhasználó, díjfizető vagy külön kezelt intézmény.
2. § (1)[2] A távhőszolgáltató az értékesítő részére a távhő és a távhőtermeléssel összefüggő szolgáltatások - keringtetés, pótvíz biztosítása, vegyszerezés és vízlágyítás - ellenértékeként
a)[3] értékesítői alapdíjat és értékesítői hődíjat, vagy
b) értékesítői hődíjat
(a továbbiakban együtt: értékesítői díjak) fizet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti díjtételeken kívül más díjtételeket az értékesítő nem alkalmazhat.
(3)[4] Az értékesítők megnevezését és az egyes értékesítőkhöz kapcsolódó értékesítői díjakat az 1. melléklet tartalmazza.
(3a)[5] Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen a táblázat B oszlopa szerinti értékesítő
a) helyébe azonos hőtermelési technológiát alkalmazó új értékesítő lép, akkor az új értékesítő a korábban megállapított értékesítői díjakat alkalmazza,
b) cégneve - a működési engedélye engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül - megváltozik, akkor a névváltozással érintett értékesítőnek a megállapított értékesítői díjak megmaradnak.
(3b)[6] Ha az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti településen olyan értékesítő kezdi meg jogszerűen az értékesítői díjra jogosító tevékenységét, amely nem tartozik a (3a) bekezdés hatálya alá, akkor az új értékesítő legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat A oszlopa szerinti energiahordozón alapuló hőtermelésre vonatkozó B oszlop szerinti értékesítői hődíjat alkalmazhatja. Ha az értékesítő az adott hónapban nem csak egyfajta energiahordozót használ, akkor legfeljebb az 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázatban szereplő díjaknak a felhasznált energiahordozók mennyiségével súlyozott átlaga szerinti hődíjat alkalmazhatja.
(4)[7] Az értékesítői alapdíj és az értékesítői hődíj külön-külön legmagasabb hatósági árak.
(5)[8] Az 1. és 4. mellékletben szereplő díjak nem tartalmazzák az általános forgalmi adót.
3. §[9] (1)[10] A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az érintett ellátási területen működő távhőszolgáltató, az ellátási területen a korábbi távhőszolgáltató helyett működő új távhőszolgáltató vagy cégnevét a távhőszolgáltatói működési engedélyének az engedélyesi tevékenységet érintő tartalmának módosulása nélkül megváltoztató távhőszolgáltató (e § alkalmazásában a továbbiakban: ellátási területen működő távhőszolgáltató) részére a 4. melléklet szerinti - legmagasabb hatósági árnak minősülő - fogyasztás alapú önköltségi hődíjat fizeti.
(1a)[11] A külön kezelt intézmény a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére - az (1) bekezdésben meghatározott önköltségi hődíjon felül - egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjként legfeljebb a 2011. március 31-én az érintett ellátási területen érvényes, általános forgalmi adót nem tartalmazó díjaknál 4,2 százalékkal magasabb mértékű - legmagasabb hatósági árnak minősülő - díjat fizeti.
(1b)[12] Ha az ellátási területen működő távhőszolgáltató ellátási területén 2011. március 31-én nem volt külön kezelt intézmény, akkor az új csatlakozó külön kezelt intézmény az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére - az (1) bekezdés szerinti önköltségi hődíjon felül - legfeljebb a (2) bekezdés szerinti lakossági felhasználóra és lakossági díjfizetőre irányadó alapdíjnál 30 százalékkal magasabb összegű - legmagasabb hatósági árnak minősülő - alapdíjat fizeti.
(2)[13] A lakossági felhasználó és a lakossági díjfizető a távhőszolgáltatásért az ellátási területen működő távhőszolgáltató részére a 2014. szeptember 30. napján érvényes szolgáltatási díjnál 3,3 százalékkal alacsonyabb összegű - legmagasabb hatósági árnak minősülő - szolgáltatási díjat köteles fizetni.
4. §[14] A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a Tszt. szerinti árelőkészítést a 2. melléklet szerinti módszertan alapján végzi.
5. §[15] (1)[16] Az 1. mellékletben meghatározott értékesítő, valamint távhőszolgáltató tárgyévi auditált számviteli törvény szerinti beszámolójában szereplő, a távhőtermelési és távhőszolgáltatási tevékenységéből származó adózás előtti eredménye nem haladhatja meg a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján az ezen tevékenységekre vonatkozó,
a) 2024. december 31. napjáig üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a bruttó,
b) 2024. december 31. napját követően üzembe helyezett eszközök vonatkozásában a könyv szerinti
eszközérték és a nyereségtényező szorzatának mértékét (a továbbiakban: nyereségkorlát).
(1a)[17] Azon értékesítő esetében, ahol a hőt - részben vagy kizárólag - villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítják elő, és a megtermelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, a nyereségkorlát meghatározása során a bruttó eszközértékbe bele kell számítani a tárgyévet megelőző év december 31-i, az auditált számviteli szétválasztás alapján a kapcsolt villamosenergia-termelési tevékenységre vonatkozó bruttó eszközértéket is.
(2)[18] A nyereségtényező
a) azon értékesítő esetében, amely 2011. március 31. és 2024. december 31. napja között a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyezett, illetve üzembe helyez: 4,5%;
b) azon értékesítő esetében, amely 2024. december 31. napját követően a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrást hasznosító vagy a nagy hatásfokú, hasznos hőenergiával kapcsoltan termelt villamos energia és a hasznos hő mennyisége megállapításának számítási módjáról szóló miniszteri rendelet szerinti nagy hatásfokú kapcsolt energiatermelés követelményeinek megfelelő távhőtermelő létesítményt üzembe helyez, és annak eszközeit külön eszközkartonokon tartja nyilván, az Államadósság Kezelő Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság által közzétett 10 és 15 éves névleges futamidejű állampapírok tárgyév március hónap utolsó munkanapján közzétett referenciahozam számtani átlagának 2,5 százalékponttal növelt értéke az alábbi feltételek szerint:
ba) ha az így számított érték nem éri el a 4,5%-ot, a nyereségtényező 4,5%;
bb) ha az így számított érték meghaladja a 9%-ot, a nyereségtényező 9%;
c) az a) és b) pont alá nem tartozó értékesítő esetében: 2,0%;
d) azon távhőszolgáltató esetében, amely 2024. december 31. napját követően a Hivatal által 2024. december 31-ig kiadott kritériumoknak megfelelő energiahatékonyságot növelő vagy a távhőszolgáltatás költségeit csökkentő beruházást hajt végre, a beruházás lezárását követően a fejlesztésben érintett eszközökre 4,25%;
e) a d) pont alá nem tartozó távhőszolgáltató esetében: 2,0%.
(3)[19] Az értékesítő és a távhőszolgáltató köteles a nyereségkorlát feletti eredményét a távhőtermelés és távhőszolgáltatás energiahatékonyságát növelő, vagy költségének csökkentése érdekében felmerülő beruházásra fordítani a nyereségkorlát feletti eredmény keletkezését követő három éven belül, amely beruházás megvalósulását a Hivatal ellenőrzi.
(4) Ha a Hivatal az ellenőrzés során azt állapítja meg, hogy a (3) bekezdés szerinti beruházás nem, vagy csak részben valósult meg, akkor a nyereségkorlát feletti eredmény beruházásra fel nem használt mértékét a soron következő árelőkészítés során mint indokolt költséget csökkentő tételt veszi figyelembe.
5/A. §[20] (1) Azon hőtermelő, amely kizárólag a távhőtermelési vagy villamosenergia-termelési célú ipari folyamattól eltérő ipari folyamatból származó hulladékhőből állítja elő a távhőt, a 3. melléklet szerinti legmagasabb árnak tekintendő árral megegyező vagy az alatti szerződéses árat a közvetlenül a távhőszolgáltatóval kötött szerződésében jogosult alkalmazni, a Hivatal erre vonatkozó jóváhagyása esetén.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hőtermelő mentesül az 5. § (1) bekezdése szerinti nyereségkorlát alkalmazása alól.
6. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(3) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2011. október 1. napján lép hatályba.
(2)[21]
(3)[22] Az 5. § 2012. január 1-jén lép hatályba.
(4)[23] A Hivatal az 5. § (3) bekezdés szerinti ellenőrzést első alkalommal a 2012. évre vonatkozóan készített számviteli törvény szerinti beszámoló tekintetében folytatja le.
(5)[24] Az egyes energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelettel megállapított 5. § nyereségkorlátra vonatkozó rendelkezései első alkalommal a 2015. évben keletkezett nyereségkorlát feletti eredmények tekintetében alkalmazandóak.
7. §[25] E rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 3. §-ával megállapított
a) 1. melléklete szerinti táblázat E:7, E:53 és E:54 mezőjében, továbbá
b) 4. melléklete szerinti táblázat C:6, C:7 és C:53 mezőjében
foglaltakat a 2023/2024. gázév mint elszámolási időszak tekintetében kell alkalmazni.
8. §[26]
9. §[27] A távhőszolgáltató e rendeletnek a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árának, valamint a lakossági felhasználónak és a külön kezelt intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás díjának megállapításáról szóló 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelet és a távhőszolgáltatási támogatásról szóló 51/2011. (IX. 30.) NFM rendelet módosításáról szóló 16/2024. (IX. 30.) EM rendelettel megállapított 3. § (1a) bekezdése hatálybalépését követően 2024. december 31-ig legfeljebb a 2024. szeptember 30-án alkalmazott, a 3. § (1) bekezdésében meghatározott önköltségi hődíjon felüli egyéb, nem fogyasztás alapján számított díjakat érvényesíthet legmagasabb hatósági árként.
Dr. Fellegi Tamás s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez[28]
1. Az értékesítői díjak
A | B | C | D | E | |
1. | Település | Értékesítő megnevezése | Vásárló szolgáltató neve | Értékesítői alapdíj | Értékesítői hődíj |
2. | Ft/hó | Ft/GJ | |||
3. | Ajka | Bakonyi Erőmű Zrt. | BAKONY-TÁVHŐ Kft. | 106 145 000 | 4 876 |
4. | Almásfüzitő | Energiabörze Power Kft. | ALFEN Kft. | 0 | 7 923 |
5. | Baja | Greenergy-Power Kft. | Baja Energetika Kft. | 0 | 6 315 |
6. | Bonyhád | Greenergy-Power Kft. | "FŰTŐMŰ" Kft. | 0 | 7 990 |
7. | Budapest | Alpiq Csepel Kft. - kombinált ciklusú erőmű | BKM Nonprofit Zrt. | 125 322 000 | 2 822 |
8. | Budapest | Alpiq Csepel Kft. - kazán | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 7 457 |
9. | Budapest | Budapesti Erőmű Zrt. - Kelenföldi Erőmű - 1117 Budapest, Budafoki út 52. | BKM Nonprofit Zrt. | 342 707 000 | 8 413 |
10. | Budapest | Budapesti Erőmű Zrt. - Kispesti Erőmű - 1184 Budapest, Nefelejcs utca 2. | BKM Nonprofit Zrt. | 238 670 000 | 8 329 |
11. | Budapest | Budapesti Erőmű Zrt. - Újpesti Erőmű - 1045 Budapest, Tó utca 7. | BKM Nonprofit Zrt. | 296 151 000 | 8 387 |
12. | Budapest | Készenléti Rendőrség | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 7 193 |
13. | Budapest | CHP-Erőmű Kft. | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 10 095 |
14. | Budapest | Greenergy-Power Kft. | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 8 456 |
15. | Budapest | MVM Balance Zrt. kapcsoltan és villamos kazánnal termelt hő | BKM Nonprofit Zrt. | 118 436 000 | 8 720 |
16. | Budapest | MVM Balance Zrt. póttüzeléssel termelt hő | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 7 838 |
17. | Budapest | MVM Balance Zrt. önálló tüzeléssel termelt hő | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 8 843 |
18. | Budapest | ALTEO-Therm Kft. | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 10 127 |
19. | Budapest | MOHU BUDAPEST Zrt. | BKM Nonprofit Zrt. | 0 | 1 133 |
20. | Budapest | OMNI Energy Kft. | GM Kőérberek 30 Kft. | 0 | 6 801 |
21. | Budaörs | Veolia Energia Magyarország Zrt. | BUDAÖRSHŐ Kft. | 0 | 7 363 |
22. | Csongrád | Csoterm Kft. | Csongrádi Közmű Kft. | 0 | 4 527 |
23. | Csorna | Greenergy-Power Kft. | Csornahő Kft. | 0 | 6 812 |
24. | Debrecen | Aquaticum Debrecen Kft. | Debreceni Hőszolgáltató Zrt. | 0 | 5 829 |
25. | Debrecen | Debreceni Vízmű Zrt. | Debreceni Hőszolgáltató Zrt. | 0 | 8 327 |
26. | Debrecen | Veolia Energia Magyarország Zrt. | Debreceni Hőszolgáltató Zrt. | 223 134 000 | 8 327 |
27. | Dombóvár | Veolia Energia Magyarország Zrt. | DOMBÓVÁRHŐ Kft. | 0 | 7 302 |
28. | Dorog | Veolia Energia Magyarország Zrt. | PROMTÁVHŐ Kft. | 15 071 000 | 8 963 |
29. | Dunakeszi | CHP-Erőmű Kft. | Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft. | 0 | 6 763 |
30. | Dunaújváros | ISD Power Energiatermelő és Szolgáltató Kft. | DVG Zrt. | 0 | 1 401 |
31. | Dunaújváros | Greenergy Távhő Kft. | DVG Zrt. | 140 881 000 | 7 151 |
32. | Eger | CHP-Erőmű Kft. | EVAT Zrt. | 0 | 7 277 |
33. | Érd | Veolia Energia Magyarország Zrt. | ÉRD-TÁVHŐ Kft. | 0 | 7 023 |
34. | Esztergom | Veolia Energia Magyarország Zrt. | PROMTÁVHŐ Kft. | 24 926 000 | 8 963 |
35. | Gödöllő | Veolia Energia Magyarország Zrt. | Gödöllői Távhő Kft. | 0 | 7 120 |
36. | Gyöngyös | Veolia Energia Magyarország Zrt. | Városgondozási Zrt. | 0 | 7 091 |
37. | Győr | Arrabona Koncessziós Kft. | GYŐR-SZOL Zrt. | 289 215 000 | 957 |
38. | Győr | ALTEO-Therm Kft. | GYŐR-SZOL Zrt. | 287 000 | 6 481 |
39. | Hajdúnánás | CHP-Erőmű Kft. | NÁNÁSHŐ Kft. | 0 | 7 986 |
40. | Hajdúszoboszló | Veolia Energia Magyarország Zrt. | Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt. | 0 | 7 529 |
41. | Kaposvár | E.ON Energiatermelő Kft. | Kaposvári Vagyonkezelő Zrt. | 0 | 4 107 |
42. | Kaposvár | OMNI Energy Kft. | Kaposvári Vagyonkezelő Zrt. | 0 | 4 107 |
43. | Kazincbarcika | ALTEO-Therm Kft. | Barcika Szolg Kft. | 68 856 000 | 8 193 |
44. | Kiskunhalas | Halas-T Kft. | Halasi Városgazda Zrt. | 11 534 000 | 7 936 |
45. | Kiskunfélegyháza | Greenergy-Power Kft. | Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft. | 0 | 8 417 |
46. | Körmend | Greenergy-Power Kft. | RÉGIÓHŐ Kft. | 0 | 6 230 |
47. | Makó | Materm Hőszolgáltató, Befektető Kft. | Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. | 0 | 5 562 |
48. | Mátészalka | Veolia Energia Magyarország Zrt. | SZALKATÁVHŐ Kft. | 0 | 7 128 |
49. | Mátészalka | Geotherm FIRE Kft. | SZALKATÁVHŐ Kft. | 0 | 7 094 |
50. | Miskolc | Miskolci Geotermia Kft. | MIHŐ Kft. | 154 956 000 | 881 |
51. | Miskolc | Kuala Kft. | MIHŐ Kft. | 154 956 000 | 881 |
52. | Miskolc | MVM MIFŰ Kft. - Hold u. hrsz. 23358/9 és Tatár u. 29/a. hrsz. 23358/8 | MIHŐ Kft. | 92 714 000 | 8 760 |
53. | Miskolc | MVM Balance Zrt. - Miskolc, Bánki Donát u. 17. | MIHŐ Kft. | 0 | 7 643 |
54. | Miskolc | OMNI Energy Kft. | MIHŐ Kft. | 0 | 7 643 |
55. | Mohács | Veolia Energia Magyarország Zrt. | MOHÁCS-HŐ Kft. | 0 | 7 049 |
56. | Mohács | BIOENERGY-Duna Befektető és Szolgáltató Kft. | MOHÁCS-HŐ Kft. | 0 | 6 372 |
57. | Mosonmagyaróvár | Geotherm Hungary Kft. | Városüzemeltető Kft. | 0 | 7 772 |
58. | Mosonmagyaróvár | MESZ Mosonmagyaróvár Kft. | Városüzemeltető Kft. | 29 147 000 | 8 640 |
59. | Nagykőrös | Greenergy-Power Kft. | KÖVA-KOM Nonprofit Zrt. | 0 | 5 492 |
60. | Nyíregyháza | Veolia Energia Magyarország Zrt. | NYÍRTÁVHŐ Kft. | 130 899 000 | 8 373 |
61. | Ózd | ALTEO-Therm Kft. | Ózdi Távhő Kft. | 0 | 7 448 |
62. | Paks | MVM Paksi Atomerőmű Zrt. | Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. | 4 895 000 | 929 |
63. | Pécs | Pannon Hőerőmű Zrt. | PÉTÁV Kft. | 220 210 000 | 5 731 |
64. | Pétfürdő | EQUANS Magyarország Kft. | "PÉTKOMM" Kft. | 6 530 000 | 6 714 |
65. | Püspökladány | Greenergy-Power Kft. | Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft. | 0 | 8 050 |
66. | Salgótarján | CHP-Erőmű Kft. - kapcsolt | Salgó Vagyon Kft. | 0 | 6 970 |
67. | Salgótarján | CHP-Erőmű Kft. - kazán | Salgó Vagyon Kft. | 0 | 4 345 |
68. | Sárbogárd | MÖVIT Villamosenergiatermelő Zrt. | EQUANS Sárbogárdi Kft. | 0 | 7 263 |
69. | Sárospatak | Greenergy-Power Kft. | Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft. | 0 | 8 526 |
70. | Sárvár | Greenergy-Power Kft. | Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft. | 0 | 7 758 |
71. | Sátoraljaújhely | Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház | EQUANS Magyarország Kft. | 0 | 7 709 |
72. | Siklós | CHP-ERŐMŰ Kft. | SIKLÓS-HŐ Kft. | 0 | 7 407 |
73. | Siófok | EQUANS Magyarország Kft. | Termofok-Sió Kft. | 11 698 000 | 6 871 |
74. | Sopron | Veolia Energia Magyarország Zrt. | SOPRON Holding Zrt. | 19 568 000 | 6 865 |
75. | Sopron | ALTEO-Therm Kft. | SOPRON Holding Zrt. | 21 067 000 | 7 595 |
76. | Százhalombatta | Veolia Energia Magyarország Zrt. | "SZÁKOM" Nonprofit Kft. | 31 019 000 | 8 037 |
77. | Szentlőrinc | Szentlőrinci Geotermia Kft. | Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft. | 9 925 000 | 304 |
78. | Szeged | Geo Hőterm Kft. | Szegedi Távfűtő Kft. | 0 | 6 595 |
79. | Szeged | OMNI Energy Kft. | Szegedi Távfűtő Kft. | 0 | 7 636 |
80. | Szeged | Veolia Energia Magyarország Zrt. | Szegedi Távfűtő Kft. | 0 | 7 636 |
81. | Szigetszentmiklós | Greenergy-Power Kft. | "Aries" Nonprofit Kft. | 0 | 7 222 |
82. | Szigetvár | Szigetvári Gyógyfürdő Kft. | Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. | 0 | 241 |
83. | Szigetvár | Voltrack Heat Kft. | Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. | 0 | 1 976 |
84. | Szombathely | Szombathelyi Erőmű Zrt. | Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. | 0 | 7 466 |
85. | Szombathely | OMNI Energy Kft. | Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. | 0 | 7 466 |
86. | Tapolca | Energiabörze Power Kft. | Városgazdálkodási Kft. | 0 | 7 508 |
87. | Tatabánya | Energiabörze Power Kft. | T-Szol Zrt. | 0 | 3 617 |
88. | Tatabánya | Tatabánya Erőmű Kft. | T-Szol Zrt. | 309 038 000 | 3 617 |
89. | Tiszaújváros | ALTEO-Therm Kft. | TiszaSzolg 2004 Kft. | 51 031 000 | 8 315 |
90. | Vác | Veolia Energia Magyarország Zrt. | Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft. | 0 | 7 362 |
91. | Vác | Greenergy-Power Kft. | Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft. | 0 | 7 362 |
92. | Vasvár | Vasi Triász Kft. | RÉGIÓHŐ Kft. | 0 | 3 266 |
93. | Várpalota | Várpalotai Kiserőmű Kft. | Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft. | 0 | 7 414 |
94. | Veszprém | Greenergy-Power Kft. | "VKSZ" Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. | 0 | 7 345 |
2. A 2. § (3b) bekezdése alá tartozó értékesítők értékesítői díjai
A | B | |
1. | Értékesítő által felhasznált energiahordozó | Értékesítői hődíj |
2. | Ft/GJ | |
3. | Földgáz | 7 000 |
4. | Biomassza | 4 000 |
5. | Geotermikus | 6 000 |
6. | Települési szilárd hulladék | 1 133 |
7. | Villamos energia | 1 976 |
8. | Egyéb | 3 000 |
2. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez[29]
Az indokolt költségek figyelembevételének módszertana a távhőtermelők és távhőszolgáltatók vonatkozásában
1. A költségek és az eszközérték figyelembevételének általános elvei
1.1. Indokolt költség és eszközérték
a) az összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló költségek és eszközértékek,
b) a dokumentumokkal (például szerződés) alátámaszthatóan az a) pontban foglaltakhoz képest a tárgyévben kivételesen felmerülő (szükségessé váló) éves költség/ráfordítás, vagy
c) a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó, auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott költségek.
1.2. A távhő díját a megállapításának alapját képező indokolt éves költség összegéből és a tárgyévre előre jelzett, értékesítésre kerülő éves hőmennyiségből levezetve kell kimutatni.
1.3. A legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében a legkisebb hőtermelői költséget jelentő hőelőállítást kell alapul venni, a kapacitások hatékony allokálásának és helyettesíthetőségének szempontja mellett.
1.4. Azon értékesítő vagy távhőtermelő esetében, amely a hőt - részben vagy kizárólag - villamosenergia-termeléssel kapcsoltan állítja elő, és az általa termelt villamos energia támogatott áron kötelező átvétel alá esik, az ebből eredő árbevételét a Hivatal a távhőtermelés negatív költségeként figyelembe veszi.
2. Egyes árképző elemek (költségelemek) figyelembevételének módja
2.1. Működési költségek
2.1.1. Földgáz költségek
Az anyagjellegű költségeken belül a földgáz alapú tüzelőanyag-költséget vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében egységesen a Hivatal által előzetesen meghirdetett referencia költségszinten, vagy minden távhőtermelői engedélyes esetében azon az értéken (a hozzá tartozó mennyiséggel együtt) kell figyelembe venni, amellyel az árelőkészítést megalapozó adatszolgáltatásban az engedélyes ezt megadta, de a Hivatal jogosult egységes felső korlát (cap) alkalmazására, és vizsgálhatja, hogy milyen piaci versenyeztetés mellett alakult ki az elismerendő ár.[30]
2.1.2. A nem földgáz alapú (tüzelőolaj, megújuló energiaforrás stb.) hőtermelés esetén a tüzelőanyag-költség egyedi vizsgálat alapján kerül figyelembevételre.
2.1.3. A hőtermelési üzem folyamatos biztonságos fenntartását szolgáló állandó költségeket összehasonlító gazdasági elemzéseken nyugvó fajlagosított értékek alapján, vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatásában szereplő adatok vizsgálata alapján meghatározott értékben kell figyelembe venni indokolt költségként.
2.1.4. Az igénybe vett szolgáltatások - különös tekintettel a tevékenység folytatásához nélkülözhetetlen feladatok kiszervezésére, a tanácsadási díjakra, kapcsolt vállalkozásokkal kötött szerződésekre - csak egyedi vizsgálat alapján minősülhetnek külön is elismerendő indokolt költségeknek.
2.1.5. Pénzügyi ráfordítás, hiteltörlesztés
A pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés - az alkalmazott finanszírozási megoldástól függetlenül - a 3. pont szerinti egyedi vizsgálat alapján ismerhető el indokolt költségként.
2.2. Értékcsökkenés
2.2.1. Az értékcsökkenést vagy a vállalkozás tárgyévet megelőző évre vonatkozó auditált eredménykimutatása alapján, vagy összehasonlító gazdasági elemzéseken alapuló, az eszközök hosszú távú folyamatos működőképesen tartása érdekében felmerülő mértékben kell figyelembe venni.
2.2.2. Az értékcsökkenést a 3. pont szerint kell figyelembe venni abban az esetben, ha az egyedi vizsgálat eredményeként a pénzügyi ráfordítás valamint a hiteltörlesztés elismert költségnek tekintendő.
2.3. Megtérülés
2.3.1. Megtérülésként az 1. pont alapján figyelembe vett bruttó eszközérték és az 5. § (2) bekezdésében meghatározott nyereségtényező szorzatát kell elismerni indokolt költségként.
2.4. Támogatások
2.4.1. A beruházások vissza nem térítendő támogatásból finanszírozott részére sem a 2.2. pont szerinti értékcsökkenés, sem a 2.3. pont szerinti megtérülés nem vehető figyelembe.
2.4.2. A visszatérítendő támogatás a pénzügyi ráfordításokkal és a hiteltörlesztéssel azonos módon kezelve, a 3. pont szerinti vizsgálat pozitív eredménye esetén ismerhető el indokolt költségként.
3. Egyedi vizsgálat
A Hivatal azon beruházás esetében ismerheti el a beruházási hitel- valamint a visszatérítendő támogatás kamatát és törlesztő részletét indokolt költségként, amely teljesíti azt a feltételt, miszerint a beruházás számított tőkeköltségeként jelentkező elismert költségtöbblet kisebb, mint a beruházás eredményeként fellépő költségmegtakarítás.
A Hivatal az egyedi vizsgálata során a beruházás számított tőkeköltsége részeként a hitel éves tőketörlesztését és kamatát, a visszatérítendő támogatás éves törlesztő részletét és esetlegesen felszámított kamatát, a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részére számított értékcsökkenésének összegét, valamint szintén a beruházás sajáttőkéből finanszírozott részén alapuló - a 2.3. pont szerint számított - megtérülés összegét hasonlítja össze a beruházás eredményeként felmerülő költségcsökkenéssel. A Hivatal azt is vizsgálja, hogy a beruházás összértéke, továbbá a hitel kamata megfelel-e a legkisebb költség elvének, összhangban van-e az aktuális piaci viszonyokkal, és a számított tőkeköltség megállapítása során csak az ezen követelményeknek megfelelő beruházási értéket és hitelkamatot fogadja el.
Abban az esetben, ha a beruházás hatására bekövetkező költségcsökkenés mértéke a beruházás számított tőkeköltségének összegét meghaladja, akkor a Hivatal a beruházás számított tőkeköltségét indokolt költségként elismeri.
3. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez[31]
Az 5/A. § szerinti értékesítőre vonatkozó legmagasabb hatósági ár:
Teljesítménydíj (Ft/MW/Év) | Hődíj (Ft/GJ) |
0 | 2000 |
4. melléklet az 50/2011. (IX. 30.) NFM rendelethez[32]
A Külön Kezelt Intézményeknek értékesített távhő hődíja
A | B | C | |
1. | Település | Távhőszolgáltató | A településen a külön kezelt intézmények által fizetendő hődíj (Ft/GJ) |
2. | Ajka | BAKONY-TÁVHŐ Kft. | 5 838 |
3. | Ajka | Bakonyi Erőmű Zrt. | 4 876 |
4. | Algyő | Veolia Energia Magyarország Zrt. | 8 098 |
5. | Almásfüzitő | ALFEN Kft. | 10 908 |
6. | Baj | T-Szol Zrt. | 7 498 |
7. | Baja | Baja Energetika Kft. | 9 717 |
8. | Balatonfüred | FÜREDHŐ Kft. | 6 830 |
9. | Berettyóújfalu | HERPÁLY Vagyonkezelő Kft. | 7 344 |
10. | Bokod | MVM OTSZ Zrt. | 8 752 |
11. | Bonyhád | "FŰTŐMŰ" Kft. | 7 800 |
12. | Budaörs | BUDAÖRSHŐ Kft. | 7 817 |
13. | Budapest | Csepeli Erőmű Kft. | 0 |
14. | Budapest | Veolia Energia Magyarország Zrt. | 8 088 |
15. | Budapest | BKM Nonprofit Zrt. | 8 274 |
16. | Budapest | GM Kőérberek 30 Kft. | 6 633 |
17. | Cegléd | Veolia Energia Magyarország Zrt. | 8 182 |
18. | Celldömölk | Cellhő Kft. | 8 612 |
19. | Cserkeszőlő | Cserkeszőlő Fürdő és Gyógyászati Központ | 2 622 |
20. | Csongrád | Csongrádi Közmű Kft. | 4 819 |
21. | Csorna | Csornahő Kft. | 9 348 |
22. | Debrecen | Debreceni Hőszolgáltató Zrt. | 9 468 |
23. | Dombóvár | DOMBÓVÁRHŐ Kft. | 7 952 |
24. | Dorog | PROMTÁVHŐ Kft. | 10 828 |
25. | Dunakeszi | Dunakeszi Közüzemi Nonprofit Kft. | 7 669 |
26. | Dunaújváros | DVG Zrt. | 9 289 |
27. | Eger | EVAT Zrt. | 8 881 |
28. | Érd | ÉRD-TÁVHŐ Kft. | 7 188 |
29. | Esztergom | PROMTÁVHŐ Kft. | 12 565 |
30. | Gödöllő | Gödöllői Távhő Kft. | 7 950 |
31. | Gyöngyös | Városgondozási Zrt. | 7 615 |
32. | Győr | GYŐR-SZOL Zrt. | 4 526 |
33. | Hajdúböszörmény | Hajdúböszörményi Városgazdálkodási Nonprofit Kft. | 8 803 |
34. | Hajdúnánás | NÁNÁSHŐ Kft. | 8 714 |
35. | Hajdúszoboszló | Hajdúszoboszlói Nonprofit Zrt. | 8 975 |
36. | Hódmezővásárhely | Hódmezővásárhelyi Vagyonkezelő Zrt. | 4 102 |
37. | Inota | Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft. | 8 909 |
38. | Kaposvár | Kaposvári Vagyonkezelő Zrt. | 4 409 |
39. | Kapuvár | Kapuvári Hőszolgáltató Kft. | 8 556 |
40. | Kazincbarcika | Barcika Szolg Kft. | 9 382 |
41. | Kecskemét | Kecskeméti Termostar Hőszolgáltató Kft. | 5 919 |
42. | Keszthely | VÜZ Nonprofit Kft. | 7 784 |
43. | Kiskunfélegyháza | Félegyházi Fejlesztési Nonprofit Kft. | 7 999 |
44. | Kiskunhalas | Halasi Városgazda Zrt. | 9 468 |
45. | Kisvárda | KISVÁRDAI KÖZMŰ Kft. | 8 759 |
46. | Komárom | Komáromi Távhő Kft. | 8 241 |
47. | Komló | Komlói Fűtőerőmű Zrt. | 6 343 |
48. | Körmend | RÉGIÓHŐ Kft. | 6 451 |
49. | Kőszeg | EQUANS Magyarország Kft. | 7 779 |
50. | Makó | Makói Városgazdálkodási Nonprofit Kft. | 7 475 |
51. | Mátészalka | SZALKATÁVHŐ Kft. | 9 100 |
52. | Miskolc | MIHŐ Kft. | 4 421 |
53. | Mohács | MOHÁCS-HŐ Kft. | 6 793 |
54. | Mór | MÓRHŐ Kft. | 8 421 |
55. | Mosonmagyaróvár | Városüzemeltető Kft. | 9 124 |
56. | Nagyatád | EQUANS Magyarország Kft. | 5 516 |
57. | Nagykőrös | KÖVA-KOM Nonprofit Zrt. | 7 279 |
58. | Nyergesújfalu | DISTHERM Kft. | 8 324 |
59. | Nyírbátor | Nyírbátori Városfejlesztő és Működtető Kft. | 7 505 |
60. | Nyíregyháza | NYÍRTÁVHŐ Kft. | 10 088 |
61. | Nyíregyháza | Energocoop Kft. | 8 782 |
62. | Oroszlány | MVM OTSZ Zrt. | 10 147 |
63. | Ózd | Ózdi Távhő Kft. | 9 638 |
64. | Paks | Duna Center Therm Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. | 1 051 |
65. | Pécs | PÉTÁV Kft. | 6 817 |
66. | Pétfürdő | "PÉTKOMM" Kft. | 7 654 |
67. | Pornóapáti | Pornóapáti Vagyonhasznosító Kft. | 5 421 |
68. | Putnok | Putnoki Városgondnokság | 7 936 |
69. | Püspökladány | Püspökladányi Városüzemeltető és Gyógyfürdő Kft. | 8 140 |
70. | Salgótarján | Salgó Vagyon Kft. | 8 560 |
71. | Sárbogárd | EQUANS Sárbogárdi Kft. | 8 450 |
72. | Sárospatak | Patakhő Energiaszolgáltató Nonprofit Kft. | 8 047 |
73. | Sárvár | Sárvári Városgondnokság Nonprofit Kft. | 9 116 |
74. | Sátoraljaújhely | EQUANS Magyarország Kft. | 8 643 |
75. | Siklós | SIKLÓS-HŐ Kft. | 7 777 |
76. | Siófok | Termofok-Sió Kft. | 10 354 |
77. | Sopron | SOPRON Holding Zrt. | 8 325 |
78. | Szarvas | Szarvasi KOMÉP Városgazdálkodási Nonprofit Kft. | 2 979 |
79. | Százhalombatta | "SZÁKOM" Nonprofit Kft. | 9 274 |
80. | Szeged | Szegedi Távfűtő Kft. | 7 594 |
81. | Székesfehérvár | SZÉPHŐ Székesfehérvári Épületfenntartó és Hőszolgáltató Zrt. | 8 395 |
82. | Szekszárd | Szekszárdi Távhőszolgáltató Nonprofit Kft. | 8 666 |
83. | Szentendre | Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt. | 7 819 |
84. | Szentes | Szentes Városi Szolgáltató Kft. | 2 543 |
85. | Szentgotthárd | RÉGIÓHŐ Kft. | 7 306 |
86. | Szentlőrinc | Szentlőrinci Közüzemi Nonprofit Kft. | 5 253 |
87. | Szigetszentmiklós | "Aries" Nonprofit Kft. | 9 001 |
88. | Szigetvár | Szigetvári Távhő Szolgáltató Nonprofit Kft. | 7 347 |
89. | Szolnok | MVM OTSZ Zrt. | 8 908 |
90. | Szombathely | Szombathelyi Távhőszolgáltató Kft. | 8 722 |
91. | Tapolca | Városgazdálkodási Kft. | 8 428 |
92. | Tata | TATA ENERGIA Kft. | 5 352 |
93. | Tatabánya | T-Szol Zrt. | 4 222 |
94. | Tiszaújváros | TiszaSzolg 2004 Kft. | 9 447 |
95. | Vác | Váci Távhő Nonprofit Közhasznú Kft. | 7 596 |
96. | Várpalota | Várpalotai Közszolgáltató Nonprofit Kft. | 10 650 |
97. | Vasvár | RÉGIÓHŐ Kft. | 4 782 |
98. | Veszprém | "VKSZ" Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. | 8 768 |
99. | Záhony | Záhonyi HŐTÁV Nonprofit Kft. | 8 269 |
100. | Zirc | Veolia Energia Magyarország Zrt. | 9 016 |
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 1. §-a. Hatályos 2017.10.01.
[2] Megállapította a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2011.12.01.
[3] Módosította a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § a) pontja. Hatályos 2017.10.01.
[4] Módosította a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2011.12.01.
[5] Beiktatta az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 1. §-a. Hatályos 2024.01.12.
[6] Beiktatta az 1/2024. (I. 11.) EM rendelet 1. §-a. Hatályos 2024.01.12.
[7] Módosította a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § b) pontja. Hatályos 2017.10.01.
[8] Módosította a 20/2022. (IX. 30.) TIM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2022.10.01.
[9] Megállapította a 78/2012. (XII. 22.) NFM rendelet 44. § - a. Hatályos 2013.01.01.
[10] Megállapította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[11] Beiktatta a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[12] Beiktatta a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[13] Megállapította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[14] Módosította a 37/2015. (VI. 30.) NFM rendelet 21. §-a. Hatályos 2015.07.01.
[15] Megállapította a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2016.01.01.
[16] Megállapította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[17] Beiktatta a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[18] Megállapította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[19] Módosította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.01.
[20] Beiktatta az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 6. §-a. Hatályos 2015.10.01.
[21] Hatályon kívül helyezte a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2011.11.30.
[22] Módosította a 66/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2011.11.30.
[23] Módosította a 38/2017. (IX. 29.) NFM rendelet 3. § d) pontja. Hatályos 2017.10.01.
[24] Beiktatta a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 5. §-a. Hatályos 2016.01.01.
[25] Beiktatta a 22/2023. (X. 13.) EM rendelet 1. §-a. Hatályos 2023.10.14.
[26] Hatályon kívül helyezte a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 6. §-a. Hatálytalan 2024.10.01.
[27] Beiktatta a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 3. §-a. Hatályos 2024.10.01.
[28] Megállapította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 4. § (1) bekezdése (lásd: 1. melléklet). Hatályos 2024.10.01.
[29] Megállapította a 76/2015. (XII. 29.) NFM rendelet 6. § (2) bekezdése (lásd 7. melléklet). Hatályos 2016.01.01.
[30] Módosította az 59/2017. (XII. 29.) NFM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2018.01.01.
[31] Beiktatta az 54/2015. (IX. 30.) NFM rendelet 7. § (3) bekezdése (lásd 11. melléklet). Hatályos 2015.10.01.
[32] Megállapította a 16/2024. (IX. 30.) EM rendelet 4. § (2) bekezdése (lásd: 2. melléklet). Hatályos 2024.10.01.