70/2016. (III. 31.) Korm. rendelet

a hulladékgazdálkodással összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról

A Kormány

a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 17. pontjában,

a 2. alcím tekintetében a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 6. pontjában,

a 3. alcím tekintetében a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 18. pontjában, kapott felhatalmazás alapján, valamint

a 4. alcím tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet módosítása

1. § A települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet 3. § (5) bekezdésében a "felmerülő költségeket a közszolgáltató" szövegrész helyébe a "hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj ezáltal meg nem fizetett összegét az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott szervezet" szöveg lép.

2. A hulladékgazdálkodási tervekre és a megelőzési programokra vonatkozó részletes szabályokról szóló 310/2013. (VIII. 16.) Korm. rendelet módosítása

2. § A hulladékgazdálkodási tervekre és a megelőzési programokra vonatkozó részletes szabályokról szóló 310/2013. (VIII. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. §-a a következő (4a)-(4d) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) A Koordináló szerv a hulladékgazdálkodási tervben, valamint a megelőzési programban foglaltakra a közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter útján észrevételt és javaslatot tehet.

(4b) Az OKTF NHI véleményezheti a Koordináló szerv közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter útján megküldött észrevételeit és javaslatait, amelyről a Koordináló szervet a beérkezést követően haladéktalanul, de legkésőbb 5 napon belül tájékoztatja.

(4c) A (4b) bekezdésben meghatározott véleményre a Koordináló szerv a beérkezést követően 10 napon belül észrevételeket és javaslatokat tehet, amelyekről a közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter útján tájékoztatja az OKTF NHI-t.

(4d) Az OKTF NHI a hulladékgazdálkodási tervben, valamint a megelőzési programban a (4a) és (4c) szerinti javaslatokat és észrevételeket átvezeti."

3. § Az R1.

1. 1. § (1) bekezdésében a "civil szervezetek, továbbá" szövegrész helyébe a "civil szervezetek, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 32/A. § (2) bekezdésében meghatározott állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásra létrehozott szervezet (a továbbiakban: Koordináló szerv), továbbá" szöveg,

2. 1. § (3) bekezdésében az "önkormányzatok és" szövegrész helyébe az "önkormányzatok, a közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter, a Koordináló szerv és" szöveg,

3. 2. §-ában a "környezetvédelemért felelős miniszternek megküldi" szövegrész helyébe a "környezetvédelemért felelős miniszternek a Koordináló szerv közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter útján megadott egyetértésével együtt megküldi" szöveg,

4. 1. melléklet 1. pontjában a "vízügyi hatóságot" szövegrész helyébe a "vízügyi hatóságot és a működési területével érintett vízügyi igazgatóságot" szöveg

lép.

3. A közszolgáltató kiválasztásáról és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésről szóló 317/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet módosítása

4. § A közszolgáltató kiválasztásáról és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésről szóló 317/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (6)-(12) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A felhívásban az ajánlatkérő előírja, hogy a közös ajánlattevők jelöljék meg maguk közül, akit - nyertességük esetén - az ajánlatkérő közszolgáltatónak tekint.

(6) A felhívásban hivatkozni kell arra, hogy az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben (a továbbiakban: OHKT) foglaltaknak megfelelően kell a közszolgáltatást ellátni.

(7) Az ajánlatkérő a közszolgáltató kiválasztása során szakmai ajánlatot kér be, amelyet a legjobb ár-érték arányt megjelenítő szempont vagy a legalacsonyabb költség értékelésére alkalmas részszempontok szerint vizsgál.

(8) A szakmai minőség értékelésére alkalmas részszempontnak minősül minden olyan értékelési részszempont, amely alkalmas arra, hogy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásának szakmai színvonalát javítsa. Az ajánlatkérő értékelési résszempontként veheti figyelembe különösen

a) a szerződés teljesítésében részt vevő személyi állomány szakmai szervezettségének mértékét (például a teljesítésbe bevont szakemberek átlagos létszáma, vezető szakemberek létszáma, állandó munkatársak létszáma, feladatkiosztás rendje, munkaszervezés, belső ellenőr, külső ellenőr alkalmazása),

b) az ajánlattevő személyi állományának képzettségét és tapasztalatát,

c) a munkavégzés értékelésére vonatkozó részszempontokat, ezen belül

ca) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátására vonatkozó módszer bemutatását,

cb) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás nyújtásához kapcsolódó környezetvédelmi, fenntarthatósági megoldásokat,

cc) az OHKT-ben az adott közszolgáltatási területre előírt minimumfeltételeken felüli plusz szolgáltatások nyújtását.

(9) Az ajánlati ár az értékelés során nem vehető nagyobb mértékben figyelembe, mint a többi értékelési szempont együttesen.

(10) Az ajánlati ár értékelési szempont keretében a szolgáltatási díjon felüli, az ajánlatkérő által a nyertes ajánlattevőnek fizetendő díjak értékelhetők.

(11) Az ajánlatkérő nem értékelheti a közszolgáltatási díj, valamint a szolgáltatási díj mértékét.

(12) A Kbt. 135. § (1) bekezdése szerinti teljesítésigazolás alatt az ajánlatkérő által a nyertes ajánlattevő részére kiadásra kerülő teljesítésigazolás értendő."

5. § Az R2. 2. § (3)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az ajánlatban meg kell jelölni a közszolgáltatás azon részét, amelyre vonatkozólag az ajánlattevő vagy a részvételre jelentkező harmadik személlyel kíván szerződést kötni, és meg kell jelölni ezen szerződésnek a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötésre kerülő szerződés értékéhez viszonyított mértékét, arányát, ha az meghaladja a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötésre kerülő szerződés nettó értékének 10 százalékát.

(4) Az ajánlatkérő a szakmai ajánlat keretében nem értékelhet olyan körülményt, amelyet a közbeszerzési eljárásban az alkalmasság körében feltételül szabott.

(5) Az ajánlatkérő az alkalmassági követelmények, vagy az értékelési szempontok között köteles legalább az (1) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott feltételekre kiterjedő előírást megfogalmazni."

6. § Az R2. 3. §-a a következő e) ponttal egészül ki:

(A nyertes ajánlattevőnek legkésőbb a közszolgáltatási szerződés hatálybalépésekor a következő feltételekkel kell rendelkeznie:)

"e) a Ht. 32/A. § (1) bekezdés f) pontja szerinti megfelelőségi véleménnyel."

7. § Az R2. 4. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

[A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés a Ht. 34. § (5) bekezdésében foglaltakon túlmenően a következőket tartalmazza:]

"f) az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott szervezet kijelöléséről, feladatköréről, az adatkezelés módjáról, valamint az adatszolgáltatási kötelezettségek részletes szabályairól szóló 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 4. § (1)-(3) bekezdéseiben és 11-12. §-ában foglalt feltételeket."

8. § Az R2.

1. 1. § (1) bekezdésében a "programokkal, valamint" szövegrész helyébe a "programokkal, az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervvel (a továbbiakban: OHKT), valamint" szöveg,

2. 1. § (2) bekezdésében a "2011. évi CVIII. törvényben" szövegrész helyébe a "2015. évi CXLIII. törvényben" szöveg,

3. 1. § (2) bekezdés a) pontjában az "és közlekedési" szövegrész helyébe az "és az OHKT-ben meghatározott közlekedési" szöveg,

4. 1. § (2) bekezdés g) pontjában a "tervben, továbbá" szövegrész helyébe a "tervben, az OHKT-ben, továbbá", a "célokat és követelményeket" szövegrész helyébe a "célokat, előírt feltételeket és követelményeket" szöveg,

5. 4. § (1) bekezdés e) pontjában a "Kbt. 128. §-ában" szövegrész helyébe a "Kbt. 138-140. §-ában" szöveg

lép.

9. § Hatályát veszti az R2. 4. § (1) bekezdés d) pontja.

4. Az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép beszerzéséhez kapcsolódó követelések engedményezéséről és az engedményezéshez kapcsolódó egyéb kérdésekről szóló 109/2014. (IV. 1.) Korm. rendelet módosítása

10. § Az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgép beszerzéséhez kapcsolódó követelések engedményezéséről és az engedményezéshez kapcsolódó egyéb kérdésekről szóló 109/2014. (IV. 1.) Korm. rendelet 3. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az állam nevében az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter a 2. § szerinti, a pénztárgépek beszerzésére irányuló szerződések módosulását vagy megszűnését eredményező jogokat azon engedményezők szerződései tekintetében gyakorolja, akik nem tesznek az (5) bekezdésben meghatározott nyilatkozatot.

(5) Az engedményező - az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszternek a hulladékgazdálkodással összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 70/2016. (III. 31.) Korm. rendelet hatálybalépését követő 15. napig az általa vezetett minisztérium honlapján közzétett hirdetményében megjelölt címre, a hirdetmény közzétételét követő 30. napig postára adott - írásbeli nyilatkozatot tehet az állam részére arról, hogy nem kívánja a pénztárgép beszerzésére irányuló szerződésének módosulását vagy megszűnését eredményező jog állam általi gyakorlását."

5. Záró rendelkezések

11. § Ez a rendelet 2016. április 1-jén lép hatályba.

Dr. Semjén Zsolt s. k.,

miniszterelnök-helyettes

Tartalomjegyzék