Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

37/2020. (X. 14.) ITM rendelet

egyes vasúti közlekedési tárgyú miniszteri rendeleteknek a 4. Vasúti Csomag Műszaki Pillérének átültetésével összefüggő módosításáról

A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 23. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló 2009. CXXXIII. törvény 13. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 22. § (1) bekezdés a) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában foglalt feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. A vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet módosítása

1. § A vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet 22. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet - a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvénnyel együtt -)

"c) a vasútbiztonságról szóló, 2016. május (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv 13. cikk (1) bekezdésének"

(való megfelelést szolgálja.)

2. A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet módosítása

2. § A vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet (a továbbiakban: R1.) 4. § (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az országos jelentőségű vasútvonalakon vonatokat közlekedtető vasúti járművezetők képzésével foglalkozó bejelentő a (2) bekezdésben meghatározott feltételeken túl az alapképzést végző szolgáltatók nyilvántartásába akkor vehető, ha:]

"e) nyilatkozatban vállalja, hogy biztosítja az oktatók folyamatos, a Vasúti Képzési Módszertani Központ (a továbbiakban: képzési módszertani központ) által szervezett továbbképzésen történő részvételét a szaktudásuk naprakészen tartása érdekében."

3. § Az R1. 14. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A hatóság 30 napon belül visszavonja a vizsgabiztosi kinevezését annak a vizsgabiztosnak, aki nem vesz részt

a) a képzési módszertani központ megváltozott biztonsági szabályokkal kapcsolatos továbbképzésén, vagy

b) a 15. § (5) bekezdése szerinti éves továbbképzésen az adott év december 31-ig."

4. § (1) Az R1. 35/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Új vasúti pálya, vasúti biztosító berendezés, vonatbefolyásoló rendszer, valamint vontatási energia ellátó rendszer (továbbiakban együtt: vasúti infrastruktúra) építése esetén a hatósági használatbavételi engedély kiadásáig a pályahálózat-működtető az új vonalra vonatkozó előképzési programot dolgoz ki, azt a kivitelezési munkálatok ideje alatt legalább évente felülvizsgálja, módosítja és azt közzéteszi, valamint erről a vasúti társaságokat, a hatóságot, a Vasúti Képzési Módszertani Központot és a vizsgaközpontot írásban értesíti. A pályahálózat-működtető előképzési programja tartalmazza a vasúti infrastruktúra lényeges jellemzőit, továbbá az útvonalkönyv és a menetrendi segédkönyv kiegészítésére szolgáló adatokat."

(2) Az R1. 35/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A képzést követően a vasúti társaság saját hatáskörében szervez vasúti pályahálózat ismereti elővizsgát, és ad ki elővizsga-igazolást a sikeres vizsgázóknak. A sikeres elővizsgát tett munkavállalókat a vasúti társaság, vagy képzőszerv a hatóságnak bejelenti. A vasúti társaság által szervezett vasúti pályahálózat ismereti elővizsga az azt követő alapvizsgáig, de legfeljebb egy évig érvényes. Az elővizsga legfeljebb 3 alkalommal ismételhető meg a kivitelezési munkák előrehaladásának ütemében. A kivitelezési munkák elhúzódása esetén az elővizsgák ismétlésére vonatkozó korlátozás alól - az ismétlési lehetőségek számának növelése érdekében - a vasúti társaság, vagy vasúti pályahálózat működtető kérelme alapján a hatóság felmentést adhat. A vasúti társaság elővizsgákat a hatósági használatbavételi engedély kiadását követő legfeljebb 180 napig szervezhet."

5. § (1) Az R1. 35/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Vasúti infrastruktúra korszerűsítése esetén a hatósági használatbavételi engedély kiadásáig a pályahálózatműködtető a korszerűsítéssel érintett vonalra vonatkozó előképzési programot dolgoz ki, azt a korszerűsítési munkálatok ideje alatt legalább évente felülvizsgálja, szükség esetén módosítja, közzéteszi, és erről a vasúti társaságokat, a hatóságot, a Vasúti Képzési Módszertani Központot és a vizsgaközpontot írásban értesíti. Az előképzés elméleti képzés. A pályahálózat-működtető által készített előképzési program tartalmazza az infrastruktúra - átalakítás során vagy annak eredményeként bekövetkező - lényeges jellemzőit, továbbá az érvényes útvonalkönyv és a menetrendi segédkönyv módosítását."

(2) Az R1. 35/B. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A képzést követően - a műszaki átadás-átvételt megelőzően - a vasúti társaság saját hatáskörében szervez vasúti pályahálózat ismereti elővizsgát, és ad ki elővizsga-igazolást a sikeres vizsgázóknak. A sikeres elővizsgát tett vizsgabiztosokat, vasútszakmai oktatókat, különleges kötöttpályás közlekedési szakmai oktatókat és munkavállalókat a vasúti társaság a hatóságnak bejelenti. A vasúti társaság által szervezett vasúti pályahálózat ismereti elővizsga az azt követő alapvizsgáig, de legfeljebb egy évig érvényes. Az érvényes vasúti pályahálózatismereti alapvizsga érvényességét a vasúti pályahálózat ismereti elővizsga érvényességének utolsó napjáig meghosszabbítja. Az elővizsga érvényessége új, sikeres elővizsga letételével legfeljebb 3 alkalommal hosszabbítható a korszerűsítési munkák előrehaladásának ütemében. Amennyiben a korszerűsítés az utolsó elővizsga érvényességi idejének lejárta előtt nem zárul le, a sikeres elővizsgák ismétlésére vonatkozó korlátozás alól - az ismétlési lehetőségek számának növelése érdekében - a vasúti társaság indokolt kérelme alapján a hatóság felmentést ad, ha a kérelmező a vasúti pályahálózat korszerűsítési munkálatainak ütemezését bemutatja és igazolja, hogy azok befejezése az elővizsgák érvényessége alatt nem történik meg. Felmentés adható a korszerűsítéssel érintett pályahálózat egy részére is. A felmentés alapján a vasúti társaság elővizsgákat a hatósági használatbavételi engedély kiadását követő legfeljebb 180 napig szervezhet."

6. § Az R1. 35/D. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:

"(1b) A megváltozott vasútbiztonsági szabályok következtében szükségessé vált képzés nem szervezhető a 2. mellékletben meghatározott minimális óraszámkeret terhére."

7. § Az R1. 38. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet)

"a) - a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvénnyel együtt - a vasútbiztonságról szóló, 2016. május (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv 13. cikk (1) bekezdésének,"

(való megfelelést szolgálja.)

8. § Az R1. "30/A. Az alapképzésre és alapvizsgákra vonatkozó eltérő szabályok új, vagy átalakított vasúti pálya, új vasúti jármű vagy a vasútbiztonsági szabályok megváltozása esetén" alcím címében a "vasúti pálya" szövegrész helyébe a "vasúti infrastruktúra" szöveg lép.

9. § Hatályát veszti az R1. 35/B. § (8) bekezdése.

3. A közlekedésért felelős miniszter szabályozási feladatkörébe tartozó forgalmazási követelmények tekintetében eljáró megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről szóló 60/2011. (XI. 25.) NFM rendelet módosítása

10. § A közlekedésért felelős miniszter szabályozási feladatkörébe tartozó forgalmazási követelmények tekintetében eljáró megfelelőségértékelő szervezetek kijelöléséről szóló 60/2011. (XI. 25.) NFM rendelet (a továbbiakban: R2.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) E rendelet szerint kell eljárni - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - azon termékek megfelelőségértékelését végző szervezetek kijelölése, bejelentése és a kijelölést valamint a bejelentett szervezetként történt nyilvántartásba vételt követő ellenőrzése tekintetében, amelyekre vonatkozó forgalmazási követelmény szabályozására a közlekedésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) rendelkezik feladat- és hatáskörrel."

11. § Az R2. 2. alcíme a következő 2/A. §-sal egészül ki:

"2/A. § (1) Ha a kérelmezett megfelelőségértékelési terület a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tévő műszaki előírások szerinti valamely vasúti alrendszer, a kérelmező szervezetnek alkalmasnak kell lennie a vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokban előírt valamennyi olyan megfelelőségértékelési feladatra, amelynek elvégzésére kijelölését vagy bejelentését kérte.

(2) A kérelmezett szervezet teljes felelősséggel tartozik a megfelelőségértékeléssel kapcsolatos feladatok ellátásába bevont közreműködő által elvégzett feladatokért.

(3) A 2016/797 európai parlamenti és tanácsi irányelv 35. cikk (1) bekezdésében meghatározott esetekben a megfelelőségértékelési tevékenységet a kérelmező akkreditált szervezeti egysége is elvégezheti, ha megfelel a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló 2009. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Msztv.) 10. §-ában meghatározott feltételeknek.

(4) Az üzleti jó hírnévvel kapcsolatos követelménynek az a megfelelőségértékelő szervezet felel meg, amely ellen sem csőd-, sem felszámolási eljárás nincs folyamatban, továbbá amelynek vezető tisztségviselőinél (a továbbiakban együtt: vezető) személyes megbízhatóságot kizáró ok nem áll fenn.

(5) A pénzügyi teljesítőképességgel kapcsolatos követelménynek az a megfelelőségértékelő szervezet felel meg,

a) amely teljesíteni tudja a tevékenységével kapcsolatos kötelezettségeinek biztosításához szükséges pénzügyi kötelezettségeit,

b) amely rendelkezik a működéshez szükséges pénzügyi eszközökkel, és igazolja, hogy pénzügyi kötelezettségeit teljesíteni tudja,

c) amelynek nincs 6 hónapnál régebben lejárt adó-, vám-, járulékfizetési, vagy egyéb köztartozása (beleértve a vasúti közlekedési hatóság, valamint a vasúti igazgatási szerv felé fennálló tartozást is), kivéve, ha a tartozás megfizetésére az illetékes hatósággal egyezséget kötött, és

d) amelynek nincs 6 hónapnál régebben lejárt tartozása a vasúti piac szereplői, az alvállalkozói, vagy konzorciumi partnerei, vagy a megbízása alapján eljáró szervezetek felé."

12. § Az R2. 3. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságát biztosító alrendszerek területén tevékenységet végezni kívánó megfelelőségértékelő szervezet kérelmében nyilatkozik arról, hogy részt vesz-e a vonatkozó szabványosítási tevékenységekben, valamint az alkalmazandó uniós jog alapján létrehozott, a bejelentett megfelelőségértékelő szervezeteket koordináló csoport tevékenységében, valamint gondoskodik arról, hogy az értékelést végző személyzetük tájékoztatást kapjon a szabványosítási tevékenységéről és a koordináló csoport tevékenységéről, továbbá általános útmutatóként alkalmazza a koordináló csoport munkája eredményeként létrejött adminisztratív döntéseket és dokumentumokat.

(6) A vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságát biztosító pályamenti vagy a fedélzeti ellenőrző-irányító és jelző alrendszerek területén tevékenységet végezni kívánó megfelelőségértékelő szervezet a kérelmében nyilatkozik arról is, hogy részt vesz-e a 2016. május (EU) 2016/796 európai parlamenti és tanácsi rendelet 29. cikkében említett ERTMS-munkacsoport tevékenységében, továbbá gondoskodik arról, hogy az értékelést végző személyek megfelelő tájékoztatást kapjanak a csoport tevékenységéről."

13. § Az R2. 6. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Ha a kijelölt szervezet a vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságát biztosító területeken végez a nemzeti szabályok szerinti megfelelőségértékelési tevékenységet, a kijelölő hatóság a kijelöléssel egyidejűleg értesíti az Európai Bizottságot és a tagállamokat a kijelölt szervezetről."

14. § Az R2. 6. alcíme a következő 6/A. §-sal egészül ki:

"6/A. § (1) Az R. 15. § b) pontja szerinti bejelentés tartalmazza a megfelelőségi tevékenységhez kapcsolódó kérelem vonatkozásában előírt valamennyi követelményt és igazolást.

(2) A kérelmező bejelentett szervezetként történő nyilvántartásba vételét követően a bejelentett adatokban, igazolásokban a későbbiekben bekövetkezett lényeges változásról a bejelentett szervezet tájékoztatása alapján a kijelölő hatóság értesíti a Bizottságot és a tagállamokat. A kijelölő hatóság a Bizottság kérésére rendelkezésre bocsátja a bejelentett szervezet bejelentésének vagy szakmai alkalmassága fenntartásának alapjául szolgáló valamennyi információt.

(3) A bejelentett szervezet értesítése alapján a kijelölő hatóság tájékoztatja a bejelentett szervezet által kiadott tanúsítványok korlátozásáról, felfüggesztéséről vagy visszavonásáról a tagállamok vasútbiztonsági hatóságait."

15. § Az R2. 9. alcíme a következő 9/A. §-sal egészül ki:

"9/A. § A kijelölő hatóság az ellenőrzés során az alábbi fő szempontokra figyelemmel végzi a megfelelőségértékelő szervezet ellenőrzését:

a) a működési szabályzat folyamatos frissítése és a vonatkozó jogszabályoknak, szabványoknak való megfelelősége;

b) a minőségirányítási rendszer működőképessége és gyakorlati működtetése;

c) a szakmai vezetők és a munkatársak alkalmassága;

d) a jogszerű működés körében:

da) a szerződéskötés és az alvállalkozók bevonása,

db) a biztosítási jogviszony folyamatos fennállása,

dc) az üzleti jó hírnév fennállása,

dd) a pénzügyi teljesítőképesség biztosítása;

e) a megfelelőségértékelési tevékenység ellátásához kapcsolódó jogszabályok, szabványok rendelkezésre állása és a munkatársak számára történő folyamatos biztosítása;

f) a bejelentett megfelelőségértékelő szervezeteket koordináló csoport munkájában történő részvétel biztosítása;

g) szabványosítási tevékenységben történő részvétel;

h) az ERTMS-munkacsoport tevékenységében történő részvétel;

i) tevékenységét-átláthatóságát biztosító honlap folyamatos vezetése és nyílt hozzáférésének biztosítása."

16. § Az R2.

a) 1. § (5) bekezdésében a "2016/424 európai parlamenti és tanácsi rendelet" szövegrész helyébe az "a 2016/797 európai parlamenti és tanácsi irányelv 27. cikk (1) bekezdése, valamint a 2016/424 európai parlamenti és tanácsi rendelet" szöveg,

b) a 2. § (1) bekezdés c) pontjában a "kijelölés területére" szövegrész helyébe az "a kijelölésre, bejelentés területére" szöveg,

c) a 2. § (9) bekezdésében a "kijelölést több" szövegrész helyébe a "kijelölést vagy bejelentést több" szöveg,

d) a 3. § (2) bekezdésben a "megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló 2009. évi CXXXIII. törvény (a továbbiakban: Msztv.)" szövegrész helyébe az "Msztv." szöveg

lép.

4. A súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának, valamint az üzembentartói vizsgálat részletes szabályairól szóló 24/2012. (V. 8.) NFM rendelet módosítása

17. § A súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának, valamint az üzembentartói vizsgálat részletes szabályairól szóló 24/2012. (V. 8.) NFM rendelet (a továbbiakban: R3.) 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A közlekedésbiztonsági szerv az eseményre vonatkozó bejelentést baleseti ügyeleti szolgálata útján fogadja, és legkésőbb a bejelentés kézhezvételétől számított két hónapon belül dönt arról, hogy vizsgálja-e a 3. § szerinti vasúti baleseteket és a váratlan vasúti eseményeket."

18. § Az R3. 5. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a bejelentőnek a bejelentésével összefüggésben újabb, korábban hiányzó vagy azzal összefüggő információ jut tudomására, a bejelentését az új információval haladéktalanul kiegészíti vagy módosítja."

19. § Az R3. 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A vizsgálóbizottság a zárójelentés-tervezetet és a zárójelentést a vasúti balesetekről és váratlan eseményekről szóló vizsgálati jelentések esetében követendő jelentéstételi struktúráról szóló, 2020. április 24-i (EU) 2020/572 bizottsági rendelet szerint, az eset súlyosságának és jellegének figyelembevételével készíti el."

20. § Az R3. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"22. § (1) Ez a rendelet a vasútbiztonságról szóló, 2016. május 11-i (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv 20. cikk (3) bekezdésének, 22. cikk (3) bekezdésének, 24. cikk (1)-(2) bekezdésének, valamint a 33. cikkének való megfelelést szolgálja.

(2) Ez a rendelet a vasúti balesetekről és váratlan eseményekről szóló vizsgálati jelentések esetében követendő jelentéstételi struktúráról szóló, 2020. április 24-i (EU) 2020/572 bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezést állapít meg."

Záró rendelkezések

21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

22. § (1) Ez a rendelet

a) a vasútbiztonságról szóló, 2016. május (EU) 2016/798 európai parlamenti és tanácsi irányelv, valamint

b) a vasúti rendszer Európai Unión belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló, 2016. május 11-i 2016/797/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv

rendelkezéseinek való megfelelést szolgálja.

(2) Ez a rendelet a vasúti balesetekről és váratlan eseményekről szóló vizsgálati jelentések esetében követendő jelentéstételi struktúráról szóló, 2020. április 24-i (EU) 2020/572 bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezést állapít meg.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter

Tartalomjegyzék