Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

200/2022. (VI. 7.) Korm. rendelet

a nemzetközi szervezeteknél nemzeti szakértőként történő foglalkoztatásról

A Kormány a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 281. § (4) bekezdés 15. pontjában és a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló 2019. évi CVII. törvény 103/A. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. §[1] E rendelet hatálya a nemzetközi szervezetnél nemzeti szakértőként foglalkoztatott magyar állampolgárságú, kormányzati szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott személyekre, a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek (a továbbiakban: rendvédelmi szerv) hivatásos állományának tagjára, a küldő közigazgatási és rendvédelmi szervre, továbbá a nemzeti szakértő jelölésében érintett egyéb szervekre terjed ki.

2. § E rendelet alkalmazásában

1. felhívás: a nemzetközi szervezet nemzeti szakértői jelölésre felhívó dokumentuma;

2. fogyatékkal élő gyermek: az a gyermek, akire tekintettel a családok támogatásáról szóló törvény szerinti magasabb összegű családi pótlék került megállapításra;

3. házastárs: a nemzeti szakértőnek az írásbeli nyilatkozata alapján a nemzeti szakértővel közös háztartásban, életvitelszerűen a nemzeti szakértői foglalkoztatása, szakértői tevékenysége ideje alatt, a nemzetközi szervezet székhelyén tartózkodó házastársa, illetve közjegyző által vezetett Élettársi Nyilatkozatok Elektronikus Nyilvántartásába vett élettársa vagy bejegyzett élettársa;

4. hozzátartozó: a házastárs, valamint a gyermek;

5. gyermek: a nemzeti szakértőnek az írásbeli nyilatkozata alapján a nemzeti szakértővel közös háztartásban, életvitelszerűen a nemzeti szakértői foglalkoztatása, szakértői tevékenysége ideje alatt, a nemzetközi szervezet székhelyén tartózkodó, a családok támogatására vonatkozó szabályok szerinti saját háztartásban nevelt vagy gondozott, kiskorú vagy középiskolai tanulmányokat folytató nagykorú gyermeke, örökbe fogadott, mostoha- és nevelt gyermeke;

6.[2] jelölt: a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.) szerinti kormányzati szolgálati jogviszonyban, valamint a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló 2019. évi CVII. törvény (a továbbiakban: Küt.) szerinti közszolgálati jogviszonyban álló, nemzeti szakértői foglalkoztatásra jelölt foglalkoztatott, valamint a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) szerinti hivatásos szolgálati jogviszonyban álló;

7.[3] jövedelemszerző tevékenység: a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 16. § (1) bekezdésében és 24. § (1) bekezdésében meghatározott és a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény szerinti biztosítotti jogviszonyt keletkeztető tevékenység - kivéve, ha a nemzeti szakértő házas- vagy élettársa csecsemőgondozási díjban vagy gyermekgondozási díjban részesül, továbbá, ha a nemzeti szakértő a Kit. 95. § (5) bekezdése szerint gyakorolható tevékenységet, a Küt. 51. § (2) bekezdése szerint gyakorolható tevékenységet, a Hszt. 109. § (5) bekezdése szerint gyakorolható tevékenységet végez, valamint az ingatlan- vagy termőföld-bérbeadást - függetlenül a tevékenység végzésének a helyétől, ideértve a fogadó államban végzett biztosítotti jogviszonyt keletkeztető tevékenységet is;

8.[4] közigazgatási szerv: a Kit. 280. § (1) bekezdés 16. pontja szerinti, a Küt. 2. § (1) bekezdése szerinti különleges jogállású szerv, valamint a Hszt. 1. § (1) bekezdése szerinti rendvédelmi szerv;

9.[5] küldő közigazgatási szerv: az a közigazgatási szerv, amely az ezt megállapító jogszabály szerinti feladat- és hatáskörébe tartozó tevékenységével összefüggésben vagy a feladat- és hatáskörébe tartozó tevékenységével összefüggésben eljáró szerv jelölésre vonatkozó felhatalmazása alapján a nemzeti szakértővé történő jelölését kezdeményezte a vele közszolgálati, kormányzati, hivatásos szolgálati jogviszonyban álló jelöltnek a fogadó nemzetközi szervezet irányába;

10. napidíj: a fogadó nemzetközi szervezet által, a vonatkozó jogszabályi előírások vagy saját szabályzata alapján a nemzeti szakértő részére fizetett, naptári napra járó díj;

11. napidíjpótlék: a napidíj alapulvételével, a nemzeti szakértővel életvitelszerűen együtt tartózkodó, napidíjpótlékra jogosító személy után járó juttatás;

12. napidíjpótlékra jogosító személy: a nemzeti szakértővel a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás helye szerinti országban közös háztartásban, életvitelszerűen együtt élő házastárs, valamint gyermek;

13. nemzeti szakértő: a küldő közigazgatási szerv jelölését és a nemzetközi szervezet jóváhagyását követően - a küldő közigazgatási szerv és legalább a jelölt által kötött megállapodás alapján - a nemzetközi szervezetnél határozott időre - nem képzési vagy gyakornoki célból - nemzeti szakértői feladatok ellátása céljából, napidíjra jogosult vagy napidíjra nem jogosult nemzeti szakértőként ideiglenesen a nemzetközi szervezetnél foglalkoztatott kormánytisztviselő és közszolgálati tisztviselő;

14. nemzetközi szervezet: nemzetközi szerződéssel vagy államközi együttműködés keretében létrehozott és működő szervezet;

15. szolgálati érdek: a küldő közigazgatási szerv alapfeladatainak a folyamatos, magas szintű vagy előre nem tervezett, rendkívüli feladat ellátását érintő érdek;

16. utazási nap: nemzetközi szervezethez történő utazáshoz, valamint a szabadságra történő hazautazáshoz biztosított napok.

2. A nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás

3. § (1) Nemzetközi szervezetnél nemzeti szakértőként történő foglalkoztatásra - a jelölt előzetes, írásbeli hozzájárulása alapján - a küldő közigazgatási szerv vezetője kezdeményezhet jelölést e rendeletben foglaltak szerint a fogadó nemzetközi szervezet felé.

(2) A nemzetközi szervezetnél nemzeti szakértőként történő foglalkoztatásra a jelölést a küldő közigazgatási szervezet vezetője - ha a szerv miniszter irányítása vagy felügyelete alatt áll, az irányító vagy felügyelő miniszter előzetes hozzájárulása mellett - a külpolitikáért felelős miniszter útján teszi meg a nemzetközi szervezet felé. A nemzetközi szervezetbe történő jelölés ellen a külpolitikáért felelős miniszter legkésőbb 15 napon belül kifogást emelhet. A külpolitikáért felelős miniszter írásban felhatalmazhatja a küldő közigazgatási szervezet vezetőjét, hogy a jelölést a nemzetközi szervezet felé közvetlenül tegye meg.

(3) Nemzetközi szervezetnél nemzeti szakértőként kizárólag az a jelölt jelölhető, aki

a) a feladatkörhöz a nemzetközi szervezet által előírt vagy ennek hiányában a feladatellátáshoz szükséges szakirányú felsőfokú iskolai végzettséggel, illetve szakképesítéssel, továbbá szakmai gyakorlattal rendelkezik,

b) a felhívásban megjelölt vagy ennek hiányában a nemzeti szakértői feladatok magas szintű ellátásához szükséges idegen nyelv megfelelő okmánnyal igazolt, legalább felsőfokú (C1) szintű ismeretével rendelkezik,

c) nem áll fegyelmi, büntető- vagy kártérítési eljárás hatálya alatt,

d) - ha ilyenre sor kerül - a nemzetközi szervezet felhívásában meghatározott feladatkör (munkakör) betöltésére vonatkozó előzetes alkalmassági vizsgálaton megfelel, és

e) - ha ilyenre sor kerül - a nemzetközi szervezet által szervezett előzetes kiválasztási eljáráson megfelel.

3/A. §[6] A rendvédelmi szervek hivatásos állományának tagja a nemzetközi szervezetbe való vezénylésére a rendvédelmi szerv Hszt. szerinti országos parancsnoka vagy országos főigazgatója - a nemzetközi szervezet felhívásában meghatározott nemzeti szakértői álláshely betöltésére vonatkozó alkalmassági vizsgálata és a jelölt írásbeli hozzájárulása alapján - kezdeményezheti a jelölést. A jelölést a küldő rendvédelmi szervet irányító miniszter a külpolitikáért felelős miniszter útján teszi meg a nemzetközi szervezet felé. A jelölésre egyebekben a 3. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

4. § (1) A jelölés elfogadásának a nemzetközi szervezettől történő hivatalos visszaigazolását követően a küldő közigazgatási szerv és - ha a nemzetközi szervezet belső szabályzata vagy szokásos eljárásrendje ezt lehetővé teszi - a nemzetközi szervezet megállapodást köt a nemzeti szakértői foglalkoztatásról.

(2) Az (1) bekezdés szerinti megállapodásnak tartalmaznia kell legalább

a) a küldő közigazgatási szerv és a nemzetközi szervezet teljes, hivatalos megnevezését, alapvető adatait,

b) a nemzeti szakértő által ellátandó feladatot, illetve feladatkört és a munkavégzés tényleges helyét,

c) a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás kezdő időpontját és időtartamát,

d) figyelemmel a 8. §-ban foglaltakra, a finanszírozás és költségviselés módját és a nemzeti szakértői foglalkoztatás típusát,

e) a nemzeti szakértőt megillető díjazást,

f) a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás megszűnésének és megszüntetésének eseteit, valamint

g) a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás meghosszabbításának a lehetőségét.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott megállapodáson túl a küldő közigazgatási szerv és a jelölt legalább a (2) bekezdésben meghatározott tartalmi elemeket tartalmazó megállapodást köt a nemzeti szakértői foglalkoztatásról, illetve a nemzeti szakértői kirendelésről. A küldő közigazgatási szerv és a jelölt közötti megállapodás létrejöhet az (1) bekezdés szerinti megállapodás jelölt általi elfogadásával is.

(4) Ha a nemzetközi szervezet belső szabályzata vagy szokásos eljárásrendje nem teszi lehetővé a küldő közigazgatási szerv és a nemzetközi szervezet között az (1) bekezdés szerinti megállapodás megkötését, a megállapodást a küldő közigazgatási szerv és a jelölt között kell a (2) és (3) bekezdésben foglaltak szerint megkötni.

(5) Ha a küldő közigazgatási szerv és a nemzetközi szervezet között megállapodás megkötésére nem kerül sor, a küldő közigazgatási szerv - a nemzetközi szervezet kérelmére, a hatályos adatvédelmi és minősített adatkezelési előírások betartásával - nyilatkozhat a nemzetközi szervezet felé arról, hogy tudomásul veszi a nemzeti szakértő által ellátandó feladatot, továbbá kötelezettséget vállal arra, hogy a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás teljes időtartama alatt fizeti a nemzeti szakértő nála fennálló szolgálati jogviszonyából eredő társadalombiztosítási járulékokat, valamint fizeti - a nemzeti szakértői foglalkoztatás formájától függően - a nemzeti szakértőt e rendelet, valamint a vonatkozó jogszabályok szerint megillető egyéb járandóságokat és juttatásokat.

(6) A (4) bekezdés szerinti esetben a nemzetközi szervezet ez irányú megkeresésére a küldő közigazgatási szerv - a nemzeti szakértő hozzájárulásával - írásban tájékoztatja a nemzetközi szervezetet a nemzeti szakértő küldő közigazgatási szervnél fennálló jogviszonyának, valamint nemzeti szakértői foglalkoztatásának a nemzetközi szervezet által kért lényeges elemeiről, feltételeiről legfeljebb a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás kezdetét megelőző tizenkét hónapra visszamenőleg.

(7)[7] A (3) bekezdés vagy ennek hiányában a (4) bekezdés szerinti megállapodáson kívül a nemzeti szakértői foglalkoztatás időtartamára a jelölt beosztási okiratát, kinevezését is módosítani kell a Kit. és a Küt. előírásai szerint a nemzeti szakértői foglalkoztatás által érintett tartalmi elemeiben. A rendvédelmi szervek hivatásos állományának tagja esetében a Hszt. előírásainak megfelelően a külföldre vezénylési okmány és a rendelkezési állományba helyezés kiadmányozása szükséges. A nemzeti szakértői foglalkoztatás időtartama alatt a külföldre vezényelt álláshelyén vagy szolgálati beosztásában ellátandó feladatainak a nemzeti szakértői feladatok ellátása minősül.

(8)[8] A nemzetközi szervezetnél nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás meghosszabbítására a 3. és 3/A. §-ban foglalt eljárásrendet kell alkalmazni, azzal, hogy a meghosszabbított foglalkoztatás nem haladhatja meg a két évet. A nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás ezt követően több alkalommal, összesen négy évet meg nem haladó időtartamra indokolt esetben meghosszabbítható. Különösen indokolt esetben, ha a szolgálati érdek megkívánja, a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás - egy vagy több alkalommal - a négyéves időszak leteltét követően is engedélyezhető, legfeljebb összesen további két évre. Ha a rendvédelmi szerv hivatásos állományába tartozó tagjának a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatására a Hszt. 69. § (1) bekezdés c) pontja alapján kerül sor, akkor a foglalkoztatás meghosszabbítására a Hszt. 69. § (1) bekezdésének a külföldre vezénylés meghosszabbítására vonatkozó rendelkezése alkalmazandó.

(9) A Kit. hatálya alá tartozó szerveknél politikai szolgálati jogviszonyban álló jelölt nemzeti szakértői foglalkoztatására kormánytisztviselői kinevezés mellett, kormányzati szolgálati jogviszonyban kerülhet sor. A politikai szolgálati jogviszonyban álló jelölt politikai szolgálati jogviszonyát - közös megegyezéssel - legkésőbb a nemzeti szakértői foglalkoztatás megkezdését megelőzően meg kell szüntetni, és a jelöltet ki kell nevezni kormánytisztviselőnek.

5. § (1) A küldő közigazgatási szerv a nemzeti szakértőt a nemzeti szakértői feladatai ellátásával összefüggésben nem utasíthatja.

(2) A nemzeti szakértő nemzeti szakértői tevékenységéről évente a küldő közigazgatási szerv által meghatározott időpontokban, de legalább évente egy alkalommal szakmai konzultáció keretében köteles a küldő közigazgatási szerv számára beszámolni (éves rendes konzultáció). A küldő közigazgatási szerv a nemzeti szakértőt az éves rendes konzultáció érdekében személyes konzultációra legkésőbb minden év augusztus 15-éig hazarendelheti. A szakmai konzultáció eredményéről a küldő közigazgatási szerv a külpolitikáért felelős minisztert írásban köteles tájékoztatni.

(3) A nemzeti szakértőt a küldő közigazgatási szerv a (2) bekezdésben foglalt feltételekkel az éves rendes konzultáción kívül is hazarendelheti személyes konzultációra, ha ez feladatellátással összefüggésben szükséges (rendkívüli konzultáció).

6. § (1) Különösen indokolt esetben, ha a szolgálati érdek megkívánja, a küldő közigazgatási szerv a külpolitikáért felelős miniszter előzetes jóváhagyásával kezdeményezheti a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás azonnali hatállyal történő megszüntetését.

(2) Különösen indokolt esetben, ha a szolgálati érdek megkívánja, a külpolitikáért felelős miniszter javaslatot tesz a küldő közigazgatási szervnek nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás azonnali hatállyal történő megszüntetésére.

3. Napidíjra jogosult nemzeti szakértők járandóságai

7. § (1)[9] A napidíjra jogosult nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás időtartama alatt a napidíjra jogosult nemzeti szakértőt a Kit., a Küt. és a Hszt. szerinti illetményén, valamint a nemzetközi szervezetre vonatkozó jogszabályi előírásokban, valamint a nemzetközi szervezetnek a napidíjra jogosult nemzeti szakértői foglalkoztatásra vonatkozó egyéb szabályozóiban foglalt juttatásokon felül az e rendeletben meghatározott egyéb juttatások illetik meg.

(2)[10] A külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztériumban foglalkoztatott, a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény (a továbbiakban: Külszoltv.) hatálya alá tartozó, nemzeti szakértői feladatokat ellátó napidíjra jogosult nemzeti szakértő foglalkoztatására a Külszoltv.-ben meghatározott eltérésekkel a Kit. és jelen rendelet szabályai alkalmazandóak, és ezen nemzeti szakértőt a Kit. szerinti illetménye helyett a Külszoltv. 11. § (4) bekezdés c) pontja szerinti illetmény illeti meg.

(3) A napidíj naptári napra jár.

(4) A napidíjra jogosult nemzeti szakértő díjazása

a) a nemzetközi szervezet által közvetlenül a nemzeti szakértő részére megfizetett napidíjból, valamint a nemzetközi szervezet belső szabályzatai alapján biztosítandó egyéb juttatásokból, ideértve különösen a havidíjat (távolsági díjat) vagy ezekkel megegyező juttatásokat,

b) a küldő közigazgatási szerv által biztosított, (1) vagy (2) bekezdés szerinti illetményből,

c) a 8. § szerinti napidíjpótlékból és

d) a jelen alcím szerinti egyéb eseti juttatásokból

áll.

8. § (1) A napidíjpótlékra jogosító személyek után napidíjpótlék jár a napidíjra jogosult nemzeti szakértőnek. A napidíjpótlék a nemzeti szakértőnek a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás idejére, a napidíjpótlékra jogosító személy után annak tényleges kiutazásának napjától végleges hazautazásának napjáig - az utazási napokat is beleértve - jár.

(2) A napidíjra jogosult nemzeti szakértő a napidíjpótlékra jogosító személyről legkésőbb a nemzeti szakértői foglalkoztatás megkezdését megelőző 15 napon belül írásban köteles a küldő közigazgatási szervnek nyilatkozni. A napidíjpótlékra jogosító személyt érintő változást legkésőbb a változás bekövetkeztét követő 8 napon belül köteles a napidíjra jogosult nemzeti szakértő a küldő közigazgatási szervnek írásban bejelenteni.

(3) A napidíjpótlék összege

a) napidíjpótlékra jogosító házastárs esetén a nemzeti szakértő napidíjának 20%-a;

b) napidíjpótlékra jogosító gyermek esetén a nemzeti szakértő napidíjának

ba) a gyermek 12. életévének betöltéséig 8%-a,

bb) a gyermek 12. életévének betöltését követően 10%-a, ameddig a gyermek iskolai rendszerű oktatás keretében középfokú (érettségit adó) képzésben vagy szakképzésben vesz részt, de legfeljebb a gyermek 23. életévének betöltéséig;

c) napidíjpótlékra jogosító fogyatékkal élő gyermek esetén a nemzeti szakértő napidíjának

ca) a fogyatékkal élő gyermek 12. életévének betöltéséig 10%-a,

cb) a fogyatékkal élő gyermek 12. életévének betöltését követően 15%-a, ameddig a gyermek iskolai rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytat, de legfeljebb a fogyatékkal élő gyermek 23. életévének betöltéséig.

(4) Napidíjpótlék nem jár, ha a napidíjpótlékra jogosító személy a tárgyhónapban jövedelemmel rendelkezik. A jövedelem megszerzését vagy az abban bekövetkezett változást a nemzeti szakértő írásban köteles bejelenteni a küldő közigazgatási szervnek legkésőbb a tárgyhónap 15. napjáig.

(5) A napidíjpótlék időarányosan jár a nemzeti szakértővel a nemzeti szakértői foglalkoztatás időtartama alatt, a foglalkoztatás helye szerinti országban együtt nem élő hozzátartozó alkalmi, 15 napot meghaladó látogatása esetén.

(6) A nemzeti szakértő napidíjpótlékra nem jogosult a napidíjpótlékra jogosító hozzátartozó után annak a foglalkoztatás helye szerinti országtól való, 30 napot meghaladó távolléte idején. Többszöri távollét esetén a részidőket naptári évenként össze kell adni. A nemzeti szakértő - a foglalkoztatás helye szerinti ország elhagyása előtt, valamint az oda történő visszautazást követően 3 napon belül - köteles írásban jelenteni a küldő közigazgatási szerv felé a napidíjpótlékra jogosító személynek a foglalkoztatás helye szerinti országtól való távolléte kezdő és befejező napját, ide nem értve a házastárs szülés miatti távollétét.

(7) A napidíjpótlékot havonta utólag, legkésőbb a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig kell forintban, a nemzeti szakértő fizetési számlájára történő átutalással kifizetni. A nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás megszűnése vagy megszüntetése esetén a napidíjpótlék kifizethető a hazautazást megelőző 5 munkanappal korábban.

9. § (1) A küldő közigazgatási szerv a nemzeti szakértő kérelmére, a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás helye szerinti országba történt megérkezés után az első 75 napra járó napidíjpótlékot egy összegben előre kifizeti.

(2) Ha a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás a 75 napot nem éri el, a nemzeti szakértő köteles az (1) bekezdés szerinti összeg időarányos részét a hazaérkezésétől számított 8 napon belül visszafizetni.

10. § Évente egy alkalommal a napidíjra jogosult nemzeti szakértő kérelmére a küldő közigazgatási szerv döntésétől függően, ha ennek fedezete a küldő közigazgatási szervnél rendelkezésre áll, illetve a küldő közigazgatási szervre vonatkozó előírások szerint biztosítható, a küldő közigazgatási szerv viselheti a Magyarországon élő házastársnak és gyermeknek a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás helye szerinti országba történő kiutazásának és hazautazásának költségeit, a nemzeti szakértő kiutazása és végleges hazautazása naptári évének kivételével. A küldő közigazgatási szerv vezetőjének utasítása kötelezővé teheti a szervnél foglalkoztatott nemzeti szakértő számára a juttatás biztosítását.

11. § A napidíjra jogosult nemzeti szakértő kérelmére a küldő közigazgatási szerv döntésétől függően, ha ennek fedezete a küldő közigazgatási szervnél rendelkezésre áll, illetve a küldő közigazgatási szervre vonatkozó előírások szerint a nemzeti szakértő számára biztosítható, a küldő közigazgatási szerv viselheti - a tartós külszolgálaton lévő kormánytisztviselőkre vonatkozó rendelkezések szerint - a nemzeti szakértő és a napidíjpótlékra jogosító személyek ingóságainak szállítási költségeit a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás megkezdésekor és a végleges hazautazáskor. A küldő közigazgatási szerv vezetőjének utasítása kötelezővé teheti a szervnél foglalkoztatott nemzeti szakértő számára a juttatás biztosítását.

12. § A nemzeti szakértő és a vele együtt a foglalkoztatás helye szerinti országban tartózkodó hozzátartozója a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás időtartamára a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló törvény és annak végrehajtási rendeletei külföldön történő gyógykezelésre vonatkozó szabályai szerint jogosultak a külföldi tartózkodás alatt egészségügyi ellátás igénybevételére.

13. § (1) A napidíjpótlékra jogosító családtag elhalálozása esetén a nemzeti szakértő részére a halál bekövetkeztéig járó napidíjpótlékon felül a küldő közigazgatási szerv a napidíjpótlék 30 napra járó összegével megegyező összegű rendkívüli juttatást biztosíthat, ha a szervre vonatkozó jogszabályi előírások szerint e juttatás a nemzeti szakértőnek biztosítható.

(2) A foglalkoztatás helye szerinti országban, illetve harmadik országban elhunyt, napidíjra jogosult nemzeti szakértő hazaszállításához és temetéséhez a küldő közigazgatási szerv hozzájárulhat. A napidíjra jogosult nemzeti szakértő kérelmére a küldő közigazgatási szerv a nemzeti szakértővel a foglalkoztatás helye szerinti országban együtt tartózkodó családtag elhalálozása esetén az elhunyt családtag hazaszállításához és temetéséhez a küldő közigazgatási szerv hozzájárulhat.

(3) A küldő közigazgatási szerv vezetőjének utasítása kötelezővé teheti a szervnél foglalkoztatott nemzeti szakértő számára az (1)-(2) bekezdés szerinti juttatás biztosítását.

4. A napidíjra nem jogosult nemzeti szakértő

14. § (1) A küldő közigazgatási szerv vezetőjének javaslatára a külpolitikáért felelős miniszter hozzájárulása esetén a jelölt napidíjra nem jogosult nemzeti szakértőként is foglalkoztatható, ha a felhívás, illetve a küldő közigazgatási szerv és a nemzetközi szervezet közötti megállapodás ezt lehetővé teszi. A napidíjra nem jogosult nemzeti szakértő díjazásával és juttatásával kapcsolatos költségek a küldő közigazgatási szervet terhelik.

(2) A napidíjra nem jogosult nemzeti szakértő járandóságára, szolgálati elismerésére, végkielégítésére, szabadságmegváltására a Külszoltv. szerint a nemzetközi szervezet székhelyével megegyező állomáshelyre, ha multilaterális képviselet is működik az állomáshelyen, a multilaterális képviseletre mint állomáshelyre, ennek hiányában a nemzetközi szervezet székhelye szerinti állam fővárosába mint állomáshelyre, "beosztott diplomata" külszolgálati munkakörbe tartós külszolgálatra kihelyezett kormánytisztviselő devizailletményére, átalány-költségtérítésére (e § alkalmazásában a továbbiakban együtt: díjazás), egyéb juttatásokra, szolgálati elismerésére, végkielégítésére, szabadságmegváltására és egészségügyi ellátására vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni, és a megállapodás szerinti díjazását e szabályok alapulvételével megállapítani. A díjazás megállapításánál a küldő közigazgatási szerv vezetője által javasolt és a külpolitikáért felelős miniszter által jóváhagyott, a Külszoltv. 1. melléklet I. része szerinti, a "beosztott diplomata" külszolgálati munkakörre irányadó - lehetőség szerint - az "attasé" ranghoz tartozó szorzót kell alapul venni. A napidíjra nem jogosult nemzeti szakértő díjazásából az ezen bekezdés szerint megállapított átalány-költségtérítés szerinti összeg megállapításánál a hozzátartozókat kell figyelembe venni, és a bérszámfejtés során a Külszoltv. szerinti átalány-költségtérítésként kell kezelni.

(3) A külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztériumban foglalkoztatott napidíjra nem jogosult nemzeti szakértőnek a tényleges diplomáciai rangja alapján a Külszoltv. 1. melléklet I. része szerinti, a "beosztott diplomata" külszolgálati munkakörre irányadó szorzó alapulvételével kell a devizailletménnyel megegyező összegű juttatását megállapítani.

(4) A napidíjra nem jogosult nemzeti szakértőt megillető díjazás - a nemzeti szakértő hozzájárulásával, a (2) és (3) bekezdés szerint számított összeghez képest - a küldő közigazgatási szerv kezdeményezésére, a külpolitikáért felelős miniszter előzetes értesítése mellett - a küldő közigazgatási szerv vezetője által eltérő mértékben is megállapítható.

(5) A napidíjra nem jogosult nemzeti szakértő a hozzátartozóiról legkésőbb a nemzeti szakértői foglalkoztatás megkezdését megelőző 15 napon belül írásban köteles a küldő közigazgatási szervnek nyilatkozni. A hozzátartozókat érintő változást legkésőbb a változás bekövetkeztét követő 8 napon belül köteles a napidíjra jogosult nemzeti szakértő a küldő közigazgatási szervnek írásban bejelenteni.

(6) A külpolitikáért felelős miniszter által vezetett minisztériumban foglalkoztatott, a Külszoltv. hatálya alá tartozó, nemzeti szakértői feladatokat ellátó napidíjra nem jogosult nemzeti szakértő foglalkoztatására a Külszoltv.-ben meghatározott eltérésekkel a Kit. és jelen rendelet szabályai alkalmazandóak.

5. Helyettesítés és költségviselés

15. § A küldő közigazgatási szerv a nemzeti szakértőként foglalkoztatott jelöltet határozott időtartamú - legfeljebb a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás megszűnéséig szóló - kinevezéssel a nemzeti szakértői feladatot ellátó jelölt tisztviselői jogviszonyára vonatkozó jogállási törvény szabályai szerint helyettesítheti.

16. § Ha a küldő közigazgatási szerv kezdeményezésére átmenetileg szünetel a nemzeti szakértőként történő foglalkoztatás, akkor a nemzeti szakértőnél, illetve a napidíjpótlékra jogosító személy tekintetében az átmeneti szüneteltetéssel közvetlenül összefüggő - e rendelet szerinti - többletköltségeket a küldő közigazgatási szerv fedezi.

6. Záró rendelkezések

17. § Ez a rendelet a kihirdetése napján 23 órakor lép hatályba.

18. § (1) E rendeletet a hatálybalépésekor a nemzetközi szervezetnél már nemzeti szakértőként foglalkoztatott szakértőkre is alkalmazni kell.

(2) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő nemzeti szakértői pályázatokra, jelölésekre is alkalmazni kell.

19. §[11] E rendeletnek az egyes rendészeti tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított 1. §-a, 3/A. §-a és 4. § (7) és (8) bekezdése szerinti rendelkezéseit a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő nemzeti szakértői pályázatokra és jelölésekre is alkalmazni kell.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 48. §-a. Hatályos 2023.02.01.

[2] Módosította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 52. § a) pontja. Hatályos 2023.02.01.

[3] Módosította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 52. § b) pontja. Hatályos 2023.02.01.

[4] Módosította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 52. § c) pontja. Hatályos 2023.02.01.

[5] Módosította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 52. § d) pontja. Hatályos 2023.02.01.

[6] Beiktatta az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 49. §-a. Hatályos 2023.02.01.

[7] Megállapította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 50. §-a. Hatályos 2023.02.01.

[8] Megállapította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 50. §-a. Hatályos 2023.02.01.

[9] Módosította az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 52. § e) pontja. Hatályos 2023.02.01.

[10] Módosította a 366/2024. (XI. 28.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2024.11.29.

[11] Beiktatta az 569/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 51. §-a. Hatályos 2023.02.01.

Tartalomjegyzék