356/2024. (XI. 21.) Korm. rendelet
az extraprofit adókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Az extraprofit adókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény szerinti hitelintézet és pénzügyi vállalkozás a 2022-2025. adóévekre a (2)-(9) bekezdésben foglaltak szerinti különadó önadózás útján történő megállapítására, bevallására és fizetésére kötelezett."
(2) A Korm. rendelet 1. §-a a következő (2e) bekezdéssel egészül ki:
"(2e) A 2025. adóévben az e § szerinti különadó alapja a 2023. adóévi éves beszámoló alapján meghatározott adózás előtti eredmény, azzal, hogy az adóalap megállapításakor
a) csökkentő tételként kell figyelembe venni
aa) a 2023. adóévben a számvitelről szóló törvény szerinti pénzügyi műveletek bevételei között osztalék jogcímen kimutatott vagy az éves beszámolóját, a könyvviteli zárlatát az IFRS-ek szerint összeállító adózónál az ennek megfeleltethető összeget, feltéve, hogy annak összegét az osztalékot megállapító társaság nem számolja el az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként,
ab) a 2023. adóévi éves beszámoló alapján meghatározott, a nem a szokásos tevékenység keretében keletkezett áruértékesítésből, szolgáltatásnyújtásból származó nyereséget;
b) növelő tételként kell figyelembe venni a 2023. adóévi adózás előtti eredmény terhére elszámolt
ba) az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény szerinti pénzügyi szervezetek különadóját,
bb) a pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény szerinti pénzügyi tranzakciós illetéket,
bc) az e rendelet szerinti adót."
(3) A Korm. rendelet 1. § (3) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(A különadó mértéke)
"e) a (2e) bekezdés szerinti adóalap 20 milliárd forintot meg nem haladó része után 7 százalék, az e feletti összegre 18 százalék."
(4) A Korm. rendelet 1. §-a a következő (5g)-(5m) bekezdéssel egészül ki:
"(5g) A hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás a 2025. adóévre vonatkozó különadót 2025. június 10-ig külön nyomtatványon megállapítja, és az adókötelezettséget 2025. június 10-ig és 2025. december 10-ig két egyenlő részletben megfizeti.
(5h) Amennyiben a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás tulajdonában lévő (5i) bekezdés szerinti állampapíroknak a 2023. január 1-je és 2023. április 30-a közötti időszakra, illetve a 2024. szeptember 1-je és 2024. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya közül a magasabb értékhez viszonyítottan a 2025. január 1-je és 2025. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya növekszik, akkor a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás az (5g) bekezdés alapján a 2025. december 10-ig teljesítendő különadó fizetési kötelezettségét az (5i)-(5m) bekezdésben foglaltak szerint csökkenti, azzal, hogy az állampapírok e bekezdés szerinti napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni.
(5i) Az (5h) bekezdés alkalmazásában állampapír alatt a 2029. január 1-jét követően lejáró Magyar Államkötvény elnevezésű, forintban denominált, aukció keretében forgalomba hozott állampapírokat kell érteni, azzal, hogy a Tpt. szerint meghatározott fordított repóügyletek, értékpapírkölcsön ügyletek és az értékpapír-finanszírozási ügyletek és az újrafelhasználás átláthatóságáról, valamint a 648/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2015. november 25-i (EU) 2015/2365 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 8. pontjában meghatározott vétel-eladás (buy-sell back) ügyletek keretében megszerzett állampapírok nem tartoznak e rendelkezés hatálya alá.
(5j) Az (5h) bekezdés alapján alkalmazható csökkentés összege az (5i) bekezdés szerinti állampapír állomány névérték-növekményének 10 százaléka, de legfeljebb az e § szerinti különadó (5h) bekezdés alapján alkalmazható csökkentés figyelembevétele nélkül számított, adóévre fizetendő összegének 50 százaléka, figyelemmel az (5k) bekezdésre. Az állampapírok e bekezdés szerinti napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni.
(5k) Az (5h)-(5j) bekezdés alkalmazása során az (5i) bekezdés szerinti állampapír állomány névérték-növekménye legfeljebb azon összegben vehető figyelembe, amilyen összegben a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás a tulajdonában lévő valamennyi állampapírnak - ideértve az (5i) bekezdés szerinti állampapírt és az (5i) bekezdés szerinti állampapíron kívüli, Magyar Állam által kibocsátott állampapírt, de ide nem értve a Tpt. szerint meghatározott fordított repóügyletek, értékpapírkölcsön ügyletek, értékpapír-finanszírozási ügyletek és az újrafelhasználás átláthatóságáról, valamint a 648/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2015. november 25-i (EU) 2015/2365 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 8. pontjában meghatározott vétel-eladás (buy-sell back) ügyletek keretében megszerzett állampapírt - a 2023. január 1-je és 2023. április 30-a közötti időszakra, illetve a 2024. szeptember 1-je és 2024. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya közül a magasabb értékhez viszonyítottan a 2025. január 1-je és 2025. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya növekszik. Az állampapírok e bekezdés szerinti napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni.
(5l) Az (5h) bekezdés alkalmazásának feltétele, hogy a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás az (5h) bekezdés szerinti csökkentésről 2025. december 10-ig bevallást nyújtson be.
(5m) Amennyiben a hitelintézet, a pénzügyi vállalkozás az (5h) bekezdés szerinti időszakokban egyesüléssel érintett, akkor az (5h)-(5l) bekezdést a jogelőd(ök) és jogutód(ok) adatainak figyelembevételével kell alkalmazni."
2. § (1) A Korm. rendelet 16. §-a a következő (4b) bekezdéssel egészül ki:
"(4b) A pótadó mértéke a 2025. január 1. és 2025. december 31. között keletkezett adóalap esetén
a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti adóalaprész
aa) 48 milliárd forintot meg nem haladó része után 3 százalék,
ab) 48 milliárd forintot meghaladó része után 14 százalék;
b) a (2) bekezdés b) pontja szerinti adóalaprész
ba) 48 milliárd forintot meg nem haladó része után 2 százalék,
bb) 48 milliárd forintot meghaladó része után 6 százalék."
(2) A Korm. rendelet 16. § (5) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(A biztosítónak)
"e) 2025. december 10-ig a (4b) bekezdés szerinti adómértékkel a 2025. január 1-jétől 2025. november 30-ig elszámolt biztosítási díj alapulvételével és a (6b)-(6g) bekezdés figyelembevételével számított"
(összegű pótadóelőleget kell megállapítani, megfizetni és - az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon - bevallani.)
(3) A Korm. rendelet 16. § (6) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(A biztosítónak)
"d) a (4b) bekezdés szerinti adómértékekkel számított pótadót két egyenlő részletben 2026. január 31-ig és 2026. július 31-ig"
(kell megállapítania, megfizetnie és - az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon - bevallania.)
(4) A Korm. rendelet 16. § (6a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6a) Ha
a) az (5) bekezdés a) pontja alapján megfizetett pótadóelőleg összege több, mint a pótadó (6) bekezdés a) pontja alapján bevallott összege,
b) az (5) bekezdés b) pontja alapján megfizetett pótadóelőleg összege több, mint a pótadó (6) bekezdés b) pontja alapján bevallott teljes összege,
c) az (5) bekezdés c) és d) pontja alapján megfizetett pótadóelőlegek összesített összege több, mint a pótadó (6) bekezdés c) pontja alapján bevallott teljes összege,
d) az (5) bekezdés e) pontja alapján megfizetett pótadóelőlegek összesített összege több, mint a pótadó (6) bekezdés d) pontja alapján bevallott teljes összege,
akkor a különbözetet az adóalany az a) pont szerinti esetben a pótadóbevallás benyújtásának napjától, a b) pont szerinti esetben 2024. július 31-étől, a c) pont szerinti esetben 2025. július 31-étől, a d) pont szerinti esetben 2026. július 31-étől igényelheti vissza az adózás rendjéről szóló törvény adóvisszatérítési szabályai alapján."
(5) A Korm. rendelet 16. §-a a következő (6b)-(6h) bekezdéssel egészül ki:
"(6b) Amennyiben a biztosító a tulajdonában lévő, (6c) bekezdés szerinti állampapíroknak a 2024. augusztus 1-je és 2024. október 31-e közötti napi átlagos állományához viszonyítva a 2025. január 1-je és 2025. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya növekszik, akkor a biztosító a (4b) bekezdés szerinti mértékkel megállapított különadó fizetési kötelezettségét a (6c)-(6h) bekezdésben foglaltak szerint csökkenti, azzal, hogy az állampapírok e bekezdés szerinti napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni.
(6c) A (6b) bekezdés alkalmazásában állampapír alatt a 2030. január 1-jét követően lejáró Magyar Államkötvény elnevezésű, forintban denominált, aukció keretében forgalomba hozott állampapírokat kell érteni, azzal, hogy a Tpt. szerint meghatározott fordított repóügyletek, az értékpapír-finanszírozási ügyletek, értékpapírkölcsön ügyletek és az újrafelhasználás átláthatóságáról, valamint a 648/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2015. november 25-i (EU) 2015/2365 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 8. pontjában meghatározott vétel-eladás (buy-sell back) ügyletek keretében megszerzett állampapírok nem tartoznak e rendelkezés hatálya alá.
(6d) A (6b) bekezdés alapján alkalmazható csökkentés összege a (6c) bekezdés szerinti állampapír állomány névérték-növekményének 30 százaléka, de legfeljebb az e § szerinti különadó (6b) bekezdés alapján alkalmazható csökkentés figyelembevétele nélkül számított adóévre a (2) bekezdés a) pontja szerinti adóalap után fizetendő adó 40 százaléka, illetve a (2) bekezdés b) pontja szerinti adóalap után fizetendő adó összege, figyelemmel a (6e) bekezdésre. Az állampapírok e bekezdés szerinti napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni.
(6e) A (6b)-(6d) bekezdés alkalmazása során a (6c) bekezdés szerinti állampapír állomány névérték-növekménye legfeljebb azon összegben vehető figyelembe, amilyen összegben a biztosító a tulajdonában lévő valamennyi állampapírnak - ideértve a (6c) bekezdés szerinti állampapírt és a (6c) bekezdés szerinti állampapíron kívüli, Magyar Állam által kibocsátott állampapírt, de ide nem értve a Tpt. szerint meghatározott fordított repóügyletek, értékpapír-finanszírozási ügyletek, értékpapírkölcsön ügyletek és az újrafelhasználás átláthatóságáról, valamint a 648/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2015. november 25-i (EU) 2015/2365 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 8. pontjában meghatározott vétel-eladás (buy-sell back) ügyletek keretében megszerzett állampapírt - a 2024. augusztus 1-je és 2024. október 31-e közötti napi átlagos állományához viszonyítottan a 2025. január 1-je és 2025. november 30-a közötti időszakra vonatkozó napi átlagos állománya növekszik. Az állampapírok e bekezdés szerinti napi átlagos állományának kiszámításához az állampapírok névértékét kell figyelembe venni.
(6f) A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. § 23. pont a)-f) alpontja szerint kapcsolt vállalkozásnak minősülő adóalanyok (e § alkalmazásában a továbbiakban: kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adóalanyok) a (6b)-(6e) bekezdést úgy alkalmazzák, hogy az adóalany által a (6b)-(6e) bekezdés szerinti adócsökkentésre jogosító állampapír állomány névérték-növekmény számításakor figyelembe nem vett adócsökkentésre jogosító állampapír állomány névérték-növekményt az adóalany kapcsolt vállalkozásának minősülő adóalany figyelembe veheti az e § szerinti adókötelezettsége megállapítása során olyan módon, hogy ugyanazon állampapír állomány névérték-növekmény összege csak egyszer kerüljön figyelembevételre a (6b)-(6e) bekezdés alkalmazásakor. A figyelembe vett állampapír állomány névérték-növekmény összegéről a kapcsolt vállalkozásnak minősülő adóalanyok külön-külön nyilvántartást vezetnek.
(6g) A (6b) bekezdés alkalmazásának feltétele, hogy a biztosító a (6b) bekezdés szerinti csökkentésről 2025. december 10-ig bevallást nyújtson be.
(6h) Amennyiben a biztosító a (6b) bekezdés szerinti időszakokban egyesüléssel érintett, akkor a (6b)-(6g) bekezdést a jogelőd(ök) és jogutód(ok) adatainak figyelembevételével kell alkalmazni."
3. § (1) A Korm. rendelet 30. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) E rendelet 2/A. §-a, 3. §-a, 3/A. §-a, 4/A. §-a, 7. §-a, 8. § (1)-(5) bekezdése, 14. §-a és 22/A. §-a 2025. január 1-jén hatályát veszti."
(2) A Korm. rendelet 30. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A 3. § (1) bekezdése szerinti termelőnek a 2024. adóévre vonatkozóan az e rendelet 2024. december 31-én hatályos 3. §-a szerinti adókötelezettségeit e rendelet 2024. december 31-én hatályos rendelkezéseinek megfelelően kell teljesítenie."
(3) A Korm. rendelet 30. §-a a következő (2a)-(2c) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A 3/A. § szerinti különadó alanyának a 2024. adóévre vonatkozó adókötelezettségét e rendelet 2024. december 31-én hatályos rendelkezéseinek megfelelően kell teljesítenie.
(2b) A gyógyszergyártónak a 2024. adóévre vonatkozóan az e rendelet 2024. december 31-én hatályos 4/A. §-a szerinti adókötelezettségeit e rendelet 2024. december 31-én hatályos rendelkezéseinek megfelelően kell teljesítenie.
(2c) A feldolgozóipari gyártónak az energiaellátók jövedelemadója az e rendelet 2024. december 31-én hatályos 8. §-a szerinti, 2024. adóévre vonatkozó adókötelezettségeit e rendelet 2024. december 31-én hatályos rendelkezéseinek megfelelően kell teljesítenie."
4. § A Korm. rendelet a következő 31. §-sal egészül ki:
"31. § Ez a rendelet
a) a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének létrehozásáról szóló 1893/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról szóló, 2022. október 10-i (EU) 2023/137 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet és
b) az (EU) 2020/1197, az (EU) 2022/918 és az (EU) 2022/1092 bizottsági végrehajtási rendeletnek a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozásának az 1893/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel létrehozott NACE Rev. 2. rendszerére való hivatkozások tekintetében történő módosításáról szóló, 2024. június 27-i (EU) 2024/1840 bizottsági végrehajtási rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."
5. § A Korm. rendelet
a) 1. § (5c) és (5d) bekezdésében a "2015/2063" szövegrész helyébe a "2015/2365" szöveg,
b) 2. § (1) bekezdésében a "2022-2024." szövegrész helyébe a "2022-2025." szöveg,
c) 8. § (6) bekezdésében a "2023. és a 2024. adóévre" szövegrész helyébe a "2023-2025. adóévekre" szöveg,
d) 8. § (7) bekezdésében a "2023. és a 2024." szövegrész helyébe a "2023-2025." szöveg,
e) 16. § (1) bekezdésében a "2024." szövegrész helyébe a "2025." szöveg,
f) 16. § (7) bekezdésében a "társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény 1996. évi LXXXI. törvény 4. § 23. pont a)-f) alpontja szerint kapcsolt vállalkozásnak minősülő adóalanyok (e § alkalmazásában a továbbiakban: kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adóalanyok)" szövegrész helyébe a "kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adóalanyok" szöveg,
g) 21. § (1) bekezdésében, (3) bekezdés nyitó szövegrészében, (3a) bekezdés nyitó szövegrészében és (5) bekezdésében a "2024-ben" szövegrész helyébe a "2024-ben és 2025-ben" szöveg,
h) 21. § (3a) bekezdésében a "Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere szerint" szövegrész helyébe a "2025. január 1-jén hatályos Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere (TEÁOR'25) szerint" szöveg
lép.
6. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2024. december 31-én lép hatályba.
(2) Az 1-2. §, a 3. § (2) és (3) bekezdése, valamint a 4-5. § 2025. január 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök