402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelet
a halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet és a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány
az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1) bekezdés q) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím és az 1-7. melléklet tekintetében a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 281. § (2) bekezdés 1., 2. és 6. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet módosítása
1. § A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet 17. alcíme a következő 47/C. §-sal egészül ki:
"47/C. § A kormányablak a 43/A. § (6) bekezdése szerinti papíralapú hiteles másolatot az ehhez szükséges technikai feltételek biztosítását követően állítja ki. A technikai feltételek biztosításának megtörténtét az egészségügyért felelős miniszter a honlapján közzéteszi."
2. A fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása
2. § A fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 23. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A kormányablak-ügyintézői képzés
a) közszolgálati továbbképzési részének megszervezéséért az Egyetem,
b) Munkába Illesztő Képzés részének megszervezéséért a miniszter, lebonyolításáért a kormányhivatal
felel."
3. § A Rendelet 23. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A kormányablak-ügyintézői képzés Munkába Illesztő Képzés rész
a) adott tananyagrészének és az ahhoz kapcsolódó vizsgakérdések felülvizsgálatáért és hatályosításáért a szakmai irányító miniszter,
b) tananyagának és a vizsgakérdések teljes körű naprakészen tartásáért a miniszter
felelős."
4. § A Rendelet 27. alcíme a következő 48/B. §-sal egészül ki:
"48/B. § (1) A KOF a 15-18. mellékletben felsorolt ügyekben biztosít ügyintézési szolgáltatást.
(2) A KOF ügyfélfogadási rendjének a www.kormanyhivatalok.hu honlapon történő közzétételéről Budapest Főváros Kormányhivatala főispánja gondoskodik."
5. § A Rendelet a következő 70/A. §-sal egészül ki:
"70/A. § E rendeletnek a halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet és a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet módosításáról szóló 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelettel megállapított 23. § (7) bekezdését az okmányirodai ügyintézők tekintetében is alkalmazni kell."
6. § A Rendelet 8. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
7. § A Rendelet 10. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
8. § A Rendelet 13. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
9. § A Rendelet a 4. melléklet szerinti 15. melléklettel egészül ki.
10. § A Rendelet az 5. melléklet szerinti 16. melléklettel egészül ki.
11. § A Rendelet a 6. melléklet szerinti 17. melléklettel egészül ki.
12. § A Rendelet a 7. melléklet szerinti 18. melléklettel egészül ki.
13. § A Rendelet
a) 3. § (3) bekezdésében az "okmányiroda" szövegrész helyébe a "Központi Okmányügyi Főosztály (a továbbiakban: KOF)" szöveg,
b) 8. §
ba) (1) bekezdésében az "A kormányablakok" szövegrész helyébe az "A kormányablakok és a KOF" szöveg,
bb) (2) bekezdésében az "a kormányablakok" szövegrész helyébe az "a kormányablakok és a KOF" szöveg,
c) 24. § (1) és (4) bekezdésében az "okmányirodai" szövegrész helyébe a "KOF ügyfélszolgálati" szöveg,
d) 28. alcím címében a "kormányablak" szövegrész helyébe a "kormányablak és a KOF" szöveg,
e) 49. § (1) bekezdésében az "a 8. mellékletben" szövegrész helyébe az "a 8. mellékletben, a KOF a 15. mellékletben" szöveg, az "A 8. mellékletben" szövegrész helyébe az "A 8. és 15. mellékletben" szöveg,
f) 49. § (2) bekezdésében az "A 8. mellékletben" szövegrész helyébe az "A 8. és 15. mellékletben" szöveg, a "kormányablak" szövegrész helyébe a "kormányablak és a KOF" szöveg,
g) 50. §-ában az "a 9. mellékletben" szövegrész helyébe az "a 9. mellékletben, a KOF a 16. mellékletben" szöveg,
h) 52. § (1) bekezdésében az "a 8. és 9. melléklet" szövegrész helyébe az "a 8. és 9. melléklet, a KOF a 15. és 16. melléklet" szöveg,
i) 52. § (2) bekezdésében az "Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet" szövegrész helyébe az "A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló kormányrendelet" szöveg,
j) 53. §-ában a "hatósági szolgáltatásként - ahol ennek technikai feltételei adottak -" szövegrész helyébe az "a 10. mellékletben, a KOF a 17. mellékletben meghatározott szolgáltatásokat - ahol ennek technikai feltételei adottak - hatósági szolgáltatásként" szöveg,
k) 54. § (1) bekezdésében az "a 11. mellékletben" szövegrész helyébe az "a 11. mellékletben, a KOF a 18. mellékletben" szöveg,
l) 55. § (1), (2) és (8) bekezdésében, 56. § (2) bekezdésében, 58. §-ában az "A kormányablak" szövegrész helyébe az "A kormányablak és a KOF" szöveg,
m) 55. § (2) bekezdésében az "az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény" szöveg,
n) 55. § (4) bekezdésében az "a kormányablak" szövegrész helyébe az "a kormányablak vagy a KOF" szöveg,
o) 56. § (1) bekezdésében az "A kormányablaknál" szövegrész helyébe az "A kormányablaknál és a KOF-nál" szöveg,
p) 57. §-ában az "A kormányablak az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény" szövegrész helyébe az "A kormányablak és a KOF a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény" szöveg,
q) 65. §-ában a "fővárosi kormányhivatal" szövegrész helyébe a "Budapest Főváros Kormányhivatala" szöveg,
r) 67. § (1) bekezdésében az "az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény" szöveg,
s) 67. § (4) bekezdésében az "az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény" szöveg
lép.
14. § Hatályát veszti a Rendelet
a) 3. § (1) bekezdésében az "és okmányiroda" szövegrész,
b) 3. § (2) bekezdésében a "vagy okmányiroda" szövegrészek,
c) 23. § (3) bekezdésében a "közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős" szövegrész,
d) 23. § (5) bekezdésében a "közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős" szövegrész,
e) 23. § (6) bekezdésében a "közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős" szövegrész.
3. Záró rendelkezések
15. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2025. január 1-jén lép hatályba.
(2) A 14. § a) és b) pontja 2025. március 31-én lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
1. A Rendelet 8. melléklet 37. pontja helyébe a következő pont lép:
"37. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 29/C. § (3) bekezdése szerinti e-aláírási funkcióhoz és időbélyegzés szolgáltatáshoz tartozó tanúsítvány visszavonással kapcsolatos, a Szig. R.-ben előírt feladatok"
2. A Rendelet 8. melléklet 59. pontja helyébe a következő pont lép:
"59. Uniós digitális Covid-igazolvány kiállítása"
2. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
1. A Rendelet 10. melléklet 1. pontja helyébe a következő pont lép:
"1. Emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu-regisztráció"
2. A Rendelet 10. melléklet 9. pontja helyébe a következő pont lép:
"9. Digitális állampolgárság felhasználói profil regisztráció és Emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu-regisztráció birtokában az ingatlan-nyilvántartásból elektronikusan hitelesített tulajdonilap-másolat lekérdezésének biztosítása"
3. A Rendelet 10. melléklet 14. pontja helyébe a következő pont lép:
"14. Digitális állampolgárság felhasználói profil regisztráció és Emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu-regisztráció birtokában internethasználat biztosítása a személyiadat- és lakcímnyilvántartás tekintetében adatszolgáltatások alanyára vonatkozó tájékoztatás iránti kérelem elektronikus úton történő benyújtásához"
4. A Rendelet 10. melléklet 37-40. pontja helyébe a következő pontok lépnek, és a melléklet a következő 41-47. ponttal egészül ki:
"37. Tájékoztatás a folyósított nyugdíjbiztosítási és családtámogatási ellátások bruttó összegéről és az ellátások egyéb folyósítási adatairól
38. Másolat kiadása a nyugdíjfolyósító szerv által folyósított ellátásokra vonatkozó éves értesítőről
39. Külföldi nyugdíjbiztosítási szerv eljárásában az ügyfél életben létét igazoló irat hitelesítési záradékkal való ellátása
40. Digitális állampolgárság előregisztráció
41. Segítség nyújtása a Gondosóra jelzőeszköz regisztrációban
42. Adóazonosító jel igényléssel, adókártya pótlási igénnyel kapcsolatban 'T34-es adatlap átvétele és továbbítása
43. Az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetési kötelezettség bejelentésére szolgáló 'T1011U adatlap átvétele és továbbítása
44. Az egyes adóügyek telefonos ügyintézését lehetővé tevő ügyfélazonosító szám igényléséhez, törléséhez és cseréjéhez szükséges TEL adatlap átvétele és továbbítása
45. Adószámla kivonat kiadása iránti kérelem átvétele és továbbítása
46. A magánszemélyek személyi jövedelemadó 1+1%-os rendelkező nyilatkozatát tartalmazó boríték átvétele és továbbítása
47. Jármű tulajdonjogának átruházása vagy az annak használatát lehetővé tévő jogviszony megszűnése, valamint a jármű forgalmi rendszámának cseréje esetén az úthasználati jogosultság (e-matrica) átírása iránti kérelem továbbítása a Kormány rendeletében kijelölt útdíjszolgáltatási gazdasági társaság részére"
3. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
A Rendelet 13. melléklet 1. pontja helyébe a következő pont lép:
"1. Emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu-regisztráció"
4. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
"15. melléklet az 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A KOF-nál azonnal intézhető ügyek
1. Személyazonosító igazolvány eltulajdonításának, megsemmisülésének, elvesztésének, megrongálódásának, illetve megtalálásának bejelentése
2. Új személyi azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolvány pótlása iránti kérelem
3. A törvényes képviselő arra irányuló kérelme, hogy a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány tartalmazza a 14. életévét be nem töltött kiskorú esetén a kiskorú törvényes képviselőinek nevét és a kiállítás időpontja szerinti telefonszámát
4. Forgalmi engedély cseréjére irányuló kérelem
5. Forgalmi engedély pótlására irányuló kérelem, elvesztés, eltulajdonítás, megsemmisülés bejelentésével
6. Törzskönyv elvesztésének bejelentése (pótlásra irányuló kérelem nélkül)
7. Jármű forgalomból történő ideiglenes kivonása iránti kérelem
8. Jármű forgalomból történő átmeneti időszakra történő kivonása iránti kérelem
9. Jármű forgalomból történő végleges kivonása iránti kérelem
10. Jármű forgalomból történő ideiglenes kivonásának a lejárati idő előtt megelőzően való megszüntetése iránti kérelem
11. Származás-ellenőrzés nyilvántartásba vétele iránti kérelem
12. Eladó bejelentése a jármű tulajdonjogának változásáról
13. Üzembentartó személyében bekövetkezett változás bejelentése
14. Jármű átrendszámozása iránti kérelem (forgalmi engedély cseréjével együtt)
15. Közúti közlekedési okmánykiállítással nem járó záradék bejegyzése, törlése iránti kérelem
16. Közúti közlekedési parkolási igazolvány nyilvántartásból adatszolgáltatás iránti kérelem
17. Nemzetközi vezetői engedély kiállítása iránti kérelem
18. Az állandó személyazonosító igazolvány tároló eleme adattartalmának ellenőrzése
19. Útlevél tároló elem adattartalmának ellenőrzésére irányuló kérelem
20. Útlevél eltulajdonításának, megsemmisülésének, elvesztésének, megrongálódásának, illetve megtalálásának bejelentése
21. Személyiadat- és lakcímnyilvántartásból történő adatszolgáltatás korlátozásáról szóló nyilatkozat megtétele, visszavonása
22. A személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló kormányrendelet szerinti állandó személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN-kód, a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 29/C. § (3) bekezdése szerinti elektronikus aláíráshoz tartozó PIN-kód létrehozása és cseréje, a visszavonási jelszó cseréje, valamint a blokkolódott PUK-kód feloldása
23. A személyazonosító igazolvány tároló elemén a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (23) bekezdése szerinti vészhelyzet esetén értesítendő telefonszáma rögzítése, cseréje és törlése
24. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 29/C. § (3) bekezdése szerinti e-aláírási funkcióhoz és időbélyegzés szolgáltatáshoz tartozó tanúsítvány visszavonással kapcsolatos, a Szig. R.-ben előírt feladatok
25. Az állandó személyazonosító igazolvány tároló elemén a polgár lakcímének és személyi azonosítójának rögzítése
26. Új jármű első forgalomba helyezése iránti kérelem (törzskönyv, forgalmi engedély és rendszámtábla kiadásával)
27. Használt jármű forgalomba helyezése iránti kérelem (törzskönyv, forgalmi engedély és rendszámtábla kiadásával)
28. Jármű ideiglenes forgalomban tartásának engedélyezése iránti kérelem (ideiglenes forgalmi engedély, ideiglenes rendszámtábla és szükség esetén indítási napló kiadása - a rendszám jellegétől függően)
29. Gépjármű átírása iránti kérelem (a járművek tulajdonjog-változásának nyilvántartásba vétele, törzskönyv és forgalmi engedély kiadásával)
30. Különleges rendszámtábla kiadása iránti kérelem (világoszöld alapszínű rendszámtáblák esetében)"
5. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
"16. melléklet az 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A KOF-nál saját hatáskörben intézhető ügyek
1. Állandó személyazonosító igazolvány kiadása iránti kérelem
2. Állandó személyazonosító igazolvány cseréje iránti kérelem
3. Vezetői engedély kiállítása iránti kérelem (első vezetői engedély)
4. Vezetői engedély cseréje iránti kérelem
5. Vezetői engedély pótlása iránti kérelem
6. EGT-államban kiállított vezetői engedély cseréje iránti kérelem
7. Külföldi vezetői engedély visszahonosítása
8. Külföldi vezetői engedély honosítása
9. Törzskönyv cseréjére irányuló kérelem
10. Törzskönyv pótlására irányuló kérelem, elvesztés, eltulajdonítás, megsemmisülés bejelentésével együtt
11. Rendszámtábla elvesztésének, ellopásának bejelentése és rendszámtábla pótlására irányuló kérelem
12. Rendszámtábla megrongálódása esetén annak utángyártása iránti kérelem
13. Regisztrációs matrica pótlására irányuló kérelem
14. Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem
15. Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem azonnali eljárásban
16. Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem soron kívüli eljárásban
17. Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem sürgősségi eljárásban
18. Második magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem
19. Második magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem azonnali eljárásban
20. Második magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem soron kívüli eljárásban
21. Második magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem sürgősségi eljárásban
22. Szolgálati útlevél kiadása, cseréje iránti kérelem
23. Hajós szolgálati útlevél kiadása, cseréje iránti kérelem
24. Személyiadat- és lakcímnyilvántartásból történő adatszolgáltatás iránti kérelem
25. Előzetes eredetiségvizsgálati nyilvántartásból egyedi adatszolgáltatás iránti kérelem
26. Származás-ellenőrzés nyilvántartásból adatszolgáltatás iránti kérelem
27. Közúti közlekedési okmánytárból adatszolgáltatás iránti kérelem
28. Uniós digitális Covid-igazolvány kiállítása
29. Kapcsolatfelvétel iránti kérelem"
6. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
"17. melléklet az 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A KOF által végzett kiegészítő szolgáltatások
1. Emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu-regisztráció
2. Digitális állampolgárság előregisztráció"
7. melléklet a 402/2024. (XII. 16.) Korm. rendelethez
"18. melléklet az 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelethez
A KOF-nál hivatalból intézhető ügyek
1. Vezetői engedély visszavonása és vezetési jogosultság szüneteltetése
2. Jármű forgalomból történő ideiglenes kivonása a forgalmi engedély és hatósági jelzés bevonásával
3. Jármű forgalomból történő átmeneti kivonása"