20/2025. (VII. 31.) EM rendelet
energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
[1] Hazánk számára energetikai szakpolitikai szempontból és a fogyasztókra kedvező rezsivédelem vívmányainak fenntartása érdekében egyaránt elengedhetetlen azon, a különleges jogrend keretében bevezetett energetikai tárgyú előírások átvezetése a veszélyhelyzet megszűnését követő időszakra, mely rendelkezések társadalmi-gazdasági hatása és gyakorlati alkalmazása túlmutat azok veszélyhelyzeti jellegén.
[2] A miniszterirendelet-módosítás célja a rezsivédelem vívmányainak fenntartása érdekében a kedvezményes árszabás előírásainak, valamint a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításáért járó ellentételezés részletszabályainak meghatározása.
[3] A veszélyhelyzeti előírások szigorították a villamosenergia- és a földgázágazatban az egyetemes szolgáltatásra jogosultak körét, különösen a nem lakossági szegmens tekintetében, valamint a lakossági fogyasztókra, a társasházakra és a fogyasztói közösségekre állapítottak meg egyedi sávhatárokat és kedvezményeket és a végső menedékes szolgáltatással egészítették ki a szabályozást. Ezen előírások fenntartása indokolt a veszélyhelyzet kivezetését követően is.
[4] A rendeletmódosítás a zöldenergia tárolását, hasznosítását célozza a megújuló energiaforrásból származó villamosenergia-termelési támogatások bővítése érdekében azért, hogy a megújuló energiatermelők térnyerését eredményesen elősegítse. A támogatási rendszer beruházási és működési támogatást biztosít a nyertes résztvevőknek.
[5] Hatályát veszti a veszélyhelyzet idején a villamos energia és földgáz egyetemes szolgáltatás változatlan feltételek szerinti nyújtását biztosító rezsivédelmi szolgáltatásról szóló 289/2022. (VIII. 5.) Korm. rendelet alapján a villamos energia szolgáltató részére járó ellentételezés kiszámításának módszertanáról szóló 12/2022. (VIII. 11.) TIM rendelet.
[6] A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 1. és 12. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím és a 4. melléklet tekintetében a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 133. § (1) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:
1. A villamos energia egyetemes szolgáltatás árképzéséről szóló 4/2011. (I. 31.) NFM rendelet módosítása
1. § A villamos energia egyetemes szolgáltatás árképzéséről szóló 4/2011. (I. 31.) NFM rendelet (a továbbiakban: NFM rendelet) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) E rendeletet kell alkalmazni az egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó árszabásokra a kedvezményes lakossági sávhatárig és a kedvezményes mikrovállalkozói sávhatárig, az egyetemes szolgáltatás esetében alkalmazandó áralkalmazási feltételekre, valamint az árszabályozás kereteire."
2. § Az NFM rendelet 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"a) árszabás: az egyetemes szolgáltató által kínált termékcsomag, amely magában foglalja a kedvezményes árat, valamint a felhasználó által az egyetemes szolgáltatótól vásárolt villamos energiáért fizetendő ár alkalmazási feltételeit;
b) kedvezményes ár: a felhasználó által vásárolt villamos energiáért fizetendő ár a kedvezményes lakossági sávhatárig, illetve a kedvezményes mikrovállalkozói sávhatárig;
c) zónaidő: a villamosenergia-felhasználás elszámolása céljából meghatározott egy napon belüli időtartam."
3. § Az NFM rendelet 5. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) Az egyetemes szolgáltató az e rendeletben meghatározott "B Alap" árszabáson túl a VET 145. § (4) bekezdése alapján további "B" árszabást is alkalmazhat.
(3) "B" Alap árszabás alkalmazása esetében az (1) bekezdés szerinti felhasználói berendezések villamosenergia-ellátásának biztosítása tekintetében a MEKH rendelet vezérelt (KIF II.) elosztási díj tekintetében foglalt előírtakat kell alkalmazni."
4. § (1) Az NFM rendelet 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) "H" árszabás szerint számolható el annak a legalább 3,4 szezonális fűtési jóságfokú hőszivattyúnak vagy napenergiából vagy egyéb megújuló energiaforrásokból nyert hőt épület hőellátására hasznosító berendezésnek az üzemeltetését közvetlenül szolgáló készüléknek a villamosenergia-fogyasztása, amely a külön mért felhasználói áramkörre állandó jelleggel, nem dugaszolással és úgy csatlakoztatott, hogy arról az állag sérelme nélkül kizárólag megfelelő eszközzel választható le."
(2) Az NFM rendelet 5. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az egyetemes szolgáltató "H" árszabásának az év október hó 15. napja és a következő év április hó 15. napja közötti időszakban (a továbbiakban: fűtési idény) alkalmazandó ára nem haladhatja meg az egyetemes szolgáltató legalacsonyabb "B Alap" árszabású árát."
5. § Az NFM rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. § (1) A kedvezményes lakossági sávhatár mértéke "A1", "A2", "B Alap" és "H" árszabás esetén árszabásonként 2523 kWh/év / mérési pont (felhasználási hely). "H" árszabás esetén a kedvezményes mennyiséget fűtési idényen kívüli időszakban kell érvényesíteni.
(2) A kedvezményes mikrovállalkozói sávhatár mértéke 4606 kWh/év / összes felhasználási hely fogyasztásig. Több árszabás alkalmazása esetén a kedvezményes mennyiséget a felhasználási hely vonatkozásában kiszámlázott villamosenergia-mennyiségek aránya alapján kell megosztani.
(3) Az (1) és a (2) bekezdés szerinti kedvezményes mennyiség - az (1) bekezdésben foglalt eltéréssel - augusztus 1. és július 31. közötti időszakra vonatkozik.
(4) Az (1) és a (2) bekezdés szerinti kedvezményes mennyiség időarányosan vehető igénybe. Ennek érdekében az egyetemes szolgáltató naparányos elszámolást alkalmaz, amelynek alapján a felhasználó számára kiállított számlában a kedvezményes mennyiség 1/365, szökőévben 1/366 részének és a számlázási időszak napjainak szorzatát érvényesíti, és az e feletti rész számlázása történik lakossági fogyasztó esetében a VET 145. § (3a) bekezdése, nem lakossági felhasználó esetében a VET 145. § (3b) bekezdése szerinti áron.
(5) Az (1), (3) és (4) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni az egyetemes szolgáltató által a VET 145. § (4) bekezdése alapján alkalmazott "B" árszabásra is, kivéve, ha a "B" árszabás igénybevételének feltétele az egyetemes szolgáltató üzletszabályzatában meghatározott feltételeket teljesítő hőszivattyú berendezés villamosenergia-ellátása.
(6) Ha e rendelet valamely árszabás vagy időszak vonatkozásában nem határoz meg kedvezményes lakossági sávhatárt, akkor az esetben kizárólag az e rendeletben meghatározott egységárak alkalmazandók.
(7) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően előre fizetős mérő esetében az (1) és a (2) bekezdés szerinti kedvezményes mennyiség kiosztását követően van mód a VET 145. § (3a), illetve (3b) bekezdése szerinti ár alkalmazására."
6. § Az NFM rendelet 7. §-át követő 5. alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. Rezsivédelmi szolgáltatás biztosításáért járó ellentételezés
8. § (1) Az egyetemes villamosenergia- és földgázszolgáltatás változatlan feltételek szerinti nyújtását biztosító rezsivédelmi szolgáltatásról szóló 236/2025. (VII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KR) szerinti villamosenergia-szolgáltató (a továbbiakban: villamosenergia-szolgáltató) részére a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításáért járó ellentételezés számítási módszertanát a 3. melléklet tartalmazza. A számítás során az a villamos energia vehető figyelembe, amely
a) a (2) bekezdés szerint meghatározott áron vagy
b) a (3)-(6) bekezdésben meghatározott módon
kerül beszerzésre.
(2) A villamosenergia-szolgáltató részére a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításához szükséges, a villamosenergia-nagykereskedelem piacán a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) által 2022. augusztus 14. napjáig jelentős piaci erővel rendelkező engedélyesként azonosított villamosenergia-kereskedő (a továbbiakban: érintett villamosenergia-kereskedő) által értékesített teljes mennyiségen belül a 4. melléklet szerinti villamosenergia-mennyiség ellenértéke (a továbbiakban: indokolt ár) nem lehet magasabb a 8/D. § szerinti árnál.
(3) A villamosenergia-szolgáltató által az érintett villamosenergia-kereskedőtől beszerzett, a 4. melléklet szerinti villamosenergia-mennyiséget meghaladó, a rezsivédelmi szolgáltatás körében felmerülő igény kielégítéséhez szükséges villamosenergia-mennyiség úgy vehető figyelembe az ellentételezés kiszámítása során, hogy a tárgyévre vonatkozóan a tárgyévet megelőző évben beszerzett villamosenergia-mennyiség éven túli, fennmaradó része pedig éven belüli villamosenergia-beszerzésnek minősül.
(4) Az ellentételezés kiszámítása során a (3) bekezdés szerinti mennyiségen belül
a) az az éven túli villamosenergia-beszerzéssel beszerzett villamos energia vehető figyelembe az adott ügylet tényleges elszámolási árán elszámolva, amelynek beszerzése a villamos energiához kapcsolódó származtatott ügylettel kereskedést biztosító, a tőkepiacról szóló törvény szerinti - Magyarországon engedéllyel rendelkező -szabályozott piacon, határidős ügyletek megkötésével történik,
b) az éven belüli villamosenergia-beszerzéssel érintett villamos energia a) pont szerint nem fedezett része vagy többlete a szervezett villamosenergia-piacon határidős, másnapi vagy napon belüli termékek vásárlásával vagy értékesítésével, a szervezett villamosenergia-piac elszámolási módja szerinti időegységre vonatkozó elszámoló árakon elszámolva kerül figyelembevételre.
(5) Az ellentételezés kiszámítása során a (4) bekezdés szerinti villamosenergia-vásárláshoz vagy értékesítéshez kapcsolódó devizafedezeti ügyletek figyelembevétele a villamosenergia-szolgáltató által adott tranzakcióhoz kapcsolódóan realizált árfolyamon történik.
8/A. § Az egyetemes szolgáltató által alkalmazandó díjak változása esetén az egyetemes szolgáltató köteles az új díjak megállapítását követő időszakra előzetesen kibocsátott számlákat az új díjak megállapítását követő 30 napon belül helyesbíteni az új díjak alkalmazásával.
8/B. § (1) Az ellentételezés összegének meghatározása során előjelhelyesen az alábbi villamosenergia-beszerzési költségeket és bevételeket kell figyelembe venni:
a) a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításához szükséges villamos energia 8. § (2) bekezdése szerinti mennyiségének ellenértékét,
b) a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításához szükséges villamos energia 8. § (3) bekezdése szerinti mennyiségének a 8. § (4) és (5) bekezdésében meghatározottak szerinti ellenértékét,
c) a rezsivédelmi szolgáltatás keretében ellátott felhasználók - éves leolvasást követő - mennyiségi eltéréséhez kapcsolódó utólagos forráskorrekció ellenértékét,
d) a kiegyenlítő energia ellenértékét,
e) a háztartási méretű kiserőművek többlettermelésének kötelező villamosenergia-kereskedői átvételéből adódó utólagosan elszámolt mennyiségéhez tartozó ellenértéket, valamint
f) az egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó egyéb kereskedelmi tételekből számított ellenértéket és keletkező bevételeket.
(2) Az ellentételezés összegének meghatározása során előjelhelyesen figyelembe kell venni a villamosenergiaszolgáltató által fizetendő rendszerhasználati díjak kérelemben megjelölt időszakra vonatkozó összegét.
(3) Az ellentételezés összegének meghatározása során figyelembe kell venni a villamosenergia-szolgáltató kérelemben megjelölt időszakra vonatkozó működési ráfordításait, ideértve az egyetemes szolgáltatói engedélyesi tevékenységhez köthető ráfordításokat, az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Ehat.) szerinti energiahatékonysági kötelezettségi rendszerben felmerülő kötelezettségek teljesítése érdekében felmerülő ráfordításokat, a villamosenergia-szolgáltató finanszírozásához kapcsolódó ráfordításokat, valamint a jogosulatlanul igénybe vett egyetemes szolgáltatás kapcsán máshonnan meg nem térülő ráfordításokat is. Az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerben felmerülő kötelezettségek teljesítése érdekében felmerülő, külön kimutatott ráfordítások legfeljebb az Ehat. 15/E. § (1) bekezdése szerinti energiahatékonysági járulék fajlagos értékének 33%-áig vehetők figyelembe.
8/C. § Ha a tárgyévre vonatkozó, a tervadatok alapján megállapított és folyósított ellentételezés összege eltér a tárgyévet követő évben a tényadatok alapján megállapított tárgyévi ellentételezés összegétől, a többletkifizetés vagy fedezethiány összegét a villamosenergia-szolgáltató a tárgyévet követő évben számított ellentételezés terhére vagy javára előjelhelyesen elhatárolja.
8/D. § Az érintett villamosenergia-kereskedő és a villamosenergia-szolgáltató az egymás közötti elszámolás során a tárgyévben Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, tárgyévet megelőző éves infláció százalékos mértékével korrigált árat alkalmaz. A villamosenergia-szolgáltató az ellentételezés összegének a KR 3. § (1) bekezdése szerinti meghatározásakor a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs jelentése szerinti inflációs előrejelzés középértékét alkalmazza.
8/E. § Az energiapolitikáért felelős miniszter - figyelemmel a Hivatal KR 4. § (2) bekezdése szerinti megfelelőségi vizsgálatának eredményére - a villamosenergia-szolgáltató részére a tárgyévet követő év január 31. napjáig nyilatkozik az ellentételezés megállapítása iránti kérelem vagy kérelem kiegészítés e rendeletnek való megfeleléséről."
7. § Az NFM rendelet a következő 12. §-sal egészül ki:
"12. § (1) E rendeletnek az energetikai tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 20/2025. (VII. 31.) EM rendelettel [a továbbiakban: 20/2025. (VII. 31.) EM rendelet] megállapított 8-8/D. §-át, valamint 3. és 4. mellékletét a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) A 2024. évi rezsivédelmi szolgáltatás biztosításához indokolt áron elszámolható villamosenergia-mennyiség tekintetében a veszélyhelyzet idején a villamos energia és földgáz egyetemes szolgáltatás változatlan feltételek szerinti nyújtását biztosító rezsivédelmi szolgáltatásról szóló 289/2022. (VIII. 5.) Korm. rendelet alapján a villamos energia szolgáltató részére járó ellentételezés kiszámításának módszertanáról szóló 12/2022. (VIII. 11.) TIM rendelet 2. melléklet 3. pontja szerinti mennyiséget kell alkalmazni.
(3) A 2024. évben alkalmazandó indokolt ár mértéke 16,62 Ft/kWh."
8. § Az NFM rendelet
a) 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép,
b) a 2. melléklet szerinti 3. melléklettel egészül ki,
c) a 3. melléklet szerinti 4. melléklettel egészül ki.
9. § Az NFM rendelet
a) 4. § (2) bekezdés a) és b) pontjában az "árat" szövegrész helyébe a "kedvezményes árat" szöveg,
b) 4. § (5) bekezdésében az "az "A1", "A2", vagy "A3" árszabások" szövegrész helyébe az "az "A1" vagy "A2" árszabás" szöveg,
c) 7. § (1) bekezdésében a "legmagasabb egyetemes szolgáltatási" szövegrész helyébe a "kedvezményes" szöveg
lép.
10. § Hatályát veszti az NFM rendelet
a) 4. § (1) bekezdés c) pontja,
b) 4. § (2) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében az "és "A3" " szövegrész,
d) 10. § (1) és (2) bekezdése.
2. A megújuló energiaforrásokból nyert energiával termelt villamos energia működési támogatásának finanszírozásához szükséges pénzeszköz mértékének megállapítási módjára és megfizetésére vonatkozó részletes szabályokról szóló 63/2016. (XII. 28.) NFM rendelet módosítása
11. § (1) A megújuló energiaforrásokból nyert energiával termelt villamos energia működési támogatásának finanszírozásához szükséges pénzeszköz mértékének megállapítási módjára és megfizetésére vonatkozó részletes szabályokról szóló 63/2016. (XII. 28.) NFM rendelet (a továbbiakban: METÁROLÓ R.) 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A pénzeszköz pozitív értéke esetén a Befogadó a pénzeszköz fizetésére kötelezett részére havonta kiállít egy-egy számviteli bizonylatot az adott típusú pénzeszköz pénzeszköz fizetésére kötelezett által fizetendő összegéről, amelyet a pénzeszköz fizetésére kötelezetthez tartozó tárgyhavi tény értékesítési adat és a pénzeszköz tárgyhavi mértékének szorzataként kell kiszámítani. Ha a tárgyhónapra vonatkozó pénzeszköz negatív értékű, a negatív érték alapján a Befogadó által fizetendő összegről a pénzeszköz fizetésére kötelezett állít ki számviteli bizonylatot a tárgyhónapot követő második hónap 8. munkanapjától."
(2) A METÁROLÓ R. 9. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A Befogadó a számviteli bizonylatát a pénzeszköz fizetésére kötelezett részére úgy nyújtja be, hogy azt a pénzeszköz fizetésére kötelezett a számviteli bizonylatban feltüntetett esedékesség időpontját legalább hat munkanappal megelőzően kézhez vehesse. A pénzeszköz fizetésére kötelezett a számviteli bizonylatát a Befogadó részére úgy nyújtja be, hogy azt a Befogadó a számviteli bizonylatban feltüntetett esedékesség időpontját legalább tizenkettő munkanappal megelőzően kézhez vehesse."
(3) A METÁROLÓ R. 9. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A (4) bekezdésben meghatározott számviteli bizonylat szerinti ellenérték fizetésére kötelezett a számviteli bizonylattal kapcsolatban kifogással élhet a jogosult felé a pénzeszköz fizetésére kötelezett fizetési kötelezettsége esetén a számviteli bizonylat kézhezvételétől számított öt munkanapon belül, a Befogadó fizetési kötelezettsége esetén a számviteli bizonylat kézhezvételétől számított tizenegy munkanapon belül. A számviteli bizonylatra vonatkozó kifogás esetén a nem vitatott részek esedékessége nem változik."
(4) A METÁROLÓ R. 9. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A Befogadó, továbbá a pénzeszköz fizetésére kötelezettek a villamosenergia-ellátási szabályzatoknak megfelelően korrigált tény értékesítési adatok alapján, havi rendszerességgel az (1) bekezdés szerinti számviteli bizonylatot módosítja, és a módosítás alapján elszámolnak egymással."
12. § A METÁROLÓ R.
a) 1. § (1) bekezdés 11. pontjában a "villamosenergia-tárolók a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény veszélyhelyzet idején történő eltérő alkalmazásáról szóló 382/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: VR.)" szövegrész helyébe a "megújuló energiaforrásokból és a hulladékból nyert energiával termelt villamos energia működési támogatása, valamint a villamosenergia-tárolók bevételkompenzációja finanszírozásához szükséges pénzeszköz mértékének megállapítási módjáról és a megfizetésre vonatkozó részletes szabályokról szóló 235/2025. (VII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. r.)" szöveg,
b) 1. § (1) bekezdés 12. pontjában a "VR. szerinti" szövegrész helyébe a "Korm. r. szerinti" szöveg,
c) 1. § (1) bekezdés 13. pontjában a "VR. 5. § (1) bekezdése szerinti" szövegrész helyébe a "Korm. r. 3. § (1) bekezdése szerinti" szöveg,
d) 3. § (1) bekezdés a) pontjában a "VR. 5. § (3) bekezdése szerint" szövegrész helyébe a "Korm. r. 3. § (3) bekezdése szerint" szöveg,
e) 3. § (2) bekezdés a) pontjában a "VR. 5. § (3) bekezdés b) pontja szerint" szövegrész helyébe a "Korm. r. 3. § (3) bekezdés b) pontja szerint" szöveg,
f) 9. § (3) bekezdésében a "VR. 5. §-a szerinti" szövegrész helyébe a "Korm. r. 3. §-a szerinti" szöveg
lép.
3. A földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó értékesítési árak megállapításáról és alkalmazásáról szóló 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet módosítása
13. § A földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó értékesítési árak megállapításáról és alkalmazásáról szóló 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"f) kedvezményes gázdíj: a számlázott gázdíjnak azon része, amelyet a felhasználó az átvett földgázért a hőmennyiség alapján a kedvezményes lakossági sávhatárig vagy a kedvezményes mikrovállalkozói sávhatárig fizet,"
14. § Az R. 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az egyetemes szolgáltató által a gázmérők névleges teljesítménye és a felhasználói típus szerinti árszabásra figyelemmel alkalmazandó alapdíjegységárakat és egységnyi hőmennyiségre vonatkozóan megállapított kedvezményes gázdíjak egységárait az 1. melléklet tartalmazza."
15. § Az R. 10. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A kedvezményes lakossági sávhatár mértéke - a 13-16. §-ban foglalt eltéréssel - 63 645 MJ/év felhasználási helyenként.
(2) A kedvezményes mikrovállalkozói sávhatár mértéke 54 810 MJ/év a mikrovállalkozó összes felhasználási helye tekintetében.
(3) Az (1) és a (2) bekezdés szerinti sávhatár az augusztus 1. és július 31. közötti időszakra vonatkozik."
16. § Az R. a következő 4. alcímmel egészül ki:
"4. Kedvezményes lakossági sávhatárra és többletmennyiségre vonatkozó szabályok
13. § (1) A GET 32. § (1a) bekezdés d) és e) pontja szerinti lakossági fogyasztónak minősülő társasház, lakásszövetkezet a 10. § (1) bekezdés szerinti kedvezményes lakossági sávhatáron felül további, kedvezményes gázdíjon elszámolható földgázmennyiségre (a továbbiakban: kedvezményes többletmennyiség) jogosult. A kedvezményes többletmennyiséget a kedvezményes lakossági sávhatár szerinti földgázmennyiség és a lakóépületben műszakilag megosztott, önálló lakások számának szorzata alapján kell meghatározni.
(2) A kedvezményes többletmennyiség igénybevételéhez a lakossági fogyasztó felhasználási helyenként nyilatkozik az egyetemes szolgáltató részére a lakóépületben műszakilag megosztott, önálló lakások és az épületben lévő, önálló, nem lakás céljára szolgáló helyiségek számáról.
(3) A (2) bekezdés szerinti nyilatkozat megtétele az egyetemes szolgáltató által biztosított felületen keresztül történik, ettől eltérő módon tett nyilatkozat érvénytelen.
14. § (1) A GET 32. § (1a) bekezdés g) pontja szerinti lakossági fogyasztó a 10. § (1) bekezdés szerinti kedvezményes lakossági sávhatár szerinti földgázmennyiség és a felhasználási helyen belül található lakások számának szorzata alapján meghatározott kedvezményes lakossági sávhatárra jogosult.
(2) Ha a GET 32. § (1a) bekezdés f)-g) pontja szerinti rendház esetén önálló lakások kialakítására nem került sor, és így az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazására nincs mód, a GET 32. § (1a) bekezdés g) pontja szerinti lakossági fogyasztó kedvezményes többletmennyiségre jogosult, amelyet a kedvezményes lakossági sávhatár szerinti földgázmennyiség és minden négy - a rendházban lakó, a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény (a továbbiakban: Ehtv.) 12. § (1) bekezdésében vagy 12/A. § (1) bekezdésében meghatározott - személy számának a szorzata alapján kell meghatározni.
(3) Az (1) bekezdés szerinti, 10. § (1) bekezdésében meghatározott mértéket meghaladó, kedvezményes gázdíjon biztosított földgázmennyiség, illetve a (2) bekezdés szerinti kedvezményes többletmennyiség igénybevételéhez a lakossági fogyasztó a rá vonatkozó feltételek teljesüléséről nyilatkozik a felhasználási helyen belül található lakások, illetve az Ehtv. 12. § (1) bekezdésében vagy 12/A. § (1) bekezdésében meghatározott, a felhasználási helyen életvitelszerűen lakó személyek számának megadásával.
15. § (1) A GET 32. § (1a) bekezdés b) és c) pontja szerinti lakossági fogyasztó kedvezményes többletmennyiségre jogosult. A kedvezményes többletmennyiséget a kedvezményes lakossági sávhatár szerinti földgázmennyiség és az épületben található önkormányzati bérlakások, állami bérlakások, önálló, műszakilag megosztott lakások és minden negyedik szállóférőhely számának szorzata alapján kell meghatározni.
(2) A kedvezményes többletmennyiség igénybevételéhez a lakossági fogyasztó felhasználási helyenként nyilatkozik az épületben lévő önkormányzati bérlakások, állami bérlakások, szállóférőhelyek, önálló, műszakilag megosztott lakások és az önálló, nem lakás céljára szolgáló helyiségek számáról.
(3) A 10. § (1) bekezdés és az (1) bekezdés alapján biztosított kedvezményt az egyetemes szolgáltató által kiállított számla alapján az önkormányzati bérlakásban, állami bérlakásban, szállóférőhelyen, illetve önálló, műszakilag megosztott lakásban élők felé biztosítani kell.
16. § (1) A GET 3. § 47. pontja és 32. § (1a) bekezdés d) és e) pontja szerinti lakossági fogyasztó, ha a társasháznak, lakásszövetkezetnek nem minősülő felhasználási helyen belül vagy önálló felhasználási helyet képező, a társasház alapító okirata szerinti társasházi albetéten belül több, de legfeljebb négy, a (4) bekezdés szerinti lakás rendeltetési egység található, a 10. § (1) bekezdés szerinti kedvezményes lakossági sávhatár szerinti földgázmennyiség és a felhasználási helyen belül található lakás rendeltetési egységei számának szorzata alapján meghatározott kedvezményes lakossági sávhatárra jogosult.
(2) Az (1) bekezdés szerinti, 10. § (1) bekezdésében meghatározott mértéket meghaladó, kedvezményes gázdíjon biztosított földgázmennyiség igénybevételéhez a lakossági fogyasztó benyújtja az egyetemes szolgáltató részére a 17. § alapján a települési önkormányzat jegyzője által kiállított hatósági bizonyítványt.
(3) A lakossági fogyasztó az új lakások építéséhez, vásárlásához kapcsolódó lakáscélú támogatásról szóló 16/2016. (II. 10.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés 1. pont b) alpontja szerinti új lakás bekerülési költségéhez kapcsolódó lakáscélú állami támogatásról szóló támogatói szerződés bemutatása esetén kedvezményes többletmennyiségre jogosult.
(4) Az (1) bekezdés tekintetében lakás rendeltetési egység alatt a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: TÉKA) 126. §-a szerinti lakás rendeltetési egységet kell érteni, azzal, hogy nem kell figyelembe venni
a) a TÉKA 5. § 113. pontjában foglalt, az önálló rendeltetési egységek önálló bejáratára, valamint
b) a lakások műszaki megosztására
vonatkozó követelményeket, ha a lakások a TÉKA 126. §-ában foglalt egyéb követelményeknek eleget tesznek.
17. § (1) A 16. § (1) és (4) bekezdésében meghatározott feltételek fennállása esetén a települési önkormányzat jegyzője (a továbbiakban: eljáró hatóság) kérelemre, a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki felhasználási helyenként a lakás rendeltetési egységek számáról.
(2) Az e § szerinti hatósági bizonyítvány kizárólag a 16. § (2) bekezdés szerinti kedvezmény igénybevétele céljából használható fel.
(3) Ha az egyetemes szolgáltató észleli, hogy az ingatlan lakás rendeltetési egységeinek száma nem egyezik meg a hatósági bizonyítványban foglaltakkal, jelzi az eljáró hatóság felé, hatósági ellenőrzés lefolytatása érdekében.
18. § Az egyetemes szolgáltató a kedvezményes többletmennyiséget, illetve a 14. § (1) bekezdés és a 16. § (1) bekezdés szerinti, 10. § (1) bekezdésében meghatározott mértéket meghaladó, kedvezményes gázdíjon biztosított földgázmennyiséget (a továbbiakban együtt: kedvezményes mennyiség) a nyilatkozat benyújtását követő hónap elsejétől alkalmazza, a 10. § (4) és (5) bekezdésében és a 11. §-ban foglaltakra figyelemmel időarányosan.
19. § (1) Az egyetemes szolgáltató bármikor jogosult a kedvezményes mennyiség igénybevételéhez szükséges feltételeket alátámasztó iratot a lakossági fogyasztótól bekérni és ellenőrizni. Ha megállapítja, hogy a lakossági fogyasztó jogosulatlanul vett igénybe kedvezményes mennyiséget, az egyetemes szolgáltató a jogosulatlanul igénybe vett kedvezményes gázdíjon elszámolt földgázt a GET 107. § (5) bekezdése szerinti versenypiaci költségeket tükröző ár másfélszeresének megfelelő egységáron számolja el a lakossági fogyasztóval.
(2) Az egyetemes szolgáltató az (1) bekezdés szerinti jogkövetkezményt alkalmazza akkor is, ha a lakossági fogyasztó a kedvezményes mennyiség igénybevételét alátámasztó iratot az egyetemes szolgáltató által megjelölt legalább 15 napos határidőn belül nem bocsátja az egyetemes szolgáltató rendelkezésre. Ha az irat a megjelölt határidőt követő 15 napon belül az egyetemes szolgáltatóhoz beérkezik, úgy kell tekinteni, mintha határidőben rendelkezésre bocsátották volna."
17. § Az R. 13. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A tulajdonostárs hozzájárulásának hiánya miatti társasháztulajdonná való átalakítás iránti per megindítása esetén a tulajdonközösség a keresetlevél alperesnek történő bírósági kézbesítésének napjától jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kedvezményes többletmennyiség igénybevételére. A bíróság a keresetlevél alperesnek történő bírósági kézbesítésének napjáról értesíti az egyetemes szolgáltatót.
(5) Ha a bíróság az eljárást megszünteti, vagy a keresetet elutasítja, a (4) bekezdés szerinti kézbesítés mellett hivatalból bejegyzett perbejegyzés törlésének napjától kezdődően a tulajdonközösség tekintetében a földgáz egyetemes szolgáltatás árát a (4) bekezdés alapján figyelembe vett kedvezményes többletmennyiség biztosításának kezdőnapjáig visszamenőlegesen a kedvezményes többletmennyiség nélkül kell elszámolni. A perbejegyzés törléséről a bíróság értesíti az egyetemes szolgáltatót."
18. § Az R. 1. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
19. § Az R.
1. 2. § (1) bekezdés d) pontjában az "az a díj, melyet" szövegrész helyébe az "a mennyiségarányos díjak összessége, amelyet" szöveg,
2. 4. § (1) bekezdésében a "mennyiségarányos díj" szövegrész helyébe a "gázdíj" szöveg,
3. 4. § (1) bekezdés c) pontjában a "díjkategóriához tartozó - megállapított 1. melléklet szerinti gázdíjnak" szövegrész helyébe az "árszabáshoz tartozó - gázdíjnak" szöveg,
4. 8. § (2) bekezdésében az "az 4. § (1) bekezdése szerint számított mennyiségarányos díjat" szövegrész helyébe az "a 4. § (1) bekezdése szerint számított gázdíjat" szöveg,
5. 9. § (1) bekezdés a) pontjában a "szereplő gázdíjnak" szövegrész helyébe a "szereplő egységnyi hőmennyiségre vonatkozóan megállapított kedvezményes gázdíjnak" szöveg,
6. 10. § (4) bekezdésében, valamint 11. § (3) bekezdésében az "az I. árkategória szerint" szövegrész helyébe az "a kedvezményes gázdíjon" szöveg,
7. 11. § (1) bekezdésében az "az I., illetve a II. árkategória szerinti díjszabásokat" szövegrész helyébe az "a kedvezményes lakossági sávhatárig és az a felett, illetve a kedvezményes mikrovállalkozói sávhatárig és az a felett alkalmazandó gázdíjat" szöveg,
8. 11. § (2) bekezdésében az "az I. árkategória szerinti díjszabásokat" szövegrész helyébe az "a kedvezményes gázdíjat" szöveg, az "az I. árkategória szerint" szövegrészek helyébe az "a kedvezményes gázdíjon" szöveg,
9. 11. § (4) bekezdésében az "a naptári év zárónapját és a következő naptári év kezdőnapját magában foglaló" szövegrész helyébe az "a 3. § (2) bekezdése szerinti" szöveg,
10. 21. § (5) bekezdés c) pontjában a "vonatkozó díjnak" szövegrész helyébe a "vonatkozóan megállapított gázdíjnak" szöveg
lép.
20. § Hatályát veszti az R.
4. A veszélyhelyzet idején a villamos energia és földgáz egyetemes szolgáltatás változatlan feltételek szerinti nyújtását biztosító rezsivédelmi szolgáltatásról szóló 289/2022. (VIII. 5.) Korm. rendelet alapján a villamos energia szolgáltató részére járó ellentételezés kiszámításának módszertanáról szóló 12/2022. (VIII. 11.) TIM rendelet hatályon kívül helyezéséről
21. § Hatályát veszti a veszélyhelyzet idején a villamos energia és földgáz egyetemes szolgáltatás változatlan feltételek szerinti nyújtását biztosító rezsivédelmi szolgáltatásról szóló 289/2022. (VIII. 5.) Korm. rendelet alapján a villamos energia szolgáltató részére járó ellentételezés kiszámításának módszertanáról szóló 12/2022. (VIII. 11.) TIM rendelet.
5. Záró rendelkezések
22. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2025. augusztus 1-jén lép hatályba.
(2) A 17. § az e rendelet kihirdetését követő 61. napon lép hatályba.
Lantos Lajos Csaba s. k.,
energiaügyi miniszter
1. melléklet a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelethez
"2. melléklet a 4/2011. (I. 31.) NFM rendelethez
Az egyetemes szolgáltató által alkalmazandó árszabások kedvezményes árai (Ft/kWh)
1. Az egyetemes szolgáltató által a lakossági fogyasztók tekintetében alkalmazandó árszabások kedvezményes árai (Ft/kWh)
A | B | C | D | E | |
1 | Elosztói működési terület | ||||
2 | Árszabások | MVM Démász Áramhálózati Kft. | E.ON DÉDÁSZ, E.ON ÉDÁSZ és OPUS TITÁSZ | ELMŰ Hálózati Kft. | MVM Émász Hálózati Kft. |
3 | A1 | 5,25 | 4,39 | 5,11 | 4,94 |
4 | A2 | ||||
5 | - csúcsidőszakban | 8,95 | 10,78 | 10,03 | 8,49 |
6 | - völgyidőszakban | 1,05 | 2,40 | 1,93 | 1,00 |
7 | B Alap | 1,90 | 2,34 | 2,05 | 1,68 |
8 | H | ||||
9 | - fűtési idényben | 1,90 | 2,34 | 2,05 | 1,68 |
10 | - fűtési idényen kívüli időszakban | 5,25 | 4,39 | 5,11 | 4,94 |
2. Az egyetemes szolgáltató által a nem lakossági felhasználók tekintetében alkalmazandó árszabások kedvezményes árai (Ft/kWh)
A | B | C | D | E | |
1 | Elosztói működési terület | ||||
2 | Árszabások | MVM Démász Áramhálózati Kft. | E.ON DÉDÁSZ, E.ON ÉDÁSZ és OPUS TITÁSZ | ELMŰ Hálózati Kft. | MVM Émász Hálózati Kft. |
3 | A1 | 23,02 | 23,27 | 23,04 | 22,80 |
4 | A2 | ||||
5 | - csúcsidőszakban | 26,79 | 29,28 | 28,26 | 26,19 |
6 | - völgyidőszakban | 16,12 | 17,95 | 17,31 | 16,05 |
7 | B Alap | 13,88 | 14,28 | 13,93 | 13,49 |
8 | H | ||||
9 | - fűtési idényben | 13,88 | 14,28 | 13,93 | 13,49 |
10 | - fűtési idényen kívüli időszakban | 23,02 | 23,27 | 23,04 | 22,80 |
"
2. melléklet a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelethez
"3. melléklet a 4/2011. (I. 31.) NFM rendelethez
Az ellentételezés kiszámításának módszertana
1. Az ellentételezés kiszámítása során alkalmazandó elszámolási képlet:
ELL = (IBK + RHD + IMR) - ÁB
2. Rövidítések:
ELL: az ellentételezés összege;
IBK: A villamosenergia-szolgáltató indokolt beszerzési költsége, amely a rezsivédelmi szolgáltatás körében felmerült villamosenergia-igény biztosításához szükséges költségeket jelenti az alábbi elszámolási képlet szerint:
IBK = Ei + Etöbblet + ME + KE + HE + E
i többlet
Ei: a villamosenergia-szolgáltató által indokolt áron megvásárolt villamos energia ellenértéke;
Etöbblet: az Ei által nem fedezett, piaci áron megvásárolt villamos energia ellenértéke, ideértve a kapcsolódó devizafedezeti ügyletek ellenértékét is;
ME: a rezsivédelmi szolgáltatás keretében ellátott felhasználók - éves leolvasást követő - mennyiségi eltéréséhez kapcsolódó utólagos forráskorrekció ellenértéke;
KE: a villamosenergia-szolgáltató által elszámolt kiegyenlítő energia ellenértéke;
HE: a háztartási méretű kiserőművek többlettermelésének az adott évi kötelező átvételként megjelenő költsége; E: olyan, a rezsivédelmi szolgáltatáshoz kapcsolódó kereskedelmi tételekből számított egyéb összeg, amely a villamosenergia-szolgáltató számára addicionális bevételt vagy kiadást eredményez;
RHD: a villamosenergia-szolgáltató által fizetendő rendszerhasználati díjak;
IMR: a villamosenergia-szolgáltató auditált éves egyetemes szolgáltatási tevékenységi beszámolója alapján meghatározott, ennek hiányában az általa készített legfrissebb kalkulációt alátámasztó becsült, az ellentételezéssel érintett időszakra vonatkozó működési ráfordítások, ideértve az egyetemes szolgáltatói tevékenységhez köthető ráfordításokat, az Ehat. szerinti energiahatékonysági kötelezettségi rendszerben felmerülő kötelezettségek teljesítése érdekében felmerülő ráfordításokat a 8/A. § szerint, a villamosenergia-szolgáltató finanszírozásához kapcsolódó ráfordításokat, valamint a jogosulatlanul igénybe vett egyetemes szolgáltatás kapcsán máshonnan meg nem térülő ráfordításokat is, csökkentve egyéb, illetve pénzügyi bevételekkel és aktivált saját teljesítménnyel;
ÁB: a villamosenergia-szolgáltató auditált éves rezsivédelmi szolgáltatási tevékenységi beszámolója szerinti értékesítés nettó árbevétele, ennek hiányában az általa készített legfrissebb, részletesen alátámasztott éves árbevétel-kalkuláció eredménye."
3. melléklet a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelethez
"4. melléklet a 4/2011. (I. 31.) NFM rendelethez
A villamosenergia-szolgáltató részére a 2025. évi rezsivédelmi szolgáltatás biztosításához indokolt áron elszámolható villamosenergia-mennyiség
A | B | |
1 | Villamosenergia-szolgáltató | Villamosenergia-mennyiség (MWh) |
2 | MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. | 10 855 335 |
"
4. melléklet a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelethez
"1. melléklet a 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelethez
Az egyetemes szolgáltató által alkalmazandó alapdíjak és kedvezményes gázdíjak egységárai
A | B | C | D | E | |
1 | Árszabás | Érintett vásárlói kör | Éves alapdíj | Gázdíj | |
2 | Ft/év | Ft/m3/h | Ft/MJ | ||
3 | A1) | <20 m3/h gázmérővel rendelkező lakossági felhasználók, kivéve fogyasztói közösségek | 9 192 | - | 2,256 |
4 | A2) | <20 m3/h gázmérővel rendelkező nem lakossági felhasználók | 12 312 | - | 2,957 |
5 | A3) | <20 m3/h gázmérővel rendelkező fogyasztói közösségek | 9 192 | - | 2,373 |
6 | B1) | ≥20 m3/h gázmérővel rendelkező lakossági felhasználók | - | 14 633 | 1,943 |
7 | B2) | ≥20 m3/h gázmérővel rendelkező nem lakossági felhasználók | - | 19 564 | 2,539 |
8 | C) | Gázmérővel nem rendelkezők | - | - | 2,465 |
"