Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1962. évi 24. törvényerejű rendelet

a társadalmi bíróságokról

A Népköztársaság Elnöki Tanácsa - figyelembe véve a dolgozók szocialista tudatának és erkölcsi felfogásának fejlődését, valamint a működő társadalmi bíróságok hasznos tapasztalatait - a társadalmi bíráskodás további megerősítése és fejlesztése érdekében a következőket rendeli:

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A társadalmi bíróságok feladatai

1. § A társadalmi bíróságok a dolgozók választott szervei. Feladatuk, hogy neveljék a dolgozókat a munka öntudatos, fegyelmezett végzésére, a társadalmi tulajdon védelmére, elősegítsék a dolgozók emberi méltóságának, továbbá tulajdonának és egyéb jogainak kölcsönös tiszteletben tartását. Ezzel a társadalmi bíróságok - a közösség véleményét közvetlenül kifejezésre juttatva - hozzájárulnak a szocialista erkölcs további megerősítéséhez.

A társadalmi bíróságok megszervezése

2. § (1) Társadalmi bíróság működik minden állami vállalatnál és egyéb állami gazdálkodó szervnél (közös névvel: vállalatnál), amely száznál több dolgozót foglalkoztat,

(2) A Szakszervezetek Országos Tanácsának hozzájárulásával az olyan vállalatnál is szervezhetnek társadalmi bíróságot, ahol a dolgozók száma a százat nem haladja meg, ha ott szakszervezeti bizottság működik.

(3) A társadalmi bíróságok szervezése, működtetése és irányítása a Szakszervezetek Országos Tanácsának a feladata.

3. § (1) A Szakszervezetek Országos Tanácsa - az illetékes miniszterrel (országos hatáskörű szerv vezetőjével) egyetértésben - elhatározhatja társadalmi bíróság szervezését más állami szerveknél, intézményeknél, a Magyar Államvasutaknál, továbbá a Szövetkezetek Országos Szövetségének felügyelete alá tartozó szövetkezeteknél, valamint ezek központi, irányító és gazdálkodó szerveinél.

(2) A Kisipari Szövetkezetek Országos Szövetsége - a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben - elhatározhatja a megfelelő időpontban társadalmi bíróság szervezését a felügyelete alá tartozó szövetkezeteknél, valamint ezek központi, irányító és gazdálkodó szerveinél.

(3) Az e § alapján szervezett társadalmi bíróságokra e törvényerejű rendelet rendelkezései megfelelően irányadók.

4. § (1) A társadalmi bíróságot a vállalat szakszervezeti bizottsága szervezi meg és ellenőrzi.

(2) A vállalat igazgatója, illetve az egyéb gazdálkodó szerv vezetője (közös névvel: a vállalat igazgatója) köteles a társadalmi bíróság működéséhez szükséges anyagi és egyéb feltételeket biztosítani.

A társadalmi bíróság tagjainak választása és visszahívása

5. § (1) A társadalmi bíróság tagjait a vállalat dolgozói két évre választják.

(2) A jelöltekre a szakszervezeti bizottság tesz javaslatot a büntetlen előéletű, a közösség bizalmát élvező, erkölcsileg kifogástalan és példamutató magatartású dolgozók közül. Ilyen személyeket a dolgozók is javasolhatnak.

(3) A társadalmi bíróság tagjai maguk közül választják meg a társadalmi bíróság elnökét és elnökhelyetteseit.

(4) A vállalat dolgozói visszahívhatják a társadalmi bíróságnak azt a tagját, aki méltatlanná vált a megbízatására, vagy feladatát hanyagul látja el.

A társadalmi bíróság tagjainak jogai és kötelességei

6. § (1) A társadalmi bíróság tagjai ugyanolyan munkajogi védelemben részesülnek, mint a szakszervezet választott tisztségviselői.

(2) A társadalmi bíróság tagja e tevékenysége körében - a Büntető Törvénykönyv 114. §-a szerint - hivatalos személy.

(3) A társadalmi bíróság elnöke beszámol a vállalat dolgozóinak a bíróság működéséről és az ennek során szerzett tapasztalatokról.

II. A TÁRSADALMI BÍRÓSÁG ELÉ TARTOZÓ ÜGYEK

7. § A társadalmi bíróság olyan ügyekben dönt, amelyeknek társadalmi elbírálása különösen alkalmas a felelősségre vont személy és a többi dolgozó nevelésére. Így a társadalmi bíróság köteles eljárni:

a) a szakszervezeti bizottság előterjesztése alapján a munkafegyelem és a szocialista együttélés szabályainak megsértése, valamint a munkahelyen elkövetett egyes szabálysértések (9. §),

b) az ügyész vagy a bíróság által elbírálásra áttett kisebb jelentőségű bűntettek (10. §),

c) a vállalat dolgozói között felmerült becsületsértés, rágalmazás és könnyű testi sértés (11. §),

d) a vállalat dolgozóinak egyes anyagi természetű vitás ügyei (12. §) esetében.

8. § (1) A társadalmi bíróság a vállalat bármely dolgozójának ügyében eljárhat.

(2) Nem járhat el a társadalmi bíróság az olyan cselekmény miatt, amelyet bírósági, szabálysértési vagy fegyelmi eljárás során érdemben már elbíráltak. Ha a társadalmi bíróság a törvényes hatáskörében eljárva döntött, az ügyben más eljárásnak helye nincs.

Egyes szervek által a társadalmi bíróság elé vitt ügyek

9. § (1) A szakszervezeti bizottság előterjesztése alapján a társadalmi bíróság azzal szemben jár el, aki

a) iszákos, züllött életmódot folytat, a családjával nem törődik, gyermeke neveléséről vagy eltartásáról kellően nem gondoskodik, támogatásra szoruló szülei segítését megtagadja;

b) a munkafegyelmet megsértette. így például a munkaidőre előírt szabályokat többször megszegte, munkáját hanyagul vagy az anyagot pazarolva végezte, a dolgozók egészségét és testi épségét védő szabályokat nem tartotta meg;

c) a szocialista együttélés szabályait sértő cselekményt követett el, így például botrányt okozott, a tőle elvárható segítséget önző módon megtagadta, a munkatársakkal, különösen a nőkkel vagy a fiatalkorúakkal szemben méltatlan magatartást tanúsított.

(2) A szakszervezeti bizottság a munkahelyen elkövetett - fegyelmi vétséget is képező - tulajdon elleni vagy más szabálysértést a társadalmi bíróság elé terjesztheti, ha a nevelés és a megelőzés érdeke megkívánja, hogy az ügy a dolgozók széleskörű nyilvánossága előtt kerüljön megtárgyalásra.

(3) A szakszervezeti bizottság vagy a saját kezdeményezéséből, vagy a vállalat igazgatójának, bármely dolgozójának, vagy az érdekelteknek a javaslatára terjeszti az ügyet a társadalmi híróság elé. Az előterjesztéshez annak a személynek (szervnek) a hozzájárulása szükséges, aki a felelősségre vont dolgozó ellen fegyelmi eljárásra jogosult lenne.

(4) A szakszervezeti bizottság csak akkor terjesztheti az ügyet a társadalmi bíróság elé, ha az nem valósít meg bűntettet.

10. § A társadalmi bíróság jár el az olyan kisebb jelentőségű bűntett miatt indult ügyekben, amelyeket az ügyész vagy a bíróság tesz át elbírálásra, mert az eset körülményei - így az okozott sérelem nagysága és az elkövetés módja - nem teszik szükségessé a büntető eljárás folytatását. Ilyen bűntettek különösen a társadalmi tulajdon és a személyek javai ellen a munkahelyen elkövetett kisebb súlyú bűntettek, a garázdaság, a foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés, a jogtalan használat és az önbíráskodás.

A vállalat dolgozói között felmerült vitás ügyek

11. § (1) Ha a vállalat dolgozója a vállalat másik dolgozója ellen becsületsértést, rágalmazást vagy könnyű testi sértést követ el, ennek elbírálása a társadalmi bíróság elé tartozik.

(2) Az eljárásra a sértett dolgozó panasza alapján kerül sor. Ezt a cselekmény elkövetésétől, illetve az elkövető személyének tudomásra jutásától számított harminc napon belül kell előterjeszteni.

12. § A vállalat dolgozói között felmerült, ezer forintot meg nem haladó anyagi természetű vitás ügyeket a társadalmi bíróság dönti el.

III. A TÁRSADALMI BÍRÓSÁG ELJÁRÁSA

13. § (1) A társadalmi bíróság három- vagy öttagú tanácsban jár el. A tanács elnöke a társadalmi bíróság elnöke vagy az általa kijelölt elnökhelyettes. A tanács tagjait és póttagjait is az elnök jelöli ki.

(2) A tanácsot lehetőleg olyan személyekből kell összeállítani, akik a felelősségre vont. a sértett, illetve az anyagi természetű vitás ügyben érdekelt dolgozókat (közös névvel: az ügyben érdekelt dolgozókat) ismerik. A tanács egyik tagja lehetőleg e dolgozók munkatársa legyen.

(3) Az ügyben érdekelt dolgozók kérhetik a társadalmi bíróság tagjának az eljáró tanácsból való kihagyását, ha joggal feltételezhetik, hogy tőle - rokonság, érdekeltség vagy más ok miatt - az ügy tárgyilagos, részrehajlás nélküli elbírálása nem várható.

A társadalmi bíróság tárgyalása

14. § (1) A társadalmi bíróság köteles az ügyet az érkezésétől számított tizenöt napon belül tárgyalni, és azt lehetőleg egyetlen tárgyaláson elbírálni.

(2) A társadalmi bíróság munkaidőn kívül tartja tárgyalását. Ennek időpontját az eljáró tanács elnöke tűzi ki.

(3) Az eljáró tanács elnökének kötelessége, hogy a tanács tagjainak bevonásával az ügyet meg felelően előkészítse, annak körülményeiről részletesen tájékozódjék, és a szükséges bizonyítékokat beszerezze.

15. § (1) Az eljáró tanács elnöke gondoskodik

a) az ügyben érdekelt dolgozók, továbbá a tanúk megidézéséről;

b) a tárgyalás helyének és idejének, valamint az ügy tárgyának közhírré tételéről.

(2) A tárgyalásról értesíteni kell a szakszervezeti bizottságot, a vállalat igazgatóját és azt a szervet, amely az ügyet a társadalmi bírósághoz áttette.

16. § (1) A társadalmi bíróság tárgyalása általában nyilvános. Ha azonban az ügy természete szükségessé teszi, - így például a magánélet belső viszonyait érintő ügyben - a társadalmi bíróság elrendelheti a nyilvánosság korlátozását.

(2) A tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, és ebben röviden fel kell tüntetni a tárgyaláson történteket. A jegyzőkönyv elkészítéséről és szükség esetén jegyzőkönyvvezető kijelöléséről az eljáró tanács elnöke gondoskodik.

17. § (1) A tárgyalás rendjét az eljáró tanács elnöke tartja fenn.

(2) A tárgyaláson részletesen meg kell hallgatni az ügyben érdekelt dolgozókat. Meg kell hallgatni továbbá mindazokat, akiknek közlései az ügy tisztázásához szükségesek, figyelmeztetve őket az igazmondás kötelességére.

(3) A tárgyaláson résztvevők kérdéseket tehetnek fel és hozzászólhatnak az ügyhöz. Az eljárásban képviseletnek helye nincs. Az ügyben szereplő dolgozók érdekében indokolt esetben hozzátartozójuk eljárhat.

(4) Az eljárásban - indokolt esetben - a dolgozó munkatársai közül társadalmi vádló, illetve társadalmi védő is részt vehet.

(5) Az ügy szempontjából lényeges iratokat és egyéb bizonyítékokat a tárgyaláson ismertetni kell.

A tárgyalásról elmaradás következményei

18. § (1) Ha a tárgyaláson a felelősségre vont dolgozó igazolatlanul nem jelenik meg, az ügy körülményei azonban távollétében is tisztázhatók, a társadalmi bíróság indokolt esetben a tárgyalást megtarthatja.

(2) Ha az eljárás becsületsértés, rágalmazás vagy könnyű testi sértés miatt indult, és a sértett a tárgyaláson igazolatlanul nem jelenik meg, a társadalmi bíróság az eljárást megszünteti.

(3) A társadalmi bíróság megszünteti az eljárást, ha az anyagi természetű vitás ügy eldöntését kérő dolgozó igazolatlanul nem jelenik meg. Ez a megszüntetés az igény újabb érvényesítését nem akadályozza.

Határozathozatal

19. § (1) Ha az ügy körülményeit a társadalmi bíróság tisztázta, zárt tanácskozásban - szótöbbséggel - határozatot hoz, amelyet a tanács elnöke a tárgyaláson kihirdet.

(2) A határozatot írásba kell foglalni, s azt a tanács elnöke és tagjai aláírják.

(3) A határozatban fel kell tüntetni

a társadalmi bíróság megnevezését,

a tárgyalás helyét és idejét,

a felelősségre vont, illetve az anyagi természetű vitás ügyben érdekelt dolgozók személyi adatait,

a hozott intézkedést, annak rövid indokolását és a megállapított tényeket, utalva a bizonyítékokra is.

IV. A TÁRSADALMI BÍRÓSÁG INTÉZKEDÉSEI

Intézkedések az ügyben érdekelt dolgozókkal szemben

20. § (1) Ha a társadalmi bíróság - anyagi természetű vitás ügy esetén kívül - azt állapítja meg, hogy az eljárás alapjául szolgáló cselekmény a felelősségre vont dolgozó terhére róható, őt figyelmeztetésben vagy megrovásban részesíti. A társadalmi bíróság a legközelebb kifizetésre kerülő nyereségrészesedés vagy ilyen jellegű jutalom egy részének (de legfeljebb felének), továbbá a vállalat igazgatója által esetenként adható jutalom meghatározott időre, de legfeljebb egy évre szóló elvonását is kimondhatja.

(2) Fegyelmi vétség esetén a társadalmi bíróság javasolhatja a vállalat igazgatójának a dolgozó alacsonyabb munkakörbe helyezését vagy azonnali hatályú elbocsátását; a Munka Törvénykönyvében meghatározott egyéb fegyelmi büntetéseket pedig maga is kiszabhatja.

(3) Becsületsértés, rágalmazás vagy könnyű testi sértés, továbbá kisebb jelentőségű bűntett vagy szabálysértés miatt a társadalmi bíróság a felelősségre vont dolgozót ötszáz forintig terjedő pénzbírsággal is sújthatja.

(4) A társadalmi bíróság a felelősségre vont dolgozóval szemben ugyanabban a határozatban több intézkedést is hozhat, ha az eset körülményei ezt indokolják, és a határozat nevelő hatása így fokozódik.

(5) A társadalmi bíróság az intézkedését a hirdetőtáblán, faliújságon, üzemi lapban vagy más módon közzéteheti.

21. § Ha a társadalmi bíróság a 20. §-ban felsorolt intézkedést hozott, egyúttal a következő intézkedéseket is megteheti:

a) a felelősségre vont dolgozót kártérítésre is kötelezheti, vagy - ha célszerűnek mutatkozik - elrendelheti, hogy az a megrongált dolgot saját munkájával hozza helyre, feltéve, hogy az általa megállapítani kívánt kártérítés összege az ezer forintot egyik esetben sem haladja meg;

b) javasolhatja a tanács végrehajtó bizottsága egészségügyi szakigazgatási szervének, hogy az alkoholisták elleni intézkedésekről szóló 1962. évi 18. számú törvényerejű rendelet alapján az alkoholistát kötelezze kényszerelvonó-kezelésre;

c) kérelemre elrendelheti, hogy a családja eltartását elhanyagoló dolgozó munkabérének (egyéb járandóságának) egy részét a család számára valamely családtag vagy a gyermek gondozója kezéhez utalják ki. Az egyéb címen levont összegek után fennmaradó munkabér (egyéb járandóság) felét azonban mindenképpen a dolgozó kezéhez kell kifizetni.

22. § (1) Ha az eljárás becsületsértés, rágalmazás vagy könnyű testi sértés miatt indult, a társadalmi bíróság a tárgyalás elején is megkísérli, hogy az ügyet békéltetéssel intézze el. Ennek során felszólíthatja a felelősségre vont dolgozót, hogy a sértettől kérjen bocsánatot, az okozott kárt pedig térítse meg.

(2) Ha a békéltetés nem vezetett eredményre, a társadalmi bíróság a felelősségre vont dolgozóval szemben meghozhatja a 20. §-ban és a 21. § a) és b) pontjában felsorolt intézkedéseket.

23. § A társadalmi bíróság az anyagi természetű vitás ügyben arra törekszik, hogy az adós önként vállalja a tartozás teljesítését. Ha az adós erre nem hajlandó, a társadalmi bíróság őt arra kötelezi, hogy az igényét érvényesítő dolgozónak Járó pénzösszeget fizesse meg, vagy megfelelő szolgáltatást teljesítsen. Az alaptalan igényt a társadalmi bíróság elutasítja.

Egyéb intézkedések

24. § (1) Ha az eljárás alapjául szolgáló cselekmény nem róható a felelősségre vont dolgozó terhére, a társadalmi bíróság az eljárást megszünteti.

(2) A társadalmi bíróság a dolgozó felelősségének megállapítása esetén is mellőzheti intézkedés hozatalát, ha úgy találja, hogy az ügy tárgyalása önmagában is elérte a kívánt célt.

25. § (1) A társadalmi bíróság az ügyet haladéktalanul átteszi az ügyészhez,

a) ha a szakszervezeti bizottság által eléje terjesztett cselekmény bűntett;

b) ha a tárgyalás során olyan körülmények merültek fel, amelyek alapján az ügyész vagy a bíróság által elbírálásra áttett bűntett (10. §) miatt a büntető eljárás lefolytatása látszik indokoltnak;

c) ha a becsületsértés, rágalmazás vagy könnyű testi sértésként eléje vitt cselekmény más bűntettet valósít meg.

(2) Ha a társadalmi bíróság az ügy körülményeit bármilyen okból nem tudja tisztázni, azt haladéktalanul átteszi az elintézésére illetékes szervhez.

(3) A bonyolultabb anyagi természetű vitás ügyet a társadalmi bíróság elintézés végett átteheti a járásbírósághoz (városi, kerületi bírósághoz; közös névvel: járásbírósághoz).

(4) Az áttétel nem érinti a vállalat igazgatójának a fegyelmi vagy kártérítési eljárás lefolytatására irányuló jogkörét.

V. ELJÁRÁS A HATÁROZATHOZATAL UTÁN

26. § (1) A társadalmi bíróságnak a tárgyalás alapján hozott, az eljárást befejező határozata ellen a közlésétől számított nyolc napon belül a szakszervezeti bizottságnál panaszt emelhet az, aki a határozatot sérelmesnek tartja. Nem emelhet panaszt, aki a társadalmi bíróság határozatának felülvizsgálatát a járásbíróságtól kéri (28. §).

(2) A szakszervezeti bizottság - harminc napon belül - a hozzá benyújtott panasz alapján vagy anélkül is a társadalmi bíróság határozatának felülvizsgálatát kezdeményezheti.

(3) A társadalmi bíróság a szakszervezeti bizottság kezdeményezésére köteles nyolc napon belül új tárgyalást tartani. Ennek eredményéhez képest korábbi határozatát fenntartja vagy megváltoztatja.

(4) Ha a társadalmi bíróság határozatának a felülvizsgálatát a járásbíróságtól kérték (28. §), a szakszervezeti bizottság a hozzá benyújtott panaszt, a társadalmi bíróság pedig az ügy nála levő iratait a járásbíróságnak haladéktalanul megküldi.

27. § (1) Ha a vállalat igazgatója a társadalmi bíróság tárgyalásán jelen van, és az alacsonyabb munkakörbe helyezésre vagy az azonnali hatályú elbocsátásra irányuló javaslattal egyetért, ezt a tárgyaláson nyomban közölheti. Ellenkező esetben a dolgozó fegyelmi felelősségre vonásáról - figyelembe véve a tárgyaláson elhangzottakat - a javaslattól függetlenül határoz.

(2) Az igazgató köteles mindkét esetben a fegyelmi határozatát a társadalmi bíróság határozatának közlésétől számított nyolc napon belül meghozni, és arról a társadalmi bíróságot értesíteni,

28. § (1) A társadalmi bíróság határozatának felülvizsgálatát kérheti a járásbíróságtól az,

a) akit a társadalmi bíróság bűntett miatt megrovásnál súlyosabb intézkedéssel sújtott;

b) akivel szemben a társadalmi bíróság elrendelte, hogy munkabérének (egyéb járandóságának) egy részét valamely családtagja vagy gyermekének gondozója kezéhez utalják ki;

c) aki a társadalmi bíróságnak kártérítés felől hozott vagy a vállalat dolgozói között felmerült anyagi természetű vitás ügyet eldöntő határozatát magára sérelmesnek tartja;

d) aki a becsületsértés, rágalmazás vagy könnyű testi sértés miatt indult ügyben mint sértett vett részt.

(2) A kérelmet a határozat közlésétől számított nyolc napon belül a társadalmi bíróságnál kell szóban vagy írásban bejelenteni.

29. § (1) A járásbíróság a kérelem alapján véglegesen dönt.

(2) Ha a járásbíróság a felelősségre vont dolgozó terhére róható bűntett miatt javító-nevelő munka vagy szabadságvesztés kiszabását látja indokoltnak, továbbá ha a becsületsértés, rágalmazás vagy könnyű testi sértésként elbírált cselekmény más bűntettet valósított meg, a társadalmi bíróság határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet büntető eljárásra utalja.

30. § Ha a járásbíróság a társadalmi bíróság határozatát helyesnek tartja. a felülvizsgálat iránti kérelmet elutasítja, ellenkező esetben pedig az alábbiak szerint határoz:

a) 28. § (1) bekezdésének a) pontja esetében az eljárást megszünteti, ha az eljárás alapjául szolgáló cselekmény nem róható a felelősségre vont dolgozó terhére;

b) pontja esetében a sérelmes intézkedést mellőzi;

c) pontja esetében a törvényes rendelkezéseknek megfelelően határoz;

d) pontja esetében e törvényerejű rendeletben meghatározott intézkedéseket alkalmazhatja, de a társadalmi bíróság által kiszabott pénzbírság összegét, illetve a nyereségrészesedés vagy jutalom elvonásának mértékét nem változtathatja meg.

A társadalmi bíróság határozatának végrehajtása

31. § (1) A társadalmi bíróság határozatának a kötelezett a megszabott határidőn belül köteles eleget tenni. A teljesítés elmulasztása esetén a határozat végrehajtására kerül sor.

(2) A társadalmi bíróság határozatának végrehajtásáról a vállalat gondoskodik. A pénzbírságot, a kártérítést és az egyéb követeléseket a dolgozó munkabéréből kell levonni.

(3) A pénzbírság címén levont összegeket a vállalat dolgozóinak kulturális és szociális céljaira kell fordítani.

(4) Ha a járásbíróságtól a határozat felülvizsgálatát kérték, vagy a szakszervezeti bizottság kezdeményezésére a társadalmi bíróság az ügyben új tárgyalást tűzött ki, az ügy elintézéséig nincs helye végrehajtásnak. Azt az intézkedést azonban, amely szerint a munkabér (egyéb járandóság) egy részét valamely családtag vagy a gyermek gondozója kezéhez kell kiutalni, minden esetben haladéktalanul végre kell hajtani.

VI. VEGYES RENDELKEZÉSEK

32. § A kisipari szövetkezeteknél, valamint ezek központi, irányító és gazdálkodó szerveinél létesülő társadalmi bíróságok szervezését, működtetését és irányítását a Kisipari Szövetkezetek Országos Szövetsége a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben végzi. E társadalmi bíróságok eljárása során a szakszervezeti bizottságra és a vállalat igazgatójára háruló feladatokat a Kisipari Szövetkezetek Országos Szövetsége által kijelölt szervek látják el.

33. § (1) A Magyar Népköztársaság ügyészségéről szóló 1959. évi 9. számú törvényerejű rendeletben szabályozott törvényességi felügyeletet az ügyész a társadalmi bíróságoknál akként gyakorolja, hogy figyelemmel kíséri a törvényesség megtartását, felhívja a figyelmet a tapasztalt hiányosságokra, és segítséget nyújt a hibák kijavításához.

(2) A bíróságok a határozatok felülvizsgálata során szerzett tapasztalataik közlésével, a helyes módszerekre való felhívással és más alkalmas módon kötelesek előmozdítani a társadalmi bíróságok minél eredményesebb működését.

(3) Az állami szervek és vállalatok, a társadalmi szervezetek, valamint a szövetkezetek jogtanácsosai és jogi munkakört ellátó dolgozói kötelesek a társadalmi bíróságok munkáját mindenben segíteni.

34. § (1) A társadalmi bíróságok megalakítására, szervezetére és működésére vonatkozó részletes szabályokat a Szakszervezetek Országos Tanácsa állapítja meg. A kisipari szövetkezeteknél, valamint ezek központi, irányító és gazdálkodó szerveinél működő társadalmi bíróságok tekintetében ez a jogkör a Kisipari Szövetkezetek Országos Szövetségét illeti meg, amely azt a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben gyakorolja.

(2) Felhatalmazást kap az igazságügyminiszter, hogy e törvényerejű rendelet alapján a bíróságokra háruló feladatokat szabályozza.

Hatálybalépés

35. § (1) Ez a törvényerejű rendelet 1963. január 1-én lép hatályba.

(2) Ezzel egyidejűleg a Munka Törvénykönyvének végrehajtásáról szóló 53/1953. (XI. 28.) MT számú rendeletnek - a 14/1956. (V. 30.) MT számú rendelettel beiktatott - 180/A. §-a (3) bekezdése hatályát veszti.

Dobi István s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Kiss Károly s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Tartalomjegyzék