11/1979. (VI. 7.) KPM rendelet
a komp- és révátkelőhelyek létesítéséről és üzemeltetéséről
A hajózásról szóló 1973. évi 6. számú törvényerejű rendelet 31. §-ában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §[1]
(1) A rendelet hatálya a komp- és révátkelőhelyek (a továbbiakban: átkelőhely) létesítésére, használatbavételére, üzemeltetésére, átalakítására és megszüntetésére, valamint az átkelőhelyen üzemeltetett vízijárművekre terjed ki.
(2) A kompon és az átkelőhelyeken való közlekedésre a közúti, illetve a vasúti közlekedésre vonatkozó szabályok az irányadók.
(3) Amíg a kompról történő lehajlást a komp vezetője nem engedélyezi, a komp közúti, illetve vasúti járművek szállítására szolgáló területe raktérnek minősül.
Átkelőhely létesítéséhez, használatba vételéhez, átalakításához és megszüntetéséhez az átkelőhely fekvése szerint illetékes - a külön jogszabályban meghatározott - megyei közlekedési felügyelet (a továbbiakban: hajózási hatóság) engedélye szükséges.
3. §
(1)[4] A létesítési engedély iránti kérelemhez csatolni kell
a)[5] a hajózási engedélyt, amennyiben a tevékenységhez jogszabály ezt előírja,
b) az 1. számú melléklet szerinti engedélyezési tervet, az ott meghatározott mellékletekkel együtt három példányban,
c) a szakhatósági hozzájárulásokat és közműnyilatkozatokat,
d) a tervezői nyilatkozatot arról, hogy a terv megfelel a Magyar Országos Tervezési Irányelveknek és a 2. számú mellékletben meghatározott irányelvekben foglaltaknak, valamint az egyéb hatósági előírásoknak.
(2) Az engedélyezési eljárásban a 3. számú mellékletben megjelölt szakhatóságok működnek közre.
4. §
Az engedélyező hatóság helyszíni szemlét tart, ha
- a létesítmény építése nem kizárólag közterületen vagy nem kizárólag az építtető tulajdonában (kezelésében, használatában) álló területen történik, illetőleg
- az egyéb okból szükséges.
5. §[6]
A vízijármű üzemképességével kapcsolatos követelményekre a belvízi hajókra vonatkozó műszaki felügyeleti és biztonsági előírások az irányadók.
6. §[7]
(1) Az engedélyező hajózási hatóság az átkelőhelyek üzemeltetését - a 4. számú mellékletben meghatározottak alapján - 3 évenként ellenőrzi (időszakos vizsgálat).
(2) Olyan átkelőhely esetében, ahol a kompon vagy révhajón kívül úszóművet is alkalmaznak, a szemlét minden bekötéskor meg kell tartani.
(3) A hajózási hatóság az átkelőhely műszaki állapotától függően az (1) bekezdésben megállapítottnál rövidebb határidőt is megállapíthat.
(4) Az időszakos vizsgálatot az átkelőhely üzemben tartójának kell kérnie; a kérelemhez csatolni kell a vizsgálat díjának befizetését igazoló csekkszelvényt.
(5) Az időszakos vizsgálatról a hajózási hatóság üzemben tartási engedélyt ad ki, amelynek tartalmaznia kell:
a) az átkelőhely üzemeltetőjének nevét és lak-, illetve telephelyét;
b) az átkelőhely üzemképességére vonatkozó megállapításokat;
c) az átkelőhely üzemképességének megállapítása esetén az engedély érvényességének időtartamát;
d) a biztonságot nem veszélyeztető hiányosságok kiküszöbölésének határidejét.
(6) Ha a hajózási hatóság az átkelőhely üzemképtelenségét állapítja meg, vagy az időszakos üzemben tartási engedély érvényessége lejárt, az átkelőhely üzemeltetését szüneteltetni kell a hajózási hatóság üzemben tartási engedélyének kiadásáig.
(7) Az átkelőhely víz alatti létesítményeinek állapot vizsgálatát az üzemeltető 12 évenként köteles elvégeztetni és ennek dokumentumait a hajózási hatóságnak két példányban megküldeni. A hajózási hatóság a dokumentumok alapján dönt az üzemeltetés további engedélyezéséről vagy szüneteltetéséről.
7. §[8]
A szakhatóságok közreműködésének e rendeletben nem szabályozott kérdéseiben az építési engedélyezési eljárásról szóló - a 13/1979. (VIII. 30.) ÉVM számú rendelettel módosított - 2/1977. (I. 18.) ÉVM számú rendelet rendelkezései az irányadók azzal az eltéréssel, hogy a közlekedési nyomvonal jellegű építmények esetében az építmények kezelői működnek közre az engedélyezési eljárásban.
8. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg a kompok és révek üzemeltetésének, illetve közvetlen felügyeletének tanácsi hatáskörbe történő átadásáról szóló 38/1957. (Közl. Ért. 20.) KPM számú, valamint a rév- és kompközlekedéssel kapcsolatos feladatokról szóló 42/1957. (Közl. Ért. 21.) KPM számú utasítás hatályát veszti.
Pullai Árpád s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter
1. számú melléklet a 11/1979. (VI. 7.) KPM számú rendelethez
Az engedélyezési terv tartalmi előírásai
1. Az engedélyezési tervnek tartalmaznia kell:
a) az átkelőhely létesítésének célját,".[9]
b) az átkelőhely vízterületére irányadó legkisebb és legmagasabb hajózási vízszint és a mértékadó árvízszint adatait,
c) az átkelőhely vízterületének keresztszelvényét és a tervezett közlekedési vonalat,
d) az átkelőhely üzemeltetési módjának és az üzemeltetni kívánt vízijármű típusának meghatározását,
e) a műtárgyak, kikötők, hídfészkek, kikötőeszközök és egyéb létesítmények (révház, váróhelyiség, egészségügyi létesítmények stb.) műszaki terveit és leírását,
f) a közművek (ivóvíz-ellátás, csatorna, világítás) leírását.
2. Az engedélyezési tervhez mellékelni kell:
a) az általános helyszínrajzot,
b) átnézeti térképet,
c) talajmechanikai szakvéleményt,
d) a létesítéshez szükséges idegen ingatlan nyilvántartási (telekkönyvi) szemléjét,
e) az illetékes vízügyi szerv nyilatkozatát az átkelőjárat üzemeltetéséhez szükséges hajóút kijelöléséről.
2. számú melléklet a 11/1979. (VI. 7.) KPM számú rendelethez
Irányelvek az átkelőhely kialakításához
1. Átkelőhelyet úgy kell tervezni, hogy az megfeleljen a táj- és a környezetvédelmi, az építési és biztonságtechnikai, továbbá a közegészségügyi és járványügyi előírásoknak.
2. Az átkelőhelyen az utasok részére váróhelyiséget, ivóvízellátást, W. C-t és hulladékgyűjtő ládákat, az átkelőhely személyzete részére pedig pihenő- és étkező helyiséget, továbbá - szükség esetén - hálóhelyiséget kell biztosítani; az átkelőhellyel kapcsolatos épület építéséhez az építésügyi hatóság engedélye szükséges.
3. Ha az átkelőhelyen a vízijármű napnyugta és napkelte közötti időszakban is közlekedik, a kikötőhelyet, az utasok tartózkodási helyét, be-és kiszállóhelyét, valamint a közlekedési utakat meg kell világítani.
4. A víziútnak az átkelőhely vonalába eső szakaszára mederfelvételt kell készíteni, és a vízijármű közlekedéséhez szükséges vízmélységet biztosítani kell.
5. Az átkelőhelyen közlekedő motoroshajó részére kikötőmólót, vagy kikötőpontont kell létesíteni. Az átkelőhely parti bejáratát zárólánccal kell ellátni és a bejáratnál "A hajó kikötése előtt a hídra lépni tilos" feliratú táblát kell elhelyezni. Ha a partviszonyok a veszélytelen be- és kiszállást lehetővé teszik, a révcsónak közvetlenül a parthoz is kiköthet.
6. A lejáróútnak (rámpának) az átkelőhely forgalmi terhelésére alkalmasnak, továbbá a komp kikötése során keletkezett súrlódás miatt fellépő igénybevételekkel, valamint a víz és a jég romboló hatásával szemben ellenállónak kell lennie.
7. A lejáróúttal (rámpával), valamint az átkelőhelyhez vezető utakkal szemben támasztott műszaki követelmények tekintetében az útügyi és a vízügyi jogszabályokban foglaltak az irányadók.
8. A lejáróút kialakításához és a kikötőeszközök elhelyezéséhez szükséges vízszint-adatokat az illetékes vízügyi szervtől kell beszerezni.
9. A lejáróút mentén legalább 1,1 méter széles járdát kell az utasok részére biztosítani. A járda szegélyére - eltávolíthatóan beépített - korlátot kell felszerelni.
10. Kompátkelőhelyen a lejáróút (rámpa) legfeljebb 10%-os lejtésű lehet, szélességét a forgalom nagysága és a kompon szállítható közúti járművek méretei figyelembevételével kell meghatározni.
11. A kompátkelőhely lejáró útjának közút felé eső végénél sorompót (zárókorlátot vagy záróláncot) kell elhelyezni, és azt - üzemzárástól üzemkezdetig, továbbá ha a komp tartósan nem közlekedik, - zárva kell tartani.
12. A lejáróút mindkét oldalán a vízállás ingadozásának megfelelő számban kikötőbakokat kell elhelyezni. Ha a kikötőbakok az utasokra, a vízijárművekre, vagy a komppal szállított közúti járművek mozgására veszélyt jelentenek, a kikötőbakok a talajszint alá süllyesztett, megfelelő kiképzésű és szilárdságú más berendezéssel is helyettesíthetők.
13. A révátkelőhelyen a lejáróút mellé - ha a lejáróút lejtése a 15%-ot meghaladja - korláttal ellátott lépcsőt kell építeni.
14. Köteles kompoknál a kompkötél feszítésére, illetőleg rögzítésére szolgáló csörlőt és kötélbakot rendeltetésüknek megfelelő szilárdsággal kell kialakítani, és betontalpba ágyazva kell elhelyezni.
15. Az átkelőhelyen el kell helyezni a Hajózási Szabályzatban előírt jelzéseket.
16. Az átkelőhelyen táblát kell elhelyezni, amelyen
a) kompátkelőhely esetében:
- a menetrendet és díjszabást,
- a komp hordképességét,
- a szállítható utasok, járművek, állatok számát,
- a szállítható járművek megengedett legnagyobb tengelynyomását és összsúlyát,
- a járművek és állatok szállítására vonatkozó egyéb előírásokat,
b) révátkelőhely esetében:
- a menetrendet és díjszabást,
- a szállítható utasok számát,
- az engedélyezett járművek szállítására vonatkozó előírásokat
kell feltüntetni.
17. A komptest mindkét végénél - a lengőhidakon belül - átlépést tiltó táblával ellátott záróláncot kell keresztirányban kifeszíteni.
3. számú melléklet a 11/1979. (VI. 7.) KPM számú rendelethez
Az engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóságok

4. számú melléklet a 11/1979. (VI. 7.) KPM számú rendelethez
Az átkelőhely és vízijármű üzemeltetésének ellenőrzése
1. A parti létesítmények ellenőrzésének ki kell terjednie:
- a kikötőlétesítmények, berendezések és eszközök, hidak, járók, közlekedésiutak, rámpák, korlátok, kompkötelek és csörlők, tűz- és életvédelmi berendezések, valamint jelzőberendezések állapotára,
- a létesítmények karbantartására és tisztaságára,
- a munkahelyek és közlekedési utak megvilágítására,
- az elektromos vezetékek és berendezések érintésvédelmére,
- az ivóvízellátásra és egészségügyi berendezésekre,
- a környezetvédelmi előírások megtartására,
- a biztonságtechnikai berendezésekre és szociális létesítményekre,
- a fuvarozással kapcsolatos rendelkezések megtartására.
2. A révcsónakok ellenőrzésének ki kell terjednie:[10]
- a személyzet képesítő okmányaira,
- a csónak okmányaira,
- a csónak hajózásra alkalmasságára,
- a kikötőberendezésekre,
- a mentő és jelzőeszközökre,
- a tűz- és munkavédelmi berendezésekre.
Lábjegyzetek:
[1] Szerkezetét módosította a 8/1994. (II. 11.) KHVM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 1994.02.19.
[2] Megállapította a 14/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatályos 1983.07.01.
[3] Megállapította a 46/1999. (XII. 28.) KHVM rendelet 22. §-a. Hatályos 2000.01.01.
[4] Megállapította a 16/1981. (XII. 28.) KPM rendelet 3. § d) pontja. Hatályos 1982.01.01.
[5] Megállapította a 14/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.07.01.
[6] Megállapította a 14/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 9. § (3) bekezdése. Hatályos 1983.07.01.
[7] Megállapította a 8/1994. (II. 11.) KHVM rendelet 4. § (3) bekezdése. Hatályos 1994.02.19.
[8] Megállapította a 14/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 9. § (4) bekezdése. Hatályos 1983.07.01.
[9] Megállapította a 10/1990. (IV. 30.) KöHÉM rendelet 3. §-a. Hatályos 1990.05.01.
[10] A 2. pontot hatályon kívül helyezte, és a 3. pont számozását 2. pontra módosította a 14/1983. (VI. 30.) KPM rendelet 9. § (5) bekezdése. Hatályos 1983.07.01.