14/1983. (VI. 30.) KPM rendelet
a hajózással összefüggő egyes miniszteri rendeletek módosításáról
Az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben a következőket rendelem:
1. §
(1) A hajózásról szóló 1973. évi 6. számú törvényerejű rendelet végrehajtására kiadott - a 10/1975. (IX. 27.) KPM számú és a 16/1981. (XII. 28.) KPM számú rendelettel módosított - 5/1974. (V. 21.) KPM számú rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 1. §-ának i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"i) csónak az olyan vízijármű, amelynek hossza a 7 métert és Vízkiszorítása a 3 tonnát, illetőleg motorjának teljesítménye a 10 kW-ot vagy hengerűrtartalma a 250 cm3-t, vagy a vitorlafelülete a 10 m2-t nem haladja meg."
(2) A Vhr. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § (1) A hajózási hatósági jogkört - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - elsőfokon a Közlekedési Főfelügyelet gyakorolja.
(2) Elsőfokú hajózási hatóságként
a) a köteles kompok, valamint a nyilvántartási kötelezettség alá eső gépnélküli kishajók, csónakok és lakótéri felépítmény nélküli, 25 m2-nél kisebb fedélzeti területű úszóművek nyilvántartásával és üzemképességi vizsgálatával kapcsolatos feladatok tekintetében az üzembentartás helye szerint illetékes fővárosi, megyei tanács végrehajtó, bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve;
b) a személyi tulajdonban levő, lakótéri felépítménnyel ellátott vagy legalább 25 m2 fedélzeti területű egyéb úszóművek nyilvántartásával és üzemképességi vizsgálatával, továbbá a kisgéphajók időszakos üzemképességi vizsgálatával kapcsolatos feladatok tekintetében a mellékletben meghatározott megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve
jár el."
(3) A Vhr. 10. §-a (1) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
"A nyilvántartásba vételt tanúsító okiratba bejegyzést a hajózási hatóság, valamint - nemzetközi szerződés előírásai szerint adott felhatalmazás alapján - külföldi hajóvizsgáló szervezet tehet."
(4) A Vhr. 14. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép és a bekezdés az alábbi d) ponttal egészül ki:
(Nem kell benyújtani)
"c) a tengeri hajó építési (átépítési) tervét -a biztonsági berendezések terveinek kivételével -, amennyiben azt nemzetközi szerződésben megjelölt vagy a Közlekedési Minisztérium által elismert külföldi hajóosztályozó szervezet már jóváhagyta,
d) a külföldi megrendelő részére készülő hajó építési (átépítési) tervét."
(5) A Vhr. 14. §-a (2) bekezdésének a bevezető része helyébe a következő szöveg lép:
"A jóváhagyásra benyújtott tervnek - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - tartalmaznia kell:"
(6) Vhr. 17. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Tengeri hajó csak a Közlekedési Főfelügyelet, illetve - nemzetközi szerződésben megjelölt vagy a Közlekedési Minisztérium által elismert - külföldi hajóosztályozó szervezet érvényes osztályozási bizonyítványával tartható üzemben."
(7) A Vhr. 18. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A nyilvántartásbavételre kötelezett hajó üzembehelyezése előtt - az üzemképesség vizsgálatával egyidejűleg - a hajózási hatóság megállapítja a hajó megengedett legkisebb szabad oldalmagasságát, valamint a tengeri hajó űrtartalmát, illetőleg a belvízi nagyhajó, a komp és az úszómunkagép megengedett legnagyobb vízkiszorítását (hordképességét) is."
(8) A Vhr. 20. §-ának (1) és (3) bekezdése, valamint (4) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) Az üzem behelyezés előtti, illetőleg az időszakos vizsgálat alapján a hajózási hatóság a nyilvántartásbavételre kötelezett hajó üzemképességét, működési területét, valamint az üzemeltetés feltételeit, és a hajók megengedett legkisebb szabad oldalmagasságát, továbbá a tengeri hajó űrtartalmát, illetőleg a belvízi nagyhajó, a komp és az úszómunkagép megengedett legnagyobb vízkiszorítását (hordképességét)
a) tengeri hajónál a biztonsági bizonyítványokban, a merülésvonal-bizonyítványban és a köbözési bizonyítványban,
b) egyéb hajónál a nyilvántartásbavételt tanúsító okiratban és - a külön jogszabályban meghatározott esetekben - a köbözési bizonyítványban
tanúsítja."
"(3) Ha a hajó üzemképességi vizsgálatát külföldi hajóvizsgáló szervezet végezte, az üzembentartó köteles ezt a hajózási hatóságnak bejelenteni, és egyben közölni a hajóvizsgáló szervezet által az (1) bekezdésben említett okiratba tett bejegyzés szövegét."
[(4) A hajó üzemképességét igazoló bejegyzés érvénytelenné válik ha:]
"c) olyan káreset következett be, amely a hajó üzemképességét befolyásolja."
(9) A Vhr. 26. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A közforgalmú kikötő használatára jogosult hajók körét, valamint a nemzetközi forgalom részére megnyitott kikötők használatának rendjére vonatkozó részletes szabályokat a hajózási hatóság, az egyéb, a kikötő használatának rendjére vonatkozó részletes szabályokat - a hajózási hatóság jóváhagyásával - az üzembentartó állapítja meg."
(10) A Vhr. a következő melléklettel egészül ki:
"Melléklet az 5/1974. (V. 21.) KPM számú rendelethez
Jogszabályban külön meghatározott esetekben az alábbi megyei tanácsok végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szervei gyakorolják - a megjelölt illetékességi területen - a hajózási hatósági jogkört:
"
(11) A Vhr. 27. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.
2. §
(1) A hajózási hatósági eljárásokkal kapcsolatos díjakról szóló 7/1975. (VIII. 30.) KPM számú rendelet (a továbbiakban: R) 14. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Közlekedési Főfelügyelet által végzett hajózási hatósági eljárások díját a Főfelügyelet költségvetési elszámolási számlájára, a tanácsok által végzett hajózási hatósági eljárások díját az illetékes tanács költségvetési számlájára kell befizetni."
(2) A R 1-3. §-ában a "hordképességi" szövegrész hatályát veszti, a "motorjának hengerűrtartalma" megjelölés kiegészül "vagy motorteljesítménye" szövegrésszel, az "500 cm3" megjelölés pedig "500 cm3, illetőleg 20 kW" megjelölésre módosul.
3. §
Az 5/1977. (XII. 3.) KPM számú rendelettel kiadott hajózási műszaki felügyeleti tevékenységre vonatkozó általános rendelkezésekben, valamint a tengeri és a belvízi hajók műszaki felügyeleti (osztályozási, építési, biztonsági felszerelési) előírásaiban a "KPM Hajózási főosztály" megnevezés helyébe a "Közlekedési Főfelügyelet" megnevezés lép.
4. §
(1) A hajózási egészségi alkalmasság orvosi vizsgálatáról szóló 6/1977. (XII. 9.) KPM-EüM számú együttes rendelet (a továbbiakban: R) 1. §-a (1) bekezdésének c) és e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A rendelet hatálya - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - kiterjed)
"c) a termelési célú, legalább 4 kW teljesítményű vagy 125 cm3 hengerűrtartalmú motorcsónak vezetőjére"
"e) a sport- vagy kedvtelési célú belvízi kishajó és legalább 4 kW teljesítményű vagy 125 cm3 hengerűrtartalmú motorcsónak vezetőjére."
(2) A R. 3. §-a (3) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
"A Közlekedési Főfelügyelet (a továbbiakban: hajózási hatóság) e korhatárok alól indokolt esetben felmentést adhat."
5. §
A kikötők használatának rendjéről szóló 11/1977. (XII. 21.) KPM számú rendelet 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A nemzetközi forgalom részére megnyitott kikötők használatának rendjére vonatkozó részletes szabályokat a Közlekedési Főfelügyelet (a továbbiakban: hajózási hatóság), az egyéb kikötők használatának rendjére vonatkozó részletes szabályokat - a hajózási hatóság jóváhagyásával -az üzembentartó állapítja meg."
6. §
(1) A szállítótartályok műszaki felügyeletéről szóló 5/1979. (III. 14.) KPM számú rendelet (a továbbiakban: R) 1. §-a (1) bekezdésének második mondata és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"A gyártási és műszaki felügyeleti előírások a Közlekedési Főfelügyeletnél szerezhetők be."
"(2) A szállítótartályok műszaki felügyeletét (a szállítótartályok próbájával, ellenőrzésével és jóváhagyásával kapcsolatos feladatokat) a Közlekedési Főfelügyelet látja el."
(2) A R mellékletében a "HF" megjelölés "KF" megjelölésre módosul.
7. §
(1) A víziközlekedés rendjéről szóló - a 4/1982. (VI. 1.) KPM számú rendelettel módosított -8/1979. (V. 15.) KPM számú rendelet mellékletét képező Hajózási Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat). 9.01. cikkének f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"f) csónak az olyan vízijármű, amelynek hossza a 7 métert és vízkiszorítása a 3 tonnát, illetőleg motorjának teljesítménye a 10 kW-ot vagy hengerűrtartalma a 250 cm3-t, vagy vitorlafelülete a 10 m2-t nem haladja meg."
(2) A Szabályzat 13.03 cikkének 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. A völgymenetben haladó csónak köteles a hegymenetben haladó evezős csónak számára a partközeli elhaladás lehetőségét biztosítani; szembetalálkozás esetében (ha az egymás melletti biztonságos elhaladás csak valamelyik csónak haladási irányának változtatása révén lehetséges) a hegymenetben haladó csónak köteles kitérni."
(3) A Szabályzat 13.06. cikke 1. pontjának bevezető része és a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"Kérelemre a területileg illetékes rendőrhatósággal és vízügyi igazgatósággal egyetértésben
a) a Dunán, a Tiszán és a Balatonon a Közlekedési Főfelügyelet"
(vitorlásdeszka pályát jelölhet ki).
(4) A Szabályzat 14.02. cikkének 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. Kérelemre a területileg illetékes rendőrhatósággal és vízügyi igazgatósággal egyetértésben
a) a Dunán, a Tiszán és a Balatonon a Közlekedési Főfelügyelet,
b) egyéb vizeken a fővárosi, a megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve
vízisípályát jelölhet ki. A kijelölt pályát bójákkal kell körülhatárolni. A bóják kihelyezéséről az üzemeltető köteles gondoskodni."
(5) A Szabályzat 17.01. cikkének 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"9. Csónakok - az engedélyezett vízirendezvényeken és a szervezett edzéseken részt vevő csónakokat, továbbá a 10 m2 vitorlafelületű vitorláscsónakokat kivéve - a parttól számított 1 km széles vízterületen közlekedhetnek."
(6) A Szabályzat 17.04. cikkének 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. A Ráckevei (Soroksári) Dunán 10 kW-nál nagyobb teljesítményű vagy 250 cm3-nél nagyobb hengerűrtartalmú belsőégésű motorral hajtott kisgéphajóval közlekedni tilos."
(7) A Szabályzat 17.01. cikkének 3. pontja hatályát veszti.
8. §
A belvízi hajók köbözéséről szóló 10/1979. (V. 29.) KPM számú rendelet 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § (1) A magyar hajólajstromban nyilvántartott belvízi nagyhajókat, gépi üzemű kompokat és önjáró úszó munkagépeket köbözési bizonyítvánnyal kell ellátni.
(2) A Közlekdési Főfelügyelet (a továbbiakban: Köböző Hatóság, jele: KFHU) jogosult a köbözési eljárás lefolytatására és a köbözési bizonyítvány kiadására."
9. §
(1) A komp- és révátkelőhelyek létesítéséről és üzemeltetéséről szóló - a 16/1981. (XII. 28.) KPM számú rendelettel módosított - 11/1979. (VI. 7.) KPM számú rendelet (a továbbiakban: R) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § (1) Átkelőhely létesítéséhez, használatbavételéhez, átalakításához és megszüntetéséhez az átkelőhely fekvése szerint illetékes fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szervének (a továbbiakban: engedélyező hatóság) az engedélye szükséges.
(2) Az átkelőhely üzemeltetési módját az engedélyező hatóság állapítja meg. A Dunán, a Tiszán és a Balatonon az üzemeltetés módjának megállapításához a Közlekedési Főfelügyelet előzetes véleményét be kell szerezni."
(2) A R 3. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A kérelemhez csatolni kell:)
"a) a hajózási engedélyt, amennyiben a tevékenységhez jogszabály ezt előírja".
(3) A R 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § A vízijármű üzemképességével kapcsolatos követelményekre a belvízi hajókra vonatkozó műszaki felügyeleti és biztonsági előírások az irányadók."
(4) A R 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § A szakhatóságok közreműködésének e rendeletben nem szabályozott kérdéseiben az építési engedélyezési eljárásról szóló - a 13/1979. (VIII. 30.) ÉVM számú rendelettel módosított - 2/1977. (I. 18.) ÉVM számú rendelet rendelkezései az irányadók azzal az eltéréssel, hogy a közlekedési nyomvonal jellegű építmények esetében az építmények kezelői működnek közre az engedélyezési eljárásban."
(5) A R 4. számú mellékletének 2. pontja hatályát veszti, 3. pontjának számozása pedig 2. pontra változik.
10. §
(1) A hajózási képesítésekről szóló - a 16/1981. (XII. 28.) KPM számú rendelettel módosított -17/1979. (VIII. 23.) KPM számú rendelet (a továbbiakban: R) 1. § (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A rendelet rendelkezései nem vonatkoznak)
"b) a révcsónak-vezető kivételével
- a 4 kW teljesítményt vagy a 125 cm3 hengerűrtartalmat el nem érő
- belsőégésű, illetőleg villamos motorral üzemelő csónak"
(vezetőjére)
(2) A R. 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A képesítés megszerzéséhez
a) köteles komp, révcsónak, valamint belvízi sport- és kedvtelési célú kishajó esetében a jogszabályban [5/1974. (V. 21.) KPM számú rendelet melléklete] meghatározott megyei tanács végrehajtó bizottságának közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szerve által,
b) egyéb - az a) pontban nem említett - vízijármű és úszó munkagép esetében a Közlekedési Főfelügyelet által szervezett Vizsgabizottság előtt kell vizsgát tenni."
(3) A R 7. §-ának (1) és (3)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A külföldön szerzett képesítési okmányt a Közlekedési Főfelügyelet kérelemre honosíthatja."
"(3) A Közlekedési Főfelügyelet a honosításhoz kiegészítő vizsga letételét is előírhatja.
(4) A honosítási kérelem teljesítése esetén a Közlekedési Főfelügyelet a képesítési okmány hitelesített magyar nyelvű fordítását honosítási záradékkal látja el."
(4) A R 1. sz. mellékletének III/4/c pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Hajóvezetői "A", "B" és "C" vizsgához szükséges:)
"c) hajózási szakközépiskolában szerzett érettségi bizonyítvány, illetőleg hajós szakmunkás bizonyítvány, vagy - ezek hiányában - az általános iskola nyolcadik osztályának elvégzéséről szóló bizonyítvány és - a Közlekedési Főfelügyelet engedélyével szervezett - hajóvezetői tanfolyam elvégzéséről szóló igazolás."
(5) A R 2. sz. mellékletének III/3/b. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Tengerész fedélzeti tiszti vizsgához szükséges:)
"b) egyetem vagy főiskola hajózási szakának tengerészeti ágazatán szerzett oklevél, ennek hiányában érettségi bizonyítvány és - a Közlekedési Főfelügyelet engedélyével szervezett - tengerész fedélzeti tiszti tanfolyam elvégzéséről szóló igazolás."
(6) A R 3. sz. mellékletének III/3/b. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(III. osztályú géptiszti vizsgához szükséges:)
"b) egyetem vagy főiskola hajózási szakának hajógépészeti vagy hajómérnöki ágazatán szerzett oklevél."
(7) A R 3. számú melléklete III/3. pontjának utolsó két bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[ha a jelölt a b) alpontban említett oklevéllel nem rendelkezik, a vizsgához,]
"a Közlekedési Főfelügyelet engedélyével szervezett géptiszti tanfolyam elvégzéséről szóló igazolás.
Hajómérnöki, gépészmérnöki vagy gépész üzemmérnöki végzettséggel rendelkező jelöltek részére elegendő legalább 12 havi hajógépüzemi gyakorlat. A vizsgabizottság a hajómérnöki, gépészmérnöki, gépész üzemmérnöki vagy a hajózási szakközépiskolában szerzett érettségi bizonyítvánnyal, illetőleg a technikusi oklevéllel rendelkező jelöltet - kérelemre - a tanfolyam elvégzése alól mentesítheti."
(8) A R 3. számú mellékletének III/11. és 12. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"11. Ha a jelölt hajómérnöki, hajózási szakágú gépészmérnöki vagy gépész üzemmérnöki oklevéllel rendelkezik 12 havi, ha hajózási technikusi végzettséggel rendelkezik 24 havi, hajón eltöltött gépészszolgálat, igazolása esetében - vizsga letétele nélkül - III. osztályú géptiszti képesítést szerezhet.
12. Ha a jelölt hajómérnöki, hajózási szakágú gépészmérnöki, gépész üzemmérnöki vagy hajózási technikusi végzettséggel és III. osztályú géptiszti oklevéllel rendelkezik - a 2. pontban említettek igazolása esetében - csak a gépüzemmel kapcsolatos gyakorlati ismeretekből kell vizsgáznia."
(9) A R 3. számú melléklete III/4. pontjának utolsó bekezdése hatályát veszti.
11. §
(1) A kikötők létesítéséről, bővítéséről, használatbavételéről, üzembentarásáról és megszüntetéséről szóló - a 16/1981. (XII. 28.) KPM számú rendelettel módosított - 1/1980. (I. 7.) KPM számú rendelet (a továbbiakban: R) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § (1) Közforgalmú kikötő létesítéséhez, használatbavételéhez, üzembentartásához és megszüntetéséhez - a sport- és kedvtelési célú kikötő kivételével - a Közlekedési Főfelügyelet engedélye szükséges.
(2) A nem közforgalmú, valamint sport- és kedvtelési célú kikötő, továbbá kikötői létesítménnyel rendelkező hajórakodó létesítéséhez, használatbavételéhez, üzembentartásához és megszüntetéséhez jogszabályban [5/1974. (V. 21.) KPM számú rendelet melléklete] meghatározott megyei tanácsok végrehajtó bizottsága közlekedési feladatot ellátó szakigazgatási szervének engedélye szükséges. A létesítésre vonatkozó hatósági engedélyezési eljárásnál be kell szerezni a Közlekedési Főfelügyelet előzetes véleményét."
(2) A R 5. §-ának (3) bekezdése a következő rendelkezéssel egészül ki:
"A közművekre vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell a közlekedési nyomvonal jellegű építmények kezelőire is."
(3) A R 12. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az (1) és (2) bekezdés rendelkezéseit alkalmazni kell a közforgalmú kikötő egyes létesítményeinek megszüntetése, illetőleg a kikötő területének csökkentése esetében is."
(4) A R 3. §-a (4) bekezdésében. 1. sz. mellékletének 3. pontjában és 4. sz. mellékletének 1/b. pontjában a "sport- és kedvtelési célú csónak-kikötő", illetve "sporthajó kikötő" elnevezés "sport- és kedvtelési célú kikötők" elnevezésre módosul.
(5) A R 3. sz. melléklete II. Részének 5. és 6. pontja hatályát veszti.
12. §
A veszélyes áruk nemzetközi belvízi szállításáról szóló Szabályzat tárgyában kiadott 2/1982. (II. 22.) KPM számú rendelet mellékletének a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumra vonatkozó második fordulata helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Közlekedési Minisztérium)
"- Kiadja - a Közlekedési Főfelügyelet útján - a Szabályzat A) és B) mellékletében az egyes vízijárművekre előírt Jóváhagyási bizonyítvány"-t, az illetékes szakhatóság által végzett vizsgálatok eredményét tanúsító igazolások alapján."
13. §
Ez a rendelet 1983. július hó 1. napján lép hatályba.
Pullai Árpád s. k.,
közlekedés- és postaügyi miniszter