Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1985. évi 11. törvényerejű rendelet

a Magyar Gazdasági Kamaráról[1]

1. § (1)[2] A Magyar Gazdasági Kamara érdekközvetítő, érdekegyeztető és érdekképviseleti tevékenységet ellátó, továbbá a nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlesztését elősegítő társadalmi szervezet.

(2) A Kamara a közgyűlése által megállapított alapszabály alapján működik.

A Kamara feladatai

2. § A Kamara - alapszabályával összhangban:

a) a vállalati gazdálkodást, a szocialista gazdasági vállalkozást általánosan és alapvetően érintő döntések és szabályozások tervezetéről a tagjai összehangolt véleményét és a meghozott döntésekre, szabályozásokra vonatkozó tapasztalatait, javaslatait továbbítja az állami gazdaságirányító szervekhez;

b) közvetíti tagjai részére az állami gazdaságirányító szervek észrevételeit, válaszait, továbbá a hatékonyabb gazdálkodással kapcsolatos követelményeket, illetőleg elősegíti mindezek közvetítését;

c) figyelemmel kíséri a gazdálkodó szervezetekről szóló jogszabályok gyakorlati érvényesülését, és tapasztalatairól szükség szerint tájékoztatja az érdekelt állami gazdaságirányító szerveket, illetőleg a Minisztertanácsot;

d) nemzetközi kereskedelemfejlesztő tevékenységével hozzájárul tagjai külgazdasági munkájának javításához; elősegíti tagjainak nemzetközi kapcsolatait, versenyképességét;

e) segítséget nyújt tagjainak a nemzetközi gazdasági együttműködés fejlesztése terén, különös figyelemmel a KGST keretében megvalósuló együttműködésre;

f) képviseli tagjainak külkereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos érdekeit külföldi kamaráknál és kereskedelemfejlesztő tevékenységet ellátó más szerveknél, kamarai jellegű nemzetközi szervezetekben, továbbá - a külkereskedelmi és a külügyminiszter felkérésére és velük egyetértésben - külföldön államigazgatási és más állami szervek előtt;

g) összehangolja a külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató és propaganda tevékenységet; magyar és idegen nyelven sajtótermékeket és kiadványokat jelentet meg.

3. § (1) A Kamara további feladatai alapszabályának megfelelően:

a)[3] koordinálja tagszervezetei és tagozatai tevékenységét;

b)[4] biztosítja a Kamara mellett szervezett állandó választottbíróság és az eseti választottbíróság működésének feltételeit;

c)[5] megbízás alapján közreműködik a nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal összefüggő jogi, minőségvédelmi ügyek és szállítmányozási kárügyek intézésében;

d)[6] árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és a külkereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állít ki és hitelesít;

e)[7] elősegíti az ipari termékek formatervezését, nyilvántartja és bemutatja a formatervezett ipari termékeket, szervezi a formatervezéssel kapcsolatos belföldi és nemzetközi tapasztalatcserét;

f)[8] gazdasági-műszaki tájékoztatási központokat működtet;

g)[9] tagjai, valamint más érdekeltek részére alapszabályában meghatározott szolgáltatásokat nyújt, és ellátja az alapszabályában előírt más feladatait.

(2) A Kamara a Minisztertanács kijelölése alapján képviseli a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetben a magyar munkaadókat.

4. § (1) Feladatainak ellátása érdekében a Kamara - alapszabályával összhangban:

a) folyamatosan tájékoztatja tagjait a távlati és az időszerű gazdaságpolitikai elgondolásokról, gazdaságfejlesztési célokról, döntésekről és szabályozásokról;

b) elemzi a vállalati gazdálkodással összefüggő

kérdéseket, a döntések és szabályozások végrehajtásának tapasztalatait, és egyezteti a gazdálkodó szervezetek érdekeit;

c) véleményezi a vállalati gazdálkodást, a szocialista gazdasági vállalkozást általánosan és alapvetően érintő jogszabályok tervezetét;

d) közreműködik a népgazdasági tervezés egyes szakaszaiban a koncepcionális elgondolások kialakításában és véglegesítésében, megvitatja a középtávú tervelgondolásokat, és előmozdítja a gazdálkodó szervezetek részvételét a népgazdasági tervek kidolgozásában;

e) véleményt nyilvánít saját kezdeményezésére vagy az illetékes minisztérium (országos hatáskörű szerv) felkérésére tagjai tekintetében:

- a tartósan fizetésképtelen gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos állami intézkedésekről,

- állami gazdálkodó szervezetek létesítéséről, megszüntetéséről,

a külkereskedelmi jog megadásáról és visszavonásáról,

- gazdálkodó szervezet piaci intervenciós eszközökkel történő támogatására vonatkozó döntések előkészítése során, beleértve az erre vonatkozó javaslatok rangsorolását;

f) állami vállalat létesítésére, megszüntetésére vonatkozó határozat meghozatalát, továbbá államigazgatási felügyelet alatt álló vállalat szervezeti egységének más ilyen vállalathoz való átcsatolását kezdeményezhet,;

g) elősegíti tagjai termelési és termékszerkezetének a piaci igényekhez való alkalmazkodását;

h) külföldi vállalatokkal való gazdásági együttműködés elősegítése érdekében közreműködik üzletfelek felkutatásában, kapcsolataik létrehozásában; ösztönzi - külföldön magyar gazdasági napok rendezésével és más módon - a gazdasági együttműködést;

i) közreműködik új piacok feltárásában és megszervezésében, az előnyösnek bizonyult piacok megtartásában;

j) saját bevételeiből és tagjai önkéntes hozzájárulásaiból támogatást nyújt tagjainak a g)-i) pontokban felsorolt feladatok megvalósításához;

k) kidolgozza a gazdálkodó szervezeteknek a vállalatközi és a piaci magatartására vonatkozó etikai normákat, elősegíti azok érvényesülését.

(2) A Kamara a további feladatait alapszabályában, részletezett módon látja el.

A Kamara kapcsolatai az állami gazdaságirányító szervekkel, a szakszervezetekkel és a szövetkezeti érdekképviseleti szervekkel

5. § (1) A Kamara feladatait a minisztériumokkal (országos hatáskörű szervekkel) együttműködve látja el. A 2-4. §-ban foglaltak alapján:

a)[10] a Kamara saját kezdeményezésére vagy az illetékes minisztérium (országos hatáskörű szerv) felkérésére:

- tagjai bevonásával megtárgyalja és véleményezi az azok gazdálkodását általánosan és alapvetően érintő szabályozások tervezetét;

- véleményezi a minisztériumoknak (országos hatáskörű szerveknek) a Kamara feladatkörébe tartozó, tervezett intézkedéseit, és képviselőiket meghívja azokra a tanácskozásokra, ahol ilyen kérdéseket tárgyalnak;

- megszervezi a szabályozásokkal kapcsolatos előkészítő, illetőleg tapasztalatszerző tanácskozásokat;

- eseti jelzéseket, továbbá átfogó elemzéseket és véleményeket, javaslatokat ad a gazdálkodás lényeges folyamatairól az illetékes minisztérium (országos hatáskörű szerv) részére, és az állami gazdaságirányító szerveknél jogszabályok alkotását kezdeményezi;

b) a minisztériumok (országos hatáskörű szervek):

- a Kamara véleményét kellő időben megkérik a gazdálkodást, a szocialista gazdasági vállalkozást általánosan és alapvetően érintő szabályozások kiadása, illetőleg erre irányuló javaslatoknak a Minisztertanács elé terjesztése előtt;[11]

- a Kamarától kapott észrevételekre és javaslatokra érdemi választ adnak.

(2) Ha a szabályozást előkészítő szerv a Kamara véleményét nem vagy csak részben fogadja el, a Kamara igényt tarthat arra, hogy a vitás kérdést a döntésre jogosult szervhez benyújtott előterjesztésben feltüntessék.

6. § A Kamara rendszeres véleménycserét folytat a szakszervezetek központi, ágazati és területi szerveivel a vállalati gazdálkodás időszerű kérdéseiről. A gazdálkodó szervezetek igazgatóira vonatkozó szabályozásokkal kapcsolatos álláspontjának kialakításánál a szakszervezetekkel és az érdekképviseleti szervekkel egyeztetve jár el.

7. § Az 5. és a 6. §-ban említett szervekkel folytatott együttműködés keretében a Kamara -érdekelt tagjaitól kapott esetenkénti felhatalmazás alapján - az említett szervekkel közös állásfoglalásokat, ajánlásokat adhat ki, és megállapodásokat köthet.

8. § A szövetkezetek tekintetében a Kamara a tevékenységét - elsősorban a szövetkezetek nemzetközi gazdasági kapcsolatainak fejlesztése terén - a szövetkezeti sajátosságoknak és a szövetkezeti érdekképviseleti szervek feladatainak figyelembevételével, velük együttműködve végzi.

A Kamara tagjai, testületei és szervei

9. §[12] A Kamarának tagjai lehetnek gazdálkodó szervezetek (Ptk. 685. § c)) - ideértve a gazdasági társaságokat is - intézetek, intézmények, egyesületek és egyéni cégek.

10. § (1)[13] A Kamara szervezetéről, testületeiről és szerveiről, ezek működéséről, továbbá ügyintéző szervezetéről alapszabálya rendelkezik.

(2)[14] A Kamara testületei jogi személyiséggel rendelkezhetnek.

Törvényességi felügyelet

11. §[15] A Kamara működése feletti törvényességi felügyeletre az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény VI. fejezetének a rendelkezéseit kell alkalmazni.

Záró rendelkezések

12. § (1) A Kamarát az ügyvezetőség tagjai képviselik; e jogkörüket esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve az elnökség tagjaira és a Kamara ügyintéző szervezetének dolgozóira átruházhatják.

(2) A Kamara nevében aláírásra - az ügyvezetőség tagjain kívül - azok jogosultak, akiket jogszabály vagy az ügyvezetőség aláírási joggal ruházott fel.

13. § A Kamara fenntartási költségeit a tagdíjakból és a szolgáltatásokért befolyó térítésekből fedezi.

14. § Ez a törvényerejű rendelet kihirdetése napján lép hatályba, egyidejűleg a 62/1980. (XII. 28.) MT számú rendelet hatályát veszti.

Losonczi Pál s. k.,

a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Katona Imre s. k.,

a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Lábjegyzetek:

[1] A címet módosította az 1987. évi 17. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[2] Módosította az 1987. évi 17. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.01.01.

[3] Beiktatta az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[4] Számozását módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[5] Számozását módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[6] Számozását módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[7] Számozását módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[8] Számozását módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[9] Számozását módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 1. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[10] Módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 4 § -a. Hatályos 1989.10.19.

[11] Módosította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 4. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[12] Megállapította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 2. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[13] Számozását megállapította az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 3. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[14] Beiktatta az 1989. évi 22. törvényerejű rendelet 3. § -a. Hatályos 1989.10.19.

[15] Megállapította az 1991. évi XVII. törvény 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1991.06.15.

Tartalomjegyzék