1997. évi XLVIII. törvény
a társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásával összefüggő egyes törvények módosításáról[1]
Az Országgyűlés a társadalombiztosítás önkormányzati típusú igazgatásának megújítása érdekében - az önkormányzati igazgatás tapasztalatait is figyelembe véve - az alábbi törvényt alkotja:
1-15. §[2]
16. § (1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól és azok 1993. évi költségvetéséről szóló 1992. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: At.) 11. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Alapok kezelésével kapcsolatos kérdésekben
a) a Nyugdíjbiztosítási Alap tekintetében a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat közgyűlése,
b) az Egészségbiztosítási Alap tekintetében az Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyűlése
- törvényben meghatározott keretek között - dönt.
Az Alap kezelője döntési hatáskörét - jogszabályban meghatározott eseteket kivéve, a (3) bekezdésben foglaltakra tekintettel - az Alap kezelését ténylegesen végző igazgatási szervére átruházhatja. A biztosítási önkormányzatok közgyűlésének kizárólagos hatáskörébe tartoznak a 10. § (7)-(8) bekezdésében szabályozott jogkörök. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat közgyűlése dönt az E. Alap kezelése körében a természetbeni ellátások éves költségvetési előirányzatán belül - külön törvényben szabályozott - átcsoportosításról. Az átcsoportosítani javasolt összeg nem haladhatja meg a költségvetési előirányzat adott tételének 20 százalékát."
(2) Az At. 11. §-a kiegészül az alábbi (3) bekezdéssel, egyidejűleg a jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre módosul:
"(3) A biztosítási önkormányzatok közgyűlése az átruházott, illetőleg egyéb, az Alapokkal való gazdálkodást érintő, az igazgatási szerv jogkörébe utalt hatáskörök gyakorlására elveket és szabályokat állapíthat meg. Így különösen a biztosítási önkormányzatok közgyűlése határozza meg:
a) a járuléktartozások rendezésére irányuló eljárásokban a részletfizetés, a fizetési halasztás, a késedelmi pótlék, a járulékbírság, a mulasztási bírság, az eljárási költség mérséklésének, elengedésének, a csődeljárásban a tartozásokról való lemondásnak, illetőleg az engedményezésnek az elveit;
b) a járuléktartozás fejében az adós által felajánlott vagyon elfogadásának elveit;
c) a méltányossági jogkörben megállapítható ellátások tekintetében a méltányosság gyakorlásának elveit;
d) a szakmai-pénzügyi ellenőrzés átfogó szempontjait.
Az a) és b) pontba tartozó kérdésekben a biztosítási önkormányzatok közgyűlései közös döntést hoznak. Az a)-c) pontokban foglaltakat nyilvánosságra kell hozni."
Átmeneti rendelkezések
17. §[3]
18. § (1) E törvény - az 1., 6-7. és 13-16. §-ok kivételével - a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) A törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az Öit. 27-33. §-a, továbbá a társadalombiztosítási képviselők 1993. évi választásáról szóló 1993. évi XII. törvény és a végrehajtásáról szóló 5/1993. (III. 26.) BM rendelet, és a 6/1993. (III. 26.) BM rendelet.
(3) A törvény 1., 6-7. és 13-16. §-ai az Öit. e törvény 4. §-ával megállapított 7. §-a alapján létrejött biztosítási önkormányzatok közgyűlésének alakuló ülése napján lép hatályba.
(4) A (3) bekezdés szerinti időpontban az Öit. 21. §-a (3) bekezdésének utolsó mondata, az At. 11. §-ának (7) és (13) bekezdése a hatályát veszti, az At. 11. §-ának (12) bekezdésében az "E. Alap" szövegrész helyébe az "E Alap kezelője" szövegrész lép.
Göncz Árpád s. k.,
a Köztársaság elnöke
Dr. Gál Zoltán s. k.,
az Országgyűlés elnöke
Lábjegyzetek:
[1] A törvényt az Országgyűlés az 1997. június 3-i ülésnapján fogadta el.
[2] Az 1997. évi XLVIII. törvény 1-15. §-át az 1998. évi XXXIX. törvény 12. §-ának a) pontja hatályon kívül helyezte
[3] Az 1997. évi XLVIII. törvény 17. §-át az 1998. évi XXXIX. törvény 12. §-ának a) pontja hatályon kívül helyezte