12/1998. (V. 22.) KHVM rendelet
a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. §-a (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § (1) A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A rendelet alkalmazásában jármű átalakítása a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje."
(2) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"b) a motor azonos típusú motorra történő cseréje,"
(3) Az R. 2. §-a a következő (7)-(9) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A rendelet alkalmazásában járműtípus a típusbizonyítvány szerinti járműkonstrukciós jellemzőket meghatározó megjelölés, amely egy meghatározott járműtípushoz tartozó járművek esetében:
a) megegyező gyártót és gyártmány (típusváltozat, kivitel) azonosító jelzést,
b) az MR-ben meghatározott műszaki-konstrukciós jellemzők tekintetében azonosságot,
c) a Közlekedési Főfelügyelet, illetőleg a fővárosi, megyei közlekedési felügyelet (a továbbiakban: területi közlekedési felügyelet) által meghatározott azonos típusjelet jelent.
(8) A rendelet alkalmazásában járműkategória az ENSZ-EGB által kiadott közös határozat, illetőleg az Európai Közösségek jogszabályaiban megállapított műszaki jellemzőkkel rendelkező járművek köre, amelyet elsősorban a jármű tervezési célja (személyszállító, teherszállító stb.), valamint a jellemző tömeg és a szállított személyek száma határoz meg.[1]
(9) A rendelet alkalmazásában járműsorozatnak kell tekinteni az azonos járműtípushoz tartozó, legalább öt darab olyan járművet együttesen, amelyek esetében a forgalomba helyezés engedélyezését egy kérelmező közös eljárásban kezdeményezi."
2. § Az R. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"Típuskövetelmények
3. § (1) Nem szabad belföldi üzemben tartás céljából olyan járműtípust gyártani vagy külföldről behozni (a belföldi forgalom számára vámkezelni), illetőleg forgalomba helyezni, amely az MR-ben foglaltaknak nem felel meg.
(2) A járműtípushoz a típusbizonyítvány, a járműsorozathoz sorozat a forgalomba helyezési engedély, illetőleg a járműhöz az egyedi forgalomba helyezési engedély abban az esetben adható meg, amennyiben a járműtípus megfelel az MR-ben meghatározott követelményeknek.
(3) A jármű belföldi üzemben tartás céljára csak a (2) bekezdésben meghatározott típusbizonyítvány vagy forgalomba helyezési engedély alapján értékesíthető."
3. § Az R. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"Típusbizonyítvány, forgalomba helyezési engedély
4. § (1) A típusbizonyítványt a Közlekedési Főfelügyelet a típusvizsgálat alapján adja ki. A típusbizonyítvány kiadását - a Közlekedési Főfelügyelet által, a vonatkozó Európai Közösségi jogszabályok figyelembevételével meghatározott adatok közlésével - írásban kell kérni.[2]
(2) A típusbizonyítvány kiadása iránti kérelmet a járművet belföldön késztermékként kibocsátó gyártó, továbbá a külföldön gyártott jármű esetén az a belföldi forgalmazó (a továbbiakban: forgalmazó) nyújthat be, amely a járműtípus tekintetében:
a) a gyártótól vagy annak teljes jogú külföldi képviselőjétől a hazai kereskedelmi forgalmazásra képviseleti jogosultságot szerzett (vezérképviselet),
b) a személygépkocsi-típus esetében megfelel a kereskedelmi forgalmazásra külön jogszabályban megállapított feltételeknek,[3]
c) rendelkezik a járműtípus azonosításához szükséges - a gyártó által rendelkezésre bocsátott - műszaki adatokkal,
d) típusbizonyítványban meghatározottak és a forgalmazott új állapotú jármű egyezőségét biztosítani tudja, és az egyezőséget műbizonylat kiállításával igazolja.[4]
(3) A (2) bekezdés a)-d) pontjaiban foglalt követelmények teljesítését a kérelem benyújtásakor igazolni kell. A (2) bekezdés b) pontjában foglalt feltételeket a forgalmazó vagy a gyártó, a típusra szakosodott kereskedőkkel (a továbbiakban: közreműködő kereskedők) kötött szerződés útján is teljesítheti. A közreműködő kereskedők címjegyzékét a típusbizonyítvány kiadására vonatkozó kérelemben, illetőleg annak kiegészítéseként kell bejelenteni a Közlekedési Főfelügyeletnek.
(4) A típusbizonyítványnak a gyártó által történő kérelmezésekor a (2) bekezdés a), b) és c) pontjában foglalt követelményeket nem kell alkalmazni.
(5) A típusbizonyítvány a kiadásától számított három évig érvényes. Az MR-ben meghatározott követelmények alapján a Közlekedési Főfelügyelet a típusbizonyítvány kiadásakor ettől eltérő érvényességi időt határozhat meg, illetőleg az érvényességet utólag korlátozhatja.
(6) A típusbizonyítvány érvényességének időtartama alatt - a (2) bekezdésben meghatározott kérelmező (a továbbiakban: a típusbizonyítvány jogosítottja) részére - a járműtípushoz tartozó járművekre vonatkozó általános forgalomba helyezési engedélynek minősül.
(7) A Közlekedési Főfelügyelet ellenőrzi a (2)-(4) bekezdésekben foglalt feltételek meglétét. Ha az ellenőrzés során hiányosságot állapít meg, a korábban kiadott típusbizonyítványok érvényességét felfüggeszti vagy megszünteti, illetőleg újabb típusbizonyítványt nem ad ki. Az ellenőrzéshez a Közlekedési Főfelügyelet indokolt esetben - a típusbizonyítvány kérelmezője, illetőleg jogosítottja költségére - szakértőt vehet igénybe.
(8) A jármű egyedi behozatala esetén - kérelemre - a területi közlekedési felügyelet egyedi forgalomba helyezési engedélyt ad ki. A forgalomba helyezési engedély kiadásakor a területi közlekedési felügyelet ellenőrzi, hogy a jármű megfelel-e az MR 5-8. §-ában, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (1) bekezdésében, 16. § (1)-(2) bekezdésében, 17., 21. §-ában, 30. § (3)-(12) és (16)-(20) bekezdésében, 32. § (2)-(6) és (8) bekezdésében, 34., 36/A., 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71., 75. §-ában, 81. § (1) és (4)-(12) bekezdésében, 93/A. és 93/B. §-ában foglaltaknak.
(9) Járműsorozat forgalomba helyezésének engedélyezésére irányuló kérelemre a Közlekedési Főfelügyelet - a járművek alvázszámait is tartalmazó - sorozat forgalomba helyezési engedélyt ad ki. Az (1) és az (5)-(7) bekezdések rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell a sorozat forgalomba helyezési engedélyre is.
(10) Az egyedi vagy sorozat forgalomba helyezési engedély kiadására irányuló eljárásban - a kérelmező költségére - külső szakértő vehető igénybe."
4. § Az R. a következő 4/A. §-sal egészül ki:
"Típusvizsgálat, típusvizsgálói jegyzék
4/A. § (1) A járműtípus típusvizsgálatát a Közlekedési Főfelügyelet által meghatározott tartalommal, a típusbizonyítvány kérelmezőjének költségére, a kérelmező által rendelkezésre bocsátott dokumentumok figyelembevételével a Közlekedési Főfelügyelet, vagy az általa típusvizsgálói jegyzékbe felvett szakértői intézmény (a továbbiakban: típusvizsgáló) végzi.
(2) A típusvizsgálói jegyzékbe - kérelem alapján - a Közlekedési Főfelügyelet azt a szakértői intézményt veszi fel, amely rendelkezik az MR-ben meghatározott követelményeknek való megfelelőség megállapításához szükséges:
a) megfelelő szakmai felkészültségű vizsgáló személyzettel,
b) vizsgáló berendezésekkel,
c) vizsgálati előírásokkal (pl. ENSZ-EGB jóváhagyási előírás, Európai Közösségi jogszabályok, vonatkozó szabványok).
(3) A típusvizsgálói jegyzékbe történő felvételhez szükséges feltételek meglétét a Közlekedési Főfelügyelet ellenőrzi. A feltételek hiánya esetén a Közlekedési Főfelügyelet a típusvizsgálót a típusvizsgálói jegyzékből törli.
(4) Amennyiben a típusvizsgáló a (2) bekezdésben meghatározott feltételeket csak meghatározott járműkategória vonatkozásában teljesíti, akkor a vizsgálati jogosultság a típusvizsgálói jegyzékben járműkategóriára korlátozható.
(5) A típusbizonyítvány kérelmezője köteles egy - a járműtípushoz tartozó, vizsgálatra alkalmas állapotú - járművet díjmentesen
a) a típusvizsgálat elvégzéséhez a típusvizsgáló rendelkezésére bocsátani, és
b) a járműtípus konstrukciós adatainak részletes megismertetése céljából a Közlekedési Főfelügyeletnek bemutatni.
(6) Abban az esetben, ha a Közlekedési Főfelügyelet a járműtípus több változatára egy típusbizonyítványt ad ki, akkor elengedő a típusváltozatok közül egynek a rendelkezésre bocsátása, illetőleg a bemutatása."
5. § Az R. 8. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"Típusbizonyítvány érvényességének meghosszabbítása, újabb típusbizonyítvány kiadása
8. § (1) A Közlekedési Főfelügyelet kérelemre a típusbizonyítvány érvényességi idejét meghosszabbítja, amennyiben a járműtípusnak a típusbizonyítványban meghatározott műszaki jellemzőit a gyártó a típusbizonyítvány kiadása óta nem változtatta meg, és a járműtípus továbbra is megfelel az MR-ben meghatározott előírásoknak. A típusbizonyítvány érvényességi idejének meghosszabbításakor a 4. § (5) bekezdésében foglaltakat értelemszerűen kell alkalmazni.
(2) Újabb típusbizonyítvány kiadását kell kérni, ha a gyártó a járműtípuson a típusbizonyítványban meghatározott adatot vagy közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi munkavédelmi jellemzőit érintő változtatást hajt végre. Az újabb típusbizonyítvány kiadása során a típusvizsgálatot csak a változtatás által indokolt terjedelemben kell elvégezni."
6. §[5]
7. § (1) Az R. 10. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A sorozat és az egyedi forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a forgalomba helyezési engedélyben, illetőleg az összeépítési engedélyben foglalt adatokkal való egyezést, az azokban foglalt feltételek teljesítését, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-aiban foglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását kell ellenőrizni."
(2) Az R. 10. §-a a következő (8)-(12) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a területi közlekedési felügyelet nevében kijelölt hatósági jármű-műszaki vizsgabiztos (a továbbiakban: vizsgabiztos) jár el. A vizsgabiztosra vonatkozó követelményeket a 12/A. § határozza meg.
(9) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat technológiáját, a tárgyi feltételeket és az ügyrendet az 5. számú melléklet tartalmazza.
(10) Az érvényes típusbizonyítvány jogosítottja, illetőleg az általa a 4. § (3) bekezdése szerint bejelentett közreműködő kereskedő a területi közlekedési felügyeletnél bejelentheti azokat a telephelyeit, amelyeken a 6. számú mellékletben meghatározottak szerint az előzetes gépjárműfenntartói vizsgálat tartalmára, a vizsgálatot végző személyre, valamint az előzetes gépjárműfenntartói vizsgálat alapján adott nyilatkozat (a továbbiakban: tanúsítvány) tartalmára, formájára, kezelésének és nyilvántartásának módjára vonatkozó követelményeket teljesíti.
(11) A vizsgabiztos a (10) bekezdésben foglaltak szerint bejelentett telephelyen végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során - az (5) bekezdésben foglalt üzemeltetési műszaki feltételek megtartása tekintetében - elfogadhatja a tanúsítványt.
(12) A vizsgabiztos a forgalomba helyezés előtti vizsgálat során ellenőrzi a (10) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítését is. Ha az ellenőrzés hiányosságot állapít meg, akkor a területi közlekedési felügyelet a (11) bekezdésben foglaltak szerinti forgalomba helyezés előtti vizsgálat végzését megtagadja, illetőleg a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeire vonatkozó külön jogszabály szerint jár el."[6]
8. § (1) Az R. 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Ha a forgalomba helyezés előtti vizsgálat eredménye szerint - a 10. § (5), illetőleg (6) bekezdésében foglalt követelmények alapján - a jármű a közúti forgalomban való részvételre műszakilag alkalmasnak minősül, akkor ki kell adni az erről szóló igazolást, megjelölve abban az első időszakos vizsgálat határidejét."
(2) Az R. 11. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:
"(3)[7]
a)[8]
b)
ba) új jármű esetében négy évben,
bb) használt jármű esetében a forgalomba helyezés évét követő három naptári éven belül három évben, 3 naptári éven túl két évben,
c) a közforgalmú személyszállításra használt vagy megkülönböztető jelzések használatára jogosult járműnél egy évben,
d) a nemzetközi forgalomban használt és 20 főnél több személy szállítására alkalmas autóbusznál a forgalomba helyezés évét követő 8 naptári éven túl 6 hónapban,
e) minden egyéb járműnél a jármű forgalomba helyezésének évét követő
ea) 4 naptári éven belül két évben,
eb) 4 naptári éven túl egy évben
kell meghatározni. A jármű műszaki állapota alapján az a)-e) pontokban foglaltaknál rövidebb határidő is megállapítható."
9. § (1) Az R. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A területi közlekedési felügyelet a gépjármű, a mezőgazdasági vontató, valamint ezek pótkocsijai forgalmi engedélyének érvényességi határidejét időszakos vizsgálat alapján hosszabbítja meg. Az időszakos vizsgálat nem érinti a jármű üzembentartójának jogszabályban meghatározott - a forgalomban tartott járműve műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelményeknek megfelelőségéért fennálló - felelősségét."
(2) Az R. 12. §-a a következő (11)-(13) bekezdésekkel egészül ki:
"(11) Az időszakos vizsgálatot a területi közlekedési felügyelet vizsgáló állomásán vagy a 12/B. §-ban meghatározott feltételek alapján vizsgáló állomásként kijelölt gépjárműfenntartó szervezet telephelyén (a továbbiakban: kijelölt vizsgáló állomás) a területi közlekedési felügyelet nevében a vizsgabiztos végzi. Egyéb gépjárműfenntartó szervezet vagy az üzemeltető kérelmére a területi közlekedési felügyelet - a vizsgálathoz szükséges tárgyi feltételek megléte esetében - az időszakos vizsgálatot a kérelmező telephelyén is elvégezheti.
(12) Az időszakos vizsgálat technológiáját, a tárgyi feltételeket és az ügyrendet az 5. számú melléklet tartalmazza.
(13) A vizsgabiztos a kijelölt vizsgáló állomáson végzett időszakos vizsgálat során az előzetesen elvégzett gépjárműfenntartói vizsgálat eredményéről kiállított tanúsítványt - az általa ellenőrzendő feltételek teljesítéseként - elfogadhatja. A tanúsítvány tartalmáért a kijelölt vizsgáló állomás, valamint a tanúsítvány kiállítója egyetemlegesen felel."
10. § Az R. a következő 12/A. §-sal egészül ki:
"A vizsgabiztosokra vonatkozó feltételek
12/A. § (1) A Közlekedési Főfelügyelet a (2) bekezdésben meghatározott követelményeknek megfelelő vizsgabiztost - kérelmére - névjegyzékbe (a továbbiakban: vizsgabiztosi névjegyzék) veszi. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat elvégzésére a területi közlekedési felügyelet a vizsgabiztosi névjegyzékből jelöl ki vizsgabiztost, aki a területi közlekedési felügyelet megbízása alapján hatósági személyként jár el.
(2) A névjegyzékbe felvett vizsgabiztosokra vonatkozóan
a) a személyi alkalmassági (szakmai, megbízhatósági) feltételeket,
b) a képzésük, a továbbképzésük és a vizsgáztatásuk rendjére vonatkozó feltételeket,
c) a forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálatra történő kijelölésre vonatkozó feltételeket, valamint
d) a vizsgabiztosi névjegyzékből törlés indokait
a 7. számú melléklet tartalmazza."
11. § Az R. a következő 12/B. §-sal egészül ki:
"A kijelölt vizsgáló állomásra vonatkozó feltételek
12/B. § (1) A területi közlekedési felügyeletek - a (4) bekezdésben meghatározott feltételeket teljesítő gépjárműfenntartó szervezetek közül, nyilvános pályázatra benyújtott kérelem alapján az időszakos vizsgálati igények, valamint a járműállomány területi eloszlása figyelembevételével - jelölik ki a vizsgáló állomásokat (kijelölt vizsgáló állomás hálózat).
(2) A területi közlekedési felügyeletek által a helyi vizsgáló állomás hálózat bővítésére kiírt pályázatnak - a (4) bekezdésben meghatározott feltételeken túl - tartalmaznia kell a vizsgálandó járműkör (járműkategória, területi elhelyezkedés), valamint a szükségesnek tartott vizsgálati teljesítmény igények meghatározását is.
(3) A pályázatból öt évre ki kell zárni azt a gépjárműfenntartó szervezetet, amelynek a területi közlekedési felügyelet a 12. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott jogosultságát visszavonta, illetőleg a vizsgáló állomássá való korábbi kijelölését az (5) bekezdés c) pontja alapján felfüggesztette, vagy visszavonta.
(4) Vizsgáló állomásként az a gépjárműfenntartó szervezet jelölhető ki, amely vállalja, hogy
a) a pályázatban meghatározott időtartamban és járműkategóriára (járműtípusra) vonatkozóan folyamatosan végez közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi diagnosztikai átvizsgálást,
b) az időszakos vizsgálatok elvégzéséhez - az (5) bekezdés a) pontja szerint - az előírt feltételeket biztosítja,
c) a vizsgáló állomáson a területi közlekedési felügyelet részére ellátja az időszakos vizsgálatok elvégzéséhez szükséges helyi szervezési feladatokat, valamint
d) az időszakos vizsgálatra állított járművön - a jármű üzembentartójának kérelmére és költségére, az (5) bekezdés b) pontja szerinti - előzetes gépjárműfenntartói vizsgálatot végez és arról tanúsítványt állít ki, amelyet az időszakos vizsgálathoz a vizsgabiztos rendelkezésére bocsát,
e) az a) pont szerinti tevékenységét az ISO 9000 szabványsorozat szerint tanúsított és a Közlekedési Főfelügyelet által elfogadott minőségbiztosítási rendszer alkalmazásával végzi.
(5) Az időszakos vizsgálatok elvégzéséhez
a) az előírt tárgyi feltételeket, a technológiát (egységes járművizsgálati technológia) és az ügyrendet az 5. számú melléket,
b) az elfogadható előzetes gépjárműfenntartói vizsgálat tartalmára és a vizsgálatot végző személyre, valamint a tanúsítvány tartalmára, formájára, kezelésének és nyilvántartásának módjára vonatkozó követelményeket a 6. számú melléklet,
c) a gépjárműfenntartó szervezet kijelölésre vonatkozó pályázati feltételeket, a kijelölt vizsgáló állomás ellenőrzésének módját, valamint a vizsgáló állomás kijelölése felfüggesztésének és visszavonásának indokait a 8. számú melléklet
tartalmazza.
(6) A kijelölt vizsgáló állomáson végzett időszakos vizsgálat során a területi közlekedési felügyelet ellenőrzi a gépjárműfenntartó szervezetre vonatkozóan a (4) és (5) bekezdésekben, valamint a külön jogszabályban meghatározott előírások teljesítését. Ha az ellenőrzés hiányosságot állapít meg, a területi közlekedési felügyelet - az (5) bekezdés c) pontja szerint - a vizsgáló állomás kijelölését felfüggeszti, indokolt esetben a kijelölést visszavonja."[9]
12. § Az R. 13. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Ha a vizsgabiztos megállapítja, hogy a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek megfelel, akkor a forgalmi engedély érvényességi határidejét a 11. §-ban foglaltak szerint meghosszabbítja, a külön jogszabályban meghatározott érvényesítő címkét kiadja, ennek sorszámát a forgalmi engedélyben rögzíti, és a Belügyminisztérium Adatfeldolgozó Hivatalát (Nyilvántartó) értesíti.[10]
(2) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek nem felel meg, a vizsgabiztos
a) a forgalmi engedély érvényességi idejét nem hosszabbítja meg,
b) a forgalmi engedélyben feltüntetett érvényességi határidőt lerövidíti, vagy
c) a forgalmi engedélyt - ha a jármű közúti forgalomban való részvétele közvetlen balesetveszéllyel jár - a területi közlekedési felügyelet nevében érvényteleníti, és a rendszámtábláról az érvényesítő címkét eltávolítja."
13. § Az R. 14. §-a a következő (4)-(6) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Ha az ellenőrző szerv megállapítja, hogy
a) a járműnek a közúti forgalomban való további részvétele a külön jogszabályban meghatározottak szerint közvetlen balesetveszéllyel jár, illetőleg[11]
b) a járművel az előírt hatósági engedély nélkül végeznek közúti közlekedési szolgáltatást,
a forgalmi engedélyt elveszi, és a rendszámtáblát az érvényesítő címke eltávolításával érvényteleníti.
(5) Az ellenőrző szerv a forgalmi engedély elvételéről átvételi elismervényt ad, amely a (4) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a lakóhelyig vagy a telephelyig történő közlekedésre jogosít.
(6) A (4) bekezdés szerint elvett forgalmi engedélyt - szabálysértési eljárás egyidejű kezdeményezésével - az ellenőrző szerv legkésőbb a következő munkanapon megküldi az illetékes rendőrhatóságnak."[12]
14. § Az R. 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A már forgalomba helyezett gépjármű, mezőgazdasági vontató és ezek pótkocsija átalakításához szükséges előzetes engedélyt a területi közlekedési felügyelet, a járművek sorozatszerű (5 darabot meghaladó mennyiségű) átalakításakor a Közlekedési Főfelügyelettől kell a jármű tulajdonosának kérnie. A kérelemhez csatolni kell az elbíráláshoz szükséges műszaki dokumentációt."
15. § Az R. 17. §-ának (4)-(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzését a területi közlekedési felügyelettől kell kérni.
(5) Ha a forgalomba helyezés előtti vizsgálat eredménye alapján a jármű - a 10. § (5), illetőleg (6) bekezdése szerint - a közúti forgalomban való részvételre műszakilag alkalmasnak minősül, akkor ki kell adni az erről szóló igazolást, meghatározva abban az Igazolólapon feltüntetendő műszaki adatokat, a gyártási évet és az első időszakos vizsgálat határidejét.
(6) Az időszakos vizsgálat határidejét
a) a személyszállításra alkalmas lassú járműnél három évben,
b) a veszélyes áru szállítására készült lassú járműnél és pótkocsijánál egy évben,
c) minden egyéb lassú járműnél és a lassú jármű pótkocsijánál öt évben
kell meghatározni. A vizsgálatot végző szerv a jármű műszaki állapota alapján az a)-c) pontokban foglaltaknál rövidebb érvényességi határidőt is megállapíthat.
(7) A lassú járműnek és pótkocsijának
a) forgalomba helyezés előtti vizsgálatára a 10. §-ban,
b) időszakos vizsgálatára a 12. és 13. §-ban,
c) közúti műszaki ellenőrzésére a 14. §-ban,
d) telephelyi ellenőrzésére a 15. §-ban
foglalt rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni."
16. § Az R. 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"Minősítő vizsgálat
23. § (1) Az MR 9. §-ának (4) bekezdésében meghatározott, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból kiemelten fontos pótalkatrészek és tartozékok - a (3) és (4) bekezdésekben foglalt kivétellel - belföldi felhasználásra csak abban az esetben gyárthatók, forgalmazhatók és építhetők be a járművekbe, ha a minősítő vizsgálaton megfeleltek.
(2) A minősítő vizsgálatot a Közlekedési Főfelügyelet végzi el, amelybe - a megrendelő költségére - erre alkalmas külső szakértőt vonhat be.
(3) A minősítő vizsgálaton megfelelőnek minősített pótalkatrészhez és tartozékhoz a Közlekedési Főfelügyelet a 4. számú mellékletben meghatározott minősítő jel használatát engedélyezi.
(4) A Közlekedési Főfelügyelet minősítő vizsgálat mellőzésével - gyártmány és típus szerint - engedélyezheti a minősítő jel használatát a pótalkatrészhez, illetőleg tartozékhoz, ha vizsgálati eredménnyel vagy más hitelt érdemlő dokumentummal bizonyított módon közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból az eredeti, gyári beépítésű alkatrésznek, illetőleg a hatályban lévő jogszabályoknak megfelelő műszaki értékűek.
(5) Nem kell a minősítő vizsgálatot elvégezni azon a pótalkatrészen és tartozékon,
a) amely a jármű gyártójától származik,
b) amelyet a gyártó első beépítésű alkatrészként is használ, vagy más - hitelt érdemlő - módon a gyári eredeti helyett használhatónak elismert,
c) amelyet jóváhagyási jellel láttak el.
(6) Minősítő jel használatára jogosító engedély csak akkor adható ki, ha a minősített mintadarabbal mindenben azonos tulajdonságú további darabok gyártásának vagy forgalmazásának a feltételei biztosítottak. A minősítő vizsgálattal egyidejűleg vizsgálni kell
a) a gyártónak a minőség-ellenőrzéshez szükséges mérő- és vizsgálóberendezéseinek meglétét és megfelelőségét,
b) a gyártás egyenletességének ellenőrzésére kialakított rendszerét, továbbá
c) a forgalmazónál a műbizonylatok és minőségi tanúsítványok kezelésére kialakított rendszert.
(7) A (6) bekezdés a) és b) pontjaiban foglaltak teljesítéseként el kell fogadni, ha a gyártó a terméket erre alkalmas vizsgálóintézettel rendszeresen ellenőrizteti, és a vizsgálóintézet az ellenőrzések eredményéről a Közlekedési Főfelügyeletet tájékoztatja. Nem kell a (6) bekezdés a)-c) pontjaiban foglaltak teljesülését vizsgálni, ha a gyártó vagy a forgalmazó minőségbiztosítási rendszere akkreditált minősítő szervezet által kiadott tanúsítvány szerint folyamatosan érvényes.
(8) A minősítő vizsgálat eredményét a megrendelővel - a pótalkatrész, illetőleg tartozék mintadarabja, valamint a vizsgálatokhoz szükséges dokumentáció átadásától számított - 60 napon belül közölni kell.
(9) A minősítő vizsgálaton megfelelőnek bizonyult pótalkatrészen, illetőleg tartozékon - ha ez nem lehetséges, annak csomagolásán - fel kell tüntetni a minősítő jelet. A minősítő jel csak a minősítő vizsgálaton megfelelőnek minősített mintadarabbal mindenben egyező pótalkatrészen, illetőleg tartozékon alkalmazható.
(10) A (4) bekezdés a) és b) pontjának hatálya alá tartozó pótalkatrész és tartozék minden darabját azonosításra alkalmas jelzéssel kell ellátni. Az azonosítás módjára vonatkozóan a Közlekedési Főfelügyelet feltételeket határozhat meg.
(11) A minősítő jel használatára vonatkozó engedély érvényessége:
a) a tartozékhoz kiadott minősítő jel használatára vonatkozó engedély öt évig érvényes, azonban az MR-ben meghatározott követelmények alapján a Közlekedési Főfelügyelet a minősítő jel használatának engedélyezésekor ettől eltérő érvényességi időt határozhat meg, illetőleg az érvényességet utólag korlátozhatja,
b) a minőségtanúsítási rendszerben gyártott tartozékra kiadott minősítő jel használatára vonatkozó engedély visszavonásig érvényes, abban az esetben, ha a gyártó, illetőleg a forgalmazó minőségbiztosítási rendszere akkreditált minősítő szervezet által kiadott tanúsítvány szerint folyamatosan érvényes,
c) a pótalkatrészhez kiadott minősítő jel használatára vonatkozó engedély határozatlan ideig érvényes.
Az a) és b) pontban foglaltak alapján érvényüket vesztett engedélyek ismételt kiadását az engedély tulajdonosának a Közlekedési Főfelügyeletnél kell kezdeményeznie."
18. § Az R. 24. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A területi közlekedési felügyelet és a Közlekedési Főfelügyelet a 23. §-ban meghatározott követelmények teljesítését a gyártó, a felújító, a forgalmazó és a javító telephelyén ellenőrzi. Az ellenőrzés elvégzéséhez szükséges feltételeket az ellenőrzött biztosítani köteles. Az ellenőrző vizsgálathoz a közlekedési hatóság külső szakértőt vonhat be."
19. § Az R. 25. §-a (5) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"c) a gyártó (felújító, forgalmazó) neve, címe"
20. § Az R. a következő 31. §-sal egészül ki:
"31. § Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 1994. évi I. törvény alapján a Tanácsnak a Tagállamok gépjárművek és gépjármű pótkocsik műszaki felülvizsgálata jogi előírásainak összehangolására kiadott 96/96/EK irányelvével - 1999. december 31. napját követően - összeegyeztethető szabályozást tartalmaz."
Átmeneti rendelkezések
21. § (1) A rendelet hatálybalépését megelőzően kiadott érvényes típusbizonyítványok kérelmezői a rendelet hatálybalépését követő 60 napon belül írásban kötelesek nyilatkozni a Közlekedési Főfelügyeletnek az R. 4. §-ának (3) bekezdésében meghatározott feltételek teljesítéséről és egyidejűleg bejelenteni a közreműködő kereskedők címjegyzékét.
(2) Az R. 5. §-a (1) bekezdésének c) pontja, valamint az 5. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.
(3) Az R. 10. §-ának (4) bekezdése, valamint az R. 12. §-ának (2) és (3) bekezdése alapján további feljogosítás nem adható ki, azonban az e rendelkezések alapján folyamatban lévő ügyeket a korábban hatályos rendelkezések alkalmazásával kell lezárni.
(4)[13]
(5) Az R. 11. §-ának (2) bekezdése 1999. december 31. napján hatályát veszti.
(6) Az R. 12. §-ának (2) vagy (3) bekezdése alapján feljogosított gépjárműfenntartó szervezet, valamint az a gépjárműfenntartó szervezet, amelynek telephelyén a területi közlekedési felügyelet az R. 12. §-ának (10) bekezdése alapján rendszeresen időszakos vizsgálatot végez - az R. 12/B. §-ának hatálybalépését követő 30 napon belül - kérheti a területi közlekedési felügyelettől, hogy telephelyét vizsgáló állomássá jelölje ki. A korábban kiadott feljogosítás egyidejű visszavonásával - pályázati eljárás mellőzésével, kérelem alapján - kijelölt vizsgáló állomásként kell kijelölni azt a gépjárműfenntartó szervezetet, amely az R. 12/B. §-a (4) bekezdésének a)-d) pontjaiban foglalt feltételeket teljesíti.
(7) Az R. 23. §-a alapján korábban a tartozékhoz kiadott minősítő jel használatára vonatkozó engedélyek érvényességi ideje:
a) 1998. december 31., amennyiben az engedélyt 1994. évet megelőzően adták ki,
b) az engedély kiadásától számított öt év, amennyiben az engedélyt 1993. évet követően adták ki.
(8) Az R. 24. §-ában meghatározott ellenőrzés során a rendelet hatálybalépését megelőzően kiadott minősítő jel jogosítottjánál a minősítő vizsgálat végzésekor hatályos rendelkezések szerint kell eljárni.
(9) Külön jogszabály rendelkezik
a) a rendelet 7. §-ának (2) bekezdésével megállapított R. 10. § (8)-(12) bekezdéseinek hatálybalépéséről,
b) az R. 12. §-a (10) bekezdésének hatályon kívül helyezéséről,
c) a rendelet 9. §-ának (2) bekezdésével megállapított R. 12. § (11)-(13) bekezdéseinek hatálybalépéséről,
d) a rendelet 10. §-ával megállapított R. 12/A. §-ának és a rendelet 11. §-ával megállapított R. 12/B. §-ának hatálybalépéséről, valamint
e) az R. 5., 6., 7. és 8. számú mellékleteinek kihirdetéséről.
(10) Az R. 20/A. §-ának (1) bekezdésében és a 21. §-ának (2) bekezdésében az "...Állami Energetikai és Energia-biztonságtechnikai Felügyelet..." szövegrész helyébe a "...Műszaki-Biztonsági Főfelügyelet..." szövegrész lép.
Hatályba léptető rendelkezések
22. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben meghatározott eltérésekkel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A rendelet 8. §-ának (2) bekezdésével megállapított R. 11. §-ának (3) bekezdése 2000. január 1. napján lép hatályba.
(3) Az R. 12/B. §-a (4) bekezdésének e) pontja 2002. január 1. napján lép hatályba.
Dr. Lotz Károly s. k.,
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Lásd az ENSZ-EGB Közös Határozata a járművek szerkezetéről (R.E.3.) 7. számú melléklete a gépjárművek és pótkocsik kategóriája és meghatározása, illetőleg a 70/156/EGK irányelvét. Az ENSZ-EGB dokumentum hivatalos szövegét a Közlekedési Főfelügyelet adja ki.
[2] Lásd az Európai Közösség 70/156/EGK*97/27/EU, a 92/61/EGK, valamint a 74/150/EGK*97/54/EU irányelvét.
[3] Lásd az egyes kereskedelmi tevékenységek gyakorlásáról szóló 15/1989. (IX. 7.) KeM rendeletet.
[4] A műbizonylat tartalmát és mintáját a Közlekedési Főfelügyelet az Európai Közösség 70/156/EGK*97/27/EU, a 92/61/EGK, valamint a 74/150/EGK*97/54/EU irányelvével összhangban állapítja meg, és a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben teszi közzé.
[5] Hatályon kívül helyezte a 83/2005. (X. 11.) GKM rendelet 10. § (3) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2005.10.19.
[6] Lásd a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet 12. §-át.
[7] A 11. § (3) bekezdésének felvezető szövegét megállapító rendelkezést hatályon kívül helyezte a 83/2005. (X. 11.) GKM rendelet 10. § (3) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2005.10.19.
[8] Az ER. 11. § (3) bekezdés a) és b) pontját megállapító rendelkezést hatályon kívül helyezte a 89/2006. (XII. 26.) GKM rendelet 6. § (3) bekezdés a) pontja. Hatálytalan 2006.12.29.
[9] Lásd a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendeletet.
[10] Lásd a közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról szóló 48/1997. (VIII. 26.) BM rendelet 26. §-ának (2) bekezdését.
[11] Lásd a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 56. §-át.
[12] Lásd a közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról szóló 48/1997. (VIII. 26.) BM rendelet 32. §-át.
[13] Az 12/1998. (V. 22.) KHVM rendelet 20. § 4. bekezdését a 44/1998. (XII. 23.) KHVM rendelet 3. §-a hatályon kívül helyezte