30/1999. (VII. 16.) EüM rendelet

az orvosok, a fogorvosok, a gyógyszerészek, valamint a klinikai szakpszichológusok alapnyilvántartásáról és működési nyilvántartásáról, valamint a működési nyilvántartásban nem szereplő személyek tevékenységének engedélyezéséről

Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) 247. §-a (2) bekezdésének h) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a 10. § vonatkozásában a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. § A rendelet hatálya

a) az orvos, fogorvos, gyógyszerész, klinikai szakpszichológus, valamint vizsgázott fogász egészségügyi szakképesítést szerzett személyekre,

b) az a) pont szerinti egészségügyi szakképesítések megszerzéséről oklevelet, bizonyítványt kiállító intézményekre,

c) az a) pont szerinti egészségügyi szakképesítéseket szerzett személyeket a képesítésük szerinti munkakörben foglalkoztató egészségügyi szolgáltatókra, továbbá

d) az a) pont szerinti személyekről az Eütv. 111. és 112. §-a szerinti nyilvántartást vezetőkre

terjed ki.

2. § (1)[1] Az 1. § a) pontja szerinti személyek alapnyilvántartását - az Eütv. 111. §-ában meghatározott keretek között - az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala (a továbbiakban: Hivatal) vezeti.

(2) Az alapnyilvántartást az 1. számú mellékletben meghatározott nyilvántartási lapnak megfelelő tartalommal kell vezetni. Az alapnyilvántartás megjelölésére a sorszám előtt feltüntetett "A/" jelzés szolgál.

(3)[2] Az alapnyilvántartásba felvett adatokról - a nyilvántartásba vett személyek egészségügyi szakképesítésének megfelelően - a Hivatal számítógépes adathordozón negyedévenként, a naptári negyedévet követő hónap végéig tájékoztatja a 4. § (1) bekezdés a) és b) pontjaiban megjelölt szervet.

3. § (1)[3] A Hivatal a nyilvántartásba vett személy számára az alapnyilvántartásba vétel tényéről igazolást ad.

(2)[4] A Hivatal az alapnyilvántartásba vételt követően - az orvosi bélyegző elkészítése érdekében - haladéktalanul értesíti az Országos Egészségbiztosítási Pénztárt az orvos és fogorvos nyilvántartásba vételéről.

(3) Az alapnyilvántartás adataiban bekövetkezett változást a nyilvántartás vezetője a nyilvántartási lapon a változásról történő tudomásszerzést követően haladéktalanul átvezeti. Névváltozás esetén az alapnyilvántartási sorszámot per jelzésű sorszámmal kell kiegészíteni. Az alapnyilvántartás adataiban bekövetkezett változás átvezetésére az érintett kérelme vagy hivatalból történt tudomásszerzés alapján kerül sor. Kérelemre történő adatváltozás esetén a kérelemhez mellékelni kell az adatváltozás hitelességét igazoló okiratot.

(4) Az alapnyilvántartásba vett személy halála esetén ezt a tényt az alapnyilvántartási lapon fel kell tüntetni, és gondoskodni kell ezen alapnyilvántartási lapok elkülönített kezeléséről, valamint maradandó értékű iratként történő megőrzéséről.

(5) A (3) és (4) bekezdésben foglalt esetekben - a bélyegző cseréje, illetve bevonása érdekében - a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.

4. § (1) Az 1. § a) pontja szerinti személyek működési nyilvántartását - az Eütv. 112-113. §-aiban meghatározott keretek között -

a) az orvosok, fogorvosok és vizsgázott fogászok vonatkozásában az orvosokat, illetve a fogorvosokat és vizsgázott fogászokat - képesítésenként elkülönítve - a Magyar Orvosi Kamara,

b) a gyógyszerészek vonatkozásában a Magyar Gyógyszerész Kamara,

c)[5] a klinikai szakpszichológusok vonatkozásában az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet (a továbbiakban az a)-c) pontok alatti szervek együtt: nyilvántartó szerv)

vezeti.

(2) A működési nyilvántartást a 2. számú mellékletben meghatározott nyilvántartási lapnak megfelelő tartalommal kell vezetni. A működési nyilvántartás megjelölésére a sorszám előtt feltüntetett "M/" jelzés szolgál.

(3)[6] A működési nyilvántartásba bekerülő adatokról - egyeztetés és változásátvezetés céljából - az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti nyilvántartó szervek számítógépes adathordozón havonként tájékoztatják a Hivatalt.

(4) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti nyilvántartó szerv havonta összesíti az adatokban bekövetkezett változásokat.

5. § (1) A működési nyilvántartásba vételre az érintett személy kérelme alapján kerül sor. A kérelmet a 4. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti nyilvántartó szerv esetében annak a tagnyilvántartás szerint illetékes megyei szervezetéhez, a c) pontja szerinti nyilvántartó szerv esetén ahhoz közvetlenül kell benyújtani.

(2) A kérelemben fel kell tüntetni a 2. számú mellékletben meghatározott nyilvántartási lap I-VII. pontjában szereplő adatokat.

(3) A kérelemhez mellékelni kell az adatok hitelességét igazoló okiratok másolatát, valamint 2 db igazolványképet.

(4) A kérelmező nem kötelezhető olyan adat igazolására, amelyet a nyilvántartó szerv más nyilvántartása tartalmaz.

(5) A működési nyilvántartásba vett személy szakképesítésének megjelölése mellett használhatja a "regisztrált" jelzőt.

(6) Kérelemre a nyilvántartó szerv a 2. számú melléklet VIII. pontjában foglalt adatokat a nyilvántartásba bejegyzi.

6. § (1)[7] Amennyiben külön jogszabály vizsga letételét írja elő a működési nyilvántartásba történő felvételhez, a tananyagot legkésőbb a vizsga időpontját megelőző 30 nappal a vizsgára kötelezett személy rendelkezésére kell bocsátani.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feltételeken kívül a nem magyar állampolgárságú személy működési nyilvántartásba vételének feltétele az érvényes munkavállalási engedély megléte is, kivéve, ha - a külön jogszabályban meghatározott esetekben - a magyarországi egészségügyi tevékenységének végzéséhez munkavállalási engedély nem szükséges.

7. § (1) A működési nyilvántartásba vétellel egyidejűleg a nyilvántartó szerv a nyilvántartásba vett személy számára arcképes működési nyilvántartási igazolványt (a továbbiakban: igazolvány) állít ki, amely az alapnyilvántartási szám és a működési nyilvántartási szám mellett tartalmazza a nyilvántartásba vett személy nevét (leánykori nevét), anyja nevét, a működési nyilvántartási lap II/1-2. pontjaiban, valamint a III/6. pontjában szereplő adatokat, a nyilvántartás érvényességének időtartamát, megújítás esetén ennek tényét és az újabb érvényesség időtartamát.

(2) Az adatok változását a működési nyilvántartási lapon és az igazolványban a nyilvántartó szerv vezeti át.

(3) Az igazolvány elvesztése, megrongálódása vagy megsemmisülése esetén az igazolványt - kérelemre - a nyilvántartó szerv pótolja, és ezzel egyidejűleg a nyilvántartási számot per jelzésű sorszámmal látja el.

(4) Amennyiben a nyilvántartó szerv a működési igazolvány megújítását vagy a változás átvezetését üres rovat hiányában nem tudja elvégezni, akkor az igazolvány érvénytelenítésével egyidejűleg új igazolványt állít ki, és a működési nyilvántartási számot per jelzésű sorszámmal látja el.

(5) A működési nyilvántartásból történő törlés esetén a nyilvántartó szerv a törlés tényét, okát és időpontját [Eütv. 113. § (1) bekezdés] a működési nyilvántartó lapon feltünteti és az igazolványt - lehetőség szerint - érvényteleníti.

(6) Az igazolvány érvénytelenségének tényét - a (3) bekezdésben foglalt esetben az okra történő utalással, az (5) bekezdésben foglalt esetben az ok megjelölése nélkül - az Egészségügyi Közlöny közzéteszi. A közzététel a nyilvántartó szerv kérelmére, a 4. § (3) és (4) bekezdésében szereplő adatok alapján történik.

(7) A nyilvántartásban szereplő személy kérelmére a nyilvántartó szerv igazolást ad ki a működési nyilvántartásban szereplő és más módon közhitelűen nem igazolható adatokról.

8. § (1) A működési nyilvántartásba vétel megújítására a nyilvántartásba vett személy kérelme alapján kerül sor.

(2) A nyilvántartásba vétel megújítására irányuló kérelmet a nyilvántartásba vétel idejének lejárta előtt legalább 30 nappal be kell nyújtani.

9. §[8] Az e rendeletben meghatározott eljárások során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben foglaltak szerint kell eljárni.

10. § (1) Az e rendelet 5. §, 7. § (3) és (7) bekezdése és 8. § szerinti eljárásokért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, a díj a nyilvántartást vezető szervet illeti meg.

(2)[9] A díj mértéke megegyezik az első fokú közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő általános tételű eljárási illeték összegével.

(3)[10] A 4. § (1) bekezdésének c) pontja szerinti működési nyilvántartás esetében a díj megfizetésére az egészségügyi ágazatba tartozó egyes közigazgatási hatósági eljárásokért és igazgatási jellegű szolgáltatásokért fizetendő díjakról rendelkező miniszteri rendelet előírásai megfelelően irányadóak.

11. § (1)[11] Az 1. § a) pontja szerinti szakképesítéssel rendelkező, a működési nyilvántartásban nem szereplő személy szakképesítésének megfelelő tevékenységet az egészségügyi hatóság Országos Tisztifőorvosi Hivatala erre vonatkozó, legfeljebb egy évre szóló, az Eütv. 110. §-ának (4) bekezdése alapján kiadott meghatározott időtartamra és helyszínre (munkahelyre) szóló tevékenységre jogosító engedélyével, illetve az Eütv. 110. §-ának (10) bekezdése alapján a külön jogszabályban meghatározott hatóság részére történő bejelentést követő ideiglenes nyilvántartásba vétellel végezhet.

(2)[12] A meghatározott időtartamra és helyszínre (munkahelyre) szóló tevékenységre jogosító engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:

(3) A kérelemhez mellékelni kell az egészségügyi szolgáltató nyilatkozatát, hogy a tevékenység végzéséhez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak, és végzésére jogosító működési engedéllyel rendelkezik.

(4) A kérelmet legalább a tevékenység tervezett megkezdése előtt 15 nappal be kell benyújtani.

(5)[13] Az ideiglenes tevékenységre jogosító engedély kiadásáról az egészségügyi hatóság Országos Tisztifőorvosi Hivatala értesíti:

a) a tevékenység végzésére jogosultat,

b) az egészségügyi szolgáltatót, ahol a jogosult a tevékenységet végezheti,

c) az alapnyilvántartást.

12. § (1) Ez a rendelet 2000. január 1. napján lép hatályba azzal, hogy a működési nyilvántartásba vétel iránti kérelmet első alkalommal 1999. november 1-jét követően lehet a nyilvántartó szervhez benyújtani.

(2) A működési nyilvántartásba vétel hiányában 2000. március 31-ét követően működési nyilvántartásba vételhez kötött egészségügyi tevékenység nem végezhető.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az orvosok országos nyilvántartása, valamint a gyógyszerészek országos nyilvántartása az orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek és klinikai szakpszichológusok alapnyilvántartása részévé válik. A 2000. január 1. előtt alkalmazott nyilvántartási számok az alapnyilvántartási lapon "A/" jelzéssel kiegészítve - a rendelet erejénél fogva - alapnyilvántartási számként érvényesek.

(4) Az Orvosok Országos Nyilvántartásába vételét igazoló, 2000. január 1. előtt kiállított igazolvány e rendelet hatálybalépését követően az alapnyilvántartásba vétel tényét és az alapnyilvántartási számot - az "A/" jelzés feltüntetése nélkül is - közhitelűen tanúsítja. Azok az 1. § a) pont szerinti egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személyek, akik az alapnyilvántartásban nem szerepelnek, felvételüket az egészségügyi szakképesítésükről szóló oklevelet, bizonyítványt kiállító intézmény útján kérhetik.

(5) Az Orvosok Országos Nyilvántartásába vételét igazoló 2000. január 1. előtt kiállított igazolvány elvesztése, megrongálódása, megsemmisülése esetén az igazolványt pótolni nem kell. A nyilvántartásba vételről - kérelemre - a 3. § (1) bekezdés szerinti igazolást kell kiadni. Az adatok változása esetében az e rendelet 3. §-ban foglaltak szerint kell eljárni.

(6) A vizsgázott fogászok működési nyilvántartásában fel kell tüntetni, hogy a fogorvoslás körébe tartozó beavatkozások és eljárások köréből tevékenységük mely beavatkozásokra, eljárásokra terjed ki.

(7) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az orvosi bélyegzőkről szóló 20/1991. (XI. 5.) NM rendelet

a) 1. §-ában az "Orvosok Országos Nyilvántartásába (a továbbiakban: Nyilvántartás) felvételt nyert orvosra" szövegrész helyébe az "orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek, vizsgázott fogászok, klinikai szakpszichológusok alapnyilvántartásában (a továbbiakban: alapnyilvántartás) szereplő orvosra és fogorvosra (a továbbiakban együtt: orvos)" szövegrész lép,

b) 2. § (3) és (5) bekezdésében szereplő "nyilvántartási számát" szövegrész helyébe az "alapnyilvántartási számát" szövegrész lép,

c) a 6. § második mondatában "A társadalombiztosítási igazgatóság" szövegrész helyébe "Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár" szövegrész lép.

(8) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti

a) az orvosi bélyegzőkről szóló 20/1991. (XI. 5.) NM rendelet 2. § (1) bekezdésének második mondata, a 2. § (2) bekezdése, a 2. § (6) bekezdésének "Nyilvántartásba még fel nem vett orvost - az orvosi oklevélhez kötött első munkaviszony létesítése esetén, valamint" szövegrésze, valamint a 6. § első mondata,

b) az egészségügyi dolgozók rendtartásáról szóló 11/1972. (VI. 30.) EüM rendelet 1-7. §-a,

c) a gyógyszerészi oklevélhez kötött munkakörben alkalmazható gyógyszerészek kötelező nyilvántartásba vételéről szóló 6/1967. (II. 14.) Korm. rendelet végrehajtásáról rendelkező 19/1967. (Eü. K. 16.) EüM utasítás,

d) az Orvosok Országos Nyilvántartásáról szóló 2/1981. (Eü. K. 1.) EüM utasítás.

Dr. Gógl Árpád s. k.,

egészségügyi miniszter

1. számú melléklet a 30/1999. (VII. 16.) EüM rendelethez

ALAPNYILVÁNTARTÁSI LAP

I. Személyi adatok

1. Név:

2. Leánykori név:

3. Születési hely, idő:

4. Anyja neve:

5. Állampolgárság:

II. A szakképesítéssel kapcsolatos adatok:

1. Megnevezése:

2. Oklevél, bizonyítvány száma:

3. A kiállítás helye és időpontja:

4. A kiállító intézmény megnevezése:

III. Az alapnyilvántartás száma:

A

V. Külföldi egyetemen szerzett oklevéllel rendelkezők esetében:

1. A honosított (egyenértékűnek elismert) oklevél által

tanúsított szakképesítés megnevezése:

2. Honosítás (elismerés) száma:

3. A honosítás (elismerés) helye és időpontja:

4. A honosító (elismerő) intézmény megnevezése:

5. A rendelet 6. §-a szerinti vizsga letételét tanúsító

okirat

a) száma:

b) a kiállítás helye és időpontja:

c) a kiállító intézmény megnevezése:

2. számú melléklet a 30/1999. (VII. 16.) EüM rendelethez

Fénykép

helye

MŰKÖDÉSI NYILVÁNTARTÁSI LAP

I. Személyi adatok

1. Név:

2. Leánykori név:

3. Születési hely, idő:

4. Anyja neve:

5. Állampolgárság:

6. Lakóhely (tartózkodási hely):

7. Levelezési cím:

II. A szakképesítéssel, szakirányú szakképesítéssel kapcsolatos adatok (több szakképesítés, illetve szakirányú szakképesítés esetén mindegyik):

1. Megnevezése:

2. Oklevél, bizonyítvány száma:

3. A kiállítás helye és időpontja:

4. A kiállító intézmény megnevezése:

III. Egyéb adatok:

1. Alapnyilvántartás száma:

2. Tudományos fokozat

- nyilvántartási száma:

- kiállítás helye és ideje:

- kiállító intézmény megnevezése:

3. Nyelvismeret

- milyen nyelv, milyen fokon:

- bizonyítvány száma:

- kiállítás helye és ideje:

- kiállító intézmény megnevezése:

4. Munkahely

- megnevezése:

- címe:

- beosztás:

5. Továbbképzés(ek) elvégzésének időpontjai (több

szakképesítés és/vagy szakirányú szakképesítés ese-

tén mindegyikre vonatkozóan):

6. Korlátozott alkalmasság (1997. évi CLIV. törvény

114. §):

7. A szakmai gyakorlat(ok), az egészségügyi tevékeny-

ség egy évet meghaladó szüneteltetésének ideje (kez-

dő és záró időpont):

IV. A működési nyilvántartás száma:

M

V. A működési nyilvántartás megújításának/törlésének időpontja(i):

VI. Igazolvány cseréjének, pótlásának időpontja(i):

VII. Külföldi egyetemen szerzett oklevéllel rendelkezők esetében:

1. A honosított (egyenértékűnek elismert) oklevél által

tanúsított szakképesítés megnevezése:

2. Honosítás (elismerés) száma:

3. A honosítás (elismerés) helye és időpontja:

4. A honosító (elismerő) intézmény megnevezése:

5. A rendelet 6. §-a szerinti vizsga letételét tanúsító

okirat

a) száma:

b) a kiállítás helye és időpontja:

c) a kiállító intézmény megnevezése:

(A VIII. pontot kizárólag a nyilvántartásba vételt kérelmező személy erre irányuló kérelme és önkéntes adatszolgáltatása esetén lehet kitölteni.)

VIII. Az egészségügy területén a szakértői működéssel kapcsolatos egyes kérdések szabályozásáról szóló 14/1972. (VII. 15.) EüM rendelet alapján kiadott szakértői engedély

- szakterület megnevezése:

- az engedély érvényességi ideje:

- kiállítás kelte:

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 12/2003. (III. 28.) ESZCSM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2003.03.31.

[2] Módosította a 12/2003. (III. 28.) ESZCSM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2003.03.31.

[3] Módosította a 12/2003. (III. 28.) ESZCSM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2003.03.31.

[4] Megállapította a 12/2003. (III. 28.) ESZCSM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2003.03.31.

[5] Megállapította a 12/2003. (III. 28.) ESZCSM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2003.03.31.

[6] Módosította a 12/2003. (III. 28.) ESZCSM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2003.03.31.

[7] Megállapította a 31/2004. (IV. 26.) ESZCSM rendelet 17. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2004.05.01.

[8] Módosította a 2005. évi LXXXIII. törvény 336. §-a. Hatályos 2005.11.01.

[9] Módosította a 2005. évi LXXXIII. törvény 336. §-a. Hatályos 2005.11.01.

[10] Módosította a 2005. évi LXXXIII. törvény 336. §-a. Hatályos 2005.11.01.

[11] Megállapította a 31/2004. (IV. 26.) ESZCSM rendelet 17. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2004.05.01.

[12] Megállapította a 31/2004. (IV. 26.) ESZCSM rendelet 17. § (2) bekezdése c) pontja. Hatályos 2004.05.01.

[13] Módosította a 66/1999. (XII. 25.) EüM rendelet 7. § (4) bekezdése.

Tartalomjegyzék