158/2001. (IX. 12.) Korm. rendelet
a Központi Műszaki Fejlesztési Alapprogramról szóló 98/1996. (VII. 10.) Korm. rendelet módosításáról
A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló 1995. évi CXXI. törvény 69. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Kormány a 74/1997. (IV. 20.) Korm. rendelettel és a 227/1999. (XII. 30.) Korm. rendelettel módosított, a Központi Műszaki Fejlesztési Alapprogramról szóló 98/1996. (VII. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) módosításáról a következőket rendeli el:
1. §
Az R. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § (1) A költségvetési tervezéshez az Alapprogram előirányzataira vonatkozó javaslatot az oktatási miniszter az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság (a továbbiakban: OMFB) egyetértésével terjeszti elő.
(2) Az Alapprogram eszközeinek felhasználása és kiadásai feletti döntési hatáskört - a 4. § (2) bekezdésében meghatározott kivétellel - az oktatási miniszter gyakorolja.
(3) Az Alapprogram eszközeinek kezelésével, ideértve különösen az Alapprogram forrásainak pályázati úton történő felhasználása előkészítésével, lebonyolításával, nyilvántartásával és ellenőrzésével, illetve az Alapprogram forrásai más úton történő felhasználásának pénzügyi lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátását az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága mint kezelő (a továbbiakban: kezelő) végzi, és a Magyar Államkincstárnál vezetett számla feletti rendelkezés tekintetében - a (2) bekezdésben foglaltakra figyelemmel - az Oktatási Minisztériumot teljes jogkörrel képviseli."
2. §
Az R. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § (1) Az Alapprogram eszközei a következő jogcímeken használhatók fel:
a) a kutatás-fejlesztés kiadásainak fedezetéül;
b) a kutatás-fejlesztési eredmények gyakorlati bevezetését szolgáló technológiai beruházások támogatására, a kutatás-fejlesztés infrastrukturális feltételeinek fejlesztésére, új tudományos és műszaki eredmények alkalmazásának elterjesztésére;
c) a nemzetközi műszaki, tudományos és technológiai együttműködésből adódó feladatokra;
d) a hazai és külföldi műszaki-tudományos ismeretek megszerzésére, azok gyakorlati alkalmazására, a műszaki fejlesztéspolitika megalapozását szolgáló műszaki, gazdasági, társadalmi elemzések, tanulmányok, koncepciók készítésére, a műszaki fejlesztés eredményei elterjesztésével közvetlenül összefüggő tudományos konferenciák tartására, szakkiállítások rendezésére, kiadványok készítésére, műszaki fejlesztési célú pályázatok díjaihoz, nívódíjaihoz;
e) a műszaki fejlesztés érdekében szükséges elemzések végzésére;
f) tőkerészesedésként;
g) az Alapprogram kezelésével kapcsolatos költségekre.
(2) Az Alapprogramból támogatás - a (3) bekezdésben meghatározottak kivételével - pályázati rendszerben nyerhető el, illetőleg annak terhére az OMFB véleményének figyelembevételével az oktatási miniszter által benyújtott előterjesztés alapján hozott kormánydöntéssel adható juttatás. Az egyes pályázati rendszerekre, valamint a kormánydöntéssel adott juttatásra vonatkozóan a pénzfelhasználás rendjét, a pályázati rendszert, a finanszírozás mértékét és módszereit, a döntéshozatali mechanizmust, a pályázatok értékelését és ellenőrzését - az érintett minisztériumokkal együttműködve, és az OMFB véleményének figyelembevételével - az oktatási miniszter alakítja ki.
(3) Pályázaton kívüli támogatás nyújtására - a fejlesztési célú beruházások kivételével - az Alapprogram forrásainak terhére - céljaival és felhasználásának jogcímeivel összhangban - az Alapprogram tárgyévi kiadási előirányzatának 5%-át meg nem haladó mértékben, az oktatási miniszter döntése alapján kerülhet sor. A pályázaton kívül nyújtott támogatás odaítélésének szempontjait az oktatási miniszter az OMFB előzetes véleményének figyelembevételével állapítja meg a tárgyév február 15. napjáig.
(4) Pályázatot belföldi székhelyű jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók, valamint magyar állampolgárságú és magyarországi lakóhellyel rendelkező természetes személyek nyújthatnak be. Nem pályázhat, illetve nem részesíthető támogatásban az a gazdálkodó szervezet, amely csődeljárás, felszámolási eljárás, végelszámolás alatt áll. Nem köthető szerződés azzal a gazdálkodó szervezettel, illetve nem részesíthető támogatásban az a gazdálkodó szervezet, amelynek az Alapprogram eszközeivel kapcsolatos szerződési kötelezettségen alapuló 60 napot meghaladó lejárt tartozása vagy köztartozása van.
(5) Az Alapprogrammal kapcsolatos pályázatokról és a pályázaton kívüli támogatás odaítélésének szempontjairól az oktatási miniszter pályázati felhívást és tájékoztatót tesz közzé országos napilapban és számítógépes hálózaton.
(6) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:
a) a pályázatban résztvevők körét,
b) a pályázat tartalmi és formai követelményeit,
c) a támogatás prioritásait, preferenciáit,
d) a támogatás konkrét feltételeit,
e) a támogatás folyósításának időtartamát,
f) a pályázat benyújtásának határidejét,
g) az elbírálás főbb szempontjait.
(7) A támogatási igények rangsorolása, a támogatás feltételeinek, mértékének meghatározása a rendelkezésre álló források függvényében, független szakértői bizottság véleménye alapján történik. A szakértői bizottságokat a 4. § (2) bekezdésének figyelembevételével kell kialakítani."
3. §
Az R. 5. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A támogatás feltételeiről, a visszafizetési kötelezettség mértékéről, ütemezéséről az oktatási miniszter nevében eljáró kezelő és a felhasználó szerződésben állapodik meg."
4. §[1]
5. §
Az R. 6. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az Alapprogram célelőirányzata, illetve eszközei terhére teljesített kiadások nyilvántartásának, pénzügyi ellenőrzésének és beszámoltatásának rendjére az államháztartás működésének szabályait kell alkalmazni. Az oktatási miniszter ellenőrzi a támogatási célkitűzések megvalósulását, a kezelő pedig elvégzi a szerződések teljesítésének teljes körű vizsgálatát. A támogatásban részesülő köteles a támogatás felhasználását - ellenőrzés céljából - elkülönítetten nyilvántartani. A támogatás nem rendeltetésszerű felhasználásának, valamint a késedelmes visszafizetés következményeinek feltételei a szerződésben kerülnek meghatározásra."
6. §
Az R. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (1) Az oktatási minisztérium az őt megillető követelésről jogszabályban meghatározott esetben és módon mondhat le.
(2) Az Alapprogram eszközeiből az oktatási minisztérium gazdasági társaságban érdekeltséget szerezhet.
(3) Az Alapprogram eszközeiből az oktatási minisztérium, illetve az Alap terhére korábbi kezelői által szerzett vagyon kincstári vagyonnak minősül, amelyre nézve a vagyonkezelői jogokat az oktatási minisztérium gyakorolja.
(4) A (3) bekezdés szerint elfogadott vagyontárgyak értékesítéséből származó bevételt az Alapprogram javára bevételként kell elszámolni."
7. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) Az e rendelet hatálybalépését megelőzően az Alapprogram eszközeinek felhasználására kötött szerződések tekintetében a kezelő jogosult eljárni.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az oktatási miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/1998. (IX. 30.) Korm. rendelet 4/A. § f) pontjának a helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az oktatási miniszter a tudomány- és technológiapolitika tekintetében:)
"f) döntési hatáskört gyakorol a Központi Műszaki Fejlesztési Alapprogrammal kapcsolatban, és abból pénzügyi támogatást nyújt,"
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 252/2002. (XII. 5.) Korm. rendelet 4. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2002.12.13.