Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

178/2001. (X. 4.) Korm. rendelet

az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználásának pénzügyi tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló 255/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az Európai Unió előcsatlakozási eszközeiből származó támogatások leghatékonyabb módon történő felhasználása érdekében az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvénnyel (a továbbiakban: Áht.), az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelettel, valamint a vonatkozó nemzetközi egyezményekkel összhangban, a Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvény 109. §-a (1) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználásának pénzügyi tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló 255/2000. (XII. 25.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Korm. r.) a következők szerint módosítja:

1. §

A Korm. r. 2. §-ának 3., 5., 6., 8., 9., 13., 14., 16., 17. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"3. SAPARD előcsatlakozási alap (a továbbiakban: SAPARD): a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés pályázatos támogatási kerete. Alapdokumentumai: a hétéves SAPARD Program, a Többéves Pénzügyi Megállapodás [117/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet a SAPARD Többéves Pénzügyi Megállapodás kihirdetéséről] és az Éves Pénzügyi Megállapodások;"

"5. projekt: Phare és ISPA esetében tartamilag és formailag részletesen kidolgozott, megfelelő pénzügyi háttérrel és végrehajtási ütemezéssel rendelkező fejlesztési elképzelés, SAPARD esetében a végső kedvezményezettek által a Program keretében elvégzett bármilyen tevékenység;

6. program: tágabb ágazati vagy térségi fejlesztési célrendszert megvalósító fejlesztési terv, mely több egymással összefüggő projekt útján, egységes, koordinált szervezeti rendszerben, az érintettek együttműködése alapján valósul meg, SAPARD esetében a SAPARD Program;"

"8. finanszírozási szerződés: Phare esetében a Nemzeti Programengedélyező és a Programengedélyező személy között, SAPARD esetén az Államháztartási Hivatal, a Magyar Államkincstár, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: FVM) és a SAPARD Hivatal között, ISPA esetében a Nemzeti Programengedélyező és a Szektor Programengedélyező között létrejött, a programok szakmai és pénzügyi megvalósítására vonatkozó írásbeli kötelezettségvállalás;

9. támogatási szerződés: az egyes Phare végrehajtó szervezeteknek, az ISPA végrehajtó szervezeteknek, SAPARD esetében a SAPARD Hivatalnak a végső kedvezményezettel kötött szerződése;"

"13. lebonyolító szervezet: a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal, illetve az általuk átruházott hatáskörben eljáró szervezetek közös elnevezése;

14. végső kedvezményezett: Phare, ISPA esetében olyan jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, amely a projekt hasznosítója, és a projekt megvalósításának fizikai, műszaki vonatkozásaival foglalkozik (központi költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, vasúttársaságok, autópálya-társaságok stb.). SAPARD esetében az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, amely a projektek végrehajtásáért felelős;"

"16. pénzügyi ellenőrzés: az előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználása során működő olyan intézményi, illetve szervezeti rendszer, amely előzetes, folyamatba épített, illetve utólagos ellenőrzési eljárással segíti elő a támogatások szabályos felhasználását;

17. ellenőrzési nyomvonal: az Európai Unió által az előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználásának rendszervizsgálati eszköze, melynek eredményeképp elkészül a program lebonyolítási és működési leírása szövegesen, táblázatba foglalva, illetve folyamatábrával, szemléltetve, amely tartalmazza különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, továbbá irányítási és ellenőrzési folyamatokat, lehetővé téve azok nyomon követését és ellenőrzését;"

2. §

A Korm. r. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § (1) A Nemzeti Alap feladata az előcsatlakozási eszközök támogatásai (a továbbiakban: EU támogatások) igénybevételéhez szükséges átutalási igénylések továbbítása (Phare esetében összeállítása és továbbítása) az Európai Bizottság részére, az EU támogatások fogadása és továbbítása a Magyar Államkincstár rendszerén keresztül a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal számláira, valamint az EU támogatások euró-számláival kapcsolatos pénzügyi lebonyolítási, átutalási, formai egyeztetési, jelentési és elszámolási feladatainak ellátása. SAPARD esetén ellátja az Illetékes Hatóság feladatait is.

(2) A Nemzeti Alap az Államháztartási Hivatal keretében működik."

3. §

A Korm. r. 6. §-a (1) bekezdésének c)-e), g)-h) pontjai helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a bekezdés a következő k) ponttal egészül ki:

(A Nemzeti Programengedélyező)

"c) elkülönített euró-számlákat nyit Phare esetén minden pénzügyi megállapodásra, ISPA esetén szektoronként, SAPARD esetén egy euró-számlát a programra a Nemzeti Alap számára a Magyar Államkincstárban,

d) finanszírozási szerződéseket köt a programok szakmai és pénzügyi megvalósításáról a Phare esetén a Programengedélyezőkkel, ISPA esetén a Szektor Programengedélyezőkkel, SAPARD esetén jóváhagyja a finanszírozási szerződést e rendelet 20. § (3) bekezdése értelmében,

e) Phare és ISPA esetén a hatáskörébe tartozó kérdésekben az e rendeletben meghatározottak szerint beszámoltatja a Phare végrehajtó szervezeteket, az ISPA végrehajtó szervezeteket, és az általuk átruházott hatáskörben eljáró szervezeteket."

"g) a pénzügyi megállapodásoknak és a finanszírozási szerződéseknek megfelelően gondoskodik a támogatások Phare végrehajtó szervezeteknek, ISPA végrehajtó szervezeteknek, és a SAPARD Hivatalnak történő átutalásáról,

h) gondoskodik a programok lezárásakor a fel nem használt, illetve a bármikor jogosulatlanul vagy szabálytalanul felhasznált EU támogatások Európai Bizottságnak történő visszautalásáról,"

"k) SAPARD esetében az Illetékes Hatóság (Nemzeti Alap) nevében

1. kiadja - és amennyiben szükséges - visszavonja a SAPARD Hivatal akkreditációját,

2. kijelöli az Igazoló Szerv feladatait ellátó szervezetet, és kétoldalú megállapodás keretében rögzíti az együttműködés feltételeit,

3. megállapodást köt az elő-akkreditációs vizsgálat lefolytatásával megbízott szervvel, mely megállapodás lefedi az elő-akkreditációs vizsgálat tárgyát, a SAPARD Program intézkedéseit, eljárásait és struktúráját,

4. ellátja a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklet 4. cikk 7. pontjába foglalt adatszolgáltatási kötelezettséget."

4. §

A Korm. r. a következő 6/A. §-sal egészül ki:

"6/A. § A Phare intézményeire vonatkozó részletes szabályokat a Nemzeti Alap felállításáról szóló Együttműködési Megállapodás 1-3. cikke, a Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység felállításáról szóló Együttműködési Megállapodás 2-3., 6. cikke tartalmazza."

5. §

A Korm. r. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § A Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (a továbbiakban: KPSZE) ellátja az Európai Unió illetékes szervével kötött megállapodás alapján a Phare intézményfejlesztési programok, valamint az Európai Unióval egyeztetett egyéb programok tendereztetési, szerződéskötési, nyilvántartási és egyéb pénzügyi adminisztrációs feladatait."

6. §

A Korm. r. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Phare Végrehajtó Szervezetek feladata a Phare projektekkel összefüggésben a tendereztetés, a szerződések megkötése, utalványozás, illetve a technikai lebonyolítás."

7. §

A Korm. r. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"11. § A Nemzeti Programengedélyező által kinevezett Programengedélyezők a KPSZE és a Phare Végrehajtó Szervezetek felügyeletét ellátó személyek. A Programengedélyezők felelősek a KPSZE és a Phare Végrehajtó Szervezetek működéséért és a projektek teljes pénzügyi végrehajtásáért."

8. §

A Korm. r. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Szakmai Programfelelősök feladata a KPSZE és a Phare Végrehajtó Szervezetek által igazgatott programok szakmai végrehajtása, ideértve e rendelet 33. § (3) bekezdésében meghatározott feladatát is."

9. §

A Korm. r. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § Az Irányító Hatóság feladatait az FVM látja el, mely felelős a koordináció hatékonyságáért, jelentéseket készít a program monitoringjáról és értékeléséről, valamint konzultál a SAPARD Hivatallal a program végrehajtásával kapcsolatos kérdésekben. Az Irányító Hatóság részletes feladatait a Többéves Pénzügyi Megállapodás "B" Mellékletének 5. cikke tartalmazza."

10. §

A Korm. r. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"14. § A SAPARD Hivatal tevékenysége végrehajtó és kifizető funkció ellátásából áll, a részletes feladatokat a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 5. cikke tartalmazza."

11. §

A Korm r. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"15. § Az Illetékes Hatóság feladatait a Nemzeti Alap végzi, amely kiállítja, folyamatosan nyomon követi és indokolt esetben visszavonja, a SAPARD Hivatal akkreditációját. Az Illetékes Hatóság részletes feladatait a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 2. és 4. cikke tartalmazza."

12. §

A Korm. r. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"16. § Az Igazoló Szerv feladatait a Nemzeti Alap nevében a Nemzeti Programengedélyező által felkért szervezet látja el, amely igazolást állít ki a könyvelési számlák hitelességéről, jelentéseket készít az irányítási és ellenőrzési rendszerekről, valamint ellenőrzi és hitelesíti a társfinanszírozás elemeit. Az Igazoló Szerv részletes feladatait a Többéves Pénzügyi Megállapodás 6. cikke tartalmazza."

13. §

A Korm. r. 18. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az ISPA Végrehajtó Szervezetek feladata az ISPA projektek előkészítése, a projektfinanszírozási tervek elkészítése, valamint a projektekkel összefüggésben a tendereztetés, a szerződések megkötése, utalványozás, illetve a technikai lebonyolítás. Az ISPA Végrehajtó Szervezetek felelősségük megtartása mellett feladataikat az utalványozás, számla feletti rendelkezés, beszállítónak történő kifizetés kivételével más szervezetekre is átruházhatják."

14. §

A Korm. r. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"20. § (1) A Nemzeti Programengedélyező, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal is köteles meggyőződni arról, hogy a programok, projektek finanszírozását szolgáló hazai források (központi költségvetési támogatás, célelőirányzat, önkormányzati hozzájárulás, hitel, illetve saját forrás) e rendeletben, valamint a finanszírozási és a támogatási szerződésekben meghatározott időpontokban rendelkezésre fognak állni.

(2) A Nemzeti Programengedélyező a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, illetve a SAPARD Hivatal bevonásával jogosult már a tervezés szakaszában is nyilatkozatot kérni az (1) bekezdésben felsorolt források felett rendelkezőktől arra vonatkozóan, hogy az adott forrást az e rendeletben, valamint a finanszírozási és támogatási szerződésekben meghatározott esedékességekor rendelkezésre bocsátják, illetőleg, hogy a pénzügyi lebonyolítás egyéb feltételei is adottak.

(3) A Nemzeti Programengedélyező finanszírozási szerződést köt a Phare Programengedélyezőkkel, valamint az ISPA Szektor Programengedélyezőkkel a szakmai és pénzügyi megvalósításról. SAPARD esetén a Nemzeti Programengedélyező jóváhagyja a finanszírozási szerződést."

15. §

A Korm. r. 21. §-ának (4) és (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(4) A fejezet felügyeletét ellátó szerv azon fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó tételes költségvetési javaslatát, amelyekhez az Európai Unió támogatást nyújt, a pénzügyi megállapodásokban rögzített végrehajtási felelősség szerint - a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek és SAPARD esetén a SAPARD Hivatal adatszolgáltatása alapján - a pénzügyi megállapodásoknak megfelelően állítja össze."

"(8) Amennyiben a fejezet felügyeletét ellátó szerv nem azonos a Phare végrehajtó szervezettel, illetve az ISPA végrehajtó szervezettel, vagy SAPARD esetén a SAPARD Hivatallal, a fejezet felügyeletét ellátó szerv (4) bekezdésben meghatározott előirányzatokat a költségvetési javaslatnak a Kormányhoz történő benyújtása előtt a Phare végrehajtó szervezettel, illetve az ISPA végrehajtó szervezettel, vagy SAPARD esetén a SAPARD Hivatallal egyezteti."

16. §

A Korm. r. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"22. § Az EU támogatások fogadására és kezelésére a Nemzeti Alap számára nyitott elkülönített euró-számlák (Phare esetén minden pénzügyi megállapodásra, ISPA esetén szektoronként, SAPARD esetén egy euró-számla) állnak rendelkezésre. Az EU támogatások Európai Bizottság általi átutalása ezen euró-számlákra történik

a) Phare esetében előleg-átutalás (első előleg-átutalás), részletekben történő átutalás (további előleg-átutalás) és végső elszámolás (az utolsó előleg-átutalás után),

b) SAPARD esetében bankszámlára történő átutalás (a továbbiakban: előleg-átutalás), további előleg-átutalás, időközi átutalás, soron kívüli átutalás és végső elszámolás,

c) ISPA esetében előleg-átutalás, időközi átutalás és végső elszámolás formájában."

17. §

A Korm. r. 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"23. § A Nemzeti Alap az alábbi feltételek együttes megléte esetén állítja össze az első előlegigénylést; mely előleg összege a Pénzügyi Megállapodásban meghatározott keret maximum 20%-át teheti ki:

a) a Nemzeti Programengedélyező a Pénzügyi Megállapodásban meghatározott valamennyi Phare végrehajtó szervezet Programengedélyezőjét kinevezte,

b) az e rendelet 20. § (3) bekezdése szerinti finanszírozási szerződéseket megkötötték,

c) az adott Pénzügyi Megállapodásra vonatkozó valamennyi euró-számlát megnyitották a Magyar Államkincstárban"

18. §

A Korm. r. 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"24. § (1) Az előleg több részletben is teljesíthető, az nem haladhatja meg az első Éves Pénzügyi Megállapodásban meghatározott éves kötelezettségvállalás 49%-át. Az előlegátutalás részletes szabályait a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 7. cikk (5) bekezdése tartalmazza.

(2) A SAPARD Hivatal köteles megküldeni az első időközi átutalás igénylést az előleg-átutalás napjától számított 17 hónapon belül a Nemzeti Programengedélyező-nek. Az átutalt összeget a felmerült kamatokkal együtt euróban vissza kell fizetni, ha az Európai Bizottsághoz az előlegátutalás első részletének napjától számított 18 hónapon belül nem érkezik olyan elfogadható időközi átutalási igénylés, amely megfelel a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklete 9. cikkének.

(3) Amennyiben az előlegátutalás nem éri el a 49%-ot, a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklete 8. cikke (1) bekezdésének (b) albekezdésében hivatkozott, még el nem számolt költségnyilatkozatok összege alapján kérelem terjeszthető elő az Európai Bizottság felé további előlegátutalás érdekében, a megadott határon belül. Az Európai Bizottság a rendelkezésére álló költségvetési keretek függvényében a jelzett igény alapján további előlegátutalást teljesít a számlára.

(4) A Program időtartama alatt a Nemzeti Programengedélyező csak arra használhatja az átutalásokat, hogy a Többéves Pénzügyi Megállapodással összhangban lévő kiadásokra vonatkozóan fizesse ki a Közösség hozzájárulását. Az átutalások összes kamatát a Program finanszírozására kell felhasználni."

19. §

A Korm. r. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"25. § Az Európai Bizottság által kifizetendő előleg az elfogadott projekt teljes összegének maximum 20%-a. Az előlegnek a Nemzeti Alap adott ISPA végrehajtó szervezethez tartozó euró-számlájára történő átutalásához az alábbi feltételek teljesülése szükséges:

a) az előleg legfeljebb felét kitevő első részlet átutalásának előfeltétele a Pénzügyi Megállapodásnak az Európai Bizottság és a Nemzeti Programengedélyező által történő aláírása,

b) az előleg fennmaradó részlete átutalásának előfeltétele az első beszállítói szerződés aláírása."

20. §

(1) A Korm. r. 27. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Általános szabályként a részletekben történő átutalás összege nem haladhatja meg a Pénzügyi Megállapodásban meghatározott keret 20%-át.

(2) A további előlegigénylések általános szabályként előfeltétele, hogy a Nemzeti Alapnak, valamint a KPSZE-nek és a Végrehajtó Szervezeteknek az adott Pénzügyi Megállapodás végrehajtására nyitott euró-számlákon elhelyezett összegek együttesen ne haladják meg a program Pénzügyi Megállapodásban meghatározott keret 10%-át."

(2) A Korm. r. 27. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) A további előlegigényléshez a Nemzeti Programengedélyezőnek csatolnia kell:],

"b) a pénzügyi nyilvántartás szerződéseket és kifizetéseket tartalmazó jelentéseit,"

21. §

A Korm. r. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A SAPARD Hivatal negyedévenként összeállítja a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 9. cikkében foglaltak szerint, és legkésőbb az adott negyedév végét követő 15. napig (azaz április 15-ig, július 15-ig, október 15-ig, január 15-ig) eljuttatja a Nemzeti Alapnak az időközi átutalás igénylést. A Nemzeti Programengedélyező a tárgyév negyedévét követő hónap végéig (azaz április 30-ig, július 31-ig, október 30-ig, január 31-ig) megküldi az időközi átutalás igénylést az Európai Bizottságnak."

22. §

A Korm. r. 31. §-a előtti cím és a 31. § helyébe a következő rendelkezés lép:

"Végső elszámolás rendje SAPARD esetében

31. § A végső átutalás előtt teljesített kifizetés nem haladhatja meg a SAPARD programra nyújtott támogatás 95%-át. A végső átutalásra a következő feltételek együttes megléte esetén kerülhet sor:

a) a Nemzeti Programengedélyező az utolsó Éves Pénzügyi Megállapodásban meghatározott átutalási határidőtől számított hat hónapon belül megküldi az Európai Bizottságnak a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklet 9. cikkével összhangban kifizetett tényleges kiadások hitelesített kimutatását;

b) meghozták a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklet 11. és 12. cikkében hivatkozott Határozatokat;

c) a végső végrehajtási jelentés jóváhagyásra került az Európai Bizottság által."

23. §

(1) A Korm. r. 32. §-a előtti cím helyébe a következő rendelkezés lép:

"Végső elszámolás rendje ISPA esetében"

(2) A Korm. r. 32. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A végső elszámolás igénylést az ISPA Végrehajtó Szervezetnek 75 napon belül, de legkésőbb a munka befejezésére a Pénzügyi Megállapodásban megszabott határidőtől számított 5 hónapon belül be kell nyújtania a Nemzeti Alapnak. A végső elszámolás igénylést a Nemzeti Programengedélyező 90 napon belül, de legkésőbb a munka befejezésére a Pénzügyi Megállapodásban megszabott határidőtől számított 6 hónapon belül be kell nyújtsa az Európai Bizottságnak."

24. §

A Korm. r. 33. §-ának (1), (3), (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Phare programok pénzügyi lebonyolítására - az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 70-77. §-aiban foglalt - feladatfinanszírozás szabályait kell alkalmazni a (2)-(6) bekezdésekben foglalt eltérésekkel."

"(3) A Phare támogatásból a KPSZE közreműködésével megvalósuló programok esetében a KPSZE ellátja az Európai Unió illetékes szervével kötött megállapodás alapján a Phare intézményfejlesztési programok, valamint az Európai Unióval egyeztetett egyéb programok tendereztetési, szerződéskötési, nyilvántartási és egyéb pénzügyi adminisztrációs feladatait. A Szakmai Programfelelős részt vesz a szerződések megkötésében. A KPSZE és a Szakmai Programfelelős által aláírt szerződésekről a Szakmai Programfelelős köteles a fejezet felügyeletét ellátó szervezetet a szerződés egy másolati példányának megküldésével tájékoztatni.

(4) A fejezet felügyeletét ellátó szerv a (3) bekezdésben meghatározott programokra vonatkozó, az Államháztartási Hivatalhoz benyújtandó okmányokban köteles rendelkezni a KPSZE (5) bekezdésében foglalt jogosultságáról a programok lebonyolítási feladataiban való közreműködés érdekében.

(5) A KPSZE közreműködésével megvalósuló programok terhére beérkezett számla másolatát a Szakmai Programfelelős hitelesíti és teljesítésigazolási záradékkal látja el, elkészíti a forintfizetési megbízás(oka)t, valamint az átutalási megbízás kiegészítő szelvény(eke)t, és továbbítja azokat a KPSZE részére. A KPSZE ezt követően elkészíti a devizafizetési megbízás(oka)t és a kapcsolódó bizonylatokkal együtt a Magyar Államkincstár részére teljesítésre megküldi."

25. §

A Korm. r. 34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"34. § (1) A SAPARD program pénzügyi lebonyolítására a Többéves Pénzügyi Megállapodás, illetve a finanszírozási szerződés rendelkezései az irányadók.

(2) Az FVM a Magyar Államkincstárban egy elkülönített fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlát nyit a SAPARD programhoz kapcsolódó központi költségvetési forrás biztosítására, valamint a program teljes körű költségvetési elszámolására.

(3) A SAPARD Hivatal részére a SAPARD program EU támogatás és központi költségvetési forrás részeinek fogadására, valamint a támogatások végső kedvezményezett részére történő egységes kifizetéséhez az FVM a Magyar Államkincstárban egy pénzforgalmi lebonyolítási számlát nyittat.

(4) Amennyiben a lebonyolítási számláról a tárgyévben nem minden költségvetési forrás került felhasználásra, annak a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára való visszautalásáról az év zárását megelőzően gondoskodni kell.

(5) A SAPARD Hivatal támogatási szerződést köt a végső kedvezményezettel. A támogatási szerződés megkötésével összefüggő részletes feltételeket, valamint annak tartalmát külön FVM rendelet, valamint a pályázati kiírás tartalmazza."

26. §

A Korm. r. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"35. § (1) Az ISPA program pénzügyi lebonyolítására az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 70-77. §-aiban foglalt hazai központi beruházások finanszírozására és lebonyolítására vonatkozó előírások az irányadók.

(2) Az ISPA programban érintett KöM és KöViM a Magyar Államkincstárban fejezetenként egy-egy elkülönített fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlát nyittatnak az ISPA programhoz kapcsolódó központi költségvetési forrás biztosítására, valamint a program teljes körű költségvetési elszámolására.

(3) Az EU támogatás, központi költségvetési forrás és egyéb - a központi költségvetésben elszámolásra nem kerülő - finanszírozási forrás részeinek fogadására, valamint a támogatások jogosult részére történő kifizetéséhez a KöM és KöViM a Magyar Államkincstárban projektenként egy pénzforgalmi lebonyolítási számlát nyittatnak.

(4) Amennyiben a lebonyolítási számláról a tárgyévben nem minden költségvetési forrás került felhasználásra, annak a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára való visszautalásáról az év zárását megelőzően gondoskodni kell.

(5) A Végrehajtó Szervezetek támogatási szerződést kötnek a végső kedvezményezettekkel. A támogatási szerződés megkötésével összefüggő részletes feltételeket a Végrehajtó Szervezetek állapítják meg.

(6) A kifizetések közvetlenül a beszállítók javára történnek."

27. §

A Korm. r. 42. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"42. § (1) Az ellenőrzés lebonyolításának részletes szabályai tekintetében a központi, társadalombiztosítási és a köztestületi költségvetési szervek kormányzati, felügyeleti, valamint belső költségvetési ellenőrzéséről szóló 15/1999. (II. 5.) Korm. rendeletet, valamint a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal felügyeletéről, feladat- és hatásköréről szóló 61/1999. (IV. 21.) Korm. rendeletet kell megfelelően alkalmazni.

(2) Az Európai Bizottság, valamint az Európai Számvevőszék által megbízott ellenőr a kétoldalú megállapodásokban foglaltak szerint jár el.

(3) Az előcsatlakozási alapok ellenőrzésében részt vevő hazai ellenőrzési szerv jelentését felügyeleti szervén vagy megbízóján kívül megküldi a KEHI-nek és az ÁSZ-nak."

28. §

A Korm. r. 46. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"46. § A több fejezet által felügyelt, illetve társfinanszírozott programok esetén, az ellenőrzést az adott programért első helyen felelős tárca irányítja."

29. §

A Korm. r. 50. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"50. § A Nemzeti Programengedélyező köteles gondoskodni arról, hogy a tranzakciók megfelelően megvalósuljanak, valamint arról, hogy szabálytalanság vagy gondatlanság esetén visszatérítésre kerüljön a támogatás összege."

30. §

A Korm. r. 51. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"51. § Minden negyedévet követő két hónapon belül a Nemzeti Programengedélyező köteles informálni az Európai Bizottságot a megtett intézkedésekről, illetőleg az ennek érdekében folyó államigazgatási, bírósági eljárás állásáról."

31. §

A Korm. r. 54. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A program lebonyolítása során tapasztalt szabálytalanság vagy rendeltetéstől eltérő felhasználás esetén a Phare végrehajtó szervezet vezetője, az ISPA végrehajtó szervezet vezetője, valamint a SAPARD Hivatal vezetője azonnal köteles tájékoztatni a Nemzeti Programengedélyezőt és egyben intézkedni

a) a programok előírásai szerinti, illetve a szabályszerű lebonyolítás érdekében szükséges korrekciókról,

b) a személyi felelősség megállapításáról,

c) a szabálytalansággal érintett összegnek a szabálytalanság felfedezésétől számított két hónapon belüli behajtásáról."

32. §

A Korm. r. 55. §-ának (2) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában felsorolt szankciókat a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal foganatosítják. Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szankciót a Nemzeti Programengedélyező is foganatosíthatja a Phare végrehajtó szervezetekkel, az ISPA végrehajtó szervezetekkel szemben."

"(4) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában foglalt szankciók alkalmazása esetén a szankcióval érintettek a szankció foganatosításától számított nyolc napon belül felülvizsgálati kérelemmel élhetnek a szankciót foganatosító felügyeleti szervénél."

33. §

A Korm. r. 56. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"56. § Az Államháztartási Hivatalban működő Országos Támogatási és Monitoring Rendszer, a lebonyolító szervezetek adatszolgáltatása alapján nyilvántartja a támogatás visszafizetési kötelezettségeket és az alkalmazott egyéb szankciókat is."

34. §

A Korm. r. 58. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az elismerhető költségeket a támogatási szerződés melléklete kötelezően tartalmazza."

35. §

A Korm. r. 59. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"59. § Az elismerhető költségeket a Pénzügyi Megállapodások tartalmazzák."

Záró és átmeneti rendelkezések

36. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2001. október l-jétől kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Korm. r. 2. §-ának 12. pontja, 3. §-a, 33. §-ának (7) bekezdése, 36. §-ának (2) bekezdése, valamint 47. §-a.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Korm. r. 1-4. számú melléklete.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék