Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

178/2001. (X. 4.) Korm. rendelet

az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználásának pénzügyi tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló 255/2000. (XII. 19.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az Európai Unió előcsatlakozási eszközeiből származó támogatások leghatékonyabb módon történő felhasználása érdekében az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvénnyel (a továbbiakban: Áht.), az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelettel, valamint a vonatkozó nemzetközi egyezményekkel összhangban, a Magyar Köztársaság 2001. és 2002. évi költségvetéséről szóló 2000. évi CXXXIII. törvény 109. §-a (1) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Európai Uniós előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználásának pénzügyi tervezési, lebonyolítási és ellenőrzési rendjéről szóló 255/2000. (XII. 25.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Korm. r.) a következők szerint módosítja:

1. §

A Korm. r. 2. §-ának 3., 5., 6., 8., 9., 13., 14., 16., 17. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"3. SAPARD előcsatlakozási alap (a továbbiakban: SAPARD): a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés pályázatos támogatási kerete. Alapdokumentumai: a hétéves SAPARD Program, a Többéves Pénzügyi Megállapodás [117/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet a SAPARD Többéves Pénzügyi Megállapodás kihirdetéséről] és az Éves Pénzügyi Megállapodások;"

"5. projekt: Phare és ISPA esetében tartamilag és formailag részletesen kidolgozott, megfelelő pénzügyi háttérrel és végrehajtási ütemezéssel rendelkező fejlesztési elképzelés, SAPARD esetében a végső kedvezményezettek által a Program keretében elvégzett bármilyen tevékenység;

6. program: tágabb ágazati vagy térségi fejlesztési célrendszert megvalósító fejlesztési terv, mely több egymással összefüggő projekt útján, egységes, koordinált szervezeti rendszerben, az érintettek együttműködése alapján valósul meg, SAPARD esetében a SAPARD Program;"

"8. finanszírozási szerződés: Phare esetében a Nemzeti Programengedélyező és a Programengedélyező személy között, SAPARD esetén az Államháztartási Hivatal, a Magyar Államkincstár, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: FVM) és a SAPARD Hivatal között, ISPA esetében a Nemzeti Programengedélyező és a Szektor Programengedélyező között létrejött, a programok szakmai és pénzügyi megvalósítására vonatkozó írásbeli kötelezettségvállalás;

9. támogatási szerződés: az egyes Phare végrehajtó szervezeteknek, az ISPA végrehajtó szervezeteknek, SAPARD esetében a SAPARD Hivatalnak a végső kedvezményezettel kötött szerződése;"

"13. lebonyolító szervezet: a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal, illetve az általuk átruházott hatáskörben eljáró szervezetek közös elnevezése;

14. végső kedvezményezett: Phare, ISPA esetében olyan jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, amely a projekt hasznosítója, és a projekt megvalósításának fizikai, műszaki vonatkozásaival foglalkozik (központi költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, vasúttársaságok, autópálya-társaságok stb.). SAPARD esetében az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, amely a projektek végrehajtásáért felelős;"

"16. pénzügyi ellenőrzés: az előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználása során működő olyan intézményi, illetve szervezeti rendszer, amely előzetes, folyamatba épített, illetve utólagos ellenőrzési eljárással segíti elő a támogatások szabályos felhasználását;

17. ellenőrzési nyomvonal: az Európai Unió által az előcsatlakozási eszközök támogatásai felhasználásának rendszervizsgálati eszköze, melynek eredményeképp elkészül a program lebonyolítási és működési leírása szövegesen, táblázatba foglalva, illetve folyamatábrával, szemléltetve, amely tartalmazza különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, továbbá irányítási és ellenőrzési folyamatokat, lehetővé téve azok nyomon követését és ellenőrzését;"

2. §

A Korm. r. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § (1) A Nemzeti Alap feladata az előcsatlakozási eszközök támogatásai (a továbbiakban: EU támogatások) igénybevételéhez szükséges átutalási igénylések továbbítása (Phare esetében összeállítása és továbbítása) az Európai Bizottság részére, az EU támogatások fogadása és továbbítása a Magyar Államkincstár rendszerén keresztül a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal számláira, valamint az EU támogatások euró-számláival kapcsolatos pénzügyi lebonyolítási, átutalási, formai egyeztetési, jelentési és elszámolási feladatainak ellátása. SAPARD esetén ellátja az Illetékes Hatóság feladatait is.

(2) A Nemzeti Alap az Államháztartási Hivatal keretében működik."

3. §

A Korm. r. 6. §-a (1) bekezdésének c)-e), g)-h) pontjai helyébe a következő rendelkezés lép, és egyidejűleg a bekezdés a következő k) ponttal egészül ki:

(A Nemzeti Programengedélyező)

"c) elkülönített euró-számlákat nyit Phare esetén minden pénzügyi megállapodásra, ISPA esetén szektoronként, SAPARD esetén egy euró-számlát a programra a Nemzeti Alap számára a Magyar Államkincstárban,

d) finanszírozási szerződéseket köt a programok szakmai és pénzügyi megvalósításáról a Phare esetén a Programengedélyezőkkel, ISPA esetén a Szektor Programengedélyezőkkel, SAPARD esetén jóváhagyja a finanszírozási szerződést e rendelet 20. § (3) bekezdése értelmében,

e) Phare és ISPA esetén a hatáskörébe tartozó kérdésekben az e rendeletben meghatározottak szerint beszámoltatja a Phare végrehajtó szervezeteket, az ISPA végrehajtó szervezeteket, és az általuk átruházott hatáskörben eljáró szervezeteket."

"g) a pénzügyi megállapodásoknak és a finanszírozási szerződéseknek megfelelően gondoskodik a támogatások Phare végrehajtó szervezeteknek, ISPA végrehajtó szervezeteknek, és a SAPARD Hivatalnak történő átutalásáról,

h) gondoskodik a programok lezárásakor a fel nem használt, illetve a bármikor jogosulatlanul vagy szabálytalanul felhasznált EU támogatások Európai Bizottságnak történő visszautalásáról,"

"k) SAPARD esetében az Illetékes Hatóság (Nemzeti Alap) nevében

1. kiadja - és amennyiben szükséges - visszavonja a SAPARD Hivatal akkreditációját,

2. kijelöli az Igazoló Szerv feladatait ellátó szervezetet, és kétoldalú megállapodás keretében rögzíti az együttműködés feltételeit,

3. megállapodást köt az elő-akkreditációs vizsgálat lefolytatásával megbízott szervvel, mely megállapodás lefedi az elő-akkreditációs vizsgálat tárgyát, a SAPARD Program intézkedéseit, eljárásait és struktúráját,

4. ellátja a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklet 4. cikk 7. pontjába foglalt adatszolgáltatási kötelezettséget."

4. §

A Korm. r. a következő 6/A. §-sal egészül ki:

"6/A. § A Phare intézményeire vonatkozó részletes szabályokat a Nemzeti Alap felállításáról szóló Együttműködési Megállapodás 1-3. cikke, a Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység felállításáról szóló Együttműködési Megállapodás 2-3., 6. cikke tartalmazza."

5. §

A Korm. r. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § A Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (a továbbiakban: KPSZE) ellátja az Európai Unió illetékes szervével kötött megállapodás alapján a Phare intézményfejlesztési programok, valamint az Európai Unióval egyeztetett egyéb programok tendereztetési, szerződéskötési, nyilvántartási és egyéb pénzügyi adminisztrációs feladatait."

6. §

A Korm. r. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Phare Végrehajtó Szervezetek feladata a Phare projektekkel összefüggésben a tendereztetés, a szerződések megkötése, utalványozás, illetve a technikai lebonyolítás."

7. §

A Korm. r. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"11. § A Nemzeti Programengedélyező által kinevezett Programengedélyezők a KPSZE és a Phare Végrehajtó Szervezetek felügyeletét ellátó személyek. A Programengedélyezők felelősek a KPSZE és a Phare Végrehajtó Szervezetek működéséért és a projektek teljes pénzügyi végrehajtásáért."

8. §

A Korm. r. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Szakmai Programfelelősök feladata a KPSZE és a Phare Végrehajtó Szervezetek által igazgatott programok szakmai végrehajtása, ideértve e rendelet 33. § (3) bekezdésében meghatározott feladatát is."

9. §

A Korm. r. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § Az Irányító Hatóság feladatait az FVM látja el, mely felelős a koordináció hatékonyságáért, jelentéseket készít a program monitoringjáról és értékeléséről, valamint konzultál a SAPARD Hivatallal a program végrehajtásával kapcsolatos kérdésekben. Az Irányító Hatóság részletes feladatait a Többéves Pénzügyi Megállapodás "B" Mellékletének 5. cikke tartalmazza."

10. §

A Korm. r. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"14. § A SAPARD Hivatal tevékenysége végrehajtó és kifizető funkció ellátásából áll, a részletes feladatokat a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 5. cikke tartalmazza."

11. §

A Korm r. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"15. § Az Illetékes Hatóság feladatait a Nemzeti Alap végzi, amely kiállítja, folyamatosan nyomon követi és indokolt esetben visszavonja, a SAPARD Hivatal akkreditációját. Az Illetékes Hatóság részletes feladatait a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 2. és 4. cikke tartalmazza."

12. §

A Korm. r. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"16. § Az Igazoló Szerv feladatait a Nemzeti Alap nevében a Nemzeti Programengedélyező által felkért szervezet látja el, amely igazolást állít ki a könyvelési számlák hitelességéről, jelentéseket készít az irányítási és ellenőrzési rendszerekről, valamint ellenőrzi és hitelesíti a társfinanszírozás elemeit. Az Igazoló Szerv részletes feladatait a Többéves Pénzügyi Megállapodás 6. cikke tartalmazza."

13. §

A Korm. r. 18. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az ISPA Végrehajtó Szervezetek feladata az ISPA projektek előkészítése, a projektfinanszírozási tervek elkészítése, valamint a projektekkel összefüggésben a tendereztetés, a szerződések megkötése, utalványozás, illetve a technikai lebonyolítás. Az ISPA Végrehajtó Szervezetek felelősségük megtartása mellett feladataikat az utalványozás, számla feletti rendelkezés, beszállítónak történő kifizetés kivételével más szervezetekre is átruházhatják."

14. §

A Korm. r. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"20. § (1) A Nemzeti Programengedélyező, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal is köteles meggyőződni arról, hogy a programok, projektek finanszírozását szolgáló hazai források (központi költségvetési támogatás, célelőirányzat, önkormányzati hozzájárulás, hitel, illetve saját forrás) e rendeletben, valamint a finanszírozási és a támogatási szerződésekben meghatározott időpontokban rendelkezésre fognak állni.

(2) A Nemzeti Programengedélyező a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, illetve a SAPARD Hivatal bevonásával jogosult már a tervezés szakaszában is nyilatkozatot kérni az (1) bekezdésben felsorolt források felett rendelkezőktől arra vonatkozóan, hogy az adott forrást az e rendeletben, valamint a finanszírozási és támogatási szerződésekben meghatározott esedékességekor rendelkezésre bocsátják, illetőleg, hogy a pénzügyi lebonyolítás egyéb feltételei is adottak.

(3) A Nemzeti Programengedélyező finanszírozási szerződést köt a Phare Programengedélyezőkkel, valamint az ISPA Szektor Programengedélyezőkkel a szakmai és pénzügyi megvalósításról. SAPARD esetén a Nemzeti Programengedélyező jóváhagyja a finanszírozási szerződést."

15. §

A Korm. r. 21. §-ának (4) és (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(4) A fejezet felügyeletét ellátó szerv azon fejezeti kezelésű előirányzatokra vonatkozó tételes költségvetési javaslatát, amelyekhez az Európai Unió támogatást nyújt, a pénzügyi megállapodásokban rögzített végrehajtási felelősség szerint - a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek és SAPARD esetén a SAPARD Hivatal adatszolgáltatása alapján - a pénzügyi megállapodásoknak megfelelően állítja össze."

"(8) Amennyiben a fejezet felügyeletét ellátó szerv nem azonos a Phare végrehajtó szervezettel, illetve az ISPA végrehajtó szervezettel, vagy SAPARD esetén a SAPARD Hivatallal, a fejezet felügyeletét ellátó szerv (4) bekezdésben meghatározott előirányzatokat a költségvetési javaslatnak a Kormányhoz történő benyújtása előtt a Phare végrehajtó szervezettel, illetve az ISPA végrehajtó szervezettel, vagy SAPARD esetén a SAPARD Hivatallal egyezteti."

16. §

A Korm. r. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"22. § Az EU támogatások fogadására és kezelésére a Nemzeti Alap számára nyitott elkülönített euró-számlák (Phare esetén minden pénzügyi megállapodásra, ISPA esetén szektoronként, SAPARD esetén egy euró-számla) állnak rendelkezésre. Az EU támogatások Európai Bizottság általi átutalása ezen euró-számlákra történik

a) Phare esetében előleg-átutalás (első előleg-átutalás), részletekben történő átutalás (további előleg-átutalás) és végső elszámolás (az utolsó előleg-átutalás után),

b) SAPARD esetében bankszámlára történő átutalás (a továbbiakban: előleg-átutalás), további előleg-átutalás, időközi átutalás, soron kívüli átutalás és végső elszámolás,

c) ISPA esetében előleg-átutalás, időközi átutalás és végső elszámolás formájában."

17. §

A Korm. r. 23. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"23. § A Nemzeti Alap az alábbi feltételek együttes megléte esetén állítja össze az első előlegigénylést; mely előleg összege a Pénzügyi Megállapodásban meghatározott keret maximum 20%-át teheti ki:

a) a Nemzeti Programengedélyező a Pénzügyi Megállapodásban meghatározott valamennyi Phare végrehajtó szervezet Programengedélyezőjét kinevezte,

b) az e rendelet 20. § (3) bekezdése szerinti finanszírozási szerződéseket megkötötték,

c) az adott Pénzügyi Megállapodásra vonatkozó valamennyi euró-számlát megnyitották a Magyar Államkincstárban"

18. §

A Korm. r. 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"24. § (1) Az előleg több részletben is teljesíthető, az nem haladhatja meg az első Éves Pénzügyi Megállapodásban meghatározott éves kötelezettségvállalás 49%-át. Az előlegátutalás részletes szabályait a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 7. cikk (5) bekezdése tartalmazza.

(2) A SAPARD Hivatal köteles megküldeni az első időközi átutalás igénylést az előleg-átutalás napjától számított 17 hónapon belül a Nemzeti Programengedélyező-nek. Az átutalt összeget a felmerült kamatokkal együtt euróban vissza kell fizetni, ha az Európai Bizottsághoz az előlegátutalás első részletének napjától számított 18 hónapon belül nem érkezik olyan elfogadható időközi átutalási igénylés, amely megfelel a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklete 9. cikkének.

(3) Amennyiben az előlegátutalás nem éri el a 49%-ot, a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklete 8. cikke (1) bekezdésének (b) albekezdésében hivatkozott, még el nem számolt költségnyilatkozatok összege alapján kérelem terjeszthető elő az Európai Bizottság felé további előlegátutalás érdekében, a megadott határon belül. Az Európai Bizottság a rendelkezésére álló költségvetési keretek függvényében a jelzett igény alapján további előlegátutalást teljesít a számlára.

(4) A Program időtartama alatt a Nemzeti Programengedélyező csak arra használhatja az átutalásokat, hogy a Többéves Pénzügyi Megállapodással összhangban lévő kiadásokra vonatkozóan fizesse ki a Közösség hozzájárulását. Az átutalások összes kamatát a Program finanszírozására kell felhasználni."

19. §

A Korm. r. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"25. § Az Európai Bizottság által kifizetendő előleg az elfogadott projekt teljes összegének maximum 20%-a. Az előlegnek a Nemzeti Alap adott ISPA végrehajtó szervezethez tartozó euró-számlájára történő átutalásához az alábbi feltételek teljesülése szükséges:

a) az előleg legfeljebb felét kitevő első részlet átutalásának előfeltétele a Pénzügyi Megállapodásnak az Európai Bizottság és a Nemzeti Programengedélyező által történő aláírása,

b) az előleg fennmaradó részlete átutalásának előfeltétele az első beszállítói szerződés aláírása."

20. §

(1) A Korm. r. 27. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Általános szabályként a részletekben történő átutalás összege nem haladhatja meg a Pénzügyi Megállapodásban meghatározott keret 20%-át.

(2) A további előlegigénylések általános szabályként előfeltétele, hogy a Nemzeti Alapnak, valamint a KPSZE-nek és a Végrehajtó Szervezeteknek az adott Pénzügyi Megállapodás végrehajtására nyitott euró-számlákon elhelyezett összegek együttesen ne haladják meg a program Pénzügyi Megállapodásban meghatározott keret 10%-át."

(2) A Korm. r. 27. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) A további előlegigényléshez a Nemzeti Programengedélyezőnek csatolnia kell:],

"b) a pénzügyi nyilvántartás szerződéseket és kifizetéseket tartalmazó jelentéseit,"

21. §

A Korm. r. 28. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A SAPARD Hivatal negyedévenként összeállítja a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Mellékletének 9. cikkében foglaltak szerint, és legkésőbb az adott negyedév végét követő 15. napig (azaz április 15-ig, július 15-ig, október 15-ig, január 15-ig) eljuttatja a Nemzeti Alapnak az időközi átutalás igénylést. A Nemzeti Programengedélyező a tárgyév negyedévét követő hónap végéig (azaz április 30-ig, július 31-ig, október 30-ig, január 31-ig) megküldi az időközi átutalás igénylést az Európai Bizottságnak."

22. §

A Korm. r. 31. §-a előtti cím és a 31. § helyébe a következő rendelkezés lép:

"Végső elszámolás rendje SAPARD esetében

31. § A végső átutalás előtt teljesített kifizetés nem haladhatja meg a SAPARD programra nyújtott támogatás 95%-át. A végső átutalásra a következő feltételek együttes megléte esetén kerülhet sor:

a) a Nemzeti Programengedélyező az utolsó Éves Pénzügyi Megállapodásban meghatározott átutalási határidőtől számított hat hónapon belül megküldi az Európai Bizottságnak a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklet 9. cikkével összhangban kifizetett tényleges kiadások hitelesített kimutatását;

b) meghozták a Többéves Pénzügyi Megállapodás "A" Melléklet 11. és 12. cikkében hivatkozott Határozatokat;

c) a végső végrehajtási jelentés jóváhagyásra került az Európai Bizottság által."

23. §

(1) A Korm. r. 32. §-a előtti cím helyébe a következő rendelkezés lép:

"Végső elszámolás rendje ISPA esetében"

(2) A Korm. r. 32. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A végső elszámolás igénylést az ISPA Végrehajtó Szervezetnek 75 napon belül, de legkésőbb a munka befejezésére a Pénzügyi Megállapodásban megszabott határidőtől számított 5 hónapon belül be kell nyújtania a Nemzeti Alapnak. A végső elszámolás igénylést a Nemzeti Programengedélyező 90 napon belül, de legkésőbb a munka befejezésére a Pénzügyi Megállapodásban megszabott határidőtől számított 6 hónapon belül be kell nyújtsa az Európai Bizottságnak."

24. §

A Korm. r. 33. §-ának (1), (3), (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Phare programok pénzügyi lebonyolítására - az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 70-77. §-aiban foglalt - feladatfinanszírozás szabályait kell alkalmazni a (2)-(6) bekezdésekben foglalt eltérésekkel."

"(3) A Phare támogatásból a KPSZE közreműködésével megvalósuló programok esetében a KPSZE ellátja az Európai Unió illetékes szervével kötött megállapodás alapján a Phare intézményfejlesztési programok, valamint az Európai Unióval egyeztetett egyéb programok tendereztetési, szerződéskötési, nyilvántartási és egyéb pénzügyi adminisztrációs feladatait. A Szakmai Programfelelős részt vesz a szerződések megkötésében. A KPSZE és a Szakmai Programfelelős által aláírt szerződésekről a Szakmai Programfelelős köteles a fejezet felügyeletét ellátó szervezetet a szerződés egy másolati példányának megküldésével tájékoztatni.

(4) A fejezet felügyeletét ellátó szerv a (3) bekezdésben meghatározott programokra vonatkozó, az Államháztartási Hivatalhoz benyújtandó okmányokban köteles rendelkezni a KPSZE (5) bekezdésében foglalt jogosultságáról a programok lebonyolítási feladataiban való közreműködés érdekében.

(5) A KPSZE közreműködésével megvalósuló programok terhére beérkezett számla másolatát a Szakmai Programfelelős hitelesíti és teljesítésigazolási záradékkal látja el, elkészíti a forintfizetési megbízás(oka)t, valamint az átutalási megbízás kiegészítő szelvény(eke)t, és továbbítja azokat a KPSZE részére. A KPSZE ezt követően elkészíti a devizafizetési megbízás(oka)t és a kapcsolódó bizonylatokkal együtt a Magyar Államkincstár részére teljesítésre megküldi."

25. §

A Korm. r. 34. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"34. § (1) A SAPARD program pénzügyi lebonyolítására a Többéves Pénzügyi Megállapodás, illetve a finanszírozási szerződés rendelkezései az irányadók.

(2) Az FVM a Magyar Államkincstárban egy elkülönített fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlát nyit a SAPARD programhoz kapcsolódó központi költségvetési forrás biztosítására, valamint a program teljes körű költségvetési elszámolására.

(3) A SAPARD Hivatal részére a SAPARD program EU támogatás és központi költségvetési forrás részeinek fogadására, valamint a támogatások végső kedvezményezett részére történő egységes kifizetéséhez az FVM a Magyar Államkincstárban egy pénzforgalmi lebonyolítási számlát nyittat.

(4) Amennyiben a lebonyolítási számláról a tárgyévben nem minden költségvetési forrás került felhasználásra, annak a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára való visszautalásáról az év zárását megelőzően gondoskodni kell.

(5) A SAPARD Hivatal támogatási szerződést köt a végső kedvezményezettel. A támogatási szerződés megkötésével összefüggő részletes feltételeket, valamint annak tartalmát külön FVM rendelet, valamint a pályázati kiírás tartalmazza."

26. §

A Korm. r. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"35. § (1) Az ISPA program pénzügyi lebonyolítására az államháztartás működési rendjéről szóló, többször módosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 70-77. §-aiban foglalt hazai központi beruházások finanszírozására és lebonyolítására vonatkozó előírások az irányadók.

(2) Az ISPA programban érintett KöM és KöViM a Magyar Államkincstárban fejezetenként egy-egy elkülönített fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlát nyittatnak az ISPA programhoz kapcsolódó központi költségvetési forrás biztosítására, valamint a program teljes körű költségvetési elszámolására.

(3) Az EU támogatás, központi költségvetési forrás és egyéb - a központi költségvetésben elszámolásra nem kerülő - finanszírozási forrás részeinek fogadására, valamint a támogatások jogosult részére történő kifizetéséhez a KöM és KöViM a Magyar Államkincstárban projektenként egy pénzforgalmi lebonyolítási számlát nyittatnak.

(4) Amennyiben a lebonyolítási számláról a tárgyévben nem minden költségvetési forrás került felhasználásra, annak a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára való visszautalásáról az év zárását megelőzően gondoskodni kell.

(5) A Végrehajtó Szervezetek támogatási szerződést kötnek a végső kedvezményezettekkel. A támogatási szerződés megkötésével összefüggő részletes feltételeket a Végrehajtó Szervezetek állapítják meg.

(6) A kifizetések közvetlenül a beszállítók javára történnek."

27. §

A Korm. r. 42. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"42. § (1) Az ellenőrzés lebonyolításának részletes szabályai tekintetében a központi, társadalombiztosítási és a köztestületi költségvetési szervek kormányzati, felügyeleti, valamint belső költségvetési ellenőrzéséről szóló 15/1999. (II. 5.) Korm. rendeletet, valamint a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal felügyeletéről, feladat- és hatásköréről szóló 61/1999. (IV. 21.) Korm. rendeletet kell megfelelően alkalmazni.

(2) Az Európai Bizottság, valamint az Európai Számvevőszék által megbízott ellenőr a kétoldalú megállapodásokban foglaltak szerint jár el.

(3) Az előcsatlakozási alapok ellenőrzésében részt vevő hazai ellenőrzési szerv jelentését felügyeleti szervén vagy megbízóján kívül megküldi a KEHI-nek és az ÁSZ-nak."

28. §

A Korm. r. 46. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"46. § A több fejezet által felügyelt, illetve társfinanszírozott programok esetén, az ellenőrzést az adott programért első helyen felelős tárca irányítja."

29. §

A Korm. r. 50. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"50. § A Nemzeti Programengedélyező köteles gondoskodni arról, hogy a tranzakciók megfelelően megvalósuljanak, valamint arról, hogy szabálytalanság vagy gondatlanság esetén visszatérítésre kerüljön a támogatás összege."

30. §

A Korm. r. 51. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"51. § Minden negyedévet követő két hónapon belül a Nemzeti Programengedélyező köteles informálni az Európai Bizottságot a megtett intézkedésekről, illetőleg az ennek érdekében folyó államigazgatási, bírósági eljárás állásáról."

31. §

A Korm. r. 54. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A program lebonyolítása során tapasztalt szabálytalanság vagy rendeltetéstől eltérő felhasználás esetén a Phare végrehajtó szervezet vezetője, az ISPA végrehajtó szervezet vezetője, valamint a SAPARD Hivatal vezetője azonnal köteles tájékoztatni a Nemzeti Programengedélyezőt és egyben intézkedni

a) a programok előírásai szerinti, illetve a szabályszerű lebonyolítás érdekében szükséges korrekciókról,

b) a személyi felelősség megállapításáról,

c) a szabálytalansággal érintett összegnek a szabálytalanság felfedezésétől számított két hónapon belüli behajtásáról."

32. §

A Korm. r. 55. §-ának (2) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában felsorolt szankciókat a Phare végrehajtó szervezetek, az ISPA végrehajtó szervezetek, SAPARD esetén a SAPARD Hivatal foganatosítják. Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szankciót a Nemzeti Programengedélyező is foganatosíthatja a Phare végrehajtó szervezetekkel, az ISPA végrehajtó szervezetekkel szemben."

"(4) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában foglalt szankciók alkalmazása esetén a szankcióval érintettek a szankció foganatosításától számított nyolc napon belül felülvizsgálati kérelemmel élhetnek a szankciót foganatosító felügyeleti szervénél."

33. §

A Korm. r. 56. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"56. § Az Államháztartási Hivatalban működő Országos Támogatási és Monitoring Rendszer, a lebonyolító szervezetek adatszolgáltatása alapján nyilvántartja a támogatás visszafizetési kötelezettségeket és az alkalmazott egyéb szankciókat is."

34. §

A Korm. r. 58. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az elismerhető költségeket a támogatási szerződés melléklete kötelezően tartalmazza."

35. §

A Korm. r. 59. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"59. § Az elismerhető költségeket a Pénzügyi Megállapodások tartalmazzák."

Záró és átmeneti rendelkezések

36. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2001. október l-jétől kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Korm. r. 2. §-ának 12. pontja, 3. §-a, 33. §-ának (7) bekezdése, 36. §-ának (2) bekezdése, valamint 47. §-a.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Korm. r. 1-4. számú melléklete.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék