23/2002. (IV. 29.) KöViM rendelet

az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) KHVM rendlelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 4. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) A rendelet hatálya]

"b) az országos közutakra, azok tartozékaira és műtárgyaira, az országos közúthálózat folyam- és folyóhídjain lévő gyalog- és kerékpárutakra, azok fel- és lehajtó rámpáira, az országos közutak területén lévő és a közútkezelő kezelésében álló gyalog- és kerékpárutakra azok fel- és lehajtó rámpáira (a továbbiakban: közutak), valamint" (terjed ki.)

2. §

Az R. 1. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A közutak kezelőinek egyéb - a közutak nem közlekedési célú igénybevételével, a közutakat érintő tevékenységek végzésével, létesítmények elhelyezésével, a közúti forgalmi rend szabályozásával, a hídvizsgálattal, a meghatározott közúti járművek közlekedésével kapcsolatos, valamint a vagyonkezelési - feladataira az azokra vonatkozó külön jogszabályok rendelkezései az irányadók."

3. §

(1) Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az országos közutak meghatározott szolgáltatási kategóriába való sorolását a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (a továbbiakban: KöViM) végzi."

(2) Az R. 5. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az országos közutak közútkezelési szolgáltatási osztályba sorolását a KöViM végzi."

(3) Az R. 5. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatainak, valamint a nyilvántartási és ellenőrzési feladatoknak az ellátására biztosított fedezetről külön jogszabályok1 rendelkeznek."

(4) Az R. 5. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatai végzésére szóló állami megrendelések, illetve szerződések előkészítésére, a teljesítések ellenőrzésére vonatkozó előírásokat külön jogszabály2 tartalmazza."

1 A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 33. §-ának (2) bekezdése és az Útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzathoz kapcsolódó feladatok szabályozásáról szóló 12/1999. (III. 11.) KHVM rendelet.

2 Az Útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzathoz kapcsolódó feladatok szabályozásáról szóló 12/1999. (III. 11.) KHVM rendelet.

4. §

Az R. a következő 7. §-sal egészül ki:

"7. § Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban - a közutak tekintetében - az Európai Közösségek következő jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:

- a Tanács 1108/70/EGK rendelete közlekedési pályák kiadásaira vonatkozó könyvvitel bevezetéséről a vasút, a közút és a belvízi hajózás területén,

- a Tanács 1384/79/EGK rendelete a Tanács 1108/70/EGK rendeletének módosításáról,

- a Bizottság 2598/70/EGK rendelete a Tanács 1108/70/EGK rendeletének I. függelékében előírt számolási formula különféle rovataiba felveendő tételek meghatározásáról."

5. §

Az R. melléklete (Az Országos Közutak Kezelési Szabályzata, a továbbiakban: OKKSZ) és függeléke e rendelet melléklete szerint módosul.

6. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - 2002. május 1-jén lép hatályba.

(2) Az OKKSZ 2.2.9.1.2. pontja a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba.

(3) Az OKKSZ 2.2.9.1.3. pontja a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján hatályát veszti.

Dr. Fónagy János s. k.,

közlekedési és vízügyi miniszter

Melléklet a 23/2002. (IV. 29.) KöViM rendelethez

[Melléklet a 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelethez]

1.Az OKKSZ 1.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.2. A feladatok elvégzésének színvonalát a szolgáltatási osztályokon belül az OKKSZ három kategóriába sorolja:

"A" - az OKKSZ-ben meghatározott feladatok teljes körű és maradéktalan végrehajtása,

"B" - a Függelék II.2.pontja szerinti - a KöViM, illetve az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság (a továbbiakban; ÁKMI Kht.) által a Szerződésben egyértelműen rögzített - egyes feladatok csökkentett mértékű és gyakoriságú végrehajtása, a további feladatoknak az OKKSZ szerinti színvonalon történő megvalósítása mellett,

"C" - a Függelék II.1. pontjában meghatározott feladatcsoportoknak az OKKSZ szerinti színvonalon történő végrehajtása. Valamennyi további - a Függelék II.2.pontja szerinti - feladat ellátásának színvonalát az országos közúthálózat működőképességének megőrzése mellett a Szerződések tartalmazzák.

A Függelék meghatározza azokat a feladatokat és feladatcsoportokat, amelyeket valamennyi kategóriában azonos színvonalon, folyamatosan kell ellátni, illetve azokat a feladatokat, amelyeknek ellátása a forgalom biztonságát és az úthálózat működőképességét közvetlenül nem befolyásolják, de az országos közutak és környezetük esztétikai megjelenését, kulturáltságát, a közlekedők részére biztosított szolgáltatások színvonalát meghatározzák.

A szolgáltatások színvonalának meghatározását a KöViM illetékes szakirányítási szerve által évenként felülvizsgált és jóváhagyott jogcímrendszer tartalmazza. A felülvizsgálatot a tárgyévet megelőző év november 15-éig kell elvégezni."

2. Az OKKSZ 2.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.2.2. Műszaki szakaszos adatok:

- a közút azonosító adatai,

- a közút hálózati szerepkörének, területi elhelyezkedésének adatai,

- a közút környezeti adatai (szakasz, terepjelleg, talajfajta stb.),

- az út geometriai adatai (helyszínrajz, magassági adatok),

- a keresztszelvényi adatok,

- a pályaszerkezet adatai,

- a felszíni víztelenítés adatai,

- a közvilágítás adatai,

- a helyi közutak részét képező kerékpárutak adatai,

- a helyi közutak részét képező járdák adatai,

- a közműoszlopok és a fasorok, facsoportok, hóvédő erdő- és cserjesávok adatai,

- az utak menti falak (tám- és bélésfalak, zajvédő falak és berendezések stb.) adatai,

- az elválasztó sávok adatai,

- a tömegközlekedéssel érintett útszakaszok adatai."

3. Az OKKSZ 2.2.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.2.3. Műszaki pontszerű adatok:

- a csomópontok adatai,

- a tömegközlekedési járművek megállóinak adatai,

- a hidak és az átereszek adatai,

- a közműalagutak adatai,

- a kompok, révek és a pontonhidak adatai,

- a pihenőhelyek és a várakozóhelyek adatai (az útkezelő kezelésében),

- az út feletti merev áthidalás adatai,

- a műemléki védettségű műtárgyak és műszaki emlékek adatai,

- a csatlakozó utak adatai,

- a gyalogos-átkelőhelyek adatai,

- a vadátjárók adatai,

- a kerékpáros átvezetés adatai."

4. Az OKKSZ 2.2.9.1. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"2.2.9.1. Az országos közutakkal kapcsolatban felmerülő ráfordításokat azok forrásától függetlenül kell nyilvántartani. Az országos közutak kezelőinek éves ráfordításai alapján az országos közutak útgazdálkodási költségadatait és az országos közutak használatára vonatkozó adatokat az ÁKMI Kht. állítja össze.

Az útgazdálkodási költségadatokat a következő bontásban kell nyilvántartani:

- beruházási kiadások,

- folyó kiadások (ezen belül az utak burkolatának fenntartása, egyéb folyó kiadások),

- általános kiadások,

2.2.9.1.1. Az országos közutak építésére, kezelésére és fenntartására felhasznált kölcsönöket, a korábban felvett kölcsönök törlesztésére és a kamatszolgálatra fordított pénzeszközök felhasználását évente elkülönítetten kell nyilvántartani.

2.2.9.1.2. Az országos közutakra vonatkozó tárgyévet megelőző útgazdálkodási költségadatokról és kölcsönökről és az országos közutak használatáról évente december 31-éig a KöViM tájékoztatja az Európai Bizottságot.

2.2.9.1.3. Az útgazdálkodási költségadatok részletes meghatározása:

Beruházási kiadások

A beruházási kiadások közzé tartozik minden olyan kiadás (a személyi állománnyal, illetve termékekre és harmadik személyek által nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban), amely a közúti létesítmények építésével, bővítésével, rekonstrukciójával kapcsolatos, ideértve az ilyen munkálatokhoz kapcsolódó eseti kiadásokat és kutatási költségeket is. Ez a meghatározás azonban nem zárja ki azt, hogy a nemzeti törvények rendelkezései értelmében egyes kisebb beruházási kiadások a "folyó kiadások" kategóriában szerepeljenek.

Folyó kiadások:

- utak burkolatának fenntartása

Az útburkolat-fenntartási kiadások közzé azok a kiadások tartoznak, amelyek az utak terhelés elleni mechanikai ellenállásával kapcsolatos munkákra vonatkoznak. Ide kell sorolni a rugalmas és merev burkolatok javításával, illetve a szilárd burkolatszakaszok karbantartásával összefüggő kiadásokat.

- egyéb folyó kiadások

Az egyéb folyó kiadások közzé tartozik minden olyan - az utak burkolatának fenntartására vonatkozó kiadáson kívüli - kiadás (a személyi állománnyal, illetve termékekre és harmadik személyek által nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban), amely a közút fenntartásával és üzemeltetésével kapcsolatos.

Általános kiadások

Az általános kiadások közé tartozik a közút létesítésével és kezelésével megbízott adminisztratív, felügyeleti és ellenőrzési részlegek valamennyi kiadása, továbbá az általános adminisztratív részlegek kiadásainak az a része, amely azinfrastruktúrára terhelhető. Idetartozik továbbá minden olyan kiadás, amelyet nem vettek figyelembe a számlarendek egyéb kategóriái között. Az általános kiadások költségkategóriába az UKIG és az ÁKMI Kht. számára a külön jogszabályban3 előírt, a célelőirányzat működtetésével összefüggő feladatok költségei mellett az útügyi műszaki-gazdasági szolgáltatásokkal összefüggő kiadások, valamint az Állami Közútkezelő Kht.-k törzstőkéjének vagy tőketartalékának az állami alapfeladatok ellátásához szükséges beruházások költségeinek fedezetét kiegészítő források tartoznak.

A közutakra fordított kiadásokat a következő bontásban kell megadni:

- gyorsforgalmi utak

= autópályák

= autóutak

- országos közutak

= elsőrendű főutak

= másodrendű főutak

= mellékutak."

5. Az OKKSZ 3.1.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.1.1. Az útellenőrnek megfelelő szakértelemmel, gyakorlattal és lehetőleg középfokú szakirányú végzettséggel, de legalább az Országos Képzési Jegyzék4 szerinti útfenntartó szakmunkás bizonyítvánnyal kell rendelkeznie. A közutak biztonságát veszélyeztető helyzetet, hiányosságot az útellenőrnek észlelés után a helyszínen közúti jelzések alkalmazásával vagy más módon jeleznie kell, az észlelt veszélyhelyzetet és a megtett intézkedést be kell jelentenie az illetékes üzemmérnökségnek. Az útellenőr az észrevételeit és intézkedéseit dokumentálni köteles."

6. Az OKKSZ 3.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.2. Az útellenőrzés gyakorisága

Szolgáltatási osztályForgalomnagyság ANF, E/napÚtellenőrzés gyakorisága legalább
I.
II-III.
II-III.
II-III.
IV.
V.
V.
VI-VII.
-
>8000
5000-8000 <5000
-
>1000
<1000
-
naponta kétszer
naponta
kétnaponta
négynaponta
négynaponta
kéthetente
havonta
negyedévente

3 Az Útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzathoz kapcsolódó feladatok szabályozásáról szóló 12/1999. (III. 11.) KHVM rendelet.

4 Az Országos Képzési Jegyzékről szóló 7/1993. (XII. 30.) MüM rendelet.

A szintbeni közúti-vasúti keresztezéseket az útellenőrzés gyakoriságának megfelelően, de legalább hetente ellenőrizni kell.

Az útellenőrzés megszervezésénél törekedni kell arra, hogy az egyes szolgáltatási osztályokon belül a lehető leghosszabb szakaszokat azonos gyakorisággal ellenőrizzék a helyi adottságok ismeretében.

Az útellenőrzés programját és az elvégzendő feladatokat a közút kezelője határozza meg."

7. Az OKKSZ 3.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.3. Az út és a híd állapotáért, üzemeltetéséért és fenntartásáért felelős közútkezelőnek meghatározott időszakonként, de legalább a tavaszi, illetve őszi időszakban útbeutazást kell végeznie. Az útbeutazásra kötelezett felelős személyek körét, a beutazás gyakoriságát külön szabályzatban kell előírni."

8. Az OKKSZ 3.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.4. Az országos közút burkolatának és víztelenítésének állapotát a közút kezelőjének évente egyszer meg kell vizsgálnia és minősítenie kell."

9. Az OKKSZ 3.5.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.5,1. Hídellenőrzés: a Duna- és Tisza-hidakon, valamint a kritikus állapotú hidakon a külön jogszabályban5 meghatározottak szerint útfenntartó szakmunkás által a forgalom biztonsága érdekében végrehajtott vizsgálat."

10. Az OKKSZ 3.5.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.5.2. Hídszemle: a külön jogszabályban6 meghatározottak szerint félévente tartott hídvizsgálat. A vizsgálattal szakirányú végzettséggel rendelkező személy bízható meg, a feladat elvégzéséért az illetékes üzemmérnökség vezetője felelős. A vizsgálatról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyben rögzíteni kell az észlelt hiányosságokat."

11. Az OKKSZ 3.5.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.5.3. Hídvizsgálat: a külön jogszabályban7 meghatározottak szerint évente tartott vizsgálat. A vizsgálatot a híd valamennyi szerkezeti elemére kiterjedő részletességgel kell elvégezni. A vizsgálat végrehajtásáért a közútkezelők hídmérnöke felelős. A vizsgálatról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyben rögzíteni kell az észlelt hiányosságokat."

5 A közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről szóló 1/1999 (I. 14.) KHVM rendelet (ÚT. 1-2.207.1999. Műszaki Szabályzat 5. pontja).

6 A közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről szóló 1/1999. (I. 14.) KHVM rendelet a közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről (ÚT. 1-2.207.1999. Műszaki Szabályzat 6. pontja).

7 A közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről szóló 1/1999. (I. 14.) KHVM rendelet a közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről (ÚT. 1-2.207.1999. Műszaki Szabályzat 7 pontja).

12. Az OKKSZ 3.5.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.5.4. Hidak fővizsgálata: a külön jogszabályban8 meghatározottak szerint külső szakértő által végrehajtott és részletesen dokumentált vizsgálat."

13. Az OKKSZ 3.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.8. A közút területén levő fák állapotát szemrevételezéssel kétévente legalább egyszer meg kell vizsgálni és a forgalomra veszélyes fák kivágása iránt intézkedni kell."

14. Az OKKSZ 4.1.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.1.1. Az útburkolatot a II. és a III. szolgáltatási osztályba tartozó közutak kiemelt szegéllyel ellátott átkelési szakaszain a körülményektől függően, de legalább kéthavonta kell tisztítani."

15. Az OKKSZ 4.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.2. A közút kezelője köteles a közúton keletkezett forgalomra veszélyes helyzet megszüntetéséről, szükség esetén annak jelzéséről, az útszakasz lezárásáról és a forgalom eltereléséről a veszélyhelyzet észlelését vagy bejelentését követően haladéktalanul intézkedni. A közútkezelő intézkedéséről köteles a külön jogszabályban9 megnevezett, az üzemeltetési és karbantartási feladatok ellátására vonatkozó szerződéseket előkészítő és teljesítésüket ellenőrző szervezetet tájékoztatni."

16. Az OKKSZ 4.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.4. A forgalomirányító jelzőberendezések hibáit az észleléstől vagy a bejelentéstől számított alábbi időtartamon belül el kell hárítani, illetve a hibák elhárítását meg kell kezdeni:

- izzókiégés 24 órán belül,

- géphiba 48 órán belül,

- detektor, egyéb járműérzékelő hibája 7 napon belül."

17. Az OKKSZ 4.5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.5. A közúti jelzőtáblákat, a korlátokat és az egyéb úttartozékokat a szolgáltatási osztályba sorolás alapján, az időjárástól függően, szükség szerint, de az I., II. és III. szolgáltatási osztályba tartozó utakon legalább évi 2 alkalommal kell tisztítani.

A vezetőoszlopokat az időjárástól függően, szükség szerint, de az I. szolgáltatási osztályban legalább évi 4, a II-III. szolgáltatási osztályban legalább évi 3, a további szolgáltatási osztályokban legalább évi 2 alkalommal kell tisztítani."

8 A közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről szóló 1/1999. (I. 14.) KHVM rendelet a közúti hidak nyilvántartásáról és műszaki felügyeletéről (ÚT. 1-2.207.1999. Műszaki Szabályzat 8. pontja)

9 Az Útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzathoz kapcsolódó feladatok szabályozásáról szóló 12/1999. (III. 11.) KHVM rendelet.

18. Az OKKSZ 4.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.6. Burkolatjelek: A forgalom biztonságos lebonyolítása érdekében biztosítani kell a burkolatjelek láthatóságát. Ennek érdekében a burkolatjeleket rendszeresen fel kell újítani. A feleslegessé vált burkolati jelet a forgalmi rend változásával egy időben meg kell szüntetni."

19. Az OKKSZ 4.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.8. A padkán, az árokban, a rézsűfelületeken, továbbá a közút határán belüli egyéb területen a forgalom biztonságát zavaró növényzetet az észlelést vagy a bejelentés valódiságának ellenőrzését követően haladéktalanul el kell távolítani."

20. Az OKKSZ 4.15.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.15.1. Őrjáratos utak: azok az utak, illetve útvonalak, amelyeken az út állapotát a közút kezelője rendszeresen ellenőrzi, a védekezés pedig - szükség szerint - az út teljes hosszán, rendszeresen, éjjel-nappal, vegyi és/vagy érdesítő anyaggal történik a síkosságtól függően. A hó-eltakarítás során ezek az utak elsőbbséget élveznek.

Azőrjáratos rendszerbe tartoznak az I., II., III. és - indokoltság esetén - a IV. szolgáltatási osztályba sorolt közutak."

21. Az OKKSZ 4.16. pontjának első két mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.16. A téli útüzemeltetés során az I., II., III. és IV. szolgáltatási osztályba sorolt közutakon az útellenőrző szolgálat mellett, egymást kiegészítve az őrjáratos szórógépek is végezhetnek téli útállapot ellenőrzést. Az V. és VI. szolgáltatási osztályba sorolt közutakon - elsősorban az útellenőrző szolgálattal végrehajtva - az útellenőrzés gyakoriságát igény szerint kell meghatározni."

22. Az OKKSZ 4.20. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.20. Elemi kár esetén - árvíz, földrengés, jelentős vihar stb. - az OKKSZ előírásai nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a közút kezelője gondoskodik a soron kívüli út- és hídellenőrzésekről, a forgalmat akadályozó vagy veszélyeztető körülmények jelzéséről és a sürgősségi sorrend szerinti helyreállításokról. A közútkezelő intézkedéséről köteles a külön jogszabályban10 megnevezett, az üzemeltetési és karbantartási feladatok ellátására vonatkozó szerződéseket előkészítő és teljesítésüket ellenőrző szervezetet soron kívül tájékoztatni."

10 Az Útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzathoz kapcsolódó feladatok szabályozásáról szóló 12/1999. (III. 11.) KHVM rendelet.

23. Az OKKSZ 5.1.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5.1.2. Az útpadkák és a vízelvezető rendszerek fenntartása.

A közútkezelő által összeállított éves javítási program szerint el kell végezni azokat a fenntartási munkákat, amelyek a burkolatról és a padkáról a víz árokba jutását, majd onnan a továbbfolyását biztosítják. Ennek érdekében a felmagasodott padkaszakaszokat le kell nyesni, a kijáródott, gödrös vagy laza padkát fel kell tölteni, az árok és a rézsűoldal kimosását ki kell javítani. A víztelenítő árok szükséges méretű keresztszelvényét, a burkolt árkok és zárt vízelvezető rendszerek működését biztosító feladatokat az éves közhasznú vállalkozási szerződésben kell rögzíteni mind a lakott, mind a lakott területen kívüli szakaszokra vonatkozóan."

24. Az OKKSZ 5.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5.3. A hidak és műtárgyak fenntartása.

5.3.1. A hidak és a műtárgyak (felszerkezet, alépítmény, hídtartozékok, pályaburkolat, szegély, hídkörnyezet) hibáinak kijavítása fenntartási szempontból lehet:

- 2. fokozatú: a híd állékonyságát vagy a forgalom biztonságát veszélyeztető hibák kijavítása, továbbá a hidak védelmét szolgáló berendezések (védőkapuk) kijavítása,

- 1. fokozatú: a híd leromlási folyamatát gyorsító hibák kijavítása.

Hidak és műtárgyak hibáinak fokozataiSzolgáltatási osztályok
I.II.III.IV.V.VI-VII.
Az észleléstől vagy bejelentéstől függően legkésőbb
2. fokozat1 nap2 nap3 nap10 nap30 nap30 nap
1. fokozatéves javítási program szerint

5.3.2. A hídnak nem minősülő műtárgyak fenntartása. A hibák fokozatai:

- 2. fokozat: a közlekedés biztonságát veszélyeztető sérült vagy hiányzó elemek (korlátok, lépcsők szerkezeti részei) helyreállítása,

- 1. fokozat: az elhasználódásból eredő felületi hibák, repedések, fugák, járdacsatlakozások stb. kijavítása.

A hibák kijavításának időkövetelményei azonosak az 5.3.1. pontban foglaltakkal."

25. Az OKKSZ 5.4.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5.4.2. A forgalomirányító jelzőberendezések megfelelő műszaki állapotának biztosítása érdekében:

- a forgalomirányító berendezést (a vezérlőberendezést, azok egységeit, a jelzéstechnikai felépítményt) évente legalább 3-szor,

- a gyalogos bejelentkezését érzékelő berendezést évente legalább 3-szor,

- a járműérzékelőket évente legalább 3-szor,

- a fázisterv szerinti működést évente legalább 1-szer,

- a periódusidőket évente legalább 1-szer,

- a programváltó óra működését havonta,

- a sárga villogó üzemmódot havonta kell ellenőrizni.

Az ellenőrzések időpontját és az azok során tett megállapításokat, valamint az előző ellenőrzés során tett észrevételekkel kapcsolatos intézkedéseket dokumentálni kell.

A jelzőlámpák izzóit évente legalább 1 alkalommal ki kell cserélni."

26. Az OKKSZ 5 4.6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5.4.6. A burkolati jelek festése.

A burkolati jeleket a külön jogszabályok,11 valamint a 4.6. pontban leírtak szerint kell létesíteni.

A II. és III. szolgáltatási osztályba sorolt utakon valamennyi kijelölt gyalogos-átkelőhely burkolati jelének, valamint a csomópontok kézi jeleinek (a továbbhaladás irányát jelző nyilak, a megállás helyét vagy az elsőbbségadási kötelezettséget jelző burkolatjelek) állapotát (láthatóság, fényvisszaverő képesség stb.) évente két alkalommal (április 1.-május 31. és október 1.-november 10.) meg kell vizsgálni, és ennek alapján a felújítást el kell végezni."

27. Az OKKSZ 3.5.5. pontja hatályát veszti.

28. Az R. Függeléke I. Fogalommeghatározások című része I.1. pontjának k) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"k) Az út tartozéka: a várakozóhely, a vezetőoszlop, a korlát, az útfenntartási és közlekedésbiztonsági célokat szolgáló műszaki és egyéb létesítmény, berendezés (segélykérő telefon, pihenőhely), a zajárnyékoló fal és töltés, az út kezelője által létesített hóvédő erdősáv, fasor vagy cserjesáv (védelmi rendeltetésű erdő), valamint a közút határától számított két méter távolságon belül ültetett fa, az összefüggő üzemi gyümölcsöshöz tartozó fák kivételével."

29. Az R. Függeléke II. pontjának szövege helyébe a következő szöveg lép:

"II. A közútkezelői tevékenységek besorolása a műszaki felhasználási jogcímek szerint"

30. Az R. Függelékének II. 1. pontja a következő 1.3.4.7. és 1.3.4.8. ponttal egészül ki:

"1.3.4.7. Útmeteorológiai állomások üzemeltetése"

"1.3.4.8. Intelligens közlekedési információs rendszeleket segítő berendezések üzemeltetése."

31. Az R. Függelékének II. 2. pontja a következő 2.2.1.8. és 2.9. ponttal egészül ki:

"2.2.1.8. Mozgó mérlegeléshez szükséges területek felújítása, javítása."

"2.9. Használaton kívüli bitumentárolók megszüntetése"

11 Azutak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21) KM rendelet, az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet.

Tartalomjegyzék