29/2004. (III. 12.) GKM rendelet
a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pontjának 14. alpontjában foglalt felhatalmazás alapján - figyelemmel a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 14. §-a (6) bekezdésének b) pontjában foglaltakra, a környezetvédelmi és vízügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
(1) A gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § A rendelet alkalmazásában
a) gépjárműfenntartó tevékenység: a gépjárműveken - kivéve a motorkerékpárokat és trolibuszt - és ezek pótkocsijain (a továbbiakban együtt: gépjármű) végzett, az 1. számú mellékletben meghatározott tevékenység,
b) regisztrált bontó-hulladékkezelő: a környezetvédelmi hatóság által - a bontásra szánt gépjárműre és az abban előforduló veszélyes anyagoknak megfelelő kódszámú hulladékra vonatkozóan - kiadott veszélyes hulladékkezelési engedéllyel rendelkező gépjárműfenntartó szervezet, amelyet a megyei (fővárosi) közlekedési felügyelet (a továbbiakban: területi közlekedési felügyelet) e rendelet alapján nyilvántartásba vett,[1]
c) bontási átvételi igazolás: a regisztrált bontó-hulladékkezelő által kiadott sorszámozott, szoros számadású okmány, amely igazolja a tulajdonosa által tovább üzemeltetni nem kívánt gépjármű hulladékként, elbontási célból történő átadását és átvételét,
d) veszélyes alkotó: a gépjárműben, annak részegységében vagy alkatrészében lévő anyag, amely a hulladékok jegyzékéről szóló külön jogszabály alapján veszélyes hulladéknak minősül."[2]
2. §
(1) Az R. 10. §-ának (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
[(1) A gépjárműfenntartó tevékenység elvégzését]
"d) az 1. számú melléklet 19. pontjában meghatározott "Gépjárművek bontása" tevékenység (a továbbiakban: gépjárműbontó tevékenység) esetében - a gépjármű bontásra történő átvételekor, előzetesen - a 8. számú mellékletben meghatározott adatokat tartalmazó "Bontási átvételi igazolás" kiállításával"
(tanúsítani kell.)
(2) Az R. 10. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az 1. számú melléklet 18. pontjában meghatározott gépjárműfenntartó tevékenység keretében végzett illesztést a 9. számú mellékletben meghatározott formájú és tartalmú "Illesztési jegyzőkönyv" kiállításával kell tanúsítani.
(7) Az 1. számú melléklet 19. pontjában meghatározott gépjárműbontó tevékenység keretében kiadott "Bontási átvételi igazolás" számítástechnikai eszközökkel történő előállítása esetén a meghatározott forma alkalmazásától -a szöveg elrendezése és az alkalmazott karakterkészlet tekintetében a Gépjármű Nyilvántartó értesítése mellett - a Közlekedési Főfelügyelet (a továbbiakban: KFF) eltérést engedélyezhet."
3. §
Az R. 11. §-ának (2) bekezdése a következő e) és f) ponttal egészül ki:
[(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell:]
"e) az 1. számú melléklet 18. pontjában meghatározott gépjárműfenntartó tevékenység esetében
ea) a készüléktípus KFF által elismert gyártója, illetőleg képviselője (a továbbiakban: a készülékgyártó hazai képviselete) által a 3. számú melléklet 15. pontjában meghatározott feltételek teljesülésének igazolását,[3]
eb) a készülékgyártó hazai képviseletével a tevékenység végzésére kötött érvényes együttműködési megállapodást,
ec) a menetíró és a sebességkorlátozó berendezéseken alkalmazott zárjelek formáját, a beszerelési tábla és - amennyiben arra feljogosítással rendelkezik-a hitelesítést helyettesítő minősítés formáját és tartalmát,
f) az 1. számú melléklet 19. pontja szerinti gépjárműbontótevékenység végzése esetében a környezetvédelmi hatóság által kiadott veszélyes hulladékkezelésre feljogosító engedélyének adatait és az engedély hiteles másolatát."
4. §
(1) Az R. 12. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A rendeletben foglaltak megtartását - évente legalább egy alkalommal - a területi közlekedési felügyelet ellenőrzi, ilyen ellenőrzésre a KFF is jogosult. A területi közlekedési felügyelet az 1. számú melléklet 15. pontjában meghatározott tevékenységet végzőket az illetékes Területi Műszaki-Biztonsági Felügyelet, a 19. pontjában meghatározott tevékenységet végzőket a környezetvédelmi hatóság bevonásával ellenőrzi."
(2) Az R. 12. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az 1. számú melléklet 19. pontjában meghatározott gépjárműbontó tevékenységet végzőkről a területi közlekedési felügyelet, valamint a megyei adatok összesítésével a Központi Közlekedési Felügyelet (a továbbiakban: KKF) - a bontott gépjármű-típusokat és a veszélyes hulladékkezelői engedély érvényességi idejét is tartalmazó - nyilvántartást vezet (a továbbiakban: gépjárműbontói nyilvántartás). A gépjárműbontói nyilvántartásba felvett adatokat a KKF a Közlekedési Értesítőben évente, valamint internetes honlapján folyamatosan közzéteszi."
5. §
Az R. a következő 14. §-sal egészül ki:
"14. § Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az Európai Közösségeknek az alábbi jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:
- az Európai Parlament és a Tanács 2000/53/EK irányelve az elhasználódott járművekről,
- a Bizottság 2002/151/EK határozata az elhasználódott járművekről szóló 2000/53/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 5. cikkének (3) bekezdése szerint kiadott bontási igazolások minimumkövetelményeiről."
6. §
(1) Az R. 1. számú melléklete e rendelet 1. számú melléklete szerint módosul.
(2) Az R. 3. számú melléklete e rendelet 2. számú melléklete szerint módosul.
(3) Az R. 5. számú melléklete e rendelet 3. számú melléklete szerint módosul.
(4) Az R. 6. számú melléklete e rendelet 4. számú melléklete szerint módosul.
(5) Az R. 7. számú melléklete e rendelet 5. számú melléklete szerint módosul.
(6) Az R. e rendelet 6. számú melléklete szerinti 8. számú melléklettel egészül ki.
(7) Az R. e rendelet 7. számú melléklete szerinti 9. számú melléklettel egészül ki.
7. §
Záró rendelkezések
(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti
a) a gázüzemű járművek üzemeltetésével összefüggő egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 13/1993. (V. 12.) KHVM rendelet 15. §-a,
b) a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet módosításáról rendelkező 37/2001. (XI. 14.) KöViM rendelet 5. §-ának (3) bekezdésében az "és a 12. §-ának (1) bekezdésében" szövegrész és a 2. számú mellékletének 2. pontja.
(2) E rendelet 2. §-ának (1) bekezdése 2005. január 1-jén lép hatályba.
(3) A rendelet hatálybalépésekor már bejelentett gépjárműfenntartó szervezeteknek az 1. számú melléklet 18. és 19. pontja szerinti tevékenység végzéséhez e rendeletben meghatározott követelményeket, valamint az R. 11. §-ában meghatározott bejelentési kötelezettséget 2004. december 31-ig kell teljesíteniük.
Dr. Csillag István s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
1. számú melléklet a 29/2004. (III. 12.) GKM rendelethez
Az R. 1. számú melléklete a következő 18.-19. ponttal egészül ki:
[A gépjárműfenntartó tevékenységek és az azok önálló végzéséhez szükséges szakképesítések]
18.[4]
19. Gépjárművek bontása (gépjárműbontó tevékenység), ideértve
a) a hulladékká vált gépjárműveknek, ezek alkatrészeinek és anyagainak környezetkímélő, ellenőrzött, a bontási információk alapján kidolgozott technológiai feltételeknek megfelelő hulladékként történő előkezelése, amely során eltávolítják a folyadékokat, valamint a veszélyes alkotókat és az újrahasználatnak, a hasznosításnak, illetve ártalmatlanításnak megfelelő módon anyagaira, alkatrészeire szedik vagy szétszerelik, azokat válogatják, szétválasztják, osztályozzák, aprítják, tömörítik, bálázzák és az elszállításig elkülönített módon gyűjtik és tárolják,
b) a hulladékká vált gépjármű alvázszámának (jármű azonosító szám), illetőleg a számot tartalmazó karosszérialemeznek vagy alvázrésznek kiépítése és a területi közlekedési felügyeleti ellenőrzésre történő bemutatása;
c) a hulladékká vált gépjárműből alkatrészek és tartozékok újrahasználat céljára történő kiszerelése, kinyerése;
d) a gépjárműből kiszerelt, külön jogszabályban meghatározott alkatrészek és tartozékok minőség-ellenőrzése.[5]
Előírt képesítés:
a) a tevékenység végzéséhez:
- autószerelő vagy autóvillamossági szerelő (gázüzemanyag-ellátó berendezés bontása esetén gázautó-szerelő szakképesítéssel kiegészítve), illetőleg karosszérialakatos szakmunkás, továbbá
- az alkatrészek minőség-ellenőrzésére a 3. § (3) bekezdésében meghatározott képesítés;
b) az irányítói munkakörben foglalkoztatott személy tekintetében: középfokú környezetvédelmi szakképesítés vagy környezetvédelmi megbízott középfokú képesítéssel."
2. számú melléklet a 29/2004. (III. 12.) GKM rendelethez
1. Az R. 3. számú mellékletének 11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A gépjárműfenntartó tevékenységek végzéséhez szükséges létesítményi feltételek, műszaki berendezések (eszközök, felszerelések), műszaki előírások és tanúsítási kötelezettségek]
"11. Gépjárművek bontása (gépjárműbontó tevékenység)
11.1. A tevékenység végzésének feltétele:
a) hidegpadlós burkolattal ellátott:
- fedett tér a bontás és a szennyezés-mentesítés elvégzéséhez, a bontáshoz szükséges szerszámok, egyéb eszközök elhelyezéséhez, amely az esetleg elfolyó üzemeltetési folyadékok elvezetését biztosító elfolyóval és előírásos ülepítővel rendelkezik,
- fedett tér, amely a kiszerelt gépjármű fődarabok, részegységek és alkatrészek tisztítására szolgál,
- helyiség (raktár) a bontásból kinyert, továbbhasznosítható fődarabok, részegységek és alkatrészek tárolására, valamint
- üzemi gyűjtőhely a hulladékká vált gépjárművek bontást megelőző tárolására, valamint üzemi gyűjtőhely, helyiség (raktár) a gépjárműfenntartásban tovább nem hasznosítható bontott anyagok, alkatrészek és hulladékok fajtánkénti, a további hasznosítás feltételeinek megfelelő elkülönített tárolására;
b) a bontási munkák elvégzéséhez szükséges emelőberendezések, a bontani kívánt gépjárműtípusokhoz szükséges célszerszámokba bontás révén kinyert fődarabok, részegységek, alkatrészek továbbfelhasználás előtti tisztításához szükséges eszközök, valamint a minősítéshez szabványban és műszaki előírásban meghatározott eszközök, vizsgáló berendezések;
c) a járműtípus bontására vonatkozó járműgyártói információk, a újrafelhasználásra szánt fődarabok, részegységek és. alkatrészek minősítésére, valamint a bontáshoz használt célszerszámok alkalmazására vonatkozó műszaki előírások;
d) az elhasználódott járművekről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2000/53/EK irányelvének I. számú mellékletével összhangban a külön jogszabályban meghatározott környezetvédelmi műszaki feltételek biztosítása;
e) a veszélyes hulladékkezelési tevékenységnek megfelelő környezetvédelmi hatósági engedélyek az EWC 16. főcsoportjának 1601 alcsoportjába sorolt (veszélyes) hulladékokra, valamint a 160601*, a 160604, a 160606*, al60801 és a 160807* kódszám alá sorolt (veszélyes) hulladékokra, továbbá a 13. főcsoport 1301, 1302, 1307, és 1308 alcsoportjaiba sorolt olajhulladékok és folyékony üzemanyagok hulladékaira vonatkozóan.
Az M1 és N1 kategóriába tartozó gépjárművek bontását a gépjármű típusához meghatározott bontási információk, valamint az elhasználódott járművekről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2000/53/EK irányelvének I. számú mellékletében meghatározott technológiai előírások alapján kell végezni.
11.2. A tanúsítási kötelezettség kiterjed:
a) az elhasználódott járművekről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2000/53/EK irányelvének hatálya alá tartozó gépjármű bontásra történő átvételére, a 8. számú mellékletben meghatározott adatokat tartalmazó "Bontási átvételi igazolás" kiállításával, továbbá
b) a bontásból kinyert, újrahasználatra kerülő fődarabok, részegységek, alkatrészek külön jogszabályban meghatározott minősítési adataira, jellemzőire, továbbá a minősítő vizsgálati kötelezettség alá nem eső fődarabok, részegységek és alkatrészek esetében az azok használhatóságára vonatkozó bontói állásfoglalásra."[6]
2.[7]
3. számú melléklet a 29/2004. (III. 12.) GKM rendelethez
Az R. 5. számú mellékletének táblázata a következő sorokkal egészül ki:
[A gépjárműfenntartó szervezetek mérési, vizsgálati tevékenységének szabályzata]
Munkafolyamat | Mérések, vizsgálatok és közlendő adatok | A vizsgálat módja, eszköze |
menetíró illesztése, vizsgálata | a Tanács 3821/85/EGK rendelete, valamint az AETR Megállapodás* szerinti követelmények ellenőrzéséhez szükséges mérési eredmények gumiabroncs nyomása a méréskor | menetíró vizsgálatára és beállítására alkalmas (a készülékgyártó által meghatározott) műszer(ek) és vizsgáló berendezések, gumiabroncsnyomás-mérő, 20 m hosszú kalibrált mérőszalag |
sebességkorlátozó vizsgálata | a sebességkorlátozó helyes működésének vizsgálata, a beállított sebesség értéke (vset) a jármű jellemző együtthatója (útimpulzus-szám, w) a gumiabroncs tényleges kerülete (1) gumiabroncs nyomása a méréskor | a sebességkorlátozó vizsgálatához szükséges (a készülékgyártó által meghatározott) mérőműszerek, gumiabroncsnyomás-mérő, 20 m hosszú kalibrált mérőszalag |
*A nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvény |
4. számú melléklet a 29/2004. (III. 12.) GKM rendelethez
Az R. 6. számú mellékletének táblázata a következő sorokkal egészül ki:
[A gépjárműfenntartó tevékenységhez alkalmazható egyes gépjárművizsgáló berendezések (műszerek) méréstechnikai követelményei]
Berendezés | Eszközzel mérendő érték, műszaki jellemző | Az alkalmazott mérőeszköz legnagyobb megengedett hibája |
menetírót ellenőrző műszer | a Tanács 3821/85/EGK rendelete, valamint az AETR Megállapodás* szerinti pontossági követelmények ellenőrzéséhez szükséges mérendő érték | EAL-R2** mérésügyi kiadvány szerint |
sebességkorlátozót ellenőrző műszer | a menetíró járműhöz illesztésének ellenőrzéséhez szükséges mérendő értékek, a beállított sebesség értéke (vset = km/óra) | EAL-R2** mérésügyi kiadvány szerint |
* A nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. Törvény ** Guide to Expression of uncertainty in Calibration. Magyar fordítását lásd: Mérésügyi közlemények XXXIX. évfolyam 1998/3 56-65. oldal. |
5. számú melléklet a 29/2004. (III. 12.) GKM rendelethez
Az R. 7. számú mellékletének táblázata a következő sorokkal egészül ki:
[A gépjárműfenntartó tevékenység során a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelmények ellenőrzésére használt berendezések (műszerek) és a kalibrálás időszakossága]
Berendezés | Kalibrálás időszakossága (hó) |
fényszóró beállító | 6 |
menetíró vizsgáló műszer | 12 |
sebességkorlátozó vizsgáló műszer | 12 |
6. számú melléklet a 29/2004. (III. 12.) GKM rendelethez
[8. számú melléklet az 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelethez]
A "Bontási átvételi igazolás" a területi közlekedési felügyelet által a regisztrált bontó-hulladékkezelőnek a veszélyes hulladék kezelési engedélyben meghatározott éves bontási mennyiség alapulvételével, kérelmére, díj ellenében átadott, sorszámozott, szigorú elszámolással kiadott okmány, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:
1. A "Bontási átvételi igazolás"-t kiállító cég neve, címe, a területi közlekedési felügyelet nyilvántartási száma.
2. A regisztrált bontó-hulladékkezelőt nyilvántartó területi közlekedési felügyelet neve, címe.
3. A regisztrált bontó-hulladékkezelő veszélyes hulladék begyűjtésre megbízott-a hulladékká vált gépjárművet átvevő - képviselőjének neve, címe, és a környezetvédelmi hatóság által kiadott hulladékkezelési engedélyének száma.
4. A bontási átvételi igazolás kiállításának helye és dátuma.
5. A jármű államjelzése és rendszáma (csatolva a forgalmi engedély és törzskönyv másolata).
6. Járműkategória, gyártmány, típus.
7. A jármű azonosítási (alváz) száma.
8. A jármű tulajdonosának neve, címe, állampolgársága és aláírása.
9. A gépjármű tulajdonosának visszavonhatatlan nyilatkozata arról, hogy a gépjárművet tovább üzemeltetni nem kívánja, azt hulladéknak tekinti.
10. A regisztrált bontó-hulladékkezelő nyilatkozata a gépjármű átvételéről és annak veszélyes hulladékként történő további kezeléséről.
7. számú melléklet a 29/2004. (III. 11) GKM rendelethez
[9. számú melléklet az 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelethez]
A menetíró illesztési jegyzőkönyv mintája
Lábjegyzetek:
[1] A hulladékok jegyzékéről szóló 16/2001. (VII. 18.) KöM rendelet 1. számú melléklete szerint az Európai Hulladék Katalógus (EWC) 16. főcsoportjának 1601 alcsoportjába sorolt (veszélyes) hulladékok, a 160601 *, a 160604, a 160606*, a 160801 és a 160807* kódszám alá sorolt (veszélyes) hulladékok, továbbá a 13. főcsoport 1301, 1302, 1307 és 1308 alcsoportjaiba sorolt olajhulladékok és folyékony üzemanyagok hulladékai.
[2] A hulladékok jegyzékéről szóló 16/2001. (VII. 18.) KöM rendeletet.
[3] A tevékenység végzésére szóló megbízásokhoz szükséges elismertség iránti kérelmet a menetíró, illetve a sebességkorlátozó típus gyártója vagy a gyártótól a tevékenység teljes körű hazai képviseletére jogosultságot szerzett képviselet (vezérképviselet) nyújthat be a KFF-hez.
[4] Hatályon kívül helyezte a 124/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 16. § (7) bekezdése. Hatálytalan 2006.01.01.
[5] A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 9. §-ának (4) bekezdése.
[6] A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 25. §-a.
[7] Hatályon kívül helyezte a 124/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 16. § (7) bekezdése. Hatálytalan 2006.01.01.