48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet
az országos közforgalmú vasúti pálya kapacitásának elosztásáról szóló 67/2003. (X. 21.) GKM rendelet és a nagysebességű vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 9/2002. (II. 6.) KöViM rendelet módosításáról
A vasútról szóló 1993. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 17. §-a (4) bekezdésének i) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
Az országos közforgalmú vasúti pálya kapacitásának elosztásáról szóló 67/2003. (X. 21.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § A rendelet célja, hogy meghatározza az országos közforgalmú vasúti pálya kapacitása - belföldi és nemzetközi személyszállítási és árutovábbítási tevékenységet végző vasúttársaságok részére történő - elosztásának (a továbbiakban: pályakapacitás-elosztás) részletes eljárási szabályait."
2. §
Az R. 2. §-ának c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A rendelet hatálya kiterjed:]
"c) a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezetre (a továbbiakban: VPSZ),
d) a Pályahasználati Testületre (a továbbiakban: Testület)."
3. §
(1) Az R. 3. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában]
"a) VPSZ: a Vtv. 2/A. §-ának (1) bekezdésében megjelölt gazdálkodó szervezet;"
(2) Az R. 3. §-ának c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában]
"c) Pályahasználati Testület: a Vtv. 2/D. §-ában megjelöltszerv;"
4. §
(1) Az R. 5. §-a (1) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
"A VPSZ - az érdekeltekkel (pályavasúti társaság, vasútvállalatok, az Európai Unió tagállamainak pályakapacitás-elosztó szervezetei) történt egyeztetést követően - Vtv. 2/A. §-ának (3) bekezdésében meghatározott Hálózati Üzletszabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) legalább négy hónappal a vasúti pálya igénybevételére irányuló kérelmek benyújtási határideje előtt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hivatalos lapjában közzéteszi"
(2) Az R. 5. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A Szabályzatban:]
"c) ismertetni kell a pályakapacitás-elosztásának elveit és feltételeit,"
5. §
Az R. 6. §-ának (1)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Vtv. 2/C. §-ának (1) bekezdése szerinti kérelmező a VPSZ-től kérheti, hogy részére tegye lehetővé - adott időszakban, meghatározott gyakorisággal és időben - a vasúti pályának vagy a pálya meghatározott szakaszának a használatát.
(2) A VPSZ a beérkezett kérelmek alapján elosztja a menetvonalakat, vagyis meghatározza azt, hogy melyik kérelmező, mely időpontban és mely szakaszon használhatja a vasúti pályát.
(3) A VPSZ - a kérelemben foglaltaktól függően - a vasúti pálya használatát egy menetrendi időszakra, ennél rövidebb határozott időtartamra vagy eseti igénybevételre biztosítja a kérelmező részére, pontosan megjelölve az igénybe vehető pályaszakaszt, az igénybevétel időpontját vagy időtartamát.
(4) Amennyiben a kérelmező a részére biztosított menetvonalakat más vasútvállalatra átruházza, a VPSZ mind az átruházót, mind az átvevőt legfeljebb háromévi időtartamra kizárhatja a vasúti pálya igénybevételéből."
6. §
Az R. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § A VPSZ-től kapott határozat alapján a vasútvállalat állapodik meg a pályavasúti társasággal a vasúti pályahasználat részletes feltételeiről és a díjfizetés módjáról, időpontjáról, a vasútvállalat és a pályavasúti társaság jogairól és kötelezettségeiről. A vasútvállalat és a pályavasúti társaság a VPSZ-nek a pályakapacitás biztosítása tárgyában meghozott döntését nem módosíthatják."
7. §
Az R. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A vasúti pálya igénybevételére irányuló kérelmeket - az eseti kérelmek kivételével - a következő vasúti menetrend érvényességi időtartamára vagy annak egy részére, a menetrend érvénybe lépését megelőzően legalább tizenkét hónappal kell a VPSZ-hez benyújtani."
8. §
Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. §(1) A VPSZ -amennyiben megfelelő alternatív útvonalak állnak rendelkezésre - az érdekelt felekkel folytatott egyeztetés során a Szabályzatban külön vasúti pályaszakaszt jelölhet ki meghatározott forgalom számára. Ilyen kijelölés esetén a VPSZ a meghatározott forgalom körébe tartozó szolgáltatásokat előnyben részesíti más szolgáltatókkal szemben a kapacitáselosztás során. A kijelölés nem akadályozhatja meg, hogy az adott vasúti pályaszakaszt más forgalom céljára is használják, ha van rendelkezésre álló kapacitás, és az azon közlekedő vasúti járművek megfelelnek az érintett vasútvonalon való közlekedés műszaki feltételeinek.
(2) A VPSZ-nek az igények elbírálásával kapcsolatos gyakorlatát össze kell hangolnia az Európai Unió tagállamai, illetve a szomszédos országok hasonló feladatot ellátó szervezeteinek a gyakorlatával."
9. §
Az R. 19. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"19. § (1) A pályavasúti társaságnak a vasúti pályafenntartási munkákról legalább egy évvel a vasúti menetrend életbelépése előtt tájékoztatást kell a VPSZ részére benyújtania."
10. §
Az R. 21. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"21. § (1) A vasútvállalat a Testülettől kérheti a VPSZ - pályakapacitás biztosítása tárgyában meghozott - döntésének módosítását, ha úgy véli, hogy hátrányos megkülönböztetésben van része, vagy a VPSZ azok meghatározásánál nem az e rendeletben foglaltak szerint járt el.
(2) A Testületnek a benyújtott fellebbezések elbírálásával kapcsolatos gyakorlatát, annak elveit össze kell hangolnia az Európai Unió tagállamai, illetve a szomszédos országok hasonló feladatot ellátó szervezeteinek a gyakorlatával."
11. §
Az R. 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"22. § Ez a rendelet - a vasútról szóló 1993. évi XCV. törvényben, a vasúti pályahasználati díjról és képzésének elveiről szóló 66/2003. (X. 21.) GKM-PM együttes rendeletben és a vasúti tevékenységek vasúti társaságon belüli számviteli elkülönítéséről szóló 34/2003. (V. 28.) GKM-PM együttes rendeletben foglaltakkal együtt - az Európai Parlament és a Tanács a vasúti infrastruktúrakapacitás elosztásáról, a vasúti infrastruktúra-használati díjak felszámításáról és a biztonsági tanúsítványról szóló 2001/14/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz."
12. §
A nagysebességű vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 9/2002. (II. 6.) KöViM rendelet 7. §-a (2) bekezdésének felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:
"A KKF elrendeli a rendszerelem forgalmazásának korlátozását vagy megtiltását, egyidejűleg javaslatot tesz a tanúsító szervezet működésének korlátozására vagy kijelölésének visszavonására, ha"
13. §
(1) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az R. 4. §-a, és 5. §-ának d) pontja, valamint az egyes miniszteri rendeleteknek a csatlakozással összefüggésben szükséges módosításáról szóló 104/2003. (XII. 29.) GKM rendelet 8. §-ának (4) bekezdése.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 6. §-ának (5) bekezdésében, 8. §-ának (1) bekezdésében, 9. §-ának (2)-(3) bekezdésében, 10. §-ának (1) bekezdésében, 12. §-ában, 14. §-ának (3) bekezdésében, 15. §-ában, 16. §-ában 17. §-ának (2) és (3) bekezdésében, 18. §-ában, 19. §-ának (2)-(3) bekezdésében és 20. §-ának (2) bekezdésében a "VPI" kifejezés helyébe "VPSZ" kifejezés lép.
Gaál Gyula s. k.,
gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár