67/2003. (X. 21.) GKM rendelet

az országos közforgalmú vasúti pálya kapacitásának elosztásáról

A vasútról szóló 1993. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 2. §-ának (7) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a 17. §-ának (3) bekezdésében foglaltakra is - a következőket rendelem el:

1. §[1]

A rendelet célja, hogy meghatározza az országos közforgalmú vasúti pálya kapacitása - belföldi és nemzetközi személyszállítási és árutovábbítási tevékenységet végző vasúttársaságok részére történő - elosztásának (a továbbiakban: pályakapacitás-elosztás) részletes eljárási szabályait.

2. §

A rendelet hatálya kiterjed:

a) az országos közforgalmú vasúti pályát működtető pályavasutakra [Vtv. 2. § (4) bek. a) pont], illetve vasúti társaságokra [Vtv. 2. § (5) bek.] (a továbbiakban együtt: pályavasúti társaság),

b) azokra a vasútvállalatokra, amelyek az országos közforgalmú vasúti pályát használják vagy használni kívánják,

c)[2] a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezetre (a továbbiakban: VPSZ)

d)[3] a Pályahasználati Testületre (a továbbiakban: Testület).

3. §

E rendelet alkalmazásában

a)[4] VPSZ: a Vtv. 2/A. §-ának (1) bekezdésében megjelölt gazdálkodó szervezet;

b)[5] vasútvállalat: a külön jogszabály szerinti engedéllyel rendelkező gazdálkodó szervezet, amely vasúti árutovábbítási, személyszállítási, vontatási szolgáltatásokat nyújt,

c)[6] Pályahasználati Testület: a Vtv. 2/D. §-ában megjelöltszerv;

d) menetvonal: az a pályakapacitás, amely egy adott időszakban egy vonat két pont között történő közlekedtetéséhez szükséges.

4. §[7]

5. §

(1)[8] A VPSZ - az érdekeltekkel (pályavasúti társaság, vasútvállalatok, az Európai Unió tagállamainak pályakapacitás-elosztó szervezetei) történt egyeztetést követően - Vtv. 2/A. §-ának (3) bekezdésében meghatározott Hálózati Üzletszabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) legalább négy hónappal a vasúti pálya igénybevételére irányuló kérelmek benyújtási határideje előtt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hivatalos lapjában közzéteszi A Szabályzatban:

a) meg kell jelölni a rendelkezésre álló menetvonalak számát,

b) meg kell határozni a vasúti pályahasználat feltételeit,

c)[9] ismertetni kell a pályakapacitás-elosztásának elveit és feltételeit,

d)[10]

e) ismertetni kell azt, hogy a pályakapacitás kihasználásának korábbi mértékét az újabb pályakapacitáselosztási kérelmek elbírálásánál hogyan és mennyiben veszik figyelembe,

f) meg kell határozni azokat az eseteket és feltételeket, amelyeknél a vasúti pálya használata esetenként korlátozható,

g) meg kell határozni a vasúti pálya eseti használatára vonatkozó, valamint a nemzetközi szolgáltatásokkal ösz szefüggő kérelmek elbírálásának a szabályait,

h) meg kell hirdetni a kapacitáselosztás részletes ütemtervét,

i) meg kell határozni a túlterhelt vasúti pálya esetén követendő eljárási szabályokat.

(2)[11] A vasúti pályahasználati díjak, alkalmazási feltételeik, módosításuk, valamint a kedvezmények meghatározásának szabályait külön jogszabály* állapítja meg.[12]

(3) A Szabályzatban tájékoztatást kell adni arról is, hogy a pályavasúti társaság a vasúti pályahasználathoz kapcsolódó szolgáltatások közül - kötelezően, illetve a vasútvállalat külön megrendelése alapján - milyen szolgáltatásokat végez.

(4) A Szabályzatot a gazdasági és közlekedési miniszter és a pénzügyminiszter együttesen hagyja jóvá.

6. §

(1)[13] A Vtv. 2/C. §-ának (1) bekezdése szerinti kérelmező a VPSZ-től kérheti, hogy részére tegye lehetővé - adott időszakban, meghatározott gyakorisággal és időben - a vasúti pályának vagy a pálya meghatározott szakaszának a használatát.

(2)[14] A VPSZ a beérkezett kérelmek alapján elosztja a menetvonalakat, vagyis meghatározza azt, hogy melyik kérelmező, mely időpontban és mely szakaszon használhatja a vasúti pályát.

(3)[15] A VPSZ - a kérelemben foglaltaktól függően - a vasúti pálya használatát egy menetrendi időszakra, ennél rövidebb határozott időtartamra vagy eseti igénybevételre biztosítja a kérelmező részére, pontosan megjelölve az igénybe vehető pályaszakaszt, az igénybevétel időpontját vagy időtartamát.

(4)[16] Amennyiben a kérelmező a részére biztosított menetvonalakat más vasútvállalatra átruházza, a VPSZ mind az átruházót, mind az átvevőt legfeljebb háromévi időtartamra kizárhatja a vasúti pálya igénybevételéből.

(5)[17] A VPSZ a vasúti pálya használatára jogosított vasútvállalatot, a használatra lekötött pályaszakaszokat és a lekötés idejét nyilvántartja, és a Központi Statisztikai Hivatal részére a 8. § (2) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően minden év december 31-éig megküldi. A vasúti pályaszakaszok lekötéséről, azok helyéről és idejéről a vasúttársaságok részére - kérelmükre - tájékoztatást ad.

7. §[18]

A VPSZ-től kapott határozat alapján a vasútvállalat állapodik meg a pályavasúti társasággal a vasúti pályahasználat részletes feltételeiről és a díjfizetés módjáról, időpontjáról, a vasútvállalat és a pályavasúti társaság jogairól és kötelezettségeiről. A vasútvállalat és a pályavasúti társaság a VPSZ-nek a pályakapacitás biztosítása tárgyában meghozott döntését nem módosíthatják.

8. §

(1)[19] A VPSZnek minden évben vasúti menetrendet kell készítenie. A vasúti menetrend rögzíti a vasúti pályán a menetrend érvényességi időtartama alatt tervezett összes vonatmozgást meghatározó adatot. A vasúti menetrend elkészítéséhez a VPSZ javaslatot kérhet a pályavasúti társaságtól.

(2) A vasúti menetrend érvényességi időtartama - az Európai Unió tagállamai pályakapacitáselosztó szervezeteinek eltérő megállapodása hiányában - minden év december hónapjának második szombatján 24.00 órakor kezdődik és a következő év december hónapjának második szombatján 24.00 óráig tart.

9. §

(1) A vasúti pálya igénybevételére irányuló kérelmeket - az eseti kérelmek kivételével - a következő vasúti menetrend érvényességi időtartamára vagy annak egy részére, a menetrend érvénybe lépését megelőzően legalább tizenkét hónappal kell a VPSZ-hez benyújtani.

(2)[20] A VPSZ legalább tizenegy hónappal a vasúti menetrend érvénybe lépése előtt - az Európai Unió tagállamai pályakapacitáselosztó szervezeteivel együttműködve - előzetes nemzetközi menetvonalakat határoz meg, és biztosítja, hogy az elosztás során a menetvonalakat a lehető legnagyobb mértékben megtartsák.

(3)[21] A VPSZ a kapacitáskérelmek benyújtási határideje után legkésőbb négy hónappal elkészíti a vasúti menetrend tervezetét. Azon vasútvállalatok részére, amelyek a vasúti pálya igénybevételének a lehetőségét kérték, és a többi érdekelt részére legalább egy hónapot kell biztosítani észrevételeik megtételére.

10. §

(1)[22] A VPSZnek a pályakapacitáselosztásnál figyelembe kell vennie azt, hogy a vasúti pályaszakaszok és az állomási berendezések gyakorlati kihasználtsága - óránként vizsgálva - lehetőleg ne haladja meg a 60%-ot, illetve csúcsidőszakban - legfeljebb három egymást követő órában - a 75%-ot.

(2) Az Európai Unió valamely tagállamában székhellyel rendelkező vasútvállalatok számára 2006. december 31. napjáig a vasúti pálya igénybevétele a gyakorlati kihasználhatóság figyelembevételével számított vonatmennyiség 20%-ára korlátozható.

11. §[23]

(1) A VPSZ -amennyiben megfelelő alternatív útvonalak állnak rendelkezésre - az érdekelt felekkel folytatott egyeztetés során a Szabályzatban külön vasúti pályaszakaszt jelölhet ki meghatározott forgalom számára. Ilyen kijelölés esetén a VPSZ a meghatározott forgalom körébe tartozó szolgáltatásokat előnyben részesíti más szolgáltatókkal szemben a kapacitáselosztás során. A kijelölés nem akadályozhatja meg, hogy az adott vasúti pályaszakaszt más forgalom céljára is használják, ha van rendelkezésre álló kapacitás, és az azon közlekedő vasúti járművek megfelelnek az érintett vasútvonalon való közlekedés műszaki feltételeinek.

(2) A VPSZ-nek az igények elbírálásával kapcsolatos gyakorlatát össze kell hangolnia az Európai Unió tagállamai, illetve a szomszédos országok hasonló feladatot ellátó szervezeteinek a gyakorlatával.

12. §

(1)[24] Ha a kérelmek kielégítése egyeztetéssel sem biztosítható, a VPSZ-nek az érintett vasúti pályaszakaszt a Szabályzatban túlterhelt vasúti pályaszakaszként kell feltüntetnie. Ugyanezt kell tennie, ha valamely vasúti pálya szakaszon a közeljövőben előreláthatóan kapacitáshiány lép fel.

(2)[25] Túlterhelt vasúti pályaszakasz esetében a pályavasúti társaság - a VPSZ felkérésére - a 13. § (1) bekezdése alapján kapacitáselemzést végez, kivéve, ha a 14. §-ban meghatározott kapacitásbővítési terv megvalósítása már folyamatban van.

(3)[26] Túlterhelt vasúti pályaszakasz esetén a VPSZ a Szabályzatban elsőbbséget biztosíthat a közszolgáltatási tevékenységet végző kérelmezőnek a többi kérelmezővel szemben. A VPSZ ezen kívül más közlekedéspolitikai célokból is biztosíthat elsőbbséget a túlterhelt vasúti pályaszakaszon.

13. §

(1) A pályavasúti társaság - kapacitáselemzéssel - meghatározza azokat a szűk keresztmetszeteket, amelyek akadályozzák a kérelmek megfelelő kielégítését, feltárja a túlterheltség okait, továbbá rövid és középtávú intézkedéseket javasol a túlterheltség csökkentése érdekében a gazdasági és közlekedési miniszternek.

(2) A kapacitáselemzésben figyelembe kell venni a vasúti pályaszakasz jellemzőit, az üzemeltetés módját, a különböző közlekedési szolgáltatások feltételeit és mindezeknek a tényezőknek a pályakapacitásra gyakorolt hatását, a sebesség módosítását és a vasúti pálya végrehajtható fejlesztéseit.

(3) A kapacitáselemzést a vasúti pályaszakasz túlterheltté nyilvánítását követő hat hónapon belül el kell végezni.

14. §

(1) A pályavasúti társaság a kapacitáselemzés elkészítését követő hat hónapon belül kapacitásbővítési tervet készít, figyelembe véve az üzemeltetők igényeit.

(2) A kapacitásbővítési terv meghatározza:

a) a túlterheltség okait,

b) a forgalom várható jövőbeli alakulását,

c) a vasúti pályaszakasz fejlesztésének korlátjait,

d) a kapacitásbővítés lehetőségeit és költségeit, ideértve a pályahasználati díjak várható változásait,

e) a javasolt intézkedések megvalósításának ütemtervét.

(3)[27] A VPSZ a kapacitásbővítési tervet a gazdasági és közlekedési miniszter elé terjeszti.

15. §

(1)[28] A nemzetközi törzshálózathoz tartozó pályahálózaton a VPSZ-nek a beérkezett pályakapacitás-igénybevételi kérelmeket egyeztetnie kell az Európai Unió tagállamai pályakapacitáselosztó szervezeteivel.

(2)[29] A nemzetközi törzshálózathoz tartozó vasúti pálya kapacitásának az elosztásánál a VPSZ-nek fokozottan ügyelnie kell arra, hogy maradjon pályakapacitás az - ezt követően érkező - eseti igénybevételi kérelmek teljesítésére.

16. §[30]

A VPSZ-nek - mind a nemzetközi törzshálózat, mind pedig az egyéb vasúti pálya igénybevételére vonatkozó - eseti pályakapacitási kérelmeket öt munkanapon belül kell elbírálnia.

17. §

(1) Az a kérelmező, amelyik egy menetrendi időszaknál hosszabb időre kívánja biztosítani magának a vasúti pálya használatát, a pályavasúti társasággal keretszerződést köthet.

(2)[31] A keretszerződésben meg kell határozni a következő vasúti menetrend érvényességi idejét meghaladó időszakra a kérelmező által igényelt és a VPSZ által felajánlott pályakapacitás jellemzőit.

(3)[32] A keretszerződéssel nem zárható ki az, hogy az abban megjelölt vasúti pályát más kérelmező használhassa, de a VPSZ-nek törekednie kell arra, hogy a keretszerződést kötő kérelmező igényeit a keretszerződésben meghatározottak szerint kielégítse.

(4) A felek a keretszerződésben meghatározott feltételeket - a vasúti pálya jobb kihasználása érdekében - közös megegyezéssel módosíthatják.

(5) A keretszerződésben szankció is kiköthető arra az esetre, ha valamelyik szerződő fél hibájából - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - a szerződés módosítása válik szükségessé, vagy a szerződésben foglaltak nem teljesíthetők.

(6) A keretszerződés legfeljebb ötévi időtartamra köthető, ennél hosszabb időtartamú keretszerződés csak kereskedelmi szerződésekkel, szakosított beruházásokkal vagy kockázatokkal indokolható. Tíz évnél hosszabb időre keretszerződés csak olyan esetben köthető, ha a kérelmező részt vesz hosszú távon megvalósuló vasúti beruházásban. A keretszerződésben ilyen esetben rögzíteni kell a kérelmező beruházással kapcsolatos kötelezettségeit is.

18. §[33]

A VPSZ - különösen terhelt pályaszakaszok esetén - visszavonhatja a kérelmezőtől azoknak a menetvonalaknak az igénybevételi jogát, amelyeket legalább egy hónapon keresztül a Szabályzatban rögzített küszöbértéknél kevesebb alkalommal vettek igénybe, kivéve, ha ez nem a kérelmező hibájából történt.

19. §

(1)[34] A pályavasúti társaságnak a vasúti pályafenntartási munkákról legalább egy évvel a vasúti menetrend életbelépése előtt tájékoztatást kell a VPSZ részére benyújtania.

(2)[35] A VPSZ a kapacitáselosztás során figyelembe veszi a rendszeres pályafenntartási munkákra fenntartott kapacitásnak a kérelmezők tevékenységére gyakorolt hatásait.

(3)[36] A nem tervezett pályafenntartási munkák esetén a vasútvállalat és a pályavasúti társaság a VPSZ bevonásával közösen módosítják a 7. § szerinti megállapodást.

20. §

(1) A vonatközlekedésben bekövetkezett üzemzavar esetén a pályavasúti társaság köteles mindent megtenni a zavar előtti állapot visszaállítására. A pályavasúti társaság - ha szükségesnek tartja - kérheti a vasútvállalatoktól, hogy térítés ellenében bocsássák rendelkezésre a zavar előtti állapot mielőbbi visszaállításához a legmegfelelőbbnek ítélt eszközöket.

(2)[37] Ha az üzemzavar a vasúti pályát (pályaszakaszt) ideiglenesen használhatatlanná teszi, a VPSZ annak igénybevételi jogát a helyreállításhoz szükséges időtartamra külön értesítés nélkül visszavonhatja, korlátozhatja, vagy más útirányt ajánlhat fel.

(3) A pályavasúti társaság üzemzavar esetére szóló tervet készít, amelyben feltünteti azokat az állami szerveket, amelyeket a vasúti közlekedést akadályozó jelentős üzemzavarról tájékoztatni kell.

21. §

(1)[38] A vasútvállalat a Testülettől kérheti a VPSZ - pályakapacitás biztosítása tárgyában meghozott - döntésének módosítását, ha úgy véli, hogy hátrányos megkülönböztetésben van része, vagy a VPSZ azok meghatározásánál nem az e rendeletben foglaltak szerint járt el.

(2)[39] A Testületnek a benyújtott fellebbezések elbírálásával kapcsolatos gyakorlatát, annak elveit össze kell hangolnia az Európai Unió tagállamai, illetve a szomszédos országok hasonló feladatot ellátó szervezeteinek a gyakorlatával.

22. §[40]

Ez a rendelet - a vasútról szóló 1993. évi XCV. törvényben, a vasúti pályahasználati díjról és képzésének elveiről szóló 66/2003. (X. 21.) GKM-PM együttes rendeletben és a vasúti tevékenységek vasúti társaságon belüli számviteli elkülönítéséről szóló 34/2003. (V. 28.) GKM-PM együttes rendeletben foglaltakkal együtt - az Európai Parlament és a Tanács a vasúti infrastruktúrakapacitás elosztásáról, a vasúti infrastruktúra-használati díjak felszámításáról és a biztonsági tanúsítványról szóló 2001/14/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

23. §[41]

Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének a napján lép hatályba.

24. §[42]

Dr. Csillag István s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[2] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 2. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[3] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 2. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[4] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[5] A vasútvállalatok működésének engedélyezéséről szóló 15/2002. (II. 27.) KöViM rendelet.

[6] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[7] Hatályon kívül helyezte a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2004.05.01.

[8] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[9] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[10] Hatályon kívül helyezte a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2004.05.01.

[11] A vasúti pályahasználati díjakról szóló 66/2003. (X. 20.) GKM-PM együttes rendelet.

[12] *Szabályozására lásd 66/2003. (X. 21.) GKM-PM együttes rendelet

[13] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 5. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[14] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 5. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[15] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 5. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[16] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 5. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[17] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[18] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 6. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[19] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[20] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[21] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[22] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[23] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 8. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[24] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[25] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[26] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[27] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[28] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[29] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[30] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[31] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[32] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[33] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[34] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 9. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[35] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[36] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[37] Módosította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2004.05.01.

[38] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 10. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[39] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 10. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[40] Megállapította a 48/2004. (IV. 22.) GKM rendelet 11. §-a. Hatályos 2004.05.01.

[41] Módosította az 50/2007. (IV. 26.) GKM-PM együttes rendelet 10. § b) pontja. Hatályos 2007.05.11.

[42] Hatályon kívül helyezte az 50/2007. (IV. 26.) GKM-PM együttes rendelet 10. § b) pontja. Hatálytalan 2007.05.11.