29/2005. (V. 5.) GKM rendelet
az ITD-H Befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési tanácsadás célelőirányzat felhasználásának és kezelésének szabályozásáról
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ITD-H Befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési tanácsadás célelőirányzat felhasználása, kezelése, működése, ellenőrzése, továbbá a vállalkozások egyszerűsített eljárási rendben való támogatásának megteremtése érdekében az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. §-ának (9) és (10) bekezdéseiben és 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
A rendelet hatálya
1. §
(1) E rendelet hatálya kiterjed a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezetéhez tartozó
a) ITD-H Befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési tanácsadás célelőirányzat (a továbbiakban: Célelőirányzat) felhasználására, kezelésére, működtetésére és ellenőrzésére,
b) a Célelőirányzatból pályázati úton nyújtott támogatások szabályaira, a pályáztatásra, a pályázatok tartalmi követelményeire, azok elbírálási rendjére, a támogatási szerződések megkötésének szabályaira, a támogatások folyósítására, valamint a támogatási programok lezárására, ellenőrzési rendszerére és az eljárási díj meghatározására.
(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Áht.-ban, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.), továbbá az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.
A Célelőirányzat bevételei és kiadásai
2. §
(1) A Célelőirányzat bevételeinek és kiadásainak forrása a költségvetési törvényben a minisztérium fejezetében e célra jóváhagyott előirányzat.
(2) A Célelőirányzat bevételeit képezik továbbá:[1]
a) a Célelőirányzatból támogatást igénylő által megfizetett eljárási díj,
b) a külföldi és belföldi gazdálkodó szervezetek és természetes személyek által, valamint külföldi kormánysegélyből és segélyalapokból a Célelőirányzat javára teljesített befizetések.
c)[2]
(3) A Célelőirányzat pénzügyi műveleteinek lebonyolítása a Magyar Államkincstár által vezetett (a továbbiakban: Kincstár) fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlán történik.
(4)[3] A Célelőirányzatból kell fedezni a célelőirányzat működtetésével, kezelésével, felhasználásával, a szerződések előkészítésével, nyilvántartásának egyes tárgyi és személyi feltételeivel, ellenőrzésével és a Vállalkozói Támogatásközvetítő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: VTK Zrt.) mint közreműködő szervezettel kapcsolatos költségeket.
A Célelőirányzat felhasználása
3. §
(1) A Célelőirányzat a magyar gazdaság növekedése és versenyképessége fejlesztésének, a befektetésösztönzési és kereskedelempolitikai kormányzati célok megvalósítása elősegítésének egyik eszköze.
(2)[4] Az ITD-H közhasznú tevékenységének ellátására és a 11. § (2) bekezdésében meghatározott pályázatok működtetése érdekében központi szervezetet, iroda- és tanácsadó hálózatot, pályázatkezelő szervezetet és információs adatbázist működtet.
4. §
(1)[5] A Célelőirányzat kiadási előirányzata az ITD-H közhasznú tevékenységéhez az alábbi jogcímeken biztosít támogatást:
a) az ITD-H közhasznú tevékenységének ellátása működési költségeihez és felhalmozási kiadásaihoz,
b) befektetésösztönzési programok, projektek finanszírozásához,
c) kereskedelemfejlesztési programok, projektek finanszírozásához,
d) központi kezdeményezésű programok, projektek finanszírozásához,
e) a gazdasági és közlekedési miniszter (a továbbiakban: miniszter) jóváhagyásával, az ITD-H által meghirdetett kereskedelemfejlesztési célokat szolgáló, a 11. § (2) bekezdésében leírt nyilvános pályázati rendszerhez.
(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kiemelt tevékenységek:
a) Magyarországra irányuló külföldi tőkebefektetések elősegítése, tájékoztatás a vonatkozó hazai jogszabályokról és befektetési lehetőségekről,
b) Magyarország mint vonzó befektetési célország pro-móciójának kommunikációs eszközökkel való elősegítése, a szóba jöhető befektetők tájékoztatása Magyarország komparatív előnyeiről,
c) operatív feladatmegoldással (általános és specifikus befektetési információnyújtás, partnerközvetítés, telephely ajánlatok, telephely látogatások, hatósági ügyintézés, illetve egyéb tárgyalások megszervezése, lebonyolítása stb.) elősegíti az ún. "zöldmezős" és "barnamezős" beruházásokat, valamint a vegyes vállalati formában külföldi tőkével megvalósuló befektetéseket,
d) a már Magyarországon működő külföldi vállalatok újabb befektetéseinek elősegítése és koordinálása, új fejlesztési projektjeik megvalósításában, valamint a beszállítói kapcsolatainak kialakításában való részvétel,
e) folyamatos kapcsolattartás a Magyarországon már letelepedett külföldi tulajdonú vállalkozásokkal, a kapcsolat-rendszer bővítése, a kormányzat és a vállalatok közötti hídszerep megvalósítása és fejlesztése,
fi a hazai befektetési projektek prezentálható formában történő elkészítésében való közreműködés, az érintett vállalkozók és szervezetek részére oktatás és tanácsadás elősegítése, célirányos rendezvényekkel szakmai vagy pénzügyi befektetők felkutatása a projektekhez,
g) az ipari parkokba és vállalkozói övezetekbe történő külföldi tőke-betelepítés elősegítése,
h)[6]
i) háttéripari, beszállítói projektben/programban szervezői, partnerközvetítői feladatok ellátása,
j) a letelepedett külföldi tulajdonú vállalkozások magyarországi tevékenységének rendszeres figyelemmel kísérése, különös tekintettel a munkaerőmozgásokra, a fejlesztési elképzelésekre.
k)[7] kiutazó üzletember-delegációk programjának előkészítése, szervezése, lebonyolítása, egyéb költségek részbeni támogatása,
l)[8] az ITD-H információs standjának és rendezvényeken való részvételének támogatása.
(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti kiemelt tevékenységek:
a) kereskedelmi promóciós tevékenység elvégzése (üzletember-találkozók, magas szintű látogatásokhoz kapcsolódó üzleti delegációk, szemináriumok, konferenciák, kiállításokon történő részvétel szervezése stb.),
b) promóciós (országbemutató, kereskedelemtechnikai, szektoriális stb.) kiadványok megjelentetése és terjesztése,
c) üzleti lehetőségek terjesztése, a belföldi és külföldi irodahálózaton keresztül,
d) szóba jöhető kereskedelmi partnerek felkutatása és közvetítése a magyar vállalatoknak,
e) a magyar vállalkozások piaci stratégiájának, termékstratégiájának kialakításához szükséges információk gyűjtése, tanácsadás, termékprogramok lebonyolítása,
fi a külpiaci lehetőségekről és a kereskedelemtechnikai feltételekről való tájékoztatás szóban, írásban és elektronikus úton,
g) az exportpotenciállal rendelkező magyar vállalatok felmérése és adatbázisba rendezése, annak megnyitása elektronikus formában az érdeklődők felé.
h)[9] a tőkekihelyezéshez, a fogadó országban vegyesvállalat alapításához szükséges információk beszerzése, feldolgozása, szolgáltatása, piaci tanulmányok elkészítése, konferenciák szervezése,
i)[10] kiutazó üzletember-delegációk programjának előkészítése, szervezése, lebonyolítása, egyéb költségek részbeni támogatása,
j)[11] az ITD-H információs standjának és rendezvényeken való részvételének támogatása.
(4) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti kiemelt tevékenységek:
a) a minisztérium által kezdeményezett, a külgazdasági kapcsolatok építését, a kereskedelem fejlesztését elősegítő, stratégiai, geopolitikai jelentőségű hazai és nemzetközi programokon, kiállításokon történő részvétel támogatása,
b) közreműködés a magas szintű látogatásokhoz kapcsolódó, a nemzeti megjelenést biztosító központi rendezvényeken,
c) részvétel a külgazdasági feladatok megoldását megalapozó kutatások, tanulmányok elkészítésében,
d) a kereskedelemfejlesztést szolgáló sajtó-, tanácsadási, oktatási és tájékoztatási tevékenység végzése,
e) a befektetési és kereskedelemfejlesztési feladatok megvalósítása érdekében állandó, illetve aktuális kiadványok készítésével, illetve készíttetésével, külföldi gazdasági lapokban Magyarország mellékletek megjelentetésével, sajtótájékoztatók szervezésével, kiadványok megjelentetése és média tevékenység folytatása,
f) tanácsadói és információs szolgáltatás nyújtása a belső piac működéséről, valamint az Európai Unió (a továbbiakban: EU) és Magyarország közötti szerződéses kapcsolatokból adódó folyamatokról az ITD-H Euro Info irodáján keresztül az EU Euro Info hálózatának hivatalos magyarországi állomásaként,
g) üzleti partnerkereső szolgáltatás működtetése az EU-elektronikus üzletépítő hálózatának magyar nemzeti kontaktpontjaként.
(5)[12] Az előirányzat-maradvány megállapítása, elszámolása és felhasználása során az Ámr. 66. §-ában foglaltak az irányadók.
Az ITD-H közhasznú tevékenységének és a programok finanszírozásának szabályai
5. §
(1) A Célelőirányzat kiadási előirányzatának felhasználását - a 4. § (1) bekezdés szerinti a)-e) belső, jogcímek közötti megoszlását - a miniszter hagyja jóvá.
(2) A 4. § (1) bekezdés a)-e) pontja szerinti tevékenységek ellátásának költségeit, az elvégzendő feladatok tartalmát, a támogatás igénybevételének folyósítási ütemét és mértékét az ITD-H részletes, előzetes üzleti terve és a szakmai programok listája szerint - a Felügyelő Bizottság egyetértésével és javaslatával - a miniszter hagyja jóvá.
(3)[13] A 4. § (1) bekezdés e) pontja szerinti jogcímre minimálisan a Célelőirányzat kiadási előirányzatának 15%-át kell fordítani.
6. §[14]
(1) Az ITD-H és a minisztérium a 4. § (1) bekezdés a)-e) pontja szerinti feladatok végrehajtására szerződést köt, amely rögzíti az ellátandó feladatokat, a támogatás igénybevételének folyósítási ütemét, a támogatással való elszámolás módját, az elszámolható költségek körét, az elszámolás rendjét, az ITD-H által vállalt kötelezettségek nem teljesítése, illetve a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókat.
(2) A támogatást nem rendeltetésszerű felhasználása esetén, a szerződésben foglaltak szerinti kamattal növelt összeggel kell visszafizetni. A kamat nagysága a támogatás visszavonása időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszerese.
A Célelőirányzat terhére történő támogatás folyósítása
7. §[15]
(1) A támogatás folyósítása a 4. § (1) bekezdése a) pontjának céljára, a 6. § (1) bekezdés szerinti közhasznú szerződésben meghatározott összegben és ütemezés szerint, féléves és éves elszámolási kötelezettség mellett történik.
(2) A 4. § (1) bekezdése b)-d) pontjaiban meghatározott célokra az 5. § (1) bekezdése szerint jóváhagyott összegű támogatás folyósítása az 5. § (2) bekezdésében foglaltak szerint jóváhagyott ütemezés alapján történik.
(3) A 4. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt pályázati rendszer működtetéséhez a minisztérium a támogatás összegét a 21. §-ban foglaltak figyelembevételével, az utalandó tételek összesítőjének a minisztérium részére történő benyújtását és ellenőrzését követően folyósítja az ITD-H részére. A támogatási összegek kedvezményezettek részére történő átutalásáról az ITD-H gondoskodik.
8. §
(1)[16]
(2)[17]
(3)[18]
(4)[19] A támogatás folyósításánál biztosítani kell az 5. §-ban foglaltak teljesítését, valamint az előirányzat-felhasználási tervvel való összhangot.
(5) Az ITD-H-nak a támogatás felhasználásáról szöveges indoklással alátámasztott féléves és éves elszámolást kell készítenie a minisztérium részére.
(6) A támogatás folyósításának feltétele a szerződésben meghatározott, valamint a (5) bekezdés szerint esedékes elszámolási kötelezettség teljesítése.
(7) A minisztérium a támogatás folyósítását az elszámolási kötelezettség elmulasztása vagy el nem fogadása esetén felfüggeszti, folyósításra az elszámolás elfogadását követően kerülhet sor.
9. §
Az ITD-H elkészíti a célelőirányzat célok szerinti felhasználásáról és az azzal való gazdálkodásról - a vonatkozó jogszabályok előírásai szerinti - szöveges indoklással alátámasztott féléves és éves elszámolást a minisztérium részére a szerződésben rögzített határidőre.
A Célelőirányzat felhasználás ellenőrzési rendszere
10. §
(1) A támogatások ellenőrzése a vállalt kötelezettségek teljesítésére, a rendeltetésszerű és a szerződésnek megfelelő forrásfelhasználásra terjed ki.
(2) A támogatás felhasználásának rendszerszerű ellenőrzéséről a minisztérium gondoskodik.
(3) Az ITD-H köteles a támogatás felhasználását - ellenőrizhetőség céljából - az egyéb források felhasználásától elkülönítetten nyilvántartani.
A pályázati úton nyújtott támogatások
11. §
(1) A Célelőirányzat terhére - a 4. § (1) bekezdés e) pontja szerint - ITD-H a miniszter felhatalmazásával a magyar vállalkozások a nemzetközi kereskedelembe való beilleszkedése, kapcsolataik fejlesztése és bővítése érdekében kereskedelemfejlesztési támogatási rendszert működtet.
(2) A pályázati úton - a miniszter által e célra jóváhagyott keretből - az ITD-H által nyújtott támogatások fő céljai:
a)[20] a Magyarországon termelő, illetve szolgáltató tevékenységet folytató és belföldi székhellyel, vagy az Európai Gazdasági Térség (a továbbiakban: EGT) tagállamaiban székhellyel rendelkező bejegyzett vállalkozások termékeinek nemzetközi elfogadtatása és külpiaci megjelenésének elősegítése:
aa) külföldi kiállításokon való részvétel Magyarországon előállított termékkel, illetve Magyarországról származó szolgáltatással,
ab) egyes marketingeszközök készíttetése, hirdetések megjelentetése,
ac) a piaci szervezet - értékesítési tevékenységet nem folytató, marketing célból létrehozott iroda vagy bemutatóterem - bérleti díjának támogatása,
ad) nemzetközi szervezeti tagdíjhoz hozzájárulás,
ae) az importáló ország által kötelezően előírt, ott elvégzendő megfelelőség tanúsíttatási eljárás költségének támogatása;
b) az EU tagországai és harmadik országok által kiírt programokban való részvétel támogatása.
12. §[21]
A Célelőirányzatból a 11. § (2) bekezdésben szereplő célokra támogatás kizárólag pályázat útján, a pályázati felhívásban meghatározottak szerint nyújtható.
13. §
(1)[22] Az ITD-H a pályázatkezelés egyes tevékenységeivel, így a szerződéskötéssel, a szerződések teljesítésének pénzügyi ellenőrzésével és az elszámoltatással a VTK Zrt.-t mint közreműködő szervezetet bízhatja meg.
(2)[23] A közreműködő szervezet díjazása a miniszter által a pályázatokra jóváhagyott kiadási előirányzatot terheli. Maximális mértéke a pályázati úton kihelyezett támogatás összegének 5%-a lehet.
14. §
Az ITD-H-nak a pályázati úton nyújtott támogatás felhasználásáról szöveges indoklással alátámasztott féléves és éves elszámolást kell készítenie a minisztérium részére.
A pályázati úton nyújtott támogatás szabályai
15. §
(1)[24] A Célelőirányzatból támogatás a Magyarországon termelő, illetve szolgáltató tevékenységet folytató és belföldi székhellyel, vagy az EGT tagállamában székhellyel rendelkező bejegyzett vállalkozások, gazdasági társaságok, közhasznú társaságok, szövetkezetek, egyéni vállalkozók, szakmai alapon szerveződő egyesületek, szövetségek, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (a továbbiakban: MKIK), illetve területi szervezetei és költségvetési szerv részére nyújtható.
(2) A pályázat keretében támogatás a támogatott tevékenység/program megkezdése előtt igényelhető.
Kivételesen indokolt esetben a miniszter külön írásos engedélye alapján utólagosan is nyújtható támogatás lezajlott programhoz, előzetesen befogadott szándéknyilatkozat alapján.
(3) A támogatások elbírálásának szempontjait a pályázati kiírás és az útmutató tartalmazza.
(4) Nem nyújtható támogatás
a) csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt álló szervezetnek;
b) azon személy vagy szervezet részére, aki vagy amely a támogatás iránti pályázat benyújtását megelőző három naptári éven belül az államháztartás alrendszereiből, az EU előcsatlakozási eszközeiből, vagy az EU strukturális alapokból és egyéb pénzügyi alapjaiból juttatott valamely támogatással összefüggésben a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségét nem vagy csak részben teljesítette, kivéve a vis maior esetét;
c) azon személy vagy szervezet részére, akinek vagy amelynek lejárt esedékességű, 60 napot meghaladó adóvagy adók módjára behajtható köztartozása van, kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett;
d) azon szervezet részére, amelyet a támogatás iránti pályázat benyújtását megelőző két naptári éven belül az államigazgatási szerv határozatával vagy annak bírósági felülvizsgálata esetén a bíróság munkavállalók bejelentés nélküli vagy munkavállalási engedély nélküli foglalkoztatása miatt jogerősen bírság megfizetésére kötelezett;
e) azon személy vagy szervezet részére, aki vagy amely a tevékenység folytatásához szükséges hatósági engedélyekkel nem rendelkezik.
f)[25] azon szervezetek részére, amelyek nem felelnek meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok - államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 15. §-ában meghatározott - általános és különös feltételeinek, illetőleg ezen feltételek fennállását nem, vagy nem a külön jogszabályban meghatározott módon igazolják.
(5) Függetlenül a támogatás egyéb feltételeinek meglététől, a lejárt esedékességű, 60 napon túl meg nem fizetett köztartozással rendelkezőknek - a köztartozás megfizetéséig -, a szerződés megkötését követően kialakuló ilyen köztartozás vagy meginduló felszámolási és végelszámolási eljárás esetén a támogatás nem folyósítható. Csődeljárás esetén a csődegyezség megszületéséig a támogatás folyósítását fel kell függeszteni.
A pályázati úton nyújtott támogatásokra vonatkozó további szabályok
16. §
(1) A támogatások minden esetben vissza nem térítendő támogatást jelentenek, a pályázati kiírásokban felsorolt és elismert - áfa és értéktöbbletadó nélküli - költségek támogatási szerződésben szereplő mértékéig.
(2) Az elnyerhető támogatásra az EK Szerződés 87. és 88. cikkének a csekély összegű (de minimis) támogatásokra való alkalmazásáról szóló 69/2001/EK bizottsági rendelet rendelkezései az irányadók.
(3) A támogatás mértékét a pályázati felhívás állapítja meg.
(4) A pályázó nyilatkozik, hogy a pályázat benyújtását megelőző három évben csekély összegű támogatás jogcímén mekkora összegű támogatást vett igénybe.
A pályázati úton nyújtott támogatások elnyerésére irányuló pályázatok kiírása
17. §
(1) A pályázati felhívásokat, melyek tartalmazzák a tárgyévi támogatási feltételeket és a hozzájuk rendelt támogatás mértékét a minisztérium hivatalos lapjában és legalább egy országos terjesztésű gazdasági napilapban, valamint a minisztérium, illetve az ITD-H hivatalos honlapján kell közzétenni.
(2)[26] Forráshiány esetén a pályázatok befogadása - előzetes hirdetmény közzétételével - felfüggeszthető. A pályázatok befogadásának felfüggesztéséről szóló közleményt a felfüggesztés időpontja előtt legalább 10 nappal kell megjelentetni a minisztérium hivatalos lapjában és legalább egy országos terjesztésű napilapban, valamint a minisztérium és az ITD-H hivatalos honlapján.
(3)[27] A pályázat benyújtásakor jogcímenként és alkalmanként eljárási díjat kell fizetni, amelynek összege 5000 forint.
(4) A befizetett eljárási díjat a kizárólag forráshiány miatt elutasított pályázat esetén, az elutasító döntést követő 30 napon belül vissza kell fizetni.
A pályázati úton nyújtott támogatások elnyerésére irányuló pályázatok elbírálása
18. §
(1) Támogatás nyújtásáról a 11. § (2) bekezdés szerinti pályázatok esetében a miniszter dönt, a miniszter által kijelölt pályázati bíráló bizottság javaslata alapján. A bíráló bizottság munkájában a minisztérium és az ITD-H kijelölt képviselőin túl a pályázatok elbírálásában érdekelt más tárcák által delegált tagok és országos érdekképviseleti szervek képviselői is részt vehetnek.
(2)[28] A pályázatok értékelését az ITD-H készíti elő a bíráló bizottság részére. Ennek keretében ellenőrzi a jogszabályban és a pályázati felhívásban meghatározott formai és tartalmi feltételek meglétét.
(3)[29] A pályázatok hiányos benyújtása esetén az ITD-H a pályázót egy alkalommal 15 napos határidő kitűzésével hiánypótlásra szólítja fel. A hiánypótlásra biztosított határidő elmulasztása a pályázat elbírálásból való kizárását eredményezi.
(4) A folyamatos beadási határidejű pályázatokat a befogadástól számított 90 napon belül el kell bírálni.
(5) A pályázatokra vonatkozó támogató döntést annak meghozatalát követő 15 munkanapon belül a minisztérium hivatalos lapjában, honlapján, valamint az ITD-H honlapján közzé kell tenni a kedvezményezett neve, a támogatás tárgya és összege feltüntetésével.
(6)[30] A döntésről a kedvezményezettet külön megbízás alapján az a VTK Zrt. mint közreműködő szervezet a szerződés megküldésével írásban értesíti. A szerződéskötésre legfeljebb egy hónapos határidőt lehet kitűzni.
A pályázati úton nyújtott támogatások elnyerésére irányuló szerződések megkötése
19. §
(1)[31] A pályázatokra vonatkozóan a miniszteri döntést követően - külön megbízás alapján - a VTK Zrt., az ITD-H képviseletében szerződésben állapodik meg a pályázóval, amelynek tartalmaznia kell a támogatás felhasználására vonatkozó elszámolás módját és határidejét.
(2) Ha az előírt határidőn belül a szerződéskötésre a támogatást elnyert pályázónak (a továbbiakban: kedvezményezett) felróható okból nem kerül sor, a támogatási döntés hatályát veszti.
(3) A nem rendeltetésszerű teljesítés esetén alkalmazandó szankciókat a támogatási szerződés és a vonatkozó jogszabályok tartalmazzák.
(4) Támogatási szerződés akkor köthető, ha legalább a következőket tartalmazza:
a) a támogatás összegét, arra vonatkozó tájékoztatást, hogy a pályázó az EK Szerződés 87. és 88. cikkének a csekély összegű (ún. de minimis) támogatásokra való alkalmazásáról szóló 69/2001/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó csekély összegű támogatásban részesül, és egy vállalkozásnak, bármely forrásból, csekély összegű támogatási jogcímen odaítélt támogatás támogatástartalma - három év vonatkozásában - nem haladhatja meg a százezer eurónak megfelelő forintösszeget, továbbá a felhasználás feltételeit és követelményeit, valamint a támogatott program részletes leírását;
b) a támogatás folyósításának módját, a kölcsönös teljesítések tárgyi és pénzügyi ütemezését;
c) az ellenőrzési jogosultság elfogadását;
d) a szerződésszerű teljesítést biztosító mellékkötelezettségeket, az elállás jogát;
e) a pályázati felhívásban megjelölt és az ajánlati kötöttség folytán a támogatási szerződés részévé váló egyéb feltételeket és rendelkezéseket;
f)[32]
g) a támogatási szerződés lezárásával és az elszámolással kapcsolatos kötelezettségeket és kellékeket;
h) a felek megnevezését és az aláírási jogosultsággal rendelkezők előnyomtatott nevét és aláírását, a szerződés keltét;
i) a felek által lényegesnek tartott egyéb rendelkezéseket.
j)[33] a nem teljesítésre, illetve a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználására vonatkozó rendelkezéseket, amelyek szerint a Támogató a szerződéstől eláll, és a támogatást egyidejűleg visszavonja. A kedvezményezett a már folyósított támogatást az elállás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő, a folyósítás(ok) időpontjától a támogatás összegének tényleges visszafizetése idejéig felszámított kamattal növelve az elállás időpontjától számított 5 napon belül köteles visszafizetni.
A pályázati úton nyújtott támogatások folyósítása
20. §
(1)[34] A támogatás folyósításához szükséges - a támogatási szerződésben meghatározott - számlákat és kifizetéseket igazoló bizonylatokat a kedvezményezettnek a támogatási szerződésben meghatározott szervezethez kell benyújtani.
(2)[35] A támogatás folyósítása utólagosan, a kedvezményezett által benyújtott számlák és a kifizetést igazoló dokumentumokon alapuló elszámolás szerint történik.
(3) Az utalványozáshoz biztosítani kell a támogatási szerződés és a kifizetés összhangját, továbbá a kifizetés alapjául szolgáló teljesítést igazoló dokumentumok meglétét.
21. §[36]
(1) Az ITD-H a támogatási célkitűzés megvalósulását, ennek pénzügyi és szakmai ellenőrzését követően gondoskodik a 11. § (2) bekezdésében leírt támogatási célok alapján megkötött szerződések szerinti támogatási összegek kifizetéséről.
(2) A támogatás folyósítása a támogatási szerződésben meghatározott pénzügyi és időbeni ütemezés szerint történik.
(3) A támogatási szerződés teljesülésének szakmai ellenőrzését az ITD-H végzi.
(4)[37] A támogatási szerződéssel kapcsolatos adminisztratív teendőket és a pénzügyi ellenőrzést a VTK Zrt. mint közreműködő szervezet végzi.
(5)[38] A 11. § (2) bekezdése szerinti cél esetében az ITD-H a szakmai teljesítés igazolása után a VTK Zrt.-hez mint közreműködő szervezethez nyújtja be a támogatás folyósításához szükséges bizonylatokat pénzügyi ellenőrzés és a kifizetés jogosságának igazolására. A VTK Zrt. az általa ellenőrzött dokumentumok alapján a jogos kifizetés összegét igazoló utalványokat és rendelkező leveleket az utalandó tételek összeállítására az ITD-H-nak juttatja vissza.
A pályázat keretében nyújtott támogatások ellenőrzési rendszere, a program, illetve a projekt lezárása
22. §
(1) A támogatások ellenőrzése a pályázatban és a támogatási szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítésére, a rendeltetésszerű és a támogatási szerződésnek megfelelő forrásfelhasználásra terjed ki.
(2) A kedvezményezett köteles a támogatás forrásának felhasználását - ellenőrzés céljából - elkülönítetten nyilvántartani.
(3)[39] Egy tevékenység/program akkor tekinthető befejezettnek, illetve megvalósultnak, ha a szerződésben megjelölt és támogatott feladat, cél a szerződésben meghatározottak szerint teljesült, és erről szöveges beszámolókkal, értékelésekkel, bizonylatokkal alátámasztva számolt be a kedvezményezett, és annak a támogató általi jóváhagyása megtörtént.
Záró rendelkezések
23. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépését megelőzően benyújtott, támogatási döntéssel rendelkező pályázatokat a pályázati kiírás közzététele napján hatályos rendelet rendelkezései és a közzétett pályázati felhívás feltételei szerint kell kezelni. E pályázatok támogatási igényéről a pályázati felhívásban megjelölt célelőirányzat maradványából kell gondoskodni.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) a 19/1999. (IV. 28.) GM rendelettel módosított, a "Kereskedelmi Szolgálat támogatása" fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásának és kezelésének szabályairól szóló 40/1997, (VII. 10.) IKIM rendelet, valamint a 8/2003. (III. 13.) KüM rendelettel módosított, a Kereskedelmi Célelőirányzat felhasználásának és kezelésének részletes szabályairól szóló 7/2001. (IV. 5.) KüM rendelet azzal, hogy a Kereskedelemfejlesztési célelőirányzat 2004. évi maradványának felhasználása során még az abban foglaltakat kell alkalmazni, továbbá
b) a Gazdasági Minisztérium vállalkozási célelőirányzatainak szabályozásáról szóló 1/2001. (I. 5.) GM rendelet 18. §-a (3) bekezdésének d) pontjából a "Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITD-H) " szövegrész.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 1. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[2] Hatályon kívül helyezte a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.07.26.
[3] Módosította a 84/2006. (XII. 14.) GKM rendelet 1. §-a. Hatályos 2006.12.17.
[4] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 2. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[5] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[6] Hatályon kívül helyezte a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.07.26.
[7] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[8] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[9] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[10] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[11] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[12] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 3. § (4) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[13] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 4. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[14] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 5. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[15] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 6. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[16] Hatályon kívül helyezte a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.07.26.
[17] Hatályon kívül helyezte a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.07.26.
[18] Hatályon kívül helyezte a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.07.26.
[19] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 7. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[20] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 8. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[21] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 9. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[22] Módosította a 84/2006. (XII. 14.) GKM rendelet 2. §-a. Hatályos 2006.12.17.
[23] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 10. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[24] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 11. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[25] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[26] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 12. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[27] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 12. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[28] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 13. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[29] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[30] Módosította a 84/2006. (XII. 14.) GKM rendelet 3. §-a. Hatályos 2006.12.17.
[31] Módosította a 84/2006. (XII. 14.) GKM rendelet 3. §-a. Hatályos 2006.12.17.
[32] Hatályon kívül helyezte a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 18. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.07.26.
[33] Beiktatta a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 14. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[34] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 15. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[35] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 15. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.07.26.
[36] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 16. § -a. Hatályos 2006.07.26.
[37] Módosította a 84/2006. (XII. 14.) GKM rendelet 3. §-a. Hatályos 2006.12.17.
[38] Módosította a 84/2006. (XII. 14.) GKM rendelet 4. § (1)-(2) bekezdése. Hatályos 2006.12.17.
[39] Megállapította a 47/2006. (VII. 21.) GKM rendelet 17. § -a. Hatályos 2006.07.26.