61/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet

a többcélú kistérségi társulások megalakulásának 2005. évi ösztönzéséről és modellkísérletek támogatásáról szóló 36/2005. (III. 1.) Korm. rendelet módosításáról

1. §

A többcélú kistérségi társulások megalakulásának 2005. évi ösztönzéséről és modellkísérletek támogatásáról szóló 36/2005. (III. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

2. §

Az R. 2. számú mellékletének 1. pontja az alábbi h) ponttal egészül ki:

[E rendelet 2. § (2) bekezdése szerint rendelkezésre álló előirányzatból támogatás nyújtható:]

"h) a szekszárdi emberi erőforrás-gazdálkodási program kidolgozására irányuló többcélú kistérségi társulási modellkísérlet támogatására."

3. §

E rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

A miniszterelnök helyett:

Kiss Péter s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Melléklet a 61/2005. (IV. 4.) Korm. rendelethez

A közszolgáltatási feladatok ellátásának részletes feltételei és a támogatható célok

I. Közoktatási feladat

A közoktatási feladat keretén belül a Társulás ellátja a közoktatási intézményi feladatot:

ennek keretében gondoskodik a közoktatási feladat ellátásában részt vevő önkormányzatok fenntartásában működő, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 20. § (1) bekezdése a) és b) pontja szerinti intézmények hatékonyabb működésének szervezéséről, az intézményekben folyó nevelés-oktatás színvonalának javításáról;

a közoktatási szakszolgálati feladatot:

ennek keretében vállalja a közoktatási törvény 34. §-ának a)-b), d)-f) és h) pontjai szerinti pedagógiai szakszolgálati feladatok (a továbbiakban: közoktatási szakszolgálati feladat) közül legalább kettő ellátásának megszervezését;

továbbá a Társulás valamennyi önkormányzatára kiterjedően - a közoktatási törvény 89/A. §-ának (5) bekezdése szerint - a közoktatási feladatra vonatkozóan kistérségi intézkedési tervet készít. A kistérségi intézkedési tervet az Oktatási Minisztériumnak - papír alapon egy eredeti és egy másolati példányban, továbbá elektronikus úton - legkésőbb 2005. június 15-ig kell benyújtani.

1. Közoktatási intézményi feladat

A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja, hogy a közoktatási feladat ellátásában részt vevő önkormányzatok fenntartásában működő valamennyi - települési önkormányzat vagy társulásaik által fenntartott - közoktatási intézmény megfeleljen az alábbi átlaglétszámra vonatkozó feltételeknek.

Ennek teljesítése történhet úgy, hogy az intézmények fenntartásáról:

a) a Társulás,

b) intézményi társulások, vagy

c) a Társulásban részt vevő települési önkormányzatok önállóan

gondoskodnak. Az egyes települési önkormányzatok által önállóan fenntartott intézmények után azonban támogatás nem igényelhető.

Átlaglétszámra vonatkozó feltételek:

a) Az óvodákban az óvodai csoportok átlaglétszámának el kell érnie legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak:

- a 2005/2006. nevelési évben, az akkor indított első óvodai nevelési évben a 75%-át, a második és harmadik nevelési évben együttesen az 50%-át,

- a 2006/2007. nevelési évben, az akkor indított első és a második óvodai nevelési évben együttesen a 75%-át, a harmadik nevelési évben az 50%-át,

- a 2007/2008. nevelési évben minden nevelési évben együttesen a 75%-át.

b) Az iskolákban az osztályok átlaglétszámának el kell érnie legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámának:

- a 2005/2006. tanévben, az akkor indított 1. és 5. évfolyamon a 75%-át, a 2-4., illetve 6-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,

- a 2006/2007. tanévben, az akkor indított 1-2. és 5-6. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 3-4. és 7-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,

- a 2007/2008. tanévben, az akkor indított 1-3. és 5-7. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 4. és 8. évfolyamon az 50%-át.

Az átlaglétszámra vonatkozó fenti feltételektől az alábbi esetekben lehet eltérni:

a) Ha az iskola középfokú oktatási intézmény tagintézményeként működik:

Amennyiben bármely tanévtől az intézményt valamely helyi önkormányzat, intézményi társulás, vagy a Társulás által fenntartott, más településen lévő középfokú oktatási intézmény tagintézményeként működtetik, úgy

- a 2005/2006. tanévben, az akkor indított 1. évfolyamon a 65%-át, az 5. évfolyamon a 75%-át, a 2-4. és 6-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,

- a 2006/2007. tanévben, az akkor indított 1-2. évfolyamon együttesen a 65%-át, az 5-6. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 3-4. és 7-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,

- a 2007/2008. tanévben, az akkor indított 1-3. évfolyamon együttesen a 65%-át, az 5-7. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 4. és 8. évfolyamon az 50%-át.

b) Nemzeti, etnikai kisebbségek nevelése, oktatása esetén:

Az átlaglétszám számításánál figyelmen kívül lehet hagyni azon intézményeket, amelyekben a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoportok, osztályok vannak. A Társulás abban az esetben pályázhat ezen intézmények korszerűsítésére, ha az alábbi feltételek együttesen teljesülnek:

- az intézményt a Társulás, illetve intézményi társulás tartja fenn,

- az átlaglétszám számításnál a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett önálló csoportok, osztályok létszámát és az önálló csoportok, tanulócsoportok számát figyelmen kívül hagyva az átlaglétszám megfelel a fenti - átlaglétszám számítására vonatkozó -szabályoknak,

- továbbá a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoportok, osztályok átlaglétszámának - évfolyamoktól függetlenül - el kell érnie a 2005/2006., 2006/2007., 2007/2008. nevelési években és tanévekben a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 43. § (4) bekezdése szerinti létszám 65%-át (minimum 5 fő),

- amennyiben egy osztályban nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoport van, amely eléri az előző bekezdés szerinti létszámot (5 fő), úgy a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoportot is beleértve kell elérnie az osztály átlaglétszámának a közoktatási törvény 3. számú mellékletében meghatározott csoport, illetve osztály átlaglétszám 65%-át.

c) Ha az óvoda, iskola fenntartásáról legalább 3 települési önkormányzat társulásban gondoskodik, úgy:

- a 2005/2006., 2006/2007., 2007/2008. nevelési években az óvodai csoportok és az 1-4. évfolyam esetén az osztályok átlaglétszáma együttesen érje el legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport/osztály átlaglétszámnak az 50%-át,

- amennyiben az 5-8. évfolyamon az oktatás egy ellátási helyen történik, úgy a 2005/2006., 2006/2007., 2007/2008. tanévekben az 5-8. évfolyam esetén az osztályok átlaglétszáma együttesen érje el legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámnak az 50%-át,

- amennyiben 3 települési önkormányzat társulásban gondoskodik az átlaglétszámra vonatkozó feltételeket 50%-ban teljesítő közoktatási intézmények fenntartásáról, úgy ezen önkormányzatokat a támogatás megállapítása során a Társulás tagjaként figyelembe lehet venni, azonban e települések után a közoktatási feladatra működési támogatás nem igényelhető,

- amennyiben a 3 települési önkormányzat által társulásban fenntartott közoktatási intézmény 1-4. évfolyamán az osztályok átlaglétszáma együttesen eléri az 50%-ot, az 5-8. évfolyamon eléri a 75%-ot, úgy az 5-8. évfolyam gyermekei után a közoktatási feladatra is igényelhető támogatás (feltéve, ha az 5-8. évfolyamon e 75%-ot nem osztályösszevonással teljesítik) .

d) Ha az óvoda, iskola fenntartásáról intézményfenntartó társulás, vagy a Társulás gondoskodik, úgy:

- az óvodai csoportok átlaglétszáma két fővel lehet kevesebb - a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak -

a) a 2005/2006. nevelési évben, az akkor indított első óvodai nevelési évben a 75%-ánál,

b) a 2006/2007. nevelési évben, az akkor indított első és a második óvodai nevelési évben együttesen a 75%-ánál,

c) a 2007/2008. nevelési évben minden nevelési évben együttesen a 75%-ánál,

- az iskolákban az osztályok átlaglétszáma két fővel lehet kevesebb - a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámnak

a) a 2005/2006. tanévben, az akkor indított 1. és 5. évfolyamon a 75%-ánál,

b) a 2006/2007. tanévben, az akkor indított 1-2. és 5-6. évfolyamon együttesen a 75%-ánál,

c) a 2007/2008. tanévben, az akkor indított 1-3. és 5-7. évfolyamon együttesen a 75%-ánál;

- ezen intézményfenntartó társulásban részt vevő önkormányzatokat a támogatás megállapítása során a Társulás tagjaként figyelembe lehet venni, azonban e települések után a közoktatási feladatra működési támogatás nem igényelhető.

További feltételek az átlaglétszám számításához:

- Az átlaglétszám számításánál az önálló OM azonosítóval rendelkező intézmény tekintendő egy intézménynek.

- Az óvodai csoport, iskolai tanulócsoport létszámának számításánál a közoktatási törvény 3. számú melléklete

II.rész 3. pontjában foglalt előírásokat is figyelembe kell venni.

- Az átlaglétszámot összevont óvodai csoport esetén az összevont óvodai csoportra, általános iskola 1-4. évfolyamán az összevont osztályra vonatkozóan kell teljesíteni.

- 5-8. évfolyamon az osztályösszevonás a támogatás szempontjából nem elismerhető.

- 1-4. évfolyamon osztályösszevonásra csak abban az esetben van lehetőség, ha az összevont osztály egymásra épülő évfolyamokból tevődik össze (pl. 1-2. és 3-4.), illetve az összevont osztályban való oktatáshoz a személyi és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak.

- Az összevont óvodai csoportok és iskolai tanulócsoportok esetében az átlaglétszámot a következők szerint kell számítani: Az összevont csoport és tanulócsoport esetében az összevont nevelési éveket és tanéveket érintő csoportokra, osztályokra vonatkozó átlaglétszámok - az egyes csoportokba/osztályokba járó gyermekek számával súlyozott - átlagát szükséges kiszámítani. Az összevont csoportba járó/tanulócsoportban tanuló gyermekek, tanulók számának el kell érnie az így kiszámított átlagot.

2. Közoktatási szakszolgálati feladat

A Társulás a közoktatási törvény 34. §-ának a)-b), d)-f) és h) pontjai szerinti (gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás; fejlesztő felkészítés; nevelési tanácsadás; logopédiai ellátás; továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás; gyógytestnevelés) szakszolgálati feladatok közül legalább kettő ellátását vállalja.

A Társulás a vállalt közoktatási szakszolgálati feladatot elláthatja az általa fenntartott szakszolgálati intézményben, vagy - megállapodás alapján - helyi önkormányzat vagy intézményi társulás által fenntartott intézményben, vagy szakember közös foglalkoztatásával.

A szakszolgálati ellátás esetében:

a) A feladat-ellátási hatékonysági szint mutató (F): a jelenlegi ellátottak száma (Fe) osztva a társult önkormányzatok közigazgatási területén szakszolgálati ellátást igénylő gyermekek, tanulók számával (Fi) (2005. április 30-i adat) .

b) Feladat-ellátási szint tervezett mutatószáma (Fp) a pályázat megvalósulása esetén minimálisan érje el a 80%-ot (Fp > = 80%) .

A Társulás által fenntartott pedagógiai szakszolgálati intézmény működése feleljen meg a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendeletben megfogalmazott szakmai és egyéb követelményeknek.

Támogatás igényelhető:

a) a Társulás vagy az intézményfenntartó társulások keretében működtetett közoktatási intézményekhez kapcsolódóan:

- fejlesztéshez,

- neveléssel, oktatással összefüggő tárgyi eszközök beszerzéséhez (kötelező eszköz- és felszerelésjegyzék),

- iskolabusz* beszerzéséhez, illetve iskolabuszszolgáltatás* vásárlásához;

b) a pedagógiai szakszolgálati feladat ellátásához kapcsolódóan:

- a szakszolgálati intézmény kialakításához,

- a feladat ellátásához szükséges tárgyi eszközök beszerzéséhez,

- iskolabusz* beszerzéséhez, illetve iskolabusz-szolgáltatás* vásárlásához;

c) a feladat megszervezéséhez kapcsolódó szakmai feladatok, valamint a feladatok ellátásához kapcsolódó igazgatási feladatok működési kiadásaihoz:

- konzultációk,

- felmérések;

d) a feladat ellátásával kapcsolatosan felmerülő működési kiadásokhoz:

- az a) és b) pontok szerinti iskolabusz működtetésével összefüggő dologi és személyi kiadásokhoz.

II. Szociális ellátás

A Társulás a szociális ellátás keretében a szociális intézményi vagy a szociális alapszolgáltatási feladatok ellátásáról gondoskodik.

1. Szociális intézményi feladat

A Társulás biztosítja a személyes gondoskodás keretébe tartozó, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) szerinti szakosított ellátást biztosító intézmények közül:

a) az időskorúak ápolást, gondozást nyújtó otthona,

b) az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények társult formában történő fenntartását.

A Társulás támogatásra akkor jogosult, ha vállalja, hogy az a)-b) pontokban felsoroltak közül legalább két - 2004. december 31-ig legalább két települési önkormányzat által fenntartott - intézmény működtetését társult formában biztosítják.

A Társulás a fenti feladatok társult ellátásáról:

- intézményfenntartóként, illetve

- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén olyan önkormányzati társulás (társulások) működjenek, melyek biztosítják a feladatellátást.

2. Szociális alapszolgáltatási feladat

A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja - e feladatot vállaló valamennyi települési önkormányzatra kiterjedően - a szociális alapszolgáltatási feladatok ellátását.

A Társulás támogatásra akkor jogosult, ha az Szt. alapján:

a) családsegítés,

b) házi segítségnyújtás,

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

d) közösségi ellátások,

e) támogató szolgáltatás,

f) nappali ellátás

közül legalább három feladat ellátását biztosítja. A Társulás a fenti feladatok ellátásáról:

- intézményfenntartóként, illetve

- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén kizárólag olyan intézményi társulások működjenek, melyek biztosítják a feladatellátást.

- Az egyes intézményi társulásokban a lakosságszámnak legalább 3000 főnek kell lennie.

- Amennyiben ez azért nem teljesíthető, mert a Társulásban a feladatot vállaló önkormányzatok lakosságszáma nem éri el a 3000 főt, közvetlenül a Társulásnak kell a feladatellátást biztosítania.

- A Társulás a feladatellátást szociális szolgáltatást végző egyesülettel, alapítvánnyal, egyházi jogi személlyel, ezek intézményeivel, egyéni vagy társas vállalkozóval az Szt. 120-122. §-a alapján kötött szerződés útján is biztosíthatja.

Támogatás igényelhető:

- a feladatokat ellátó intézmények fejlesztéséhez (pl. építészeti feltételek kialakítása, intézmények funkciójának átalakítása, férőhelybővítés),

- a szükséges tárgyi feltételek biztosításához,

- személyi kiadásra támogatás kizárólag abban az esetben igényelhető, ha a Társulás az intézmény fenntartója.

III. Gyermekjóléti feladat

A Társulás a gyermekjóléti feladat ellátása keretében a gyermekvédelmi szakellátás vagy a gyermekjóléti alapellátási feladatokról gondoskodik.

1. Gyermekvédelmi szakellátási feladat

A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja, hogy a kistérség területén a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) szerinti gyermekek átmeneti gondozását biztosító valamennyi intézmény:

a) a helyettes szülői hálózat,

b) a gyermekek átmeneti otthona,

c) a családok átmeneti otthona társult formában működjön.

A Társulás a fenti feladatok ellátásáról:

- intézményfenntartóként, illetve

- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén olyan önkormányzati társulás (társulások) működjenek, melyek biztosítják a feladatellátást.

2. Gyermekjóléti alapellátási feladat

A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja - e feladatot vállaló valamennyi települési önkormányzatra kiterjedően - a Gyvt. szerinti egyes gyermekjóléti alapellátási feladatok:

a) a gyermekjóléti szolgáltatás,

b) a gyermekek napközbeni ellátása, valamint

c) a gyermekek átmeneti gondozása

közül legalább egy alapellátás integrált formában történő ellátását.

A Társulás a fenti feladatok ellátásáról:

- intézményfenntartóként, illetve

- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén kizárólag olyan társulások működjenek, melyek biztosítják az integrált feladatellátást.

Az integrált ellátás biztosítható:

- a Társulás által fenntartott intézményben,

- intézményi társulásokban, melyeknél a lakosságszámnak legalább 5000 főnek kell lennie. Amennyiben ez azért nem teljesíthető, mert a Társulásban a feladatot vállaló önkormányzatok lakosságszáma nem éri el az 5000 főt, közvetlenül a Társulásnak kell a feladatellátást biztosítania.

- a Társulás a feladatellátást szociális szolgáltatást végző egyesülettel, alapítvánnyal, egyházi jogi személlyel, ezek intézményeivel, egyéni vagy társas vállalkozóval kötött szerződés útján is biztosíthatja,

- az integrált ellátás a gyermekjóléti alapellátás és más (oktatási-nevelési, gyermek-egészségügyi, szociális) intézmény együttes megszervezésével is biztosítható.

Támogatás igényelhető:

- a feladatokat ellátó intézmények fejlesztéséhez (pl. építészeti feltételek kialakítása, intézmények funkciójának átalakításához, férőhelybővítés),

- a szükséges tárgyi feltételek biztosításához,

- személyi kiadásra támogatás kizárólag abban az esetben igényelhető, ha a Társulás az intézmény fenntartója.

IV. Egészségügyi feladat

Az egészségügyi alapellátáshoz csatlakozó - háziorvosi - Központi Ügyelet létrehozása a kistérségi központban és/vagy más településen:

- Az egészségügyi alapellátáshoz csatlakozó - a kistérségi központban és/vagy más településen létrehozandó -Központi Ügyeletnek le kell fednie a kistérséghez tartozó települések összlakosságának legalább 80%-át.

- A Társuláson belül több Központi Ügyelet abban az esetben hozható létre, ha az egyes Központi Ügyeletek ellátási körzetéhez tartozó lakosságszám meghaladja a 25 000 főt.

- Az új Központi Ügyeletet mentőállomáshoz csatoltan kell kialakítani. Amennyiben a kistérségben már működik Központi Ügyelet, úgy mentőállomással közös diszpécserszolgálat kialakítása támogatható.

Támogatás igényelhető:

- Központi Ügyelet tárgyi feltételeinek biztosításához (orvosi gép-műszer, szállításra alkalmas gépjármű),

- mentőállomással közös diszpécserszolgálat kialakításához (tárgyi feltételek, szervezéssel kapcsolatban felmerülő dologi kiadások) .

Személyi kiadásokhoz nem nyújtható támogatás.

V. Mozgókönyvtári feladat

A támogatás célja az, hogy mozgókönyvtári ellátással a nyilvános könyvtári szolgáltatás utazás nélkül elérhetővé váljon a kistérség településein élő valamennyi lakos számára.

Ennek biztosításáról a Társulás az alábbiak szerint gondoskodhat:

A) A Társulás megszervezi, hogy legalább 4, nyilvános könyvtárral nem rendelkező - könyvtári szolgáltató hely kialakítását vállaló - településre megfelelő szállítóeszközzel (pl. kishaszon gépjármű) kiszállítsák az igényelt könyvtári állományt. A támogatás igénylésének feltételei:

- A nyilvános könyvtárral nem rendelkező települési önkormányzatok nyilvános könyvtártól vagy a megyei könyvtártól (a továbbiakban: szolgáltató) megrendelik a könyvtári szolgáltatásokat. A Társulás szerződést köt a szolgáltatóval.

- A nyilvános könyvtárral nem rendelkező önkormányzatok (vagy a Társulás) könyvtári szolgáltató hely kialakításáról gondoskodik, amelyekben a szolgáltató által kiszállított könyvtári állomány elhelyezhető, a könyvtári eszközök biztonságos tárolása megoldható, és ahol a megrendelt könyvtári szolgáltatások fogadhatók.

- A Társulás gondoskodik a megrendelt könyvtári szolgáltatásokhoz szükséges egyéb feltételek biztosításáról, különösen a nyilvános könyvtár és a könyvtári szolgáltató hely közötti információcseréről, a megrendelések fogadásáról, a dokumentumáramlást biztosító szállítóeszköz működtetéséről.

- A Társulás támogatást a nyilvános könyvtárral nem rendelkező - könyvtári szolgáltató hely kialakítását biztosító - települési önkormányzatok száma alapján igényelhet.

- Támogatást a Társulás abban az esetben igényelhet, ha egy szolgáltató legalább négy, nyilvános könyvtárral nem rendelkező - könyvtári szolgáltató hely kialakítását biztosító - települési önkormányzat számára biztosítja a mozgókönyvtári szolgáltatásokat. (E négy települési önkormányzaton túl a feladathoz kapcsolódhatnak a könyvtári ellátással nem rendelkező - de könyvtári szolgáltató hely kialakítását nem biztosító -, illetve a nyilvános könyvtárat fenntartó települési önkormányzatok is. E települések után azonban támogatás nem igényelhető.)

B) A Társulás megállapodást köt a szolgáltató könyvtárral, mely szerint a szolgáltató könyvtár - könyvtárbusz útján - biztosítja legalább 4, nyilvános könyvtárral nem rendelkező települési önkormányzat részére a nyilvános könyvtári szolgáltatásokat. Nyilvános könyvtárral vagy szolgáltató hellyel rendelkező önkormányzat is igényelheti a könyvtárbusz működését olyan településrészre tekintettel, ahonnan a könyvtár (vagy a szolgáltató hely) távol van, vagy nehezen közelíthető meg. A támogatás a könyvtárbusz szolgáltatásait igénybe vevő települési önkormányzatok száma alapján igényelhető.

Támogatás az alábbi feladatok ellátásához igényelhető:

Az A) pont szerinti feladatellátás esetén:

- helyiség vásárlásához, kialakításához,

- könyvtári bútorok, eszközök beszerzéséhez,

- könyvtári dokumentumok beszerzéséhez,

- informatikai és egyéb technikai eszközök beszerzéséhez, adatbázisok építéséhez, hozzáférések biztosításához, (szoftverek beszerzése),

- Internet-kapcsolat kiépítéséhez,

- gépkocsi beszerzéséhez,

- telefon és postai díjakhoz;

a B) pont szerinti feladatellátás esetén:

- hozzájárulás a szolgáltató által történő könyvtárbusz beszerzéséhez,

- a szolgáltató által üzemeltetett könyvtárbusz működéséhez történő hozzájáruláshoz,

- könyvtárbusz megállóhelyének kialakításához,

- a könyvtárbusz könyvtári dokumentumainak, technikai eszközeinek beszerzéséhez.

VI. Belső ellenőrzési feladat

A Társulás a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, az államháztartásról szóló törvény, valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet alapján gondoskodik a belső ellenőrzési feladat ellátásáról.

A Társulás saját feladatellátásban, vagy szervező tevékenységével biztosítja a belső ellenőrzési feladat ellátásában részt vevő települési önkormányzatok, azok polgármesteri hivatalainak, illetve körjegyzőségeinek, önmaga és munkaszervezetének belső ellenőrzését, valamint az önkormányzatok, intézményi társulások és a Társulás felügyelete alá tartozó költségvetési szervek felügyeleti jellegű ellenőrzését.

A Társulás a feladat ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodhat:

- saját feladatellátás esetén: intézményfenntartással, vagy munkaszervezeti feladatellátás keretében (önálló munkaszervezetében, vagy a munkaszervezet feladatával megbízott önkormányzati hivatal szervezeti egységében), illetve külső erőforrás bevonásával gondoskodik,

- szervező tevékenységével: segíti, hogy a kistérség területén olyan intézményi társulás(ok) működjön(működ-jenek), amely(ek) biztosítja(ják) a belső ellenőrzési feladatok ellátását. A támogatás feltétele, hogy az egyes intézményi társulásban legalább hét települési önkormányzat vegyen részt (illetve, ha a Társulás tagjainak száma nem éri el a hetet, valamennyi önkormányzat esetében a Társulás gondoskodjon a belső ellenőrzési feladat ellátásáról) . A Társulás az intézményi társulások szakmai munkáját az ellenőrzési programok készítésére, az ellenőrzés lebonyolítására, realizálására vonatkozó belső ellenőrzési módszertan összehangolásával segítheti.

Támogatás igényelhető:

- a belső ellenőrzési feladat ellátásához kapcsolódó - elsősorban személyi és dologi - kiadásokra (bér, járulékai, utaztatás stb),

- a belső ellenőr feladatainak ellátásához kapcsolódó tárgyi eszköz beszerzéséhez.

VII. Társulás ügyintézésének korszerűsítése

A Társulás a kistérségi ügyintézés korszerűsítése érdekében támogatást igényelhet:

- kistérségi ügyintézési, ügyfélszolgálati iroda létrehozásához, a Társulás munkaszervezete irodahelyiségének kialakításához (helyiség vásárlás, helyiség kialakítása, felszerelése, informatikai hálózat kialakítása, számítástechnikai eszközök beszerzése);

- a Társulás által fenntartott intézmények (pl. közoktatási, szociális stb.) kistérségi munkaszervezethez integrálásával kapcsolatban felmerülő fejlesztési kiadásokhoz (Internet-kapcsolat kiépítése, szoftver-beszerzés, hálózat-kiépítés, számítástechnikai eszköz-beszerzés)-, feltéve, ha a Társuláshoz tartozó valamennyi települési önkormányzat bekapcsolódik a kistérségi informatikai hálózat kialakításába,

- a Társulás 2005. évi ügyintézésének szervezéssel kapcsolatban felmerülő kiadásokhoz.

VIII. Területfejlesztési feladat

A Társulás támogatást igényelhet az alábbi célokra:

- kistérségi területfejlesztési koncepció és program készítéséhez, korszerűsítéséhez az alábbi jogszabályok figyelembevételével:

= a területfejlesztési koncepciók, programok és a területfejlesztési tervek tartalmi követelményeiről szóló 18/1998. (VI. 25.) KTM rendelet,

= a területfejlesztési koncepciók és területrendezési tervek kötelező egyeztetésének és elfogadásának rendjéről szóló 184/1996. (XII. 11.) Korm. rendelet,

- a Társulás fejlesztési célú pályázataihoz szükséges tervdokumentáció készítéséhez,

- szakértő igénybevételéhez.

IX. Az I-VIII. pont szerinti feladatokra vonatkozó együttes feltételek

A Társulás - a vonatkozó szakmai szabályok figyelembevételével - a működési célra jóváhagyott támogatást legkésőbb 2005. december 31-ig, a fejlesztési célra jóváhagyott támogatást legkésőbb 2006. december 3 1-ig használhatja fel.

A Társulás működési célú támogatást csak az alábbi esetekben igényelhet:

- ha a Társulás 2004. november 30-át követően alakult meg,

- a 2004. november 30-át megelőzően 50-60%-os lefedettséggel alakult, 2004. évben egyszeri fejlesztési támogatásban részesült Társulás csak azon - a Társuláshoz később csatlakozott - települések után igényelhet működési célú támogatást, melyek után a többcélú kistérségi társulások 2005. évi normatív működési támogatása előirányzatból nem részesült támogatásban,

- a 2004. november 30-át megelőzően alakult, 2004. évben egyszeri fejlesztési támogatásban nem részesült Társulás csak azon települések és feladatok után igényelhet működési célú támogatást, melyek után a többcélú kistérségi társulások 2005. évi normatív működési támogatása előirányzatból nem részesült támogatásban.

* Iskolabusz-szolgáltatás: olyan közoktatási feladat ellátását jelenti, melynek keretében a többcélú kistérségi társulás, intézményi társulás a gyermekek/tanulók, intézmények igényeihez igazodva biztosít szervezett utaztatást. Ez a szolgáltatás a helyi óvodai programban, illetve a helyi pedagógiai programban jóváhagyott közoktatási feladatoknak az ellátását a gyermekek/tanulók elkülönített szállítását biztosítva segíti. A szolgáltatás szervezésekor figyelemmel kell lenni a gyermekekre/tanulókra vonatkozó hatályos egészségügyi és közlekedési jogi szabályozásra, különös tekintettel a megkülönböztető jelzések használatára.

Tartalomjegyzék