36/2005. (III. 1.) Korm. rendelet
a többcélú kistérségi társulások megalakulásának 2005. évi ösztönzéséről és modellkísérletek támogatásáról
A Kormány a többcélú kistérségi társulások megalakulása ösztönzésének szándékával, a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény 5. számú mellékletének 19. pontja szerinti támogatás mértékére, igénylésére, döntési rendszerére, folyósítására és elszámolására vonatkozóan a következőket rendeli el:
Értelmező rendelkezések
1. §
(1) E rendelet alkalmazásában
a) többcélú kistérségi társulás (a továbbiakban: Társulás): a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény (a továbbiakban: Tkt.) rendelkezései szerint megalakuló társulás;
b) a Társulás önkormányzatainak számított száma: a Társulást alkotó önkormányzatok közül a Társulás által e rendelet alapján ellátandó valamennyi közszolgáltatási feladat ellátásában részt vevő önkormányzatok száma;
c) a Társulás számított lakosságszáma: a Társulást alkotó önkormányzatok közül a Társulás által e rendelet alapján ellátandó valamennyi közszolgáltatási feladat ellátásában részt vevő önkormányzatok együttes lakosságszáma;
d) támogatási kormányrendelet: a többcélú kistérségi társulások 2004. évi támogatása mértékének, igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának és elszámolásának részletes feltételeiről szóló 65/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) .
(2) A települési önkormányzatok lakosságszámát a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal 2004. január 1-jére vonatkozó adatközlésében foglaltak szerint kell meghatározni.
Általános rendelkezések
2. §
(1) A többcélú kistérségi társulások megalakulásának ösztönzését szolgáló támogatásra pályázhatnak azok a Társulások,
a) amelyek 2004. évben a közszolgáltatási feladatok ellátására egyszeri fejlesztési támogatásban nem részesültek (legfeljebb az R. 12. §-a szerinti területfejlesztési célú támogatásra voltak jogosultak), és
aa) amelyek esetében a többcélú kistérségi társulási megállapodást a kistérséghez tartozó települések képviselő-testületeinek több mint a fele, de legalább két képviselő-testület jóváhagyja,
ab) amelyek esetében a többcélú kistérségi társulási megállapodást jóváhagyó települések együttes lakosságszáma meghaladja a kistérség lakosságszámának 60%-át, illetve 50%-át, ha a társulás tagjainak száma eléri a kistérségbe tartozó települések számának 60%-át,
ac) amelyeknél a területfejlesztési feladatokat a kistérséghez tartozó települések képviselő-testületeinek mindegyike vállalja,
ad) amelyek legalább az ab) alpont szerinti településekre kiterjedően legalább három - e rendeletben meghatározott - közszolgáltatási feladatok ellátását vállalják; vagy
b) amelyek 2004. június 30. előtt nem a kistérséghez tartozó valamennyi települési önkormányzat részvételével jöttek létre - így az R. 7. § (3) bekezdése szerinti támogatásban részesültek - és
ba) vállalják, hogy a Társuláshoz a kistérségen belül valamennyi önkormányzat csatlakozik, továbbá
bb) a Társulás a kistérség valamennyi településére ellátja legalább három - e rendeletben meghatározott - közszolgáltatási, valamint a kistérségi területfejlesztési feladatokat.
(2) Az előirányzatból támogatás nyújtható a 2004. évi többcélú kistérségi modellkísérletek folytatására, illetve új modellkísérletek támogatására is. Erre a célra legfeljebb 300 millió forint fordítható. A modellkísérletek támogatásának feltételeit a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) A támogatás felhasználására az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet az e rendeletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel kell alkalmazni.
(4) Az (1) és (2) bekezdés szerinti támogatásról a belügyminiszter dönt.
A többcélú kistérségi társulások támogatásának általános feltételei
3. §
(1) A támogatás felett a többcélú kistérségi társulás rendelkezik és felelős a támogatás jogszerű felhasználásáért. A támogatás folyósítása a Társulás számlájára történik.
(2) A pályázat benyújtása esetén a társulási megállapodás tartalmazza
a) a Tkt. 3. §-ának (1) bekezdésében foglaltakat;
b) a Társulás keretében történő együttműködésnek a pályázat benyújtásától számított legalább 3 évre szóló vállalását;
c) az e rendelet 12. §-ában foglalt visszafizetési kötelezettség teljesítésére vonatkozó szabályokat;
d) kötelezettségvállalást arra, hogy a területfejlesztéssel összefüggő feladatokat - legalább a b) pont szerinti időtartam alatt - az adott kistérséghez tartozó valamennyi települési önkormányzat részvételével, kilépés vagy a társulás megszüntetése nélkül ellátják.
4. §
(1) A Társulások számára támogatás nyújtható az alábbi
a) közoktatási,
b) szociális,
c) gyermekjóléti,
d) egészségügyi,
e) mozgókönyvtári,
f) belső ellenőrzési,
g) a kistérségi ügyintézés korszerűsítési,
h) területfejlesztési
feladatok magasabb szakmai színvonalon történő, illetve hatékonyabb megszervezése érdekében.
(2) Területfejlesztési feladatra csak az a Társulás igényelhet támogatást, mely 2004. évben az R. szerint területfejlesztési célú támogatásban nem részesült.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt feladatok ellátásának részletes feltételeit és a támogatható célokat e rendelet 1. számú melléklete rögzíti.
5. §
(1) A Társulás számára megítélhető támogatás maximális összege a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerinti Társulás esetén a kistérség önkormányzatainak számától, a Társulás önkormányzatainak számított számától, a kistérség lakosságszámától, a Társulás számított lakosságszámától, a kistérség területének nagyságától függően legfeljebb a következő módon számított lehet:
Tmax = 30 millió Ft × (Ösz/Ök) + 30 millió Ft × (Ösz/79település) + 30 millió Ft × (Lsz/Lk) + 30 millió Ft × (Lsz/280 000 fő) + 30 millió Ft × (Kt/170 000 ha),
ahol
Ösz - a Társulás önkormányzatainak számított száma,
Ök - az adott kistérséghez tartozó önkormányzatok száma,
Lsz - a Társulás számított lakosságszáma,
Lk - az adott kistérség lakosságszáma,
Kt - az adott kistérség területe hektárban.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatásban akkor részesülhet a Társulás, ha legalább az alábbi feladatok ellátását vállalja:
a) közoktatási,
b) egészségügyi,
c) szociális vagy gyermekjóléti, továbbá
d) területfejlesztési feladat.
(3) A Társulás a (2) bekezdés szerinti feladatokon túl a 4. § (1) bekezdés e)-g) pontokhoz is pályázhat támogatásra.
6. §
(1) A Társulás számára megítélhető támogatás maximális összege a 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti Társulások esetén legfeljebb az 5. § (1) bekezdés alapján számított összeg és az R. 7. § (3) bekezdése szerint a közszolgáltatási feladatokra 2004. évben jóváhagyott támogatási összeg különbsége lehet.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatásban akkor részesülhet a Társulás, ha a kistérséghez tartozó valamennyi települési önkormányzatra kiterjedően legalább három közszolgáltatási feladat ellátását vállalja, melyből
a) egy feladat a közoktatási feladat,
b) legalább egy feladat a szociális, gyermekjóléti, egészségügyi feladatok közül választható,
c) további egy feladat - amennyiben a b) pont szerinti feladatok közül csak egyet vállalt - a Tkt. 2. § (1) bekezdése szerinti feladatok közül választható, és
d) területfejlesztési feladat.
(3) A Társulás a (2) bekezdés szerinti feladatokon túl a 4. § (1) bekezdés e)-g) pontokhoz is pályázhat támogatásra.
7. §
(1) A támogatás formája vissza nem térítendő támogatás.
(2) A támogatás összegének meghatározása során előnyben részesül az a Társulás, mely közoktatási intézmény, illetve megüresedett - önkormányzat vagy a Társulás tulajdonában lévő - postai helyiség funkcióváltását kívánja megvalósítani. A közoktatási és postai helyiségek funkcióváltásának a kistérségi - e rendelet 4. § (1) bekezdése szerinti - feladatok ellátását kell szolgálnia.
(3) A támogatás folyamatban lévő beruházáshoz nem használható fel, kivéve a Társulás részére 2004. évben jóváhagyott támogatással folyamatban lévő beruházásokat.
(4) A beruházás megkezdése időpontjának
a) építéssel járó beruházás esetén az építési naplóba történő első bejegyzés napját,
b) építéssel nem járó beruházás (pl. tárgyi eszköz beszerzés) esetén a szerződéskötés időpontját
kell tekinteni.
Pályázati rendszer
8. §
(1) A Társulások pályázatukat a Belügyminisztérium által készített és a Társulásokhoz eljuttatott pályázati adatlapokon nyújthatják be. A pályázat részét képezi a Társulás társulási megállapodása.
(2) A Társulások pályázatainak benyújtási határideje 2005. május 15.
(3)[1] A pályázati adatlapokat és a Társulás társulási megállapodását - papír alapon egy eredeti és négy másolati példányban, továbbá elektronikus úton - a Magyar Államkincstár területileg illetékes igazgatóságaihoz (a továbbiakban: Igazgatóság) kell benyújtani. A társulási megállapodásokat az illetékes közigazgatási hivatal (a továbbiakban: Hivatal) is be kell nyújtani egy példányban.
(4) A Hivatal megvizsgálja a társulási megállapodás törvényességét. Törvénysértés esetén felhívja a Társulást annak megszüntetésére, amelyről a Társulás június 30-ig köteles gondoskodni.
(5) A pályázatnak meg kell felelnie az alábbi feltéteknek:
a) a (2) bekezdés szerinti határidőn belül nyújtják be az Igazgatósághoz,
b) valamennyi pályázati adatlapot tartalmazza,
c) a pályázati adatlapok sem tartalmukban, sem alakjukban nem változtathatók meg,
d) tartalmaznia kell a társulási megállapodást.
Amennyiben a fenti feltételek bármelyike nem teljesül, úgy az Igazgatóság nem fogadja be a pályázatot, és tartalmi elbírálására sem kerül sor.
(6) Az Igazgatóság nyolc napon belül megvizsgálja a pályázat szabályszerűségét és - hiányosság észlelése esetén - a pályázót hiánypótlásra szólítja fel. Hiánypótlásra a hiánypótlási felszólítás kézhezvételétől számított tizenöt napon belül van lehetőség. Amennyiben a pályázó a hiánypótlási felhívásban foglaltakat határidőn belül nem teljesíti, az a pályázatnak az elbírálásból való kizárását eredményezi.
(7) A pályázatokat az Igazgatóság a Belügyminisztériumnak elektronikus úton két napon belül, postai úton legkésőbb június 15-ig megküldi.
9. §
A belügyminiszter - a Pénzügyminisztérium, a Belügyminisztérium és az érintett minisztériumok képviselőiből, valamint az önkormányzati érdekszövetségek által delegált egy képviselőből álló tárcaközi bizottság javaslata alapján - a pályázatokról 2005. július 3 1-ig dönt.
Támogatási megállapodás megkötése
10. §
(1) A támogatás felhasználásának - a döntés alapját képező pályázatban vállalt - feltételeit megállapodásban (a továbbiakban: támogatási megállapodás) rögzíti a belügyminiszter és a Társulás.
(2) A belügyminiszter által aláírt támogatási megállapodást négy példányban a Belügyminisztérium a Társulásoknak augusztus 15-ig megküldi. A Társulások az aláírt támogatási megállapodást három példányban a Belügyminisztériumba augusztus 3 1-ig küldik vissza.
11. §
A kistérségi feladatellátás érdekében támogatással létrehozott vagyon - az aktiválást követően - ingatlanvagyon esetében tíz évig, más vagyon esetében öt évig nem idegeníthető el, kivéve ha
a) az elidegenítést műszaki vagy szakmai okok teszik szükségessé, és az abból származó ellenértéket a többcélú kistérségi társulás ugyanazon közszolgáltatás ellátásának fejlesztési szükségleteire fordítja, amelyhez az elidegenítést megelőzően az értékesített vagyon kapcsolódott, vagy
b) az adott közszolgáltatás kistérségi szintű ellátásának megszűnése esetén, amennyiben a támogatással létrehozott vagyon a közszolgáltatási feladatot a továbbiakban ellátó helyi önkormányzat tulajdonába kerül.
12. §
(1) A támogatást kamattal növelt összegben vissza kell fizetni a központi költségvetésbe, ha a támogatást nem a támogatási megállapodásban rögzített támogatási célra és feltételeknek megfelelően használják fel.
(2) Amennyiben egy vállalt feladat Társulás keretén belüli ellátása a 3. § (2) bekezdés b) pontja szerinti időtartamon belül megszűnik - kivéve, ha a feladat jogszabály által kerül megszüntetésre -, úgy az adott feladatra jóváhagyott támogatást kamattal növelten kell visszafizetni a központi költségvetésbe.
(3) A Társulásból a 3. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt időtartamon belül történő kilépés esetén - a kilépő önkormányzatra lakosságszám szerint jutó - támogatásnak megfelelő összeget kamattal növelten kell a központi költségvetésnek visszafizetni.
(4) Amennyiben a Társulás valamely tagja a 3. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt időtartamon belül nem teljesíti a vállalt feladatra vonatkozóan e rendeletben előírt feltételeket, úgy az adott feladatra jóváhagyott - a feltételt nem teljesítő önkormányzatra lakosságszám szerint jutó - támogatásnak megfelelő összeget kamattal növelten kell a központi költségvetésnek visszafizetni.
(5) Az (1)-(4) bekezdés szerinti fizetési kötelezettség esetén a kamat az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 64/B. § (2) bekezdése szerint számított összeg, amelyet a támogatás igénybevétele napjától a visszafizetés napjáig kell felszámítani.
13. §
A Társulás a támogatás felhasználásáról tárgyév december 31-ei fordulónappal, a mindenkori zárszámadás keretében és rendje szerint köteles elszámolni.
A támogatás folyósítása
14. §
A támogatást a támogatási megállapodásban foglaltak szerint a Belügyminisztérium utalványozása alapján a Magyar Államkincstár folyósítja.
Ellenőrzés
15. §
(1) A támogatási megállapodásban foglaltak teljesítését a Belügyminisztérium, továbbá jogszabályban erre feljogosított egyéb szervek ellenőrizhetik.
(2) A Társulás köteles a támogatás felhasználását elkülönítetten és naprakészen nyilvántartani, az ellenőrzésre feljogosított szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni, a kért dokumentumokat rendelkezésre bocsátani, a helyszíni ellenőrzést lehetővé tenni.
(3) Ellenőrzésre a támogatási döntést megelőzően (előzetes ellenőrzés), a támogatás felhasználása során (közbenső ellenőrzés) és a támogatás folyósításának megszűnését követő tíz naptári éven belül utólagosan is (utóellenőrzés) sor kerülhet.
16. §
(1) A 15. § (3) bekezdése szerinti előzetes ellenőrzés a döntés-előkészítés szakaszában, a döntés meghozatala előtt történhet, amely kiterjedhet különösen
a) a pályázatban szereplő adatok;
b) a vállalt feladatok megalapozottságának vizsgálatára.
(2) A 15. § (3) bekezdése szerinti közbenső ellenőrzés a támogatási megállapodás megkötését követően a záróelszámolásig történhet, amely kiterjedhet
a) a vállalt kötelezettségek tartalmának támogatási megállapodásban foglaltak szerinti megvalósulására;
b) a tájékoztatási kötelezettségek teljesítésének ellenőrzésére, a szolgáltatott adatok hitelességének vizsgálatára;
c) közbenső helyszíni ellenőrzést kiváltó konkrét ok vizsgálatára.
(3) A 15. § (3) bekezdése szerinti utólagos ellenőrzésre a záró-elszámolást követően kerülhet sor, amely kiterjedhet
a) az együttműködés e rendelet 3. § (2) bekezdés b) pontja szerinti időtartamának teljesítésére;
b) a vállalt kötelezettségek megvalósulására.
Záró rendelkezés
17. §
E rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Gyurcsány Ferenc s. k.,
miniszterelnök
1. számú melléklet a 36/2005. (III. 1.) Korm. rendelethez[2]
A közszolgáltatási feladatok ellátásának részletes feltételei és a támogatható célok
I. Közoktatási feladat
A közoktatási feladat keretén belül a Társulás ellátja a közoktatási intézményi feladatot:
ennek keretében gondoskodik a közoktatási feladat ellátásában részt vevő önkormányzatok fenntartásában működő, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 20. § (1) bekezdése a) és b) pontja szerinti intézmények hatékonyabb működésének szervezéséről, az intézményekben folyó nevelés-oktatás színvonalának javításáról;
a közoktatási szakszolgálati feladatot:
ennek keretében vállalja a közoktatási törvény 34. §-ának a)-b), d)-f) és h) pontjai szerinti pedagógiai szakszolgálati feladatok (a továbbiakban: közoktatási szakszolgálati feladat) közül legalább kettő ellátásának megszervezését;
továbbá a Társulás valamennyi önkormányzatára kiterjedően - a közoktatási törvény 89/A. §-ának (5) bekezdése szerint - a közoktatási feladatra vonatkozóan kistérségi intézkedési tervet készít. A kistérségi intézkedési tervet az Oktatási Minisztériumnak - papír alapon egy eredeti és egy másolati példányban, továbbá elektronikus úton - legkésőbb 2005. június 15-ig kell benyújtani.
1. Közoktatási intézményi feladat
A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja, hogy a közoktatási feladat ellátásában részt vevő önkormányzatok fenntartásában működő valamennyi - települési önkormányzat vagy társulásaik által fenntartott - közoktatási intézmény megfeleljen az alábbi átlaglétszámra vonatkozó feltételeknek.
Ennek teljesítése történhet úgy, hogy az intézmények fenntartásáról:
a) a Társulás,
b) intézményi társulások, vagy
c) a Társulásban részt vevő települési önkormányzatok önállóan
gondoskodnak. Az egyes települési önkormányzatok által önállóan fenntartott intézmények után azonban támogatás nem igényelhető.
Átlaglétszámra vonatkozó feltételek:
a) Az óvodákban az óvodai csoportok átlaglétszámának el kell érnie legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak:
- a 2005/2006. nevelési évben, az akkor indított első óvodai nevelési évben a 75%-át, a második és harmadik nevelési évben együttesen az 50%-át,
- a 2006/2007. nevelési évben, az akkor indított első és a második óvodai nevelési évben együttesen a 75%-át, a harmadik nevelési évben az 50%-át,
- a 2007/2008. nevelési évben minden nevelési évben együttesen a 75%-át.
b) Az iskolákban az osztályok átlaglétszámának el kell érnie legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámának:
- a 2005/2006. tanévben, az akkor indított 1. és 5. évfolyamon a 75%-át, a 2-4., illetve 6-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,
- a 2006/2007. tanévben, az akkor indított 1-2. és 5-6. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 3-4. és 7-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,
- a 2007/2008. tanévben, az akkor indított 1-3. és 5-7. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 4. és 8. évfolyamon az 50%-át.
Az átlaglétszámra vonatkozó fenti feltételektől az alábbi esetekben lehet eltérni:
a) Ha az iskola középfokú oktatási intézmény tagintézményeként működik:
Amennyiben bármely tanévtől az intézményt valamely helyi önkormányzat, intézményi társulás, vagy a Társulás által fenntartott, más településen lévő középfokú oktatási intézmény tagintézményeként működtetik, úgy
- a 2005/2006. tanévben, az akkor indított 1. évfolyamon a 65%-át, az 5. évfolyamon a 75%-át, a 2-4. és 6-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,
- a 2006/2007. tanévben, az akkor indított 1-2. évfolyamon együttesen a 65%-át, az 5-6. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 3-4. és 7-8. évfolyamon együttesen az 50%-át,
- a 2007/2008. tanévben, az akkor indított 1-3. évfolyamon együttesen a 65%-át, az 5-7. évfolyamon együttesen a 75%-át, a 4. és 8. évfolyamon az 50%-át.
b) Nemzeti, etnikai kisebbségek nevelése, oktatása esetén:
Az átlaglétszám számításánál figyelmen kívül lehet hagyni azon intézményeket, amelyekben a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoportok, osztályok vannak. A Társulás abban az esetben pályázhat ezen intézmények korszerűsítésére, ha az alábbi feltételek együttesen teljesülnek:
- az intézményt a Társulás, illetve intézményi társulás tartja fenn,
- az átlaglétszám számításnál a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett önálló csoportok, osztályok létszámát és az önálló csoportok, tanulócsoportok számát figyelmen kívül hagyva az átlaglétszám megfelel a fenti - átlaglétszám számítására vonatkozó -szabályoknak,
- továbbá a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoportok, osztályok átlaglétszámának - évfolyamoktól függetlenül - el kell érnie a 2005/2006., 2006/2007., 2007/2008. nevelési években és tanévekben a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 43. § (4) bekezdése szerinti létszám 65%-át (minimum 5 fő),
- amennyiben egy osztályban nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoport van, amely eléri az előző bekezdés szerinti létszámot (5 fő), úgy a nemzeti, etnikai kisebbségek nevelésére, oktatására szervezett csoportot is beleértve kell elérnie az osztály átlaglétszámának a közoktatási törvény 3. számú mellékletében meghatározott csoport, illetve osztály átlaglétszám 65%-át.
c) Ha az óvoda, iskola fenntartásáról legalább 3 települési önkormányzat társulásban gondoskodik, úgy:
- a 2005/2006., 2006/2007., 2007/2008. nevelési években az óvodai csoportok és az 1-4. évfolyam esetén az osztályok átlaglétszáma együttesen érje el legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport/osztály átlaglétszámnak az 50%-át,
- amennyiben az 5-8. évfolyamon az oktatás egy ellátási helyen történik, úgy a 2005/2006., 2006/2007., 2007/2008. tanévekben az 5-8. évfolyam esetén az osztályok átlaglétszáma együttesen érje el legalább a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámnak az 50%-át,
- amennyiben 3 települési önkormányzat társulásban gondoskodik az átlaglétszámra vonatkozó feltételeket 50%-ban teljesítő közoktatási intézmények fenntartásáról, úgy ezen önkormányzatokat a támogatás megállapítása során a Társulás tagjaként figyelembe lehet venni, azonban e települések után a közoktatási feladatra működési támogatás nem igényelhető,
- amennyiben a 3 települési önkormányzat által társulásban fenntartott közoktatási intézmény 1-4. évfolyamán az osztályok átlaglétszáma együttesen eléri az 50%-ot, az 5-8. évfolyamon eléri a 75%-ot, úgy az 5-8. évfolyam gyermekei után a közoktatási feladatra is igényelhető támogatás (feltéve, ha az 5-8. évfolyamon e 75%-ot nem osztályösszevonással teljesítik) .
d) Ha az óvoda, iskola fenntartásáról intézményfenntartó társulás, vagy a Társulás gondoskodik, úgy:
- az óvodai csoportok átlaglétszáma két fővel lehet kevesebb - a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti csoport átlaglétszámnak -
a) a 2005/2006. nevelési évben, az akkor indított első óvodai nevelési évben a 75%-ánál,
b) a 2006/2007. nevelési évben, az akkor indított első és a második óvodai nevelési évben együttesen a 75%-ánál,
c) a 2007/2008. nevelési évben minden nevelési évben együttesen a 75%-ánál,
- az iskolákban az osztályok átlaglétszáma két fővel lehet kevesebb - a közoktatási törvény 3. számú melléklete I. Létszámhatárok cím alatti osztály átlaglétszámnak
a) a 2005/2006. tanévben, az akkor indított 1. és 5. évfolyamon a 75%-ánál,
b) a 2006/2007. tanévben, az akkor indított 1-2. és 5-6. évfolyamon együttesen a 75%-ánál,
c) a 2007/2008. tanévben, az akkor indított 1-3. és 5-7. évfolyamon együttesen a 75%-ánál;
- ezen intézményfenntartó társulásban részt vevő önkormányzatokat a támogatás megállapítása során a Társulás tagjaként figyelembe lehet venni, azonban e települések után a közoktatási feladatra működési támogatás nem igényelhető.
További feltételek az átlaglétszám számításához:
- Az átlaglétszám számításánál az önálló OM azonosítóval rendelkező intézmény tekintendő egy intézménynek.
- Az óvodai csoport, iskolai tanulócsoport létszámának számításánál a közoktatási törvény 3. számú melléklete
II.rész 3. pontjában foglalt előírásokat is figyelembe kell venni.
- Az átlaglétszámot összevont óvodai csoport esetén az összevont óvodai csoportra, általános iskola 1-4. évfolyamán az összevont osztályra vonatkozóan kell teljesíteni.
- 5-8. évfolyamon az osztályösszevonás a támogatás szempontjából nem elismerhető.
- 1-4. évfolyamon osztályösszevonásra csak abban az esetben van lehetőség, ha az összevont osztály egymásra épülő évfolyamokból tevődik össze (pl. 1-2. és 3-4.), illetve az összevont osztályban való oktatáshoz a személyi és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak.
- Az összevont óvodai csoportok és iskolai tanulócsoportok esetében az átlaglétszámot a következők szerint kell számítani: Az összevont csoport és tanulócsoport esetében az összevont nevelési éveket és tanéveket érintő csoportokra, osztályokra vonatkozó átlaglétszámok - az egyes csoportokba/osztályokba járó gyermekek számával súlyozott - átlagát szükséges kiszámítani. Az összevont csoportba járó/tanulócsoportban tanuló gyermekek, tanulók számának el kell érnie az így kiszámított átlagot.
2. Közoktatási szakszolgálati feladat
A Társulás a közoktatási törvény 34. §-ának a)-b), d)-f) és h) pontjai szerinti (gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás; fejlesztő felkészítés; nevelési tanácsadás; logopédiai ellátás; továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás; gyógytestnevelés) szakszolgálati feladatok közül legalább kettő ellátását vállalja.
A Társulás a vállalt közoktatási szakszolgálati feladatot elláthatja az általa fenntartott szakszolgálati intézményben, vagy - megállapodás alapján - helyi önkormányzat vagy intézményi társulás által fenntartott intézményben, vagy szakember közös foglalkoztatásával.
A szakszolgálati ellátás esetében:
a) A feladat-ellátási hatékonysági szint mutató (F): a jelenlegi ellátottak száma (Fe) osztva a társult önkormányzatok közigazgatási területén szakszolgálati ellátást igénylő gyermekek, tanulók számával (Fi) (2005. április 30-i adat) .
b) Feladat-ellátási szint tervezett mutatószáma (Fp) a pályázat megvalósulása esetén minimálisan érje el a 80%-ot (Fp > = 80%) .
A Társulás által fenntartott pedagógiai szakszolgálati intézmény működése feleljen meg a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendeletben megfogalmazott szakmai és egyéb követelményeknek.
Támogatás igényelhető:
a) a Társulás vagy az intézményfenntartó társulások keretében működtetett közoktatási intézményekhez kapcsolódóan:
- fejlesztéshez,
- neveléssel, oktatással összefüggő tárgyi eszközök beszerzéséhez (kötelező eszköz- és felszerelésjegyzék),
- iskolabusz* beszerzéséhez, illetve iskolabuszszolgáltatás* vásárlásához;
b) a pedagógiai szakszolgálati feladat ellátásához kapcsolódóan:
- a szakszolgálati intézmény kialakításához,
- a feladat ellátásához szükséges tárgyi eszközök beszerzéséhez,
- iskolabusz* beszerzéséhez, illetve iskolabusz-szolgáltatás* vásárlásához;
c) a feladat megszervezéséhez kapcsolódó szakmai feladatok, valamint a feladatok ellátásához kapcsolódó igazgatási feladatok működési kiadásaihoz:
- konzultációk,
- felmérések;
d) a feladat ellátásával kapcsolatosan felmerülő működési kiadásokhoz:
- az a) és b) pontok szerinti iskolabusz működtetésével összefüggő dologi és személyi kiadásokhoz.
II. Szociális ellátás
A Társulás a szociális ellátás keretében a szociális intézményi vagy a szociális alapszolgáltatási feladatok ellátásáról gondoskodik.
1. Szociális intézményi feladat
A Társulás biztosítja a személyes gondoskodás keretébe tartozó, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) szerinti szakosított ellátást biztosító intézmények közül:
a) az időskorúak ápolást, gondozást nyújtó otthona,
b) az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények társult formában történő fenntartását.
A Társulás támogatásra akkor jogosult, ha vállalja, hogy az a)-b) pontokban felsoroltak közül legalább két - 2004. december 31-ig legalább két települési önkormányzat által fenntartott - intézmény működtetését társult formában biztosítják.
A Társulás a fenti feladatok társult ellátásáról:
- intézményfenntartóként, illetve
- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén olyan önkormányzati társulás (társulások) működjenek, melyek biztosítják a feladatellátást.
2. Szociális alapszolgáltatási feladat
A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja - e feladatot vállaló valamennyi települési önkormányzatra kiterjedően - a szociális alapszolgáltatási feladatok ellátását.
A Társulás támogatásra akkor jogosult, ha az Szt. alapján:
a) családsegítés,
b) házi segítségnyújtás,
c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
d) közösségi ellátások,
e) támogató szolgáltatás,
f) nappali ellátás
közül legalább három feladat ellátását biztosítja. A Társulás a fenti feladatok ellátásáról:
- intézményfenntartóként, illetve
- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén kizárólag olyan intézményi társulások működjenek, melyek biztosítják a feladatellátást.
- Az egyes intézményi társulásokban a lakosságszámnak legalább 3000 főnek kell lennie.
- Amennyiben ez azért nem teljesíthető, mert a Társulásban a feladatot vállaló önkormányzatok lakosságszáma nem éri el a 3000 főt, közvetlenül a Társulásnak kell a feladatellátást biztosítania.
- A Társulás a feladatellátást szociális szolgáltatást végző egyesülettel, alapítvánnyal, egyházi jogi személlyel, ezek intézményeivel, egyéni vagy társas vállalkozóval az Szt. 120-122. §-a alapján kötött szerződés útján is biztosíthatja.
Támogatás igényelhető:
- a feladatokat ellátó intézmények fejlesztéséhez (pl. építészeti feltételek kialakítása, intézmények funkciójának átalakítása, férőhelybővítés),
- a szükséges tárgyi feltételek biztosításához,
- személyi kiadásra támogatás kizárólag abban az esetben igényelhető, ha a Társulás az intézmény fenntartója.
III. Gyermekjóléti feladat
A Társulás a gyermekjóléti feladat ellátása keretében a gyermekvédelmi szakellátás vagy a gyermekjóléti alapellátási feladatokról gondoskodik.
1. Gyermekvédelmi szakellátási feladat
A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja, hogy a kistérség területén a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) szerinti gyermekek átmeneti gondozását biztosító valamennyi intézmény:
a) a helyettes szülői hálózat,
b) a gyermekek átmeneti otthona,
c) a családok átmeneti otthona társult formában működjön.
A Társulás a fenti feladatok ellátásáról:
- intézményfenntartóként, illetve
- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén olyan önkormányzati társulás (társulások) működjenek, melyek biztosítják a feladatellátást.
2. Gyermekjóléti alapellátási feladat
A Társulás intézményfenntartóként, vagy szervező tevékenységével biztosítja - e feladatot vállaló valamennyi települési önkormányzatra kiterjedően - a Gyvt. szerinti egyes gyermekjóléti alapellátási feladatok:
a) a gyermekjóléti szolgáltatás,
b) a gyermekek napközbeni ellátása, valamint
c) a gyermekek átmeneti gondozása
közül legalább egy alapellátás integrált formában történő ellátását.
A Társulás a fenti feladatok ellátásáról:
- intézményfenntartóként, illetve
- szervező tevékenységével gondoskodhat. Szervező tevékenységével segíti, hogy a kistérség területén kizárólag olyan társulások működjenek, melyek biztosítják az integrált feladatellátást.
Az integrált ellátás biztosítható:
- a Társulás által fenntartott intézményben,
- intézményi társulásokban, melyeknél a lakosságszámnak legalább 5000 főnek kell lennie. Amennyiben ez azért nem teljesíthető, mert a Társulásban a feladatot vállaló önkormányzatok lakosságszáma nem éri el az 5000 főt, közvetlenül a Társulásnak kell a feladatellátást biztosítania.
- a Társulás a feladatellátást szociális szolgáltatást végző egyesülettel, alapítvánnyal, egyházi jogi személlyel, ezek intézményeivel, egyéni vagy társas vállalkozóval kötött szerződés útján is biztosíthatja,
- az integrált ellátás a gyermekjóléti alapellátás és más (oktatási-nevelési, gyermek-egészségügyi, szociális) intézmény együttes megszervezésével is biztosítható.
Támogatás igényelhető:
- a feladatokat ellátó intézmények fejlesztéséhez (pl. építészeti feltételek kialakítása, intézmények funkciójának átalakításához, férőhelybővítés),
- a szükséges tárgyi feltételek biztosításához,
- személyi kiadásra támogatás kizárólag abban az esetben igényelhető, ha a Társulás az intézmény fenntartója.
IV. Egészségügyi feladat
Az egészségügyi alapellátáshoz csatlakozó - háziorvosi - Központi Ügyelet létrehozása a kistérségi központban és/vagy más településen:
- Az egészségügyi alapellátáshoz csatlakozó - a kistérségi központban és/vagy más településen létrehozandó -Központi Ügyeletnek le kell fednie a kistérséghez tartozó települések összlakosságának legalább 80%-át.
- A Társuláson belül több Központi Ügyelet abban az esetben hozható létre, ha az egyes Központi Ügyeletek ellátási körzetéhez tartozó lakosságszám meghaladja a 25 000 főt.
- Az új Központi Ügyeletet mentőállomáshoz csatoltan kell kialakítani. Amennyiben a kistérségben már működik Központi Ügyelet, úgy mentőállomással közös diszpécserszolgálat kialakítása támogatható.
Támogatás igényelhető:
- Központi Ügyelet tárgyi feltételeinek biztosításához (orvosi gép-műszer, szállításra alkalmas gépjármű),
- mentőállomással közös diszpécserszolgálat kialakításához (tárgyi feltételek, szervezéssel kapcsolatban felmerülő dologi kiadások) .
Személyi kiadásokhoz nem nyújtható támogatás.
V. Mozgókönyvtári feladat
A támogatás célja az, hogy mozgókönyvtári ellátással a nyilvános könyvtári szolgáltatás utazás nélkül elérhetővé váljon a kistérség településein élő valamennyi lakos számára.
Ennek biztosításáról a Társulás az alábbiak szerint gondoskodhat:
A) A Társulás megszervezi, hogy legalább 4, nyilvános könyvtárral nem rendelkező - könyvtári szolgáltató hely kialakítását vállaló - településre megfelelő szállítóeszközzel (pl. kishaszon gépjármű) kiszállítsák az igényelt könyvtári állományt. A támogatás igénylésének feltételei:
- A nyilvános könyvtárral nem rendelkező települési önkormányzatok nyilvános könyvtártól vagy a megyei könyvtártól (a továbbiakban: szolgáltató) megrendelik a könyvtári szolgáltatásokat. A Társulás szerződést köt a szolgáltatóval.
- A nyilvános könyvtárral nem rendelkező önkormányzatok (vagy a Társulás) könyvtári szolgáltató hely kialakításáról gondoskodik, amelyekben a szolgáltató által kiszállított könyvtári állomány elhelyezhető, a könyvtári eszközök biztonságos tárolása megoldható, és ahol a megrendelt könyvtári szolgáltatások fogadhatók.
- A Társulás gondoskodik a megrendelt könyvtári szolgáltatásokhoz szükséges egyéb feltételek biztosításáról, különösen a nyilvános könyvtár és a könyvtári szolgáltató hely közötti információcseréről, a megrendelések fogadásáról, a dokumentumáramlást biztosító szállítóeszköz működtetéséről.
- A Társulás támogatást a nyilvános könyvtárral nem rendelkező - könyvtári szolgáltató hely kialakítását biztosító - települési önkormányzatok száma alapján igényelhet.
- Támogatást a Társulás abban az esetben igényelhet, ha egy szolgáltató legalább négy, nyilvános könyvtárral nem rendelkező - könyvtári szolgáltató hely kialakítását biztosító - települési önkormányzat számára biztosítja a mozgókönyvtári szolgáltatásokat. (E négy települési önkormányzaton túl a feladathoz kapcsolódhatnak a könyvtári ellátással nem rendelkező - de könyvtári szolgáltató hely kialakítását nem biztosító -, illetve a nyilvános könyvtárat fenntartó települési önkormányzatok is. E települések után azonban támogatás nem igényelhető.)
B) A Társulás megállapodást köt a szolgáltató könyvtárral, mely szerint a szolgáltató könyvtár - könyvtárbusz útján - biztosítja legalább 4, nyilvános könyvtárral nem rendelkező települési önkormányzat részére a nyilvános könyvtári szolgáltatásokat. Nyilvános könyvtárral vagy szolgáltató hellyel rendelkező önkormányzat is igényelheti a könyvtárbusz működését olyan településrészre tekintettel, ahonnan a könyvtár (vagy a szolgáltató hely) távol van, vagy nehezen közelíthető meg. A támogatás a könyvtárbusz szolgáltatásait igénybe vevő települési önkormányzatok száma alapján igényelhető.
Támogatás az alábbi feladatok ellátásához igényelhető:
Az A) pont szerinti feladatellátás esetén:
- helyiség vásárlásához, kialakításához,
- könyvtári bútorok, eszközök beszerzéséhez,
- könyvtári dokumentumok beszerzéséhez,
- informatikai és egyéb technikai eszközök beszerzéséhez, adatbázisok építéséhez, hozzáférések biztosításához, (szoftverek beszerzése),
- Internet-kapcsolat kiépítéséhez,
- gépkocsi beszerzéséhez,
- telefon és postai díjakhoz;
a B) pont szerinti feladatellátás esetén:
- hozzájárulás a szolgáltató által történő könyvtárbusz beszerzéséhez,
- a szolgáltató által üzemeltetett könyvtárbusz működéséhez történő hozzájáruláshoz,
- könyvtárbusz megállóhelyének kialakításához,
- a könyvtárbusz könyvtári dokumentumainak, technikai eszközeinek beszerzéséhez.
VI. Belső ellenőrzési feladat
A Társulás a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény, az államháztartásról szóló törvény, valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet alapján gondoskodik a belső ellenőrzési feladat ellátásáról.
A Társulás saját feladatellátásban, vagy szervező tevékenységével biztosítja a belső ellenőrzési feladat ellátásában részt vevő települési önkormányzatok, azok polgármesteri hivatalainak, illetve körjegyzőségeinek, önmaga és munkaszervezetének belső ellenőrzését, valamint az önkormányzatok, intézményi társulások és a Társulás felügyelete alá tartozó költségvetési szervek felügyeleti jellegű ellenőrzését.
A Társulás a feladat ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodhat:
- saját feladatellátás esetén: intézményfenntartással, vagy munkaszervezeti feladatellátás keretében (önálló munkaszervezetében, vagy a munkaszervezet feladatával megbízott önkormányzati hivatal szervezeti egységében), illetve külső erőforrás bevonásával gondoskodik,
- szervező tevékenységével: segíti, hogy a kistérség területén olyan intézményi társulás(ok) működjön(működ-jenek), amely(ek) biztosítja(ják) a belső ellenőrzési feladatok ellátását. A támogatás feltétele, hogy az egyes intézményi társulásban legalább hét települési önkormányzat vegyen részt (illetve, ha a Társulás tagjainak száma nem éri el a hetet, valamennyi önkormányzat esetében a Társulás gondoskodjon a belső ellenőrzési feladat ellátásáról) . A Társulás az intézményi társulások szakmai munkáját az ellenőrzési programok készítésére, az ellenőrzés lebonyolítására, realizálására vonatkozó belső ellenőrzési módszertan összehangolásával segítheti.
Támogatás igényelhető:
- a belső ellenőrzési feladat ellátásához kapcsolódó - elsősorban személyi és dologi - kiadásokra (bér, járulékai, utaztatás stb),
- a belső ellenőr feladatainak ellátásához kapcsolódó tárgyi eszköz beszerzéséhez.
VII. Társulás ügyintézésének korszerűsítése
A Társulás a kistérségi ügyintézés korszerűsítése érdekében támogatást igényelhet:
- kistérségi ügyintézési, ügyfélszolgálati iroda létrehozásához, a Társulás munkaszervezete irodahelyiségének kialakításához (helyiség vásárlás, helyiség kialakítása, felszerelése, informatikai hálózat kialakítása, számítástechnikai eszközök beszerzése);
- a Társulás által fenntartott intézmények (pl. közoktatási, szociális stb.) kistérségi munkaszervezethez integrálásával kapcsolatban felmerülő fejlesztési kiadásokhoz (Internet-kapcsolat kiépítése, szoftver-beszerzés, hálózat-kiépítés, számítástechnikai eszköz-beszerzés)-, feltéve, ha a Társuláshoz tartozó valamennyi települési önkormányzat bekapcsolódik a kistérségi informatikai hálózat kialakításába,
- a Társulás 2005. évi ügyintézésének szervezéssel kapcsolatban felmerülő kiadásokhoz.
VIII. Területfejlesztési feladat
A Társulás támogatást igényelhet az alábbi célokra:
- kistérségi területfejlesztési koncepció és program készítéséhez, korszerűsítéséhez az alábbi jogszabályok figyelembevételével:
= a területfejlesztési koncepciók, programok és a területfejlesztési tervek tartalmi követelményeiről szóló 18/1998. (VI. 25.) KTM rendelet,
= a területfejlesztési koncepciók és területrendezési tervek kötelező egyeztetésének és elfogadásának rendjéről szóló 184/1996. (XII. 11.) Korm. rendelet,
- a Társulás fejlesztési célú pályázataihoz szükséges tervdokumentáció készítéséhez,
- szakértő igénybevételéhez.
IX. Az I-VIII. pont szerinti feladatokra vonatkozó együttes feltételek
A Társulás - a vonatkozó szakmai szabályok figyelembevételével - a működési célra jóváhagyott támogatást legkésőbb 2005. december 31-ig, a fejlesztési célra jóváhagyott támogatást legkésőbb 2006. december 3 1-ig használhatja fel.
A Társulás működési célú támogatást csak az alábbi esetekben igényelhet:
- ha a Társulás 2004. november 30-át követően alakult meg,
- a 2004. november 30-át megelőzően 50-60%-os lefedettséggel alakult, 2004. évben egyszeri fejlesztési támogatásban részesült Társulás csak azon - a Társuláshoz később csatlakozott - települések után igényelhet működési célú támogatást, melyek után a többcélú kistérségi társulások 2005. évi normatív működési támogatása előirányzatból nem részesült támogatásban,
- a 2004. november 30-át megelőzően alakult, 2004. évben egyszeri fejlesztési támogatásban nem részesült Társulás csak azon települések és feladatok után igényelhet működési célú támogatást, melyek után a többcélú kistérségi társulások 2005. évi normatív működési támogatása előirányzatból nem részesült támogatásban.
* Iskolabusz-szolgáltatás: olyan közoktatási feladat ellátását jelenti, melynek keretében a többcélú kistérségi társulás, intézményi társulás a gyermekek/tanulók, intézmények igényeihez igazodva biztosít szervezett utaztatást. Ez a szolgáltatás a helyi óvodai programban, illetve a helyi pedagógiai programban jóváhagyott közoktatási feladatoknak az ellátását a gyermekek/tanulók elkülönített szállítását biztosítva segíti. A szolgáltatás szervezésekor figyelemmel kell lenni a gyermekekre/tanulókra vonatkozó hatályos egészségügyi és közlekedési jogi szabályozásra, különös tekintettel a megkülönböztető jelzések használatára.
2. számú melléklet a 36/2005. (III. 1.) Korm. rendelethez
A 2004. évi többcélú kistérségi modellkísérletek folytatásának, illetve új modellkísérletek támogatásának feltételei
A többcélú kistérségi modellkísérletek támogatásának célja a kistérségi együttműködés megalapozását szolgáló mintaértékű kistérségi modellek továbbfejlesztése, a hatásvizsgálatok komplex megvalósítása, az országos mo-dellkísérleti program eredményes végrehajtása, és széles körű népszerűsítése.
1. E rendelet 2. § (2) bekezdése szerint rendelkezésre álló előirányzatból támogatás nyújtható
a) a bajai modell,
b) a marcali kapcsolódó, illetve kontroll modell,
c) a makói mintakísérlet,
d) a miskolci "A nagyváros és térsége" modellprogram,
e) a tabi közoktatási integrált kistérségi mintakísérlet,
f) a Zalaegerszeg-Gellénháza-Bak egységes integrált kistérségi önkormányzati költségvetési gazdálkodási modellprogram
továbbfejlesztésére, valamint
g) a szentlőrinci komplex tervezési, térségfejlesztési, adat- és információkezelési rendszer kidolgozására irányuló többcélú kistérségi társulási modellkísérlet támogatására.
h) a szekszárdi emberi erőforrás-gazdálkodási program kidolgozására irányuló többcélú kistérségi társulási modellkísérlet támogatására.[3]
2. E rendelet 2. § (2) bekezdése szerint rendelkezésre álló előirányzatból támogatás nyújtható továbbá a többcélú kistérségi társulások, önkormányzatok széles körű - a Dél-Dunántúli régióra kiterjedő - modellkísérletére is.
A belügyminiszter a modellkísérletben részt vevőkkel 2005.április 30-ig megállapodást köt, melyben meghatározzák a modellkísérleti feladatot, a támogatás összegét és felhasználásának feltételeit. A támogatás folyósításáról - a megállapodás aláírását követő 15 napon belül - a Belügyminisztérium gondoskodik.
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 366/2006. (XII. 28.) Korm. rendelet 7. § (9) bekezdése. Hatályos 2007.01.01.
[2] Beiktatta a 61/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2005.04.07.
[3] Beiktatta a 61/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2005.04.07.