2/2007. (I. 10.) MeHVM-OKM-SZMM együttes rendelet
az Oktatási Minisztérium Alapkezelési Igazgatósága és az Európai Szociális Alap Nemzeti Programiroda Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság közreműködő szervezetté történő kijelöléséről, valamint a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program közoktatási, szakképzési és felsőoktatási intézkedéseinek végrehajtásáról szóló 22/2004. (VI. 8.) FMM-OM együttes rendelet módosításáról
Az Európai Unió strukturális alapjaiból és a Kohéziós Alapjából származó támogatások hazai felhasználásáért felelős intézményekről szóló 1/2004. (I. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 33. § (3) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:
1. §
Az Oktatási Minisztérium Alapkezelési Igazgatósága és az Európai Szociális Alap Nemzeti Programiroda Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság közreműködő szervezetté történő kijelöléséről, valamint a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program közoktatási, szakképzési és felsőoktatási intézkedéseinek végrehajtásáról szóló 22/2004. (VI. 8.) FMM-OM együttes rendelet (a továbbiakban: FMM-OM R.) 1. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[1. § A rendelet hatálya kiterjed]
"a) a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (a továbbiakban: NFÜ) szervezetébe tartozó Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program és EQUAL Közösségi Kezdeményezés Irányító Hatóságnak (a továbbiakban: irányító hatóság), valamint az Oktatási Minisztérium Alapkezelési Igazgatóságának (a továbbiakban: OM Alapkezelő) a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program közoktatási, szakképzési és felsőoktatási intézkedéseinek végrehajtása keretében végzett tevékenységére,"
2. §
Az FMM-OM R. 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az e rendelet által alkalmazott fogalmak közül
a) az Egységes Monitoring Információs Rendszer (a továbbiakban: EMIR), intézkedés, a programkiegészítő dokumentum, a végső kedvezményezett, a monitoring bizottság, a közreműködő szervezet fogalmak meghatározását az Európai Unió által nyújtott egyes pénzügyi támogatások felhasználásával megvalósuló, és egyes nemzetközi megállapodások alapján finanszírozott programok monitoring rendszerének kialakításáról és működéséről szóló 102/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. §-a,
b) a központi program, a Közösségi Támogatási Keret fogalmak meghatározását az R. 2. §-ának (1) bekezdése tartalmazza."
3. §
Az FMM-OM R. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Operatív Programnak
a) 1.3. a nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése,
b) 23. a hátrányos helyzetű emberek foglalkoztathatóságának javítása, különös tekintettel a roma népességre,
c) 3.4. a munkahelyteremtéshez és vállalkozói készségek fejlesztéséhez kapcsolódó képzések,
d) 3.5. a felnőttképzés rendszerének fejlesztése intézkedései végrehajtásában közreműködő szervezet az ESZA Közhasznú Társaság. Az ESZA Közhasznú Társaság tekintetében az e rendelet által nem szabályozott kérdéseket az NFÜ vagy az Operatív Program tekintetében jogelődje és az ESZA Közhasznú Társaság által kötött együttműködési megállapodás tartalmazza."
4. §
Az FMM-OM R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A közoktatási, szakképzési és felsőoktatási intézkedések végrehajtása során nyújtott támogatások esetében a pályázati dokumentációt a pályázat-előkészítő munkacsoport (a továbbiakban: munkacsoport) készíti el és az irányító hatóság hagyja jóvá. A munkacsoport elnöke az irányító hatóság képviselője, tagjait a közoktatási és felsőoktatási intézkedések tekintetében az oktatási és kulturális miniszter, a szakképzési intézkedések tekintetében az Oktatási és Kulturális Minisztérium (a továbbiakban: OKM) bevonásával a szociális és munkaügyi miniszter előzetes véleménye alapján az OM Alapkezelő jelöli ki."
5. §
Az FMM-OM R. 6. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az OM Alapkezelőnek a pályázati eljárás lebonyolításával kapcsolatos feladatai a következők]
"a) jóváhagyás céljából összeállítja a pályázat-előkészítő munkacsoport által elkészített pályázati dokumentációt, illetve a közoktatásra és felsőoktatásra vonatkozóan az OKM, a szakképzést illetően az OKM bevonásával a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (a továbbiakban: SZMM) és az NFÜ megbízásából közzéteszi az irányító hatóság által jóváhagyott pályázati felhívást,"
6. §
Az FMM-OM R. 7. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az értékelési eljárás során az OM Alapkezelő feladatai a következők]
"a) az OKM-mel és az SZMM-mel egyeztetett javaslatot tesz az irányító hatóságnak a független értékelők és a bírálóbizottság szavazó tagjainak személyére,"
7. §
Az FMM-OM R. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A központi program végrehajtását meghatározó programtervet (a továbbiakban: programterv) a programkiegészítő dokumentumban megjelölt végső kedvezményezett a közoktatás és a felsőoktatás tekintetében az OKM-mel, a szakképzés tekintetében az OKM bevonásával az SZMM-mel egyeztetve készíti el."
8. §
Az FMM-OM R. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A minősítő testület végzi a programterv értékelését, és javaslatot tesz az irányító hatóság részére a programterv elfogadására. Az irányító hatóság a minősítő testület javaslata alapján elfogadja a programtervet. A minősítő testület tagjait az OKM javaslatára az OM Alapkezelő kéri fel. A minősítő testület tevékenységét az irányító hatóság által előterjesztett és a testület által jóváhagyott ügyrend szabályozza."
9. §
(1) Az FMM-OM R. 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A támogatásban részesülő pályázóval, valamint a minősítő testület által jóváhagyott központi programok esetében a végső kedvezményezettel az NFÜ megbízásából az OM Alapkezelő köt támogatási szerződést. A támogatási szerződés tartalmazza különösen a támogatás célját, összegét, a támogatott végső kedvezményezett elszámolási kötelezettségeinek meghatározását (tartalmát, határidejét és az elszámolás bizonylatait), továbbá az ellenőrzés módját és a szerződésszegés következményeit."
(2) Az FMM-OM R. 11. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az OM Alapkezelő szerződéskötéssel kapcsolatos szakmaifeladatai a következők]
"b) az NFÜ megbízásából eljárva megköti a szerződést,"
10. §
Az FMM-OM R. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"12. § (1) Az Európai Szociális Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap által társfinanszírozott közoktatási, szakképzési és felsőoktatási intézkedések esetében az eljárásrendi és teljesítési monitoringért, a pénzügyi és a szakmai monitoringért, valamint a monitoring folyamat általános összehangolásáért az OM Alapkezelő a felelős. Az OM Alapkezelő dönt az előrehaladási jelentések elfogadásáról, és javaslatot tesz az irányító hatóság részére az esedékes támogatási részlet kifizetésére, feltéve, hogy meggyőződött a tény szerinti, eljárásrendi teljesítésről, igazolta a szakmai és a pénzügyi teljesítést.
(2) Az OM Alapkezelő az (1) bekezdésben meghatározott eljárásrendi és teljesítési monitoring feladatkörében:
a) befogadja és feldolgozza a kedvezményezettek által készített előrehaladási jelentéseket,
b) nyomon követi az előrehaladási jelentések beérkezését, és intézkedik a benyújtás érdekében,
c) ha a végső kedvezményezett a jelentéstételi határidőt elmulasztja, írásban felszólítja a jelentés megküldésére, eredménytelen felszólítás esetén kezdeményezheti a végső kedvezményezettel kötött támogatási szerződéstől való elállást,
d) ellenőrzi a kedvezményezettek előrehaladási jelentéseit formai és tartalmi szempontból,
e) ellenőrzi a közbeszerzési eljárások lefolytatásának szabályszerűségét,
f) biztosítja a monitoring folyamat során keletkezett dokumentumokat az irányító hatóság részére,
g) részt vesz a monitoring folyamat irányító hatóság által jóváhagyott formadokumentumainak előkészítésében,
h) összegyűjti az adott projekt monitoringjában részt vevő személyek elérhetőségét, rögzíti a felelősöket, és a projektekre lebontott adatbázist továbbítja az irányító hatósághoz,
i) befogadja a jelentések pénzügyi elszámolásaként benyújtott, külön jogszabályban meghatározott dokumentumokat, különös tekintettel a kifizetést igénylő dokumentumot, a számlák másolatait és a számlaösszesítőket,
j) ellenőrzi, hogy a kedvezményezett az eredeti számlán feltüntette-e azt, hogy az adott számú projektre történő elszámolásra nyújtották be,
k) biztosítja az egységes monitoring információs rendszer adatbázisának naprakész feltöltését,
l) kockázatelemzés alapján éves helyszíni ellenőrzési tervet készít és azt az irányító hatóságnak jóváhagyásra az előző év november 30-ig benyújtja,
m) lebonyolítja a projektek helyszíni ellenőrzését,
n) jegyzőkönyvet készít a helyszíni ellenőrzésről,
o) a végrehajtás folyamatának áttekintése és szükség esetén az irányító hatóság részére korrekciós intézkedések megtételére szóló javaslattétel céljából az irányító hatósággal havi rendszerességgel, intézkedésszintű végrehajtási értekezleteket szervez,
p) elkészíti az éves átfogó és a negyedéves intézkedésszintű jelentést, és továbbítja az irányító hatósághoz.
(3) A szakmai monitoring célja a szerződések teljesítése szakmai megalapozottságának ellenőrzése. Az OM Alapkezelő a szakmai monitoring feladatkörében:
a) a szakmai monitoring tevékenység ellátására az OM Alapkezelő a közoktatás és a felsőoktatás tekintetében az OKM-mel, a szakképzést illetően az OKM bevonásával az SZMM-mel együttműködve pályázati ablakonként/központi programonként/intézkedésenként szakértőket, valamint vezető monitort jelöl ki, felkészíti őket a feladatuk ellátására, valamint összehangolja tevékenységüket. A szakértők és a vezető monitor kiválasztásának szempontjait a pályázati ablakért/intézkedésekért szakmailag felelős tárca - a közoktatásra és a felsőoktatásra vonatkozóan az OKM, a szakképzést illetően az OKM bevonásával az SZMM - iránymutatásai szerint az irányító hatóság dolgozza ki,
b) adatokkal tölti fel, és kezeli az egységes monitoring információs rendszer szakmai adatbázisát,
c) kockázatelemzés alapján biztosítja a monitoring szakértők látogatásait a projektek helyszínén, illetve, amennyiben a projektről szerzett információk és problémafeltárás alapján indokolt, a helyszíni ellenőrzést, ezek alapján szükség esetén beavatkozást kezdeményez, amelyről az irányító hatóságot tájékoztatja,
d) külön jogszabályban előírt módon benyújtott projekt-előrehaladási jelentések szakmai hitelesítését, a szakmai hitelesítési jelentésrészlet elkészítését biztosítja,
e) befogadja, és feldolgozza a monitoring szakértők által készített jelentéseket és jegyzőkönyveket, ezek alapján pályázati ablakonként negyedévente szakmai jelentést készít a (2) bekezdés p) pontban meghatározott negyedéves intézkedésszintű jelentés elkészítéséhez,
f) a projektszintű végrehajtási problémák kezelésére szakmai konzultációt biztosít a projektek végrehajtói számára,
g) az Európai Bizottság részére továbbítandó éves végrehajtási jelentés előkészítése céljából évente átfogó szakmai jelentést készít az irányító hatóság részére.
(4) Az OM Alapkezelő a pénzügyi monitoring feladatkörben megvizsgálja a benyújtott elszámolásokat, a támogatás alapjául szolgáló számlákat, egyéb számviteli bizonylatokat, valamint előleg esetén az előlegfolyósítás dokumentumait. Ennek keretében
a) ellenőrzi és megállapítja, hogy az elszámolásra benyújtott kiadások, költségek megfelelnek-e a szerződéses feltételeknek, az adott időpontban hatályos magyar jogszabályoknak és az Európai Közösség jogszabályaiban foglaltaknak,
b) ellenőrzi, hogy a számlák, a számlaösszesítőben megadott számlatételek és egyéb számviteli bizonylatok a támogatási szerződésben meghatározott jogcímre vonatkoznak-e, és összegüket tekintve is megfelelnek-e az előirányzott költségeknek,
c) ellenőrzi a kedvezményezett nevének és bankszámlaszámának támogatási szerződéssel való összhangját, valamint a szállító részére történő közvetlen kifizetési igény esetén ellenőrzi a számla alapján az elszámolásban megjelölt és a szállítói számlán szereplő bankszámlaszám egyezőségét,
d) ellenőrzi, hogy a számlát, illetve egyéb számviteli bizonylatot a támogatási szerződésben meghatározott projekt megvalósításához kapcsolódó kivitelezési szerződésben meghatározott kivitelező, szállító állította-e ki,
e) ellenőrzi, hogy az elszámolásra benyújtott kiadások, költségek teljesítése a pályázati kiírás, illetve a támogatási szerződésben előírt határidőn belül történt-e (e határidőn túli teljesítésre vonatkozó számla és egyéb számviteli bizonylatok nem képezhetik a támogatás igénybevételének alapját),
f) a szerződéses kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése során vizsgálja, hogy az elszámolásra benyújtott számlát, illetve az egyéb számviteli bizonylatokat a kedvezményezett által lefolytatott közbeszerzési eljárás nyertes szállítója állította-e ki,
g) ellenőrzi a saját erő felhasználását,
h) ellenőrzi, hogy a kiadások a jogosultsági feltételeknek megfelelően merültek-e fel,
i) ellenőrzi, hogy nem áll-e fenn a köztartozás és támogatáshalmozódás,
j) biztosítja a projektszintű pénzügyi hitelesítési részjelentés elkészítését,
k) a támogatási keretből felhasznált források ismeretében megállapítja az utalható támogatási összeget, és biztosítja az elektronikus átutalás feltételeit.
(5) Az OM Alapkezelő az ellenőrzést követően a projektszintű hitelesítési jelentésekkel együtt összeállítja a kifizetésekhez szükséges hazai forrás és közösségi hozzájárulás biztosítására vonatkozó, intézkedésszintű forráslehívási kérelmet és benyújtja az irányító hatóságnak."
11. §
Az FMM-OM R. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"13. § (1) Az OM Alapkezelő felelős a rendelet 2. §-a (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott közoktatási, szakképzési és felnőttképzési intézkedések követeléskezeléséért, a jogtalanul igénybe vett vagy visszafizetésre meghatározott összegek nyilvántartásáért és beszedéséért.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatkörön belül az OM Alapkezelő Igazgatóság
a) intézkedik a megítélt visszafizetési kötelezettségekből eredő pénzeszközök beszedéséről, az Operatív Program számlájára történő utalásról, késedelmes törlesztés esetén a kamattartozás megállapításáról, a kedvezményezett kiértesítéséről és a keletkezett követelés behajtásáról,
b) az irányító hatóság tájékoztatása alapján szerződésenként nyilvántartja a jogtalanul igénybe vett vagy visszafizetésre meghatározott támogatásokból keletkezett követelések tőke és - a támogatási szerződés vonatkozó pontja(i) figyelembevételével megállapított - kamat összegeit,
c) a b) pont szerinti tartozásról értesíti az érintett kedvezményezetteket, intézkedik a követelések beszedése érdekében, ennek keretében - önkéntes teljesítés hiányában - érvényesíti a támogatási szerződésben kikötött biztosítékot, indokolt esetben végrehajtási, illetve - az irányító hatóság előzetes álláspontjának kikérése mellett és felhatalmazása alapján - felszámolási eljárást kezdeményez,
d) naprakész nyilvántartást vezet a behajtott követelésekről, negyedévenként tételesen egyeztet az irányító hatósággal és a kijelölt közreműködő szervezettel,
e) a kedvezményezettek teljes körére kiterjedően figyelemmel kíséri a Cégközlönyt annak érdekében, hogy a cégbíróságok által közzétett, más szervezetek által kezdeményezett csőd-, felszámolási és végelszámolási eljárásban - az irányító hatóság képviseletében, nevében - a hitelezői igényt bejelentse és az eljárások során érdekeit képviselje."
12. §
Az FMM-OM R. 15. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A kézikönyvet és módosításait az irányító hatóság vezetőjének előterjesztése alapján az OKM véleményezése után az NFÜ elnöke adja ki és vonja vissza.
(3) Az Operatív Program intézkedéseinek végrehajtásában részt vevő bármely érintett szervezet írásbeli javaslatot tehet a kézikönyv módosítására. A javaslat elfogadásáról és a kézikönyv módosításáról az irányító hatóság vezetőjének előterjesztése alapján az NFÜ elnöke dönt. A kézikönyv módosításáról az irányító hatóság vezetője haladéktalanul írásban tájékoztatja az OKM-et, az SZMM-et, valamint az OM Alapkezelőt."
13. §
Az FMM-OM R. 16. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az NFÜ belső ellenőrzésért felelős részlege a belső ellenőrzési kézikönyvében, a külön jogszabályaiban és a kézikönyvben foglaltak szerint ellenőrizheti az OM Alapkezelő közreműködő szervezeti tevékenységéhez kapcsolódó ellenőrzési rendszert, az OM Alapkezelőnek a támogatások lebonyolításával kapcsolatos tevékenységét, továbbá a végső kedvezményezettnél a támogatások felhasználását.
(3) Az ellenőrzés vonatkozásában az OM Alapkezelő a) minden év november 30-áig jóváhagyás előtt megküldi az irányító hatóság vezetőjének a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai, az EQUAL Közösségi Kezdeményezés program és a Kohéziós Alap projektek támogatásainak fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási, számviteli és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 360/2004. (XII. 26.) Korm. rendelet szerinti belső ellenőrzési részleg ellenőrzési munkatervét,
b) együttműködik a Strukturális Alapok ellenőrzését végző külső szervezetekkel azok ellenőrzési tevékenysége során, valamint az ellenőrzések megkezdéséről az irányító hatóságot haladéktalanul tájékoztatja,
c) megküldi az irányító hatóság részére az Alapok és a szervezet belső ellenőrzése körében keletkezett végleges jelentéseket, valamint a külső szervek (Európai Bizottság illetékes szervei, kifizető hatóság, Magyar Államkincstár, Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, NFÜ belső ellenőrzésért felelős részlege, Szociális és Munkaügyi Minisztérium belső ellenőrzésért felelős részlege, Állami Számvevőszék) által végrehajtott ellenőrzésekről szóló jelentéseket az elfogadást követő 15 napon belül,
d) a végleges jelentés elkészülését követő 8 napon belül megküldi az irányító hatóság részére a belső és külső ellenőrzésekről készített beszámolókat."
14. §
Az FMM-OM R. 17. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az OM Alapkezelő köteles a feladatkörének ellátása során bekövetkezett szabálytalansággal összefüggő visszafizetési kötelezettségének a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a Magyar Államkincstár, mint az Operatív Program követeléskezeléssel megbízott szervezete által vezetett követeléskezelési számlájára történő befizetéssel eleget tenni."
15. §
Az FMM-OM R. 21. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az OM Alapkezelő működéséhez szükséges pénzügyi eszközöket a szociális és munkaügyi miniszter bocsátja rendelkezésre az adott naptári évre szóló költségvetési törvényben foglaltak alapján."
16. §
Az FMM-OM R. 22. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az NFÜ és az OKM megállapodás keretében rögzíti az e rendeletben meghatározott feladatok végrehajtásával, így különösen a működési kézikönyv kiadásával kapcsolatos együttműködés kérdéseit."
17. §
E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Oktatási Minisztérium Alapkezelési Igazgatósága és az Európai Szociális Alap Nemzeti Programiroda Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság közreműködő szervezetté történő kijelöléséről, valamint a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program közoktatási, szakképzési és felsőoktatási intézkedéseinek végrehajtásáról szóló 22/2004. (VI. 8.) FMM-OM együttes rendelet módosításáról szóló 7/2006. (V. 18.) FMM-OM együttes rendelet 1. §-a, 2. §-ának (1) bekezdése, az 5. §-ának (1) bekezdése, a 6. §-ának (1) bekezdése, a 7. §-a és a 9. §-a hatályát veszti.
18. §
E rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
19. §
E rendelet az Európai Bizottságnak a strukturális alapok keretében nyújtott támogatások irányítási és ellenőrzési rendszerei tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtásának részletes szabályairól szóló 438/2001/EK rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Dr. Szilvásy György s. k.,
a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
Dr. Hiller István s. k.,
oktatási és kulturális miniszter
Kiss Péter s. k.,
szociális és munkaügyi miniszter