403/2007. (XII. 27.) Korm. rendelet
a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai, az EQUAL Közösségi Kezdeményezés program és a Kohéziós Alap projektek támogatásainak fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási, számviteli és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 360/2004. (XII. 26.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány az Alkotmány 35. §-ának (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alkotmány 35. §-a (1) bekezdés a)-b) pontjában megállapított feladatkörében a következőket rendeli el:
1. §
A Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai, az EQUAL Közösségi Kezdeményezés program és a Kohéziós Alap projektek támogatásainak fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási, számviteli és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 360/2004. (XII. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a (1) bekezdésének 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"9. Hitelesítési jelentés: egyrészt az Operatív Program és Equal közreműködő szervezetnek az irányító hatóság felé a forráslehíváshoz kapcsolódóan fennálló jelentési kötelezettsége, másrészt az Operatív Program és Equal irányító hatóságnak vagy a közreműködő szervezetnek a kifizető hatóság felé fennálló rendszeres jelentéstételi kötelezettsége annak alátámasztására, hogy a felhasznált támogatásokra irányuló ellenőrzési kötelezettségek teljesültek, az irányító hatóság és a közreműködő szervezet irányítási és ellenőrzési rendszerei hatékonyan, a jogszabályi előírásokkal, valamint a közösségi politikákkal összhangban működnek, harmadrészt, Kohéziós Alap esetén a közreműködő szervezetnek a Kohéziós Alap irányító hatóság felé fennálló, továbbá a Kohéziós Alap irányító hatóságnak a kifizető hatóság felé fennálló nyilatkozattételi kötelezettsége annak alátámasztásra, hogy a kapcsolódó költségkimutatásban szereplő költségek megfelelőek."
2. §
Az R. 3. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A végső egyenleg átutalásából származó forrást a központi költségvetés fő bevételei fejezetben, bevételként kell megtervezni és elszámolni."
3. §
Az R. 4. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A végső egyenleg átutalásából származó forrást a központi költségvetés fő bevételei fejezetben, bevételként kell megtervezni és elszámolni."
4. §
Az R. 7. §-a (1) bekezdésének g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az irányító hatóság egy olyan lebonyolítási rendszert működtet, melyben egyértelműen szabályozottak és az eljárásrendekben rögzítettek az alábbi feladatok:]
"g) a kifizető hatóság által közzétett útmutatóban meghatározott formai és tartalmi követelményeknek megfelelő hitelesítési jelentés kiállítása, valamint benyújtása a kifizető hatóság részére, amennyiben a hitelesítési jelentést a közreműködő szervezet állítja ki, a hitelesítési jelentés ellenjegyzése, valamint benyújtása a kifizető hatóság részére;"
5. §
Az R. 8. §-ának (2) bekezdése a következő l) ponttal egészül ki:
[Az átruházott feladatokat ellátó közreműködő szervezet - az átruházás szabályai szerint - részt vehet az operatív programok, valamint az EQUAL program terhére meghirdetett pályázatokkeretében megítélt támogatások pénzügyi lebonyolításában, továbbá e tevékenysége keretében elláthatja az alábbi pénzügyi és számviteli feladatokat:]
"l) a kifizető hatóság felé küldendő hitelesítési jelentés összeállítása."
6. §
Az R. 23. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) Az irányító hatóság az elszámolható költségeket minden esetben forintban határozza meg. A forinttól eltérő pénznemben kiállított számla vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylat esetén a számlán vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylaton szereplő összeget és az arra jutó támogatás összegét a számlán vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylaton megjelölt fizikai teljesítés napján - ha a fizikai teljesítés napja munkaszüneti nap, akkor a teljesítés napját követő első munkanapon - érvényes a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) által közzétett középárfolyamon kell forintra átszámítani. Az MNB által nem jegyzett pénznemben kiállított számla esetén a számlához kapcsolódó elszámolható költségeket a számlán megjelölt fizikai teljesítés időpontjában érvényes, az Európai Központi Bank által közzétett középárfolyamon kell euróra átváltani. Az EMIR biztosítja ezen összegek forintra történő átszámítását a fizikai teljesítés időpontjában érvényes hivatalos MNB középárfolyamon. Az átszámított forintértékből a támogatási szerződésben meghatározott támogatási aránnyal számított támogatási összeget kell kiutalni a kedvezményezett vagy a szállító részére.
(3) Minden egyes forráslehívási folyamat során az irányító hatóság gondoskodik a rendszerbe korábban bevitt, még le nem hívott támogatásra jogosult számlák adatainak összesítéséről, azaz az EMIR-ben történő forráslehívás és kapcsolódó hitelesítési jelentés összeállításáról, majd elektronikusan és nyomtatott formában, az illetékes vezető aláírásával igazolva is jóváhagyja a forráslehívási dokumentációt, és a hibátlan és hiánytalan benyújtás esetén az azt követő 6 munkanapon belül intézkedik a vonatkozó forint lebonyolítási (bank) számlára történő utalásról. E jóváhagyást megelőzően az adott forráslehívásra vonatkozóan kifizetés sem az előirányzat-felhasználási keretszámláról, sem a lebonyolítási bankszámláról nem kezdeményezhető."
7. §
Az R. 25. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Miután az irányító hatóság folyósította a kedvezményezetteknek vagy szállítóknak a jogosult támogatás teljes összegét, illetve a KTK technikai segítségnyújtás intézkedésre vonatkozóan a KTK irányító hatóság teljesítette fizetési kötelezettségét a szállító részére, a kifizető hatóság az EMIR finanszírozási modul adatai alapján utólagosan elszámolja a közösségi hozzájárulásnak a központi költségvetés által előfinanszírozott összegét, és ezen elszámolás jóváhagyását követő 3 munkanapon belül átutalja azt a vonatkozó operatív program forint bankszámlájáról a vonatkozó fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára, figyelembe véve a vonatkozó operatív program forintbankszámláján rendelkezésre álló forrásokat."
8. §
Az R. 42. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím lép:
"Kohéziós Alap projekthez kapcsolódó, a kifizető hatóság felé fennálló hitelesítési jelentési kötelezettségek"
9. §
Az R. 43. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím lép:
"Az operatív programokhoz, valamint az EQUAL programhoz kapcsolódó, a kifizető hatóság felé fennálló hitelesítési jelentési kötelezettségek"
10. §
Az R. 43/B. §-ának (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(5) A strukturális alapok közreműködő szervezetnél, illetve a Kohéziós Alap közreműködő szervezetnél vagy lebonyolító testületnél elindított szabálytalansági vizsgálat lefolytatásának jogát az operatív program irányító hatóság vezetője, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság vezetője annak az EMIR-ben történt rögzítését követő 3 munkanapon belül magához vonhatja. Ebben az esetben az operatív program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság vezetője döntéséről írásban értesíti a közreműködő szervezet vagy lebonyolító testület vezetőjét és szabálytalanság felelősét, és egyúttal kéri a szabálytalanság elkövetését alátámasztó dokumentumok megküldését.
(6) A közreműködő szervezet, lebonyolító testület szabálytalanság-felelőse az eredeti dokumentumokat - másolat megtartása mellett - a (5) bekezdés szerinti megkereséstől számított 5 munkanapon belül megküldi az operatív program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság vezetőjének."
11. §
Az R. 47. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az operatív program irányító hatóság, a KTK technikai segítségnyújtás intézkedésre vonatkozóan a KTK irányító hatóság, illetve az EQUAL program irányító hatóság felelőssége annak biztosítása, hogy a már kifizetett, de szabálytalanul felhasznált támogatási összegek a kedvezményezettektől behajtásra kerüljenek. A behajtott összeget a lebonyolítási (bank) számlán történő jóváírásáról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül a forrásgazda megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára kell visszautalni. Amennyiben a visszafizetett támogatás összege korábban a kifizető hatóságtól lehívásra került, akkor a behajtott összeg közösségi támogatási részét a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlán történő jóváírásáról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül kell visszautalni a kifizető hatóság (bank) számlájára."
12. §
Az R. 48. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az operatív program irányító hatóság, az EQUAL program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság a negyedik negyedéves szabálytalansági jelentések mellékleteként kimutatást küld a kifizető hatóság részére az operatív program, az EQUAL program, illetve a Kohéziós Alap projektjei keretében visszavont összegekről, továbbá a behajtott, illetve adott időpontban behajtásra váró, a behajtási eljárások megindításának éve szerint osztályozott összegekről, illetve tájékoztatja a kifizető hatóságot a behajtott összegek újrafelhasználásának módjáról."
13. §
Az R. 48. §-a a következő (3)-(4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az operatív program irányító hatóság, az EQUAL program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság a szabálytalansági eljárások indításáról, a megtett intézkedésekről és azok eredményeiről az Európai Bizottság által meghatározott formában a szabálytalanságról hozott döntést követő 5 munkanapon belül jelentést küld a ki-fizető hatóság részére, abban az esetben, ha a szabálytalanság újfajta jogellenes gyakorlat elkövetésére utal, vagy Magyarország területén kívül is hatásai vannak.
(4) Minden negyedévet követő 6 héten belül az operatív program irányító hatóság, az EQUAL program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság tájékoztatást küld a kifizető hatóság részére, amennyiben a rendelkezésre álló dokumentumok alapján feltételezhető, hogy egy szabálytalansággal érintett, korábban kifizetett támogatási összeg nem fizettethető vissza. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a támogatást odaítélő határozat másolatát, a kedvezményezettnek folyósított utolsó kifizetés dátumát, a beszedési utalvány másolatát, csőd esetén a kedvezményezett fizetésképtelenségét igazoló dokumentum másolatát és a vonatkozó összeg visszafizetése céljából hozott intézkedések és azok eredményének összefoglalását, azok dátumának megjelölésével. A tájékoztatást a kézhezvételtől számított egy héten belül a kifizető hatóság megküldi az Európai Bizottság részére, abban az esetben, ha az érintett összeg részben vagy egészben az Európai Bizottságtól lehívásra került."
14. §
Az R. 49. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A negyedik negyedéves jelentéshez csatolva a kifizető hatóság, az operatív program irányító hatóság, az EQUAL program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság által negyedévente benyújtott jelentés alapján évente egyszer kimutatást küld az OLAF Koordinációs Irodának a visszavont összegekről, továbbá a behajtott, illetve a behajtásra váró összegekről, a behajtási eljárás megindításának éve szerinti csoportosításban, melyet az OLAF Koordinációs Iroda továbbít az Európai Bizottság (Európai Csalásellenes Hivatal) felé."
15. §
Az R. 49. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az operatív program irányító hatóság, az EQUAL program irányító hatóság, illetve a Kohéziós Alap irányító hatóság által benyújtott 48. § (3) bekezdés szerinti jelentést a kifizető hatóság köteles megküldeni az OLAF Koordinációs Iroda részére. A jelentést az OLAF Koordinációs Iroda megküldi Európai Bizottság (Európai Csalásellenes Hivatal), illetve szükség esetén a szabálytalanságban érintett többi tagállam részére."
16. §
Az R. 52. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A pénzügyi lebonyolítás során a folyamatba épített ellenőrzés részeként az operatív program irányító hatóságnak, az EQUAL program közreműködő szervezeteknek és a Kohéziós Alap közreműködő szervezetnek gondoskodnia kell a kifizetéseket megelőző dokumentum alapú, valamint - kockázatelemzés alapján történő - helyszíni ellenőrzések lefolytatásáról, melyek keretében ellenőrizni kell a programok, illetve projektek támogatási szerződéseknek (ideértve az azoknak elválaszthatatlan részét képező mellékleteket) megfelelő fizikai és pénzügyi előrehaladását, valamint azt, hogy a benyújtott számla vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylat összhangban van a pályázatra vonatkozó döntéssel és a szerződéses feltételekkel, a fizikai és teljesítmény mutatószámok teljesítésével, a közbeszerzésre vonatkozó közösségi és nemzeti előírásokkal. A folyamatba épített ellenőrzések keretében a számlákon szereplő költségek elszámolhatóságának megállapításához ellenőrizni kell az elszámolásra benyújtott számlákhoz kapcsolódó szerződéseket, illetve 448/2004/EK és a 16/2003/EK rendelet előírásaival összhangban az alvállalkozók igénybevételét is."
17. §
Az R. 53/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"53/A. § Az operatív program közreműködő szervezet és a Kohéziós Alap közreműködő szervezet vezetője e rendelet melléklete szerint köteles nyilatkozni az általa működtetett irányítási és ellenőrzési rendszerek megfelelő működéséről, e nyilatkozatot február 28-ig megküldi az irányító hatósági feladatok ellátásáért felelős szerv vezetőjének. Az irányító hatósági feladatok ellátásáért felelős szerv vezetője köteles a saját szervezetére vonatkozóan nyilatkozni e rendelet melléklete szerint, és a közreműködő szervezetek nyilatkozatait, valamint a saját nyilatkozatát minden év május 31-ig megküldeni a pénzügyminiszternek."
18. §
Az R. 57. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A KEHI az (1) bekezdésben meghatározott rendszerellenőrzésekről készült ellenőrzési jelentést a jelentés lezárását követően haladéktalanul megküldi az Európai Bizottság részére."
19. §
Az R. 59. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az 5-15%-os ellenőrzésekről szóló jelentéseknek meg kell felelniük az Európai Bizottság által meghatározott módszertanoknak, és tartalmazniuk kell az ellenőrzés során elvégzett kockázatelemzés vagy mintavételezés leírását és a minták kiválasztásának indokolását."
20. §
Az R. 61. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A KEHI éves összegző jelentést készít a 438/2001/EK rendelet 10-12. cikkében foglaltak alkalmazásáról.
(2) A KEHI éves összegző jelentést készít a 1386/2002/EK rendelet 9-11. cikkében foglaltak alkalmazásáról."
21. §
Az R. 62. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) A Közösségi Támogatási Keret irányító hatóság minden évben elkészíti az irányítási és ellenőrzési rendszer változásairól szóló összesített jelentést, melyet május 31-ig megküld a KEHI-nek.
(3) A Kohéziós Alap irányító hatóság minden évben elkészíti az irányítási és ellenőrzési rendszer változásairól szóló összesített jelentést, melyet május 31-ig megküld a KEHI-nek."
22. §
Az R. 63. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"63. § A KEHI elnöke a 61-62. §-okban meghatározott jelentésekből - a pénzügyminiszter és az irányító hatóságot működtető szervek véleményének kikérésével - összeállított éves összefoglaló jelentést minden év június 30-ig megküldi az Európai Bizottságnak."
23. §
(1) Az R. 64. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az operatív programok, az EQUAL program programjainak és a Kohéziós Alap projektjeinek végső elszámolásához kapcsolódóan a zárónyilatkozat kiadásához szükséges ellenőrzéseket a KEHI hajtja végre, az Európai Bizottság által kiadott módszertan szerint."
(2) Az R. 64. §-ának (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(4) A KEHI az operatív programok és az EQUAL program tekintetében, a végső egyenleg átutalási igénylés dokumentációi alapján lefolytatja a zárónyilatkozat kiadásához szükséges ellenőrzéseket. A KEHI az ellenőrzési jelentés tervezetét egyeztetés céljából megküldi az ellenőrzött szervezeteknek és a pénzügyminiszternek. Az ellenőrzések alapján a KEHI zárónyilatkozatot állít ki, amelyet legkésőbb a kifizetési határidőtől számított 5 hónapon belül megküld a pénzügyminiszternek. A pénzügyminiszter gondoskodik a zárónyilatkozat a kifizetési határidőtől számított 6 hónapon belül az Európai Bizottságnak történő megküldéséről.
(5) A KEHI a Kohéziós Alap projekt végső egyenleg átutalási igénylés dokumentációja és a projekt zárójelentése alapján lefolytatja a zárónyilatkozat kiadásához szükséges ellenőrzéseket. A KEHI az ellenőrzési jelentés tervezetét egyeztetés céljából megküldi az ellenőrzött szervezeteknek és a pénzügyminiszternek. Az ellenőrzések alapján a KEHI zárónyilatkozatot állít ki, amelyet legkésőbb a kifizetési határidőtől számított 5 hónapon belül megküld a pénzügyminiszternek. A pénzügyminiszter gondoskodik a zárónyilatkozatnak a kifizetési határidőtől számított 6 hónapon belül az Európai Bizottságnak történő megküldéséről."
24. §
(1) E rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 44/A. § (3) bekezdése hatályát veszti.
(3) Az R. melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
25. §
E rendelet a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
26. §
Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:
a) a Tanács 1999. június 21-i 1260/1999/EK rendelete a strukturális alapokra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról;
b) a Bizottság 2001. március 2-i 438/2001/EK rendelete a strukturális alapok keretében nyújtott támogatások irányítási és ellenőrzési rendszerei tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtása részletes szabályainak megállapításáról;
c) a Bizottság 2002. július 29-i 1386/2002/EK rendelete a Kohéziós Alapból nyújtott támogatások irányítási és ellenőrzési rendszere, valamint a pénzügyi korrekciós eljárás tekintetében az 1164/94/EK tanácsi rendelet végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról.
A miniszterelnök helyett:
Kiss Péter s. k.,
a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
Melléklet a 404/2007. (XII. 27.) Korm. rendelethez
Melléklet a 360/2004. (XII. 26.) Korm. rendelethez
NYILATKOZAT |
A) Alulírott, ............................. a/z/................... közreműködő szervezet/irányító hatóság vezetője, jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy ............. évben az általam vezetett szervezetnél az előírásoknak megfelelően gondoskodtam az európai uniós támogatásokkal kapcsolatos közreműködő szervezeti/irányító hatósági feladatok ellátásához kapcsolódó belső kontroll rendszerek hatékony, eredményes és gazdaságos működtetéséről. |
Gondoskodtam - a közreműködő szervezet/irányító hatóság feladatának ellátására vonatkozó megállapodásban/szerződés- |
ben/jogszabályban előírt tevékenységek meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáról, - a szervezet feladatainak ellátásában a szakmai hatékonyság, eredményesség és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséről, - a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséről, azok teljességéről és hitelességéről, - a belső kontroll megszervezéséről és hatékony, eredményes és gazdaságos működtetéséről. |
Kijelentem, hogy - a benyújtott beszámolók és elszámolások a legjobb tudásom szerint a valóságnak megfelelőek, teljeskörűek és pontosak, - olyan rendszert vezettem be, ami megfelelő bizonyosságot nyújt az eljárások jogszerűségére és szabályszerűségére vonatkozóan, továbbá megfelel a hazai és közösségi szabályoknak, - a szervezeten belül jól körülhatárolt volt a felelősségi körök meghatározása, működtetése, a vezetők a szervezet minden szintjén tisztában voltak a célokkal és az azok elérését segítő eszközökkel annak érdekében, hogy végre tudják hajtani a kitűzött feladatokat és értékelni tudják az elért eredményeket. E tevékenységről a vezetői beszámoltatás rendszerén keresztül folyamatos információval rendelkeztem, a tevékenységet folyamatosan értékeltem. |
Keh, |
P. H. ………………… aláírás |
B) Az A) pontban meghatározott nyilatkozatot az alábbiak miatt nem áll módomban megtenni: |
Keh, |
P. H. |
……………………. aláírás |