21/2008. (VIII. 22.) KHEM rendelet
az egyes fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénz-ügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. §
E rendelet hatálya a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezeti kezelésű előirányzatai közül az alábbi előirányzatokra terjed ki:
a) Uránércbánya hosszú távú környezeti kárelhárítás,
b) BKSZ működtetésének támogatása,
c) A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése,
d) RO-LA gördülő országút,
e) Energia Központ Kht. közhasznú feladatai,
f) Az ágazat védelmi felkészítésének állami feladatai a honvédelmi törvény alapján,
g) Katasztrófavédelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási ágazati feladatok.
2. §
(1)[1] Az 1. § a)-g) pontjaiban felsorolt fejezeti kezelésű előirányzatok forrása a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény) e célra jóváhagyott előirányzat.
(2) Az előirányzatok terhére éven túli kötelezettségvállalást a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) engedélyezhet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 47. §-ára és 49. § r) pontjában foglalt rendelkezésre figyelemmel.
3. §
(1) A miniszter az előirányzatokból nyújtott támogatások rendeltetésüknek megfelelő felhasználását ellenőrzi.
(2) Ha az ellenőrzés során a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása kerül megállapításra, a támogatás jogtalanul igénybe vett része visszavonásra kerül.
(3) A támogatottnak a jogtalanul igénybe vett támogatást az igénybevétel napjától a visszavonási döntés időpontjáig számítva a - visszavonáskor érvényes mértékű -jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő kamattal növelt összeggel kell visszafizetnie.
Uránércbánya hosszú távú környezeti kárelhárítás
4. §
(1) Az előirányzat célja a mecseki uránércbányászat beruházási program befejező szakaszában, valamint a befejezést követően - az ivóvízbázis védelme, valamint egyéb környezet- és egészségvédelmi okok miatt - a víztisztítás folytatására, a kiépített megfigyelő rendszerek működtetésére és a rekultivált területek egy részének karbantartására szolgáló támogatási forrás biztosítása.
(2) A beruházási program megvalósításának, a környezeti rekultiváció elvégzésének, a kiépített megfigyelő rendszerek működtetésének kötelezettje a MECSEK-ÖKO Környezetvédelmi Zrt. (a továbbiakban: MECSEK-ÖKO Zrt.).
(3) A MECSEK-ÖKO Zrt. az előirányzat terhére elvégzendő feladatokról január 15-éig, tételes - felhasználási ütemezéssel és indokolással ellátott - Intézkedési Tervet készít.
(4) A miniszter az Intézkedési Terv elfogadását követően a támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatással való elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a MECSEK-ÖKO Zrt.-vel támogatási szerződést köt.
(5) A támogatás folyósítása a támogatási szerződésben foglaltak szerint történik.
(6) A MECSEK-ÖKO Zrt. a támogatás felhasználásáról szöveges indokolással alátámasztott féléves és éves elszámolást készít a miniszter részére.
(7) A támogatás folyósításának feltétele a szakmai feladatok, valamint a (6) bekezdésben foglalt elszámolási kötelezettség teljesítése.
BKSZ működtetésének támogatása
5. §
(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása
a) az elővárosi autóbusz és vasúti szolgáltatók részére a budapesti egyesített bérletekből, valamint a BKSZ továbbfejlesztése során bevezetett, további díjszabási konstrukciókból származó bevételkiesés - minisztériumra jutó részének - pótlási igényére (kompenzáció),
b) a Budapesti Közlekedés-Szervező Kht. működési ráfordításainak fedezésére.
(2) A támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatás felhasználásáról, a támogatással történő utólagos elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a miniszter szerződésben állapodik meg a támogatottakkal.
(3) A támogatottak a támogatás felhasználásáról szöveges indoklással alátámasztott elszámolást készítenek a miniszter részére.
A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése
6. §
(1) Az előirányzat célja a közösségi közlekedés regionális szintű megszervezésére szolgáló regionális szintű intézményrendszer működtetése, valamint a közösségi közlekedés további szakmai feladatainak, a hatékony működés ellenőrzésének finanszírozása.
(2) A Regionális Közlekedésszervező Irodák (a továbbiakban: RKI) feladata az adott régió, térség utazási igényeinek folyamatos figyelemmel kísérése, a közlekedési alágazatok közötti összhang biztosítása. Az RKI feladata a közforgalmú közlekedés igényeihez igazodó menetrendi szerkezet kialakítása, a menetrendek jóváhagyására vonatkozó döntések előkészítése, valamint az adott térségben az ügyfélszolgálati tevékenység támogatása. Az RKI működtetésével kapcsolatos feladatokat - a miniszter szakmai irányítása mellett - a Közlekedéstudományi Intézet Non-profit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: KTI Nonprofit Kft.) látja el.
(3) Az RKI működtetésével kapcsolatos támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatással való elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a miniszter a KTI Non-profit Kft.-vel szerződésben állapodik meg.
(4) A támogatás folyósítása havonta egyenlő részletekben történik utólagos elszámolási kötelezettséggel.
(5) A KTI Nonprofit Kft. a támogatás felhasználásáról szöveges indokolással alátámasztott negyedéves és éves elszámolást készít a miniszter részére.
(6) A támogatás folyósításának feltétele a szerződésben meghatározott, valamint az (5) bekezdés szerint esedékes elszámolási kötelezettség teljesítése.
(7) A miniszter a támogatás folyósítását az elszámolási kötelezettség elmulasztása vagy el nem fogadása esetén, annak pótlásáig felfüggeszti.
6/A. §[2]
(1) Az előirányzat felhasználható a hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek víziúttá nyilvánításáról szóló 17/2002. (III. 7.) KöViM rendeletben meghatározott, a Tisza és a Bodrog folyókon a köteles kompok közlekedésbiztonságot fokozó átalakítására.
(2) Az (1) bekezdés szerinti fejlesztési feladatok finanszírozása pályázati úton történik. A pályázati dokumentációt az előirányzat kezelője készíti el. A kezelő egyezteti a pályázati felhívást a Pénzügyminisztérium Támogatásokat Vizsgáló Irodájával, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendetet (a továbbiakban: Ámr.) 8/a. melléklete szerinti ismertetést is tartalmazó pályázati dokumentációt a Magyar Államkincstárral. A pályázat meghirdetéséről - a pályázati dokumentáció jóváhagyásával - a miniszter dönt.
(3) A pályázati felhívás kivonatát (a pályázati konstrukció címét, a lehetséges pályázók körét, a támogatandó tevékenységeket, a támogatás formáját és mértékét) a minisztérium a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben teszi közzé. A teljes pályázati dokumentációt a minisztérium honlapján kell közzétenni.
(4) A támogatásra vonatkozó döntési javaslatot pályázati bíráló bizottság alakítja ki. A pályázati bíráló bizottság összetételéről az előirányzat kezelőjének javaslata alapján a miniszter dönt. A támogatásról a bíráló bizottság döntési javaslatának ismeretében a miniszter dönt.
(5) A támogató döntésről szóló értesítéssel a minisztérium a támogatást elnyert pályázónak (a továbbiakban: kedvezményezett) megküldi a támogatási szerződés tervezetét és a kapcsolódó dokumentációt. A támogatási szerződés kedvezményezett általi aláírására megfelelő határidőt kell megállapítani, amely határidő a támogatási szerződéstervezet kézhezvételétől számított legfeljebb 30 nap lehet. Az értesítésben megállapított határidőig a támogatási döntésre az ajánlati kötöttség szabályai az irányadók. Ha a támogatási szerződés aláírására az értesítésben megállapított határidő utolsó napjától számított 30 napon belül a kedvezményezettnek felróható okból nem kerül sor, a támogatási döntés érvényét veszti, amely tényről az előirányzat kezelője köteles a pályázót értesíteni.
(6) A támogatás kedvezményezettje köteles a fejlesztés megvalósításáról - és a támogatási szerződés tartalmától függően a fenntartásról - adatokat szolgáltatni. A támogatás feltétele, hogy a kedvezményezett a minisztérium által meghatározott adatszolgáltatás módját, gyakoriságát és tartalmát a szerződésben vállalja.
(7) A minisztérium és a külön jogszabályban erre feljogosított egyéb szervek jogosultak a támogatásra való jogosultság feltételeinek, a pályázatban szereplő információk valóságtartalmának, valamint a támogatási szerződés szerződésszerű teljesítésének ellenőrzésére.
(8) A pályázati eljárással kapcsolatos egyéb kérdésekre az Áht., az Ámr. rendelkezései, továbbá a pályázati felhívás ban foglaltak irányadók.
RO-LA gördülő országút
7. §
(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő üzemeltetési támogatás nyújtása a vasúti kombinált árufuvarozás versenyképességének javítása, a környezetkímélő szállítási módozatok elősegítése, a közúti árufuvarozás okozta környezeti károk csökkentése érdekében. A támogatási összeg a Magyar Köztársaság területén igénybe vett vasúti pályaszakaszra vonatkozóan, a magyarországi indítású vagy fogadású gördülő országúti (Ro-La) vonatok támogatására fordítható.
(2) A támogatás lebonyolítására a miniszter a vasúti pályahálózat működtetőjével (a továbbiakban: támogatáskezelő) támogatáskezelési szerződést köt. A támogatáskezelési szerződés tartalmazza a támogatás folyósításának feltételeit, a támogatás felhasználását, a támogatással történő utólagos elszámolás módját és a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókat.
(3) A támogatás folyósítása a támogatáskezelő részére a támogatáskezelési szerződésben meghatározott ütemezés szerint történik.
(4) A támogatáskezelő a támogatás felhasználásáról - a támogatáskezelési szerződésben meghatározott határidőre és tartalommal - pénzügyi elszámolást, valamint szakmai beszámolót készít.
(5) A miniszter a támogatási előirányzat folyósítását az elszámolási kötelezettség elmulasztása vagy el nem fogadása esetén, annak pótlásáig felfüggeszti.
8. §
(1) A támogatás diszkriminációmentes igénybevételének biztosítása érdekében a miniszter nyilvános pályázatot ír ki a tehergépkocsik, vontatók és a pótkocsik (a továbbiakban: tehergépkocsik) vasúton történő fuvarozását végző vasúti társaságok számára.
(2) Támogatásra jogosult bármely, Magyarországon, az Európai Gazdasági Térség területén, illetőleg nemzetközi szerződés vagy viszonosság esetén az egyéb államokban székhellyel rendelkező, a Magyar Köztársaság területén vasúti árutovábbításra jogosult, a Tanács 1995. június 19-i, a vasúttársaságok engedélyezéséről szóló 95/18/EK irányelvével összhangban kiadott működési engedéllyel rendelkező vasúti társaság, mely a pályázatban foglaltaknak igazolhatóan eleget tesz és a támogatás igénybevételére szerződést köt a támogatáskezelővel.
(3) A támogatást elnyerő vasúti társaság a támogatáskezelővel kötött szerződés alapján jogosult a támogatás igénybevételére. A támogatáskezelő a beérkezett igényeket a beérkezés sorrendjében, számlákon és kifizetési dokumentumokon alapuló elszámolás alapján utólagosan teljesíti.
9. §
(1) A támogatáskezelő utólagos elszámolás során köteles az elszámolási időszak igazolt fuvarozási teljesítménye alapján megállapított teljes támogatási összeget a támogatásra jogosultaknak továbbadni. A támogatás folyósítása előtt a támogatáskezelő köteles meggyőződni a támogatott fuvarozási teljesítmény megtörténtéről.
(2) A támogatást igénybe vevő vasúti társaság számára legfeljebb akkora támogatási összeg adható tovább, amely nem haladja meg a közúti fuvarozók részére biztosított díjkedvezmény összegét vagy a (3) bekezdésben rögzített mértékek közül a legalacsonyabb támogatási mértéket.
(3) A támogatáskezelő által továbbadott támogatás összege nem haladhatja meg az alábbiak közül a legalacsonyabb mértéket:
a) 6,00 euró vonatkilométerenként,
b) 2500 euró vonatonként,
c) az egyéb forrásokból származó támogatásokkal együttvéve (ideértve más tagállam által nyújtott támogatást is) tehergépkocsinként a teljes kombinált fuvarozással érintett relációra vonatkozó költség 30%-át.
(4) A legmagasabb összeget abban az esetben kell teljes mértékben továbbadni, ha az elszámolási időszakban átlagosan vonatonként legalább 15 tehergépkocsi továbbításra kerül. Amennyiben a számított átlagos tehergépkocsiszám ennél kevesebb, a legmagasabb összeg arányosan csökkentett részét kell továbbadni.
(5)[3] A közlekedtetett vonatokról, a vonatonként felhasznált támogatásról, az összesen elszállított tehergépkocsikról, valamint a tehergépkocsikra megállapított, kedvezményként továbbadott támogatásról a támogatáskezelő és az azt igénybe vevő társaság - a támogatáskezelési szerződésben meghatározott ütemezés szerint - havi bontásban köteles elszámolni.
Energia Központ Kht. közhasznú feladatai
10. §
(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása az Energia Központ Energiahatékonysági, Környezetvédelmi és Energia Információs Ügynökség Közhasznú Társaság (a továbbiakban: Energia Központ Kht.) közhasznú feladatai ellátásához.
(2) A támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatással való elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a miniszter az Energia Központ Kht.-val szerződésben állapodik meg.
(3) A támogatás folyósításának ütemezését a szerződésben kell rögzíteni.
(4) Az Energia Központ Kht. a támogatás felhasználásáról szöveges indokolással alátámasztott féléves és éves elszámolást készít a miniszter részére.
(5) A támogatás folyósításának feltétele a szerződésben meghatározott, valamint a (4) bekezdés szerint esedékes elszámolási kötelezettség teljesítése.
(6) A miniszter a támogatás folyósítását az elszámolási kötelezettség elmulasztása vagy el nem fogadása esetén, annak pótlásáig felfüggeszti.
Az ágazat védelmi felkészítésének állami feladatai a honvédelmi törvény alapján
11. §
Az előirányzat célja a közlekedés, az energetika és a hírközlés területén - a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvényben, illetve a nemzetgazdaság védelmi felkészítése és mozgósítása feladatai végrehajtásának szabályozásáról szóló 131/2003. (VIII. 22.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint -a védelmi felkészítési és gazdaságmozgósítási feladatokkal kapcsolatos teendők finanszírozásának biztosítása, a minősített időszakokban az ágazatok működőképességének, a lakosság ellátásának, az állam irányíthatóságának biztosítása, illetve a Magyar Honvédség és a rendvédelmi szervek, továbbá a szövetséges fegyveres erők szükségleteinek kielégítése.
12. §
(1) Az előirányzat terhére - a közbeszerzési szabályoknak megfelelően - finanszírozhatóak a gazdaság védelmi felkészítése feladatai az ágazat működőképességének, a lakosság ellátásának, az ágazatok állami irányíthatóságának, illetve a Magyar Honvédség és a rendvédelmi szervek, továbbá a szövetséges fegyveres erők szükségleteinek minősített időszaki biztosítása érdekében.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt célok érdekében a következő jogcímeken a miniszter a feladatok ellátására szerződést, illetve megállapodást köt:
a) a védelmi célú állami tartalékok fenntartása,
b) az ágazati infrastruktúra védelmi célú fejlesztése és fenntartása,
c) az ágazat honvédelmi feladatainak ellátásába bevont szervezetek felkészítése,
d) a Befogadó Nemzeti Támogatás feladatainak finanszírozása.
Katasztrófavédelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási ágazati feladatok
13. §
Az előirányzat célja a polgári védelemről szóló 1996. évi XXXVII. törvényben, illetve a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvényben és egyéb kapcsolódó jogszabályokban a miniszter számára előírt feladatok teljesítéséhez, így a közlekedési, a hírközlési és az energetikai ágazat felkészítéséhez a természeti és a civilizációs katasztrófák megelőzésére, azok bekövetkezése esetén hatásaik csökkentéséhez, a következmények felszámolásához és a helyreállítással kapcsolatos feladatokhoz finanszírozás biztosítása.
14. §
(1) Az előirányzatból - a nukleárisbaleset-elhárítással összefüggésben - vissza nem térítendő támogatás nyújtható az ágazati nukleárisbaleset-elhárítási intézkedési tervben és a működési utasításban meghatározott feladatok végrehajtása feltételeinek biztosításához a kijelölési okmányban megjelölt szervezetek számára.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feladatokat a "GEO-S" Geotechnikai és Geofizikai Betéti Társaság és a Paksi Atomerőmű Zrt. látja el.
(3) A miniszter az (1) bekezdésben foglalt feladatok ellátására a kijelölt szervezetekkel szerződést köt.
(4) A támogatás folyósítása igazolt teljesítés, valamint számla vagy számlát helyettesítő bizonylat alapján utólag - egy összegben - történik.
(5) A kijelölt szervezetek a - kijelölés alapján hatáskörükbe utalt - feladatok teljesítéséről és a támogatási összeg felhasználásáról december 10-éig beszámolót készítenek a miniszter részére.
15. §
Az előirányzat terhére történik a katasztrófavédelemmel és a polgári védelemmel összefüggő célok érdekében - az általános közbeszerzési szabályoknak megfelelően -az ágazatok polgári védelmi és katasztrófavédelmi rendszere korszerűsítésének, az érintett szervezetek felkészítésének, a minisztériumi főügyelet működtetésének finanszírozása.
Záró rendelkezések
16. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
(2)[4]
(3) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését követően indított eljárások esetén kell alkalmazni.
Dr. Szabó Pál s. k.,
közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 8/2009. (III. 6.) KHEM rendelet 1. § - a. Hatályos 2009.03.11.
[2] Beiktatta a 8/2009. (III. 6.) KHEM rendelet 2. § - a. Hatályos 2009.03.11.
[3] Megállapította a 8/2009. (III. 6.) KHEM rendelet 3. § - a. Hatályos 2009.03.11.
[4] Hatályon kívül helyezte e rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2008.08.28.