7/2009. (III. 18.) SZMM rendelet
a szociális és munkaügyi miniszter irányítása alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. §
(1) E rendelet hatálya
a) a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény 1. számú melléklete XXVI. Szociális és Munkaügyi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezetének 16. címe alatti fejezeti kezelésű előirányzatokra,
b) az előző évekről áthúzódó, a szociális és munkaügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alá rendelt fejezeti kezelésű előirányzatok maradványára, továbbá
c) a minisztérium fejezetében az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.) foglaltak szerint megállapított évközi új előirányzatokra
d)[1] az 5. § (6) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a miniszter irányítása alá rendelt fejezeti kezelésű előirányzatok 2010. évi felhasználásáról rendelkező miniszteri rendelet hatálybalépését megelőzően meghirdetésre kerülő pályázati felhívásokra
terjed ki.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti előirányzatok támogatási célú felhasználásáról külön jogszabály rendelkezik, e rendelet szabályait a külön jogszabályban nem szabályozott kérdésekben megfelelően alkalmazni kell.
Értelmező rendelkezések
2. §
E rendelet alkalmazásában
a) kezelő szervezet: az 1. számú mellékletben felsorolt előirányzatok tekintetében a kötelezettségvállalásra, a kötelezettségvállalás ellenjegyzésére, a szakmai teljesítés igazolására, az utalványozásra, érvényesítésre, az utalvány ellenjegyzésére és a támogatások ellenőrzésére feljogosított szervezet;
b) közreműködő szervezet: a 2. számú mellékletben felsorolt előirányzatok tekintetében továbbtámogatás folyósítására jogosult szervezet, amely ellátja az előirányzat felhasználásával összefüggő, külön megállapodásban rögzített feladatokat;
c) kedvezményezett: az előirányzatból részesülő kérelmező, pályázó vagy egyéb - a kötelezettségvállalás alapján - jogosult természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet;
d) végső kedvezményezett: az előirányzat terhére folyósított támogatás végső felhasználója;
e) szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás: a támogatási szerződésben vállalt feladat teljesítésével kapcsolatos szöveges értékelést és a kapott támogatás felhasználására vonatkozó pénzügyi teljesítési adatokat tartalmazó dokumentum;
f) bírálati bizottság: a pályázatok bírálatára, a benyújtott pályázatokkal kapcsolatos előzetes állásfoglalás kialakítására létrehozott bizottság, illetőleg a pályázatokat elbíráló kuratórium, kollégium, tanács;
g) támogatási (program) előleg: az Ámr. 2. § 81. pontjában meghatározott forrás;
h) előfinanszírozás: a megítélt támogatás teljes összegének előlegként történő folyósítása.
A kötelezettségvállalás általános szabályai
3. §
(1) A támogatási szerződés kedvezményezettje - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel, illetőleg a támogatási szerződés kifejezett rendelkezése hiányában - továbbtámogatás folyósítására nem jogosult.
(2) A közreműködő szervezetek a végső kedvezményezettek felé a támogatási szerződésben foglaltak szerint továbbtámogatás folyósítására jogosultak.
4. §
(1) A fejezeti kezelésű előirányzatok tartalmazzák a működtetéssel járó kezelési költségeket. A kezelési költség mértéke nem haladhatja meg az előirányzat 6%-át.
(2) A kezelő vagy közreműködő szervezetnek a pályázati rendszerműködtetésével, a pályázatok kezelésével kapcsolatos költségeire a pályázati keret összegének legfeljebb 6%-a, valamint az esetleges rendszerhasználati vagy regisztrációs (pályázati) díjból befolyt összeg fordítható.
5. §
(1)[2] Kötelezettség - a (6) bekezdés szerinti eltéréssel - a tárgyévi előirányzat mértékéig vállalható.
(2) Kötelezettség - a (3)-(4) bekezdésben meghatározott kivétellel - legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-ai pénzügyi teljesítéssel akkor vállalható, ha a feladat megvalósítása a tárgyévben megkezdődik, de a szakmai-műszaki teljesítés a tárgyévben nem oldható meg.
(3)[3] A 16/51/5 "Roma telepeken élők lakhatási és szociális integrációs programja" előirányzat esetében a tárgyévi előirányzat terhére kötelezettség legkésőbb a tárgyévet követő év december 31-éig történő pénzügyi teljesítéssel vállalható.
(4) A 16/17 "Képzéssel támogatott közmunkaprogram" előirányzat esetében a tárgyévi előirányzat terhére kötelezettség legkésőbb a tárgyévet követő év december 31-éig történő pénzügyi teljesítéssel vállalható.
(5) Visszafizetési kötelezettség előírása mellett vállalható kötelezettség - az előirányzatok céljának megfelelően - az európai uniós tagsághoz kapcsolódó támogatással megvalósuló kiemelt projekteknek az európai uniós forrás lehívásáig felmerülő kiadásai megelőlegezése céljából. A visszafizetési kötelezettséget az európai uniós forrás beérkezésének üteme szerint kell teljesíteni. A kedvezményezett a támogatást akkor is köteles visszatéríteni, ha azt az európai uniós forrásból részére nem folyósítják.
(6)[4] A 2010. évi előirányzatok terhére - a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló törvény kihirdetését követően és kizárólag pályázati eljárás keretében - előzetes kötelezettség vállalható.
A pályázati eljárásokra, támogatási kérelmekre vonatkozó szabályok
6. §
(1) Pályázat alapján igényelhető támogatás meghívásos vagy nyílt pályázati eljárás keretében folyósítható. Meghívásos pályázat esetében pályázati hirdetmény közzétételére nem kerül sor. Nyílt pályázat esetén pályázati hirdetmény tehető közzé azzal, hogy a teljes pályázati felhívást a minisztérium honlapján és a minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.
(2) Pályázati hirdetmény közzététele esetén annak tartalmaznia kell
a) a pályázat címét vagy megnevezését és a pályázat kiírójának megnevezését,
b) a pályázat célját,
c) a támogatásban részesíthetők körét,
d) a pályázat benyújtásának határidejét,
e) az esetleges rendszerhasználati vagy regisztrációs (pályázati) díjat,
f) a teljes pályázati dokumentáció hozzáférésének helyét és módját,
g) a rendelkezésre álló keretösszeget.
(3) A pályázati felhívás - a (2) bekezdésben meghatározottakon túl - tartalmazza
a) a pályázat elbírálásának határidejét és a bírálat eredményéről történő tájékoztatás határidejét, illetve módját,
b) a támogatás alapjául szolgáló jogcímet,
c) a pályázattal elnyerhető támogatás és a pályázótól megkívánt önrész összegét, illetve mértékét,
d) a pályázat benyújtásának feltételeit, elbírálásának szakmai szempontrendszerét, speciális bírálati szempontjait,
e) a pályázat elbírálásának és a támogatás igénybevételének eljárási rendjét,
f) a pályázat szerint támogatásra kerülő feladat megvalósításának, valamint az éves és évközi szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás benyújtásának határidejét, a szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás elkészítésének szempontjait,
g) a pályázattal benyújtandó okiratokat, igazolásokat, dokumentumokat, az Ámr. 83. § (2) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel a nyilatkozatokat és az egyéb feltételek felsorolását,
h) minden olyan információt, amely ismerteti a pályázóval azt, hogy a pályázata elfogadása esetén milyen feltételekkel köthető meg a szerződés, azzal milyen jogosultságokat szerez és kötelezettségeket vállal, beleértve az ellenőrzés tűrésének kötelezettségét és a támogatás jogosulatlan igénybevételének következményeit is.
(4) A pályázati felhívásban - megfelelő határnap tűzésével - egyszeri hiánypótlás lehetősége biztosítható.
(5) A pályázati felhívásban a pályázatra vonatkozóan megadott, illetőleg a hiánypótlás benyújtására meghatározott határidő elmulasztása esetén a pályázatot nem lehet befogadni.
(6) A rendszerhasználati vagy regisztrációs (pályázati) díj összegét a miniszter állapítja meg azzal, hogy a díj összege pályázatonként nem haladhatja meg a 10 ezer forintot.
7. §
(1) A pályázatban vagy támogatási kérelemben csak egy támogatási cél jelölhető meg. A pályázati rendszerben támogatható programokhoz egyéb központi költségvetési forrásokból is igényelhető támogatás, ezt azonban a pályázatban jelezni kell, illetve annak elnyeréséről a kedvezményezett köteles értesíteni a kötelezettségvállalót.
(2) A pályázati felhívásban kiköthető, hogy a pályázatokat, illetve valamennyi, a pályázati eljárás során keletkező dokumentumot elektronikus úton, a pályázati felhívásban meghatározottak szerint kell benyújtani.
8. §
A pályázati feltételek teljesítése nem jelent jogosultságot a pályázatban megjelölt összegű költségvetési támogatás igénybevételére.
9. §
(1) A pályázat elbírálása bírálati bizottság javaslatára, a jogszabályokban rögzített, valamint a pályázati felhívásban közzétett szempontrendszer alapján történik. A bírálati bizottság felállítása - a miniszter utasításában foglaltak szerint - a kötelezettségvállaló feladata. A beérkezett pályázatokat a döntési javaslat megtétele céljából a bírálati bizottság részére a kötelezettségvállaló készíti elő a pályázat benyújtási határidejét - hiánypótlás esetén a hiánypótlásra megállapított határidő leteltét - követő 15 munkanapon belül.
(2) A támogatási rendszer kezelő vagy közreműködő szervezettel történő működtetése esetén az (1) bekezdésben a kötelezettségvállaló számára előírt feladatokat a kezelő vagy közreműködő szervezet látja el.
(3) A bírálati bizottság a pályázatokkal kapcsolatosan kialakított szakmai álláspontjára figyelemmel köteles a döntési javaslatát a pályázat benyújtási határidejétől - hiánypótlás esetén a hiánypótlásra megállapított határidő lejártának napjától - számított 45 napon belül elkészíteni.
10. §
(1) A támogatási rendszer kezelő vagy közreműködő szervezettel történő működtetése esetén - a miniszter által a támogatási szerződés megkötésére felhatalmazó engedélyező okirat kiállítása céljából - a kezelő vagy közreműködő szervezet a bírálati bizottság javaslatát annak megtételétől számított 15 napon belül felterjeszti aláírásra a miniszternek.
(2) A miniszter a bírálati bizottság javaslatáról annak felterjesztésétől számított 15 napon belül dönt. A támogatási rendszer kezelő vagy közreműködő szervezettel történő működtetése esetén a miniszter - a támogatási szerződés megkötésére történő felhatalmazás céljából - engedélyező okiratot ad ki, melyet a döntéstől számított 5 napon belül megküld a kezelő szervezetnek.
(3) A kezelő vagy közreműködő szervezet az engedélyező okirat alapján megköti a támogatási szerződést, illetve értesíti a pályázót a pályázata elutasításáról.
11. §
(1) A pályázat elbírálásának eredményéről - nyertes pályázat esetén a támogatási szerződés tervezetének egyidejű megküldésével - a pályázót a döntés meghozatala napjától számított 15 napon belül írásban értesíteni kell.
(2) A támogatásról szóló értesítésben a támogatási szerződés megkötésére megfelelő határidőt kell tűzni.
(3) Érvényét veszti a támogatási döntés, ha a támogatásról szóló értesítésben megjelölt határidőn belül a pályázó mulasztásából vagy neki felróható egyéb okból nem jön létre a szerződés.
(4) A pályázatot vagy egyedi kérelmet elutasító döntést indokolni kell. Az elutasító döntés megváltoztatására irányuló kérelem érdemi vizsgálat nélkül elutasításra kerül.
12. §
(1) Ha a támogatási igény meghaladja a pályázati keretet,
a) a pályázati felhívásnak megfelelő pályázatok - valamennyi pályázatra nézve azonos módon - versenyeztethe-tők, rangsorolhatók, elbírálásuk felfüggeszthető, kiegészítő adatszolgáltatás rendelhető el, továbbá a versenyeztetés, rangsorolás eredményeként a forráshiány miatt már nem finanszírozható pályázatok elutasíthatók, vagy
b) a befogadott, de még el nem bírált pályázatok arányosan is teljesíthetők.
(2) Ha nem normatív alapú feladatellátás keretében igényelnek a pályázati keretet meghaladó támogatást, a kérelmek teljesítését meg kell tagadni.
A támogatási szerződés
13. §
(1) Támogatás csak akkor nyújtható, ha a kedvezményezettnek a minisztérium felé korábbi támogatásból származó, lejárt határidejű elszámolási vagy visszafizetési kötelezettsége nincs.
(2) A támogatási szerződés aláírására és módosítására a kötelezettségvállaló jogosult. A támogatási szerződés tartalmát nem érintő, technikai jellegű módosításokat (pl. a kedvezményezett azonosító adataiban bekövetkezett változásokat) a kezelő vagy közreműködő szervezet saját hatáskörében bírálja el.
(3) Ugyanazon kedvezményezettnek ugyanazon célra a tárgyéven belül csak egy kötelezettségvállalással nyújtható támogatás.
(4) Támogatással megvásárolt, létrehozott vagy felújított ingatlan vagy jármű a működtetési kötelezettség időtartama alatt csak a kötelezettségvállaló előzetes jóváhagyásával és a foglalkoztatási, a szolgáltatási, illetve az egyéb kötelezettségek átvállalásával, átruházásával idegeníthető el, adható bérbe, illetve terhelhető meg. A működtetési kötelezettség időtartama
a) két év, ha a támogatás összege nem éri el az 5 millió forintot,
b) három év, ha a támogatás összege eléri az 5 millió forintot, de nem éri el a 10 millió forintot,
c) öt év, ha a támogatás összege 10 millió forint vagy azt meghaladó összeg.
14. §
A támogatás folyósításának feltétele - a külön jogszabályokban meghatározott feltételeken túl -, hogy
a) a támogatni kért tevékenység jogszerű folytatására vonatkozó, illetve a kérelmező jogosultságát igazoló okiratok, azaz
aa) egyéni vállalkozó esetén a vállalkozói igazolványnak a kiadó hatóság vagy közjegyző által hitelesített másolata,
ab) szellemi szabadfoglalkozású természetes személy esetén a szakmai szervezet által kiállított szakképesítést igazoló okirat közjegyző által hitelesített másolata,
ac) az aa) és ab) pontok alá nem tartozó természetes személy esetén a tevékenység elvégzéséhez szükséges szakirányú végzettséget igazoló bizonyítvány, oklevél, egyéb okirat vagy a támogatásra való jogosultságot igazoló egyéb okirat közjegyző által hitelesített másolata,
ad) gazdasági társaság esetén közjegyző által hitelesített aláírási címpéldány, vagy eredeti vagy a bank által hitelesített banki aláírás-bejelentő karton,
ae) társadalmi szervezet, alapítvány, közalapítvány, egyház, egyházi jogi személy esetén 60 napnál nem régebbi, a bíróság által kiadott, hatályos adatokat tartalmazó kivonat, továbbá közjegyző által hitelesített aláírási címpéldány, vagy eredeti vagy a bank által hitelesített banki aláírás-bejelentő karton,
af) egyházi jogi személy - annak alapszabályában jogi személyként nyilvántartott, bírósági nyilvántartásba nem vett - szervezeti egysége esetén az egyházi jogi személy képviselőjének nyilatkozata a kérelmező képviselőjéről és arról, hogy a kérelmező jogi személy, továbbá közjegyző által hitelesített aláírási címpéldány, vagy eredeti vagy a bank által hitelesített banki aláírás-bejelentő karton,
ag) települési önkormányzat, illetőleg önkormányzati fenntartású intézmény esetén a szerződés megkötésére jogosult személy képviseleti jogosultságának igazolása, továbbá közjegyző által hitelesített aláírási címpéldány, vagy eredeti vagy a bank által hitelesített banki aláírás-bejelentő karton;
b) megbízott aláíró esetén a szerződés aláírására feljogosító, közjegyző által hitelesített, ügyvéd által ellenjegyzett vagy két tanú által hitelesített meghatalmazás;
c) támogatási kérelem esetén a feladat megvalósításának részletes, költségnemekre bontott tételes költségterve és felhasználási ütemterve;
d) fejlesztési támogatás esetén a feladat megnevezését, a megvalósítás helyét, a megvalósítás leírását tartalmazó műszaki leírás, a megvalósítás részletes - tételes, darabszámmal, egységárral kidolgozott, az általános forgalmi adót is tartalmazó - költségterve a visszaigényelhető általános forgalmi adó összegének meghatározásával, továbbá a támogatás forrás- és teljesítésarányos felhasználásának ütemterve;
e) építési beruházás támogatása esetén a jogerős elvi építési engedély az ingatlan tulajdoni lapon bejegyzett tulajdonosától származó hitelesített hozzájáruló nyilatkozatával, vagy jogerős építési engedély, vagy az illetékes hatóság igazolása arról, hogy a pályázatban, kérelemben jelzett beruházási tevékenység nem építésiengedély-köteles, továbbá az építéssel érintett ingatlan - 30 napnál nem régebbi - tulajdoni lapjának másolata;
f) egyéb engedélyköteles tevékenységek esetén a jogerős hatósági engedélyek, igazolások;
g) tanfolyam, előadássorozat, felkészítő és oktatási jellegű rendezvény (a továbbiakban együtt: rendezvény) megszervezésének támogatására irányuló szerződés esetén a rendezvény helye, a rendezvény tematikája, az előadások, illetve órák száma és az óradíj bemutatása;
h) a 13. § (4) bekezdése szerinti esetben a kedvezményezett nyilatkozata, hogy a támogatással megvásárolt, létrehozott vagy felújított ingatlannak vagy járműnek a működtetési kötelezettség időtartama alatt történő elidegenítésére, bérbeadására, illetőleg megterhelésére vonatkozó rendelkezéseket megismerte és elfogadja;
i) a kedvezményezett nyilatkozata, amelyben felsorolja, hogy mely szervezetektől kért a pályázatában, illetve kérelmében megjelölt programhoz támogatást - ideértve az Ámr. hatálya alá tartozó előirányzatokból elnyert, illetve jogszabályok alapján igényelt (beleértve a területfejlesztési tanácsok rendelkezési jogkörében eldöntött) egyéb támogatásokat, az államközi szerződés alapján külföldi segélyekből kapott támogatásokat, valamint az Országgyűlés, a Kormány, a miniszter, illetve költségvetési szerv által alapított és támogatott alapítványtól, közalapítványtól, köztestülettől, közhasznú társaságtól vagy non-profit gazdasági társaságtól igényelt, illetve kapott hozzájárulásokat -, és nyilatkozata arról, hogy az elnyert támogatás összegéről az arról szóló értesítés átvételétől számított 8 napon belül tájékoztatja a kötelezettségvállalót;
j) saját forrás előírása esetén a számlavezető vagy a hitelintézet igazolása a saját forrás összegéről, vagy a kedvezményezett arra vonatkozó nyilatkozata, hogy a saját forrás milyen formában áll rendelkezésre, illetve rendelkezésre áll-e;
k)[5] támogatási (program) előleg és előfinanszírozás, illetve működési támogatás esetén - a határon túli társadalmi szervezetek, alapítványok kivételével - a támogatás kedvezményezettjének nyilatkozata a fizetési vagy pénzforgalmi számlájáról (számláiról), valamint a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 18/2009. (VIII. 6.) MNB rendeletben foglaltaknak megfelelően kiállított és a megadott számlá(ka)t vezető pénzforgalmi szolgáltató(k) által visszaigazolt, a minisztériumot vagy a minisztérium által felhatalmazott kezelő vagy közreműködő szervezetet az érintett számlá(k)ra beszedési megbízás benyújtására felhatalmazó - csak a felhatalmazás kedvezményezettjének írásbeli hozzájárulásával visszavonható - levél (levelek);
l) a kedvezményezett nyilatkozata arról, hogy
la) jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság és sportegyesület esetén nem áll csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt és nincs ellene folyamatban a működését ellehetetlenítő végrehajtási eljárás,
lb) társadalmi szervezet, közalapítvány, alapítvány esetén a szervezet bírósági nyilvántartásból való törlését az ügyészség nem kezdeményezte,
lc) természetes személy esetén nem áll végrehajtási eljárás alatt,
ld) helyi önkormányzat esetén nem áll adósságrendezési eljárás alatt, valamint
le) az la)-ld) alpontokban foglaltakon túl arról, hogy a szerződéskötést követően indult ilyen eljárásról 15 napon belül tájékoztatja a kötelezettségvállalót;
m) a kedvezményezett nyilatkozata arról, hogy a tárgyévet megelőző 5 évben kapott állami támogatásokkal elszámolt, vagy határidőre el fog számolni;
n) a kedvezményezett nyilatkozata az elszámolás alapjául szolgáló dokumentumok fellelhetőségéről, illetve annak változása esetén a változás bejelentésének kötelezettségéről;
o) a kedvezményezett nyilatkozata arról, hogy a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 6. és 8. §-ában meghatározott feltételeknek megfelel;
p) a kötelezettségvállaló által meghatározott egyéb okiratok, dokumentációk;
q) a kedvezményezett támogatási kérelme, pályázata a támogatási szerződés megkötését megelőzően benyújtásra kerüljenek.
A támogatás folyósításának keretszabályai
15. §[6]
Pénzügyi teljesítésre kizárólag pénzforgalmi szolgáltatónál nyitott fizetési (pénzforgalmi) számlára történő átutalással, valamint központi költségvetési szerv kedvezményezett esetében előirányzat-átcsoportosítással kerülhet sor. A pénzügyi teljesítés feltétele - a működési támogatás, a támogatási (program) előleg és az előfinanszírozás kivételével - a támogatási cél teljesülését igazoló hiteles bizonylatok, valamint a szerződésben meghatározott egyéb teljesítésigazolás.
16. §
(1) Támogatás utófinanszírozással, támogatási (program) előleggel és előfinanszírozással nyújtható.
(2) Utófinanszírozás esetén a támogatás idő- és teljesítésarányosan, a szerződésben meghatározott ütemezés szerint, a benyújtott részszámlák és részelszámolások, illetve a végelszámolás elfogadását követően vehető igénybe.
(3) Támogatási (program) előleg folyósítására-jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában - csak abban az esetben kerülhet sor, ha erről a pályázati felhívásban vagy a kötelezettségvállalás dokumentumában [Ámr. 2. § 67. pont] külön rendelkezés történt. Különösen indokolt esetben az előleg elszámolását követően további előlegek folyósítására is sor kerülhet. Az egy ütemben folyósított előleg mértéke legfeljebb a támogatási összeg 25%-a lehet, de nem haladhatja meg a 300 millió forintot.
(4) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően a támogatás előfinanszírozás formájában folyósítható, ha
a) a támogatás teljes összege az 1 millió forintot nem haladja meg, vagy
b) a támogatás a 3. számú melléklet szerinti előirányzatból kerül folyósításra.
(5) Az Ámr. 7. számú mellékletében felsorolt előirányzatokra a (3)-(4) bekezdésben foglaltakat az Ámr. 91. §-a szerinti eltérésekkel kell alkalmazni.
17. §
(1) Előfinanszírozás esetén a kedvezményezett a szerződésben meghatározott teljesítési határidőt követő harminc napon belül köteles benyújtani az elszámolást. Tárgyéven túli megvalósítás esetén a szerződésben a teljesítési határidőt az 5. § (2)-(4) bekezdéseiben foglaltak figyelembevételével kell meghatározni.
(2) Az elszámolás maradványösszegét előfinanszírozás és támogatási (program) előleg esetén a kedvezményezett köteles a végső elszámolás benyújtásával egyidejűleg visszautalni az előirányzat javára - a támogatási szerződés számára történő hivatkozással - a támogatási szerződésben meghatározott számlára. A keletkezett maradvány visszautalásáról az elszámolás során a kedvezményezett nyilatkozni köteles.
18. §
(1) A központi költségvetésben jóváhagyott fejezeti kezelésű előirányzatokból címzetten külön-külön megtervezett társadalmi szervezetek és alapítványok működési támogatásának folyósítása időarányosan történik.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szervezetek a támogatás felhasználásáról a miniszter részére július 10-éig évközi, a tárgyévet követő év február 10-éig éves szakmai beszámolót és pénzügyi elszámolást nyújtanak be. Az évközi szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás benyújtásának elmulasztása esetén annak pótlásáig a támogatás további részének folyósítása felfüggesztésre kerül.
(3) Az (1) bekezdés szerinti szervezeteken kívüli kedvezményezett működéséhez nyújtott támogatások folyósítása időarányosan történik, azzal, hogy a kötelezettségvállaló a támogatási szerződésben a kedvezményezett részletes indokolással alátámasztott írásbeli kérelme alapján az időarányostól eltérő folyósítást engedélyezhet. Ha az eltérő finanszírozást megalapozó indok a szerződés megkötését követően merül fel, a szerződést módosítani kell.
(4) Amennyiben az (1), illetve a (3) bekezdés szerinti kedvezményezett a tárgyévet megelőző évben is részesült működési támogatásban, a tárgyévi kifizetések megkezdésére az előző évi szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás benyújtása és annak elfogadása után kerülhet sor.
Jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszatérítése
19. §
(1) A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása, illetve a támogatási szerződésben meghatározott kötelezettségek megszegése esetén a támogatás jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül, és a kedvezményezettet a támogatás részben vagy egészben történő visszafizetésének kötelezettsége terheli.
(2) Jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül különösen, ha
a) a kedvezményezett a támogatást a szerződéstől eltérően rendeltetésellenesen vagy nem jogszerűen használta fel;
b) a kedvezményezett - neki felróható okból - a kitűzött határidőket elmulasztotta;
c) a szerződés teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból a szerződésben tűzött határidőn belül nem kezdődött meg;
d) a szerződésben rögzített kötelezettségek teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból nem vagy nem a támogatási célnak megfelelő mértékben, illetve minőségben valósult meg;
e) a kedvezményezett a támogatás igénylésekor lényeges körülményt elhallgatott, illetve lényeges körülményről, tényről valótlan vagy hamis adatot szolgáltatott, vagy a szükséges nyilatkozatok bármelyikét visszavonta;
f) a kedvezményezett a bejelentési és elszámolási kötelezettségének a támogatási szerződésben meghatározott határidőben nem tett eleget;
g) a kedvezményezett nem biztosította a támogatási összeg felhasználása ellenőrzésének feltételeit, vagy akadályozta az ellenőrzést;
h)[7] a kedvezményezett a támogatás igénylésének időpontjában nem felelt meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok törvényi feltételeinek, valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 15. § (8) és (10) bekezdésében meghatározott esetek;
i) a támogatással létrehozott, megvásárolt vagy felújított ingatlant, járművet a működtetési kötelezettség időtartama alatt - a kötelezettségvállaló hozzájárulása nélkül - elidegenítette, megterhelte vagy bérbe adta.
(3) Jogosulatlanul igénybe vett támogatás esetén a támogatás folyósítását azonnali hatállyal fel kell függeszteni, és intézkedni kell a már kiutalt támogatás - a visszafizetési kötelezettség előírásának napján érvényes - jegybanki alapkamatnak megfelelő kamattal, illetőleg - az Ámr. 7. számú mellékletében felsorolt előirányzatok tekintetében - az Ámr. 88. § (4) bekezdése szerinti kamattal növelt összegének visszafizetése iránt.
(4) A szerződés nem megfelelő teljesítéséről szóló értesítésben a kedvezményezettet tájékoztatni kell arról, hogy ha a jogosulatlanul igénybe vett támogatás nem vagy csak részben kerül visszafizetésre, illetve ha az értesítés kézbesítését követő 30 napon belül a visszafizetési kötelezettségének nem tesz eleget,
a)[8] a 14. § k) pontja szerinti esetben felhatalmazó levélen alapuló beszedési megbízás alkalmazásának,
b) egyéb esetekben, illetőleg az a) pont szerinti eljárás eredménytelensége esetén a támogatás (3) bekezdés szerinti kamattal növelt összege iránti követelés bírósági úton való érvényesítése kötelezettségvállaló általi kezdeményezésének
van helye.
(5) A (4) bekezdés szerinti értesítésben meg kell határozni - a számlatulajdonos nevének egyidejű feltüntetésével - azt a számlaszámot, amelyre a kedvezményezett a jogosulatlanul igénybe vett támogatást visszafizetni köteles.
(6) A kötelezettségvállaló a visszafizetésre kötelezettnek a visszafizetési határidő lejárta előtt írásban benyújtott, részletes indokolást tartalmazó kérelmére részletfizetési kedvezményt adhat. A részletekben történő visszafizetés időtartama a 12 hónapot nem haladhatja meg. A visszafizetéstől eltekinteni nem lehet.
20. §
(1) A szerződéskötést követően meginduló csőd-, felszámolási, végelszámolási, végrehajtási, illetve adósságrendezési eljárásról a kedvezményezett legkésőbb 15 napon belül köteles tájékoztatni a kötelezettségvállalót.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetekben a már folyósított támogatást vissza kell vonni, ha
a) a csődegyezség jóváhagyására nem kerül sor,
b) a felszámolási vagy végelszámolási eljárás, természetes személynél a végrehajtási eljárás eredményeként megszűnik a támogatott tevékenység,
c) az (1) bekezdés szerinti esemény miatt a szerződés teljesítése lehetetlenné vált.
A támogatás felhasználásának ellenőrzése
21. §
(1)[9] A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére megítélt támogatások felhasználása - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 121. §-ában, valamint az Ámr. 145/A-145/H. §-ában előírtak figyelembevételével - a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés keretében folyamatában, illetve a szakmai teljesítésigazolás megalapozása érdekében utólagosan, illetve utóellenőrzés formájában ellenőrzésre kerül. Az ellenőrzésre dokumentum alapú, illetve helyszíni ellenőrzés formájában kerülhet sor.
(2) A kedvezményezett köteles a támogatás felhasználását elkülönítetten és naprakészen nyilvántartani, az ellenőrzésre feljogosított szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni, az ellenőrzésben közreműködni.
(3) A helyszíni ellenőrzésre a program megvalósítása alatt vagy azt követően annak helyszínén, fejlesztési támogatás esetén a használatbavételi engedély jogerőre emelkedését követően kerül sor. A helyszíni ellenőrzés során különösen vizsgálni kell a támogatás hasznosulását és a támogatás felhasználásával kapcsolatos elkülönített nyilvántartást. A helyszíni ellenőrzésről jegyzőkönyvet kell készíteni.
A 16/52/2 NEMZETI CIVIL ALAPPROGRAM ELŐIRÁNYZAT FELHASZNÁLÁSÁRA VONATKOZÓ KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK
22. §
(1) A "Nemzeti Civil Alapprogram" előirányzat felhasználására a 3-21. § rendelkezéseit a Nemzeti Civil Alapprogramról szóló 2003. évi L. törvényben (a továbbiakban: NCA tv.), az annak végrehajtására kiadott 160/2003. (X. 7.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Vhr.), illetőleg az e §-ban foglaltak szerinti eltéréssel kell alkalmazni.
(2) Az NCA tv. 5. § (1) bekezdése szerinti kollégium köteles a pályázatokkal kapcsolatos szakmai álláspontját kialakítani, és döntési javaslatát a pályázat benyújtási határidejétől számított legkésőbb 90 napon belül elkészíteni.
(3) A kötelezettségvállaló a kollégium döntésének jóváhagyását jogszabálysértés esetén megtagadja. A kötelezettségvállaló erről a támogatási kérelem elbírálásával érintett kollégium elnökét írásban értesíti, és egyidejűleg intézkedik a döntéssel nem érintett támogatási keretösszeg lekötésének felszabadításáról.
(4) Amennyiben a kedvezményezett a tárgyévet megelőző év költségvetésének terhére kiírt azonos támogatási célú pályázatok alapján támogatásban részesült, a tárgyévi kifizetések megkezdésére az előző évi szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás benyújtását és annak kollégium általi elfogadását követően kerülhet sor. Amennyiben egy szervezet az elszámolását beadta, és a kezelő szervezet az elszámolás ellen a beadástól számított 30 napon belül nem emelt kifogást, akkor az újabb támogatás kifizetését nem lehet visszatartani.
(5) A kezelő szervezet a benyújtott elszámolást a beérkezését követő 30 napon belül megvizsgálja. Szabályszerű elszámolás esetén javaslatot tesz az illetékes kollégium felé annak elfogadására vagy - hibás vagy hiányos elszámolás esetén - saját hatáskörben legfeljebb két alkalommal 15-15 napos határidővel hiánypótlásra szólítja fel a pályázót. A kezelő szervezet a hiánypótlás beérkezésétől számított 15 napon belül terjeszti az illetékes kollégium elé az elszámolást és a beszámolót, amelynek elfogadásáról vagy elutasításáról a kollégium dönt.
(6) Jogosulatlanul igénybe vett támogatás esetén a támogatási szerződéstől való elállásra a kötelezettségvállaló a kollégium előzetes döntése alapján jogosult.
(7) A szerződés módosításának engedélyezéséről a kedvezményezett írásban benyújtott kérelmére a támogatás odaítéléséről rendelkező kollégium dönt. A jogszabályoknak megfelelő és a kollégium által engedélyezett szerződésmódosítást a kezelő szervezet készíti elő, melyet a kezelő szervezet ezzel megbízott képviselője ír alá. A kedvezményezett nyilvántartási adataiban bekövetkező változás esetén alakszerű szerződésmódosítás nem szükséges.
(8) A Vhr. 12. § (2) bekezdés l) pontja alapján a Nem-zeti Civil Alapprogram testületei mellett titkársági feladatot ellátó személyek szakmai teljesítését az érintett testület elnöke igazolja, amelynek alapján a kifizetéseket a kezelő szervezet teljesíti.
A 16/42 FOGYASZTÓVÉDELMI INTÉZMÉNYEK RENDSZERES TÁMOGATÁSA ELŐIRÁNYZAT FELHASZNÁLÁSÁRA VONATKOZÓ KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK
23. §
Az előirányzatból - összhangban a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 45. §-ában, valamint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által kiszabott egyes bírságok felhasználásáról szóló 336/2007. (XII. 13.) Korm. rendelet 4-5. §-ában foglaltakkal - a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek pályázati úton vissza nem térítendő támogatásban részesülhetnek. A pályázatokat tárcaközi bírálati bizottság értékeli a pályázat beérkezésétől számított 60 napon belül. A bizottság tagjai:
a) a miniszter,
b) az egészségügyi miniszter,
c) a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter,
d) a környezetvédelmi és vízügyi miniszter,
e) az oktatási és kulturális miniszter,
f) az önkormányzati miniszter, valamint
g) a pénzügyminiszter
egy-egy képviselője.
A bírálati bizottság elnöke a miniszter képviseletét ellátó személy.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
24. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2)[10]
(3)[11]
Szűcs Erika s. k.,
szociális és munkaügyi miniszter
1. számú melléklet a 7/2009. (III. 18.) SZMM rendelethez
Az alábbi kezelő szervezetek a következő fejezeti kezelésű előirányzatok kezelői feladatait látják el:
ESZA Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató Kht.
16/17 | Képzéssel támogatott közmunkaprogram |
16/40 | A kábítószer-fogyasztás megelőzésével kapcsolatos feladatok |
16/41/3/1 | Gyermek- és ifjúsági célú pályázatok |
16/41/3/4 | Gyermek és Ifjúsági Alapprogram támogatása |
16/42/2 | Fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek támogatása |
16/48/2 | Szociális szolgáltatások kiegészítő támogatása |
16/52/1 | Civil szervezetek kapcsolódó feladatok támogatása |
16/52/2 | Nemzeti Civil Alapprogram |
16/56/8 | Európai Globalizációs Alap |
Magyar Államkincstár | |
16/92 | Hozzájárulás a lakossági energiaköltségekhez |
2. számú melléklet a 7/2009. (III. 18.) SZMM rendelethez
Az alábbi közreműködő szervezetek a következő fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében jogosultak továbbtámogatás folyósítására:
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
16/48/4 Támogató szolgáltatások, közösségi ellátások finanszírozása
16/61 OÉT, ÁPB-k szakmai programjainak támogatása
16/44/1 Szociális alap és szakosított ellátások fejlesztése, módszertani feladatok támogatása
Összefogás a Budapesti Lakástalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítvány
16/44/1 Szociális alap és szakosított ellátások fejlesztése, módszertani feladatok támogatása
16/60/8 Összefogás a Budapesti Lakástalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítvány
Hajléktalanokért Közalapítvány
16/44/1 Szociális alap és szakosított ellátások fejlesztése, módszertani feladatok támogatása
ESZA Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató Kht. (a pályázati keretek tekintetében)
16/44/1 Szociális alap és szakosított ellátások fejlesztése, módszertani feladatok támogatása
16/47 Gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások fejlesztése, módszertani feladatok ellátása
16/51/5 Roma telepeken élők lakhatási és szociális integrációs programja
16/51/6 Fogyatékos személyek esélyegyenlőségét elősegítő programok támogatása
16/53/1 Az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség fejlesztése terén egyes kiemelt feladatok támogatása
16/55/5 Fogyatékos személyek országos és regionális szervezeteinek támogatása
Magyarországi Cigányokért Közalapítvány
16/51/9 Roma Integráció Évtizede Program végrehajtása
16/54/1 Magyarországi Cigányokért Közalapítvány
Regionális munkaügyi központok
16/38/1 Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával összefüggő bértámogatás
Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
16/42/1 Békéltető testületek támogatása
Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány
16/54/3 Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány támogatása
16/51/6 Fogyatékos személyek esélyegyenlőségét elősegítő programok támogatása
Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet - Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
16/40 A kábítószer-fogyasztás megelőzésével kapcsolatos feladatok
3. számú melléklet a 7/2009. (III. 18.) SZMM rendelethez
A támogatási összegtől függetlenül előfinanszírozással felhasználható fejezeti kezelésű előirányzatok
16 | 44 | 1 | Szociális alap és szakosított ellátások, módszertani feladatok támogatása | |
16 | 51 | 6 | Fogyatékos személyek esélyegyenlőségét elősegítő programok támogatása | |
16 | 52 | 2 | Nemzeti Civil Alapprogram |
Lábjegyzetek:
[1] Beiktatta a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 1. §-a. Hatályos 2009.12.12.
[2] Módosította a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 6. § (1) bekezdése a) pontja. Hatályos 2009.12.12.
[3] Módosította a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 6. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2009.12.12.
[4] Beiktatta a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 2. §-a. Hatályos 2009.12.12.
[5] Megállapította a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 3. §-a. Hatályos 2009.12.12.
[6] Módosította a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 4. §-a. Hatályos 2009.12.12.
[7] Megállapította a 14/2009. (V. 29.) SZMM rendelet 3. § (7) bekezdése. Hatályos 2009.06.01.
[8] Módosította a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 6. § (1) bekezdése c) pontja. Hatályos 2009.12.12.
[9] Módosította a 28/2009. (XII. 4.) SZMM rendelet 5. §-a. Hatályos 2009.12.12.
[10] Hatályon kívül helyezte e rendelet 24. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2009.03.22.
[11] Hatályon kívül helyezte e rendelet 24. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2009.03.23.