Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

267/2013. (VII. 11.) Korm. rendelet

a honvédelemmel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról

A Kormány

a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 81. § (1) bekezdés a) pontjában,

a 3. § tekintetében a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 81. § (1) bekezdés d) pontjában,

a 4-8. § tekintetében a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 81. § (1) bekezdés e) pontjában,

a 9 és 10. § tekintetében a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 81. § (1) bekezdés c) pontjában, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 80. b) pontjában,

a 2. alcím tekintetében a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100. § (1) bekezdés g) pontjában,

a 3. alcím tekintetében a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (2) bekezdés a) pontjában,

a 4. alcím tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 259. § (1) bekezdés 17. pont b) alpontjában

kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdése szerinti feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet módosítása

1. § A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 290/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"j) Magyar Honvédség Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózata: a Magyar Honvédség (a továbbiakban: Honvédség) vezetési és irányítási feladatai érdekében üzemeltett állandó és tábori telepítésű híradó, informatikai és információvédelmi rendszer,"

2. § Az R. II. Fejezete helyébe a következő rendelkezés lép:

"II. FEJEZET

A HONVÉDELEM ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSA, A HONVÉDSÉG IRÁNYÍTÁSA ÉS VEZETÉSE

1. A honvédelemért felelős miniszter feladat- és hatásköre

2. § (1) A honvédelmi miniszter a Kormány honvédelemért felelős tagja.

(2) A honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) a Kormánynak az ország honvédelmi, és a válságkezelés katonai feladatai végrehajtásáért viselt felelősségi körében

1. előkészíti a központi államigazgatási szervek, a területi és helyi közigazgatási szervek, a rendvédelmi szervek és a honvédelemben közreműködő szervek honvédelmi igazgatási feladatainak meghatározásáról szóló kormánydöntéseket, ellenőrzi ezek végrehajtását, összehangolja a honvédelmi feladatokra történő felkészítést, meghatározza a területi és helyi védelmi igazgatási szervek honvédelmi igazgatási feladatait, felügyeli e tevékenységüket, jóváhagyja a megyei, fővárosi védelmi bizottságok honvédelmi igazgatással kapcsolatos ellenőrzési rendjét,

2. előkészíti a lakosságnak, az anyagi javaknak és a közigazgatásnak Magyarország fegyveres védelme felkészítésére, valamint a központi államigazgatási szervek honvédelmi feladatainak meghatározására vonatkozó döntéseket,

3. koordinálja a Honvédelmi Tanács és a Kormány speciális működési feltételei biztosításával kapcsolatos feladatokat, meghatározza a szükséges infrastruktúra és infokommunikációs rendszer követelményeit,

4. koordinálja a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló nemzeti intézkedési rendszert működtető szervek ezzel kapcsolatos tevékenységét,

5. kormányrendeletben meghatározottak szerint ellátja a Honvédség működését és a honvédelmi érdek érvényesítését szolgáló létfontosságú rendszerekkel és létesítményekkel kapcsolatos feladatokat, felelős ezeknek az ágazaton belüli védelmi intézményrendszere kialakításáért,

6. koordinálja a polgári veszélyhelyzeti tervezés katonai feladatait,

7. gondoskodik a nemzetközi szerződésekből és nemzetközi megállapodásokból fakadó katonai kötelezettségvállalások végrehajtásáról,

8. felelős az Észak-atlanti Tanács stratégiai szintű politikai-katonai válságkezelési gyakorlatokban történő magyar részvétel előkészítéséért, tervezéséért és nemzeti végrehajtásának koordinálásáért,

9. végrehajtja a befogadó nemzeti támogatás hatáskörébe tartozó feladatait,

10. felelős nemzeti katonai stratégia, a Honvédség és a külföldi fegyveres erők következő évre tervezett csapatmozgásai jegyzékének előkészítéséért,

11. felelős a Hvt. 19. § (1) bekezdése szerinti határozati javaslatok és a Hvt. 21. § (4) bekezdés szerinti beszámoló előkészítéséért, a más jogszabályokban előírt beszámolási kötelezettség teljesítéséért,

12. felelős Magyarország fegyveres védelmi tervének előkészítéséért, folyamatos korszerűsítéséért, és annak a köztársasági elnök elé terjesztéséért,

13. meghatározza a Honvédség készenléte fenntartásának és fokozásának rendjét, a Hvt. 21. § (2) bekezdés d) pontja esetén intézkedik a Honvédség egésze és az egyes katonai szervezetek készenlétének fokozására vagy csökkentésére,

14. irányítja a honvédelmi katasztrófavédelmi rendszer működését,

15. a Hvt. 37. § (3) bekezdésében meghatározott létszámot vagy időtartamot meghaladóan engedélyezi a Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő feladatok végrehajtására történő igénybevételét, engedélyezi a Honvédség szállítóeszközei és műszaki munkagépeinek ideiglenes átengedését,

16. irányítja a katonai légiforgalmi irányító és a légvédelmi irányító szolgálatokat,

17. felelős a Magyar Honvédség Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózatának fejlesztéséért, működtetéséért, megállapítja a Honvédség feladatainak teljesítése szempontjából fontos híradó, informatikai és információvédelmi szolgáltatások működőképességének biztosítása érdekében szükséges együttműködési feladatokat,

18. felelős az MH Légi Kutató-Mentő Szolgálat létrehozásáért és fenntartásáért,

19. együttműködik a Magyar Szabványügyi Testülettel és az érintett miniszterekkel a katonai szabványosítás irányainak meghatározásában, a katonai szabványok kidolgozásában, gondoskodik az egységes védelmi előírások és szabványosítási egyezmények előkészítéséről és végrehajtásáról, és

20. irányítja a NATO és az Európai Unió védelmi tervezési feladataival kapcsolatos magyarországi feladatok ellátását, összehangolja az érintett szervezetek ezzel kapcsolatos tevékenységét.

(3) A miniszter a Honvédség irányításáért és vezetéséért, valamint törvényes működéséért viselt felelőssége körében

1. meghatározza a Honvédség vezetési szintjeit, azok feladat- és hatásköreit,

2. irányítja az e rendelettel létrehozott központi hivatalokat,

3. előkészíti a Honvédség létszámára, állományarányaira, felépítésére, felszerelésére, és az ország területének védelmi célú előkészítésére vonatkozó javaslatokat, gondoskodik a döntések végrehajtásáról,

4. meghatározza a minősített adatok és a személyes adatok védelmére vonatkozó feladatok végrehajtásának ágazati rendjét,

5. meghatározza a központi gazdálkodás ellátási-utaltsági rendjét, a (köz)beszerzések és az ellenőrzések rendszerét,

6. felelős a NATO és az EU Központi Rejtjel Elosztó Hatóság feladatainak ellátásáért, meghatározza az ügykezelés rendjét, az információbiztonságra vonatkozó követelményeket,

7. felelős a katonai földmérési és térképészeti tevékenységért, kijelöli a katonai földmérési és térképészeti tevékenység végzése során előállított állami alapadatokat kezelő szervezetet, tagot delegál a Térképellátási Koordinációs Bizottságba,

8. felelős a hadtudományi kutatás-fejlesztésért.

(4) A miniszter

a) dönt a hadfelszerelés rendszeresítéséről,

b) gyakorolja a hősi temetési hely feletti rendelkezési jogot és más, a temetőkről és a temetkezésről szóló törvényben hatáskörébe utalt döntési és hozzájárulási jogköröket, együttműködik a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottsággal,

c) felelős a hadigondozás állami feladatainak megvalósításáért, és

d) biztosítja a természetvédelmi, illetve a környezetvédelmi előírások és a honvédelmi érdekek összehangolt érvényesülését.

(5) A miniszter felelős az ágazati jogszabályok és közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteinek előkészítéséért, a közigazgatási és a társadalmi egyeztetés lefolytatásáért, a hatásvizsgálat elvégzéséért. A miniszter az ágazati szabályozásért viselt felelőssége körében előkészíti különösen

a) a honvédelemre és a Honvédségre vonatkozó,

b) a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekre vonatkozó,

c) az egyes honvédelmi kötelezettségek teljesítésére, az azokkal kapcsolatos katonai igazgatási feladatokra vonatkozó,

d) a honvédelmi célú, továbbá a szolgálati viszonnyal összefüggő nyilvántartás vezetésére, adatkezelésre vonatkozó,

e) a szolgálati céllal Magyarországon tartózkodó külföldi fegyveres erők, valamint a Magyarország területén felállított nemzetközi katonai parancsnokságok és állományuk nyilvántartására, valamint jogállásukra vonatkozó,

f) a honvédek jogállására vonatkozó,

g) a hadköteles katonák jogállására vonatkozó,

h) a hadigondozásra vonatkozó,

i) az államháztartás működési rendjétől eltérő szabályokat meghatározó, vagy ahhoz kapcsolódó, és

j) az ágazati beszerzésekre irányadó, így különösen a védelmi beszerzésekre, továbbá a NATO Biztonsági Beruházási Program keretében megvalósuló beszerzésekre vonatkozó

jogszabályokat és - jogszabályi rendezést nem igénylő kérdésekben - normatív utasítást ad ki.

(6) A miniszter a honvédelmi érdek érvényesítése érdekében közreműködik a katasztrófavédelemre, a polgári védelemre, a légi közlekedésre, az állami és a nemzeti vagyonra vonatkozó, a Honvédség járműveit, a kormánytisztviselőket, a közalkalmazottakat, a bírákat és az ügyészeket, a nemzetbiztonsági szolgálatokat, a felsőoktatást és a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet, a nemzeti köznevelést és a szakképzést, valamint a nemzetgazdaság védelmi felkészítését és mozgósítását érintő jogszabályok előkészítésében.

3. § A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Ksztv.) 37. § (2) bekezdése szerinti esetekben a minisztert a külügyminiszter helyettesíti.

2. A parlamenti államtitkár feladat- és hatásköre

4. § A parlamenti államtitkár

a) felügyeli a HM Tábori Lelkészi Szolgálat tevékenységét, egyetértési jogot gyakorol a HM Tábori Lelkészi Szolgálat szolgálati ágainak szervezeti és működési szabályzataival kapcsolatban,

b) kapcsolatot tart a magyarországi vallási felekezetek képviselőivel a katonák vallásgyakorlását és lelki gondozását, valamint a HM Tábori Lelkészi Szolgálat működését érintő kérdésekben,

c) összehangolja a Honvédség érdekképviseleti szervekkel történő együttműködését, képviseli a minisztert a Honvédelmi Érdekegyeztető Fórum ülésein,

d) irányítja a katonai hagyományőrzéssel, a hadisírok, a hősi emlékművek és a hősi emlékhelyek gondozásával, fenntartásával és megőrzésével összefüggő tevékenységet,

e) ellátja a Honvédelmi Idősügyi Tanács elnöki feladatait, és

f) gyakorolja a jogszabályban és a közjogi szervezetszabályozó eszközben hatáskörébe utalt jogköröket, valamint ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a miniszter eseti jelleggel megbízza.

3. A közigazgatási államtitkár feladat- és hatásköre

5. § (1) A közigazgatási államtitkár hivatali felettese a minisztérium hivatali szervezete, és a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek személyi állományának.

(2) A közigazgatási államtitkár irányítja a minisztérium szervezeti és működési szabályzatában hatáskörébe utalt szervek és szervezetek működését.

(3) A közigazgatási államtitkár szakirányítási jogkörét közvetlenül vagy a feladat- és hatáskör szerint felelős helyettes államtitkár szakmai irányítása útján gyakorolja. A közigazgatási államtitkár feladat- és hatáskör szerint felelős helyettes államtitkártól a szakmai irányítás jogát bármikor magához vonhatja.

(4) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában valamennyi döntési javaslatot és előterjesztést a közigazgatási államtitkár útján kell a miniszter elé terjeszteni.

6. § (1) A közigazgatási államtitkár szakirányítja

1. a közigazgatási feladatok tervezésével és szervezésével összefüggő feladatok végrehajtását,

2. a különleges jogrend bevezetésével, és az arra való felkészüléssel összefüggő felső szintű döntések előkészítését,

3. a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló nemzeti intézkedési rendszerrel összefüggő felső szintű döntések előkészítését,

4. a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer feladatkörébe utalt részeit és a Honvéd Vezérkar főnöke katasztrófavédelmi tevékenységét, a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtását,

5. a polgári veszélyhelyzeti tervezés katonai feladataival összefüggő felső szintű döntések előkészítését,

6. a kontrolling tevékenységet, valamint a korrupció elleni tevékenység ágazati összehangolását,

7. az államháztartási belső ellenőrzés kivételével az ellenőrzési rendszer felső szintű feladatainak végrehajtását,

8. a Honvédség létszámkereteinek és a személyi állomány összetételének meghatározásával összefüggő felső szintű döntések előkészítését, a munkaköri jegyzékekkel kapcsolatos feladatok végrehajtását,

9. a humánpolitikai intézmény- és eszközrendszerrel, így különösen az illetmény- és juttatási rendszerrel, a rekonverzió elveivel, továbbá a hosszú távú humánpolitikai intézkedésekkel összefüggő feladatok végrehajtását,

10. a felsőoktatás, a közoktatás, a szakképzés, a tudományos kutatás, az ifjúságpolitika és az esélyegyenlőség Honvédséget érintő felső szintű feladatainak végrehajtását,

11. az állami célú légiközlekedéssel összefüggő felső szintű döntések előkészítését,

12. a minősített adatok védelmével, az információbiztonsággal, a közigazgatási informatikai stratégia megvalósításával, az iratkezeléssel, valamint az ügyviteli tevékenységgel kapcsolatos felső szintű feladatok végrehajtását,

13. a jogi és a jogi képviseleti feladatok végrehajtását,

14. az igazgatási és az ügyfélszolgálati tevékenységet,

15. az ágazati hatósági és a szakhatósági feladatok megszervezését,

16. az adatvédelmi, tűzvédelmi, munkavédelmi és környezetvédelmi feladatok végrehajtását,

17. a területrendezés és a területfejlesztés Honvédséget érintő feladatainak végrehajtását,

18. a védelempolitika és a védelmi tervezés felső szintű feladatait,

19. a két- és a többoldalú nemzetközi együttműködést, az euro-atlanti együttműködést, a nemzetközi válságkezelést és békefenntartást, valamint a nemzetközi terrorizmussal szembeni együttműködés összehangolását,

20. a NATO és az Európai Unió keretében vállalt haderőfejlesztés feladatainak végrehajtását,

21. a hagyományos fegyverek korlátozásával, a leszereléssel, a fegyverzetcsökkentéssel, a fegyverzetellenőrzéssel és non-proliferációval kapcsolatos feladatok végrehajtását,

22. a fejezet költségvetési gazdálkodása és a pénzügyi feladatok végrehajtását,

23. az erőforrás-tervezést,

24. az államháztartási belső ellenőrzés kivételével a belső kontroll rendszer működtetését,

25. a vagyonkezeléssel, a vagyongazdálkodással és a lakhatás támogatásával kapcsolatos tevékenységet,

26. a Honvédség gazdálkodási és logisztikai rendszerével kapcsolatos feladatainak végrehajtását,

27. az infrastrukturális tevékenységet,

28. a hadfelszerelés-fejlesztési, a haditechnikai, és a kutatás-fejlesztési feladatok végrehajtását,

29. az anyagi szabványosítási, egységesítési és a katonai minőségügyi feladatok végrehajtását,

30. a (köz)beszerzések és a biztonsági beruházások megvalósítását,

31. a környezetvédelem és a természetvédelem Honvédséget érintő feladatainak végrehajtását, és

32. a nemzetgazdaság védelmi felkészítésének minisztériumi feladait.

(2) A közigazgatási államtitkár a minisztérium hivatali szervezetének vezetőjeként

a) gyakorolja a hatáskörébe tartozó munkáltatói jogköröket, illetve egyes személyügyi döntésekkel kapcsolatos kezdeményezési és egyetértési jogköröket, és

b) felelős a hatáskörébe tartozó személyi járandósági döntések meghozataláért.

(3) A közigazgatási államtitkár

a) a miniszter által kijelölt személyként dönt az egyes központosított egészségügyi szolgáltatók által nyújtott szolgáltatások igénybevételéről, valamint a külön meghatározott személyek tekintetében fennálló egészségügyi ellátás rendjéről szóló 175/2007. (VI. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés e) pontja szerinti igénybevétel engedélyezéséről,

b) felügyeli a minisztériumban a készenlét fenntartásának és fokozásának rendszerét,

c) összehangolja a HM Költségvetés Gazdálkodási Információs Rendszer működését, a rendszer fejlesztésére irányuló alkalmazói követelmények kidolgozását,

d) ellátja az objektumbiztonsági felelős feladatait, meghatározza a minisztériumi objektumokban történő elhelyezés, továbbá a humán szakanyaggal történő ellátás rendjét,

e) a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben képviseli a Honvédséget, és

f) gyakorolja a jogszabályokban és a közjogi szervezetszabályozó eszközökben hatáskörébe utalt jogköröket, ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a miniszter eseti jelleggel megbízza.

4. A helyettes államtitkárok feladat- és hatáskörei

7. § (1) A helyettes államtitkárok

a) hivatali felettesei az irányításuk alá tartozó szervek és szervezetek személyi állományának, és

b) szakmai felettesei a feladat- és hatáskörükbe tartozó szakterületeken tevékenykedő személyi állománynak.

(2) A helyettes államtitkárok felelősek a feladat- és hatáskörükbe tartozó szakterületekhez kapcsolódó szakmai döntések előkészítéséért, összehangolásáért, és végrehajtásáért.

8. § (1) A jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkár felelősségi körébe tartozik a 6. § (1) bekezdés 13-14. pontjában meghatározott szakterületek szakmai irányítása.

(2) A védelempolitikáért és a védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkár felelősségi körébe tartozik a 6. § (1) bekezdés 18-21. pontjában meghatározott szakterületek szakmai irányítása.

(3) A védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár felelősségi körébe tartozik a 6. § (1) bekezdés 22-32. pontjában meghatározott szakterületek szakmai irányítása.

(4) Az (1)-(3) bekezdésen túl a helyettes államtitkárok gyakorolják a jogszabályokban, a közjogi szervezetszabályozó eszközökben és a belső rendelkezésekben hatáskörükbe utalt jogköröket, továbbá ellátják mindazokat a feladatokat, amelyekkel őket a miniszter, a parlamenti államtitkár, a közigazgatási államtitkár és a Honvéd Vezérkar főnöke eseti jelleggel megbízza.

5. A Honvéd Vezérkar főnöke és a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese feladat- és hatásköre

9. § (1) A Honvéd Vezérkar főnöke a miniszter legfőbb katonai tanácsadója. A Honvéd Vezérkar főnökét a minisztériumon belül a feladat- és hatáskörét érintő döntések előkészítése során a közigazgatási államtitkárral azonos egyeztetési jogok illetik meg.

(2) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a Honvéd Vezérkar főnöke döntési javaslatot és előterjesztést csak a közigazgatási államtitkár útján terjeszthet a miniszter elé.

(3) A Honvéd Vezérkar főnökét távolléte, akadályoztatása esetén a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese helyettesíti.

10. § (1) A Honvéd Vezérkar főnöke szakirányítja

a) a Honvédség alkalmazásával,

b) a készenlét fenntartásával és fokozásával,

c) a Honvédség kiegészítésével,

d) a hadrafoghatósággal,

e) a kiképzéssel, a felkészítéssel és a katonai fegyelemmel,

f) a Honvédség egészségügyi tevékenységével,

g) a műveleti egységesítéssel és szabványosítással, és

h) a nemzeti doktrínarendszer összehangolásával és az egyes nemzeti doktrínák fejlesztésével

kapcsolatos felső szintű feladatok végrehajtását.

(2) A Honvéd Vezérkar főnöke az (1) bekezdés f) pontja szerinti szakterület szakirányítását a Honvédség kijelölt parancsnoka, vezetője útján, az (1) bekezdés g) és h) pontja szerinti szakterület szakirányítását pedig a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese útján gyakorolja.

11. § (1) A Honvéd Vezérkar főnöke a katonai-szakmai követelmények érvényre juttatásáért viselt felelősségi körében

1. felelős a nemzetközi szerződésekből és nemzetközi megállapodásokból eredő katonai kötelezettségek teljesítéséért,

2. felelős az ország fegyveres védelmi tervének, a Honvédség különleges jogrend bevezetéséhez kapcsolódó feladatrendszerének, továbbá a készenlét fenntartása és fokozása rendjének előkészítéséért, végrehajtásáért és annak ellenőrzéséért, a Honvédség kiegészítéséért, megelőző védelmi helyzetben és rendkívüli állapotban hadkiegészítéséért,

3. intézkedik az ország területének légvédelmi készenléti erőkkel való oltalmazására,

4. irányítja a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer feladatkörébe utalt részeit,

5. a Hvt. 37. § (3) bekezdésében meghatározott létszámnak megfelelően engedélyezi a Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő feladatok végrehajtására történő igénybevételét,

6. irányítja a híradó, informatikai és információvédelmi stratégia, és szolgáltatási rendszer kialakítását, a Magyar Honvédség Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózata, valamint a Magyar Honvédség Vezetési Információs Rendszere tervezését, fejlesztését, a szolgáltatások folyamatos biztosítását, üzemeltetését, fenntartását,

7. felelős a Honvédség Műveleti Vezetési Rendszere működtetéséért, működési feltételei biztosításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáért, az ehhez szükséges infrastruktúra és infokommunikációs rendszer üzemeltetéséért,

8. közreműködik a Honvédség feladatainak teljesítése szempontjából fontos közlekedési hálózat, a híradó, az informatikai és az információvédelmi szolgáltatások, a légi, sugárfigyelő, jelző- és riasztási rendszerek, valamint az energetikai hálózatok elemei közül a létfontosságú rendszerek és létesítmények védelmében,

9. meghatározza a belföldi katonai futárszolgálat szervezetét,

10. felelős a Harcászati Értékelő Programok végrehajtásáért,

11. vezeti a felső szintű haderőtervezést, az állománytáblákkal kapcsolatos feladatok végrehajtását, javaslatot tesz a Honvédség fejlesztésére, létszámára, állományarányaira, szervezetére, felszerelésére, a békeidejű működéshez a normákon alapuló, vagy szükséges erőforrásokra, az ország területének védelmi célú előkészítésére,

12. meghatározza a Honvédség felkészítési és kiképzési rendjét, irányítja a képzések összehangolt tervezését és végrehajtását,

13. javaslatot tesz a minisztérium vagyonkezelésébe tartozó ingatlan és ingó vagyontárgy honvédelmi célra feleslegesnek minősítésére,

14. gyakorolja a védelmi tervezéssel, a központi gazdálkodással és az ágazati beszerzésekkel kapcsolatban hatáskörébe tartozó jogköröket,

15. vezeti a Honvédség fogyasztói logisztikai rendszerét, tervezi és szervezi a katonai szervezetek logisztikai és egészségügyi biztosítását, javaslatokat tesz a személyi állomány megfelelő élet-, szolgálati és munkakörülményeinek biztosítására,

16. javaslatot tesz a főbb haditechnikai eszközök korszerűsítésére, próbahasználatot engedélyez, elrendeli a csapatpróbát, kiadja az alkalmazásba vételi és a kivonási határozatot, megtervezteti az eszköztartalékokat, valamint azok lépcsőzését és felhasználási lehetőségeit,

17. felelős a miniszter szabályozási feladatai katonai-szakmai megalapozottságának biztosításáért,

18. javaslatot dolgoz ki a Szent Korona veszélyeztetettsége esetén alkalmazandó eljárási szabályokra, és a Honvéd Koronaőrség feladataira,

19. egyetértési jogot gyakorol a Nemzeti Közszolgálati Egyetem képzési programjának honvédelemmel kapcsolatos katonai-szakmai követelményei vonatkozásában,

20. felelős - a létesítés, a megszüntetés, a tevékenységi kör megállapítása és módosítása kivételével - a katonai köznevelési intézmény fenntartói irányításáért, a katonai szakképesítések katonai-szakmai követelményeinek meghatározásáért,

21. irányítja a NATO és az EU Központi Rejtjel Elosztó Hatóság tevékenységét, az ügykezelés rendjére, az információbiztonságra vonatkozó követelmények kidolgozását,

22. irányítja a katonai földmérési és térképészeti tevékenységet, és

23. felelős az európai fegyverzetkorlátozási, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezményekből eredő fegyverzet-ellenőrzési feladatok tervezéséért, összehangolásáért és végrehajtásáért.

(2) A Honvéd Vezérkar főnöke a Honvédség tényleges állományának szolgálati elöljárói jogkörében

a) gyakorolja a hatáskörébe tartozó munkáltató jogköröket,

b) felelős a hatáskörébe tartozó személyi járandósági döntések meghozataláért,

c) átadja az Év Katonája kitüntető címet,

d) engedélyezi az objektumok névhasználatát és a csapatkarjelzés használatát, és

e) vezeti a humánszolgálat kiépítésével, működési feltételei megteremtésével és fejlesztésével összefüggő tevékenységet.

(3) A Honvéd Vezérkar főnöke a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben képviseli a Honvédséget, gyakorolja a jogszabályokban és a közjogi szervezetszabályozó eszközökben hatáskörébe utalt jogköröket, továbbá ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a miniszter eseti jelleggel megbízza.

12. § (1) A Honvéd Vezérkar főnökének helyettese

a) szolgálati elöljárója a Honvéd Vezérkar főnökének alárendelt szervek és szervezetek állományába tartozó katonáknak,

b) a minisztériumon belül a feladat- és hatáskörét érintő döntések előkészítése során a helyettes államtitkárral azonos egyeztetési joggal rendelkezik.

(2) A Honvéd Vezérkar főnökének helyettese

a) összehangolja a befogadó nemzeti támogatás katonai logisztikai követelményeinek és feladatainak meghatározását,

b) összehangolja az elektronikai hadviseléssel, az információs műveleti képességekkel kapcsolatos tevékenységet,

c) javaslatot tesz a csapatkiképzés fő irányaira, gondoskodik a kiképzési feltételek folyamatos biztosításáról, jóváhagyja a központi kiképzési objektumok elosztási tervét,

d) összehangolja a katonai rendészeti, az őrzés-védelmi, az objektumbiztonsági, a komendáns és a helyőrségi feladatok végrehajtását,

e) meghatározza a hadtudományi kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos katonai követelményeket,

f) vezeti a Tábornoki Előmeneteli Bizottságot, és

g) gyakorolja a jogszabályokban, a közjogi szervezetszabályozó eszközökben és a belső rendelkezésekben hatáskörébe utalt jogköröket, továbbá ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a Honvéd Vezérkar főnöke eseti jelleggel megbízza.

6. A Magyar Honvédség középszintű vezető szerve

13. § (1) A Honvédség középszintű vezető szerve a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság.

(2) A Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság - a Honvéd Vezérkar főnökének közvetlenül alárendelt katonai szervezetek kivételével - vezeti a katonai szervezetek tevékenységét.

(3) A Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka jóváhagyja a neki alárendelt katonai szervezetek Szervezeti és Működési Szabályzatát. E jogkörét másra nem ruházhatja át.

7. A szolgálati elöljárók, hivatali felettesek, szakmai elöljárók, szakmai felettesek

14. § (1) A katonai szolgálati viszonyban álló vezető a katonai szolgálati viszonyban álló alárendelteknek szolgálati elöljárója vagy szakmai elöljárója, a más jogviszonyban álló alárendelteknek hivatali felettese vagy szakmai felettese.

(2) A nem katonai szolgálati viszonyban álló vezető alárendelteknek hivatali felettese vagy szakmai felettese.

(3) A szakmai felettes vagy szakmai elöljáró a szakmai irányítási jogkörében eljárva

a) a feladat- és hatáskörét érintő előterjesztések, döntések tervezetét véleményezi,

b) a feladat-és hatáskörét érintő előterjesztések és döntések előkészítése és végrehajtása során a honvédségi szervezetektől információkat kér és részükre a szükséges információkat biztosítja,

c) előkészíti a jogszabályokat, a közjogi szervezetszabályozó eszközöket, a belső rendelkezéseket és egyéb döntéseket,

d) ellenőrzi a szakmai szervezetek szakterületéhez tartozó tevékenységet, valamint

e) szakterületéhez tartozó tevékenységére vonatkozó egységes gyakorlatának kialakítása érdekében dönt a végrehajtás során felmerült vitás kérdésekben, szakmai állásfoglalás kiadásával biztosítja az egységes végrehajtást.

8. A Honvédség Műveleti Vezetési Rendszere speciális működési feltételei

15. § (1) A Honvédség Műveleti Vezetési Rendszere speciális működési feltételeit akkor kell biztosítani, ha a döntéshozatal feltételei, az irányítási és vezetési rendszer működése béke időszaki rendben nem biztosítható, vagy a béke időszaki vezetési objektum veszélyeztetettsége olyan mértékű, hogy az irányítás és vezetés feltételei nem biztosíthatók. Ilyen esetben a Honvédség stratégiai és műveleti szintű vezetési elemei a béke időszaki objektumtól eltérő helyen működnek, ahol biztosítani kell az irányítás és vezetés biztonsági feltételeit.

(2) A Honvédség Műveleti Vezetési Rendszere speciális működésének infokommunikációs támogatását a Magyar Honvédség Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózatának rendszerei, továbbá bérelt rendszerek biztosítják."

3. § Az R. 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"17. § A HM Védelmi Hivatal (a továbbiakban: HM VH) előkészíti a Hvt. 21. § (1) bekezdés e)-h) pontjai, a 2. § (2) bekezdés 1-6. és 8. pontjai, valamint a 39. § (1), (2) és (4) bekezdése szerinti döntéseket és koordinálja azok végrehajtását."

4. § Az R. 23. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A megyei, fővárosi védelmi bizottság, valamint munkaszervezete működési feltételeit a fővárosi és megyei kormányhivatal biztosítja, továbbá intézi a gazdálkodásukkal kapcsolatos feladatokat. A megyei, fővárosi védelmi bizottság, valamint munkaszervezete működési támogatására biztosított központi pénzügyi forrásokat a fővárosi és megyei kormányhivatal elkülönítetten kezeli. A pénzügyi források felhasználása a megyei, fővárosi védelmi bizottság által jóváhagyott feladat- és pénzügyi terv alapján történik, amely terv teljesítéséről a megyei, fővárosi védelmi bizottság elnöke évente a honvédelmi felkészítés éves feladattervének végrehajtásáról szóló beszámolóban ad tájékoztatást."

5. § Az R. 26. § a következő d) ponttal egészül ki:

(A megyei, fővárosi védelmi bizottság elnöke)

"d) a megyei, fővárosi védelmi bizottság illetékességi területén működő helyi védelmi bizottság elnökét feladat végrehajtására utasíthatja."

6. § (1) Az R. 32. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A helyi védelmi bizottság gazdasági ügyeit a fővárosi és megyei kormányhivatal intézi. A helyi védelmi bizottság és munkacsoportjai működési támogatására biztosított központi pénzügyi forrásokat a fővárosi és megyei kormányhivatal elkülönítetten kezeli. A pénzügyi források felhasználása a helyi védelmi bizottság által a megyei, fővárosi védelmi bizottság előzetes véleményének figyelembe vételével kialakított pénzügyi terv alapján történik, amely terv teljesítéséről a helyi védelmi bizottság elnöke évente, a megyei, fővárosi védelmi bizottság elnöke által meghatározott határidőig tájékoztatja a megyei, fővárosi védelmi bizottságot."

(2) Az R. 32. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A helyi védelmi bizottság elnökhelyettesei szavazati joggal vesznek részt a helyi védelmi bizottság ülésein. A helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettesét az önkéntes tartalékos állományból a HM VH vezetője jelöli ki. A helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettesévé az jelölhető ki, aki felsőfokú képesítéssel rendelkezik, és vállalja, hogy a kijelöléstől számított kettő éven belül a Nemzeti Közszolgálati Egyetem honvédelmi igazgatási szakirányú képesítést nyújtó képzésén a tanulmányait megkezdi, és a képzésre vonatkozó szabályok szerint, az előírt határidőre eredményesen befejezi. A honvédelmi elnökhelyettes beiskolázásáról a HM VH vezetőjének kezdeményezésére a Honvédség központi személyügyi szerve intézkedik."

7. § Az R. 32/A. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyi védelmi bizottság elnöke)

"b) gondoskodik a helyi védelmi bizottság és munkacsoportjai működési feltételeiről, valamint a helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettese ezzel kapcsolatos feladatának végrehajtásához szükséges munkahelyi feltételekről,"

8. § Az R. VIII. Fejezete helyébe a következő rendelkezés lép:

"VIII. FEJEZET

A MINISZTER IRÁNYÍTÁSA ALATT ÁLLÓ KÖZPONTI HIVATALOK

37. § (1) A miniszter irányítása alatt álló központi hivatalok

a) a HM VH, és

b) a HM Hatósági Hivatal (a továbbiakban: HM HH).

(2) A központi hivatalok

a) a Honvédelmi Minisztérium költségvetési fejezeten belül önálló címként nem szerepelnek,

b) a pénzügyi-gazdasági, a logisztikai gazdálkodási, az ingatlan fenntartás, -üzemeltetés és -fejlesztés, valamint a tárgyi eszköz- és anyagellátás, továbbá az ügyviteli feladatok ellátását a minisztérium ezen feladatainak ellátásáért felelős szervek végzik,

c) vezetőinek kinevezése határozatlan időre szól, és

d) kormánytisztviselő esetén vezetői főosztályvezetői alapilletményre, vezetői illetménypótlékra és juttatásokra, helyettesük főosztályvezető-helyettesi alapilletményre, vezetői illetménypótlékra és juttatásokra jogosultak,

e) igazgatóságokra tagozódnak.

38. § (1) A HM VH a honvédelmi igazgatás központi döntés-előkészítő és végrehajtás-koordináló szakmai szerve, amely a honvédelmi igazgatási feladatok mellett a jogszabályokban és szervezeti és működési szabályzatában meghatározott feladat- és hatáskörébe tartozó egyéb védelmi igazgatási feladatokat is ellát.

(2) A HM HH a honvédelmi ágazat országos illetékességű integrált katonai hatósága, amely ellátja a jogszabályban hatáskörébe utalt hatósági, szakhatósági, közigazgatási egyeztetési, szakmai irányítói valamint a szervezeti és működési szabályzatában meghatározott egyéb feladatokat."

9. § Az R. 71. § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A légiriasztási rendszer keretében elvégezhető az ország egész területén vagy meghatározott részén a lakosság katasztrófa riasztása is, ez azonban nem veszélyeztetheti az (1) és (2) bekezdés szerinti feladatok elvégzését. Különleges jogrend idején - a veszélyhelyzet kivételével - az (1) és (2) bekezdés szerinti feladatok végrehajtása elsőbbséget élvez. A légiriasztási rendszernek lakosság katasztrófa riasztására történő felhasználása esetén nem alkalmazható a 72., a 77., a 78. a 82. §, a 83. § (1) bekezdése, valamint a 8. melléklet."

10. § Az R. a következő 78/A. §-sal egészül ki:

"78/A. § A lakosság katasztrófa riasztását a BM OKF főigazgatója által kijelölt személy rendelheti el és oldhatja fel, amelyről értesíti a légierő ügyeletes parancsnokát."

11. § Az R. 85. § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A 32. § (4) bekezdés szerinti képesítési követelményeket a helyi védelmi bizottságok már kijelölt honvédelmi elnökhelyettese esetén is alkalmazni kell, azzal, hogy a két éves határidő 2013. szeptember 1-jén kezdődik."

12. § Az R. 1. melléklet II. kategória 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. a Médiaszolgáltatás Támogató- és Vagyonkezelő Alap, a Magyar Rádió Zártkörűen Működő Részvénytársaság, a Duna Televízió Zártkörűen Működő Részvénytársaság, a Magyar Távirati Iroda Zártkörűen Működő Részvénytársaság, a Magyar Televízió Zártkörűen Működő Részvénytársaság,"

2. A védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI. 5.) Korm. rendelet módosítása

13. § A védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI. 5.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Nem kell a védelem költségeit megtéríteni, ha az érintett személy)

"g) a NATO főtitkára, a NATO Európai Haderők Főparancsnoka, a NATO Átalakítási Parancsnokság Főparancsnoka, a NATO Katonai Bizottságának elnöke, vagy"

3. A munkavédelmi hatósági feladatokat ellátó egyes szervek kijelöléséről szóló 373/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet módosítása

14. § A munkavédelmi hatósági feladatokat ellátó egyes szervek kijelöléséről szóló 373/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 3. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Kormány a honvédségi szervezetek, a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium vagyonkezelésében lévő területen honvédelmi érdeket is szolgáló telepített munkahely, illetve ideiglenes építési munkahely, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, valamint a honvédelemért felelős miniszter tulajdonosi jogkörébe tartozó gazdasági társaságok vonatkozásában a munkabiztonsági hatósági jogkör gyakorlójaként, országos illetékességgel

a) első fokon a Honvédelmi Minisztérium Hatósági Hivatal vezetőjét,

b) másodfokon a honvédelemért felelős minisztert

jelöli ki.

(2) A Kormány a honvédségi szervezetek, a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium vagyonkezelésében lévő területen honvédelmi érdeket is szolgáló telepített munkahely, illetve ideiglenes építési munkahely, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, valamint a honvédelemért felelős miniszter tulajdonosi jogkörébe tartozó gazdasági társaságok vonatkozásában a munkaegészségügyi hatósági jogkör gyakorlójaként, országos illetékességgel

a) első fokon a Magyar Honvédség Közegészségügyi-Járványügyi Szolgálatot,

b) másodfokon a honvédelemért felelős minisztert

jelöli ki."

4. A közigazgatási és ügykezelői alapvizsgáról szóló 174/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosítása

15. § (1) A közigazgatási és ügykezelői alapvizsgáról szóló 174/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Nem kell közigazgatási alapvizsgát tennie annak, aki a felsőoktatási alap- és mesterképzésről, valamint a szakindítás eljárási rendjéről szóló 289/2005. (XII. 22.) Korm. rendelet 1. és 2. számú melléklete szerinti]

"b) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán 2012. szeptember 1-jét követően katonai alap- és mesterképzésben szerzett végzettséget."

(2) Hatályát veszti a közigazgatási és ügykezelői alapvizsgáról szóló 174/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdés a) pontjának "és katonai" szövegrésze.

5. Záró rendelkezés

16. § Ez a rendelet 2013. augusztus 1-jén lép hatályba.

Dr. Semjén Zsolt s. k.,

miniszterelnök-helyettes

Tartalomjegyzék