2/2014. (I. 24.) NFM rendelet
a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 18. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § (1) bekezdése a következő 44. és 45. ponttal egészül ki:
(A rendelet alkalmazásában:)
"44. A kézi sebességváltóval rendelkező jármű: az a jármű, amely olyan tengelykapcsoló-pedállal (illetve az "A", az "A2" és az "A1" kategóriákban kézi váltókarral) van felszerelve, amelynek működtetése a jármű elindításakor, megállításakor és sebességváltáskor a vezetőre hárul.
45. Automata sebességváltóval rendelkező jármű: a 44. pontban előírt feltételeknek nem megfelelő jármű, amely tengelykapcsoló-pedállal vagy kézi váltókarral nem rendelkezik és ezeknek a működtetése a jármű elindításához nem szükséges."
2. § Az R. 42. §-a a következő g)-i) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)
"g) a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2012. november 19-i 2012/36/EU bizottsági irányelv;
h) a közlekedéspolitika területén elfogadott egyes irányelveknek a Horvát Köztársaság csatlakozására tekintettel történő kiigazításáról szóló, 2013. május 13-i 2013/22/EU tanácsi irányelv Melléklet A. rész 4. pontja;
i) a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2013. október 2-i 2013/47/EU bizottsági irányelv."
3. § (1) Az R. 5. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R. 7. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az R. 8. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
(4) Az R. 9. számú melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
(5) Az R. 14. számú melléklete helyébe az 5. melléklet lép.
4. § Az R.
a) 6. § (7) bekezdésében a "közlekedési hatóságnak megküldi" szövegrész helyébe a "közlekedési hatóságnak elektronikus úton megküldi" szöveg,
b) 10. § (1) bekezdés a) pontjában az "az első vizsgajelentésig az adott" szövegrész helyébe az "az első vizsgaeseményig az adott" szöveg,
c) 37/A. § d) pontjában az "a 2013. október 1-jét követően megkezdett elméleti képzésben résztvevők," szövegrész helyébe az "a 2014. október 1-jét követően elméleti vizsgát tevő tanulók esetében," szöveg,
d) 39. § (3) bekezdésében a "teljes képzési követelményeket" szövegrész helyébe a "teljes képzési- és vizsgakövetelményeket" szöveg,
e) 42. § a) pontjában a "szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendelettel" szövegrész helyébe a "szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelettel" szöveg,
f) 3. számú melléklet 3.2.1. pontjához tartozó "Kötelező óraszámok és teljesítendő menettávolságok a közúti járművezető-képző tanfolyamokon" című táblázat "Alapismeretek Elméleti és Bü tantárgyak" oszlop
fa) "Σóra" megjelölésű aloszlopának "A22)", "A2)" és "A4)" sorában a "3" szövegrész helyébe a "-" szöveg, és
fb) "K", "Je" és "Szü" megjelölésű aloszlopainak "A22)", "A2)" és "A4)" sorában az "X" szövegrész helyébe a "-" szöveg,
g) 3. számú melléklet 3.2.2. pontjában a "módosított tanrendet a változás előtt legalább 3 munkanappal korábban a közlekedési felügyelőség részére meg kell küldeni" szövegrész helyébe a "módosított tanrendet a változás előtt legalább 3 munkanappal korábban a közlekedési hatóság részére elektronikus úton meg kell küldeni" szöveg,
h) 3. számú melléklet 3.2.2. pontjában a "tanfolyam első foglalkozását követő 1 munkanapon belül meg kell küldeni a közlekedési felügyelőség részére" szövegrész helyébe az "a tanfolyam első foglalkozását követő 1 munkanapon belül elektronikus úton meg kell küldeni a közlekedési hatóság részére" szöveg,
i) 3. számú melléklet 3.5.1. pontjában a "közlekedési felügyelőség" szövegrész helyébe a "közlekedési hatóság" szöveg,
j) 8. számú melléklet 7.2.3., 7.5.4. és 7.5.6.1. pontjában a "közlekedési felügyelőség" szövegrész helyébe a "közlekedési hatóság" szöveg
lép.
5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
6. § Ez a rendelet a következő európai uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
a) a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2012. november 9-i 2012/36/EU bizottsági irányelv,
b) a közlekedéspolitika területén elfogadott egyes irányelveknek a Horvát Köztársaság csatlakozására tekintettel történő kiigazításáról szóló, 2013. május 13-i 2013/22/EU tanácsi irányelv Melléklet A. rész 4. pontja,
c) a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2013. október 2-i 2013/47/EU bizottsági irányelv.
Németh Lászlóné s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet a 2/2014. (I. 24.) NFM rendelethez
Az R. 5. számú mellékletének módosítása
1. Az R. 5. számú melléklet "1. A járművek követelményei kategóriánként" cím " "A1" alkategória" alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
" "A1" alkategória
Olyan kétkerekű motorkerékpár, amelynek teljesítménye a 11 kW-ot és teljesítmény/tömeg aránya a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá legalább 90 km/h sebesség elérésére alkalmas. A belsőégésű motor hengerűrtartalma legalább 120 cm3, elektromos meghajtás esetében a teljesítmény/tömeg arány legalább 0,08 kW/kg."
2. Az R. 5. számú melléklet "1. A járművek követelményei kategóriánként" cím " "AM" kategória" alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
" "AM"kategória
"AM" kategóriába tartozó kétkerekű jármű, amelynek tervezési sebessége nem több mint 45 km/h (kivéve azokat a kétkerekű járműveket, amelyek tervezési sebessége 25 km/h-t nem haladja meg), a motor hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél vagy a motor legnagyobb hasznos motorteljesítménye nem több 4 kW-nál."
3. Az R. 5. számú melléklet "1. A járművek követelményei kategóriánként" cím " "A" kategória" alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
" "A" kategória
2018. december 31-éig: "A" kategóriába tartozó oldalkocsi nélküli kétkerekű motorkerékpár, legalább 595 cm3 hengerűrtartalommal és legalább 40 kW motorteljesítménnyel.
2019. január 1-jétől: "A" kategóriába tartozó oldalkocsi nélküli kétkerekű motorkerékpár, legalább 595 cm3 hengerűrtartalommal (amennyiben elektromos motorral van felszerelve, teljesítmény/tömeg aránya legalább 0,25 kW/kg), legalább 180 kg terheletlen tömeggel és legalább 50 kW motorteljesítménnyel."
4. Az R. 5. számú melléklet "1. A járművek követelményei kategóriánként" cím " "A2" alkategória" alcíme helyébe a következő rendelkezés lép:
" "A2" alkategória
Oldalkocsi nélküli motorkerékpár, amelynek hengerűrtartalma legalább 395 cm3, a motor teljesítménye legalább 20 kW, de nem több 35 kW-nál, a motorkerékpár teljesítmény/tömeg aránya nem haladja meg a 0,2 kW/kg-ot.
Amennyiben a motorkerékpár elektromos motorral van felszerelve, annak teljesítmény/tömeg aránya legalább 0,15 kW/kg."
5. Az R. 5. számú melléklet "1. A járművek követelményei kategóriánként" cím " "C" kategória" alcím a) pontja a következő af) alponttal egészül ki:
["C" kategóriába tartozó tehergépkocsi, amely az alábbi jellemzőkkel és felszerelésekkel rendelkezik:
a) jellemzők:]
"af) vezető által működtetett kézi sebességváltó karral rendelkezik;"
2. melléklet a 2/2014. (I. 24.) NFM rendelethez
Az R. 7. számú mellékletének módosítása
1. Az R. 7. számú melléklet "I. Közúti járművezető vizsgáztatása" című fejezet "A) Elméleti vizsga" alfejezet 4.1.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4.1.1. A közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról, a 3821/85/EGK és a 2135/98/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 3820/85/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. március 15-i 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében a vezetési időre és a pihenőidőre vonatkozó szabályok; a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló, 1985. december 20-i 3821/85/EGK tanácsi rendelet által meghatározott menetíró készülék használata."
2. Az R. 7. számú melléklet "I. Közúti járművezető vizsgáztatása" című fejezet "B) A járműkezelési vagy rutin és a forgalmi vizsga" alfejezete a következő 8.4. és 8.4.1. ponttal egészül ki:
"8.4. Biztonságos és energiatakarékos vezetés
8.4.1. Biztonságos és az üzemanyag-fogyasztást mérséklő vezetés gyorsításkor, lassításkor, hegy- és lejtőmenetben, szükség esetén kézi sebességváltással."
3. Az R. 7. számú melléklet "I. Közúti járművezető vizsgáztatása" című fejezet "B) A járműkezelési vagy rutin és a forgalmi vizsga" alfejezet 9.3.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"9.3.2. Gazdaságosan és környezetbarát módon vezet-e, figyelembe véve a percenkénti fordulatszámot, a sebességváltást, a fékezést és a gyorsítást (csak a "B", a "B+E", a "C", a "C+E", a "C1", a "C1+E", a "D", a "D+E", a "D1" és a "D1+E" kategóriákban)."
3. melléklet a 2/2014. (I. 24.) NFM rendelethez
Az R. 8. számú mellékletének módosítása
Az R. 8. számú melléklet 8. pont 8.1.2. alpont a harmadik franciabekezdést követően a következő rendelkezéssel egészül ki:
(A forgalmi vizsga sikertelenségét okozó hiba Ha a vizsgázó:)
"- meghatározott feladatot második javítás után sem képes a megfelelő módon végrehajtani;"
4. melléklet a 2/2014. (I. 24.) NFM rendelethez
Az R. 9. számú mellékletének módosítása
Az R. 9. számú melléklete a következő 15. ponttal egészül ki:
"15. A 11. pontban a "78. Automata sebességváltóval rendelkező járművekre korlátozva" szöveget fel kell tüntetni, ha a járművezető jelölt a jártassági és magatartási vizsgát nem kézi sebességváltóval rendelkező járművel teljesítette."
5. melléklet a 2/2014. (I. 24.) NFM rendelethez
"14. számú melléklet a 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelethez
"