40/2015. (VI. 30.) NFM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A vontatott mezőgazdasági és ipari munkagépre - ha a rendelet eltérően nem rendelkezik - a pótkocsira vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. A lassú járműnek nem minősülő, legfeljebb 40 km/óra tervezési sebességű önjáró munkagépre a mezőgazdasági vontatóra vonatkozó rendelkezéseket, valamint a 40 km/óra tervezési sebességet meghaladó önjáró munkagépre a gépjárműre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."
2. § Az MR. 2. § (6)-(8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(6) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.
(7) A rendelet alkalmazásában elektromos gépkocsi:
a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);
b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága - az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve - legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);
c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).
(8) A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály)."
3. § (1) Az MR. 20. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Teherszállításra szolgáló jármű megengedett legnagyobb össztömegét és terhelhetőségét kilogrammban kell meghatározni. A terhelhetőségen belül külön meg kell határozni a rakomány tömegét kilogrammban és a szállítható személyek számát - ideértve a jármű vezetőjét - is. A vizsgálat során a rakományt a rakfelületen egyenletesen elosztva kell elhelyezni. A szállítható személyek száma azonos az ülőhelyek számával. Egy személy tömegét N1 kategóriájú gépjármű esetén 75 kilogrammal, egyéb kategória esetén 68 kilogrammal, a vezetőt 75 kilogrammal kell számításba venni."
(2) Az MR. 20. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Személyszállításra szolgáló jármű esetében egy személy tömegét M1 kategóriájú gépjármű esetén 75 kilogrammal, egyéb kategória esetén 68 kilogrammal, a nem menetrend szerinti helyi forgalom lebonyolítására készült autóbuszok esetén 71 kilogrammal, az autóbusz vezetőjének tömegét 75 kilogrammal kell számításba venni."
4. § Az MR. 70. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Hátsó fényvisszaverővel minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és pótkocsit fel kell szerelni. A járműre felszerelendő hátsó fényvisszaverők száma:
- oldalkocsi nélküli motorkerékpár és a motorkerékpár 0,80 méternél nem szélesebb pótkocsija esetében 1 db
- minden más jármű esetében 2 vagy 4 db.
A hátsó fényvisszaverő által visszavert fény csak piros lehet. A pótkocsi hátsó fényvisszaverője csak csúcsával felfelé álló egyenlő oldalú, 0,15-0,20 méter élhosszúságú háromszög lehet, annak belsejében semmiféle világítóberendezés nem helyezhető el. Az összes többi jármű hátsó fényvisszaverője háromszög kivételével bármilyen alakú lehet."
5. § Az MR. 121. §-a a következő 36. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"36. a rendelet a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a különös eljárások, értékelési módszerek és műszaki előírások bevezetése tekintetében történő kiegészítéséről és módosításáról, valamint a 2007/46/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, továbbá az 1003/2010/EU, a 109/2011/EU és a 458/2011/EU bizottsági rendelet módosításáról szóló 2015. február 3-i 2015/166 (EU) bizottsági rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
6. § (1) Az MR. 1. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az MR. 5. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az MR. 15. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
7. § Hatályát veszti az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában a táblázatot követő megjegyzések 2. és 4. alpontja.
8. § Ez a rendelet 2015. július 1-jén lép hatályba.
9. § Ez a rendelet a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a különös eljárások, értékelési módszerek és műszaki előírások bevezetése tekintetében történő kiegészítéséről és módosításáról, valamint a 2007/46/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, továbbá az 1003/2010/EU, a 109/2011/EU és a 458/2011/EU bizottsági rendelet módosításáról szóló 2015. február 3-i 2015/166 (EU) bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Dr. Seszták Miklós s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelethez
Az MR. 1. számú mellékletének módosítása
1. Az MR. 1. számú melléklet 1. számú táblázat 1/A. táblázat 46 E. sora helyébe a következő sor lép:
(Tételszám | EK (EGK) | ENSZ-EGB | Műszaki terület | A | B | |||
alap- irányelv [rendelet] | utolsó módosító irányelv [rendelet] | előírás | módosítási sorozat | Alkalmazási kötelezettség (1) | ||||
típus- jóváhagyási eljárásban M1/N1 kategória | típus- jóváhagyási eljárásban M2, M3, N2, N3, O kategória | egyedi engedélyezési eljárásban M1, M2, M3, N1, N2, N3, O kategória (7)) | ||||||
"46 E. | 661/2009 | 64 | 02 | Ideiglenes pótkerék és abroncsnyomás ellenőrző rendszer | + | - |
2. Az MR. 1. számú melléklet 1. számú táblázat 1/A. táblázata a következő 71. sorral egészül ki:
(Tételszám | EK (EGK) | ENSZ-EGB | Műszaki terület | A | B | |||
alap- irányelv [rendelet] | utolsó módosító irányelv [rendelet] | előírás | módosítási sorozat | Alkalmazási kötelezettség (1) | ||||
típus- jóváhagyási eljárásban M1/N1 kategória | típus- jóváhagyási eljárásban M2, M3, N2, N3, O kategória | egyedi engedélyezési eljárásban M1, M2, M3, N1, N2, N3, O kategória (7)) | ||||||
"71. | 661/2009 | 29 | Vezető- fülke szilárdsága | + | C" |
2. melléklet a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelethez
Az MR. 5. számú mellékletének módosítása
1. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A környezettvédelmi osztály jelzés (kód) | A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző) |
"2 | - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]1;" |
2. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A környezetvédelmi osztályjelzés (kód) | A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző) |
"4 | - az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - Otto-motoros1, - az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások (EURO-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros;" |
3. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat az 5. pontját követően a következő 5E., 5N., 5P., 5Z. pontokkal egészül ki:
(A környezetvédelmi osztályjelzés (kód) | A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző) |
"5E. | - tisztán elektromos gépkocsi; |
5N. | - növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi; |
5P. | - külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi) |
5Z. | - egyéb nulla emissziós gépkocsi;" |
4. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat alatti megjegyzések 9. pontja a következő rendelkezésekkel egészül ki:
(9. A hibrid hajtású gépjárművet az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb - a belsőégésű motorja által meghatározott - környezetvédelmi osztályba kell besorolni, amennyiben a meghajtó belsőégésű motor legalább Euro-III. jóváhagyású.)
"Amennyiben a gépkocsi megfelel az 5E, az 5N, vagy az 5P környezetvédelmi osztályba sorolás feltételeinek, akkor a jármű üzembentartójának kérelmére
- az 5. környezetvédelmi osztályba sorolt gépkocsi átsorolható 5E, 5N, vagy 5P környezetvédelmi osztályba, és
- ha a hibrid hajtású gépkocsi az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb osztályba lett besorolva, akkor átsorolható a megfelelő 5E, 5N, vagy 5P környezetvédelmi osztályba."
3. melléklet a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelethez
Az MR. 15. számú mellékletének módosítása
1. Az MR. 15. számú melléklet 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. Emelt sebességgel való közlekedésre M2 vagy M3 kategóriájú, az ENSZ-EGB 36. számú előírás szerinti III., vagy 107. számú előírás szerinti III. vagy B osztályhoz tartozó, vagy ENSZ-EGB 52. számú előírás szerinti B osztályhoz tartozó autóbusz kaphat engedélyt."
2. Az MR. 15. számú melléklet 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: "3. Fékezés szempontjából:
a) Az autóbusz típusa feleljen meg a jármű első forgalomba helyezése időpontjában érvényes - de legalább az ENSZ-EGB 13.06 számú előírás szerinti - jóváhagyási követelményeknek. Mindazonáltal, az autóbusznak az ENSZ-EGB 13. számú előírása szerinti I. kategóriájú blokkolásgátlóval kell rendelkeznie akkor is, ha a korábbi jóváhagyás értelmében ez nem volt számára kötelező. Ha a jóváhagyás a blokkolásgátlóra (ABS) nem terjedt ki, az külön vizsgálattal igazoltan meg kell, hogy feleljen az ENSZ-EGB 13. számú előírása szerinti követelményeknek.
b) Az autóbusz üzemi fékrendszerét az ENSZ-EGB 13. számú előírása szerinti 0 típusú vizsgálat módszerével, de 100 km/óra kezdősebességről végrehajtott kiegészítő fékvizsgálatnak kell alávetni."
3. Az MR. 15. számú melléklet 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. Az autóbusz olyan járműtípushoz tartozzon, melynek a passzív biztonsági tulajdonságait a következő nemzetközi előírások szerint jóváhagyták:
a) a biztonsági öv bekötési pontjai: ENSZ-EGB 14. számú előírás,
b) autóbuszok tetőszilárdsága: ENSZ-EGB 66. számú előírás,
c) autóbuszok ülései: ENSZ-EGB 80. számú előírás."