40/2015. (VI. 30.) NFM rendelet

a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A vontatott mezőgazdasági és ipari munkagépre - ha a rendelet eltérően nem rendelkezik - a pótkocsira vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. A lassú járműnek nem minősülő, legfeljebb 40 km/óra tervezési sebességű önjáró munkagépre a mezőgazdasági vontatóra vonatkozó rendelkezéseket, valamint a 40 km/óra tervezési sebességet meghaladó önjáró munkagépre a gépjárműre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

2. § Az MR. 2. § (6)-(8) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(6) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi.

(7) A rendelet alkalmazásában elektromos gépkocsi:

a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);

b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága - az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve - legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);

c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

(8) A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály)."

3. § (1) Az MR. 20. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Teherszállításra szolgáló jármű megengedett legnagyobb össztömegét és terhelhetőségét kilogrammban kell meghatározni. A terhelhetőségen belül külön meg kell határozni a rakomány tömegét kilogrammban és a szállítható személyek számát - ideértve a jármű vezetőjét - is. A vizsgálat során a rakományt a rakfelületen egyenletesen elosztva kell elhelyezni. A szállítható személyek száma azonos az ülőhelyek számával. Egy személy tömegét N1 kategóriájú gépjármű esetén 75 kilogrammal, egyéb kategória esetén 68 kilogrammal, a vezetőt 75 kilogrammal kell számításba venni."

(2) Az MR. 20. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Személyszállításra szolgáló jármű esetében egy személy tömegét M1 kategóriájú gépjármű esetén 75 kilogrammal, egyéb kategória esetén 68 kilogrammal, a nem menetrend szerinti helyi forgalom lebonyolítására készült autóbuszok esetén 71 kilogrammal, az autóbusz vezetőjének tömegét 75 kilogrammal kell számításba venni."

4. § Az MR. 70. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Hátsó fényvisszaverővel minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és pótkocsit fel kell szerelni. A járműre felszerelendő hátsó fényvisszaverők száma:

- oldalkocsi nélküli motorkerékpár és a motorkerékpár 0,80 méternél nem szélesebb pótkocsija esetében 1 db

- minden más jármű esetében 2 vagy 4 db.

A hátsó fényvisszaverő által visszavert fény csak piros lehet. A pótkocsi hátsó fényvisszaverője csak csúcsával felfelé álló egyenlő oldalú, 0,15-0,20 méter élhosszúságú háromszög lehet, annak belsejében semmiféle világítóberendezés nem helyezhető el. Az összes többi jármű hátsó fényvisszaverője háromszög kivételével bármilyen alakú lehet."

5. § Az MR. 121. §-a a következő 36. ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"36. a rendelet a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a különös eljárások, értékelési módszerek és műszaki előírások bevezetése tekintetében történő kiegészítéséről és módosításáról, valamint a 2007/46/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, továbbá az 1003/2010/EU, a 109/2011/EU és a 458/2011/EU bizottsági rendelet módosításáról szóló 2015. február 3-i 2015/166 (EU) bizottsági rendelet"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

6. § (1) Az MR. 1. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az MR. 5. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) Az MR. 15. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

7. § Hatályát veszti az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában a táblázatot követő megjegyzések 2. és 4. alpontja.

8. § Ez a rendelet 2015. július 1-jén lép hatályba.

9. § Ez a rendelet a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a különös eljárások, értékelési módszerek és műszaki előírások bevezetése tekintetében történő kiegészítéséről és módosításáról, valamint a 2007/46/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, továbbá az 1003/2010/EU, a 109/2011/EU és a 458/2011/EU bizottsági rendelet módosításáról szóló 2015. február 3-i 2015/166 (EU) bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Dr. Seszták Miklós s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelethez

Az MR. 1. számú mellékletének módosítása

1. Az MR. 1. számú melléklet 1. számú táblázat 1/A. táblázat 46 E. sora helyébe a következő sor lép:

(TételszámEK (EGK)ENSZ-EGBMűszaki területAB
alap-
irányelv
[rendelet]
utolsó
módosító
irányelv
[rendelet]
előírásmódosítási sorozatAlkalmazási kötelezettség (1)
típus-
jóváhagyási
eljárásban
M1/N1
kategória
típus-
jóváhagyási
eljárásban
M2, M3, N2, N3,
O kategória
egyedi
engedélyezési
eljárásban
M1, M2, M3,
N1, N2, N3, O
kategória (7))
"46 E.661/20096402Ideiglenes
pótkerék és
abroncsnyomás
ellenőrző
rendszer
+-

2. Az MR. 1. számú melléklet 1. számú táblázat 1/A. táblázata a következő 71. sorral egészül ki:

(TételszámEK (EGK)ENSZ-EGBMűszaki területAB
alap-
irányelv
[rendelet]
utolsó
módosító
irányelv
[rendelet]
előírásmódosítási sorozatAlkalmazási kötelezettség (1)
típus-
jóváhagyási
eljárásban
M1/N1
kategória
típus-
jóváhagyási
eljárásban
M2, M3, N2, N3,
O kategória
egyedi
engedélyezési
eljárásban
M1, M2, M3,
N1, N2, N3, O
kategória (7))
"71.661/200929Vezető-
fülke szilárdsága
+C"

2. melléklet a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelethez

Az MR. 5. számú mellékletének módosítása

1. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A környezettvédelmi
osztály jelzés
(kód)
A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző)
"2- katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt
ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]1;"

2. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A környezetvédelmi
osztályjelzés
(kód)
A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző)
"4- az ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott - katalizátoros,
szabályozott keverékképzésű - Otto-motoros1,
- az ENSZ-EGB 83.02/C, 83.03/C, 83.03/D, 83.04/C, 83.04/D, illetőleg a 49.02/B és 51.02 előírások
(EURO-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros;"

3. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat az 5. pontját követően a következő 5E., 5N., 5P., 5Z. pontokkal egészül ki:

(A környezetvédelmi
osztályjelzés
(kód)
A környezetvédelmi osztályt meghatározó jellemző)
"5E.- tisztán elektromos gépkocsi;
5N.- növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi;
5P.- külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi)
5Z.- egyéb nulla emissziós gépkocsi;"

4. Az MR. 5. számú melléklet "II. A gépjárművek környezetvédelmi osztályba sorolása" pontjában foglalt táblázat alatti megjegyzések 9. pontja a következő rendelkezésekkel egészül ki:

(9. A hibrid hajtású gépjárművet az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb - a belsőégésű motorja által meghatározott - környezetvédelmi osztályba kell besorolni, amennyiben a meghajtó belsőégésű motor legalább Euro-III. jóváhagyású.)

"Amennyiben a gépkocsi megfelel az 5E, az 5N, vagy az 5P környezetvédelmi osztályba sorolás feltételeinek, akkor a jármű üzembentartójának kérelmére

- az 5. környezetvédelmi osztályba sorolt gépkocsi átsorolható 5E, 5N, vagy 5P környezetvédelmi osztályba, és

- ha a hibrid hajtású gépkocsi az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb osztályba lett besorolva, akkor átsorolható a megfelelő 5E, 5N, vagy 5P környezetvédelmi osztályba."

3. melléklet a 40/2015. (VI. 30.) NFM rendelethez

Az MR. 15. számú mellékletének módosítása

1. Az MR. 15. számú melléklet 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. Emelt sebességgel való közlekedésre M2 vagy M3 kategóriájú, az ENSZ-EGB 36. számú előírás szerinti III., vagy 107. számú előírás szerinti III. vagy B osztályhoz tartozó, vagy ENSZ-EGB 52. számú előírás szerinti B osztályhoz tartozó autóbusz kaphat engedélyt."

2. Az MR. 15. számú melléklet 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: "3. Fékezés szempontjából:

a) Az autóbusz típusa feleljen meg a jármű első forgalomba helyezése időpontjában érvényes - de legalább az ENSZ-EGB 13.06 számú előírás szerinti - jóváhagyási követelményeknek. Mindazonáltal, az autóbusznak az ENSZ-EGB 13. számú előírása szerinti I. kategóriájú blokkolásgátlóval kell rendelkeznie akkor is, ha a korábbi jóváhagyás értelmében ez nem volt számára kötelező. Ha a jóváhagyás a blokkolásgátlóra (ABS) nem terjedt ki, az külön vizsgálattal igazoltan meg kell, hogy feleljen az ENSZ-EGB 13. számú előírása szerinti követelményeknek.

b) Az autóbusz üzemi fékrendszerét az ENSZ-EGB 13. számú előírása szerinti 0 típusú vizsgálat módszerével, de 100 km/óra kezdősebességről végrehajtott kiegészítő fékvizsgálatnak kell alávetni."

3. Az MR. 15. számú melléklet 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. Az autóbusz olyan járműtípushoz tartozzon, melynek a passzív biztonsági tulajdonságait a következő nemzetközi előírások szerint jóváhagyták:

a) a biztonsági öv bekötési pontjai: ENSZ-EGB 14. számú előírás,

b) autóbuszok tetőszilárdsága: ENSZ-EGB 66. számú előírás,

c) autóbuszok ülései: ENSZ-EGB 80. számú előírás."

Tartalomjegyzék