45/2015. (XII. 30.) NGM rendelet
a Nemzeti Akkreditáló Hatóság eljárásaiért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakról
A nemzeti akkreditálásról szóló 2015. évi CXXIV. törvény 14. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 1. és 9. pontjában foglalt feladatkörömben eljárva,
a 6. § tekintetében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 31. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 90. § 1. és 7. pontjában foglalt feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:
1. Az akkreditálási eljárás igazgatási szolgáltatási díjai
1. § (1) A nemzeti akkreditálásról szóló 2015. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: Natv.) 5. § (1) bekezdésében meghatározott szervezetek és természetes személyek az akkreditálási eljárásért, az akkreditált státusz területének bővítése, illetve a kérelemre indult felügyeleti vizsgálati eljárásért az 1. mellékletben meghatározott mértékű igazgatási szolgáltatási díjat (a továbbiakban: akkreditálási díj) fizetnek.
(2)[1] A külföldi akkreditált státusz elismerésére irányuló eljárás akkreditálási díja 500 000 Ft a kérelmezett, a Natv. 5. § (1) bekezdés a)-l) pontja szerinti kategóriánként.
(3)[2] A megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló 2009. évi CXXXIII. törvény szerinti kijelölésre irányuló akkreditálási eljárás díja a Natv. 5. § (1) bekezdésében megjelölt szervezetek közül a kijelölés tárgyát képező jogszabályban megjelölt és kérelmezett megfelelőség-értékelési tevékenységre legjobban illeszkedő szervezettípus akkreditálási díjának 1,3-szerese, amelyhez hozzáadódik a kérelmezett megfelelőség-értékelési tevékenységhez kapcsolódó további szervezettípusok akkreditálási díjának 30%-a.
(4) A rugalmas területre kérelmezett akkreditálás akkreditálási díjára a szervezettípusra az 1. mellékletben foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy a terület meghatározásánál a kérelemmel benyújtott részletes területet kell figyelembe venni.
(5)[3] Irányítási rendszereket tanúsító szervezet kettő vagy több rendszerre történő, egyidejű akkreditálása esetében az 1. melléklet 5.1. pontjában foglalt akkreditálási díjhoz (a továbbiakban: alapdíj) hozzáadódik minden további irányításirendszer-tanúsítás akkreditálási díjának 5.3. pontban meghatározott %-os mértéke. Az alapdíj meghatározásakor első területként minden esetben a MIR IAF kódok számát kell figyelembe venni. Ha a kérelem nem érint MIR területet, akkor az alapdíj a több IAF kódot tartalmazó irányítási rendszer figyelembevételével kerül megállapításra.
(6)[4] Vizsgaközpont esetén a felügyeleti vizsgálati eljárás igazgatási szolgáltatási díja (a továbbiakban: felügyeleti vizsgálati díj) az akkreditálási díj 40%-a.
(6a)[5] A kérelemre indult felügyeleti vizsgálati eljárás felügyeleti vizsgálati díja a (6) bekezdésben nem szabályozott esetben valamennyi akkreditálási területen az akkreditálási díj 75%-a.
(7)[6] Több telephelyre kérelmezett akkreditálási eljárás esetén az egy telephelyre számított díjat az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel alábbi százalékok szerinti összegével kell meghatározni:
a) első telephely esetén az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel 100%-a;
b) második telephely esetén az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel 50%-a;
c) harmadik telephely esetén az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel 40%-a;
d) negyedik telephely esetén az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel 30%-a;
e) ötödik telephely esetén az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel 20%-a;
f) minden további telephely esetén az 1. mellékletben meghatározott akkreditálási díjtétel 10%-a.
(8)[7] A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság szakhatóságként való eljárásáért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj az adatvédelmi tanúsító szervezet
a) akkreditálási eljárásában 192 000 Ft,
b) akkreditált státusza területének bővítési eljárásában 192 000 Ft,
c) kérelmére indult felügyeleti vizsgálati eljárásban 76 800 Ft.
(9)[8] Az akkreditált státusz nyilvántartásáért fizetendő éves adminisztrációs díj akkreditált státuszonként 100 000 Ft, melyet az akkreditált szervezet minden év március 31-ig köteles megfizetni.
(10)[9] A szervezet kérelmére kiállított akkreditálási okirat, valamint a részletező okirat díja külön-külön 100 000 Ft.
2. §[10] A Nemzeti Akkreditáló Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság az igazgatási szolgáltatási díjakat egyéb bevételeitől elkülönítve tartja nyilván és kezeli.
2. Díjfizetési szabályok
3. §[11] (1) Az akkreditált szervezet és természetes személy (a továbbiakban együtt: kérelmező) az akkreditálási eljárás akkreditálási díját, a felügyeleti vizsgálati díjat és az akkreditált státusz területének bővítése iránti eljárás akkreditálási díját a Hatóság 10032000-00335962-00000000 számú fizetési számlájára történő készpénzfizetés (a továbbiakban: készpénz átutalási megbízás) vagy a fizetési számlák közötti átutalásra szóló megbízás (a továbbiakban: átutalási megbízás) útján kell megfizetni.
(2) A kérelmezőnek a külföldi akkreditált státusz elismerésére irányuló akkreditálási díjat a Hatóság (1) bekezdésben meghatározott fizetési számlájára készpénz átutalási megbízással vagy átutalási megbízással kell megfizetni.
(3)[12] Ha a befizetést igazoló okiratok alapján megállapítható, hogy az ügyfél tévesen vagy az e rendeletben meghatározott mértéket meghaladóan fizetett díjat, a Hatóság a téves befizetés, illetve a díjtöbblet visszatérítéséről az ügyfél számlavezető pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlája javára intézkedik.
(4)[13] Az 1. § (8) bekezdése szerinti igazgatási szolgáltatási díjat
a) előzetes szakhatósági állásfoglalás kérése esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság Magyar Államkincstárnál vezetett, 10032000-00319425-00000000 számú fizetési számlájára,
b) nem előzetes szakhatósági állásfoglalás esetén az eljárásban fizetett igazgatási szolgáltatási díj részeként, azzal együtt a Hatóság (1) bekezdésben meghatározott fizetési számlájára
készpénz átutalási megbízással vagy átutalási megbízással kell megfizetni.
(5)[14] A (4) bekezdés b) pontja szerinti esetben az 1. § (8) bekezdése szerinti igazgatási szolgáltatási díjat a Hatóság a beérkezéstől számított 8 napon belül átutalja a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (4) bekezdés a) pontjában meghatározott fizetési számlájára.
4. § Az e rendeletben meghatározott díjak tekintetében
a) a díjfizetési kötelezettségre az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 28. § (2) bekezdés a) és b) pontjában, valamint 28. § (3) bekezdésében,
b) a díjfizetésre kötelezettek körének megállapítására az Itv. 31. § (1) bekezdésében
foglaltakat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy ahol az Itv. illetéket említ, azon díjat kell érteni.
3. Záró rendelkezések
5. § Ez a rendelet 2016. január 1-jén lép hatályba.
6. §[15] E rendeletnek a Nemzeti Akkreditáló Hatóság eljárásaiért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakról szóló 45/2015. (XII. 30.) NGM rendelet módosításáról szóló 2/2017. (III. 22.) NGM rendelettel (a továbbiakban: Módrendelet) megállapított 1. § (5) bekezdését és 1. mellékletét a Módrendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.
Varga Mihály s. k.,
nemzetgazdasági miniszter
1. melléklet a 45/2015. (XII. 30.) NGM rendelethez[16]
Akkreditálási eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak
1. Vizsgálólaboratóriumok, orvosi vizsgálólaboratóriumok, mintavevő szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-15 | 900 000 |
3. | 16-50 | 1 060 000 |
4. | 51-100 | 1 210 000 |
5. | 101-200 | 1 370 000 |
6. | 201-350 | 1 690 000 |
7. | 351-600 | 2 000 000 |
8. | 601-1000 | 2 320 000 |
9. | Minden további 500 területenként | +100 000 |
1.1. A terület a vizsgálólaboratóriumban és a helyszínen végzett akkreditálandó vizsgálati eljárások száma, továbbá - amennyiben a vizsgálólaboratórium mintavételre is kéri akkreditálását - az akkreditálandó mintavételi eljárások együttes száma alapján határozandó meg. Vizsgált termékenként/anyagonként egy vizsgálati eljárásnak számít minden olyan vizsgált/mért jellemző meghatározása, amelynek mérését az akkreditálási kérelem felsorolja. Ha egy szabványos vagy egy egyedi módszerrel több jellemzőt mérnek, akkor az annyi vizsgálati eljárásnak számít, ahány jellemzőt a kérelem felsorol. Ha egy jellemző többféle módszerrel történő mérését tartalmazza a kérelem, akkor az annyi vizsgálati eljárásnak számít, ahányféle módszerről van szó.
1.2. A terület mintavevő szervezetek esetén az akkreditálandó mintavételi eljárások száma alapján határozandó meg.
2. Kalibrálólaboratóriumok:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1 | 900 000 |
3. | 2 | 1 060 000 |
4. | 3 | 1 060 000 |
5. | 4 | 1 210 000 |
6. | 5 | 1 370 000 |
7. | 6 | 1 530 000 |
8. | 7 | 1 690 000 |
9. | 8 | 1 840 000 |
10. | 9 | 2 000 000 |
11. | 10 | 2 160 000 |
12. | 11 | 2 320 000 |
13. | Minden további területenként | +100 000 |
2.1. A terület a kalibrálólaboratóriumban és a helyszínen akkreditálandó kalibrálási eljárások száma alapján határozandó meg.
2.2. A kalibrálási eljárások számának meghatározása
Kalibrálólaboratóriumok esetén a 2.1. pontban hivatkozott kalibrálási eljárások száma a kalibrálási eljárások felépítése és tartalmára vonatkozó NAR-18 dokumentum figyelembevételével határozható meg. Ennek értelmében, amennyiben a kalibrálási eljárás (azonosítójától függetlenül)
- különböző mérési elv, mérési módszer vagy mérési modell szerinti kalibrálásokat tartalmaz, vagy
- laboratóriumi és helyszíni kalibrálásokat is tartalmaz,
nem tekinthető egy kalibrálási eljárásnak.
(Megjegyzés: a mérési elv, a mérési módszer és a mérési modell fogalmait a Nemzetközi Metrológiai Értelmező Szótár határozza meg.)
3. Jártassági vizsgálatot szervező szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1 | 900 000 |
3. | 2 | 1 060 000 |
4. | 3 | 1 060 000 |
5. | 4 | 1 210 000 |
6. | 5 | 1 370 000 |
7. | 6 | 1 530 000 |
8. | 7 | 1 690 000 |
9. | 8 | 1 840 000 |
10. | 9 | 2 000 000 |
11. | 10 | 2 160 000 |
12. | 11 | 2 320 000 |
13. | Minden további területenként | +100 000 |
3.1. A terület a különböző területeken működtetett akkreditálandó programok száma alapján határozandó meg.
4. Terméktanúsító szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-5 | 900 000 |
3. | 6-10 | 1 060 000 |
4. | 11-25 | 1 210 000 |
5. | 26-50 | 1 530 000 |
6. | minden további 50 területenként | +100 000 |
4.1. A terület az akkreditálás tárgyát képező tanúsítandó termékek vagy termékcsoportok számát jelenti, ahol egy termékcsoportba csak az azonos tanúsítási követelményeknek megfelelő termékek tartoznak.
5. Irányítási rendszereket tanúsító szervezetek:
5.1. Több területre alkalmazott irányítási rendszerek (minőségirányítási rendszer, környezetközpontú irányítási rendszer, munkahelyi egészségvédelem és biztonságirányítási rendszer, élelmiszer-biztonsági irányítási rendszerek, AQAP rendszer, orvostechnikai eszközöket gyártó szervezetek minőségirányítási rendszere, egyéb rendszerek) esetén:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-5 | 900 000 |
3. | 6-10 | 1 060 000 |
4. | 11-20 | 1 370 000 |
5. | 21-30 | 1 690 000 |
6. | 31-39 | 2 000 000 |
5.1.1. Az orvostechnikai eszközöket gyártó szervezetek minőségirányítási rendszere a Nemzetközi Akkreditálási Fórum (IAF) által kiadott - a területeket meghatározó - dokumentum mellékletében felsorolt technikai területek számát jelenti.
5.1.2. A terület a Nemzetközi Akkreditálási Fórum által kiadott akkreditálási területek jegyzékére vonatkozó dokumentum mellékletében felsorolt IAF kódok számát jelenti. A területet élelmiszer-biztonsági irányítási rendszer esetén a vonatkozó szabványban felsorolt fő kategóriák számát jelenti, az energiairányítási rendszereknél a vonatkozó szabványban felsorolt gazdasági területek számát jelenti.
5.1.3. A terület más irányítási rendszer esetén (minőségirányítási rendszer, környezetközpontú irányítási rendszer, munkahelyi egészségvédelem és biztonságirányítási rendszer, energiairányítási rendszer, AQAP rendszer, egyéb rendszerek) a Nemzetközi Akkreditálási Fórum által kiadott akkreditálási területek mellékletében felsorolt 1- IAF kódok közül az akkreditálandó IAF kódok számát jelenti.
5.2. Egy területre alkalmazott speciális irányítási rendszerek (információbiztonság-irányítási rendszerek, PEFC, AKIR, VIR, Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok) esetén a díj egységesen 900 000 Ft.
5.3. Irányítási rendszereket tanúsító szervezet kettő vagy több rendszerre történő, egyidejű akkreditálása esetében az akkreditálási díjhoz (a továbbiakban: alapdíj) hozzáadódik minden további irányításirendszer-tanúsítás akkreditálási díjának meghatározott százaléka, a következők szerint:
A | B | C | D | E | F | G | |
1. | Irányítási rendszerek tanúsításának száma | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | További irányítási rendszerek |
2. | alapdíj | +50% | +40% | +30% | +20% | +10% |
Az alapdíj meghatározásakor első területként minden esetben a MIR IAF kódok számát kell figyelembe venni. Ha a kérelem nem érint MIR területet, akkor az alapdíj a több IAF kódot tartalmazó irányítási rendszer figyelembevételével kerül megállapításra.
6. Személytanúsító szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-2 | 900 000 |
3. | 3-5 | 1 060 000 |
4. | 6-10 | 1 370 000 |
5. | 11-15 | 1 690 000 |
6. | minden további 5 területenként | +100 000 |
6.1. A terület az akkreditálandó személytanúsítás alapja által lefedett tanúsítások részletezett területeit jelentik.
7. Ellenőrző szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-5 | 900 000 |
3. | 6-10 | 1 060 000 |
4. | 11-25 | 1 370 000 |
5. | 26-50 | 1 690 000 |
6. | minden további 5 területenként | +100 000 |
7.1. A terület az akkreditálandó eljárásban ellenőrzött termék és ellenőrzési típusok összessége szerint történik.
8. Referenciaanyag-gyártó szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-5 | 900 000 |
3. | 6-20 | 1 210 000 |
4. | minden további 5 területenként | +100 000 |
8.1. A táblázatban megadott akkreditálási díj kizárólag a referenciaanyag-gyártásra vonatkozik, a tanúsított érték meghatározásához szükséges laboratóriumi vizsgálatok akkreditálásának díját nem tartalmazza.
8.2. A terület a gyártott referenciaanyagok közül az akkreditálandók száma alapján határozandó meg.
9. A környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszert (EMAS) hitelesítő szervezetek és természetes személyek:
9.1. Akkreditálási eljárás szervezetek esetén:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-15 | 900 000 |
3. | 16-30 | 1 210 000 |
4. | 31-50 | 1 690 000 |
5. | 51-99 | 2 000 000 |
9.1.1. A terület a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere (TEÁOR'08) nomenklatúra szerinti ágazati kódok számát jelenti.
9.2. Akkreditálási eljárás természetes személyek esetén:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1-50 | 900 000 |
3. | 51-100 | 1 060 000 |
9.2.1. A terület a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere (TEÁOR'08) nomenklatúra szerinti ágazati kódok számát jelenti.
9.3. Más EU-tagállamban akkreditált környezeti hitelesítő szervezet és természetes személy ellenőrzése Magyarországon végzett tevékenysége alatt: 500 000 Ft.
10. Az üvegházhatású gázok kibocsátását hitelesítő szervezetek:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1a vagy 1b | 900 000 |
3. | minden további területenként | +250 000 |
10.1. A terület a 2003/87/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv értelmében az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó adatokat tartalmazó jelentések és a tonnakilométer-adatokat tartalmazó jelentések hitelesítéséről, valamint a hitelesítők akkreditációjáról szóló, 2012. június 21-i 2018/2067/EU bizottság végrehajtási rendelet I. mellékletében felsorolt tevékenységcsoportokat jelenti, a tevékenységi csoportokon belül találhatóak az egyes alkalmazási körök.
11. Biobankok:
A | B | |
1. | Területek darabszáma | Díj (Ft) |
2. | 1 | 900 000 |
3. | minden további terület | +300 000 |
11.1. A terület megegyezik a biobank tevékenysége során felhasznált biológiai anyag-típus számával.
12. Vizsgaközpontok:
A | B | C | D | E | F | G | H | |
1. | Képzési terület (KEOR) darabszáma: | Díj 1-5 fő létszám esetén (Ft) | Díj 6-10 fő létszám esetén (Ft) | Díj 11-15 fő létszám esetén (Ft) | Díj 16-20 fő létszám esetén (Ft) | Díj 21-50 fő létszám esetén (Ft) | Díj 51-100 fő létszám esetén (Ft) | Díj >100 fő létszám esetén (Ft) |
2. | 1-2 | 1 020 000 | 1 070 000 | 1 120 000 | 1 170 000 | 1 250 000 | 1 330 000 | 1 410 000 |
3. | 3-5 | 1 450 000 | 1 520 000 | 1 600 000 | 1 680 000 | 1 790 000 | 1 900 000 | 2 020 000 |
4. | 6-8 | 1 880 000 | 1 980 000 | 2 080 000 | 2 180 000 | 2 330 000 | 2 480 000 | 2 630 000 |
5. | 9-12 | 2 450 000 | 2 580 000 | 2 720 000 | 2 850 000 | 3 040 000 | 3 240 000 | 3 440 000 |
6. | 13-15 | 2 880 000 | 3 040 000 | 3 190 000 | 3 350 000 | 3 580 000 | 3 810 000 | 4 050 000 |
7. | 16-20 | 3 600 000 | 3 800 000 | 3 990 000 | 4 180 000 | 4 480 000 | 4 770 000 | 5 060 000 |
8. | 21-25 | 4 320 000 | 4 550 000 | 4 790 000 | 5 020 000 | 5 370 000 | 5 720 000 | 6 070 000 |
9. | 26-30 | 5 040 000 | 5 310 000 | 5 580 000 | 5 860 000 | 6 270 000 | 6 680 000 | 7 090 000 |
10. | 31-40 | 6 470 000 | 6 830 000 | 7 180 000 | 7 530 000 | 8 060 000 | 8 590 000 | 9110 000 |
11. | 41-50 | 7 910 000 | 8 340 000 | 8 770 000 | 9 200 000 | 9 850 000 | 10 050 000 | 11 140 000 |
12. | 51-60 | 9 350 000 | 9 860 000 | 10 370 000 | 10 880 000 | 11 640 000 | 12 400 000 | 13 170 000 |
13. | > 61 | 12 220 000 | 12 890 000 | 13 550 000 | 14 220 000 | 15 220 000 | 16 220 000 | 17 220 000 |
12.1. A szervezet létszámát az akkreditálandó tevékenységre és a területen foglalkoztatott, munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyek száma alapján kell meghatározni, ideértve a vizsgaközpont vezetőjét, a vizsgáztatókat, a vizsgafelügyelőket, a belső auditort és a minőségirányítási vezetőt.
12.2. A terület az akkreditálandó képzési területek számát jelenti.
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.10.20.
[2] Módosította a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 3. § a) pontja. Hatályos 2024.10.20.
[3] Megállapította a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.10.20.
[4] Módosította a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 3. § b) pontja. Hatályos 2024.10.20.
[5] Beiktatta a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2024.10.20.
[6] Megállapította a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2024.10.20.
[7] Beiktatta a 77/2023. (XII. 29.) GFM rendelet 1. §-a. Hatályos 2024.01.29.
[8] Beiktatta a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 1. § (5) bekezdése. Hatályos 2024.10.20.
[9] Beiktatta a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 1. § (5) bekezdése. Hatályos 2024.10.20.
[10] Megállapította a 77/2023. (XII. 29.) GFM rendelet 2. §-a. Hatályos 2024.01.29.
[11] Megállapította az 51/2017. (XII. 29.) NGM rendelet 26. §-a. Hatályos 2018.01.01.
[12] Beiktatta a 77/2023. (XII. 29.) GFM rendelet 3. §-a. Hatályos 2024.01.29.
[13] Beiktatta a 77/2023. (XII. 29.) GFM rendelet 3. §-a. Hatályos 2024.01.29.
[14] Beiktatta a 77/2023. (XII. 29.) GFM rendelet 3. §-a. Hatályos 2024.01.29.
[15] Beiktatta a 2/2017. (III. 22.) NGM rendelet 2. §-a. Hatályos 2017.04.22.
[16] Megállapította a 35/2024. (IX. 19.) NGM rendelet 2. §-a (ld. 1. melléklet) . Hatályos 2024.10.20.