47/2021. (XII. 22.) KKM rendelet
a Külpiaci Növekedési Támogatási Program szerinti támogatások szabályairól szóló 31/2021. (VIII. 31.) KKM rendelet módosításáról
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 41. alpont b) pontjában és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 138. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § (1) A Külpiaci Növekedési Támogatási Program szerinti támogatások szabályairól szóló 31/2021. (VIII. 31.) KKM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3. § 22. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"22. létesítmény felvásárlása: létesítményhez közvetlenül kapcsolódó tárgyi eszközök és immateriális javak piaci feltételek mellett történő megvásárlása, ha a felvásárló beruházó a létesítmény eladójától független harmadik fél - ide nem értve, ha egy kis- és középvállalkozást az eredeti tulajdonos családtagjai vagy korábbi munkavállalói
vásárolják meg -;"
(2) A Rendelet 3. § 36. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"36. szakmai támogató szerv: a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: HEPA) a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság feladatainak meghatározásáról, valamint a Digitális Jólét Program végrehajtásával összefüggő egyes feladatokról, valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökségről szóló 268/2010. (XII. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 127/2017. (VI. 8.) Korm. rendelet módosításáról szóló 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendelet) 1. § (2) bekezdés 35. pontja szerint;"
2. § A Rendelet 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A KNTP szakmai támogató szerveként - a Magyarország által támogatott határon túli gazdaságfejlesztési stratégiák (a továbbiakban: gazdaságfejlesztési stratégiák) célkitűzéseihez illeszkedő és a gazdaságfejlesztési stratégiák célterületeihez tartozó területen megvalósuló beruházásokat magába foglaló projektek kivételével -a HEPA illetékes."
3. § A Rendelet 8. § (1) bekezdés 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alapján nem nyújtható támogatás)
"9. megújuló energia kivételével az energiatermelést, energiaszolgáltatást, valamint az energetikai célú infrastruktúra létrehozását szolgáló beruházáshoz a 20. § (2)-(6) bekezdésében foglaltak figyelembevételével;"
4. § (1) A Rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A 2. § (1) bekezdés a)-d) és f)-g) pontjában meghatározott támogatás a (4) bekezdésben szereplő területi korlátozások figyelembevételével, a célországokban gazdasági tevékenységet végző új leányvállalat vagy fióktelep vagy vegyesvállalat létrehozását eredményező beruházás megvalósítására vagy a beruházónak a célországban meglévő leányvállalata, fióktelepe vagy vegyesvállalata fejlesztésére, létesítmény eszközeinek az eladótól független beruházó általi megvásárlására - a 2. § (1) bekezdés a)-d) és f) pontjában meghatározott támogatás esetén akkor, ha célországban bezárt vagy megvásárlás nélkül bezárásra ítélt létesítményről van szó - vagy önálló beruházó esetén a célországi gazdasági tevékenységhez kapcsolódó magyarországi beruházás megvalósítására vehető igénybe, a következők szerint:
a) kis- és középvállalkozások induló beruházásának megvalósítása, amennyiben a beruházás 20-22. § szerinti elszámolható költségeinek összege folyó áron számolva eléri az 1 milliárd, és nem haladja meg a 15 milliárd forintösszeget,
b) új gazdasági tevékenység végzésére irányuló vagy termék-diverzifikációt eredményező vagy új eljárási innovációt eredményező induló beruházás nagyvállalkozás által történő megvalósítása, amennyiben a beruházás 19-22. § szerinti elszámolható költségeinek összege folyó áron számolva eléri az 1 milliárd, és nem haladja meg a 15 milliárd forintösszeget,
c) konzorciumi pályázat esetén a célországi gazdasági tevékenységhez kapcsolódó magyarországi beruházás költsége nem haladhatja meg a projekt elszámolható összköltségének a 10%-át."
(2) A Rendelet 9. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A beruházás az Eximbank Zrt. által meghatározott 1-5-ös országkockázati besorolású vagy olyan 6-os országkockázati besorolású államban valósítható meg, amelyre magyar külképviselet akkreditációja kiterjed. 7-es országkockázati besorolású, valamint olyan 6-os országkockázati besorolású államban, amelyre magyar külképviselet akkreditációja nem terjed ki, a beruházás kizárólag kivételes esetben, a Külgazdasági és Külügyminisztérium hozzájárulásával valósítható meg."
5. § A Rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az általános csoportmentességi rendelet hatálya alá nem tartozó országok esetében a HEPA honlapján közzétett információ szerinti maximális támogatási intenzitás nyújtható."
6. § (1) A Rendelet 16. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A 2. § (1) bekezdés a)-d) és f)-g) pontjában foglalt támogatás feltétele, hogy]
"b) az e rendelet alapján nyújtott támogatás összege
ba) konzorciumi beruházó esetén eléri a 0,5 milliárd forintösszeget, de nem haladja meg a 4 milliárd forintösszeget,
bb) önálló beruházó esetén eléri az 1 milliárd forint összeget, de a Baranya, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben megvalósuló projekt esetében nem haladja meg az 1,8 milliárd forintösszeget, a Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom, Pest, Somogy, Tolna, Vas, Veszprém és Zala megyékben megvalósuló projekt esetében nem haladja meg a 3,6 milliárd forint összeget,
azzal, hogy az általános csoportmentességi rendelet I. számú melléklete alapján meghatározott partner vagy kapcsolt vállalkozások által kapott összes támogatás összege nem haladhatja meg a 4 milliárd forintot, továbbá a támogatási összeg nem haladhatja meg az utolsó három lezárt üzleti év közül a beruházó által tetszőlegesen választott két év nettó értékesítési árbevételének átlagát a beruházó és partner vagy kapcsolt vállalkozásai tekintetében, ideértve a projektcég kisebbségi külföldi tulajdonos vállalkozását is;"
(2) A Rendelet 16. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A 2. § (1) bekezdés a)-d) és f)-g) pontjában foglalt támogatás feltétele, hogy]
"f) a beruházó vállalja, hogy a külföldön megvalósult beruházás eredményeképpen létrejövő kapacitások révén előállított termékeket és nyújtott szolgáltatásokat nem értékesíti Magyarországon, kivéve, ha az a támogatott magyarországi vállalkozás nemzetközi versenyképességét növeli, és ehhez a forrásgazda előzetesen hozzájárul;"
(3) A Rendelet 16. § (1) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:
[A 2. § (1) bekezdés a)-d) és f)-g) pontjában foglalt támogatás feltétele, hogy]
"i) a támogatás felhasználására legkésőbb a beruházás megkezdésétől vagy legkésőbb a támogatási szerződés megkötésétől számított 36 hónapon belül kerüljön sor, kivéve, ha a szakmai támogató szerv a támogatási szerződés megkötését követően, a beruházó kérelmére ettől eltérően dönt."
7. § A Rendelet 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Támogatás - a 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdésében megjelölt külföldi országok gazdaságfejlesztési stratégiák által érintett területeit beruházási célterületként megjelölő projektek kivételével -a HEPA által biztosított felületen, cégszerűen aláírt beruházási koncepció benyújtásával (a továbbiakban: koncepció) igényelhető."
8. § (1) A Rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A szakmai támogató szerv a koncepciót - szükség esetén külső szakértő bevonásával - írásban véleményezi, és a véleményt a koncepció beérkezésétől számított 20 munkanapon belül a forrásgazda elé terjeszti. A vélemény elkészítése során a szakmai támogató szerv értékeli a 6-9. § szerinti jogosultsági kritériumoknak történő megfelelést, így különösen azt, hogy a koncepciót az arra jogosult beruházó a megfelelő iparágra és gazdasági területre, valamint támogatási célra történő hivatkozással, továbbá megfelelő jogcímen és annak megfelelő támogatási intenzitás megjelölésével nyújtotta-e be."
(2) A Rendelet 24. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A szakmai támogató szerv köteles a beérkezett koncepció alapvető pénzügyi megfelelőségi vizsgálatát is elvégezni, és azt az (1) bekezdésben foglalt határidőn belül a forrásgazdának megküldeni."
(3) A Rendelet 24. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1b) Ha a koncepció nem felel meg az (1) bekezdésben foglalt követelményeknek, a szakmai támogató szerv egy ízben, legfeljebb öt munkanapos határidő tűzésével hiánypótlásra hívja fel a beruházót. E határidő az (1) bekezdés szerinti határidőbe nem számít bele."
(4) A Rendelet 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A szakmai támogató szerv a beruházási koncepció forrásgazda általi támogatása esetén, az ahhoz kapcsolódó esetleges szakértői vélemény alapján a forrásgazdával egyeztetett együttműködési megállapodást köt a beruházóval. Konzorciumi tag esetében az együttműködési megállapodás feltétele a bejegyzésre irányuló eljárás elindítása. Az együttműködési megállapodás nem minősül kötelezettségvállalásnak. Az együttműködési megállapodás aláírását követően a támogatási eljárásban a beruházónak a szakmai támogató szerv által együttműködési megállapodásban meghatározott - legfeljebb hat hónapos - határidőn belül be kell nyújtania a támogatási kérelmet. A támogatási kérelem tartalmazza a 23. § (2) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeken túl a támogatás odaítéléséhez szükséges valamennyi adatot, tényt és információt, valamint az ezek igazolásához szükséges okiratot és dokumentumot és a beruházáshoz kapcsolódó üzleti tervet. A támogatás odaítéléséhez szükséges legfontosabb adatokat, tényeket, információkat, határidőket a szakmai támogató szerv az együttműködési megállapodásban határozza meg."
(5) A Rendelet 24. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A forrásgazda - a szakmai támogató szerv (1) bekezdés szerinti véleménye alapján - kikéri a tervezett beruházás szerinti helyszínen akkreditált magyar külképviselet állásfoglalását a beruházással kapcsolatban."
(6) A Rendelet 24. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
"(8) Az e rendeletben nem szabályozott, jogszabályi szintű szabályozást nem igénylő technikai részkérdéseket az e rendeletben foglaltakat figyelembe véve a HEPA honlapján közzétett tájékoztatók tartalmazzák.
(9) A támogatásra vonatkozó közérdekű adatoknak a jogszabályi előírásoknak megfelelő nyilvánosságra hozataláról - ideértve különösen az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerinti, a támogatási szerződésnek az üzleti titok és a személyes adatok tiszteletben tartásával történő hozzáférhetővé tételére vonatkozó kötelezettséget - a támogató gondoskodik."
9. § A Rendelet 28. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A szakmai támogató szerv eláll a szerződéstől, ha a beruházó a támogatott tevékenység időtartamának feléig, de legkésőbb a projekt megkezdését követő egy év elteltéig nem számol el a projekt költségvetésének legalább 20%-ával. A rendelkezéstől való eltérést a külgazdasági és külügyminisztérium különös méltánylást érdemlő, kivételes esetben és nemzetgazdasági érdekből engedélyezhet a támogató szervnek."
10. § A Rendelet a következő 31/A. §-sal egészül ki:
"31/A. § E rendeletnek a Külpiaci Növekedési Támogatási Program szerinti támogatások szabályairól szóló 31/2021. (VIII. 31.) KKM rendelet módosításáról szóló 47/2021. (XII. 22.) KKM rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított rendelkezéseit a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell, azzal, hogy a kérelmező számára hátrányosabb rendelkezés nem alkalmazható. Az eljárás megindulása időpontjának a koncepció benyújtásának napját kell tekinteni."
11. § A Rendelet
a) 6. § (1) bekezdés a) pontjában a "25%-ot" szövegrész helyébe az "50%-ot" szöveg,
b) 6. § (1) bekezdés b) és d) pontjában a "magánszemély tulajdonoson keresztül kapcsolódó vállalkozása" szövegrészek helyébe a "magánszemély vagy jogi személy tulajdonoson keresztül kapcsolódó vagy partner vállalkozása" szöveg,
c) 8. § (1) bekezdés 9. pontjában az "energiatermelést" szövegrész helyébe a "megújuló energia kivételével az energiatermelést" szöveg,
d) 8. § (1) bekezdés 10. pontjában a "kereskedelmi tevékenységhez" szövegrész helyébe a "saját értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez" szöveg,
e) 10. § (1) bekezdés e) és h) pontjában a "6. § a) pontja" szövegrész helyébe a "6. § (1) bekezdése" szöveg,
f) 16. § (1) bekezdés e) pontjában a "6. § (1) bekezdés a) pontja" szövegrész helyébe a "6. § (1) bekezdése" szöveg,
g) 16. § (1) bekezdés h) pont ha) alpontjában az "50%-nak" szövegrész helyébe a "300%-nak" szöveg,
h) 17. § (2) bekezdésében a "támogatás iránti kérelmét" szövegrész helyébe a "beruházási koncepciót" szöveg,
i) 19. § (2) bekezdésében az "a)-d) vagy g) pontja" szövegrész helyébe az "a)-d) pontja" szöveg,
j) 20. § (6) bekezdésében az "a)-d) és f)-g) pontja" szövegrész helyébe az "a)-b) és d)-g) pontja" szöveg,
k) 25. § (1) bekezdésében a "legalább száz százalékára" szövegrész helyébe a "száz százalékára" szöveg
lép.
12. § Hatályát veszti a Rendelet
a) 8. § (1) bekezdés 11. pontja,
c) 16. § (1) bekezdés a) pontja,
13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
14. § Ez a rendelet
a) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet,
b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet,
c) az állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi COVID-19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából elnevezésű 2020/C 91 I/01 bizottsági közlemény, valamint
d) a kutatáshoz, fejlesztéshez és innovációhoz nyújtott állami támogatások keretrendszere elnevezésű 2014/C 198/01 bizottsági közlemény
hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
Szijjártó Péter s. k.,
külgazdasági és külügyminiszter