26/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet
a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: R1.) 10. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Muzeális jellegű jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálatát - egyedi forgalomba helyezési engedély nélkül - a muzeális minősítését tanúsító muzeális jármű-igazolás alapján kell elvégezni."
2. § Az R1.
a) 11/A. § (1) bekezdésében a "járási (fővárosi kerületi) hivatal" szövegrész helyébe a "fővárosi és vármegyei kormányhivatal" szöveg,
b) 11/A. § (3) bekezdésében a "járási (fővárosi kerületi) hivatal" szövegrész helyébe a "fővárosi és vármegyei kormányhivatal" szöveg,
c) 29. § (3) bekezdésben a "25 km/óránál" szövegrész helyébe a "25 km/óránál, pótkocsik vontatására nem alkalmas traktor esetén a 40 km/óránál" szöveg
lép.
3. § Az R1. 31. § (2) bekezdés 12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ez a rendelet)
"12. a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatok (EU) 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti nyomon követéséről és bejelentéséről, valamint az 1014/2010/EU, a 293/2012/EU, az (EU) 2017/1152 és az (EU) 2017/1153 bizottsági végrehajtási rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. március 4-i (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet,"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
4. § Az R1. A. Függelék A/8. melléklet 3.5. pontjában az "(EU) 2017/1152 és 2017/1153 végrehajtási rendelet szerint" szövegrész helyébe az "(EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet szerint" szöveg lép.
5. § Hatályát veszti az R1.
a) 12. § (15) és (16) bekezdése,
b) 31. § (2) bekezdés 46. pontja.
6. § (1) Az R1. 5. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R1. 11. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az R1. A. Függeléke a 3. melléklet szerint módosul.
7. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
(2) A 3. §, a 4. §, az 5. § b) pontja, a 6. § (3) bekezdése, valamint a 3. melléklet 2025. január 1-jén lép hatályba.
8. § Ez a rendelet a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatok (EU) 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti nyomon követéséről és bejelentéséről, valamint az 1014/2010/EU, a 293/2012/EU, az (EU) 2017/1152 és az (EU) 2017/1153 bizottsági végrehajtási rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2021. március 4-i (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 15. cikk (2) bekezdése végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Lázár János s. k.,
építési és közlekedési miniszter
1. melléklet a 26/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelethez
1. Az R1. 5. számú melléklet 1.0.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.0.2. A vizsgálóállomáson biztosítandó, szükséges vizsgálóberendezések az 1. táblázatban foglaltak szerint, e mellékletben foglalt eltérések figyelembevételével, a vizsgált jármű járműkategóriájától és a jármű egyedi kialakításától függenek."
2. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.1. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat végzéséhez az 1. táblázatban, illetve e mellékletben meghatározott tárgyi feltételekről - az 1.0.2. pontban foglaltak figyelembevételével - a vizsgáló állomás üzemeltetője gondoskodik."
3. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.2. A jármű forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálata csak olyan vizsgáló állomáson végezhető, amely megfelel a külön jogszabályokban meghatározott (munkavédelmi, tűzvédelmi, közegészségügyi, munkaegészségügyi) előírásoknak, továbbá rendelkezik az 1. táblázatban és az e rendeletben, valamint a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendeletben meghatározott műszaki jellemzőkkel rendelkező vizsgáló eszközökkel."
4. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.3. A vizsgáló állomáson az 1. táblázatban, illetve e mellékletben meghatározott vizsgáló eszközök közül csak az elvégzendő vizsgálati eljáráshoz (forgalomba helyezés előtti vagy időszakos vizsgálat), a vizsgált jármű egyedi kialakításától függő, a meghatározott technológia szerinti vizsgálatához és a közlekedési hatósági műszaki vizsgálatokhoz kapcsolódó egyéb eljárásokhoz szükséges eszközzel (berendezéssel, műszerrel) kell rendelkezni."
5. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.4. A vizsgáló állomáson csak az 1. táblázatban, illetve e mellékletben meghatározott munkavédelmi, telepítési, valamint mérésügyi szempontból kifogástalan, a gyártó utasítása szerint rendszeresen karbantartott mérőeszköz használható."
6. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.8. A vizsgáló állomás vizsgáló terének belső méreteit úgy kell kialakítani és a kiszolgáló berendezéseket (kipufogógáz-elszívó, szellőztető, fűtő) úgy kell telepíteni, hogy a teljes járművizsgálat (szükségessé váló menetpróba, sebesség- vagy lassulásmérés, illetve zajmérés kivételével) egész évben zárt térben (helyiségben) végrehajtható legyen. A túlméretes, a hosszúsági méretükben a jogszabályi határértéket megközelítő, valamint 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek, járműszerelvények vizsgálata során a vizsgálat egyes műveletei nyitott ajtók mellett - a mérőműszerek megfelelő működéséhez szükséges hőmérséklet és csapadék elleni védelem biztosításával, de a jármű közterületre kinyúlása nélkül is - elvégezhetők."
7. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.9. A járművek forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálata csak azon a vizsgáló állomáson végezhető, amely a közlekedési hatóság információs rendszerével való adatcseréhez rendelkezik legalább 1024 Kbit/sec sávszélességű internetkapcsolattal, telephelyenként különböző publikus internet felől fix IP-címmel, valamint az adatcserét végző, a közlekedési hatóság honlapján közzétett minimális paramétereknek megfelelő számítástechnikai eszközökkel"
8. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.1.12. Kizárólag trolibuszok tanúsítását végző vizsgálóállomások esetén nem szükséges az 1.2. b) alpontja, az 1.3. pont szerinti pótkocsi fékvezérlő levegőnyomásának ellenőrző mérésére való alkalmasság, az 1.6. pont szerinti mérő-adatgyűjtő berendezés, az 1.8., az 1.9-1.11., az 1.14-1.16. pontban, valamint az 1.18. pont d)-g) alpontjában meghatározottak teljesítése."
9. Az R1. 5. számú melléklet 1.1.14. pont d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"d) nem kell biztosítani az 1.6. pont szerinti mérő-adatgyűjtő, az 1.8-1.12., 1.14-1.16. pontban, az 1.18. pont f) és h) alpontjában meghatározott eszközöket."
10. Az R1. 5. számú melléklet a következő 1.2.1. ponttal egészül ki:
"1.2.1. A kizárólag motorkerékpárok vizsgálatát végző vizsgálóállomások esetén vizsgálóakna nem szükséges."
11. Az R1. 5. számú melléklet 1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.4. A 3,5 tonnát meg nem haladó össztömegű járművek esetében a fékerő és a pedálerő ellenőrző mérésére és tárolására szolgáló funkciókkal rendelkező görgős fékerőmérő próbapad (a vizsgált jármű tulajdonságaitól függően az álló helyzeti rögzítőfék méréshez szükséges, az összkerékhajtású, a hibrid és az elektromos járművek konstrukciós kialakításától függő kiegészítő eszközökkel). Személygépkocsi vizsgálatára (is) alkalmas próbapad helyett a motorkerékpár fékhatásossága vizsgálata kifejezetten erre a célra kialakított önálló próbapadon is elvégezhető. A próbapadnak L kategóriájú járművek vizsgálata esetén a biztonságos mérés végrehajtásához kiegészítő eszközökkel (görgő fedlap a vizsgálathoz nem szükséges görgőpárhoz, vezető görgő a fékezett kerékhez, nem fékezett kerék rögzítésére szolgáló berendezés) kell rendelkeznie. L kategóriájú járművek vizsgálatához használható olyan berendezés is, amely csak motorkerékpárok fékhatás mérésére alkalmas és rendelkezik az előzőekben felsorolt biztonsági elemekkel."
12. Az R1. 5. számú melléklet 1.8. pont a) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A tengelyfelfüggesztést a tengely megemelése nélkül vizsgáló készülék (Futómű-mozgató pad), amely megfelel az alábbi követelményeknek:]
"a) a készüléknek rendelkeznie kell legalább két, hosszanti és keresztirányban oda-vissza mozgatható, gépi meghajtású, a felületén csúszásgátló kivitelű lappal, ezzel egyenértékűnek elfogadható, ha az egyik oldal hosszanti és keresztirányban oda-vissza mozgatható, a másik oldal pedig forgatásra alkalmas;"
13. Az R1. 5. számú melléklet 1.13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.13. Mélységmérő
A gumiabroncsok futófelületének gumiabroncs-bordázat mélységének vizsgálatához szükséges kivitelben. A mélységmérő helyettesíthető mélységmérő funkcióval rendelkező tolómérővel."
14. Az R1. 5. számú melléklet 1.18. pont g) és l) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A vizsgálathoz szükséges egyéb eszközök amennyiben a jármű vizsgálatához szükséges:)
"g) tolómérő, a tolómérő idomszerekkel helyettesíthető, amelyek a vizsgált járműkategóriákba tartozó járművekre szerelt vonógömb, vagy a csapos vonóberendezés, vonószem, valamint a nyeregszerkezet ellenőrzéséhez készültek,"
"l) a hibrid és elektromos jármű villamos biztonságának vizsgálatára alkalmas készülék, azokon a vizsgáló állomásokon, ahol hibrid vagy elektromos jármű forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálatát (is) végez a vizsgáló állomás,"
15. Az R1. 5. számú melléklet 1.19. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"1.19. Mérésügyi előírások
Az 1.1-1.6., 1.8. és 1.10-1.16. pontban meghatározott egyes eszközök mérésügyi szempontból akkor tekinthető megfelelőnek, ha a legutóbbi ellenőrzés óta nem telt el több idő, mint a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendelet a 7. számú mellékletében meghatározott időszak.
Az ellenőrzési periódus az 1.9. pontban meghatározott zajszintmérő készülék esetében 24 hónap.
Az 1.18. pontban - ide nem értve a c), d), e) és j) alpontban szereplő eszközöket - meghatározott mérőeszközök esetében az ellenőrzési periódus - amennyiben a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendelet, a mérésügyről szóló törvény, vagy annak végrehajtásáról szóló kormányrendelet másképp nem rendelkezik - a mérőeszköz gyártója által meghatározott, annak hiányában 60 hónap."
16. Az R1. 5. számú mellékletében foglalt 1. táblázat helyébe a következő táblázat lép:
"
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | |
1. | A műszaki vizsgálat elvégzése céljából minimálisan előírt berendezések | |||||||||||||||||||||
2. | Járművek | Kategória | Előírt berendezések 1.1-1.18. pontban felsoroltak szerint | |||||||||||||||||||
3. | Maximális tömeg | 1.1. | 1.2. | 1.3. | 1.4. | 1.5. | 1.6. | 1.8. | 1.9. | 1.10. | 1.11. | 1.12. | 1.13. | 1.14. | 1.15. | 1.16. | 1.18. | |||||
4. | 1. Motorkerékpárok | |||||||||||||||||||||
5. | L1e | P | x | x | x | x | x | |||||||||||||||
6. | L3e, L4e | P | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
7. | L3e, L4e | D | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
8. | L2e | P | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
9. | L2e | D | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
10. | L5e | P | x | x | x | x | x | x | x | |||||||||||||
11. | L5e | D | x | x | x | x | x | x | x | |||||||||||||
12. | L6e | P | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
13. | L6e | D | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
14. | L7e | P | x | x | x | x | x | x | x | |||||||||||||
15. | L7e | D | x | x | x | x | x | x | x | |||||||||||||
16. | 2. Személygépjárművek | |||||||||||||||||||||
17. | 3 500 kg-ig | M1, M2 | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
18. | 3 500 kg-ig | M1, M2 | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
19. | > 3 500 kg | M2, M3 | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||
20. | > 3 500 kg | M2, M3 | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||
21. | 3. Tehergépjárművek | |||||||||||||||||||||
22. | 3 500 kg-ig | N1 | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
23. | 3 500 kg-ig | N1 | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
24. | > 3 500 kg | N2, N3 | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
25. | > 3 500 kg | N2, N3 | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
26. | 4. Az N kategóriából származtatott különleges gépjárművek, valamint a 40 km/h feletti tervezési sebességű mezőgazdasági vontatók | |||||||||||||||||||||
27. | 3 500 kg-ig | N1 | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
28. | 3 500 kg-ig | N1 | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
29. | > 3 500 kg | N2, N3, T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b, T5 | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
30. | > 3 500 kg | N2, N3, T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b, T5 | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
31. | 5. Pótkocsik | 750 kg-ig | O1 | x | x | x | x | x | ||||||||||||||
32. | > 750- 3 500 kg | O2 R1, R2, S1, lassú jármű pótkocsija | x | x | x | x | x | x | x | |||||||||||||
33. | > 3 500 kg | O3, O4 R3, R4, S2, lassú jármű pótkocsija | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||||||||
34. | 6. Mezőgazdasági vontatók legfeljebb 40 km/h tervezési sebességgel és lassú járművek | T1-T4, T1a, T2a, T3a, T4.1a, T4.2a, T4.3a, lassú járművek | P | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | ||||||
35. | T1-T4, T1a, T2a, T3a, T4.1a, T4.2a, T4.3a, lassú járművek | D | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Megjegyzések:
1. P - benzinüzemű (pozitív gyújtás),
2. D - dízelüzemű (kompressziós gyújtás).
3. A tisztán elektromos meghajtású és a nulla emissziós gépkocsi vizsgálatához gázelemző műszer, füstölésmérő berendezés, hangnyomásszint mérő (zajszintmérő) készülék és fordulatszámmérő biztosítása nem szükséges.
4. A táblázatban nem szereplő és a mellékletben nem részletezett, egyéb járművek vizsgálatához szükséges tárgyi eszközöket az engedélyező közlekedési hatóság határozza meg."
17. Az R1. 5. számú melléklet 2. pontja a következő 2.4.5. alponttal egészül ki:
"2.4.5. A hibrid és elektromos jármű villamos biztonságának vizsgálatát a forgalomba helyezés előtti műszaki vizsgálat során akkor kell elvégezni, ha a jármű meghajtására szolgáló elektromos berendezéseinek és áramforrásának villamos biztonsága tekintetében kétség merül fel. Ebben az esetben a vizsgálatot a járműgyártó utasítása szerint, minden további vizsgálatot megelőzően kell elvégezni."
18. Az R1. 5. számú melléklet 5.2. alpontjában foglalt táblázat 223-224. sora helyébe a következő sorok lépnek:
223. | 1.8. Fékfolyadék | Szemrevételezés, forráspont mérés | A fékfolyadék szennyezett vagy üledékes. | X | ||
224. | Meghibásodás közvetlen veszélyének fennállása. | X |
19. Hatályát veszti az R1. 5. számú melléklet 1.0.5. és 1.17. pontja.
2. melléklet a 26/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelethez
1. Az R1. 11. számú melléklet 2.3.1. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.3.1. Az N2, N3, O2, O3, O4 járműkategóriába - kivéve a ráfutófékes pótkocsit - tartozó jármű fékvizsgálata folyamán minden tengely terhelésének el kell érnie az adott tengelyre a gyártó által megengedett tengelyterhelés 50%-át. Amennyiben a jármű tengelyterhelése a bemutatott állapotban nem éri a szükséges mértéket a tengelyterhelés növelése műterheléssel, vagy egyéb arra szolgáló technikai berendezéssel is biztosítható. N1 járműkategóriába tartozó jármű esetén - amennyiben a kerék blokkolása mellet nem érhető el az előírt lefékezettség - az adott tengelyre a gyártó által megengedett tengelyterhelésig a tengelyterhelés növelhető."
2. Az R1. 11. számú melléklet 2.3.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.3.2. Amennyiben a fékpad nem rendelkezik beépített tengelyterhelés méréssel és az előírt tengelyterhelés csak az előző pontban említett eszközökkel biztosítható, akkor az előírásnak megfelelő terhelt állapot megállapítására a következő módszer alkalmazható. A tengelyterhelés növelésére szolgáló eszközt vagy a jármű terhelését olyan mértékben kell alkalmazni, hogy a kivezérelt nyomásnak (fékkamra nyomásnak) a tervezési nyomás legalább 30%-át, vagy a fékerőnek az adott tengelyre előírt lefékezettség 50%-át el kell érnie mérés közben."
3. Az R1. 11. számú melléklet 3.1.2.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3.1.2.2. Abban az esetben, ha az adott tengely előírt tengelyterhelése nem biztosítható és tengelyblokkolás történt, az adott tengelyen a lefékezettség értékét - az N1 járműkategóriába tartozó jármű hátsó tengelye értékelésének kivételével - a minimálisan elérendő értékkel megfelelőnek kell minősíteni."
3. melléklet a 26/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelethez
Az R1. A. Függelék 2. cikk (6) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az (I) bekezdésben meghatározott típus-jóváhagyási eljárás során a károsanyag-kibocsátással összefüggő eljárásokat]
"b) a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatok (EU) 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti nyomon követéséről és bejelentéséről, valamint az 1014/2010/EU, a 293/2012/EU, az (EU) 2017/1152 és az (EU) 2017/1153 bizottsági végrehajtási rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. március 4-i (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendeletben,"
[foglaltak szerint kell végrehajtani és ennek alapján külön ellenőrizni kell a követelményeknek való megfelelőséget.]