174/2024. (VII. 7.) Korm. rendelet
az eskütételi igazgatási szerv kijelölése és feladatainak meghatározása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény 24. § (4) bekezdés b)-d) pontjában, valamint 24. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,
a 2. és a 3. alcím tekintetében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 47. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 4. alcím tekintetében az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 94. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet módosítása
1. § A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény végrehajtásáról szóló 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet] 3. §-a a következő (12) és (13) bekezdéssel egészül ki:
"(12) A kérelem benyújtásakor a kérelmet átvevő
a) a kérelmezőt szóban tájékoztatja arról, hogy sikeres honosítás esetén az eskü vagy a fogadalom az eskütételi igazgatási szerv előtt is letehető, valamint
b) a kérelemben megadott elektronikus levélcímre az eskütételi igazgatási szerv előtti eskü- vagy fogadalomtétellel kapcsolatos információkat tartalmazó tájékoztatót küld.
(13) A kérelmet átvevő a honosítási és visszahonosítási kérelem benyújtásának tényéről, valamint az abban megadott, kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségekről értesíti az eskütételi igazgatási szervet, ha a kérelmező az eskü- vagy fogadalomtételre az eskütételi igazgatási szervet jelölte meg. Az eskütételi igazgatási szerv az elérhetőségeken - elsősorban e-mail, illetve telefonos kapcsolat útján, az eskütétellel kapcsolatos tájékoztatás, illetve az eskütétel megszervezése érdekében - kapcsolatot tarthat a kérelmezővel."
2. § A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet a 13/C. §-t követően a következő alcímmel egészül ki:
"Az eskütételi igazgatási szerv kijelölése, feladatai és eljárása
13/D. § (1) A Kormány eskütételi igazgatási szervként az általános politikai koordinációért felelős miniszter által vezetett minisztériumot (a továbbiakban: minisztérium) jelöli ki.
(2) Az eskütételi igazgatási szerv a feladatait országos illetékességgel látja el.
(3) Ha az eskü- vagy fogadalomtételre az eskütételi igazgatási szerv előtt kerül sor, az eskütételi igazgatási szerv feladatkörébe tartozik
a) az állampolgársági eskü- és fogadalomtétel ünnepélyes körülményeinek biztosítása, megszervezése és lebonyolítása,
b) az eskütétel feltételeinek folyamatos, az ország teljes területére kiterjedő biztosítása,
c) - ha ennek feltételei fennállnak - az állampolgársági eskü- vagy fogadalomtételnek az eskütételi igazgatási szerv székhelyétől vagy telephelyétől eltérő helyszínen történő lebonyolítása,
d) az a)-c) pontban foglalt feladatokkal összefüggő anyakönyvi feladatok ellátása,
e) az a)-d) pontban foglalt feladatokkal összefüggésben az állampolgársági ügyekben eljáró szervvel, valamint az eskü- vagy fogadalomtétellel kapcsolatos feladatok ellátása tekintetében a polgármesterrel vagy a magyar külképviselettel való együttműködés.
13/E. § (1) A minisztériumban a miniszter által az Ápt. 7. § (1c) bekezdése alapján kinevezett vezető a szervezeti és működési szabályzatban az állampolgársági eskü- és fogadalomtétellel kapcsolatos feladatok ellátására létrehozott szervezeti egység vagy egységek (a továbbiakban együtt: eskütételi szervezeti egység) vezetője vagy vezetői tekintetében az irányítás vagy az abban való közreműködés jogával rendelkező, a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.)
a) 3. § (6) bekezdés a) vagy b) pontjában vagy
b) 3. § (5) bekezdésében
meghatározott tisztségviselő.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tisztségviselő az eskütételi szervezeti egység vezetőjének tevékenységét az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben közvetlenül irányítja, a b) pontjában meghatározott esetben - a Kit. 3. § (5) bekezdés a) pontja szerinti tisztségviselő tekintetében a Kit. 12. § (3) bekezdése szerinti feltétel teljesülése esetén - az irányításban közreműködik.
13/F. § (1) Az eskütételi igazgatási szerv előtti eskü- vagy fogadalomtételre irányuló kérelem
a) a honosítási vagy visszahonosítási (a továbbiakban: honosítási) kérelemben vagy
b) a honosítási kérelmet átvevőnél vagy közvetlenül az eskütételi igazgatási szervnél
terjeszthető elő.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kérelmet a járási hivatal vezetője, az integrált ügyfélszolgálati iroda vezetője öt napon belül, a hivatásos konzuli tisztviselő az átvételtől számított első diplomáciai postával köteles megküldeni az állampolgársági ügyekben eljáró szervnek, aki továbbítja az eskütételi igazgatási szervnek.
(3) Ha az eskü- vagy fogadalomtétel tekintetében kérelmezett feltételek hiányosak vagy nem egyértelműek, vagy annak megalapozott elbírálásához okirat csatolása szükséges, az eskütételi igazgatási szerv
a) egyeztetés céljából haladéktalanul felkeresi a honosítottat, vagy
b) ötnapos határidő tűzésével hiánypótlásra hívja fel a honosítottat.
13/G. § (1) A honosított az eskütételi igazgatási szerv által rendszeresen biztosított helyszíntől eltérő helyszínen is leteheti az állampolgársági esküt vagy fogadalmat, ha
a) a kérelmezett helyszín alkalmas az állampolgársági eskü vagy fogadalom letételéhez szükséges körülmények biztosítására,
b) az eltérő helyszínre irányuló kérelmet az eskütételi igazgatási szerv jóváhagyta, és
c) a honosított az eltérő helyszínre tekintettel felmerült többletköltségeket az eskütételt megelőzően megfizette.
(2) Az (1) bekezdés szerinti eskü- vagy fogadalomtételhez szükséges feltételeket
a) az eskütételi igazgatási szerv biztosítja, vagy
b) a honosított biztosítja az eskütételi igazgatási szerv közreműködésével.
(3) A (2) bekezdés szerinti esetben az a) és a b) pont szerinti szereplők megállapodhatnak az egyes szervezési, illetve valamely feltétel biztosítására irányuló tevékenység egymás közötti megosztásában is.
(4) A (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben az eskütételi igazgatási szerv az eskü- vagy fogadalomtétel napját megelőző öt napon belül meggyőződik arról, hogy a honosított a szükséges feltételeket biztosította-e.
(5) Az eskütételi igazgatási szerv az (1) bekezdés b) pontja szerinti jóváhagyással egyidejűleg tájékoztatja a honosítottat az esetlegesen felmerülő költségtérítés összegéről és fizetési módjáról."
3. § A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet a következő 18. §-sal egészül ki:
"18. § (1) Ha a honosított e rendeletnek az eskütételi igazgatási szerv kijelölése és feladatainak meghatározása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 174/2024. (VII. 7.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) módosított 1. számú melléklet "Nyilatkozatok" fejezet 8. pontjára figyelemmel, a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő állampolgársági eljárásában arra irányuló kifejezett nyilatkozatot terjeszt elő, hogy állampolgári esküjét vagy fogadalmát az eredeti nyilatkozatától eltérően az eskütételi igazgatási szerv előtt kívánja letenni, e nyilatkozat - kizárólag az eskütételi igazgatási szerv feladatellátása szempontjából - új eljárást megindító kérelemnek minősül, és az eskütételi igazgatási szerv előtti eskü- vagy fogadalomtételre irányuló kérelmet az e rendeletben foglaltak szerint el kell bírálni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilatkozatot a 12. számú mellékletben foglalt tartalommal kell előterjeszteni."
4. § (1) A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 1. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 9. számú melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 10. számú melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
(4) A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet a 4. melléklet szerinti 12. számú melléklettel egészül ki.
2. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet módosítása
5. § (1) A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet] 18. § (6) bekezdés e) pontja a következő ec) alponttal egészül ki:
(A hatósági igazolványt
a honosított polgár részére az állampolgársági eskü vagy fogadalom letételekor,)
"ec) ha a honosított polgár az eskütételi igazgatási szerv előtt teszi le az állampolgársági esküt vagy fogadalmat, az eskütételi igazgatási szerv tisztviselője"
(adja át vagy kézbesíti.)
(2) A 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 18. § (6) bekezdés f) pontja a következő fc) alponttal egészül ki:
[A hatósági igazolványt
a magyar állampolgárságot szerző, az Nytv. 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti külföldön élő polgár részére az állampolgársági eskü vagy fogadalom letételekor]
"fc) ha az érintett az állampolgársági esküt vagy fogadalmat az eskütételi igazgatási szerv előtt teszi le, az eskütételi igazgatási szerv tisztviselője"
[adja át vagy kézbesíti.]
6. § A 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 18. § (6a) bekezdésében a "külképviselet vezetője" szövegrész helyébe a "külképviselet vezetője, az eskütételi igazgatás szerv tisztviselője" szöveg lép.
3. A személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása
7. § A személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet
a) 27. § (1) bekezdésében a "polgármesternek" szövegrész helyébe a "polgármesternek vagy az eskütételi igazgatási szervnek" szöveg,
b) 27. § (1) bekezdésében a "polgármester" szövegrész helyébe a "polgármester, az eskütételi igazgatási szerv tisztviselője" szöveg,
c) 27. § (2), (3) és (4) bekezdésében a "polgármester" szövegrész helyébe a "polgármester, az eskütételi igazgatási szerv" szöveg
lép.
4. Az anyakönyvvezető és az anyakönyvi szervek eljárásáról és kijelöléséről, valamint az anyakönyvezéshez szükséges képesítési feltételekről szóló 174/2017. (VI. 30.) Korm. rendelet módosítása
8. § (1) Az anyakönyvvezető és az anyakönyvi szervek eljárásáról és kijelöléséről, valamint az anyakönyvezéshez szükséges képesítési feltételekről szóló 174/2017. (VI. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 174/2017. (VI. 30.) Korm. rendelet] 1. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:
(A Kormány anyakönyvvezetőként)
"f) - a (11) bekezdésben meghatározott esetben - az eskütételi igazgatási szervet"
(jelöli ki.)
(2) A 174/2017. (VI. 30.) Korm. rendelet 1. §-a a következő (11) és (12) bekezdéssel egészül ki:
"(11) Az eskütételi igazgatási szerv a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvényben foglalt eskü- és fogadalomtétellel kapcsolatos feladatai ellátása tekintetében jogosult anyakönyvvezetőként eljárni.
(12) Az eskütételi igazgatási szerv az elektronikus anyakönyvben nyilvántartott valamennyi adatot az At. 84. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt adatok megadásával jogosult megtekinteni."
5. Záró rendelkezések
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 174/2024. (VII. 7.) Korm. rendelethez
A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 1. számú melléklet "NYILATKOZATOK" fejezet 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a fejezet a következő 9. ponttal egészül ki:
"8. Az Ápt. 4. § (2a) és (7) bekezdésére alapozott kérelem esetén az állampolgársági esküt vagy fogadalmat a).......................................országban...................................................településen / magyar külképviseleten kívánom/kívánjuk letenni, vagy |
b) az a) ponttól eltérően az eskütételi igazgatási szerv előtt kívánom/kívánjuk letenni. 9. Nyilatkozom, hogy az eskü- vagy fogadalomtételt követően az eskütételi igazgatási szerv általi adatkezeléshez és -feldolgozáshoz, valamint az elektronikus, illetve levelezési címemre történő, állampolgári jogokkal és kötelezettségekkel, illetve az ezekhez kapcsolódó állami szolgáltatásokkal összefüggésben tájékoztatás küldéséhez hozzájárulok: |
□ igen □ nem" |
2. melléklet a 174/2024. (VII. 7.) Korm. rendelethez
"9. számú melléklet a 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelethez
…………………………………………………… Eskütételi igazgatási szerv / Polgármesteri Hivatal / külképviselet Szám:......................................................... | |
Hiv. sz: ......................................................... | |
JEGYZŐKÖNYV állampolgársági esküről vagy fogadalomról | |
Készült ........................példányban ................................................Eskütételi igazgatási szervnek / Polgármesteri Hivatalának / külképviseletnek hivatalos helyiségében.........év..................hó......napján. | |
Jelen vannak: ......................................................eskütételi igazgatási szerv vezetője / polgármester / külképviselet vezetője ......................................................jegyzőkönyvvezető ..................................................... ..................................................... ..................................................... ......................................................honosított/visszahonosított (törvényes képviselője) | |
A honosított(ak), visszahonosított(ak), a törvényes képviselő a személyazonosság(uk)at ......................................................típusú és ................................................számú, ..........................................-ig ......................................................típusú és ................................................számú, ..........................................-ig ......................................................típusú és ................................................számú, ..........................................-ig ......................................................típusú és ................................................számú, ..........................................-ig érvényes okirattal igazolták. | |
A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény (a továbbiakban: Ápt.) 16. § (4) bekezdése alapján a honosított személy(ek) személyazonosságát .........................................................számú .........................................................számú .........................................................számú .........................................................számú hivatalból kiállított személyazonosító igazolvány alapján ellenőriztem. | |
.....................................................................-t a köztársasági elnök ............ év ....................................... hó ......... napján kelt határozatával honosította/visszahonosította. Az okirat száma:....................................Erről az érintette(ke)t - törvényes képviselőjét - az Eskütételi igazgatási szerv/a Polgármesteri Hivatal/külképviselet....................................-n értesítette, és az állampolgársági eskü, illetve fogadalom letételére felhívta. Az eskütételi igazgatási szerv vezetője / polgármester / külképviselet vezetője a honosított/visszahonosított személy(eke)t tájékoztatta, hogy választása/uk szerint állampolgársági esküt vagy fogadalmat tehet(nek). Az eskü és a fogadalom egyenértékű. A honosított(ak), visszahonosított(ak) az Ápt. 7. §-ában foglaltak szerint az esküt, illetve a fogadalmat letette(ék). Előttem: | |
…………………………………………………. eskütételi igazgatási szerv vezetője / polgármester / külképviselet vezetője | …………………………………………………. jegyzőkönyvvezető |
P. H. |
Esküt/fogadalmat tevő: | |
……………………………………. honosított, visszahonosított (törvényes képviselő) | ……………………………………. korlátozottan cselekvőképes kérelmező |
A honosítási/visszahonosítási okiratot és az alábbi iratokat átvettem: ……………………………………. ……………………………………. ……………………………………. | |
……………………………………. honosított, visszahonosított (törvényes képviselő) | |
A magyar állampolgárság megszerzéséről az Áptv. 19. § (1) bekezdésében foglaltak szerint az alábbi hatóságokat értesítettem: ............................................................................................................................................... ............................................................................................................................................... ............................................................................................................................................... | |
A honosítási/visszahonosítási okiraton feltüntetett személyek közül ................................................................................................. ......................................... az állampolgársági esküt, illetve fogadalmat ............................................................................................. miatt nem tette le. Ezt a tényt az okiratra feljegyeztem (és az igazolására szolgáló iratot csatolom). | |
……………………………………. eskütételi igazgatási szerv vezetője / polgármester / külképviselet vezetője | |
P. H. | |
Az Ápt. 16. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően az állampolgársági eskü- vagy fogadalomtételre megjelent honosított személy személyazonosságát a hivatalból kiállított állandó személyazonosító igazolvány, valamint a jegyzőkönyvben feltüntettet számú, személyazonosságot igazoló érvényes igazolványa alapján ellenőriztem. Az ellenőrzés során megállapítottam, hogy az állampolgársági eskü- vagy fogadalomtételre megjelent ...............................................személyazonossága a hivatalból kiállított állandó személyazonosító igazolvány alapján kétséget kizáróan nem állapítható meg, ezért az Ápt. 16. § (5) bekezdésében foglaltaknak megfelelően az eskü- vagy fogadalomtételnél történő közreműködést megtagadtam. | |
……………………………………. eskütételi igazgatási szerv vezetője / polgármester / külképviselet vezetője | |
P. H. | |
A jegyzőkönyv egy példányát átvettem. | |
……………………………………. honosított, visszahonosított (törvényes képviselő) |
"
3. melléklet a 174/2024. (VII. 7.) Korm. rendelethez
1. A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 10. számú melléklet "NYILATKOZATOK" fejezet 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. Az állampolgársági esküt vagy fogadalmat |
a) .............................................................országban ................................településen / magyar külképviseleten kívánom/kívánjuk letenni, vagy |
b) az a) ponttól eltérően az eskütételi igazgatási szerv előtt kívánom/kívánjuk letenni." |
2. A 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelet 10. számú melléklet "NYILATKOZATOK" fejezete a következő 11. ponttal egészül ki:
"11. Nyilatkozom, hogy az eskü- vagy fogadalomtételt követően az eskütételi igazgatási szerv általi adatkezeléshez és -feldolgozáshoz, valamint az elektronikus, illetve levelezési címemre történő, állampolgári jogokkal és kötelezettségekkel, illetve az ezekhez kapcsolódó állami szolgáltatásokkal összefüggésben tájékoztatás küldéséhez hozzájárulok: |
□ igen □ nem" |
4. melléklet a 174/2024. (VII. 7.) Korm. rendelethez
"12. számú melléklet a 125/1993. (IX. 22.) Korm. rendelethez
NYILATKOZATOK | |
1. Az állampolgársági esküt vagy fogadalmat az eredetileg □ helyi önkormányzati hivatalnál (polgármesternél) □ magyar külképviseleten megjelölt eskütételi helyszíntől eltérően az eskütételi igazgatási szervnél kívánom/kívánjuk letenni. | |
2. Nyilatkozom, hogy az eskü- vagy fogadalomtételt követően az eskütételi igazgatási szerv általi adatkezeléshez és -feldolgozáshoz, valamint az elektronikus, illetve levelezési címemre történő, állampolgári jogokkal és kötelezettségekkel, illetve az ezekhez kapcsolódó állami szolgáltatásokkal összefüggésben tájékoztatás küldéséhez hozzájárulok: □ igen □ nem | |
Kelt: ........................................................ | |
……………………………………. kérelmező aláírása | ……………………………………. házastárs aláírása |
……………………………………. korlátozottan cselekvőképes kérelmező aláírása | ……………………………………. korlátozottan cselekvőképes kérelmező aláírása |
A korlátozottan cselekvőképes kérelmező(ke)t meghallgattam. | |
Kelt: ........................................................ | |
P. H. | |
……………………………………. a kérelmet átvevő aláírása |
"