202/2024. (VII. 29.) Korm. rendelet
egyes továbbadott támogatást kihelyező szervi feladatok ellátását szabályozó kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
az 1. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés o) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2-4. alcím tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (1) bekezdés 15. pont a) és b) alpontjában, 109. § (1) bekezdés 15a. pontjában, valamint 109. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása
1. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet 3. § (3a) bekezdésében a "Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében" szövegrész helyébe a "Kincstár feladatellátásába tartozó egyes továbbadott támogatási programok keretében" szöveg lép.
2. A Magyar Államkincstárról szóló 310/2017. (X. 31.) Korm. rendelet módosítása
2. § A Magyar Államkincstárról szóló 310/2017. (X. 31.) Korm. rendelet 4/A. alcíme helyébe a következő alcím lép:
"4/A. A Kincstár továbbadott támogatást kihelyező szervként ellátandó feladatait érintő rendelkezések
18/A. § (1) A Kormány a Kincstárt továbbadott támogatást kihelyező szervként jelöli ki a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program és az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz éves fejlesztési keretében meghatározott egyes pályázati felhívásaihoz kapcsolódó, kedvezményezettként és támogatást igénylőként ellátandó feladatai kapcsán.
(2) A Kincstár az (1) bekezdés szerinti feladata keretében dönt a támogatások odaítéléséről, valamint ellátja
a) a támogatások odaítélése és a kifizetések előtt a kérelmek jogszabályoknak való megfelelésének ellenőrzésével,
b) a kifizetések engedélyezésével és teljesítésével, valamint könyvelésével,
c) a támogatások felhasználásának ellenőrzésével, a támogatással kapcsolatos - jogszabályban előírt - adatgyűjtési és adatszolgáltatási kötelezettséggel és a jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszakövetelésével,
d) a támogatások odaítélésével és felhasználásával kapcsolatban meghozott döntésekkel szemben benyújtott jogorvoslati kérelmekkel
összefüggő feladatokat.
(3) A Kincstár támogatást kihelyező szervi feladataival összefüggésben érkező megkereséseket szükség szerint a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 3. mellékletében foglalt táblázat C:3 mezője szerint, valamint a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat C:3 mezője szerint az irányító hatósági feladatok ellátására kijelölt miniszter kezeli."
3. Az egyes továbbadott támogatások kihelyezésének részletes szabályairól szóló 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet módosítása
3. § (1) Az egyes továbbadott támogatások kihelyezésének részletes szabályairól szóló 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet] 1. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"b) bölcsődei szolgáltató:
ba) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) alapján szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett családi bölcsőde vagy munkahelyi bölcsőde, nem önkormányzati fenntartású bölcsőde vagy nem önkormányzati fenntartású mini bölcsőde, valamint a napközbeni gyermekfelügyeletet nyújtó szolgáltató,
bb) az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz (a továbbiakban: EFOP Plusz) keretében meghirdetett EFOP Plusz_6.2.1-23-2024-00001 "Tanulói vagy hallgatói jogviszonnyal rendelkező kisgyermeknevelők ösztönző támogatása" és EFOP_Plusz_6.3.1-23-2024-00001 azonosító számú, "Kisgyermeket nevelők munkaerő-piaci visszatérésének célzott támogatása" című felhívások esetén a szolgáltatói nyilvántartásba bejegyzett és a Gyvt. 5. § s) pontja szerinti fenntartó által működtetett, bölcsődei ellátást biztosító intézmény, szolgáltató vagy napközbeni gyermekfelügyeletet nyújtó szolgáltató,"
(2) A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 1. § g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"g) kevésbé fejlett régió: Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, Dél-Dunántúl, Nyugat-Dunántúl vagy Közép-Dunántúl, az EFOP Plusz esetében Pest vármegye is,"
(3) A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 1. § i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"i) munkaerőpiacra történő visszatérés:
ia) az EFOP Plusz keretében meghirdetett projektek esetében 2023. március 31-ét követően munkavállalóként, közszolgálati jogviszonyban vagy az egyszerűsített foglalkoztatástól eltérő egyéb jogviszonyban, valamint önfoglalkoztatóként történő munkába állás, ahol a munkába állás kezdőnapjának új jogviszony esetén a foglalkoztatási vagy önfoglalkoztatói jogviszony kezdőnapját, tartós távollét esetén az ismételt munkába állás napját kell tekinteni,
ib) a GINOP keretében meghirdetett projektek esetében a Magyar Államkincstárról szóló 310/2017. (X. 31.) Korm. rendelet 4/A. alcíme szerinti, e rendelet hatálya alá tartozó továbbadott támogatás (a továbbiakban: támogatás) iránti kérelem benyújtását követően munkavállalóként, közszolgálati jogviszonyban vagy önfoglalkoztatóként történő munkába állás, ahol a munkába állás kezdőnapjának új jogviszony esetén a foglalkoztatási vagy önfoglalkoztatói jogviszony kezdőnapját, tartós távollét esetén az ismételt munkába állás napját kell tekinteni,"
(4) A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 1. §-a a következő s)-w) ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"s) igénylői azonosító: a 7. és 8. célterület esetében a támogatás igényléséhez használatos informatikai rendszerben képzett, személyhez kötött azonosító,
t) menekült hátterű szülő: a magyar hatóság által elismert befogadott, menedékes, menekült, oltalmazott, illetve hontalan státuszú személy,
u) egyedülálló szülő: a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 4. § a) pontja szerinti személy,
v) fejlett régió: EFOP Plusz esetében Budapest,
w) ösztönző támogatás: a tanulói vagy hallgatói jogviszonnyal rendelkező kisgyermeknevelőknek nyújtott ösztönző támogatás."
4. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed a Magyar Államkincstárra (a továbbiakban: Kincstár) mint továbbadott támogatások kihelyezésével összefüggő feladatokat ellátó szervként jogszabályban kijelölt szervre, valamint a támogatást igénylőre.
(2) E rendelet hatálya kiterjed a Kincstár e rendeletben szabályozott támogatással kapcsolatos eljárására, valamint a támogatással összefüggő valamennyi jog gyakorlására és kötelezettség teljesítésére.
(3) Az e rendelet hatálya alá tartozó - 3. § (2) bekezdésében meghatározott célterületeken igényelhető -támogatások nyújtása tekintetében az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletet csak akkor kell alkalmazni, ha e rendelet eltérő szabályokat nem állapít meg."
5. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdése a következő g) és h) ponttal egészül ki:
(A támogatás a következő célterületeken igényelhető:)
"g) kisgyermeket nevelők munkaerő-piaci visszatérésének célzott támogatása (a továbbiakban: 7. célterület),
h) tanulói vagy hallgatói jogviszonnyal rendelkező kisgyermeknevelők ösztönző támogatása (a továbbiakban: 8. célterület)."
6. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A 7. és a 8. célterület kivételével az e rendelet hatálya alá tartozó támogatással összefüggő bármely, Kincstárhoz benyújtott kérelem elbírálása során nem lehet figyelembe venni a Támogatási törvény 79/D. §-ában felsorolt, hivatkozott vagy a támogatás kapcsán a jogosultság megállapítása tekintetében adatot tartalmazó nyilvántartási rendszerekben szereplő olyan adatokat, amelyeket a kérelem benyújtását követően pótoltak vagy módosítottak, amennyiben a módosítás a támogatási jogosultság feltételeinek utólagos teljesítésére vagy a kérelem kedvezőbb elbírálására irányul, kivéve, ha az adott célterületre vonatkozó szabály eltérően rendelkezik."
7. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A támogatást a Kincstár a támogatást igénylőnek
a) az Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerben,
b) a 7. és 8. célterület tekintetében a támogatási kérelemben
szereplő belföldi fizetési számlájára folyósítja."
8. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 10. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az e rendelet alapján a Kincstár által hozott döntés tartalmazza)
"b) a támogatást igénylő nevét, címét - az 1., a 2., az 5., a 7. és a 8. célterület esetén lakóhelyét, tartózkodási helyét, a 3., a 4. és a 6. célterület esetén székhelyét - és a 7. és 8. célterület kivételével ügyfél-azonosítóját, a 7. és 8. célterület esetén igénylői azonosítóját,"
9. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A 7. és a 8. célterület kivételével, ha a támogatást igénylő ügyfél-azonosítóval még nem rendelkezik, úgy a támogatási kérelem szolgál az ügyfél-nyilvántartásba vétel alapjául, és a Kincstár a támogatást igénylőt az Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszerbe hivatalból veszi nyilvántartásba. A 7. és a 8. célterület esetében a Kincstár a támogatást igénylőt a támogatási kérelem alapján, az ezen célterületekre létrehozott, Egységes Mezőgazdasági Ügyfél-nyilvántartási Rendszertől elkülönült nyilvántartási rendszerbe hivatalból veszi nyilvántartásba."
10. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 9. alcíme a következő 15/A. §-sal egészül ki:
"15/A. § (1) A 7. célterület esetében a támogatási kérelem tartalmazza a kérelmező
a) családi és utónevét, születési családi és utónevét,
b) anyja születési családi és utónevét,
c) születési helyét és idejét,
d) állampolgárságát,
e) adóazonosító jelét,
f) lakóhelyét és amennyiben van, a tartózkodási helyét,
g) társadalombiztosítási azonosító jelét,
h) a fizetési számlaszámát és annak devizanemét, a támogatást igénylő hozzáférését biztosító fizetési számlaszám létezését igazoló két hónapnál nem régebbi fizetési számlakivonat másolatát, vagy két hónapnál nem régebbi fizetési számlaszerződés másolatát vagy a számlát vezető pénzforgalmi szolgáltatónak a kérelem benyújtási időpontját megelőző két hónapnál nem régebbi nyilatkozatát, amely tartalmazza a támogatást igénylő azonosításához szükséges adatokat, valamint fizetési számlaszámát,
i) az elektronikus eljárásra vonatkozó jogszabályok szerinti hivatalos elérhetőségét, továbbá
j) annak a személynek, akire tekintettel a támogatást igényli,
ja) családi és utónevét, születési családi és utónevét,
jb) anyja születési családi és utónevét,
jc) születési helyét és idejét,
jd) állampolgárságát,
je) adóazonosító jelét,
jf) lakóhelyét és amennyiben van, a tartózkodási helyét,
jg) társadalombiztosítási azonosító jelét.
(2) A 8. célterület esetében a támogatási kérelem tartalmazza a kérelmező
a) családi és utónevét, születési családi és utónevét,
b) anyja születési családi és utónevét,
c) születési helyét és idejét,
d) állampolgárságát,
e) adóazonosító jelét,
f) lakóhelyét és amennyiben van, a tartózkodási helyét,
g) társadalombiztosítási azonosító jelét,
h) a fizetési számlaszámát és annak devizanemét, a támogatást igénylő hozzáférését biztosító fizetési számlaszám létezését igazoló két hónapnál nem régebbi fizetési számlakivonat másolatát, vagy két hónapnál nem régebbi fizetési számlaszerződés másolatát vagy a számlát vezető pénzforgalmi szolgáltatónak a kérelem benyújtási időpontját megelőző két hónapnál nem régebbi nyilatkozatát, amely tartalmazza a támogatást igénylő azonosításához szükséges adatokat, valamint fizetési számlaszámát,
i) az elektronikus eljárásra vonatkozó jogszabályok szerinti hivatalos elérhetőségét."
11. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Ha a kérelem érdemi eldöntése olyan kérdés előzetes elbírálásától vagy adatszolgáltatás rendelkezésre állásától függ, amelyben az eljárás vagy az adatszolgáltatás más szerv feladat- vagy hatáskörébe tartozik, vagy a Kincstárnak az adott üggyel szorosan összefüggő más döntése nélkül megalapozottan nem dönthető el, akkor a Kincstár a kérelem elbírálását az előzetes döntésről való tudomásszerzésig vagy adatszolgáltatás teljesítéséig - de legfeljebb a projekt fizikai befejezéséig - felfüggeszti."
12. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 17. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Hiánypótlási felhívásnak a döntés-felülvizsgálati eljárás és a kifogás elbírálása során is helye van."
13. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 23. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A jegyzőkönyv tartalmazza:)
"b) a 7.ésa 8. célterület kivételével az ellenőrzés alá vont támogatást igénylő ügyfél-azonosítóját, a 7. és a 8. célterület esetén igénylői azonosítóját, az 1., a 2., a 7. és a 8. célterület esetén nevét és a lakóhelyét, a 3., a 4. és a 6. célterület esetén elnevezését és székhelyét,"
14. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Amennyiben a támogatási jogviszony fennállása alatt a támogatást igénylőn kívül álló, előre nem látott, elháríthatatlan okból bekövetkező esemény (vis maior) miatt a támogatási jogviszonyból származó kötelezettség teljesítése lehetetlenné vált, úgy a vis maior eseményre vonatkozóan bejelentést kell benyújtania a támogatást igénylőnek, vagy amennyiben cselekvőképessége kizárttá vagy korlátozottá vált, úgy törvényes képviselőjének a Kincstár felé, az annak alátámasztására vonatkozó igazolás csatolásával együtt. A bejelentést a törvényes képviselő papír alapon is megteheti. A 7. és a 8. célterület kivételével a támogatást igénylő halálát nem kell bejelenteni."
15. § (1) A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 29/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) E § alkalmazásában Támogató az 1-6. célterület vonatkozásában a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendelet 3. mellékletében foglalt táblázat B:3 mezője szerinti irányító hatóság, a 7-8. célterület vonatkozásában a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat B:3 mezője szerinti irányító hatóság."
(2) A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 29/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A Kincstár a visszafizetett követelések összegét az 1-6. célterület vonatkozásában a GINOP előirányzat felhasználási keretszámlájára, a 7-8. célterület vonatkozásában az EFOP Plusz felhasználási keretszámlájára a Kincstár részére megküldött visszafizetési felszólítás alapján visszautalja."
(3) A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 29/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A Támogató a (4) bekezdésben meghatározott követelésekkel összefüggő, a Kincstárral szembeni követelés behajtását a projektek pénzügyi zárásáig felfüggeszti, a projektek pénzügyi zárásakor fennmaradt behajthatatlan követeléssel kapcsolatban finanszírozási döntést kezdeményez. A behajtás alatt álló követelések behajtásával, finanszírozásával kapcsolatban az Operatív Program programzárásáig a Támogató és a Kincstár a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint jár el."
16. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 35. §-a a következő f) ponttal egészül ki:
(A kifogással megtámadott döntést hozó a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasítja, ha)
"f) a kifogás nem tartalmazza jogszabály, a felhívás vagy a támogatói okirat megsértett rendelkezésére történő hivatkozást."
17. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet a következő VI/D. és VI/E. fejezettel egészül ki:
"VI/D. FEJEZET
A 7. CÉLTERÜLET SZERINTI TÁMOGATÁSRA VALÓ JOGOSULTSÁG KÜLÖNÖS FELTÉTELEI
27/I. Támogatási kérelem
54/O. § (1) A támogatási kérelmet az elektronikus benyújtó felület megnyitásától a forrás kimerüléséig vagy a benyújtás egyéb okból történő felfüggesztéséig lehet benyújtani.
(2) A támogatás mértéke gyermekenként legfeljebb havi 50 000 forint lehet. Egyedülálló szülő, a menekült hátterű szülő, a Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, a sajátos nevelési igényű, a korai fejlesztésre jogosult, a tartósan beteg vagy fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülő számára gyermekenként legfeljebb havi 65 000 Ft támogatás biztosítható. A támogatás összege nem haladhatja meg a támogatást igénylő által fizetett személyi térítési díj 100%-át.
27/J. A támogatás igénybevételének feltételei
54/P. § (1) Támogatói okirat annak a munkahelyét megtartott, vagy munkaerőpiacra visszatérő, kisgyermeket nevelő támogatást igénylőnek bocsátható ki:
a) akinek lakóhelye vagy - amennyiben tartózkodási hellyel rendelkezik - a tartózkodási helye a kevésbé fejlett régió és fejlett régió teljes területén, a Kincstár által kiadott Közleményben (a továbbiakban: Közlemény) meghatározott régióban fekvő településen van, és
aa) gyermekét napközbeni ellátás keretében az 1. § b) pont bb) alpontja szerinti bölcsődei szolgáltatónál helyezi el,
ab) a szülő nyilatkozik arról, hogy gyermekét egyedül neveli, menekült hátterű, valamint azon gyermek, akire tekintettel támogatási kérelmet nyújtott be, a Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül vagy sajátos nevelési igényű, korai fejlesztésben, gondozásban részesül, tartósan beteg vagy fogyatékossággal élő gyermek,
b) akinek az a) pont szerinti lakóhelye vagy - amennyiben tartózkodási hellyel rendelkezik - tartózkodási helye megegyezik azon gyermek lakóhelyével vagy - amennyiben a gyermek tartózkodási hellyel rendelkezik - a tartózkodási helyével, akire tekintettel támogatási kérelmet nyújtott be,
c) akinek a támogatási kérelem benyújtását megelőzően arra a gyermekre vonatkozóan, akire tekintettel támogatási kérelmet nyújtott be, csecsemőgondozási díjat, gyermekgondozási díjat, gyermekgondozást segítő ellátást vagy gyermeknevelési támogatást folyósítottak.
(2) A támogatásra való jogosultság nem szűnik meg abban az esetben, ha a kisgyermeket nevelő a támogatás időtartama alatt csecsemőgondozási díjra válik jogosulttá.
(3) A kisgyermeket nevelő több gyermekre tekintettel is igényelhet támogatást, amennyiben az (1) bekezdésben foglaltak több gyermek esetében is teljesülnek. Ebben az esetben minden gyermek vonatkozásában külön támogatási kérelmet kell benyújtani.
(4) Ugyanazon gyermek után egyidejűleg csak egy kisgyermeket nevelő részesülhet támogatásban.
(5) A támogatási kérelemhez, a Közleményben rögzítettek szerint csatolni kell
a) - amennyiben a támogatást igénylő nem részesül azon gyermek vonatkozásában, akire tekintettel a támogatást igényli, gyermekgondozást segítő ellátásban vagy gyermeknevelési támogatásban - a csecsemőgondozási díj vagy a gyermekgondozási díj megállapításáról rendelkező határozatot, és
b) gyermekét egyedül nevelő, a menekült hátterű szülő, a Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, a sajátos nevelési igényű, a korai fejlesztésre jogosult, a tartósan beteg vagy fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülő esetében ezek igazolására szolgáló hivatalos dokumentumot.
54/R. § (1) A támogatási jogviszony megszűnik, amennyiben a támogatást igénylő az első kifizetési igénylésről szóló döntés közlését követően
a) a támogatási jogviszony során bármikor 3 egymást követő hónapban kifizetési igénylést nem terjeszt elő, vagy
b) foglalkoztatása a támogatási jogviszony fennállása alatt megszűnik, és a foglalkoztatotti jogviszony megszűnésének hónapját követő legfeljebb 3 hónapon belül nem válik ismét foglalkoztatottá.
(2) Ha a támogatást igénylőnek a foglalkoztatotti jogviszonya a támogatási jogviszony fennállása alatt megszűnik, de a foglalkoztatotti jogviszony megszűnésének hónapját követő legfeljebb 3 hónapon belül ismét foglalkoztatottá válik, úgy a foglalkoztatását e rendelet alkalmazása szempontjából folyamatosan fennállónak kell tekinteni.
(3) Amennyiben a támogatási jogviszony az (1) bekezdésben foglaltak miatt szűnik meg, támogatási kérelem ugyanazon gyermekre tekintettel ismételten benyújtható. Ebben az esetben az újabb támogatási kérelem elbírálásakor a munkaerőpiacra történő visszatérés időpontját, valamint az 54/P. § (1) bekezdés c) pontjában foglaltakat nem kell vizsgálni.
27/K. A kifizetés igénylése
54/S. § (1) Az első kifizetési igényléshez csatolni kell a munkáltató által kiállított igazolást a munkába történő visszatérés tényéről és kezdőnapjáról.
(2) Az első kifizetési igénylést legkésőbb a támogatói okirat közlésének napját követő hatodik hónap utolsó napjáig lehet benyújtani. Ha a támogatást igénylő az első kifizetési igénylést határidőben nem nyújtja be, a támogatási jogviszony megszűnik.
(3) Kifizetés csak abban az esetben teljesíthető, amennyiben a támogatást igénylő a kifizetési igényléséhez csatolja a bölcsődei szolgáltató által a személyi térítési díjról kiállított, pénzügyileg teljesített számlát, amelynek teljesítési időszaka nem lehet korábbi, mint a támogatási kérelem benyújtásának hónapja, kivéve a Közlemény közzétételét követő 60. napig benyújtott kérelmek esetében, amelyek speciális szabályait a Közlemény tartalmazza.
(4) A kifizetési igénylés benyújtására folyamatosan, havi időszakra vonatkozóan, támogatói okiratonként külön-külön van lehetőség.
(5) Kifizetés olyan számla alapján teljesíthető, amely
a) azon gyermek bölcsődei ellátásának, napközbeni gyermekfelügyeletének tárgyhavi, személyi térítési díjára vonatkozik, akire tekintettel a támogatás megállapításra került, és aki a számlán szereplő időszakban az igénybevevői nyilvántartásban a számlát kiállító bölcsődei szolgáltatónál érvényes igényléssel rendelkezik,
b) pénzügyileg teljesített,
c) korábban még nem került benyújtásra, vagy a Kincstár a számla alapján még nem teljesített kifizetést, ideértve az 1. és a 2. célterület keretében már benyújtott számlákat is,
d) az 54/P. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában meghatározottak szerinti bölcsődei szolgáltató által került kiállításra,
e) a támogatást igénylő nevét és azon gyermek nevét is tartalmazza, akire tekintettel a támogatás megállapításra került, és
f) a számla olvasható, továbbá
g) az egyéb, jogszabály által előírt kötelező tartalmi elemmel rendelkezik.
(6) Támogatás a Gyvt.-ben meghatározottak figyelembevételével a gyermek óvodai nevelésének megkezdéséig, vagy a Közleményben meghatározott végső időpontig folyósítható.
(7) A rendelkezésre álló keret kimerüléséről a Kincstár Közleményt ad ki.
VI/E. FEJEZET
A 8. CÉLTERÜLET SZERINTI TÁMOGATÁSRA VALÓ JOGOSULTSÁG KÜLÖNÖS FELTÉTELEI
27/L. Támogatási kérelem, a támogatás mértéke
54/T. § (1) A támogatási kérelmet az elektronikus benyújtó felület megnyitásától a forrás kimerüléséig vagy a benyújtás egyéb okból történő felfüggesztéséig lehet benyújtani.
(2) A támogatás mértéke a technikumi képzésben résztvevő esetében havonta 59 000 forint, az alapképzésben részt vevő hallgatók esetében havonta 125 000 forint. Az ösztöndíjra való támogatási jogosultság legfeljebb 20 képzéssel érintett hónapra állapítható meg.
(3) A rendelkezésre álló keret kimerüléséről a Kincstár Közleményt ad ki.
27/M. A támogatás igénybevételének feltételei
54/U. § (1) Támogatói okirat annak a támogatást igénylőnek bocsátható ki,
a) akinek lakóhelye, vagy tartózkodási helye a kevésbé fejlett régiók és fejlett régió teljes területén, a Közleményben meghatározott régióban fekvő településen van,
b) aki a támogatási kérelem benyújtásakor a 18. életévét betöltötte,
c) aki a támogatási kérelem benyújtásakor a kisgyermekgondozó, -nevelő technikumi képzésben aktív tanulói, vagy a csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzésben aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkezik,
d) aki a támogatási kérelem benyújtásakor a technikumi vagy alapképzés utolsó két évfolyamának valamelyikén tanul,
e) aki vállalja tanulmányainak befejezését, felsőoktatási képzés esetén az abszolutórium megszerzését abban a tanulmányi félévben, amelyre vonatkozóan részére az utolsó ösztöndíj-kifizetés történik,
f) aki vállalja a képzésének megfelelő tanulmányok befejezését igazoló dokumentum (oklevél) megszerzését a tanulmányainak befejezését követő 6 hónapon belül,
g) aki vállalja, hogy a képzésének megfelelő tanulmányok befejezését igazoló dokumentum megszerzését követő legfeljebb 6 hónapon belül a bölcsődei ellátásban helyezkedik el, vagy
h) amennyiben az ösztöndíj folyósítása alatt már bölcsődei ellátásban dolgozott nem szakképzett kisgyermeknevelőként, vállalja, hogy a végzettség vagy képesítés megszerzését követően is a bölcsődei ellátásban dolgozik tovább.
(2) Az ösztöndíj folyósítását nem zárja ki, ha a támogatást igénylő egyéb tanulmányi vagy szociális ösztöndíjban is részesül.
(3) Ösztöndíj a támogatás iránti kérelem benyújtását követő időszakban is folyósítható. Amennyiben a támogatást igénylő az ösztönző támogatásra jogosult, az a teljes tanulmányi félévre folyósítható az alapképzésben résztvevő hallgató részére és teljes tanévre folyósítható technikumi képzésben résztvevő tanuló részére, a megkezdett tanulmányi félévben vagy tanévben havi kifizetés mellett.
(4) Amennyiben a támogatást igénylő a támogatásra jogosult és az ösztöndíj igénylése a megkezdett tanulmányi időszak előrehaladása során utólag történik meg, akkor az ösztöndíj a technikumi képzésben résztvevő esetén a tanév, a hallgatói jogviszonyban lévő esetén a félév első napjáig visszamenőleges hatállyal egyösszegű kifizetés mellett is lehetséges.
(5) A támogatási kérelemhez csatolni kell az aktív tanulói vagy hallgatói jogviszony igazolását szolgáló dokumentumot elektronikus formában, amelynek legalább a képző intézmény nevét, a szak megnevezését, a képzés időtartamát és a folyamatban lévő évfolyamot tartalmaznia kell, oly módon, hogy az alkalmas legyen a jogosultsági feltételek igazolására.
(6) A támogatást igénylő a támogatási kérelemben köteles feltüntetni az alábbi adatokat:
a) a képzés neve,
b) a képzés kezdő és záró időpontja,
c) a képző intézmény adatai,
d) a folyamatban lévő évfolyamot,
e) az ösztöndíj igényléssel érintett első és utolsó hónapot.
(7) A támogatási jogviszony megszűnik, ha a támogatást igénylő
a) a tanulmányainak befejezését, felsőoktatási képzés esetén az abszolutórium megszerzését abban a tanulmányi félévben, amelyre vonatkozóan részére az utolsó ösztöndíj-kifizetés történik, nem teljesíti, vagy azt nem igazolja a Közleményben meghatározott időpontig,
b) a képzésének megfelelő tanulmányok befejezését igazoló dokumentumot (bizonyítvány, oklevél) a tanulmányainak befejezését követő 6 hónapon belül nem szerzi meg, vagy azt nem igazolja a Közleményben meghatározott időpontig,
c) a képzésének megfelelő tanulmányok befejezését igazoló dokumentum megszerzését követő legfeljebb 6 hónapon belül a bölcsődei ellátásban nem helyezkedik el, vagy amennyiben az ösztöndíj folyósítása alatt már bölcsődei ellátásban dolgozott, nem a bölcsődei ellátásban dolgozik tovább, vagy a foglalkoztatást nem igazolja a Közleményben meghatározott időpontig,
d) a képzésben való részvételét a Közleményben meghatározott időpontig nem igazolja,
e) lakóhelye és amennyiben rendelkezik tartózkodási hellyel, tartózkodási helye is a támogatási jogviszony alatt Budapestre változik.
(8) Amennyiben a tanulmányok befejezését igazoló dokumentum megszerzése a támogatást igénylő önhibáján kívül, vagy rendkívüli esemény miatt nem valósul meg a tanulmányok befejezését követő 6 hónapon belül, a dokumentum megszerzésének határideje egy alkalommal, legfeljebb 6 hónappal meghosszabbítható egyéni elbírálás alapján. A határidő hosszabbításra vonatkozó kérelmet a Kincstár bírálja el.
(9) Amennyiben a végzettség megszerzése után a bölcsődei ellátásban való elhelyezkedés a támogatást igénylő önhibáján kívül, vagy rendkívüli események okán akadályozott, a munkába állás 6 hónapos határidejének egyszeri, legfeljebb 12 hónappal történő meghosszabbítására kérelmet nyújthat be a Kincstárhoz a Közleményben meghatározott feltételek szerint.
(10) Ösztöndíjra való jogosultság a technikumi képzésben résztvevő esetén legkorábban a támogatási kérelem benyújtásának hónapját magában foglaló tanévben, hallgató esetén legkorábban a támogatási kérelem benyújtásának hónapját magában foglaló félévre vonatkozóan állapítható meg.
27/N. A kifizetés igénylése
54/V. § (1) A támogatási kérelem első kifizetési igénylésnek is minősül.
(2) További kifizetési igénylést a Közleményben rögzített gyakorisággal és határidőig szükséges benyújtani.
(3) A támogatást igénylő oktatási intézménnyel fennálló aktív jogviszonyát legalább félévente ellenőrizni kell."
18. § A 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet
a) 7. § (2) bekezdésében az "1., a 2. és az 5." szövegrész helyébe az "1., a 2., az 5., a 7. és a 8." szöveg,
b) 27. § (3) és (4) bekezdésében az "1., a 2. és az 5." szövegrész helyébe az "1., a 2., az 5., a 7. és a 8." szöveg,
c) 30. § (1) bekezdésében az "1-5." szövegrész helyébe az "1-5., valamint a 7. és a 8." szöveg
lép.
19. § Hatályát veszti a 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdés e) pontjában az "és" szövegrész.
4. Záró rendelkezések
20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök